Kävin hammaslääkärissä viime viikolla ja hän ehdotti, että hampaani kruunutettaisiin, jotta saadaan siisti hammasrivi?
Itse haluaisin vinoon menneen etuhampaan takaisin riviin, mutta hammasrautoja en halua...
Hän ehdotti, että etualueen hampaista 4 kruunutetaan. Kyyseeseen tulisi siis neljän hampaan hiominen pilariksi ja kruunut päälle. Hän kertoi käyttävänsä keraamisia kruunuja, hinta noin 600-700e/kpl. Etuhampaani ovat melko paikatut ja näyttäisivät paremmilta suorassa ja ehjinä.
Kertokaa kokemuksia hammaskruunuista..
Kruunujen kesto?
Värjäytyminen?
Mitä jos kruunu menee rikki, voidaanko korjata?
Voiko kruunutetuilla hampailla purra normaalista, esimerkiksi kovaa ruokaa?
Kaikki tieto hammaskruunuista on tervetullutta...
Hampaiden kruunuttaminen...
1
846
Vastaukset
- aaaaaaaaaaaaaa
Kruunuissa on useita eri materiaaliyhdistelmiä ja vaihtoehtoja.
Oikein valittu materiaali kestää kaiken normaalirasituksen.
Kruunut sementoidaan eli "liimataan" suuhun pysyvästi. Joten juuren kestävyys on useimmiten se isoin huolen aihe.
Kruunumateriaalit eivät juurikaan värjäydy, poikkeuksena muovi. Kruunuissa käytetty, hammaslaboratoriossa valmistettu muovi värjäytyy hitaammin kuin esim. suussa valmistettu hammaspaikkamuovi.
Kruunujen korjausmahdollisuudet ovat hyvin rajalliset:
- Posliini saattaa lohjeta "tapaturmaisesti" johonkin kovaan osuessaan, kuten omakin hammas.
Joissakin tilanteissa, lohjennut posliini on mahdollista korjata posliinilaminaatilla.
- Muovimateriaaleja voi/"täytyy" korjata suussa.
- Umpimetallisia(kultaisia) kruunuja ei käytännössä tarvitse korjata koskaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374946- 823516
- 302963
- 612935
- 82767
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552280- 391778
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91700- 181691
- 161584