Voi olla että tuli vähän väärälle keskustelualueelle, mutta minulla yli kuukauden kestänyt kurkkukipu, joka käyttäytyy omituisesti.
Taustalla refluksitauti ja paniikkihäiriö, ja refluksitautiin mm. siis kuuluu kurkkukipu, mutta rupesin funtsimaan vähän enemmän tätä asiaa.
Ensinnäkään öiseen aikaan kurkkukipua ei ole, kurkkukipu alkaa lähes ajastettuna iltapäivällä ja kestää iltaan.
Kun teen jotain rentouttavaa, kurkkukipua ei ole, mutta kun stressi pukkaa päälle, kurkkukipu käynnistyy.
Kurkkulääkärillä käyty, lääkäri meinasi että on ylärefluksia, mutta outoa silti mielestäni on, että miksi kurkkukipu kuitenkin poistuu ja vähenee tietyissä tilanteissa. Joitakin viikkoja sitten tuli otettua alkoholia, mitä nykyisin tosi harvoin teen, kurkkukipu meni pois.
Voiko kurkkukipu olla stressiperäistä?
Ymmärtäisin refluksissa mm. sen jos kurkkukipu olisi jatkuvaa, mutta kun se tulee vain stressin seurauksena.
Onko kenelläkään ollut koskaan samaa havaintoa?
Nielurisat ja kitarisat ok, mutta en viitsisi mennä refluksileikkaukseen pelkän kurkkukivun vuoksi, mitä sitäkin on siis vain päivää kohti ajoittain.
Esimerkiksi puhuessa kurkkukipua ei ole....
Krooninen kurkkukipu
14
6182
Vastaukset
- että...
tilaat ajan homeopaatin vastaanotolle. Toivottavasti paikkakunnallasi on sellainen. Mitenkään väheksymättä lääkärin hoitoa, saattaisi homeopatiasta löytyä myös apua sinulle.
- kurkusta kurnuttaja
Itsellä refluksitauti puhkesi kesällä 2005 ja toukokuussa 2007 tuli kamala kurkkutulehdus. Siitä lähtien olen kärsinyt kroonisesta kurkkukivusta, nielun ja suun tulehduksista. Rakkuloita suuhun tulee jatkuvalla syötöllä ja suun limakalvot kipuilee milloin mitenkin.
Nyt tätä on kestänyt 1,5 vuotta. Kurkkukipu on kokoaikaista ja puhuminen sattuu. Lauluharrastukset on jääneet ja niin on suurimmissa määrin ihmisten kanssa puhelimessa puhuminenkin.
Kurkkukivun alkaessa keväällä 2007 terveyskeskuksessa ensin kuukauden juoksuttivat, sitten Meilahden korva- ja kurkkupolille lopulta lähettivät, kun mitkään antibiootit ei tosiaan tehonneet. Siellä ihmettelivät kurkkuani kuukauden verran, mutta mitään eivät selville saaneet - omalääkäri kehotti vaan jatkamaan normaalia elämää. JUST! Normaalia elämää my ass... Gastroskopiaan sain lähetteen, kun tarpeeksi kauan tappelin, mutta mitään ei siinäkään löytynyt.(Kauhumuistoksi jäi vain eräs elämäni hirveimmistä kokemuksista)
Sanon tämän täydestä sydämestä, että usko pois, oot onnellisessa asemassa, kun kurkkukipu ei haittaa puhumistasi! Itse oon menettänyt ystäviä tämän takia, kun eivät enää jaksaneet kun en koskaan voinut puhua. Tapaamisia jäi väliin ties kuinka paljon, kun pahoina aikoina kurkku ei kestänyt sanaakaan puhetta. Vain lähimmät ystävät ovat säilyneet ja heillekin se on yhä vaikeata ymmärtää.
Ja mun elämässäni tää on vain yksi monesta. Krooniset kivut on olleet elämässä 14 vuotta jo. Löytyy fibromyalgia, kudosvaurioita, krooninen kipuoireyhtymä, refluksitauti...lista on loputon.
Muutamia viikkoa vaivannut kipu rintalastassa ja selässä on diagnosoitu Tietzen oireyhtymäksi (kylkiruston kivulias tulehdus), mikä tuntuu samanlaiselta kuin refluksikipu (rintalastasta selkään asti säteilevä kipu).
Sorry, jos menee off-topiksi, tahdon vain sanoa että täällä on kohtalotoveri kurkkukivun kanssa (kaikkien muitten kremppojen ohella)!
Olen ensi perjantaina menossa tapaamaan yksityisellä puolella refluksilääkäriä ensimmäistä kertaa. Julkinen puoli ei tässä ole osannut auttaa, joten ei auta kuin mennä yksityiselle. Refluksitaudilla tässä on eittämättä osansa.
Koitetaan jaksella ja tsemppiä!!- jaazaa
että sinulla ollut noin paljon vaivoja.
Aitko kenties mennä refluksileikkaukseen?
Minulla kurkkuvaivat nyt viime päivinä hellittäneet jostain merkillisestä syystä vai onkohan Nexium alkanut tehoamaan?
Leikkauskin on harkinnassa.
Tsemppiä elämääsi ja kiitos kun jaksoit vastata! - kurkusta kurnuttaja
jaazaa kirjoitti:
että sinulla ollut noin paljon vaivoja.
Aitko kenties mennä refluksileikkaukseen?
Minulla kurkkuvaivat nyt viime päivinä hellittäneet jostain merkillisestä syystä vai onkohan Nexium alkanut tehoamaan?
Leikkauskin on harkinnassa.
Tsemppiä elämääsi ja kiitos kun jaksoit vastata!Tapaan nyt perjantaina tosiaan ensimmäistä kertaa refluksilääkärin, sitä pitemmälle en oikeen oo osannut vielä ajatella. Leikkauksen vaihtoehto on tosiaan aina olemassa, mutta toivottavasti ei ihan sinne asti vielä tarvi mennä...
Hyvä, kun Nexium sulla tehoaa. Mulle se taas ei sopinut. Ihan alussa käytin sitä, mutta sitten vaihdoin halvempaan Zoltiin.
En tiedä, onko kyse vain sattumasta, mutta krooniset kurkkukivut ilmaantuivat kuvaan juuri samoihin aikoihin, kun Nexium oli normista poiketen taas käytössä. Refluksi oli tuolloin keväällä 2007 pahana ja lääkäri pisti kuurin Nexiumia. Kurkkukivut alkoivat ja parin viikon päästä lopetin itse Nexiumin käytön, kun alkoi tulla mielikuva, että entä jos se aloitti tämän kaiken. Eräs Nexiumin sivuvaikutuksistahan kun ON kurkkukipu ja suu nielutulehdukset...
Totuutta en ehkä koskaan saa tietää, mutta Nexiumiin en enää aio koskea. Saa nähdä, mitä se refluksilääkäri siihen sanoo.
Tsemppiä sullekin ja toivottavasti vaivan helpotus on nyt pysyvämpää!
- qmies.blogit.fi
kipu, joka tuntuu kuin olisi pala kurkussa, on yleinen tuntuma paniikkihäiriössä, molemmat aiheutuvat useimmiten kofeiinin kertymisestä elimistöön.
- jaazaa
enää kofeiinia mutta totta on että palan tunne kurkussa saattaa olla johtuvainen paniikkihäiriöistä tai muusta ahdistuksesta.
- kurkusta kurnuttaja
jaazaa kirjoitti:
enää kofeiinia mutta totta on että palan tunne kurkussa saattaa olla johtuvainen paniikkihäiriöistä tai muusta ahdistuksesta.
Stressillä on vaikutus kaikkeen ja tätäkin vaivaa se varmasti pahentaa. On ollut tilanteita, joissa kurkkuun on koskenut niin pahasti että paniikkikohtaus ei ole ollut kaukana. Keuhkot tuntuu lytistyvän kasaan, eikä saa henkeä. Nyttemmin tosin omalla kohdalla olen alkanut miettiä, onko hiljattain todetulla Tietzen oireyhtymällä (kylkiruston tulehdustila, tuntuu puristavana terävänä kipuna rintalastassa ja selässä) lusikkansa siinä sopassa..
Pahimpiin kokemuksiin lukeutuu kerta, kun olin viime vuonna kuntoutuksessa (kroonisten kipupotilaitten kuntoutus) ekaa kertaa ja siellä kerroin kurkun haittaavan hoidon keskusteluosuuksia. Stressasin asiaa ja oli iso kynnys mennä kertomaan siitä. Olin luullut, että kuntoutuslautoksessa olisivat empaattisia näissä asioissa, mutta kissan viikset! Hoitaja vain tyyliin taputti puolivillaisesti selkään ja lähetti mut taas matkoihini..
Stressin vaikutuksesta uskon nykyisistä sairauksistakin ainakin kahden puhjenneen. Joten sen vaikutuksia ei tule aliarvioida. Stressi voi toden teolla fyysisesti oireillessaan saada aikaan jopa sairauden puhkeamisen. Vuonna 2005 isälläni todettiin kurkkutorven syöpä ja sen vuoden kesällä se leikattiin. Hengenlähtö oli lähellä, mutta vasta myöhempinä vuosina olen nähnyt, miten valtavasti nuo tapahtumat terveyteenikin vaikuttivat. Refluksitautini puhkesi tuona kesänä ja myös fibromyalgianikin. Olen 2005 saakka pitänyt kirjaa kivuistani, minkä avulla olenkin nämä päätelmät pystynyt tekemään.
Pitkäksi meni sepustukset, mutta tarkoitus vain yhtyä täysin rinnoin siihen, että stressillä voi olla suuremmat vaikutukset elämään ja terveyteen kuin osaamme aavistaakaan. - jaazaa
kurkusta kurnuttaja kirjoitti:
Stressillä on vaikutus kaikkeen ja tätäkin vaivaa se varmasti pahentaa. On ollut tilanteita, joissa kurkkuun on koskenut niin pahasti että paniikkikohtaus ei ole ollut kaukana. Keuhkot tuntuu lytistyvän kasaan, eikä saa henkeä. Nyttemmin tosin omalla kohdalla olen alkanut miettiä, onko hiljattain todetulla Tietzen oireyhtymällä (kylkiruston tulehdustila, tuntuu puristavana terävänä kipuna rintalastassa ja selässä) lusikkansa siinä sopassa..
Pahimpiin kokemuksiin lukeutuu kerta, kun olin viime vuonna kuntoutuksessa (kroonisten kipupotilaitten kuntoutus) ekaa kertaa ja siellä kerroin kurkun haittaavan hoidon keskusteluosuuksia. Stressasin asiaa ja oli iso kynnys mennä kertomaan siitä. Olin luullut, että kuntoutuslautoksessa olisivat empaattisia näissä asioissa, mutta kissan viikset! Hoitaja vain tyyliin taputti puolivillaisesti selkään ja lähetti mut taas matkoihini..
Stressin vaikutuksesta uskon nykyisistä sairauksistakin ainakin kahden puhjenneen. Joten sen vaikutuksia ei tule aliarvioida. Stressi voi toden teolla fyysisesti oireillessaan saada aikaan jopa sairauden puhkeamisen. Vuonna 2005 isälläni todettiin kurkkutorven syöpä ja sen vuoden kesällä se leikattiin. Hengenlähtö oli lähellä, mutta vasta myöhempinä vuosina olen nähnyt, miten valtavasti nuo tapahtumat terveyteenikin vaikuttivat. Refluksitautini puhkesi tuona kesänä ja myös fibromyalgianikin. Olen 2005 saakka pitänyt kirjaa kivuistani, minkä avulla olenkin nämä päätelmät pystynyt tekemään.
Pitkäksi meni sepustukset, mutta tarkoitus vain yhtyä täysin rinnoin siihen, että stressillä voi olla suuremmat vaikutukset elämään ja terveyteen kuin osaamme aavistaakaan.pahentuu 80%:sti ahdistuksen ja paniikkihäiriöiden myötä.
Eli factaa kirjoitit!
Useimmiten kun palan tunne kurkussa on pitempään, tulee mulla paniikkikohtaus.
Myös muutama muu vaiva (mm. ärtynyt paksusuoli) on tuon stressin/ahdistuksen/panikoinnin myötä tullut kuvioihin.
Stressi (ahdistus, paniikkihäiriöt jne.) saavat todellakin isoja asioita aikaan, mutta kun oirekuvion tietää, siihen on helpompi suhtautua.
(Pala tunne kurkussa (minulla) ei johdu kofeiinista vaan on yksi sivuoire paniikkihäiriösairaudessa, jonka taisinkin jo kertoa tuossa aiemmin.) - kurkusta kurnuttaja
jaazaa kirjoitti:
pahentuu 80%:sti ahdistuksen ja paniikkihäiriöiden myötä.
Eli factaa kirjoitit!
Myös muutama muu vaiva (mm. ärtynyt paksusuoli) on tuon stressin/ahdistuksen/panikoinnin myötä tullut kuvioihin.
Stressi (ahdistus, paniikkihäiriöt jne.) saavat todellakin isoja asioita aikaan, mutta kun oirekuvion tietää, siihen on helpompi suhtautua.
(Pala tunne kurkussa (minulla) ei johdu kofeiinista vaan on yksi sivuoire paniikkihäiriösairaudessa, jonka taisinkin jo kertoa tuossa aiemmin.)tosi tuttu mullekin. Kurkkukipu kun oikein pahana (kaktus kurkussa), niin aina se palan tunne tulee sellaisena kuristavana. Paniikkihäiriön kanssa varmasti haasteellista elää - itsellä ollut vain kerran elämässä kunnon paniikkikohtaus, mutta muisto jäi...
Ärtynyt paksusuoli minullakin, ei niin vaarallinen, mutta tosi inhottava vaiva sekin. Fibropotilailla suolistovaivat kuulemma yleisiä ja viimeksi kun sain diagnoosin tästä Tietzen oireyhtymästä, sanoi lekuri että fibropotilailla refluksikin tosi yleinen. Magneetin tavoin tuntuu tuo fibromyalgiakin noita sairauksia puoleensa vetävän! Ns. mekaanista vikaa on mulla operoitu kirurgisesti vain polvista (4 kertaa molemmista 10 vuoden sisällä), mutta kyllä näitä kremppoja riittää muutoinkin vaikka muille jakaa..
Kofeiini jännä juttu. En ole kahvinjuoja, mutta joskus on kiva juoda teetä. Kofeiinittomanakin se aiheuttaa kyllä refluksioireita. Sama makeutusaineitten kanssa. Lääkitykseni kuivaavat suuta, joten juon paljon nesteitä päivän mittaan. Pidän tiivistemehusta (pelkkä vesi vaan jotenkin maistuu niin blaah), mutta vain aitoa sokeria sisältävät käyvät. Hammaslääkäri kyllä painotti helposti reikiintyville hampailleni vain FunLightia, mutta todettu on, että sen sisältämä aspartaami on refluksille myrkkyä. Ekströms ja Robinson ovat hyviä, peseskellä vaan kunhan hampuja sitten muistaa. Mansikka ja mustikka on marjoista turvallisimmat, mutta mustikkatiivistemehua on vain Rainbow:lla, mutta aspartaamisena. Joten Ekströmsin mansikka ja Robinsonin mansikka-litsi ovat mehuvaihtoehdot.
Ennen kurkkukipua elelin refluksin kanssa ihan siedettävästi, mutta kroonisen nielutulehduksen ja kurkkukivun tultua kuvaan en ole enää varma mistään. Suuhun kun tulee rakkuloita milloin mistäkin ja kitarisoissa proppuja. Suun limakalvot on tosi herkät, liikaa jos kurkkupastillejakin syö, tulee rakkuloita/kurkkukipua. En tiedä miksi, olisiko sitten imeskely pahasta.
Mausteiset ruoat, tomaatti, sitrusjuomat- ja hedelmät on jääneet pois, mutta ainaista arvausleikkiä tämä kyllä on. Appelsiinimehuun iskee joskus niin hirveä himo, että pistän appelsiininmakuisen magnesium-poretabletin kylmään veteen ja hörpin isosta lasista autuaana..;)
Ihan uteliaisuudesta ja vertailuna kysyisin, että mitkä sulla on ns.hätäapukeinoja refluksin pahetessa? Monessa paikassa kun tullut vastaan hapanmaitotuotteitten olevan haitasta, vaikka lääkärit väittävät päinvastaista? Taannoin piimä oli tehokas keino, sittemmin mustikkasoppa. Tuon Tietzen oireyhtymän tultua mikään ei ole enää helpottanut refluksikipua. Gavisconia oon ottanut, mutta sekään ei enää oikein auta.
Huh - käsiin ottaa tämä kirjoittaminen nyt niin pahasti, että jo kramppaavat. Aika lopetella tältä kertaa. Tosi ihanaa kyllä jakaa kokemuksia tästä aiheesta!! :) - qmies.blogit.fi
jaazaa kirjoitti:
pahentuu 80%:sti ahdistuksen ja paniikkihäiriöiden myötä.
Eli factaa kirjoitit!
(Pala tunne kurkussa (minulla) ei johdu kofeiinista vaan on yksi sivuoire paniikkihäiriösairaudessa, jonka taisinkin jo kertoa tuossa aiemmin.)perehdyn oireisiisi, sitä varmemmalta näyttää, että kofeiini aiheuttaa ne. Tutkipa blogistani oireiden kuvauksia, lyön vetoa, että on tuttua tekstiä.
- jaazaa
qmies.blogit.fi kirjoitti:
perehdyn oireisiisi, sitä varmemmalta näyttää, että kofeiini aiheuttaa ne. Tutkipa blogistani oireiden kuvauksia, lyön vetoa, että on tuttua tekstiä.
olen ollut myös ilman kofeiinia ja vaivat eivät ole mitenkään kohentuneet. Tuo mitä kirjoituksia blogissasi on, on varmasti osittain totta joillakin ihmisillä, mutta en usko että suurimmalla osalla, ei ainakaan minun tapauksessani.
- jaazaa
tosi tuttu mullekin. Kurkkukipu kun oikein pahana (kaktus kurkussa), niin aina se palan tunne tulee sellaisena kuristavana. Paniikkihäiriön kanssa varmasti haasteellista elää - itsellä ollut vain kerran elämässä kunnon paniikkikohtaus, mutta muisto jäi...
Ärtynyt paksusuoli minullakin, ei niin vaarallinen, mutta tosi inhottava vaiva sekin. Fibropotilailla suolistovaivat kuulemma yleisiä ja viimeksi kun sain diagnoosin tästä Tietzen oireyhtymästä, sanoi lekuri että fibropotilailla refluksikin tosi yleinen. Magneetin tavoin tuntuu tuo fibromyalgiakin noita sairauksia puoleensa vetävän! Ns. mekaanista vikaa on mulla operoitu kirurgisesti vain polvista (4 kertaa molemmista 10 vuoden sisällä), mutta kyllä näitä kremppoja riittää muutoinkin vaikka muille jakaa..
Kofeiini jännä juttu. En ole kahvinjuoja, mutta joskus on kiva juoda teetä. Kofeiinittomanakin se aiheuttaa kyllä refluksioireita. Sama makeutusaineitten kanssa. Lääkitykseni kuivaavat suuta, joten juon paljon nesteitä päivän mittaan. Pidän tiivistemehusta (pelkkä vesi vaan jotenkin maistuu niin blaah), mutta vain aitoa sokeria sisältävät käyvät. Hammaslääkäri kyllä painotti helposti reikiintyville hampailleni vain FunLightia, mutta todettu on, että sen sisältämä aspartaami on refluksille myrkkyä. Ekströms ja Robinson ovat hyviä, peseskellä vaan kunhan hampuja sitten muistaa. Mansikka ja mustikka on marjoista turvallisimmat, mutta mustikkatiivistemehua on vain Rainbow:lla, mutta aspartaamisena. Joten Ekströmsin mansikka ja Robinsonin mansikka-litsi ovat mehuvaihtoehdot.
Ennen kurkkukipua elelin refluksin kanssa ihan siedettävästi, mutta kroonisen nielutulehduksen ja kurkkukivun tultua kuvaan en ole enää varma mistään. Suuhun kun tulee rakkuloita milloin mistäkin ja kitarisoissa proppuja. Suun limakalvot on tosi herkät, liikaa jos kurkkupastillejakin syö, tulee rakkuloita/kurkkukipua. En tiedä miksi, olisiko sitten imeskely pahasta.
Mausteiset ruoat, tomaatti, sitrusjuomat- ja hedelmät on jääneet pois, mutta ainaista arvausleikkiä tämä kyllä on. Appelsiinimehuun iskee joskus niin hirveä himo, että pistän appelsiininmakuisen magnesium-poretabletin kylmään veteen ja hörpin isosta lasista autuaana..;)
Ihan uteliaisuudesta ja vertailuna kysyisin, että mitkä sulla on ns.hätäapukeinoja refluksin pahetessa? Monessa paikassa kun tullut vastaan hapanmaitotuotteitten olevan haitasta, vaikka lääkärit väittävät päinvastaista? Taannoin piimä oli tehokas keino, sittemmin mustikkasoppa. Tuon Tietzen oireyhtymän tultua mikään ei ole enää helpottanut refluksikipua. Gavisconia oon ottanut, mutta sekään ei enää oikein auta.
Huh - käsiin ottaa tämä kirjoittaminen nyt niin pahasti, että jo kramppaavat. Aika lopetella tältä kertaa. Tosi ihanaa kyllä jakaa kokemuksia tästä aiheesta!! :)ei ole oikeastaan muuta konstia kuin mahdollisimman rentouttava olotila, johon pitää käyttää myös ajoittain rentouttavia lääkkeitä.
B-Piimästä on myös jonkin verran apua mutta eipä juurikaan muista.
Minulla ainakin stressi/ahdistus pahentaa huomattavasti refluksivaivoja joten mahdollisimman stressitön elämä auttaa refluksitaudissa todella paljon. Kaikki tosin eivät stressaa ja ahdistu ja heillä silti vaivoja.
Myös niska- ja selkähieronta auttaa helpottamaan vaivoja, ja kaikenlainen rentouttava tekeminen. Refluksitautia pitäisi miettiä mahdollisimman vähän.
Kun käytin kahvia/teetä (en isoja määriä), minulla ei juurikaan refluksivaivoja ollut. Minulla se ei siis pahentanut vaivoja vaikka ainakin kahvi on refluksitaudin osalta "mustalla listalla".
Tuo ärtyvä paksusuoli kulkee aika usein refluksitaudin mukana. Kumpaa "puolta" sinulla on, ripulointia vaiko ummetusta vai onko vain vatsakipua?
Refluksitaudissa, minullakin, tuo kurkkuvaiva on kaikkein pahin muoto, muutoin minäkin pärjäilin ihan siedettävästi ennenkuin tulivat kurkkuvaivat.
Mausteiset ruuat samoin myös minulla poissa samoin tietysti virvoitusjuomat sekä hedelmät, mutta muuta ruokaa syön normaalisti. - kurkusta kurnuttaja
jaazaa kirjoitti:
ei ole oikeastaan muuta konstia kuin mahdollisimman rentouttava olotila, johon pitää käyttää myös ajoittain rentouttavia lääkkeitä.
B-Piimästä on myös jonkin verran apua mutta eipä juurikaan muista.
Minulla ainakin stressi/ahdistus pahentaa huomattavasti refluksivaivoja joten mahdollisimman stressitön elämä auttaa refluksitaudissa todella paljon. Kaikki tosin eivät stressaa ja ahdistu ja heillä silti vaivoja.
Myös niska- ja selkähieronta auttaa helpottamaan vaivoja, ja kaikenlainen rentouttava tekeminen. Refluksitautia pitäisi miettiä mahdollisimman vähän.
Kun käytin kahvia/teetä (en isoja määriä), minulla ei juurikaan refluksivaivoja ollut. Minulla se ei siis pahentanut vaivoja vaikka ainakin kahvi on refluksitaudin osalta "mustalla listalla".
Tuo ärtyvä paksusuoli kulkee aika usein refluksitaudin mukana. Kumpaa "puolta" sinulla on, ripulointia vaiko ummetusta vai onko vain vatsakipua?
Refluksitaudissa, minullakin, tuo kurkkuvaiva on kaikkein pahin muoto, muutoin minäkin pärjäilin ihan siedettävästi ennenkuin tulivat kurkkuvaivat.
Mausteiset ruuat samoin myös minulla poissa samoin tietysti virvoitusjuomat sekä hedelmät, mutta muuta ruokaa syön normaalisti.ovat ilmenneet kamalan vatsakivun ja joskus löysän mahan muodossa. Ei nyt ihan ripulia, mutta melkein. Kaasuongelmiakin siitä tulee..
Nuorempana oli mahakatarri pariin kertaan (tai niin ainakin lääkäri diagnosoi), jolloin vatsakipua tuntui lähinnä pallean kohdalla. Somac:ia kuurit ja auttoi. Nyt tämä vatsakipu ilmetessään on alavatsassa, eli juuri paksusuolen mutkien tienoilla. On kyllä niin kamala kipu, että pahimpina päivinä on kuin olisi pms-mahakivut 24/7! Suolen seinämää rentouttavaa lääkettä saanut joskus, mistä apua. Sitten se apteekista saatava Visiblin-jauhe on myös auttanut pitempänä kuurina.
Nuo ruoka-aineärtymiset on niin yksilöllisiä. Jotkut saa kamalia oireita vaikka kurkusta, kun taas mulla se ei tee mitään. (Tomaatti taas on ihan myrkkyä..). Itselläni yksi ystävä, jolla lievempi muoto refluksitaudista ja pystyy syödä suklaata ihan mielin määrin, kun mulla taas se on ihan niitä ykkösmyrkkyjä. Riippunee refluksin vaikeusasteesta ja viime kädessä aina siitä yksilön omasta ruokakemiasta refluksin suhteen.
Perjantaina näen sen refluksilääkärin...saapa nähdä, josko asian spesialistilla olisi jotain hyödyllistä sanottavaa...jännittää. Toivottavasti ei ole liian isot odotukset.. - jaazaa
ovat ilmenneet kamalan vatsakivun ja joskus löysän mahan muodossa. Ei nyt ihan ripulia, mutta melkein. Kaasuongelmiakin siitä tulee..
Nuorempana oli mahakatarri pariin kertaan (tai niin ainakin lääkäri diagnosoi), jolloin vatsakipua tuntui lähinnä pallean kohdalla. Somac:ia kuurit ja auttoi. Nyt tämä vatsakipu ilmetessään on alavatsassa, eli juuri paksusuolen mutkien tienoilla. On kyllä niin kamala kipu, että pahimpina päivinä on kuin olisi pms-mahakivut 24/7! Suolen seinämää rentouttavaa lääkettä saanut joskus, mistä apua. Sitten se apteekista saatava Visiblin-jauhe on myös auttanut pitempänä kuurina.
Nuo ruoka-aineärtymiset on niin yksilöllisiä. Jotkut saa kamalia oireita vaikka kurkusta, kun taas mulla se ei tee mitään. (Tomaatti taas on ihan myrkkyä..). Itselläni yksi ystävä, jolla lievempi muoto refluksitaudista ja pystyy syödä suklaata ihan mielin määrin, kun mulla taas se on ihan niitä ykkösmyrkkyjä. Riippunee refluksin vaikeusasteesta ja viime kädessä aina siitä yksilön omasta ruokakemiasta refluksin suhteen.
Perjantaina näen sen refluksilääkärin...saapa nähdä, josko asian spesialistilla olisi jotain hyödyllistä sanottavaa...jännittää. Toivottavasti ei ole liian isot odotukset..suklaa aiheuta vaivoja, tosin en ole syönyt suklaata liki vuoteen.
Ruoka-aineista en osaa sanoa mitään kun en ole päässyt millään perille mitkä ruuat aiheuttavat vaivoja. No, sen tiedän että käristetty ruoka ei sovi ja nykyisin kaikki virvoitusjuomat on pahaa refluksitaudin kannalta.
Paksusuoli tähystetty 2006 keväällä ja vatsatähystys tehty kahdesti (2001 ja 2007) ja vuonna 2001 nämä mystiset vatsavaivat alkoivat. Lääkärit epäilevät stressiä/ahdistusta, vaikka toisaalta ihan fyysinen vika on löytynyt eli tuo palleatyrä ja refluksitauti noin vuosi sitten.
Vatsakipuja ei varsinaisesti ole koskaan ollut mutta ummetusta ja refluksitautia senkin edestä. Mulla refluksitaudissa vaivaa eniten tuo kurkku.
Hyvä että pääset kunnon lääkärille!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856304
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283150Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691706- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859