Kokemuksia??

Inge82

Kokemuksia ja kommentteja vakituisesta yövuorosta?? Itse aloitin vakituisesti työt yövuorossa kaksi kuukautta sitten, mutta viela meinaa olla hankalaa löytää oikeaa rytmiä. Miten muilla, kestikö kauan tottua jonkunlaiseen rytmiin?? Välillä saan nukuttua ihan hyvin aamusta sinne iltapäivään, mutta joinakin päivinä ei vaan väsytä! Tai sitten nukun vasta illemmalla pari tuntia, milloin mitenkin... Teen siis kevyttä toimistotyötä ja suurimman ajan yöstä työskentelen yksin. Rytmin ylläpitämistä vaikeuttaa myös välillä iltapäivien palaverit, eli pientä ylityöta sivussa.. (En siis asu Suomessa, joten lainsäädännössä eroja) Teen viisi yöta ja viikonloput vapaata. Minkälaisia kokemuksia muilla, miten vaikuttaa pidemmän päälle terveyteen yms. ??

41

22890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelkkää yötä

      Kaksi vuotta siis olen tehnyt pelkkää yövuoroa, 4yötä peräkkäin su-to. Joskus on viisikin yötä tai viikonloppuna ylityötä (päivällä). Aamulla nukun 3-4 tuntia ja illalla 3-4 tuntia. Iltanukkuminen eli ennen vuoron alkua on tärkeää niin ei valveillaolojaksosta tule liian pitkä, jos ei nuku ennen töihin menoa niin saattaa ruveta väsyttämään aamuyöllä. Yöllä kannattaa syödä kevyesti, ei mitään rasvaruokia kannata vetää. Päivällä normaali ruokailu. Päivällä kannattaa ulkoilla myös. Yövuoro kun päättyy torstaiaamuna niin sitten ei enää iltanukkumista vaan koittaa valvoa sinne klo 20-21 ja sitten nukun n.12 tuntia niin on rytmi vaihdettu viikonlopuksi. Sunnuntaina taas iltapäiväunet ennen töihin menoa niin taas jaksaa. Missään nimessä ei kannata jatkaa yörytmiä viikonloppuna tai ei se näin lapsiperheessä onnistuisikaan. Mitään ongelmia en ole huomannut, tosin jos öisin syö raskaasti niin vatsa siitä menee vähän sekaisin. Joskus voi viikonloppuna alkaa väsyttämään iltapäivällä siihen aikaan kun on normaalisti viikolla nukkumassa, mutta se menee ohi, varsinkin jos lähtee ulkoilemaan. Jos olet tupakoitsija niin vältä yöllä sauhuttelua. Kahvia voi juoda yölläkin kun ei juo sitä tuntikaupalla keittimessä seisonutta kahvia, juo aina tuoretta, sitä kun voi juoda sitten useamman kupin. Muutenkin kannattaa yöllä pitää säännölliset kahvi/ruokatauot eli ei kannata puputtaa kokoajan.
      Joskus saatan herätä viikonloppuöinä joskus aikaisin aamuyöllä jos olen mennyt kovin aikaisin nukkumaan, mutta sitten vaan ylös ja aamupalalle ja lukemaan vaikka kirjaa muutamaksi tunniksi niin sitten taas maistuu uni aamuun asti. Hyvin on toiminut.

      • -jape-

        Jos tekee säännöllistä yötyötä, nimenomaan unirytmiä ei pitäisi muuttaa kokoajan. Sitä voi jonkin ajan kestää, mutta pidemmään päälle siinä menee terveys.


    • pelkkää yötä

      Tuosta nukkumisestasi vielä. Koita pitää siinäkin selvä rytmi, eli joko nukut aina niin pitkään kun nukuttaa tai sitten nukut 2:ssa erässä. Aamulla kello herättämään ja väkisin ylös ja sitten illalla uudestaan nukkumaan. Suosittelen tuota 2:ssa erässä nukkumista, ehtii näkemään päivänvaloakin ;). Ja koita pitää sitä iltapäivällä nukkumaan menoaikaa myös aika vakiona esim: klo 16-17.

    • pelkkää yötä

      Verenpainetta olen seuraillu ja ei ole ainakaan noussut. Sehän on selvää, jos on epäterveelliset elämäntavat niin on ihan sama mitä vuoroa tekee, kyllä verenpaine nousee ja tulee ylipainoa.

    • vahtivainen

      ...yötyöstä yli 30 vuoden ajalta.
      "Välillä saan nukuttua ihan hyvin aamusta sinne iltapäivään, mutta..." Kokeile vaihtaa rytmiä. Minä käyn nukkumaan vasta iltapäivällä,nukun n.klo:15-22. Toimii hyvin. Mikäli olisit päivätyössä,kävisitkö nukkumaan heti kotiin tultuasi?;)

      • aamua odotellessa

        Minä yövuoron jälkeen syön jotakin tukevaa.Ja käyn heti nukkumaan.Unta riittää pitkälle iltapäivään.30v.vuorotyötä


    • ja LapseT

      On tosi syvältä...

      Itse teen "paljon" öitä/kk n.12kpl

      Mut kaikki on vähintää 14h pitkiä eli ekaan yöhön ei tule nukuttuu tulee yli 26h putkeen valvominen...No ei siinä mitään silloin lapset menee hoitoon unta ei oikein saa tai se tulee pätkissä tunti unta herää kusettaa ,eikä huvitas nukkuu kun pääsee olemaan yksin kotona !!

      Tää voi kuullostaa hölmöltä ,mut kun en ole töissä olen kotiorja ja hoidan päälle lapset..Olen siis mies käyn kaupassa titenkin ja teen melkein kaikki kotityöt.

      Takas siihen päivään tulee pätkissä nukuttuu sellanen 2-5h ekan yön jälkeen haen lapset käyn kaupassa teen ruuat ja takas nopeesti töihin ja jos se on viimenen yö niin lapset ovat kanssani koko päivän eli ei unta ja sitten illalla lapset nukkuu pullo votkaa ja uni tulee varmaa n.22-23 aamulla 5 korvissa buranaa ja vettä ja vielä unta jos sais ja eka lapsi herää n.7 aikoihin aamutoimet alkavat ruuat ohjelmat yms.

      Mut jos on esim. 4yötä putkeen niin yritä aina saada lapset hoitoon 3 eka yön jälkeen ja olla vain viimesen jälkeen niitten kanssa ,mut välillä menee monta vrk valvoessa..Esim .nyt toinen duuni lisäksi niin toisesta toiseen eikä siinä kerkeä edes kuin käydä kotona.

      Uni kyllä paranee päivisin kokoajan mitä pitempi putki on öitä eli elimistö tottuu ja saa nukuttuu päivällä.

      Ehkä pitää vähentää alkoholin kulutusta koska vapaa illat menee useasti vedettyy pienet känöset.

      Yöllä syön töissä aika raskaasti koska aina kun olen hereillä on syötävä enkä millään hedelmillä ja rehuilla pärjää.

      Se et painoa tuli heti kohta et alotin yön työn johtuu et joudun syömään tuplasti kun vrt. et teki päivätyötä..no olinkin aika kukkakeppi .
      Pitäähän sitä olla normaalin näköinen eikä riisitautinen vaikka edelleenkin minut punnitaan neuvolassa eli olen alle 100kg.

    • yötyössä

      ja hyvin toimii. Äkkiä se unirytmi kääntyi silloin kun aloitin. Yöt töissä ja päivät voi tehdä mitä tykkää. That's the way i like it.

    • tulosta.

      Mitä pidempään teet vuorotyötä/yötyötä,sen huonommin sitä kestät. Päivisin nukkuessa unen syvyys tai pituus ei ole samanlaista kuin yöllä nukuttaessa.

    • Lppa

      Ei siihen täysin sopeudu koskaan.Rytmi on aina joko yövuoron tai aamun mukaan. Jos työ on kaikki kaikessa ja ei ole perheellinen , niin Ok.Itse 25v. vuorotöitä ja monenmoista työaikamuotoa tehneennä.Työaikamuoto vaikuttaa myös paljon esim. 2aamu 2ilta 2yö 2vapaa tai 4aamu 1vapaa 4 ilta 1vapaa 4 yötä 4vapaa.Näitä on suomi pullollaan ja keksiä ei varmaan ole itse tehnyt yövuoroja ikinä.

    • crf

      Aiemmin tein kolmivuoroa mutta nykyään pelkkää yötä. Yövuorojen suurin ongelma on että kroppa on koko ajan ihan pihalla.
      Ekaan yöhön valmistaudun kääntämällä muutamalla tunnilla rytmiä jo edellis yönä,eli nukkumaan n.2.00. Ekan ja tokan yön jälkeen nukun n.15.00 asti ja sitten illalla vielä 1-2h. Ennen kolmatta ja neljättä yötä nukun n.16.00 asti enkä iltapäikkäreitä. Kun valvominen loppuu nukun n.4h ja sinnittelen sitten iltaan asti. Syömisten kanssa on yövuoroissa vaikeaa. Tuntuu että joka valveilla olo hetki pitää syödä jotain muuten verensokerit tippuu liian alas ja olo kauhea. Kauhulla tässä odotan mitä vaaka näyttää tällä hetkellä..=/
      Yövuorot on tappanut multa ainakin sosiaalisen elämän. En näe ketään kun työputki on päällä ja yleensä jossain vaiheessa putkea iskee ketutus kun olisi ihana nähdä kavereita..
      Sen voin sanoa ettei tää ole ihmisen hommaa ja ite ainakin vaihan heti kun mahollista.

      • Inge82

        Joo, tosiaan sosiaalisen elämän puute on hankalaa kun tekee pelkää yövuoroa. Minulla ei siis ole perhettä joten siinä mielessä tällaista vuoroa pystyy tekemään. Mutta vain kaksi vapaa yötä välissä ei riitä palautumiseen eikä pidempiä vapaita ole. Aikaisemmin tein kolmivuoroa ja se oli helpompaa sosiaalisen elämän kannalta kun yövuoroa oli vain se viikko.

        Mulla taas on päinvastoin syömisen kanssa, ei mene alas juuri mikään kun on töissä. Mitään aterioita en voisi kuvitellakkaan syöväni yövuorossa.

        Luulen että nukkuminen tasoittuu (ehkä) jossain vaiheessa, välillä ei vaan meinaa väsyttää, kai se menee yliväsymyksen puolelle siis. Eikä auta rytmiä yhtään kun välillä joudun käymään töissa myös päivä aikaa palavereissa tai myös työmatkat on mahdollisia...

        Meinasin että tekisin tätä homma sen vuoden pari ja sitten katsoisi jotain muuta. Olen samaa mieltä, että pidemmän päälle ei varmasti ole kovin terveellistä elämää eikä se hyvä palkka kaikkea korvaa.


    • -jape-

      Kyllä säännölliseen yötyöhön tottuu todella nopeasti. Pointti on siinä, että kertakaikkiaan ryhtyy yöeläjäksi myös vapaa-aikana, eli ei yritä muuttaa unirytmiä vapaiden mukaan. Itse teen säännöllistä yötyötä ja myös vapaa-aikana pidän saman rytmin kuin töissä ollessa. Mun rytmi: nukkuma-aika 12-19, töissä 21-05. Hyvin toimii.

      • yh-äippä:)

        helou.) tehny yötyötä jo kuan,,,,liian:) eli rytmin saa oikein hyvin käännettyä,,,ja päivällä syvää unta , huone pimeä ja viileä,, välillä nukkuu 8-17. ja välillä 15.00 joskus puolen tunnin ilta torkut, ,salilla ravaan ym,, jumpissa ei terveys horju,,tulee hyvin pidettyä itsestä huoli:) teen aina 7. yötä ja 7,vp.tä 3..lapsen yh, hyvin pärjää,tosin aikoinaan hoitorinki toimi,,omatoimisia lapsia tullu ja hyvin ne pärjää,vaikka puhelimella kasvatettu:) onnex pitkät lomat on olemassa,,,, en aamu töihin menen ikinä:) teen viellä keikkaa ,,,öitä,,,aika lailla ,,,,,,, joten se siitä,,jaksaa kyllä ,olen välillä paastolla ym,, ei heikkoa tee,,mutta täytyy olla tottunu ja tykätä, ei sitä muuten jaxa:) joten eläkkeelle asti tätä 7,ja 7. paiskin,luultavammin ,,, t.47,v,,,motoristi boona, tsemppiä kaikille yököille ja terveyttä ,,,nukkukaa hyvin ....kylll" se onnaa päivälläkin,,,,,,,


      • päivä duuniin
        yh-äippä:) kirjoitti:

        helou.) tehny yötyötä jo kuan,,,,liian:) eli rytmin saa oikein hyvin käännettyä,,,ja päivällä syvää unta , huone pimeä ja viileä,, välillä nukkuu 8-17. ja välillä 15.00 joskus puolen tunnin ilta torkut, ,salilla ravaan ym,, jumpissa ei terveys horju,,tulee hyvin pidettyä itsestä huoli:) teen aina 7. yötä ja 7,vp.tä 3..lapsen yh, hyvin pärjää,tosin aikoinaan hoitorinki toimi,,omatoimisia lapsia tullu ja hyvin ne pärjää,vaikka puhelimella kasvatettu:) onnex pitkät lomat on olemassa,,,, en aamu töihin menen ikinä:) teen viellä keikkaa ,,,öitä,,,aika lailla ,,,,,,, joten se siitä,,jaksaa kyllä ,olen välillä paastolla ym,, ei heikkoa tee,,mutta täytyy olla tottunu ja tykätä, ei sitä muuten jaxa:) joten eläkkeelle asti tätä 7,ja 7. paiskin,luultavammin ,,, t.47,v,,,motoristi boona, tsemppiä kaikille yököille ja terveyttä ,,,nukkukaa hyvin ....kylll" se onnaa päivälläkin,,,,,,,

        Olen itse tehnyt tosiaan 15v. 5 vuorotyötä eli vastaa 3 vuorotyötä mutta on viikonloputkin työtä.Aamua, iltaa ja yötä mutta mihinkään ei tule oikeeta unirytmiä. Pelkkää yötä jos tekis niin varmaan sais paremman rytmin.Nukun yö vuoroissakin kahdessa erässä, töistä tullessa muutaman tunnin ja illalla ennen vuoroa muutaman tunnin.Sen sanon kyllä että vuorotyön tekeminen vaikeutuu mitä enemmän vuosia tulee (yli 40v mies). olen monesti nähnyt uuden kaverin tulleen iloisena töihin, mutta muutamassa kuukaudessa hymy on hyytynyt kun vuorotyö on alkanut rasittaa. Sosiaalinen elämä yms.(2 lasta,2v ja 5v)on jäänyt vähemmälle ja entä odotettu elinikä lyhenee.Sitä kun on aina väsynyt ja pahin aika on auringonvalon puuttuminen näin marras-joulukuussa.Olen miettinyt pelkkään päiväduuniin menoa. Taitaa olla työantajille halpaa teettää vuorotyötä kun kaupat sun muut menee enemmän siihen.Ihminen on luotu päivät valvomista ja yöt nukkumista varten.


    • Yön timo

      Teen itse säännöllistä yötyötä ja siis pelkkiä yövuoroja. Tehnyt jo kolmisen vuotta. Vapaat sattuvat miten sattuvat eikä meillä ole mitään vakituisia työ-vapaa-työ-putkia. En voisi kuvitellakaan, että nukkuisin uneni jossain ihmepätkissä tyyliin aamulla muutama ja illalla muutama tunti. Alussa ajattelin, että nukun silloin kun nukuttaa ja siitä seurasi sitten kauhea vatsastressi ja alituinen väsymys. Omalta kohdaltani olenkin tullut siihen tulokseen, että kunnon vähintään 8 h uni se olla pitää ja mieluummin niin, että herään juuri ennen töihin lähtöä. Työaika on klo 22- 06 ja unirytmi mulla on n.12-21.00. Eli kun ns. normaalityötä menee puolenyönaikaan nukkuun niin meikä menee puolenpäivän aikaan.
      Lomilla ja vapailla en kääntele mitään rytmejä. Olen muutenkin yöhaahuilija joten ei innosta mitkään rytminvaihdot ihan vain että niin muka pitää tehdä. Tarpeeksi kun vaihtelee niitä rytmejä niin menee vaan elimistö sekaisin.
      Jos siis meinaa tehdä säännöllisesti yötyötä niin silloin pitää elää yhtä säännöllisesti kuin jos kävisi päivätyössä. Kuka hullu nukkuu tehdessään päivätyötä "silloin kun nukuttaa"

    • joonatan

      tein 25 vuotta kolmivuorotyötä lopuksi se kaatui etten yövuoron jäljeen nukkunut kuin 2,5 - 3 tuntia neljä yötä oli liikaa ei pystynyt kovin hyvin vuoron lopuussa keskittyyn. muuten ei mitään estetä sille ei ole ellei siten tunne eroavansa yhteiskunnasta, vuorotyön tekijät oma yhteiskuntansa. pitkää vuoroa esim viikko se vois olla helpompaa taikka sit lyhempää 2 2 2 vapaa sekin vois mennä
      Riippuu ihmisestä.

    • hämäräheikki

      hyvin menee yötyössä. oikeasti olis 3-vuorohommaa, mutta omasta toivomuksesta teen pelkkää yötä. se sopii mulle paremmin ku hyvin. työaika 20:30-7:15. nukkumaan aamulla 9 mennessä ja herätys 15-17. sosiaalinen elämä ei kärsi kun kaikki ystävät ja sukulaiset tietää yötyöstä, saan siis aivan rauhassa "hävitä kuvioista" työviikoksi. vapaaviikolla sitten otetaan yhteyksiä ja hoidetaan suhteita. fyysisiä muutoksia en oo itessäni huomannu. päreet ei mahtais kestää aamu- ja iltavuorojen tekemistä enää, yöllä on oma rauhansa - se puuttuu päivällä...

      • cee-cee

        töissä ja sit seitsemän vapaalla. Hyvin on menny yhdeksän vuotta. Oudosti vaan huomaan, että yöllä kuuloaisti herkistyy...


    • dandler

      Olen tehnyt yli 10v. yötyötä. Meille tehdään kerran vuodessa lääkärintarkastus, koska yötyö on oikeasti sairauksia aiheuttavaa. Univaikeuksista kärsii suurin osa työkavereitani ja se käy sydämen päälle pidemmällä ajalla. Itselläni on ainut ongelma, että en meinaa pysyä päivisin hereillä, edes vapailla. Onnea vaan valitsemallesi tielle:)

    • rekkamiäs

      Energiajuomaa ja tupakkaa putkeen klo 01-06 niin kyllä ne yötyötkin menee aamuvuoron ja iltahukin päälle puolenkymmentä kertaa viikossa.

      • N 53 v.

        25v pelkkää yötä,,paras työ-aika !


    • lopettaa..

      Olen ikäni tehnyt vuorotyötä erilaisina versioina -myös pelkkää yötä..

      ..jossain vaiheessa sitten vain kesken yötyörupeaman lakkasin nukkumasta -ei vaan uni enää tullut..

      .. ja fysiikka alkoi pettämään.. yövuorojen jälkeen alkoi ilmaantumaan fyysisiä kipuja ym..

      --sitten tajusin lopettaa yötyön, vaikka itse valvominen ei ollutkaan vaikeaa ja nautin yön hiljaisuudesta ja tunnelmasta..

    • Yökkö N

      olen hoitoalalla ja tehnyt yövuoroa jo 10 vuotta, 5 yötä 4 vapaata,eikä tee tiukkaakaan koska olen aina ollut ns. yökuhkija eli valvon yöt vapaillakin.

      • xyökkö

        Sveduihin hoitopoikana heti koulun jälkeen 80-luvun alussa lähdin. Otin pestin jossa valvoin 3kk putkeen ja sitten päivätöihin lopuksi vuotta. Meni parikymppisenä muutama vuosi. Nykyään ei toimi. Meitä on niin monenlaisia,olen tavannut niitä jotka ei muuta teekkään ja sitten meitä jotka ei sopeudu. Tsemppiä! Kokeile!


    • paistaja

      Täältä sitä kaffepausilta kirjoittelen:) itse kannatan kahden erän nukkumis rytmiä eli aamulla 3-4h ja illalla 2-3h. kevyt syöminen on parempi kuin kunnon ateria. nykyään on helpompaa kun on säännöllinen työaika. Ennen oli työvuoron alotuksen ajassa neljänkin tunnin heittoja joten rytmin pitäminen oli hankalaa. Olen ollut alalla yötöissä 20v joten totuttu on, tosin kaikki eivät pysty yötöihin ikinä.

      • kokemukseni vuorotyöstä.

        Itse teen säännöllistä 3-vuorotyötä seuraavanlaisella "kierrolla".

        "Iltavuoro" 19:00-03:00 (alkaa ma iltana ja päättyy la aamuna)

        Aamuvuoro 04:00-12:00 (alkaa ma aamuna ja päättyy pe viimeistään klo 12:00

        Yövuoro 22:00-06:00 (alkaa ma iltana ja päättyy la aamuna)

        vuorot myös kiertävät tuossa järestyksessä.

        Itse useimmiten yövuoron päätteksi kotia tullessa syön vähän jotain, lueskelen jotakin hetken aikaa/surffailen netissä, ja käyn useimmiten nukkumaan klo 08-10 välillä ja nukun n. klo 16-18

        Iltavuorosta aamuvuoroon "rytminvaihdon" teen useimmiten siten, että sunnuntaina nukun niin myöhään kuin mahdollista, ja menen töihin nk. "samoilla silmillä" sitten maanantaina sinnittelen hereillä niin pitkälle kuin jaksan ja tämän jälkeen nukun seuraavan työvuoron alkuun.

        Olen vielä suhteellisen nuori (25v) ja olen tehnyt nyt tuota 3-vuoro työtä 7 vuotta, ja ainakin vielä tällä hetkellä koen sen hyvin itselleni sopivaksi, mutta saapa nähdä kuinka vanhemmiten käy...


    • pena123

      miten nukkuminen onnistuu kun asut kerrostalossa?ihmiset mölyää kokoajan,autot,prätkät kaahaa,musiikkia soitetaan,yms;muuta.unilääkkeillä/korvatulpat päässä?ja jos olet herkkäuninen muutenkin.

      • päälle

        laita radio "sopivalle" volyymille ja jos/kun nukahdat, totut siihen tasaiseen radion mölyyn ja muut metelit jää taustalle. Ei välttämättä toimi kaikilla, eikä heti ensiyrittämällä mutta suosittelen kokeilemaan.


    • niin se on

      jos ei satu käyttään seroquelia

    • postia

      Jaoin sanomalehtiä vuosia pätkätöinä.Olin aina univelassa kun auto-ja mopopärinät on kodin ikkunnan
      alla herätteli.Alle 35vuotiaana jaksaa valvoa mutta
      vanhempana unenpuute tekee ettei omia asioitaan
      viitsi hoitaa.Ei sovi minulle iltavirkulle-aamutorkulle.

    • yön kiitäjä

      Mulla on vakituista yövuoroa takana 3kk. Teen 3 yötä peräkkäin ja sen perään 3 vapaata. Eli viikossa tulee 4 yötä töissä. Olen siis ammatiltani lähihoitaja ja otan vanhuksilta turvapuhelinhälytyksiä vastaan ja teen palvetultaloissa tarkistuskiertoja. Eli saa olla koko ajan lennossa. Minulla on perhettä. Nuorimmainen täyttää 1,5v ja vanhin on jo 10v. Ajattelin heti kun oli mahdollista hakea yötöihin, että se sopii minulle perheen äidille niin ku nenä päähän. Tein äitiysloman jälkeen puolisen vuotta 2 vuorotöitä ja tuntui, että kävin kotona vain nukkumassa. Iltavuorosta kun pääsin kotiin niin lapset oli jo nukkumassa. Ja muutenkin tuntui että olin aamuvuoronkin jälkeen tosi väsyny enkä jaksanu touhailla lasten kans niin paljon ku olisin halunnu.
      Nyt kun teen vain pelkästään öitä niin saan olla kotona lasten kans paljon enemmän. Aamulla ku tuun töistä, mies on vieny nuorimmaisen hoitoon. Syön vähä aamupalaa ja menen nukkumaan. Heräilen siinä 14.00-15.00 ja sen jälkeen teen ruoan valmiiksi, käyn suihkussa ja haen pojan hoidosta klo 16.00. Sitten saan olla koko illan lasten kans pirteenä ja meen takasin töihin klo. 21.00. Yöllä syön yhden leivän ja jonkun hedelmän ja juomaksi vain mehua. Alussa ku alotin tämän työn, oli rytmi hakusessa, mutta ei siinä menny ku muutama viikko niin sain oman rytmini järjestykseen. Eli kun normaalisti nukun 8h yöllä niin nukun sen 7-8h sitten aamusta iltapäivään. Sitten kun olen valvonu viimesen yön ja edessä on makiat 3 vapaata niin nukun ehkä pikkasen vähemmän että saan sitten illalla uudestaan unta. Ja tässä yötyössä on taloudellistakin hyötyä... poika ei tarvi ku keskimäärin 2-3 hoitopäivää viikossa eli hoitomaksutkin on pienentyny yli puolella =)
      Nytkin olen tällä hetkellä töissä ja mutustelen leipääni ja kohta lähden taas lentoon.

      Onnea vaan sinulle rytmin etsinnässä...kyllä se sinunkin oma rytmi sieltä löytyy. Mikä sopii minulle, ei välttämättä sovi sinulle. Kuuntele omaa kehoa. Ja jos pidät huolta terveydestäsi, olet sitten päivävuorossa tai yövuorossa niin silloin ei ole mitään hätää. Ja tosiaan mitään raskasta ei kannata yöllä syödä... joskus viikonloppuna sorrun käymään yöllä krillillä ja syön hampurilaisen tai ranskalaiset niin koko yö menee vessas ramppaamiseen ja mahassa kiertää vielä seuraavanakin päivänä niin että varmasti tietää että on käyny krillillä. En suosittele... mutta senkin täytyy itte kokea.

      • Suositukseni

        Suosittelen syömään ennen työvuoron alkua tai sitten mahdollisesti ensimmäisellä tauolla kunnollisen, täyttävän lämpimän aterian (myöhemmin yöllä ei välttämättä tee mieli lämmintä ruokaa) ja yön aikana runsaasti vettä (n1 1/2 l), aamuyöstä tai juuri ennen nukkumaanmenoa kotona valkuaispitoinen välipala.
        Ja kesäaikana mahdollisesti apuna Melatoniinia, joka ei ole unilääke vaan hormoni ja häviää kehosta, kun avaa silmät valoon (valo tuhoaa sen). Ei tokkuraista oloa.
        Ja tietysti avuksi herkkäuniselle korvatulpat, pimennysverho ikkunaan, ulkoilua ja liikuntaa yövuorojen väliin. Ja puhelin kiinni sekä mahdollisesti lappu oveen kaupustelijoille ym. etteivät häiritsisi.
        -yökkö-


    • sinicat

      olen tehnyt vuoden verran yötä, 7 yötä ja 7 vapaata. Tämä sopii minulle hyvin, vaikka kyllä aika väsynyt on kun seitsemättä yötä valvoo. Menen nukkumaan heti kun kotiin aamulla klo 7.10 töistä lähdettyäni pääsen eli noin varttia vaille 8. En syö mitään, vettä juon. Töistä lähtiessä juon mukillisen kahvia, aamukahvini :). Nukun klo 14 asti. Illalla otan noin puolen tunnin torkut, jos menee enemmän niin on tokkurainen olo. Vuoro on aina keskiviikosta keskiviikkoon. Torstai on aika tokkurapäivä, perjantaina jo helpottaa. Kiloja on kertynyt hieman lisää, johtunee siitä että yöllä tekee mieleni syödä makeaa. Suklaata on eväänä joskus... normaalia ateriaa en syö yöllä, kahden maissa keitän kahvia ja syön pari voileipää, en muuta.
      Aiemmin tein kolmea vuoroa ja kurjaa oli esim. illasta mennä aamuun töihin. Tämä yötyö sopii paremmin enkä halua vaihtaa päivätyöhön.

      • Vaki yötyöntekijä

        Yötyötä takana 7 vuotta ja tässä välissä oli 6kk kokeilu tavallista aamutyötä. 6kk Sinnittelin ja siirryin takaisin äkkiä yötöihin.

        Tämä on minusta tarkkaa puuhaa ja suurimmat virheet minusta mitä voi tehdä on syömättömyys. Hirveän moni ei syö paljon mitään. Sitten laskee verensokerit, tulee paha, heikko olo. Kannattaa oikeasti muistaa syödä hyvin!

        Minä syön töissä yön aikana aina kaksi lämmintä ateriaa, joista toinen usein keittoa. Ruisleipä on myös hyvä. Aamulla ennen nukkumaan menoa syön kunnon lautasellisen puuroa. Jos tyhjällä vatsalla menee nukkumaan, herää liian aikaisin ja herättyään on huono ja höntti olo.

        Puuro pitää kylläisenä pitkään ja varensokereita tasaisena. Muista myös hedelmät!

        Kun tulet töistä, kannattaa tehdä aamulla samat rutiinit, mitä tekisit vapaallakin nukkumaan mennessä. Minä siis käyn suihkussa, laitan yöpaidan päälle ja makuuhuoneesta pimennysverhot (tärkeät!!!!) alas ja korvatulpat korviin.

        Nukun 08-17.00 katkeamatta näillä konstin. Kello on soimassa aina viideltä. Sen jälkeen herään, syön jotain pientä ja lähden ulos vähäksi aikaa. Kävelen usein vain pari km, mutta sekin tuntuu hyvältä kun saa raitista ilmaa.

        Joskus teen jotain muuta, niin heti kärsii unet. Esim. korvatulpat tai pimennysverhot jos jättää virittämättä, uni on katkonaista koiranunta. Samoin jos on syönyt huonosti on turha kuvitella nukkuvansa iltaan asti.

        Kun putki päättyy ja alkaa vapaat yleensä töistä tullessani vähän aikaa ihmettelen koneella ja siivoan kevyesti. Sitten menen nukkumaan ja nukun maksimissaan kuusi tuntia. Yleensä 5-6tuntia.Pimennysverhot ja korvatulpat jätän nyt laittamattta. Herätyskello soimaan ja sitten ylös vaikka hyvin tiukkaa tekeekin.

        Nukkumaan menen ensimmäisenä vapaapäivänä noin klo. 24 ja nukun yleensä kellonympäryksen. Kuittautuu kaikki mahdolliset univelat siinä parin ekan vapaan aikana.

        Lisäksi vinkkinä sellainen, että kannattaa tehdä elämä muulta osin helpoksi. Eli siivoa koti, käy kaupassa ennen kuin menet ensimmäiseksi yöksi töihin. Voit tehdä muutaman päivän ruoatkin pakkaseen valmiiksi. Pese pyykit alta pois jne..

        Näin ei tarvitse työputken aikana tehdä mitään ylimääräistä.

        Näillä keinoilla minä olen selvinnyt hyvin :)


    • hyviä puolia

      Teen vakituisesti yötyötä ja olen tykännyt. En osaisi kuvitella sitä että joutuisin heräämään aikaisin aamulla. Aamuherätykset ei ole mun juttu! Toki sitä välillä on yötöiden takia väsynyt mutta se oikeastaan onkin ainut haitta tässä työssä. Vapaillakin tulee helposti nukuttua kellon ympäri univelkaa pois. Vaikka päivällä saakin nukuttua n.7 tuntia niin se ei kuitenkaan ole sama kuin yöllä nukuttu uni.
      Yötyö ei sovi ihmiselle joka ei pysty päivällä nukkumaan.
      Minä nukun yleensä ihan putkeen päivisin eli n. 9.00-16.00. Välillä saatan heräillä kesken unien mutta näin pimeään aikaan nukkuu päivisinkin paljon paremmin kuin kesällä.
      Syömisestä sen verran että kun herään syön jotain pientä, ennen töihin menoa yleensä lämpimän ruoan, töissä myös yleensä jotain keittoa tai sitten pärjään yön vain leivällä, jogurtilla tms. Välillä se menee sellaiseksi naposteluksi eli syön mitä löytyy (meillä saa syödä sitä mitä kaapista löytyy :) ). Olen myös huomannut että alkuyöstä tekee mieli makeaa ja silloin sitä tuleekin välillä naposteltua pullia ja keksejä.
      Aamulla syön töissä puuron ja vielä kotiin päästyä muroja.
      Viimisenä vapaapäivänä yritän saada nukuttua pienet päiväunet ennen taas yöputken alkua. se ei aina onnistu (kun on nukkunut yön) ja sen takia ensimmäinen yö onkin pahin. Mutta hyvin se rytmi siitä on lähtenyt rullaamaan eikä ainakaan mulla ole sen suhteen ollut mitään ongelmaa. Kunhan ainakin saa muuten hyvin nukutuksi.

      Hyviä puolia yötöistä voisi ainakin mainita sen että saa olla itsekseen, rauhassa. Kukaan ei ole kyttäämässä tai arvostelemassa. Mä ainakin tykkään itsenäisestä työstä. Saa pitää kahvitaukoja silloin kun itsestä tuntuu, syödä kun haluaa ja muutenkaan ei tarvitse olla niin sosiaalinen :). Ja tietty hyvänä puolena mainittakoon vielä palkan.

      Yötyö ei kaikille sovi. Onhan se ihmiselle luontevampaa nukkua öisin. Ja sanotaanhan sitä, että yötyö on terveydellekin vaarallista.
      Mutta niin kauan kun vaan jaksan ja kykenen yötä tekemään, niin aion tehdä. Enemmän tässä on mun mielestä hyviä puolia kuin huonoja :).

    • garju

      Olen tehnyt 25v töitä yövuorossa ja jaksamisen edellytyksenä on että saa unirytmin oikeaksi.

    • Lapsia NO ?

      Itse teen vuorotyötä ja jos ei olisi lapsia voisi tämä olla ihan ok. juttu ,mut lapset "sotkee" nukkumisen ja yleensäkkin ns. normaalin vapaan olemisen elikkä aika myrkkyä nämä yöt ,kun ei saa oikein nukuttuu.

      Tietenkin myös jos on kovinkin sosiaalinen elämä ja paljon kavereita keitä näkee vkl. ja juhlapyhinä niin aika ikävää tämä vuorotyö...Omakin elämä on aika näivettynyt tämän vuorotyöntakia ,kun on joulut ja juhannukset töissä ja tekee töitä ns. vieraalla paikkakunnalla eli työputket asustelee muualla.

    • .....

      Lähes 7 vuotta kuljetusalalla, vaihtelevan epäsäännöllisin työajoin. Milloin jatkuvaa aamuvuoroa jolloin herätykset alkaen 0.00, normaalisti 2.00-4.30 välillä, milloin vuoroviikoin aamu- ja iltavuoroja, iltavuoroviikkoina nukkumaanmeno tapahtuu puolenyön nurkilta aamu seitsemään mennessä, pääosin kuitenkin 2.00-4.00 välillä.

      Viimeisten parin vuoden aikana on alkanut väsymys iskeä, kausiluontoisesti aamuviikkoina iltaisin nukahtelee nojatuoliin eikä oikein kiinnosta tehdä mitään, välillä jaksaa pirteämmin. Iltaviikkoina yön viimeiset tunnit joskus raskaita, etenkin melko pitkä kotimatka maistuu usein puulta.

      Iltavuoroviikkoina parhaiten auttaa jaksamiseen se, kun saa ja malttaa nukkua tarpeeksi. Olen kokeilut sitä että herään 9.00-10.00 väliin, niin loppuviikosta viimeistään alkaa tökkiä. Kun vaan iltaviikkoina nukkuu kunnolla, minun kohdallani 6-8h, niin siten jaksaa parhaiten.

      Vakituista yövuoroa en ole tehnyt. Mitä tulee päiväuniin, niin luulen ettei ne oikein sovi minulle. Voi olla että piristyy pahimoilleen eikä sitten saa unta kun pitäisi.

      • on minustakin

        ärsyttävää jos uni ei tule silloin kun pitäisi. Viime aikoina on meinannut vähän olla sellaista.


    • Anonyymi

      Bentsoja ja viinaa.varoaika nytkin 36 tuntia.mutta kello 10 työ.elämän ja kuoleman viikko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe