Neljäkymmentä vuotta täyttävän Julkisen Sanan Neuvoston puheenjohtaja on pitänyt puheen.
Sen puheen eräs osa kiinnostanee kaikkia nettikeskustelijoita.
Mikäli se mielipide on jäänyt joltakin huomaamatta, on se luettavissa oheisen linkin takana.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/JSNn puheenjohtaja esittää netille uutta valvontaelintä/1135240965889?ref=rss
JSN 40 v.
45
1678
Vastaukset
Kiitos JSN:n linkistä, lukaisin sen lävitse. Olematta purnaaja hiuskset nousivat pystyyn viimeistä kiharaa myöten. Syystä että, olemme ja elämme jo nyt holhousyhteiskunnassa, jossa meidän tekemisiämme seurataan suurennuslasilla. Siihen tietystä netti on oivallinen väline, voidaan nopeasti saada tietoja eri alueilta ja tehdä tilastoja esim. toimeentulosta.
Nyt Hyvärinen esittää keskustelu palstoille ja blogeihin "valvovaa silmää" jolla olisi valta antaa kirjoittajille sanktioita. Tämä olisi mitä suuremmassa määrin sananvapauden rajoittamista.
Kansalaisten pitäisi olla kaikkeen tyytyväisiä ja kiitellä ja kumarrella epäedullisten päätösten laatijoita ja toimijoita. Eläisimme kun vakoilu aikana naapurimaassa.
Tulevaisuudessa on varmaankin "valvovilla silmillä" tutka päässä voidakseen lukea kansalaisten ajatukset ja ohjata heidän ajatuksia valvojien valitsemalle tielle.tulee rajoitettu sana.
Rajan vetämisen suunnaton vaikeus astuu esiin.
Kuka päättää rajoista? Jonkun mielestä jokin on ihan yes, jonkun mielestä sama asia on ihan kauheaa.
Ja varmaan kohta kaikilla pitää olla nimi rinnassa, kun kulkee kadulla, että tiedetään kuka puhuu jos uskaltaa.Kylmääviä tuntemuksia minussakin herätti tämä Hyvärisen lausunto, ja miten se nyt tulikaan näin kuntavaalien jälkeen. Onko nettikirjoittelu kenties ikävällä tavalla vaikuttanut vaalitulokseen räikeillä ylilyönneillä. Niitähän Hyvärinen sanoo haluavansa poistettavaksi, ei rajoittaa sananvapautta. JSN:n tehtävä on nimenomaan sananvapauden ja hyvän journalistisen tavan puolustaminen.
Nettikirjoitteluun hän on ennenkin puuttunut ilmaisemalla, että sinne/tänne saisi kirjoittaa vain omalla nimellä.
Kuulostaa aika kamalalta hänen ehdotuksensa nettivaltuutetun toimiston perustamisesta. Miten sinne työntekijät valittaisiin, poliittisten valtasuhteiden perusteellako? Vai rahoittaisivatko yksityiset tahot sitä? Ainakin sinne tarvittaisiin valtavasti henkilökuntaa, kun nämä meidänkin palstakirjoittelut pitäisi tarkkaan syynätä, ettei vaan olisi ylilyöntejä. Tosin saahan niitä pyytää seriffiä poistamaan. Keskustelupalstojen lisäksi on lukemattomia blogeja, kotisivuja, facebookia - on siinä työsarkaa. Mistä yhtäkkiä löytyvät ne viisaat, jotka erottelevat jyvät akanoista?
Onko olemassa hyvää tietoa ja pahaa tietoa, eikö ole vain totta tai valhetta?Ramoona1 kirjoitti:
Kylmääviä tuntemuksia minussakin herätti tämä Hyvärisen lausunto, ja miten se nyt tulikaan näin kuntavaalien jälkeen. Onko nettikirjoittelu kenties ikävällä tavalla vaikuttanut vaalitulokseen räikeillä ylilyönneillä. Niitähän Hyvärinen sanoo haluavansa poistettavaksi, ei rajoittaa sananvapautta. JSN:n tehtävä on nimenomaan sananvapauden ja hyvän journalistisen tavan puolustaminen.
Nettikirjoitteluun hän on ennenkin puuttunut ilmaisemalla, että sinne/tänne saisi kirjoittaa vain omalla nimellä.
Kuulostaa aika kamalalta hänen ehdotuksensa nettivaltuutetun toimiston perustamisesta. Miten sinne työntekijät valittaisiin, poliittisten valtasuhteiden perusteellako? Vai rahoittaisivatko yksityiset tahot sitä? Ainakin sinne tarvittaisiin valtavasti henkilökuntaa, kun nämä meidänkin palstakirjoittelut pitäisi tarkkaan syynätä, ettei vaan olisi ylilyöntejä. Tosin saahan niitä pyytää seriffiä poistamaan. Keskustelupalstojen lisäksi on lukemattomia blogeja, kotisivuja, facebookia - on siinä työsarkaa. Mistä yhtäkkiä löytyvät ne viisaat, jotka erottelevat jyvät akanoista?
Onko olemassa hyvää tietoa ja pahaa tietoa, eikö ole vain totta tai valhetta?Ei sentään ehdotettu piilokameraa jokaisen tietokoneen yläpuolelle! Pitäisi ehdottaa. Sillä:
Ei edes Hyvärinen voisi tietää kuka Makriina Meikäläisen konetta käytti klo 15.32, jolloin nettiin ilmaantui sopimatonta tekstiä.
Omistaja Makriina Meikäläinen voi todistaa kahden luotettavan ihmisen avulla olleensa justiinsa silloin maitokaupassa ostoksilla.
Makriinan laaja suku serkkuineen oli juuri käymässä, talossa sitäpaitsi nuohooja ja putkimies, joten kuka tahansa olisi voinut herjat kirjoittaa.
Mitä sanoo Hyvärinen. Pitääkö Makriinan ottaa silloin kontolleen tämä asia?- vakava juttu
Makriina kirjoitti:
Ei sentään ehdotettu piilokameraa jokaisen tietokoneen yläpuolelle! Pitäisi ehdottaa. Sillä:
Ei edes Hyvärinen voisi tietää kuka Makriina Meikäläisen konetta käytti klo 15.32, jolloin nettiin ilmaantui sopimatonta tekstiä.
Omistaja Makriina Meikäläinen voi todistaa kahden luotettavan ihmisen avulla olleensa justiinsa silloin maitokaupassa ostoksilla.
Makriinan laaja suku serkkuineen oli juuri käymässä, talossa sitäpaitsi nuohooja ja putkimies, joten kuka tahansa olisi voinut herjat kirjoittaa.
Mitä sanoo Hyvärinen. Pitääkö Makriinan ottaa silloin kontolleen tämä asia?Minä ainakin aion kirjaston koneella käydä vastedes kirjoittamassa vähänkin rasvaisemmat tai kärkevämmät jutut.Saa pian kunnian loukkauksesta syytteen jos vaikka lähestyy naisia epäkunnioittavasti. On kai sielläkin tosin valvontakamerat mutta ei kai niissä näy mille palstalle ja mitä kirjuuttaa.
- Tosi huolellinen
Makriina kirjoitti:
Ei sentään ehdotettu piilokameraa jokaisen tietokoneen yläpuolelle! Pitäisi ehdottaa. Sillä:
Mitä sanoo Hyvärinen. Pitääkö Makriinan ottaa silloin kontolleen tämä asia?Makriinan pitää ottaa kone mukaan, kun menee maitokauppaan ostoksille. Vain näin säästytään väärinkäytöksiltä ja 'julkisensananneuvos' voi olla varma asiasta. - Jaa-a jos vain nimellä voi kirjoittaa, niin ei kyllä silloin asiat vapaasti vaihdu, mielipiteistä puhumattakaan. Ehkä sitten vaan politikoidaan ja puhuttaan uskonnoista tai muista sivistävistä asioista 'fiksusti ja filmaattisesti'. - Ja luulenpa, että vaikenisin kokonaan....
- Maalaismies*
Netti on raivannut merkityksensä nimenomaan sillä ettei tavanomaista valvontaa ja säätelyä ole. Viralliset piirit ovat halveksineet nettiä kunnes nyt kirkkoa myöten on havahduttu näkemään netin merkitys ja rajat ylittävä voima. Tämä edustaa nyt sitä paljon puhuttua globaalia kulttuuria.
Sen vaikutus yltää kaikkeen, presidentin vaaleista urheiluun, musiikkiin ja muihin taiteisiin. Sitäpaitsi: Onhan perinteisillä lehdillä omat juttutupansa joita toimitukset valvovat.
Mikään kansallinen valvontavirasto (Kiinaa lukuunottamatta) ei tällä hetkellä onnistu suita tukkimaan ja se on hyvä asia. Rikollisia viestejä valvoo poliisi.- vuosi 2008
Lueskelen muitakin keskusteluaplstoja ja kyllä esim suomi24 useammat palstat sisältää aika kamalia juttuja.
Nämä ikäryhmät ovat aivan kesyjä ja luontevia juttelupalstoja, näillä ollaan aivan terveitä omien mielipiteiden esittäjiä, mutta mikäli teillä on aikaa vilkaiskaapa niitä muita, enkä anna vinkkejä, kyllä niillä sitten on aivan järjetöntäkin menoa.
Kyllä minä olen sitä mieltä että valvontaa todella tarvitaan, nämä meidän sefun poistot on naurettavia ihan kaikki, vaan eihän siitä voi valittaa muuten hän poistaa tämänkin. - Sinikynä
vuosi 2008 kirjoitti:
Lueskelen muitakin keskusteluaplstoja ja kyllä esim suomi24 useammat palstat sisältää aika kamalia juttuja.
Nämä ikäryhmät ovat aivan kesyjä ja luontevia juttelupalstoja, näillä ollaan aivan terveitä omien mielipiteiden esittäjiä, mutta mikäli teillä on aikaa vilkaiskaapa niitä muita, enkä anna vinkkejä, kyllä niillä sitten on aivan järjetöntäkin menoa.
Kyllä minä olen sitä mieltä että valvontaa todella tarvitaan, nämä meidän sefun poistot on naurettavia ihan kaikki, vaan eihän siitä voi valittaa muuten hän poistaa tämänkin.Luulen "Luulempan" kanssa, että asiat ovat pitkälti, kuten hän kirjoittaa.
Hyvärinen ehdottaa, että törkeät ylilyönnit ja selkeät henkilökohtaiset loukkaukset pitäisi karsia pois. Uskon, että me ns. ikäihmiset olemme ylisummaan sanottuna samaa mieltä.
Täällä ikäryhmien sivuilla, ainakin täällä vanhemmassa päässä, on nykyään aika "siistiä".
Ehkäpä se siistiytyminen on tapahtunut sen kautta, että olemme kokeneempia netti kirjoittajia itsekukin, kuin näiden saittien alkuaikoina.
Sitäpaitsi, onhan täällä ikioma seriffi, joka valvoo ja vahtii. Niin uskon.
Kun aikanaan aloitin kirjoittelun palstoilla, käytin omaa nimeäni.
Joku väitti salanimellä, ettei AY-liike ole saanut mitään koskaan aikaan!
Luettelin säännölliset työajat, vuosilomat ym.
Palstalla ihmeteltiin kirjoittamistani oikealla nimelläni. Vähättelevä kirjoittelu loppui siihen.
Uhkauksia päälleajosta sain ja pelotteluja liikkumisesta pimeällä.
En tavoillani kuvittele pystyväni miksikään sankariksi mutta raukkamaiseksi en voi koskaan alistua.
Nyt asiaan.
Ihmisen on aina vastattava teoistaan - kirjoituksetkin ovat tekoja.
Vain rikolliset salaavat henkilöllisyytensä ja syykin tiedetään.
Kokemusten mukaan olen pahin kritisoija, arvostelija ym. Omasta mielestäni korjaan virheellisiä väitteitä ja anteeksikin pyydän jos totean olleeni väärässä.
Koskaan en väitä ketään kokonaan kelvottomaksi, en edes osittain.
Lukekaa tekstejäni ilman ennakkoasennetta.
Olen siis Hyvärisen kannalla.kuin olisimme aavistaneet, että jotain tällaista suunnittelevat meille kirjoittajille.
Ei se mitään.
Kyllä se minulle käy.
Niin kuin joku jo jossain toisessa "Kurkistelu" kirjoituksissa oli sitä mieltä että, ei minulla olekkaan mitään ,mikä olisi pyyhittävä PUNAKYNÄLLÄ.
Onneksi olen sellainen,ei tarvitse sitten katua.
Me Ruuneperin kanssa ollaan samoilla linjoilla.ullamirjami kirjoitti:
kuin olisimme aavistaneet, että jotain tällaista suunnittelevat meille kirjoittajille.
Ei se mitään.
Kyllä se minulle käy.
Niin kuin joku jo jossain toisessa "Kurkistelu" kirjoituksissa oli sitä mieltä että, ei minulla olekkaan mitään ,mikä olisi pyyhittävä PUNAKYNÄLLÄ.
Onneksi olen sellainen,ei tarvitse sitten katua.
Me Ruuneperin kanssa ollaan samoilla linjoilla.se taisikin olla niin kun oikein ajattelen ,Hän sanoi ,että en ole kiinnostava henkilö.
Saan olla rauhassa.
Mutta kirjoitellaan ja otetaan kantaa asioihin ,siihen meillä on oikeus. PERUSTUSLAILLISESTI.- nyt ilman nikkiä
ullamirjami kirjoitti:
se taisikin olla niin kun oikein ajattelen ,Hän sanoi ,että en ole kiinnostava henkilö.
Saan olla rauhassa.
Mutta kirjoitellaan ja otetaan kantaa asioihin ,siihen meillä on oikeus. PERUSTUSLAILLISESTI.Minullakin on oikeus kirjoittaa ja sanoa mielipiteeni, nikillä, rekatulla tai ilman. Kun ei ole nikkiä, ei tarvitse olla huolestunut, onko kiinnostava henkilö vai ei. Tärkeämpää , että asia kiinnostaa, ei nikki.
- Atolfia
on oikeassa.
Nämä ikäihmisten palstat ovat hyvinkin säädyllisiä ja ilman ylilyöntejä, mutta esim. palstalla "Maailman menoa" on niin törkeää tekstiä joskus, että sellaiset voisi hyvin sensuroida. Kirjoitukset menevät joskus melko törkeästi henkilökohtaisuuksiin.
Käyn lukemassa joskus siellä ja muuallakin tekstejä ja ihmettelen miten törkeää kieltä joillakin palstoilla voidaan käyttää.
Se taas, että oikealla nimellä pitäisi kirjoittaa,
se karsisi keskustelijoiden määrää. Lukijoita kyllä riittäisi, jos vain löytyisi niitä omalla nimellään kirjoittajia.
Se on totta, että jokaisen on vastattava teoistaan, mutta niin raukkamainen olen, että en kirjoittaisi omalla nimelläni.
Rikolliset voivat käyttää nimeäsi eri tarkoituksiin, jos sen kovin alttiisti tänne annat. - vastaava.
Jottas tiijjetään, kuka puhhuu.
Meitä on paljon, jotka uskovat kirjoittavansa ja puhuvansa luvallisia asioita ja seisovat ryhdikkäästi sanojensa takana.
Mutta meillä on myös paljon ihmisiä, jotka mielipiteensä, uskontonsa, tai jonkin muun syyn takia näkee asioita erilailla.
Tänään TV1 esitti Juhannustanssit sarjan eka osan.
Mehän muistamme tuon jutun.
Tänään me hämmästelemme voiko noin tapahtua?
Jotkut olivat ihan hurmoksissa teilatessaan kirjailijaa.
Onneksi Kekkonen käytti viisauttaan.
Meillä on vielä yhteiskunnassamme uskonlahkolaisia, jotka eivät voi ostaa kotiinsa sivusta käytettävää pyykinpesukonetta, koska pesussa olevat rintsikat voi vilahtaa sen ikkunan takaa.
Telkkariakaan he eivät voi katsoa.
Nämä meidän uskonlahkomme ovat kuitenkin niitä lauhkeimpia.
Niin että kyllä tuollaisesta valvovasta virastosta vaaransakin tulevat.
Kukas sitä valvoo?- Sanoi ja jyrähti
Jopel kirjoitti:
Meitä on paljon, jotka uskovat kirjoittavansa ja puhuvansa luvallisia asioita ja seisovat ryhdikkäästi sanojensa takana.
Mutta meillä on myös paljon ihmisiä, jotka mielipiteensä, uskontonsa, tai jonkin muun syyn takia näkee asioita erilailla.
Meillä on vielä yhteiskunnassamme uskonlahkolaisia, jotka eivät voi ostaa kotiinsa sivusta käytettävää pyykinpesukonetta, koska pesussa olevat rintsikat voi vilahtaa sen ikkunan takaa.
Kukas sitä valvoo?niin kuin oikein oli! AINA!
- soppaan ...
Henkilöllisyys on selvitettävissä tälläkin hetkellä ja vastahan nuo olivat oikeudessa ja saivat tuomiot nuo ruususjutun osalliset.
Hyvärisen kannalla en ole. Se on yritys suitsia vain muiden kuin virallisen - osin tukia saavan - lehdistön sanomisen oikeus. Mitä minä luulen harjoitettavan netissä tälläkin hetkellä sensuroimalla. Kuka noita seriffejäkin valinnee virkoihin. Ei minulla ole tästä todisteita, olen vain päässyt tähän käsitykseen. Jopel kirjoitti:
Kukas sitä valvoo?Ihmeen ystävällisesti minua sentään kohtelitte, laukomisistani huolimatta.
Ajatellaanpa lehtikirjoittelua:
Ainakin mielipidepalstoilla esiinnytään normaalisti nimimerkillä. Oikean nimenkin on oltava lehden tiedossa. Yrittäkääpä saada kirjoituksenne lehteen Aku-Ankkana tms.
Rekisteröity nimimerkki on täällä kuin nimenä, henkilötiedotkin 'nurkan takana'.
Yrittäkääpä rekisteröityä huuhaana, ei onnistu. Useita nimimerkkejä voi rekisteröidä mutta samoin henkilötiedoin.
Kyllä Suomen kaltaisessa maassa on suunnilleen riirrävästi vapauksia, niitä on vain osattava oikein käyttää. Me ihmiset, vain me, olemme puutteellisia.soppaan ... kirjoitti:
Henkilöllisyys on selvitettävissä tälläkin hetkellä ja vastahan nuo olivat oikeudessa ja saivat tuomiot nuo ruususjutun osalliset.
Hyvärisen kannalla en ole. Se on yritys suitsia vain muiden kuin virallisen - osin tukia saavan - lehdistön sanomisen oikeus. Mitä minä luulen harjoitettavan netissä tälläkin hetkellä sensuroimalla. Kuka noita seriffejäkin valinnee virkoihin. Ei minulla ole tästä todisteita, olen vain päässyt tähän käsitykseen.Niskakarvani nousivat minullakin pystyyn,taisin hieman muristakin,hampaitani väläytellä ja vähän Hyväristä kynsilläni raapaista.
Siis tämä valvonta...huhuh...no,eihän siitä ole kuin vajaa 20 vuotta,kun Virossakin vielä tämä kamala meininki oli.
Ei piä ärsyyntyä,kun monasti vertailen Viroon tai kerron miten Virossa asiat olivat tai ovat.
Vilkaiskaapa tuonne Viron keskustelupalstalle,siellä saavat suomalaiset häiriköt ja sairaat vapaasti mellastaa.
Mehän kirjoittelemme siististi ja kuuliaisesti kuin alakoululaiset.Meille on tullut näille palstoille liiankin "siisti" kirjoitustyyli,tunttu siltä,että pian vain ns.verbaalisesti lahjakkaat tänne kirjoittavat.
No,joskus käyn edes minä lievää paheksuntaa herättämässä pienessä tai suuremmassakin hiprakassani.Tosin aika harvoin,se on myönnettävä.
Omalla nimellä kirjoittelu...kyllä se kävisi,ei minulla ole mitään menetettävää tai salattavaa,niinkuin tuolla jossain kirjoituksessani mainitsin.- Maalaismies*
Juuri tulleiden uutisten mukaan oikeusministeriö esittää herjaavien kännykkäviestien kriminalisoimista. Niissähän on helpompi jäljittää viestin lähettäjä.
Omalla nimellä kirjoittaminen nettiin keskustelupalstalle on arveluttavaa. Minulla on, kuten monella muullakin, kotisivut. Ne ovat omalla nimellä ja mailosoitteella - tietenkin. Ei minulle tule häirikköviestejä.
Kuitenkin, jos kirjoittaisin omalla nimelläni palstalle ja sanoisin että pistäytykääpä kotisivuillani, en olisi enää se Maalaismies*, joka täällä tunnetaan ja jollaisena tänne haluan kirjoittaa.
Käsittääkseni useat päivälehdet vaativat yleisönosaston kirjoittajilta nimen, varsinkin jos on kysymyksessä laajempi juttu. Tekstiviestejä näytään julkaistavan nimimerkeillä.
Jos Hyvärisen esitys toteutuisi, saataisiin taas yksi laki lisää, jota ei voi valvoa. - repäisevääkö
susmorsian kirjoitti:
Niskakarvani nousivat minullakin pystyyn,taisin hieman muristakin,hampaitani väläytellä ja vähän Hyväristä kynsilläni raapaista.
Siis tämä valvonta...huhuh...no,eihän siitä ole kuin vajaa 20 vuotta,kun Virossakin vielä tämä kamala meininki oli.
Ei piä ärsyyntyä,kun monasti vertailen Viroon tai kerron miten Virossa asiat olivat tai ovat.
Vilkaiskaapa tuonne Viron keskustelupalstalle,siellä saavat suomalaiset häiriköt ja sairaat vapaasti mellastaa.
Mehän kirjoittelemme siististi ja kuuliaisesti kuin alakoululaiset.Meille on tullut näille palstoille liiankin "siisti" kirjoitustyyli,tunttu siltä,että pian vain ns.verbaalisesti lahjakkaat tänne kirjoittavat.
No,joskus käyn edes minä lievää paheksuntaa herättämässä pienessä tai suuremmassakin hiprakassani.Tosin aika harvoin,se on myönnettävä.
Omalla nimellä kirjoittelu...kyllä se kävisi,ei minulla ole mitään menetettävää tai salattavaa,niinkuin tuolla jossain kirjoituksessani mainitsin.on kännissä kirjoitella, ja olisit valmis vielä neimelläsi sen tekemään. Jos et itse välitä, voi joku sukulaisesi välittää. Onko hienoa kun ei ole mitään menetettävää?
repäisevääkö kirjoitti:
on kännissä kirjoitella, ja olisit valmis vielä neimelläsi sen tekemään. Jos et itse välitä, voi joku sukulaisesi välittää. Onko hienoa kun ei ole mitään menetettävää?
eivät ole salaisia,ei ole salapulloa kaapissa,josta päivittäin naukkailisin.
Minun kohdallani se on näin eikä siinä sen kummempaa selittelemisestä....sinulle.
Sensijaan voin tässä yhteydessä kertoa luottokiellosta,kun puhuin aiemmin luottotietojeni pöllimisestä.
Tein sellaisen luottokieltosopimuksen henkilötietojen väärinkäytön estämiseksi,Asiakastieto Oy:stä.
Ikäväkseni olen vihdoin joutunut huomaamaan,ettei ihmisiin voi luottaa.- kännäämistä
susmorsian kirjoitti:
eivät ole salaisia,ei ole salapulloa kaapissa,josta päivittäin naukkailisin.
Minun kohdallani se on näin eikä siinä sen kummempaa selittelemisestä....sinulle.
Sensijaan voin tässä yhteydessä kertoa luottokiellosta,kun puhuin aiemmin luottotietojeni pöllimisestä.
Tein sellaisen luottokieltosopimuksen henkilötietojen väärinkäytön estämiseksi,Asiakastieto Oy:stä.
Ikäväkseni olen vihdoin joutunut huomaamaan,ettei ihmisiin voi luottaa.Voin sannoo ettei sinun kännäämises kiinnosta minnuu eikä varmaan kettään muutakaan, et toellakkaan oo tämän palstan ihmisille selitysvelvollinen. Siks ihmettelen että tulet aina kännipäissäs tänne sokeltamaman.
Eikäs ees maahanmuuttajiin voi nykysin luottaa, kurtithan oot ylistännä maasta taivaaseen. kännäämistä kirjoitti:
Voin sannoo ettei sinun kännäämises kiinnosta minnuu eikä varmaan kettään muutakaan, et toellakkaan oo tämän palstan ihmisille selitysvelvollinen. Siks ihmettelen että tulet aina kännipäissäs tänne sokeltamaman.
Eikäs ees maahanmuuttajiin voi nykysin luottaa, kurtithan oot ylistännä maasta taivaaseen.alkoholin kanssa,onko pakko olla raitis?
Ei ole tarvinnut maahanmuuttajiin pettyä,suomalaiset ovat niitä,joihin ei voi luottaa.Eiköhän lopeteta tällainen typerä sananvaihto,elä sinä tavallasi,minä tavallani.- sananvaihto
susmorsian kirjoitti:
alkoholin kanssa,onko pakko olla raitis?
Ei ole tarvinnut maahanmuuttajiin pettyä,suomalaiset ovat niitä,joihin ei voi luottaa.Eiköhän lopeteta tällainen typerä sananvaihto,elä sinä tavallasi,minä tavallani.Sinulla siis on oikeus hehkutella kännäämisellä ja maahanmuuttaja miesjutuilla, hekumoida oikein, mutta kun joku muu ottaa ne juttusi esille, se muuttuu typeräksi.Ryyppyputkessa kannattaisi pysyä poissa palstoilta.
- susmorsiin
sananvaihto kirjoitti:
Sinulla siis on oikeus hehkutella kännäämisellä ja maahanmuuttaja miesjutuilla, hekumoida oikein, mutta kun joku muu ottaa ne juttusi esille, se muuttuu typeräksi.Ryyppyputkessa kannattaisi pysyä poissa palstoilta.
sanon nyt ihan ystävällisesti,etkä huomaa,milloin olis aika lopettaa.
- sananvapautta
susmorsiin kirjoitti:
sanon nyt ihan ystävällisesti,etkä huomaa,milloin olis aika lopettaa.
omasta mielestään enemmän kuin toisilla. Omaa p:n kirjoittamista ei rajoiteta vaikka miten kännissä olisi, muita ollaan käskemässä lopettamaan.
- hyvä esimerkki
sananvapautta kirjoitti:
omasta mielestään enemmän kuin toisilla. Omaa p:n kirjoittamista ei rajoiteta vaikka miten kännissä olisi, muita ollaan käskemässä lopettamaan.
epäasiallisesta nettikirjoittelusta ! Tästä oppii sen, että kannattaa kirjoitella vain selvin päin. Silloin ehkä muistaakin, mitä on tullut sanotuksi, eikä kun kirjoitetuksi, nehän säilyvät täällä ikuisesti!
Mitä olisivat ne salatut viestit, jotka tämän maailman kannalta olisivat niin ratkaisevan tärkeitä, että ne täytyy saada julkaistua.
Itse koen voivani kirjoittaa (Suomessa) mitä haluan. Tietyn kynnyksen ylitettyäni minulle nauretaan tai minua rangaistaan.- Sinikynä
Eilen illalla oli telkussa keskustelu Hyvärisen aloitteesta suitsia törkykirjoittelua netissä.
En nyt puutu siihen ohjelmaan enemmälti, mutta yksi asia jäi, kuten sanotaan, soimaan korviini.
Se asia on se, että Hyvärinen esitti painokkaasti porvarillisen nimen käyttöä nettikeskustelusivuilla.
Se voi olla turha toive, sillä mikäli siihen mentäisiin, niin keskustelupalstat tyjenisivät keskustelijoista alta aikayksikön.
Sitä vastoin ajateltavissa oleva käytäntö voisi olla se, että vain rekatuilla nikeillä voisi osallistua keskusteluihin.
Uskoisin, että jo rekkaaminen panisi harkitsemaan tarkemmin, mitä suustaan, tai paremminkin käsistään päästää.
Näilläkin sivuilla juuri rekkaamattomat nikit muodostavat suuren enemmistön törkykirjoittelusta.
Tästä samasta asiasta on mm. Ruuneperi vuosien myötä silloin tällöin "puhunut", mutta puheet ovat menneet kuuroille korville.
Nyt kun törkykirjoittelu on noussut ns. isoksi asiaksi valtakunnassa, sietäisi harkita rekkaamista pakolliseksi. Sinikynä kirjoitti:
Eilen illalla oli telkussa keskustelu Hyvärisen aloitteesta suitsia törkykirjoittelua netissä.
En nyt puutu siihen ohjelmaan enemmälti, mutta yksi asia jäi, kuten sanotaan, soimaan korviini.
Se asia on se, että Hyvärinen esitti painokkaasti porvarillisen nimen käyttöä nettikeskustelusivuilla.
Se voi olla turha toive, sillä mikäli siihen mentäisiin, niin keskustelupalstat tyjenisivät keskustelijoista alta aikayksikön.
Sitä vastoin ajateltavissa oleva käytäntö voisi olla se, että vain rekatuilla nikeillä voisi osallistua keskusteluihin.
Uskoisin, että jo rekkaaminen panisi harkitsemaan tarkemmin, mitä suustaan, tai paremminkin käsistään päästää.
Näilläkin sivuilla juuri rekkaamattomat nikit muodostavat suuren enemmistön törkykirjoittelusta.
Tästä samasta asiasta on mm. Ruuneperi vuosien myötä silloin tällöin "puhunut", mutta puheet ovat menneet kuuroille korville.
Nyt kun törkykirjoittelu on noussut ns. isoksi asiaksi valtakunnassa, sietäisi harkita rekkaamista pakolliseksi.mutta käytännössä se tuskin toimisi.
Määräys koskisi vain kotimaisia palvelimia ja niitäkin olisi varmaan vaikea valvoa.
Onhan jo todettu monta kertaa, laki mitä ei voida valvoa, on huono laki.
Toisaalta, esimerkiksi tämä on paikka keskustelupalsta.
Pitäisikö siis jokaisen kadullakin keskustelevan esiintyä nimilappu rinnassa?
Tuo juuri suljettu roskapostipalvelinkin, tulee varmasti lähiviikkoina esiin uudella nimellä ja homma jatkuu samanlaisena.
Rosmoja ja toisten hyväuskoisuutta hyväkseen käyttäviä riittää.
Ainoa keino on saada käyttäjät käyttäytymään oikein.
Miten? Sitä en tiedä.- Maalaismies*
Jopel kirjoitti:
mutta käytännössä se tuskin toimisi.
Määräys koskisi vain kotimaisia palvelimia ja niitäkin olisi varmaan vaikea valvoa.
Tuo juuri suljettu roskapostipalvelinkin, tulee varmasti lähiviikkoina esiin uudella nimellä ja homma jatkuu samanlaisena.
Miten? Sitä en tiedä.Kun tiedämme roskapostin paljouden, olen systemaattisesti välttänyt rekkautumista. Tuloksena on ettei roskapostia tule lainkaan.
Sähköpostiosoitteeni on kotisivujeni yhteydessä, mutta siinäkin vain kuvana, mikä tarkoittaa etteivät hakukoneet löydä sitä. Niinpä, jos tuntematon mailaa, hän on joutunut kirjoittamaan osoitteen kuvasta ja hänen asiansa koskee jotakin kotisivuillani olevaa asiaa.
Ihminen on tuomittu vapauteen, sanoi Sartre. Hän ei vain osaa olla siinä vaan hakeutuu sääntelyyn. Jopel kirjoitti:
mutta käytännössä se tuskin toimisi.
Miten? Sitä en tiedä.Jokainen kavahtaa sanaa sensuuri, siksi toimiston perustaminen nettikirjoittelun siistimiseksi tuntuu rajulta. Lehtien mielipidepalstoilla kirjoitukset yleensä seulotaan, monilla julkaistaan vain nimellä. Hyvärisen ehdottama nettivaltuuteun toimisto toimisi kanteluiden pohjalta. Kantelut ovat mahdollisia nytkin ja voivat johtaa oikeustoimiin ja tuomioihin, kuten Ruususen tapauksessa.
Asia on vakava, nettikirjoitteluun liittyy Jokelan koulusurmakin. Nuorten palstoilla on myös paljon suoranaista kiusaamista. Herjaaminen ja väärien tietojen levittäminen on rikos, miksei se olisi sitä netissäkin ja nikittömänkin tekemänä. En itsekään pidä siitä, että kuulumme lukemattomiin rekisrereihin, mutta tuskin tämä suomi 24 rekisteri yksilönsuojaani kaataa. Tämä ikäryhmäpalstamme näyttää nykyisellään aika siistiltä.
On hyvä, että asia on nostettu pöydälle, ongelmat tiedostettu. Keinot ovat hakusessa, mutta tärkeimpänä näen kirjoittajien keskinäisten pelisääntöjen noudattamisen, ylhäältä annettuna ukaasit eivät tahdo toimia.
Nettikirjoittelu on vielä niin uutta, että tapakulttuuri ei ole muodostunut. Tavallinen tallaaja voi omalta osaltaan mahdolliset ongelmat vältää pysymällä foorumeilta poissa, mutta toisaalta tämä on niin antoisaa ja hauskaa, että oman rikan rokkaan haluaisin jatkossakin lisätä.- Sinikynä
Maalaismies* kirjoitti:
Kun tiedämme roskapostin paljouden, olen systemaattisesti välttänyt rekkautumista. Tuloksena on ettei roskapostia tule lainkaan.
Sähköpostiosoitteeni on kotisivujeni yhteydessä, mutta siinäkin vain kuvana, mikä tarkoittaa etteivät hakukoneet löydä sitä. Niinpä, jos tuntematon mailaa, hän on joutunut kirjoittamaan osoitteen kuvasta ja hänen asiansa koskee jotakin kotisivuillani olevaa asiaa.
Ihminen on tuomittu vapauteen, sanoi Sartre. Hän ei vain osaa olla siinä vaan hakeutuu sääntelyyn.Iso veli valvoo meitä, halusimme sitä tai ei.
Onko kukaan tullut laskeneeksi, kuinka moneen rekisteriin meidän yksityisyytemme on tallennettuna.
Sitä taustaa vasten, on tämä netin keskustelupalstoille rekisteröityminen pikku juttu.
Olen monasti ihmetellyt, kun minulle ei tule roskapostia, vaikka minullakin on ollut omat kotisivut jo vuosia ja olen myös kirjoitellut eri foorumeille rekatulla nikillä.
Olen myös kirjoitellut päivälehtien kolumneihin ja blogeihin kommentteja rekatulla nikillä.
Se, että rekkaa nikkinsä, antaa kuitenkin luotettavamman kuvan kirjoittajasta, kuin se, että roiskii milloin milläkin kertakäyttönikillä.
On myös hyvä muistaa, että vaikka kuinka haluasimme varjella yksityisyyttämme, niin aina kun kirjoitamme nettiin jotain, jää siitä jälki, jota ei voi pyyhkiä pois. Sitä varten on mm. jokaisessa koneessa IP-numero. - Hintriika*
Maalaismies* kirjoitti:
Kun tiedämme roskapostin paljouden, olen systemaattisesti välttänyt rekkautumista. Tuloksena on ettei roskapostia tule lainkaan.
Ihminen on tuomittu vapauteen, sanoi Sartre. Hän ei vain osaa olla siinä vaan hakeutuu sääntelyyn.Minullakin on kotisivuillani sähköpostiosoite vain linkkinä. Osoitehan näkyy kuitenkin sivun alareunassa, kun osoittaa linkkiä hiirellä. Tai sen voi poimia lähdekoodista.
Sain silti olla monia vuosia rauhassa roskapostilta. Kun muutin pohjoiseen ja oli pakko vaihtaa laajakaistan tarjoajaa sekä samalla sähköpostiosoitetta, niin minulle alkoi tulla roskapostia.
Suurin osa roskapostista on ihan muulla kuin omalla nimelläni. Siis vain loppuosa miukumaukun jälkeen on oikea. Järkeni ei sano, miten "maijateikalaisen" sähköposti voi tulla minulle. Ei siihen kyllä sano mitään Elisakaan. Se haluaa vain rahastaa erikseen roskapostin suodatuksesta. - Maalaismies*
Sinikynä kirjoitti:
Iso veli valvoo meitä, halusimme sitä tai ei.
Onko kukaan tullut laskeneeksi, kuinka moneen rekisteriin meidän yksityisyytemme on tallennettuna.
Sitä taustaa vasten, on tämä netin keskustelupalstoille rekisteröityminen pikku juttu.
Olen monasti ihmetellyt, kun minulle ei tule roskapostia, vaikka minullakin on ollut omat kotisivut jo vuosia ja olen myös kirjoitellut eri foorumeille rekatulla nikillä.
Olen myös kirjoitellut päivälehtien kolumneihin ja blogeihin kommentteja rekatulla nikillä.
Se, että rekkaa nikkinsä, antaa kuitenkin luotettavamman kuvan kirjoittajasta, kuin se, että roiskii milloin milläkin kertakäyttönikillä.
On myös hyvä muistaa, että vaikka kuinka haluasimme varjella yksityisyyttämme, niin aina kun kirjoitamme nettiin jotain, jää siitä jälki, jota ei voi pyyhkiä pois. Sitä varten on mm. jokaisessa koneessa IP-numero.Yritin mennä facebookiin katsomaan erään tuttavani tietoja. Eihän se onnistunut ilman rekkausta. No, jätin menemättä. Yritän pitää yllä vapauden illuusiota niin kauan kuin mahdollista.
- Mauno K.Uusisto
Niihin, mitkä olisivat olleet kaikkein mehevimpiä oikeuskäsittelyyn johtaneita viestejä, ei ole vedetty poliisin käsittelyyn ollenkaan. Nehän olisivat saaneet julkisuutta!
Näin arvioisin ... ne kuitenkin näivertävät sensuurihalukkaita, jotka menettävät yöuniaan vapaan netin vuoksi.
On niin paljon, mistä ei puhuta. Täälläkään. Kuten lehtien verkossa toimivat vakoilukeksit. - mitä ne
Mauno K.Uusisto kirjoitti:
Niihin, mitkä olisivat olleet kaikkein mehevimpiä oikeuskäsittelyyn johtaneita viestejä, ei ole vedetty poliisin käsittelyyn ollenkaan. Nehän olisivat saaneet julkisuutta!
Näin arvioisin ... ne kuitenkin näivertävät sensuurihalukkaita, jotka menettävät yöuniaan vapaan netin vuoksi.
On niin paljon, mistä ei puhuta. Täälläkään. Kuten lehtien verkossa toimivat vakoilukeksit.ovat???
- Atolfia
Maalaismies* kirjoitti:
Ihminen on tuomittu vapauteen, sanoi Sartre. Hän ei vain osaa olla siinä vaan hakeutuu sääntelyyn.sellaisia sivuja, joihin on rekisteröidyttävä. Siitäkö johtunee, roskapostia ei juuri tule.
Jos SINIKYNÄN toivoma rekkaus tulisi pakolliseksi, luulen että moni kirjoittelija häipyisi palstoilta.
Ehkäpä se olisi toivomuskin, että täältä tällaiset nimimerkit häipyisivät, poikkeuksena tietysti MAALAISMIES. - Maalaismies*
Atolfia kirjoitti:
sellaisia sivuja, joihin on rekisteröidyttävä. Siitäkö johtunee, roskapostia ei juuri tule.
Jos SINIKYNÄN toivoma rekkaus tulisi pakolliseksi, luulen että moni kirjoittelija häipyisi palstoilta.
Ehkäpä se olisi toivomuskin, että täältä tällaiset nimimerkit häipyisivät, poikkeuksena tietysti MAALAISMIES.Millä tavalla minä poikkean muista kirjoittajista? Kerro jos tiedät jotain sellaista mistä minä en ole tietoinen!
- ikäpalstat
Maalaismies* kirjoitti:
Yritin mennä facebookiin katsomaan erään tuttavani tietoja. Eihän se onnistunut ilman rekkausta. No, jätin menemättä. Yritän pitää yllä vapauden illuusiota niin kauan kuin mahdollista.
terveisiä 60 puolelta. Sen etusivulla on vain yksi rekattu nikki. Suuri muutos tapahtunut, moni entinen rekattu kirjoittaa "puskista", koska on saanut kokea hyökkäyksiä , jotka kohdistuvat henkilöön. Moni on vaihtanut foorumia myös.
- Mauno K.Uusisto
mitä ne kirjoitti:
ovat???
Cookies.
Windows on rakennettu niin, että kenen tahansan koneen toimintoja voi seurata reaaliajassa. Ja lehdillä on sellaisia urkintakeksejä, millä seuraavat, missä sivuilla ihmiset käyvät. Ja ties mitä kaikkea muutakin. Tiedä, vaikka hankkisivat uutisia vakoilemalla.
Lehtiä ei niin vaan ratsatakaan ja tutkita niitten koneita. Poliisin pitäisi olla edellä teknologiassa, että nykyisetkin lait täyttyisivät ja kirjesalaisuus.
Tämä nettisensuroijan homma on turhaa byrokratiaa. Vaikka en tiedä ihan, ehkä siitä voisi olla hyötyäkin, kun pornosivut häväisivät.
Itselläni ei ole mitään vaarallista sanottavaa. Huonoja kokemuksia kuitenkin omalla nimellä kirjoittamisesta on.
- keskustelu täälläkin
jos rekisteröinti vaadittaisiin.
- pönkitystä
Byrokratian laajentamista näkyy monella tavalla.
Kustantanevatko lehdet itse tätäkään kontrollielintä. Uusisuomi.fi:ssä on hyviä kommentteja tästä asiasta. Kaikki vastustavat moista vetoa. Toivottavasta oma valta ja uskottavuus nyt karisee mokomalla möläytyksellä. Ihan kuin maailmassa voisi sanoa sanottavansa joutumatta vainon kohteeksi. Mites sellainen sitten valvottaisiin ja sanojan turvallisuutta kohennettaisiin? Ammattimaisten toimittajienkaan turvallisuutta ei ole pystytty takaamaan.
Ihan vaan suoraan sanoen. Nimettömänä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 58751
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel109742- 43626
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla201532- 40516
- 70496
- 50494
- 22484
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k82453Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai36450