Kuinka opetella uusi biisi?

Tässä mietin vaan

Kuinka esim. laulajat, siis ihan levyttävät artistit opettelevat heille annetun uuden biisin, jos eivät sitä itse tee, vaan se tulee valmiina? Siis niin, että se menee tasan nuotilleen ja puhtaasti... Kun eihän sitä hetkessä välttämättä voi osata täysin oikein..

3

558

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riippuu

...aika paljon siitä, onko klassisen puolen vai kevyen puolen laulaja. Suurin osa klasareista lukee nuottia sujuvasti, ilman sitä on oikeastaan mahdoton päästä oman alan töihin. Kevyen puolen tyypit taas joko nuoteista osaamisen mukaan taikka sitten korvakuulolta. Monet osaavat soittaa jotakin soitinta auttavasti, että saavat melodian selville. Ellei sitäkään, niin sitten joku toinen soittaa ja laulaja on täysin korvakuulon varassa.

Voisi sanoa niin, että mitä paremmin luet lappuja, sitä nopeammin uusien kappaleiden opiskelu käy. Mutta ei tämäkään nyrkkisääntö mikään aamen ole. Jos on tosihyvät korvat, niin niilläkin pääsee aikas pitkälle.

• Latiliti Lalla

Sitten vielä se iänikuinen juttu, että tuo nuotilleen ja puhtaasti on vasta se ihan alku. Siitä lähdetään sitten tekemään siitä biisistä esitystä. Tulkinnat ja muut perussysteemit.

• ---

On niitä eroja viihde vastaan klassinen - mutta ei se kuitenkaan niin mustavalkoista ole.
        Tiedän, että Elvis saapui nauhoitukseen ja kuunteli siinä jonkin "pienemmn tähden" valmiiksi opetteleman esityksen. Oppi kuulemma siten aika nopeasti.
        Uskoisin hänen tunteneen myös nuotit koska soitteli jopa pianoa.

Pavarotti lasketaan varmaan klassisen puolen muusikoihin. Hänen nuottien tuntemuksesnsa väitetään olleen kovin heikkoa.

Itse opettelen nuotit pimputtamalla pianolla yhdellä sormella - riittävän hitaasti jotta oikeat sävelet löytyvät ja jäävät mieleen.
        Aluksi kannattaa lallatella, sanat voi opetella myöhemminkin.
        Ti-ti-taata tarvitaan jotta rytmi löytyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      355
      15540
    2. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      261
      6102
    3. Tänään olisn uskaltanut

Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      3548
    4. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      191
      2596
    5. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      14
      2202
    6. Kirjoita jotain kivaa

ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      137
      2199
    7. Tiistaina nähdään.

Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      110
      1620
    8. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      48
      1409
    9. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1196
    10. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      89
      1180
    Aihe