Miten ikään voi oppia tunnistamaan eri lattiamateriaalit?

voi apua

Mä taidan luovuttaa! Joo muovilattian tunnistaa, mutta kun niitäkin on joustovinyyliä, muovilaattaa, pur-pinnoitettuna,on pvc pintaisia muovilaattoja, kvartsivinyylilaattoja, life lineä, linoleumia, korkkilattiaa..

Kumilattian joissakin paikoissa helppo tunnistaa, mutta ei aina, turvalattian tunnistaa, laminaatti ja parketti aaarrgghh miten ne aina erottaa toisistaan? Sitten on marmorilattia joo joissakin paikoissa ne tunnistaa, mutta ei tosiaan aina, on graniittilattiaa, palakivilattiaa, raekivipäällysteitä, keraamiset laatat, tiililattiat, mosaiikkibetonilattiaa.

Kyllähän keraamiset laatat tunnistaa vai voiko nekin sekoittaa johonkin toiseen?

Ei vitsit mä en taida tästä selvitä. Mikä avuksi?? Jotta oppisi muistamaan ja tunnistamaan?

3

7698

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus on aina

heikosti emäksinen tai neutraali ylläpitosiivouksessa. Kuivat ja nihkeät menetelmät useinmiten.

• Valtion laikkari

Niin muovilaatta ja kvartsivinyylihän on sama asia..
      Kvartsivinyylilaatan tunnistaa koosta. Se on 30x30 cm, kun taas Vinyyliasbesti laatta joka on identtisen näköistä, on 25x25 cm kokoista. Eli noin 38 numeroisen kengän kokoinen. Kokoeron näkee selvästi kyllä silmälläkin.
      Lisäksi Vinyyliasbestilaattaa on lähinnä vanhemmissa rakennuksissa, uudemmissa sitä ei ole lainkaan.

Joustovinyyli taas on lähinnä kotitalouksissa käytetty muovimatto, jotenkin pehmeän oloinen ja ääntä eristävä. Julkisissa tiloissa on kovempaa kulutusta kestävämmät muovimatot tai laatat.

Life line on tuotenimi, ei varsinainen lattiamateriaali, se on pur pinnoitettua muovilaattaa. Mielestäni purpinnankin kyllä erottaa normaalista vahatusta muovilattiasta,mutta ei välttämättä aina kovin itsestäänselvästi...ja pvc pinnankin erottaa normaalista vahatusta.

Mutta täytyy sanoa, että minullakin voisi tulla oikosulku noiden pur ja pvc pinnotteiden kanssa, en ole varma tunnistaisinko ne nyt käytännössä jos joutuisin johonkin kohteeseen siivoamaan missä näitä materiaaleja olisi.Omissa siivouskohteissani kun ei näitä kahta ole koskaan ollut. Koulussa ne oli kyllä niistä näytepaloista helppo erottaa toisistaan, mutta en välttämättä kyl enää muistaisi miten =D

Kumilattia on sellainen mitä itse en välttämättä aina erottaisi muovista tai linoleumista jos kuosi olisi samanlainen. Uusissa linoissa kun ei enää tarvitse olla sitä perinteistä marmorikuviota, ja toiseksi en itse ole koskaan haistanut linoleumin ominaishajua. Muovi ja kumikin voi muistuttaa erehdyttävästi toisiaan.
      Kumiakin kun on nykyään erilaisia kuoseja paljon, ei enää vain sitä kolikkokuviota.

Jos et tunnista materiaalia niin mieti ensiksi sitä kohdetta missä olet. Se rajaa yleensä osan vaihtoehdoista pois. Sen jälkeen katso onko kyseessä laatta, matto, massa vai mikä lattia. Sitten voi alkaa tehdä tarkempaa tutkimusta, tunnustella pintaa tms, kyllä siinä yleensä päätyy johonkin lopputulokseen joka vielä yleensä on oikein, mutta asian voi tietysti varmistaakkin, aina löytyy joku kiinteistöesimies tai vastaava jonka pitäisi tietää, tai jos ei itse tiedä ottaa ainakin selvää.

Pintamateriaalien tunnistaminen on kyllä tärkeää, ettei tee jotain pahemmanluokan mokia lattian suhteen. Omalla työpaikalla vanhan kansan siioojat ovat kyllä mokailleet kun eivät ole tienneet että on lattioita joita EI VAHATA, tai että on lattioita jotka vaativat omat erikoisaineensa.

Parketin ja laminaatin erottaa toisistaan.Laminaatti kopisee, on kylmempi ja muovisemman oloinen, lisäksi kuvio on liian säännöllinen parkettiin verrattuna.

Tiililattia on huokoinen ja aina suojattu = vahattu.Mielestäni erottaa kyllä helposti muista keraamisista laatoista.

Itsellä ei kyllä tule mieleen mihin muuhun materiaaliin keraamisen laatan voisi sekoittaa?Omalla työpaikallani laatat on kun on lähinnä kosteissa tiloissa, keittiöissä, vessoissa, edustustilan lattiassa...eli ns perinteisissä kohteissa, ja perinteisen näköisiä laattoja.Ainakin omalla työpaikkani ne on helppo tunnistaa. Ei pitäisi kyllä ihan äkkiä sekoittaa muihin materiaaleihin.

Mosaiikkibetoni taas on monesti rappukäytävissä, julkisissa tiloissa, jne. Kestää kulutusta, vaatii jonkinlaisen suojauksen. Mielestäni helppo tunnistaa. Tosin lentokentällä tuli itsellenikin oikosulku, että mahtoikohan siellä lattia olla mosaiikkibetonia vai kiveä. Jos se oli betonia, se oli älyttömän tasaisen näköinen. Ihan kun olisi ollut jokin pinnoitekalvo päällä, millaista en ole kyllä omalla työpaikallani mosaiikkibetonissa nähnyt.

Kivi on kallista, ja sitä on lähinnä hotelleissa, edustustiloissa tms, itse en kyllä ole mikään kiviasiantuntija,en ole joutunut paljon kivimateriaalien kanssa tekemisiin. Mutta itse esim aikoinaan luulin mosaiikkibetonilattiaa kivilattiaksi, nyt en niitä enää toisiinsa sekoita mikä riittää...

Ei tästä nyt varmaan ollut paljon apua, mutta lue netistä, katsele kuvia, yritä opetella aluksi tunnistamaan kotona ja työpaikalla lattiamateriaalit, työpaikalla kysy kollegoilta, mistä he tunnistavat ne toisistaan. Saat tod näk hyviä neuvoja. Kyllä se siitä lähtee...

• Helllewi

edellinen ja siihen vielä jatkoa: kaikkia materiaaleja ei 100prosenttisesti millään pysty tunnistamaan, mutta yleensä ei ole tarvekaan. Muovi, kumi, linoleum, parketti, laminaatti, keraaminen laatta, mosaiikkibetoni, korkki, kivi..pääsääntöisesti nämä erottaa toisistaan ja se riittää, koska ylläpitosiivouksen kannalta on aika sama, onko keraaminen laatta kuiva- vai märkäpuristettua..

Muovi, kumi- ja linoleum menevät helpoiten sekaisin, koska materiaalit ovat kehittyneet ja joitakin voi olla todella hankala tunnistaa, jos materiaalia löytyy vain lattiasta asennettuna.

Monissa kiinteistöissä on tallella materiaalien mukana tulleet kirjalliset hoito-ohjeet, joista selviää käyttöönottopesussa ja siivouksessa käytettävät aineet ja menetelmät. Jos ei ole, kiinteistön edustajalta voi kysyä listaa materiaaleista, joiden perusteella voi valmistajalta selvittää hoito-ohjeet. Ja löytyy tieto tehdaskäsittelyistä, esim PUR eli vahataanko vai ei.

Hyvin hoidetusta kiinteistöstä pitäisi myös muutenkin löytyä tieto lattiamateriaaleille tehdyistä suojakäsittelyistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe