oletko rääkkäyksen rahoittaja?

shamppoot

Kun silmiimme joutuu shampoota Head and Shoulders tai PanteneProV, huuhtelemme äkkiä tuon pienen pisaran pois, koska se tuntuu epämiellyttävältä. Mutta tuo sama shampoo aiheutti aikaisemmin kipua toisellekin eliölle, tosin kipu oli paljon voimakkaampaa. Silmiinne joutui
vain pieni pisara, sen sijaan albiino-kanin silmälle sitä kaadettiin teelusikallisen verran. Te huuhtelitte sen pois, mutta kanilla ei ollut mahdollisuutta hieroa tämän kirvelevän tahmeaa ainetta pois: ensinnäkin kanilta puuttuu kyynelnesteen eritys ja toisteksi hänen liikkumisensa on
estetty. Kun silmää kirvelee, minuuttikin tuntuu ikuisuudelta. Shampoo pidetään kanin silmässä kolmen viikon ajan. Joiltakin eläimiltä katkeaa selkäranka ja kaula, kun ne yrittävät päästä karkuun.

Mainokset kertovat meille jatkuvasti, että ihmiset jotka eivät käytä astianpesuainetta nimeltä Fairy, menettävät hyvin paljon (aikaa, mahdollisuuden pitää hauskaa, rahaa jne). Mutta ehkäpä juuri nämä ''epäsivistyneet'' ihmiset, heidän tietämättään, toimivat koe-eläinten parhaaksi: he eivät osta Fairyä ja sillä tavalla eivät kannata rottien ja marsujen pakollista ruokintaa astianpesuaineilla. Kun olette syönyt liikaa raskasta ruokaa, tunnette olonne todella pahaksi ja raskaaksi, joskus joudutte ottamaan lääkkeitä, jotka parantavat ruoansulatusta. Mutta kuvitelkaapa, jos teidän mahalaukkuunne viedään putken kautta litra Fairya!

Ariel -pesuaineen pakkauksessa lukee, että sitä on käytettävää suojakäsineet käsissä, koska se syövyttää käsien ihoa. Jo pelkästään tämä aiheuttaa epämiellyttävää tunnetta ja kipua. Mutta kuvitelkaapa, miltä tuntuu marsuilta, kaneilta, koirilta, kissoilta ja muilta koe-eläimiltä, kun niiltä poistetaan ylempi ihokerros hiekkapaperia apuna käyttäen ja hierotaan paljaaseen kohtaan pesuainetta. Muistelkaamme lapsuutemme, kun kaaduimme asfaltille ja vahingoitimme polvemme. Tosin silloin kukaan ei hieronut haavaan syövyttävää pesuainetta.

Vuonna 2001 Euroopan Unioni suuntasi kulkunsa tuotteiden testauksen eläimillä vähentämiseen ja vähitellen sen kokonaan lopettamiseen. Vuoteen 2013 mennessä suurin osa eläinkoemenetelmistä kielletään.

Suomessa myytäviä kosmetiikkasarjoja, jotka eivät testaa tuotteitaan eläimillä ovat esimerkiksi kuuluisa The Body Shop ja Joe Blasco. Suomen johtavimmista sarjoista Lumene, Nivea, Herbina ja Anytime käyttävät vaihtoehtoisia testausmenetelmiä eivätkä myöskään testaa tuotteitaan eläimillä. Kuuluisat Yves Rocher, Chanel, Clarins, IsaDora sekä Revlon eivät myöskään kannata eläinkokeita, eivätkä myöskään testaa tuotteitaan koe-eläimillä. Tämän vuoksi edellämainittuja merkkejä kannattaa suosia.

Sen sijaan yritykset, jotka yhä käyttävät eläimiä tuotteiden testauksessa, ovat esimerkiksi kuuluisat Braun (Gillette Company), Procter and Gamble, Colgate-Palmolive (Ajax, Hill's Pet Nutrition, Mennen, Palmolive), Coty (Calvin Klein, Rimmel), Gillette, Johnson and Johnson, L'oréal, MaxFactor, Oral-B, Pantene ja moni muu.

Muistakaa: joka ikinen ostamanne pakkaus pesuainetta Ariel tai Tide, jokainen tuubi Oral-B:tä, jokainen Pantenen hiustenhoitoaine, kaikki Palmoliven käsisaippuat tai L'oréalin meikkivoiteet ovat turhien ja julmien eläinkokeiden rahoittamista. Jos ostatte eläinkokeita hyväksyvien yrityksen tuotteita, hyväksytte vapaaehtoisesti julmien eläinkokeiden käytön. Sen sijaan jos hankitte vaihtoehtoisia ja inhimillisiä testeusmenetelmiä käyttävien yritysten tuotteita, autatte vähentämään hirveää julmuutta.

26

5277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skeptikkoo

      >

      Ihan oikeastiko sinä uskot, että noiden sarjojen tuotteita ei ole ikinä testattu eläimillä? Oletko ottanut selvää edes noista "vaihtoehtoisista testausmenetelmistä"?

      • en ole ap mutta...

        En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta tietyt eläinkokeita vastustavat yhdistykset ja liittoutumat kuten BUAV (British Union for the Abolition of Vivisection http://www.buav.org/) pitävät listoja eläinkokeettomista yrityksistä. Listoille päästäkseen yrityksen on todistettava että eläinkokeita ei käytetä eikä teetätetä ulkopuolisilla tuotteiden tai niiden raaka-aineiden valmistuksessa. Jo turvallisiksi testattuja tuotteita saa toki käyttää, suuri osta kosmetiikan raaka-aineista on testattu eläimillä joskus 70-luvulla. Ongelmana on nykyiset eläinkokeet, ei nuo vuosikymmeniä sitten tehdyt. Tehtyähän ei saa tekemättömäksi mutta uusia kokeita ei pitäisi tehdä.

        Vaihtoehtoisiin menetelmiin kuuluu mm. tietokonemallinnukset, in vitro testaus ja ihmisvapaaehtoisten käyttö. Vaihtoehtoisia menetelmiä ON olemassa, mutta ne ovat kalliimpia kuin eläinten käyttäminen. Siksi monet firmat vielä käyttävät eläimiä testatessaan uusia raaka-aineita.


      • tuolla..
        en ole ap mutta... kirjoitti:

        En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta tietyt eläinkokeita vastustavat yhdistykset ja liittoutumat kuten BUAV (British Union for the Abolition of Vivisection http://www.buav.org/) pitävät listoja eläinkokeettomista yrityksistä. Listoille päästäkseen yrityksen on todistettava että eläinkokeita ei käytetä eikä teetätetä ulkopuolisilla tuotteiden tai niiden raaka-aineiden valmistuksessa. Jo turvallisiksi testattuja tuotteita saa toki käyttää, suuri osta kosmetiikan raaka-aineista on testattu eläimillä joskus 70-luvulla. Ongelmana on nykyiset eläinkokeet, ei nuo vuosikymmeniä sitten tehdyt. Tehtyähän ei saa tekemättömäksi mutta uusia kokeita ei pitäisi tehdä.

        Vaihtoehtoisiin menetelmiin kuuluu mm. tietokonemallinnukset, in vitro testaus ja ihmisvapaaehtoisten käyttö. Vaihtoehtoisia menetelmiä ON olemassa, mutta ne ovat kalliimpia kuin eläinten käyttäminen. Siksi monet firmat vielä käyttävät eläimiä testatessaan uusia raaka-aineita.

        mainitsemassasi linkissä voi nähdä sen listan?


    • hyvä teksti mutta saanko hu...

      Hyvä teksti mutta saanhan huomauttaa, että Body Shopin omistaja on nykyään L'Oreal joka tarkoittaa että vaikka ostaisit Body Shopin tuotteita, tulet tukeneeksi L'Orealia ja sen toimintatapoja.

      Lisäksi halua lisätä listaasi Paul Mitchellin tuotteet, ne ovat myös eläinkokeettomia ja kuuluvat BUAV:in listalle.

      Lisäksi luontaistuotekaupoisssa on monia eri sarjoja, joita ei ole testattu eläimillä, mm. suomalainen Lifehair, Elokuu ja ulkomaalaisia mm. Sante, Lavera, Herbatint (hiusvärit), Dr Hauschka, jne.

      Lisäksi suomalaisista valmistajista Berner ei testaa eläimillä ja ko. valmistaja tuotteisiin kuuluu mm. XZ-hiustuotteet, Oxygenol-hammastahna ja tässä jo mainittu Herbina tuotesarja.

    • sure?

      Oletko ihan varma tuosta max factorista?
      Entäs fairysta ja arielista? Meidän perheessä käytetään näitä tuotteita.
      En hyväksy eläimillä testaamista, mutta olen luottanut tähän mennessä siihen, että eläimillä testaamisen aika on ohi, koska niin moni merkki, oli se sitten meikkiä tai pesuainetta, lopetti sellaiset touhut.
      En voi uskoa tätä. No, ei välttämättä juuri minun boikotointi hyödytä mitään, mutta se auttaa itseäni, koska yksinkertaisesti minua kuvottaa tuollainen, se tuntuu vain jostain syystä käsittämättömän pahalle, kuten mikä tahansa eläinten rääkkääminen. En myöskään ikinä osta häkkikanojen munia, eli ns. kolmosmunia. Yleensä ykköstä, jos saan, useimmin kakkosta edes. Mutta sekin tuntuu jotenkin huojentavalta tietää, ettei minun syömieni munien kanat joudu kärsimään. Että maksan sitten enemmän siitä, että tiedän että suloisilla kanoilla on paremmat oltavat kuin joillakin toisilla. Kyllä munistakin sitä paitsi eron huomaa, ovat paljon isompia ja maukkaampia..eivät maistu teennäisiltä, miten sen sanoisi?
      Kiitos näistä tiedoista...kylläpä harmittaa, että noin moni suosittu ja täysin tunnettu merkki harrastaa edelleen tuollaista alhaista ja halpaa touhua :(

      • jättihallissa ja ahtaassa

        Noi vapaan kanan munat on ihan kusetusta. Luomukanoilla on parhaat olot, luomua kannattaa ostaa, ei muuta. Häkkikanalat onneksi poistuvat vuonna 2012 ja esim. Pirkka ei enää myykään ollenkaan häkkikanalamunia.


      • jättihallissa ja ahtaassa kirjoitti:

        Noi vapaan kanan munat on ihan kusetusta. Luomukanoilla on parhaat olot, luomua kannattaa ostaa, ei muuta. Häkkikanalat onneksi poistuvat vuonna 2012 ja esim. Pirkka ei enää myykään ollenkaan häkkikanalamunia.

        Kaikki tuotantokanaloiden kanat kärsii. Totta on se, että luomu kanan oltavat on paremmat kuin häkkikanalan, mutta ei se siitä kanasta onnellista tee. Liikkuma tila on edelleen surkea. Useimmat kanat tapetaan jo vuoden ikäsinä. Ja kanojen teurastus se vasta kidustusta onkin. Lukeekaapa esim. www.vegaaniliitto.fi luentopaketti. Olikohan otsikolla kasvissyöjän luentopaketti tms. Kerrottu riittävän tarkkaan syyt miksi esim. itse olen vegaani. Tosin olen kyllä harkinnut muutaman kanan ottoa, joiden munia voisin käyttää. Tietäsin ainakin itse niiden kanojen olot..


      • pelasta kanat
        jättihallissa ja ahtaassa kirjoitti:

        Noi vapaan kanan munat on ihan kusetusta. Luomukanoilla on parhaat olot, luomua kannattaa ostaa, ei muuta. Häkkikanalat onneksi poistuvat vuonna 2012 ja esim. Pirkka ei enää myykään ollenkaan häkkikanalamunia.

        Myypäs Pirkka häkkikanojen munia,nimittäin PIRKKA VIRIKE M10 joka on häkkikanalassa tuotettu,häkkiin on vaan tungettu ns virike osia,jotka tekevät häkistä entistä ahtaamman ,lue rasiasta ns.viranomais tiedot jossa on valmistajan tiedot,munien leimaustiedot ja lopuksi lukee Häkkikanojen munia.Esim Saksa kieltää 2013 omalla maakohtaisella päätöksellä kaikki häkkimuodot mm.virike häkit joita meillä kutsutaan myöskin nimikkeellä:pienryhmä kanala,nämä pienryhmä kanalan häkit ovat kaikkein epä eettisempiä.Sveitsissä ei myöskään sallita pidettävän kanoja minkään muotoisissa häkeissä.Esim Lidl ja Aldi saksassa myyvät tällä hetkellä ainoastaan vapaankanan ja luomukanan munia.Toivottavasti sama suuntaus olisi meillä suomessa


      • häkkimuna
        jättihallissa ja ahtaassa kirjoitti:

        Noi vapaan kanan munat on ihan kusetusta. Luomukanoilla on parhaat olot, luomua kannattaa ostaa, ei muuta. Häkkikanalat onneksi poistuvat vuonna 2012 ja esim. Pirkka ei enää myykään ollenkaan häkkikanalamunia.

        pikkasen olet kuule väärässä.lueppa Pirkka rasioista että mikä on esim.virike munissa tuotanto muoto ja mikä numero on munassa.muista että numero 3 on edelleen häkkikanala ja pienryhmä /tai virikehäkki kanala on pykälät täyttävä häkkikanala .
        Pikkasen historiaa virke häkkien synnystä.Tietysti rakkaat naapurimme ruotsista 90 luvulla ehdottivat,että kanoille olisi saada mahdollisuus orsiin ja pesiin myös häkkituotanossa jolloin asia eteni eu tasolle ja saivat tahtonsa läpi.kanahäkki valmistajat sitten kehittivät omat versioinsa eri malleila.No saksassa ei sitten mennytkään oman hallituksessa läpi nämä virike häkit koska olivat heidän mielestään liian pieniä koppeja ja niin poistettiin muutoma väliseinä ja saatiin isompi koppi,mutta kanatiheys pysyi samana ja nyt siis on 60 kanaa yhessä kopissa .tässä olisi muutoman häkkivalmistajan nimet jolloin jokainen voisi tutustua niiden tuotteisiin ja nähdä miten munia tuotetaan,googlaa näillä tiedoilla: tape virikehäkit,big dutchman ,hellman poultry,victorson,meller,zugami,aruas jne...


    • GuineaBig

      Hiustenhoitotuotteista, jos mainostaa saa, niin olen vuosikausia käyttänyt Paul Mitchell sarjaa, koska vastustan eläinkokeita, mutta haluan näyttää vävintäänkin ikäiseltäni.
      En ole tarkemmin perehtynyt pitkään aikaan taustatietoihin, mutta kampaajani ehdotti suomalalsia Four Reason tuotteita. Kokeilin muutamaa tuotetta, koska ovat edullisia ja suomalaisia. Täten ajattelin. että kuljetuskustannukset ovat ainakin minimissä.
      Tykkäsin tuotteista, mutta mistä voin varmistua , että tuotteita ei tutkita eläeinkokeilla? Kampaajani ei ollut 100% varma asiasta, mutta lupasi ottaa selvää.

    • Sad but true

      Hyi hel... hirveä olo tulee. Minä vastustan kanssa eläinkokeita ja olen yrittänyt löytää sellaisia merkkejä joihin niitä ei käytettäisi mutta en kyllä arvannut että fairykin testataan..Sitä meillä on kaapissa. Mistä löytää tietoa paremmista tuotteista? Olen ostanut Lumenen tuotteita ja Oriflame kanssa mainostaa että eivät testaa eläimillä mitään. Käytän Doven saippuoita, mitenkähän sen laita on. Mistä voin tietää muista kodinpesuaineista että testataanko. Esim Tolu on ainakin luonnontuote.. Tässähän tulee hulluksi kun alkaa ajattelemaan.
      Myös tehotuotannosta kertovat ohjelmat saavat kyyneleet silmiin..

    • ae

      Esimerkiksi kotimaisen Lifehairin tuotteet ovat eläinkokeettomia ja päässeet Animalian listallekin http://www.animalia.fi/kosmetiikkalista. Lifehairilta löytyy erilaisia pesuaineita (siis myös siivoukseen), mutta en tarkkaan muista, mitä kaikkea heillä on. Olen parhaani mukaan näitä pesuaineita suosinut, koska ne ovat myös, kuten mainittu, kotimaisia. Animalian listaa itse olen pitänyt "ohjenuorana" ja sen lisäksi tehnyt muuta tutkimustyötä, koska kaikki eläinkokeettomat tuotteet eivät kai ole tällä listalla.

      Käsittääkseni oikea ja aito luontaiskosmetiikkakaan ei ole eläinkokeilla testattu. Jokainen voi tutkia asiaa itse. Kehoitan kuitenkin olemaan tarkkaan, sillä "luontais"-nimikkeellä kaupataan välillä vaikka mitä. Lisäksi vielä kannattaa muistaa, että maininta "tuotteemme eivät ole testattu eläinkokeilla" ei vielä tarkoita mitään. Raaka-aineet voidaan silti testata. Animalian sivuilta voi lukea aiheesta lisää.

      • ae

        Itse itselleni vielä vastaten: Tuolta löytyy lisätietoa Lifehairin tuotteista http://www.lifehair.fi/ .. Tiskiaineita heiltä ei näköjään löydy. Seuraavana tulee mieleen esimerkiksi Ecover. Ekopesuaineita/tiskiaineita löytyy Googlettamalla.

        Aiemmalle kysyjälle: Minä olen ainakin boikotoinut Lumenea. Käsittääkseni Lumene ei ole täysin eläinkokeeton. Jos tähän on tullut muutos, niin tieto otetaan kiitollisena vastaan. Dove ei tietääkseni myöskään ole eläinkokeeton, mutta sama koskee tätä (en ole viimeisimpiä käänteitä tutkinut, koska käytän muita tuotteita).

        Pyykinpesuun suosittelen pesupähkinöitä, varsinkin allergisille ja hajusteyliherkille.


      • u2cgtoo

        Luonnonkosmetiikkaakin testataan eläimillä, luomu EI ole tae ettei testattaisi. Hyppäävä pupu logo on VARMA merkki että tuotetta ei ole missäänvaiheessa testattu, sitä en ymmärrä mistä joku on saanut päähänsä että Berner ei testaisi??? Tästä ei löydy mitään faktaa, ja jos valmistajalta kysyy niin usein HE eivät tee testejä mutta käyttämissä raakaaineissa usein on testattu, jossakin muualla. Ja jos jokainen ajattelelisi noin etten minä yksin voi vaikuttaa niin eipä ole mikään ihme ettei mikään muutu...Myös mainitsemalla asiasta ystäville tutuille voisi auttaa muitakin avaamaan silmänsä, moniei tiedä tai ei kiinnosta, sitten on niitä jotka urputtaa että mitään missään testata ja ketään rääkätä ym. mutta noista ei kannata välittää, ovat sen sortin sakkia etteivät usko ennen kuin eteen lykätään...


    • 4545866

      On edelleen ajankohtainen aihe.

    • pelastakaa elukat

      Itse käytän TIGIn Bed Head sarjan tuotteita, joista ainakin sanotaan että olisivat eläinkokeettomia. Kirveleevät kyllä silmiä siihen malliin..

      • futoo

        Onpa asiallista :P


    • kosmetiikkaseppo

      Yhtäkään EU:n alueella myytävää tuotetta ei saa testata eläinkokeilla enää, joten "eläinkokeettomuus" koskee jokaista kosmetiikkatuotetta EU:n alueella vaikka siinä purkissa niin ei lukisikaan.

      • naivisti1

        Ihmiset ovat niin naiiveja uskoessaan kaikkea hyvää ja kaunista. Tosiasiassa hyvätahtoisuudella ei ole mitään tekemistä niin kauan kuin vaihdon välineenä liikkuu rahaa.

        Ja toi mainostus on hauska tuotteesta, jota ei ole testattu eläinkokeilla? Ovatko tuotteen ostajat niitä testaajia? Uskaltaisitko oikeasti käyttää kosmetiikkaa, jota ei ole testattu?


      • juin1
        naivisti1 kirjoitti:

        Ihmiset ovat niin naiiveja uskoessaan kaikkea hyvää ja kaunista. Tosiasiassa hyvätahtoisuudella ei ole mitään tekemistä niin kauan kuin vaihdon välineenä liikkuu rahaa.

        Ja toi mainostus on hauska tuotteesta, jota ei ole testattu eläinkokeilla? Ovatko tuotteen ostajat niitä testaajia? Uskaltaisitko oikeasti käyttää kosmetiikkaa, jota ei ole testattu?

        On olemassa vaihtoehtoisia testausmenetelmiä; ne vain ovat kalliimpia ja vaivalloisempia suorittaa kuin eläinkokeet, eivätkä siksi monet ole halunneet niitä vapaaehtoisesti käyttää.

        Valmiiden kosmetiikkatuotteiden testaus eläimillä on ollut EU:ssa kiellettyä vuodesta 2004 ja siksi monet suuretkin kosmetiikkayritykset kuten L'Oreal, Nivea ja myös Lumene väittävät, ettei niiden tuotteita ole testattu eläimillä. Tosiassa näiden yritysten tuotteiden raaka-aineet ON testattu eläimillä, ja siten väite eläinkokeettomuudesta on varsin tekopyhä.

        Maaliskuussa on kuitenkin tulossa voimaan EU:n lain viimeisin vaihe, jossa myös kaikki kosmetiikan ainesosien testaaminen eläimillä kielletään. Nyt vaan toivotaan, että laki pannaan onnistuneesti käytäntöön ja voidaan jättää koe-eläinten rääkkäys taakse - ainakin EU:ssa.


      • futoo12

        kosmetiikkaseppo: Ei pidä paikkaansa


    • tietämätön94

      Oon 19v opiskelia, asun kotona, ostan ite kaikki meikit. Oon ehkä 1,5v ostanu body shopista kaikki meikit ja suihkusaippuat. Oletin, et voin näin varmistua etten ite tue eläinkokeita, koska en haluu että eläimet joutuu kärsimään siitä, et mä saan pakkelia naamaan. Kuitenki, animalia oli kirjamessuilla, ja anto semmosen pienen lapun, jossa oli just toi lista eläinkokeettomista kosmetiikkayrityksistä. Tarkistinpa just sen, ja body shopin kohdalla oli tähti, tarkistin mitä se tähti sielä tekee, ja löytyi tämmönen, " Yritys on sellaisen kosmetiikkayrityksen tytäryhtiö, joka ei ole sitoutunut standardiin. ", eli meinaako se nyt sitä, että ku Loreal on se emoyhtiö, että jos loreal käyttää eläinkokeita niin body shopin tuotteetkin saattaa olla testattu eläimillä ? valaiskaa nyt tietämätöntä :D

      ps. aion vaihtaa yves rocheriin, kun niiden hajuvesiäkin käytän ja tuntuu olevan isompi valikoima ku body shopissa

    • My cemical hair

      Moi olen 18v opiskelia ja olen köyhä viikko raha käteisenä vain 40e ja sen vuoks joudun ostelee noita halpoja ja ehkä eläin-testattuja.

      Ku kerran oon köyhä niin just ne eläin-testaamattomat on mulle kalliita plus asun sellasella paikka kunnalla jossa on lähimpänä k-supermarket ja tokmanni kun en laiskana jaksa joka kerta kävellä 5kilometrin päähän vaan meikkien ja hius-tuotteiden perässä.

      Ja joka kerta kun ostan ruokaa niin en muista ostaa tai sitten ei rahat riitä.
      Joten ei aina ostajakaan voi päätää ostaako sen testatun vai testaamattoman aineen ku joko rahat ei riitä tai sitte aika ei riitä tai sitten on vaan niin laiska ettei jaksa mennä lähemmäs shoppailee.

      Tai sitten Asuu paikka kunnalla jossa ei kauheesti oo mahiksii... Ku ei kaikki asu suur kaupungis jossa on ostoskeskus ihan naapurissa.

      • bnm,k

        Löytyykö lähikaupoista Freemanin tuotteita? Ei ole kalliita, jos jotain pientä haluat tehdä. Ei se testamaton ole aina sama asia kuin kallis.


    • Arska26

      Ettekö ole tienneet että kaikki kosmetiikassa käytetyt ainesosat on aikoinaan jo testattu eläimillä????!!!!! Valmiin kosmetiikkatuotteen testaaminen eläimillä on kieletty jo vuosia. Lopettakaa lääkkeiden käyttö jos ette halua käyttää eläimillä testattuja tuotteita, siellä se on pakollista :( ja :)

    • Anonyymi

      Lumene ja nivea kylläkin testaa eläimillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2651
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1104
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1064
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe