Naimisiinko?

pölöpölöpölö

Minulla ja miehelläni (olemme kihloissa) on puolivuotias poika. Naimisissa emme ole, tässä maallisessa avioliitossa siis.

Minua askarruttaa..
Sillä olen sydämmessäni sitoutunut tähän mieheen koko loppuelämäkseni, ja hän minuun. Olemme siis solmineet sydämemme avioliiton ja se on aito ja vahva. Minua askarruttaa, että minkä takia Jumala muka vaatisi aitoon avioliittoon maallisen vahvistuksen?

Eikö Raamattukin painota että tärkeintä on se mitä on sydämmessä? Ei kai Jumala siis antaisi siunausta kahdelle, jotka menevät naimisiin rakastamatta toisiaan, kuulumatta siis sydämessään toisilleen? Vai siunaako..
Eikö Hän kuitenkin paremminkin siunaisi ne, jotka sydämessään aidosti kuuluvat toisilleen, vaikkei paperilla naimisissa olisikaan?

En voi ymmärtää, että Jumala muka siunaisi minun ja mieheni liiton vain jos menemme tähän maallisesti viralliseen avioliittoon. Eihän se muuta mitenkään sydäntemme tilaa.

Missä kohden Raamattua käy siis ilmi, että avioliitto on MAALLISESTI vahvistettava?

56

1845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Te olette kihlautuessanne ilmaisseet aikomuksenne suunnitella yhteistä tulevaisuutta ja antaneet sen tiedoksi kihlautumalla.

      Kihlaus on sellainen toimenpide, joka ilmaisee: Olen löytänyt ihmisen, enkä tämän kihlauksen aikana enää etsi.

      Kihlauksen aikana koetellaan sydämessä sitoutumisen mahdollisuutta. Onko mainittu henkilö niin rakas minulle, että voin ajatella kiinteää yhteyttä eli kohtaloiden yhdistämistä koko elämän ajaksi.

      Vihkiminen on kahtalainen toimitus. Puolisot yhdistetään maallisten lakien ja asetusten mukaisesti niin, että kaikkiin tuleviin päätöksiin on aina otettava mukaan se toinen henkilö, jonka kanssa liitto on solmittu.

      Toinen ulottuvuus on hengellinen. Mikäli ollaan kirkon jäseniä tai jonkin hengellisen yhteisön jäseniä, jossa perinteenä on vihkiminen tai siunaaminen.

      Silloin kotiseurakunnan yhteydessä liitto virallistetaan ja siunataan Jumalan sanalla ja matkalle lähdetään ystävien ja seurakuntalaisten rukouksien kannattelemina.

      Jos näillä asioilla ei ole merkitystä, niin soromnoo.
      Ei teidän sitten tavan vuoksi kannata vihille mennä. Eikä avioliittoa pitäisi solmia ilman yhdistävää rakkautta.

      Tässä kyllä tulee yksi asia mieleeni. Jos tässä asiassa ei pysty osoittamaan kuuliaisuutta jollekkin seurakunnalle, miten on sitten sen laita voiko odottaa saavansa pelastuksen siinä seurakunnassa, jossa ei ole kokosydämisesti mukana?

      • ap.

        >>Tässä kyllä tulee yksi asia mieleeni. Jos tässä asiassa ei pysty osoittamaan kuuliaisuutta jollekkin seurakunnalle, miten on sitten sen laita voiko odottaa saavansa pelastuksen siinä seurakunnassa, jossa ei ole kokosydämisesti mukana?

        Minä en kuulu kirkkoon, mieheni kuuluu ja lapsemme.
        Mielestäni seurakunta ja uskonnot eivät tuo pelastusta, vaan se oma usko. Jos sitä ei ole, ei seurakuntaan kuuluminen vie pelastukseen.

        Yksin uskosta, yksin ARMOSTA, yksin Kristuksen tähden.

        Omassa aloituksessani mietin juuri avioliiton hengellistä puolta.


      • ap. kirjoitti:

        >>Tässä kyllä tulee yksi asia mieleeni. Jos tässä asiassa ei pysty osoittamaan kuuliaisuutta jollekkin seurakunnalle, miten on sitten sen laita voiko odottaa saavansa pelastuksen siinä seurakunnassa, jossa ei ole kokosydämisesti mukana?

        Minä en kuulu kirkkoon, mieheni kuuluu ja lapsemme.
        Mielestäni seurakunta ja uskonnot eivät tuo pelastusta, vaan se oma usko. Jos sitä ei ole, ei seurakuntaan kuuluminen vie pelastukseen.

        Yksin uskosta, yksin ARMOSTA, yksin Kristuksen tähden.

        Omassa aloituksessani mietin juuri avioliiton hengellistä puolta.

        etteivät kirkon asiat koske sinua, mutta ehkä kuitenkin kannattaa miettiä, kun kuitenkin puhut uskosta.

        Armo ei ole sitä varten, että ihminen voisi sen varassa elää täysin itselleen.

        Katsomme yhden kohdan raamatusta:
        Tiit 2:11. Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille,
        12. ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa,
        13. kun odotamme autuaan toivomme toteutumista, suuren Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden ilmestymistä.
        14. Hän antoi itsensä alttiiksi meidän puolestamme lunastaakseen meidät vapaiksi kaikesta vääryydestä ja puhdistaakseen meidät omaksi kansakseen, joka kaikin voimin tekee hyvää.

        Jos tunnustaa uskoa ja elää maailman mallin mukaista elämää, antaa väärän signaalin uskon sisällöstä ja voi antaa paatumuksen aihetta lähimmäisilleen.

        Jos uskovan elämä ei millään muotoa erottuisi uskomattoman elämäntavasta, mikä olisi se peruste, että pitäisi saada osakseen pelastus?


      • ap.
        vihne kirjoitti:

        etteivät kirkon asiat koske sinua, mutta ehkä kuitenkin kannattaa miettiä, kun kuitenkin puhut uskosta.

        Armo ei ole sitä varten, että ihminen voisi sen varassa elää täysin itselleen.

        Katsomme yhden kohdan raamatusta:
        Tiit 2:11. Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille,
        12. ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa,
        13. kun odotamme autuaan toivomme toteutumista, suuren Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden ilmestymistä.
        14. Hän antoi itsensä alttiiksi meidän puolestamme lunastaakseen meidät vapaiksi kaikesta vääryydestä ja puhdistaakseen meidät omaksi kansakseen, joka kaikin voimin tekee hyvää.

        Jos tunnustaa uskoa ja elää maailman mallin mukaista elämää, antaa väärän signaalin uskon sisällöstä ja voi antaa paatumuksen aihetta lähimmäisilleen.

        Jos uskovan elämä ei millään muotoa erottuisi uskomattoman elämäntavasta, mikä olisi se peruste, että pitäisi saada osakseen pelastus?

        Peruste pelastukselle on USKO. Ei mikään muu.

        Sellainen ei edes usko joka maailmalle elää.


      • tästä,.,.,
        ap. kirjoitti:

        Peruste pelastukselle on USKO. Ei mikään muu.

        Sellainen ei edes usko joka maailmalle elää.

        Jos meidän vakaumuksemme edellyttää, että me perustamme perheen, ja että se edellyttää avioliiton, miksi kränäät sitä vastaan, sullhan on kaikki muut perusteet ok. mikä pännii. Ei kai vaan jokin uhma mieli tai vastaava .


      • ap.
        tästä,.,., kirjoitti:

        Jos meidän vakaumuksemme edellyttää, että me perustamme perheen, ja että se edellyttää avioliiton, miksi kränäät sitä vastaan, sullhan on kaikki muut perusteet ok. mikä pännii. Ei kai vaan jokin uhma mieli tai vastaava .

        En oikeastaan tiedä miksi.

        Ehkä tuntuu, että monet tuomitsevat kaltaiseni ihmiset.

        Vaikka syntihän se tuomitseminenkin on, ja suuri sellainen.


      • ap. kirjoitti:

        En oikeastaan tiedä miksi.

        Ehkä tuntuu, että monet tuomitsevat kaltaiseni ihmiset.

        Vaikka syntihän se tuomitseminenkin on, ja suuri sellainen.

        toisen ihmisen synti sinun syntisi?

        Tämä on mielenkiintoista????


      • tästä,.,.,
        vihne kirjoitti:

        toisen ihmisen synti sinun syntisi?

        Tämä on mielenkiintoista????

        Se toinen ihminen on Jeesus Kristus .


      • tästä,.,
        ap. kirjoitti:

        En oikeastaan tiedä miksi.

        Ehkä tuntuu, että monet tuomitsevat kaltaiseni ihmiset.

        Vaikka syntihän se tuomitseminenkin on, ja suuri sellainen.

        Mutta epäusko on kaikkein suuri synti . ja sitä sinulla ei ole .


    • sunnyriver

      Kyllä se liitto on ennen kaikkea Jumalan edessä,
      vaikka ehkä maallisestikin vahvistettu.

      Aikanani itse menin tavan mukaan naimisiin siinä vaiheessa, kun aloimme suunnitella lasten hankkimista.
      Ja olihan sitä rakkautta riittänyt jonkun 5 vuotta
      riitti vielä kolmisen vuotta eteenpäin. Sitten tuli stoppi. Eli en kerta kaikkiaan jaksanut
      omin voimin eteenpäin. Edessä oli joko ero tai
      se, että nöyrtyisin pyytämään Jumalalta lisää voimaa ja rakkautta systeemiin. Tiesin kyllä, että Jumala voi auttaa, sillä olin nähnyt sen
      ystäväperheessä, jossa vaimo jaksoi tosi vaikean
      miehen kanssa olla ja kasvattaa lapset hyvin.
      Mietin vähän aikaa, sitten annoin periksi.
      Otin vastaan Jumalan avun.

      Nyt olemme olleet kolmisenkymmentä vuotta
      naimisissa ja olen iloinen siitä,
      että Jumala auttaa yhä tänä päivänä.
      Hän on rakkaus. Hän rakastaa ja auttaa meitä usein, rakastammepa me häntä tai ei.
      Mutta toisaalta Hän haluaa olla meille se kaikkein rakkain. Aviopuoliso tulee sitten kakkosena heti perään...

    • sunnyriver

      Lisäys vielä:

      On aikoja, jolloin omat voimamme ei riitä.
      Silloin seurakunnan suoja ja rukoustuki on tärkeä.
      Itse tuskin olisin edes hengissä, ellen olisi
      parantunut yliluonnollisella tavalla.

      Seurakunta suojaa. En ole itse lestadiolainen, kuulun toiseen seurakuntaan, mutta joskus Helsingin-aikoinamme, kun kolme tyttöä oli yhtä aikaa murrosiässä ja olo raskaan tuntuista
      äänekästäkin, Herra käski vain mennä Veräjämäkeen, missä lestadiolaiset kokoontuivat.
      Kävimme sillä kertaa vain yhdessä kokouksessa,
      mutta kotoisen Masan Arkkimme kapina murtui ja olo rauhoittui. Eli lestadiolaiset ovat niin
      pitkään pelannet isojen perheiden kanssa, että
      heillä on paljon Jumalan Hengen antamaa rakkautta, Jumalan antamaa voimaa ja auktoriteettia viisautta näillä alueilla.

      Itse olen näin kasvatustehtävän loppusuoralla kiitollinen kaikesta siitä avusta ja
      suojasta, mitä olemme Jumalalta, seurakunnilta
      ja kanssaihmisiltä saaneet.
      Kaikki se on tarvittu!

    • Aviol

      Gal. 5:19
      Mutta lihan työt ovat julkiset, kuin on huoruus, salavuoteus, saastaisuus, haureus,
      20 Epäjumalain palvelus, noituus, vaino, riita, kateus, viha, torat, eripuraisuus, eriseura,
      21 Pahansuomuus, murha, juopumus, ylönsyömyys ja muut senkaltaiset, joista minä teille edellä sanon, niinkuin minä ennenkin sanonut olen, että

      --------
      *) ne, jotka senkaltaisia tekevät, ei pidä Jumalan valtakuntaa perimän.
      --------

      Tätä keskustelua ei viitsisi millään enää käydä. Kysynpähän kuitenkin mikä taitä estää, tuollaisen vakuuttelun jälkeenkin, tekemästä keskinäistä aviolupausta Jumalan ja seurakunnan edessä? Varsinkin sen tosiasian, että tuossa tilassa ei pääse taivaaseen, luulisi pelottavan.

      • ap.

        Miten elämme salavuoteudessa jos sydämemme kuuluvat toisillemme, ja Jumalakin varmasti sen näkee.

        Jumala näkee kyllä, milloin ihminen on sitoutunut ja milloin ei. Eihän sitä maallisilla virallistamisilla voi MUUTTAA. Miksi Jumala siis vaatisi jotain sellaista? Eikö Jumala ennemminkin katso juuri sitä mitä on sydämmessä?

        Ajatellaanpa niin, että 2 toisiaan rakastamatonta ihmistä menee naimisiin. Heidän eivät anna sydämiään toisilleen. He ehkä haaveilevat muista naisista ja miehistä, vaikkeivat fyysisesti koskaan muihin kajoaisi. Tällaisen liitonko Jumala haluaa siunata?

        Avioliittokin vääristä syistä tehtynä voisi periaatteessa olla omavanhurskautta, jos se siis tehdään sen takia että Jumalan edessä luullaan olevansa siten parempia ihmisiä. Tämä koskee siis maallista avioliittoa.

        Me voisimme kyllä mennä naimisiin, mutta haluamme järjestää hääjuhlat ja tällä hetkellä meillä ei ole siihen varaa. Juu, maistraatissa voi mennä, tiedän. Mutta haluamme juhlia häitä sinä päivänä kun sanomme kaikkien edessä tahdon, emme vasta parin vuoden naimisissaolon jälkeen.


      • Aviol
        ap. kirjoitti:

        Miten elämme salavuoteudessa jos sydämemme kuuluvat toisillemme, ja Jumalakin varmasti sen näkee.

        Jumala näkee kyllä, milloin ihminen on sitoutunut ja milloin ei. Eihän sitä maallisilla virallistamisilla voi MUUTTAA. Miksi Jumala siis vaatisi jotain sellaista? Eikö Jumala ennemminkin katso juuri sitä mitä on sydämmessä?

        Ajatellaanpa niin, että 2 toisiaan rakastamatonta ihmistä menee naimisiin. Heidän eivät anna sydämiään toisilleen. He ehkä haaveilevat muista naisista ja miehistä, vaikkeivat fyysisesti koskaan muihin kajoaisi. Tällaisen liitonko Jumala haluaa siunata?

        Avioliittokin vääristä syistä tehtynä voisi periaatteessa olla omavanhurskautta, jos se siis tehdään sen takia että Jumalan edessä luullaan olevansa siten parempia ihmisiä. Tämä koskee siis maallista avioliittoa.

        Me voisimme kyllä mennä naimisiin, mutta haluamme järjestää hääjuhlat ja tällä hetkellä meillä ei ole siihen varaa. Juu, maistraatissa voi mennä, tiedän. Mutta haluamme juhlia häitä sinä päivänä kun sanomme kaikkien edessä tahdon, emme vasta parin vuoden naimisissaolon jälkeen.

        Jos taivaaseen tekee mieli, on väistämättä edessä parannus ja avioliiton solmiminen.
        Ellei tee mieli taivaaseen, niin sitten sopii elää himojen purjeet pullollaan, ja (edelleen)viis veisaatte Jumalan sanasta.


      • ap.
        Aviol kirjoitti:

        Jos taivaaseen tekee mieli, on väistämättä edessä parannus ja avioliiton solmiminen.
        Ellei tee mieli taivaaseen, niin sitten sopii elää himojen purjeet pullollaan, ja (edelleen)viis veisaatte Jumalan sanasta.

        En usko tehneeni syntiä antaessani sydämmeni loppuelämäksi yhdelle ainoalle miehelle, jota sydämestäni rakastan. Valitettavaa jos se on Jumalan sanaa vastaan.

        Hengessä minä olen avioliiton solminut, kenellekkään ihmiselle minun ei sitä tarvitse todistella sillä Jumala kyllä näkee ilman maallisia todisteluja.


      • Aviol
        ap. kirjoitti:

        En usko tehneeni syntiä antaessani sydämmeni loppuelämäksi yhdelle ainoalle miehelle, jota sydämestäni rakastan. Valitettavaa jos se on Jumalan sanaa vastaan.

        Hengessä minä olen avioliiton solminut, kenellekkään ihmiselle minun ei sitä tarvitse todistella sillä Jumala kyllä näkee ilman maallisia todisteluja.

        Näinhän siinä juuri käy, ihminen ei usko Jumalan olevan tosissaan. Vasta viimeinen korahdus paljastaa monelle kaamean totuuden.


      • Ähdäs Pörtti

        että tällaisella ihmisellä ei ole mahdollisuuksia taivaan portista sisälle? Ajattelen , että usko menee kumminkin edelle synnin.Siis jos on sellainen mieli , että asia on väärin ja taistelee, mutta ei ole voimaa.Olenko väärässä?


      • Ahdas portti
        Ähdäs Pörtti kirjoitti:

        että tällaisella ihmisellä ei ole mahdollisuuksia taivaan portista sisälle? Ajattelen , että usko menee kumminkin edelle synnin.Siis jos on sellainen mieli , että asia on väärin ja taistelee, mutta ei ole voimaa.Olenko väärässä?

        Nyt puhutaan eri asiasta. Vastassamme on ihminen joka sanoo huoruuden syntiä oikeaksi, ja Jumalan sanaa vääräksi.

        Sellaisella ihmisellä joka elää katumattomana huoruudessa ei ole pelasttusta, ellei hän saa katumisen ja parannuksen armoa synnistään.


      • ap.
        Ahdas portti kirjoitti:

        Nyt puhutaan eri asiasta. Vastassamme on ihminen joka sanoo huoruuden syntiä oikeaksi, ja Jumalan sanaa vääräksi.

        Sellaisella ihmisellä joka elää katumattomana huoruudessa ei ole pelasttusta, ellei hän saa katumisen ja parannuksen armoa synnistään.

        Huoruus ei ole oikein.

        En ole huora jos elän elämäni yhden ihmisen kanssa, häneen 110prosenttisesti sitoutuneena.

        Et ilmeisesti edelleenkään ymmärrä mitä olen yrittänyt selvittää tässä. En nimittäin sitä että huoratkaa ihmiset. Enkä sitä että Jumala olisi väärässä. Jumala on oikeassa. Mutta Jumala ei sano, että olkaa ihmisille mieleen, vaan Jumalalle. Jumala on rakkaus, kaikki hyvä on Jumalasta. Raamattu puhuu avioliitosta, kyllä, totta. Mutta ei kulissiavioliitoista, vaan oikeista, niistä joissa on SYDÄN mukana. Avioliitto on solmittava myös sydämmessä, kuinka muuten se voisi olla Jumalalle mieleen? Tärkeintä ei ole se mikä näkyy, vaan se mitä on sydämmessä.


      • Ahdas portti
        ap. kirjoitti:

        Huoruus ei ole oikein.

        En ole huora jos elän elämäni yhden ihmisen kanssa, häneen 110prosenttisesti sitoutuneena.

        Et ilmeisesti edelleenkään ymmärrä mitä olen yrittänyt selvittää tässä. En nimittäin sitä että huoratkaa ihmiset. Enkä sitä että Jumala olisi väärässä. Jumala on oikeassa. Mutta Jumala ei sano, että olkaa ihmisille mieleen, vaan Jumalalle. Jumala on rakkaus, kaikki hyvä on Jumalasta. Raamattu puhuu avioliitosta, kyllä, totta. Mutta ei kulissiavioliitoista, vaan oikeista, niistä joissa on SYDÄN mukana. Avioliitto on solmittava myös sydämmessä, kuinka muuten se voisi olla Jumalalle mieleen? Tärkeintä ei ole se mikä näkyy, vaan se mitä on sydämmessä.

        Ja ellet pidä edellä mainittua huoraamista syntinä, olet epäuskoinen ja matkalla kadotukseen. Älä petä enää itseäsi epäuskoisen miehen rinnalla.


      • ap.
        Ahdas portti kirjoitti:

        Ja ellet pidä edellä mainittua huoraamista syntinä, olet epäuskoinen ja matkalla kadotukseen. Älä petä enää itseäsi epäuskoisen miehen rinnalla.

        Että kukaan ihminen ei voi tulla sanomaan kenellekkään tuomioita siitä kuka on matkalla minnekkin.


      • ?????
        ap. kirjoitti:

        Että kukaan ihminen ei voi tulla sanomaan kenellekkään tuomioita siitä kuka on matkalla minnekkin.

        Huoruus on sellainen synti että siitä on vakavia seurauksia jo ajallisessa elämässä. Ja jos ihminen pysyy huoruudessa katumattomana kuolemaansa asti, niin siitä seuraa tuomio.

        Sinun ja minun onneksi Jumala herättää syntisiä katumukseen, ja johdattaa heitä Jumalan armoon, Poikanssa Jeesuksen Kristuksen valtakunnan perillisiksi.

        Valitettavasti sellaista epäuskoista joka elää huoruudessa katumattomana, ei voi pelastaa helvetistä mikään.

        1. Kor. 5:9 Minä olen teille lähetyskirjassa kirjoittanut, ettei teidän pitäisi sekaantuman huorintekiäin kanssa.

        1. Kor. 5:10 Ja ei kaiketi tämän maailman huorintekiäin kanssa, eli ahneitten, eli raateliain, eli epäjumalain palveliain; sillä niin tulis teidän maailmasta paeta pois.

        1. Kor. 5:11 Mutta nyt minä olen kirjoittanut, ettei teidän pidä heihin sekaantuman, ...

        ... jos joku, joka veljeksi kutsutaan, olis huorintekiä, taikka ahne, eli epäjumalain palvelia, taikka pilkkaaja, eli juomari, taikka raatelia; ...

        ... älkäät senkaltaisen kanssa syökö;

        1. Kor. 5:12 Sillä mitä minun tulee tuomita niitä, jotka ulkona ovat? Ettekö te niitä tuomitse, jotka sisällä ovat?

        1. Kor. 5:13 Mutta Jumala ne tuomitsee, jotka ulkona ovat. ...

        ... Ajakaat itsekin paha pois tyköänne.


      • teutatess
        ap. kirjoitti:

        Miten elämme salavuoteudessa jos sydämemme kuuluvat toisillemme, ja Jumalakin varmasti sen näkee.

        Jumala näkee kyllä, milloin ihminen on sitoutunut ja milloin ei. Eihän sitä maallisilla virallistamisilla voi MUUTTAA. Miksi Jumala siis vaatisi jotain sellaista? Eikö Jumala ennemminkin katso juuri sitä mitä on sydämmessä?

        Ajatellaanpa niin, että 2 toisiaan rakastamatonta ihmistä menee naimisiin. Heidän eivät anna sydämiään toisilleen. He ehkä haaveilevat muista naisista ja miehistä, vaikkeivat fyysisesti koskaan muihin kajoaisi. Tällaisen liitonko Jumala haluaa siunata?

        Avioliittokin vääristä syistä tehtynä voisi periaatteessa olla omavanhurskautta, jos se siis tehdään sen takia että Jumalan edessä luullaan olevansa siten parempia ihmisiä. Tämä koskee siis maallista avioliittoa.

        Me voisimme kyllä mennä naimisiin, mutta haluamme järjestää hääjuhlat ja tällä hetkellä meillä ei ole siihen varaa. Juu, maistraatissa voi mennä, tiedän. Mutta haluamme juhlia häitä sinä päivänä kun sanomme kaikkien edessä tahdon, emme vasta parin vuoden naimisissaolon jälkeen.

        Että se rakkauksien todistus kuulöuu yksinomaan Jeesukselle Kristukselle , ei teille !


    • kullan rahoista

      puolet sulle,,

    • Luther-näkemys

      Lainaan tässä suoraan Theodor Kolden teosta "Martti Lutherin elämänkerta" ( WSOY, Porvoo 1901 ), sen kappaletta "katkismukset ja vihkimäkaava" sivuilla 241-242. Katkismuksen ensi painoksessa jo oli liitteenä Lutherin uusi kirjanen "Vihkimäkaava yksinkertaisille kirkkoherroille".

      Luther alkaa tämän kirjasensa sananlaskulla:"niin monta mieltä kuin päätäkin", mutta selittää kuitenkin kantansa heti sanoessaan, että avioliitto ja naiminen on maallinen toimi, jonka suhteen ei papistolla oikeastaan pitäisi olla mitään tekemistä, vaan päinvastoin voisi kaupunki noudattaa omia tapojansa, kuten kuuluttaminen ym. seikkojen suhteen laita onkin. Tällaisten asioiden järjestäminen kuuluu neuvostoille. Mutta jos halutaan kirkon siunausta ja esirukousta-kuten hän otaksuu ensimmäisillä kristityillä tapana olleen- ei hän tahtonut kieltäytyä sitä tekemästä, vaan aikoi palvella niitä, jotka tahtovat noudattaa samaa tapaa kuin hänkin,että tämä Jumalan asettama sääty pääsisi täyteen arvoonsa.
      Tässä Lutherin kirjasessa on oikeastaan kaava kahdelle eri toimitukselle.Edellinen on varsinaista vihkimistä eli aviosopimusta varten, jossa vihittävät lupaavattoinen toisensa avioksi ottaa, sormusta vaihtaen, ja pappi senjälkeen todistajain kuullen vahvistaa parikunnan avioliiton. Katsoen tätä maalliseksi toimitukseksi Luther määrää sen pidettäväksi kirkon porstuassa eli ovella. Tähän vihkimiseen liittyy sitten toinen toimitus kirkossa alttarin edessä, jolloin seurakunnan puolesta avioparia siunataan rukouksilla ja lukemalla Raamatunkohtia, jotka puhuvat aviosäädystä, sen siunauksesta ja rististä sekä aviopuolisoiden velvollisuuksista. Täten hän ( Luther ) selvästi vakaannutti vanhan katsantokannan, ettei kirkon siunaus avioliittoa aikaan saa, vaan että se koskee jo ennen rakennettua avioliittoa. Erityisesti ei mainita, että pappi voi pitää vihkimisen jälkeen puheen, mutta Lutherin omat vihkipuheet osoittavat, että näin oli tapana tehdä.

      • Aviol

        Luther eli Saksassa 1500 luvulla. Vihkikaavat ja ulkoiset häämenot (seremoniat) ovat ehtineet muuttua 2000 vuodessa jo moneen kertaan.

        Jumala on sama elävä Jumala, iankaikkisesta iankaikiseen. Minkä Jumala yhdisti, sitä älköön ihminen erottako. Herra x, - Jumalan kasvojen edessä -, ja tämän seurakunnan läsnäollessa kysyn sinulta, tahdotko ottaa tämän neiti n:n aviopuolisoksesi ja rakastaa häntä myötä- ja vastoinkäymisissä aina kuolemaan asti. Tahdon!

        Miksi ihmiset menevät yhteen, vakuuttelevat ikuista rakkautta, mutta eivät tule Jumalan kasvojen eteen tekemään AVIOLUPAUSTA seurakunnan läsnäollessa?

        Vastaus on; huoruuden perkele estää.

        Miksi ihminen kysyy jatkuvasti itseltään ja toisilta; sanoiko Jumala niin?

        Sitten hän kuulee syntiin langennesta lihastaan saatanan vastauksen enkelin äänellä: Eihän Jumala niin sanonut, vaan Jumala sanoi näin.

        Koko ajan liha etsii (ja löytää) luvan synnin tekemiseen ja Jumalan tahdon rikkomiseen. Jumalan sana sanoo, että USKO ainoastaan.

        2. Moos. 20:14   Älä tee huorin.

        Matt. 5:27   Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin.'

        Matt. 5:28   Mutta minä sanon teille:
        -----
        *) - jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
        -----
        Matt. 5:29   Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; ...

        ... sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.

        Matt. 5:30   Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; ...

        ... sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.


      • ap.
        Aviol kirjoitti:

        Luther eli Saksassa 1500 luvulla. Vihkikaavat ja ulkoiset häämenot (seremoniat) ovat ehtineet muuttua 2000 vuodessa jo moneen kertaan.

        Jumala on sama elävä Jumala, iankaikkisesta iankaikiseen. Minkä Jumala yhdisti, sitä älköön ihminen erottako. Herra x, - Jumalan kasvojen edessä -, ja tämän seurakunnan läsnäollessa kysyn sinulta, tahdotko ottaa tämän neiti n:n aviopuolisoksesi ja rakastaa häntä myötä- ja vastoinkäymisissä aina kuolemaan asti. Tahdon!

        Miksi ihmiset menevät yhteen, vakuuttelevat ikuista rakkautta, mutta eivät tule Jumalan kasvojen eteen tekemään AVIOLUPAUSTA seurakunnan läsnäollessa?

        Vastaus on; huoruuden perkele estää.

        Miksi ihminen kysyy jatkuvasti itseltään ja toisilta; sanoiko Jumala niin?

        Sitten hän kuulee syntiin langennesta lihastaan saatanan vastauksen enkelin äänellä: Eihän Jumala niin sanonut, vaan Jumala sanoi näin.

        Koko ajan liha etsii (ja löytää) luvan synnin tekemiseen ja Jumalan tahdon rikkomiseen. Jumalan sana sanoo, että USKO ainoastaan.

        2. Moos. 20:14   Älä tee huorin.

        Matt. 5:27   Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin.'

        Matt. 5:28   Mutta minä sanon teille:
        -----
        *) - jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
        -----
        Matt. 5:29   Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; ...

        ... sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.

        Matt. 5:30   Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; ...

        ... sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.

        >>Miksi ihmiset menevät yhteen, vakuuttelevat ikuista rakkautta, mutta eivät tule Jumalan kasvojen eteen tekemään AVIOLUPAUSTA seurakunnan läsnäollessa?

        Tarkoitatko että Jumalan kasvojen eteen voidaan tulla tekemään aviolupaus VAIN SEURAKUNNAN LÄSNÄOLLESSA?

        Kerro siis, miksi aviolupaus on mielestäsi oikea aviolupaus vain tällaisen maallisen seurakunnan läsnäollessa? Miksi siihen tarvitaan maallista seurakuntaa? Eihän kukaan seurakunnan kanssa mene naimisiin, eikä seurakunta ole yhtä kuin Jumala. Mihin Jumala kahden ihmisen välisessä aviolupauksessa siis tarvitsee maallista seurakuntaa? Kerro.

        Ja pappi, joka maallisen vihkimisen suorittaa. Hän ei voi olla nainen, eihän? Silloin myöskään naisen siunaama avioliitto ei voi olla Jumalan siunaama. Eihän?


      • Aviol
        ap. kirjoitti:

        >>Miksi ihmiset menevät yhteen, vakuuttelevat ikuista rakkautta, mutta eivät tule Jumalan kasvojen eteen tekemään AVIOLUPAUSTA seurakunnan läsnäollessa?

        Tarkoitatko että Jumalan kasvojen eteen voidaan tulla tekemään aviolupaus VAIN SEURAKUNNAN LÄSNÄOLLESSA?

        Kerro siis, miksi aviolupaus on mielestäsi oikea aviolupaus vain tällaisen maallisen seurakunnan läsnäollessa? Miksi siihen tarvitaan maallista seurakuntaa? Eihän kukaan seurakunnan kanssa mene naimisiin, eikä seurakunta ole yhtä kuin Jumala. Mihin Jumala kahden ihmisen välisessä aviolupauksessa siis tarvitsee maallista seurakuntaa? Kerro.

        Ja pappi, joka maallisen vihkimisen suorittaa. Hän ei voi olla nainen, eihän? Silloin myöskään naisen siunaama avioliitto ei voi olla Jumalan siunaama. Eihän?

        Tarkoitatko että Jumalan kasvojen eteen voidaan tulla tekemään aviolupaus VAIN SEURAKUNNAN LÄSNÄOLLESSA?

        Kyllä!

        Kaksi henkilöä keskenään ei voi solmia aviolittoa.


      • ap.
        Aviol kirjoitti:

        Tarkoitatko että Jumalan kasvojen eteen voidaan tulla tekemään aviolupaus VAIN SEURAKUNNAN LÄSNÄOLLESSA?

        Kyllä!

        Kaksi henkilöä keskenään ei voi solmia aviolittoa.

        Mutta kun en puhu maallisesti virallisesta avioliitosta, vaan sydämmessä tehdystä.

        KUKAAN MUU ei näe sydämmeen kuin Jumala, kukaan muu ei siis voi sydämen liittoa siunata. Seurakunnan läsnäolo ei vaikuta sydämen tilaan mitenkään, eikä Jumala tarvitse seurakuntaa siunatakseen parin.

        Tuo todistajajuttukin on maallinen sääntö.


      • ap.
        Aviol kirjoitti:

        Tarkoitatko että Jumalan kasvojen eteen voidaan tulla tekemään aviolupaus VAIN SEURAKUNNAN LÄSNÄOLLESSA?

        Kyllä!

        Kaksi henkilöä keskenään ei voi solmia aviolittoa.

        Jumala siunaa, ei ihminen. Kummasti kuitenkin ihmiset sanovat että liitto ei ole aito ennenkuin se on MAALLISESTI virallistettu. Silloin se on MAALLISESTI virallinen mutta ei välttämättä JUMALAN EDESSÄ. Jos Herran siunauksen haluaa, silloin pitää olla S.Y.D.Ä.N mukana. Jumala ei tarvitse ihmisten lupia siunata liittoa.


      • teutatess
        ap. kirjoitti:

        Jumala siunaa, ei ihminen. Kummasti kuitenkin ihmiset sanovat että liitto ei ole aito ennenkuin se on MAALLISESTI virallistettu. Silloin se on MAALLISESTI virallinen mutta ei välttämättä JUMALAN EDESSÄ. Jos Herran siunauksen haluaa, silloin pitää olla S.Y.D.Ä.N mukana. Jumala ei tarvitse ihmisten lupia siunata liittoa.

        Teitte liittonne, järisikö maa, löikö salamat, ja oliko muita merkkejä Jumalasta. Saitteko liittonne varmistuksen, ette koska tarvitaan myös muiden ihmisten s.y.d.ä.m.i.ä .,. Jeesus sanoi minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti, miten. Siten että Hän on toisten sydämillä.


      • ap.
        teutatess kirjoitti:

        Teitte liittonne, järisikö maa, löikö salamat, ja oliko muita merkkejä Jumalasta. Saitteko liittonne varmistuksen, ette koska tarvitaan myös muiden ihmisten s.y.d.ä.m.i.ä .,. Jeesus sanoi minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti, miten. Siten että Hän on toisten sydämillä.

        Sydämmessä sen tietää.

        Ei Jumalasta mitään konkreettisia merkkejä tarvita. Vähän kuin sanoisi että sitten minä uskon Jumalaan kun minulle miljoona rapsahtaa tilille kun käsken.


      • ap.
        teutatess kirjoitti:

        Teitte liittonne, järisikö maa, löikö salamat, ja oliko muita merkkejä Jumalasta. Saitteko liittonne varmistuksen, ette koska tarvitaan myös muiden ihmisten s.y.d.ä.m.i.ä .,. Jeesus sanoi minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti, miten. Siten että Hän on toisten sydämillä.

        Toisten sydämillä.. Meidän sydämessäkö Hän ei sitten ole laisinkaan.


      • Aviol
        ap. kirjoitti:

        Mutta kun en puhu maallisesti virallisesta avioliitosta, vaan sydämmessä tehdystä.

        KUKAAN MUU ei näe sydämmeen kuin Jumala, kukaan muu ei siis voi sydämen liittoa siunata. Seurakunnan läsnäolo ei vaikuta sydämen tilaan mitenkään, eikä Jumala tarvitse seurakuntaa siunatakseen parin.

        Tuo todistajajuttukin on maallinen sääntö.

        Mitään sydämessä tehtyjä avioliittoja ei ole, eikä kahden henkilön välinen sopimus ole avioliitto. Avioliitto solmitaan Jumalan kasvojen edessä ja seurakunnan edessä. (vähintään kaksi seurakuntalaista)


      • Aviol
        ap. kirjoitti:

        Jumala siunaa, ei ihminen. Kummasti kuitenkin ihmiset sanovat että liitto ei ole aito ennenkuin se on MAALLISESTI virallistettu. Silloin se on MAALLISESTI virallinen mutta ei välttämättä JUMALAN EDESSÄ. Jos Herran siunauksen haluaa, silloin pitää olla S.Y.D.Ä.N mukana. Jumala ei tarvitse ihmisten lupia siunata liittoa.

        On ainoastaan YKSI tapa solmia avioliitto. Muuta tietä ei ole, eikä tule.

        Yhteiskunnan hyväksymän miehen ja naisen välisen liiton voi solmia myös tuomarin edessä.

        Tällaisissa tapauksissa, (jos on uskovat kyseessä), seurakunta suorittaa hengellisen osuuden. Näinhän tapahtuu esimerkiksi silloin jos toinen puolisoista on esimerkiksi helluntailainen ja toinen luterilainen.


      • Aviol
        teutatess kirjoitti:

        Teitte liittonne, järisikö maa, löikö salamat, ja oliko muita merkkejä Jumalasta. Saitteko liittonne varmistuksen, ette koska tarvitaan myös muiden ihmisten s.y.d.ä.m.i.ä .,. Jeesus sanoi minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti, miten. Siten että Hän on toisten sydämillä.

        Tässä avauksessa puhutaan kristittyjen ihmisten avioliitosta, ei maanjäristyksistä. Tarkoitan sitä, ettei sekoiteta TÄRKEITÄ asioita keskenään.


      • Aviol
        ap. kirjoitti:

        Sydämmessä sen tietää.

        Ei Jumalasta mitään konkreettisia merkkejä tarvita. Vähän kuin sanoisi että sitten minä uskon Jumalaan kun minulle miljoona rapsahtaa tilille kun käsken.

        Kuinka monta kertaa tämä pitää toistaa, avioliitto on julkinen, virallisesti kahden todistajan kuullen solmittu liitto, joka on
        myös juridisesti pätevä, - ja sitova.


      • Aviol
        ap. kirjoitti:

        Toisten sydämillä.. Meidän sydämessäkö Hän ei sitten ole laisinkaan.

        Sellaista sattuu, ainakin joskus ja Jouluna.


      • ap.
        Aviol kirjoitti:

        Kuinka monta kertaa tämä pitää toistaa, avioliitto on julkinen, virallisesti kahden todistajan kuullen solmittu liitto, joka on
        myös juridisesti pätevä, - ja sitova.

        Sitähän se maallinen avioliitto onkin, totta joka sana. Allekirjoitan sen kyllä. Ja kerta sitä ei sydämessä solmita, se on silloin vain ja ainoastaan maallinen juttu.

        Sama pätee muuhunkin. Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi. Ei se ole oikeaa uskoa, jos ihmisille todistelee, jos teoillaan todistelee ja ulospäin elää säädyllistä elämää. SYDÄMESSÄ se usko on oltava, on aivan turha lihaansa puhdistaa jos sydämessä ei uskoa ole murusenkaan vertaa.

        Sydämmessä solmitaan se avioliitto, jonka Jumala siunaa. Ei paperilla.

        Tähän jääköön tämä keskustelu minun osaltani.


      • Ahdas portti
        ap. kirjoitti:

        Sitähän se maallinen avioliitto onkin, totta joka sana. Allekirjoitan sen kyllä. Ja kerta sitä ei sydämessä solmita, se on silloin vain ja ainoastaan maallinen juttu.

        Sama pätee muuhunkin. Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi. Ei se ole oikeaa uskoa, jos ihmisille todistelee, jos teoillaan todistelee ja ulospäin elää säädyllistä elämää. SYDÄMESSÄ se usko on oltava, on aivan turha lihaansa puhdistaa jos sydämessä ei uskoa ole murusenkaan vertaa.

        Sydämmessä solmitaan se avioliitto, jonka Jumala siunaa. Ei paperilla.

        Tähän jääköön tämä keskustelu minun osaltani.

        Avioliitto solmitaan Jumalan kasvojen edessä, seurakunnan läsnäollessa.

        Sinun kanssasi on turha keskustella avioliitosta, kosta sinulla ei ole mitään käsitystä siitä mikä on avioliitto.

        Yrität selitellä pois huoruuden synnin! Mistähän syystä?

        En varmaankaan erehdy, jos sanon, että siitä syystä koska olet langennut huruuden syntiin, mutta et tahdo ylpeytesi vuoksi tehdä parannusta siitä.


      • teu
        Aviol kirjoitti:

        Sellaista sattuu, ainakin joskus ja Jouluna.

        Eikö varmennus olisi pitänyt tulla .


      • teu
        teu kirjoitti:

        Eikö varmennus olisi pitänyt tulla .

        Kun siellä vihitään, on monta todistajaa, ja varmennus saadaan seurakunnan edessä .


      • Ahdas portti
        teu kirjoitti:

        Eikö varmennus olisi pitänyt tulla .

        Kopio viestisi alkuosasta:

        "Teitte liittonne,
        järisikö maa,
        löikö salamat,
        ja oliko muita merkkejä Jumalasta.

        Saitteko liittonne varmistuksen,
        ette koska tarvitaan myös muiden ihmisten s.y.d.ä.m.i.ä .,. "

        1. Maan järiseminen ei liity mitenkään avioliitos solmimiseen.

        2. Salamat eivät liity avioliiton solmimiseen

        3. Mitkään muutkaan lunnossa tapahtuvat merkit eivät liity avioliiton solmimiseen millään tavalla.

        4. Nämä avauksen tehneet henkilöt EIVÄT ole solmineet avioliittoa, se käy selvästi ilmi avauksesta.

        5. Muiden ihmisten sydämiä ei tarvita lainkaan, kahden henkilön solmiessa avioliiton.

        summasummaarum; Kirjoituksesi sisältö ei siis sivunnut millään tavalla avioliiton solmimiseen liittyviä asioita.


      • teu
        Ahdas portti kirjoitti:

        Kopio viestisi alkuosasta:

        "Teitte liittonne,
        järisikö maa,
        löikö salamat,
        ja oliko muita merkkejä Jumalasta.

        Saitteko liittonne varmistuksen,
        ette koska tarvitaan myös muiden ihmisten s.y.d.ä.m.i.ä .,. "

        1. Maan järiseminen ei liity mitenkään avioliitos solmimiseen.

        2. Salamat eivät liity avioliiton solmimiseen

        3. Mitkään muutkaan lunnossa tapahtuvat merkit eivät liity avioliiton solmimiseen millään tavalla.

        4. Nämä avauksen tehneet henkilöt EIVÄT ole solmineet avioliittoa, se käy selvästi ilmi avauksesta.

        5. Muiden ihmisten sydämiä ei tarvita lainkaan, kahden henkilön solmiessa avioliiton.

        summasummaarum; Kirjoituksesi sisältö ei siis sivunnut millään tavalla avioliiton solmimiseen liittyviä asioita.

        Minä ja sinä se tiedetään, mutta oli kiva kysäistä . kun tiedän vastauksen.


      • ap.
        Ahdas portti kirjoitti:

        Avioliitto solmitaan Jumalan kasvojen edessä, seurakunnan läsnäollessa.

        Sinun kanssasi on turha keskustella avioliitosta, kosta sinulla ei ole mitään käsitystä siitä mikä on avioliitto.

        Yrität selitellä pois huoruuden synnin! Mistähän syystä?

        En varmaankaan erehdy, jos sanon, että siitä syystä koska olet langennut huruuden syntiin, mutta et tahdo ylpeytesi vuoksi tehdä parannusta siitä.

        Te ette kertakaikkiaan käsitä mitä minä olen yrittänyt ajaa takaa.

        Jos kaksi toisiaan rakastamatonta ihmistä solmii tämän maallisen avioliiton, niin miksi Jumala siunaisi sen? Miksi Jumala siunaisi jotain HENGELLISESTI EPÄAITOA, JOTAIN MIKÄ EI LÄHDE SYDÄMMESTÄ VAAN HEMMETTI "ULKOKULTAISUUDESTA"? Tyyliin: Menenpä tuon naapurin Ainon kanssa naimisiin vaikken häntä edes rakasta, jotta olisin PAREMPI ihminen ainakin muitten IHMISTEN silmissä. Mitä luulet, siunaako Jumala sellaisen? Ihmiset voivat sen siunata, mutta hähähää Jumalapa näkee jotain mitä ihmiset eivät näe.

        En sano, etteikö Jumala siunaisi näitä useimpia maallisia avioliittoja, jotka siis seurakunnan läsnäollessa solmitaan. Sanon vain sen, että sydämmessä pitää olla se aitous ja puhtaus, oli paperilla kuinka naimisissa tahansa mutta jos SYDÄMMESSÄSI ET OLE, TEET SYNTIÄ!!!!!!!!!!!! JOS ULKOISESTI OLET OLEVINASI USKOSSA, MUTTET SYDÄMMESSÄSI USKO, PELASTUTKO? EIKÖ JUMALA MUKA HUOMAA, JOS ULKOISESTI ON OLEVINAAN USKOSSA MUTTA EI SYDÄMMESSÄÄN USKO? VASTAA TÄHÄN!

        Olkoon sitten niin, että elän huoruuden synnissä, kun en paperilla ole mieheeni sitoutunut. Mutta sanonpahan vaan sen, että olen häneen aivan yhtä sitoutunut, menimme ihmisten hyväksymään avioliittoon tai emme. Ja sanonpahan senkin, että te ette sitä näe, mutta Jumala näkee kyllä olenko sitoutunut vai en. Jumalan siunauksen minä haluan, en ihmisten. Kummallista että ihmiset kuvittelevat että vain heidän hyväksymänsä avioliitot kelpaavat Jumalalle. Jumala on meitä suurempi, emme me Jumalaa.


      • ap.
        Ahdas portti kirjoitti:

        Avioliitto solmitaan Jumalan kasvojen edessä, seurakunnan läsnäollessa.

        Sinun kanssasi on turha keskustella avioliitosta, kosta sinulla ei ole mitään käsitystä siitä mikä on avioliitto.

        Yrität selitellä pois huoruuden synnin! Mistähän syystä?

        En varmaankaan erehdy, jos sanon, että siitä syystä koska olet langennut huruuden syntiin, mutta et tahdo ylpeytesi vuoksi tehdä parannusta siitä.

        Jos sydämen tilalla ei avioliitossa ole mitään väliä (sanotte että avioliittoa ei solmita sydämessä), silloin myöskään sydämen uskolla ei ole uskossa mitään väliä. Tärkeintä uskossa on vain saada ihmisten hyväksyntä, ja olla ulkoisesti moitteeton ja maallisesti virallinen uskova ja naimisimies/nainen. Sydämestä saa olla vaikka läpimätä, koska sydämen uskolla ei ole lainkaan merkitystä eikä Jumala sydäntä katso. Pelkkää ulkokuorta vaan.


        Miten se menikään, "ei mikään mikä menee suusta sisään teitä saastuta, vaan se mikä tulee suusta ulos".


      • sitä käsittää
        ap. kirjoitti:

        Te ette kertakaikkiaan käsitä mitä minä olen yrittänyt ajaa takaa.

        Jos kaksi toisiaan rakastamatonta ihmistä solmii tämän maallisen avioliiton, niin miksi Jumala siunaisi sen? Miksi Jumala siunaisi jotain HENGELLISESTI EPÄAITOA, JOTAIN MIKÄ EI LÄHDE SYDÄMMESTÄ VAAN HEMMETTI "ULKOKULTAISUUDESTA"? Tyyliin: Menenpä tuon naapurin Ainon kanssa naimisiin vaikken häntä edes rakasta, jotta olisin PAREMPI ihminen ainakin muitten IHMISTEN silmissä. Mitä luulet, siunaako Jumala sellaisen? Ihmiset voivat sen siunata, mutta hähähää Jumalapa näkee jotain mitä ihmiset eivät näe.

        En sano, etteikö Jumala siunaisi näitä useimpia maallisia avioliittoja, jotka siis seurakunnan läsnäollessa solmitaan. Sanon vain sen, että sydämmessä pitää olla se aitous ja puhtaus, oli paperilla kuinka naimisissa tahansa mutta jos SYDÄMMESSÄSI ET OLE, TEET SYNTIÄ!!!!!!!!!!!! JOS ULKOISESTI OLET OLEVINASI USKOSSA, MUTTET SYDÄMMESSÄSI USKO, PELASTUTKO? EIKÖ JUMALA MUKA HUOMAA, JOS ULKOISESTI ON OLEVINAAN USKOSSA MUTTA EI SYDÄMMESSÄÄN USKO? VASTAA TÄHÄN!

        Olkoon sitten niin, että elän huoruuden synnissä, kun en paperilla ole mieheeni sitoutunut. Mutta sanonpahan vaan sen, että olen häneen aivan yhtä sitoutunut, menimme ihmisten hyväksymään avioliittoon tai emme. Ja sanonpahan senkin, että te ette sitä näe, mutta Jumala näkee kyllä olenko sitoutunut vai en. Jumalan siunauksen minä haluan, en ihmisten. Kummallista että ihmiset kuvittelevat että vain heidän hyväksymänsä avioliitot kelpaavat Jumalalle. Jumala on meitä suurempi, emme me Jumalaa.

        Jumala siunaa epätäydellisten ja syntisten ihmisten avioliiton siksi, että hän on rakastava Jumala ja tahtoo niin.
        Jumala siunaa yhteiskunnankin, vaikka hän hyvin tietää, millaisia ihmisiä siellä on.

        Jumalan siunaa avioliiton seurakunnan läsnäollessa juuri siksi, että se tapahtuu seurakunnan läsnäollessa: kaikki pyytävät siunausta häneltä, joka on ainoa turva ja kaiken hyvän lähde JA siksi, että hän on sanassaan käskenyt tehdä niin.


      • Ahdas portti
        teu kirjoitti:

        Minä ja sinä se tiedetään, mutta oli kiva kysäistä . kun tiedän vastauksen.

        ______


      • Aikakirja
        ap. kirjoitti:

        Te ette kertakaikkiaan käsitä mitä minä olen yrittänyt ajaa takaa.

        Jos kaksi toisiaan rakastamatonta ihmistä solmii tämän maallisen avioliiton, niin miksi Jumala siunaisi sen? Miksi Jumala siunaisi jotain HENGELLISESTI EPÄAITOA, JOTAIN MIKÄ EI LÄHDE SYDÄMMESTÄ VAAN HEMMETTI "ULKOKULTAISUUDESTA"? Tyyliin: Menenpä tuon naapurin Ainon kanssa naimisiin vaikken häntä edes rakasta, jotta olisin PAREMPI ihminen ainakin muitten IHMISTEN silmissä. Mitä luulet, siunaako Jumala sellaisen? Ihmiset voivat sen siunata, mutta hähähää Jumalapa näkee jotain mitä ihmiset eivät näe.

        En sano, etteikö Jumala siunaisi näitä useimpia maallisia avioliittoja, jotka siis seurakunnan läsnäollessa solmitaan. Sanon vain sen, että sydämmessä pitää olla se aitous ja puhtaus, oli paperilla kuinka naimisissa tahansa mutta jos SYDÄMMESSÄSI ET OLE, TEET SYNTIÄ!!!!!!!!!!!! JOS ULKOISESTI OLET OLEVINASI USKOSSA, MUTTET SYDÄMMESSÄSI USKO, PELASTUTKO? EIKÖ JUMALA MUKA HUOMAA, JOS ULKOISESTI ON OLEVINAAN USKOSSA MUTTA EI SYDÄMMESSÄÄN USKO? VASTAA TÄHÄN!

        Olkoon sitten niin, että elän huoruuden synnissä, kun en paperilla ole mieheeni sitoutunut. Mutta sanonpahan vaan sen, että olen häneen aivan yhtä sitoutunut, menimme ihmisten hyväksymään avioliittoon tai emme. Ja sanonpahan senkin, että te ette sitä näe, mutta Jumala näkee kyllä olenko sitoutunut vai en. Jumalan siunauksen minä haluan, en ihmisten. Kummallista että ihmiset kuvittelevat että vain heidän hyväksymänsä avioliitot kelpaavat Jumalalle. Jumala on meitä suurempi, emme me Jumalaa.

        Haluat hävittää tapahtuneen huoruuden synnin pois elämästäsi, selittelemällä ettei Jumala sitä tarkoita mitä hän sanoo, vaan totuus on se mitä sinä sanot ja Jumala on väärässä.

        Elät suloisessa itsepetoksessa. Toivottavasti heräät ennen viimeistä putousta.


      • Ahdas portti
        ap. kirjoitti:

        Jos sydämen tilalla ei avioliitossa ole mitään väliä (sanotte että avioliittoa ei solmita sydämessä), silloin myöskään sydämen uskolla ei ole uskossa mitään väliä. Tärkeintä uskossa on vain saada ihmisten hyväksyntä, ja olla ulkoisesti moitteeton ja maallisesti virallinen uskova ja naimisimies/nainen. Sydämestä saa olla vaikka läpimätä, koska sydämen uskolla ei ole lainkaan merkitystä eikä Jumala sydäntä katso. Pelkkää ulkokuorta vaan.


        Miten se menikään, "ei mikään mikä menee suusta sisään teitä saastuta, vaan se mikä tulee suusta ulos".

        avioliitto

        Dokumentti: vihkikaavat.

        avioliitto, naisen ja miehen vihkimisellä solmittava yhteiselämän muoto, johon liittyy monia oikeuksia ja velvollisuuksia.

        Avioliiton muodot ovat vaihdelleet eri yhteiskunnissa. Länsimaisen käsityksen mukaan avioliitto on yhden miehen ja naisen välinen elinikäiseksi tarkoitettu liitto.

        Kristinusko opettaa, että avioliitto on Jumalan säätämä ja että sen perustana on oleva rakkaus ja tarkoituksena suvun jatkaminen ja puolisoiden molemminpuolinen rakentuminen. Käytännössä vain kat. kirkko on jyrkästi sillä kannalla, että uuteen avioliittoon vihkiminen ei tule kysymykseen niin kauan kuin edellinen puoliso on elossa. Protestanttisissa ja ortod. kirkoissa vihitään myös avioeron saaneita.

        Avioliiton päättämismuotona on alk. ollut naisenryöstö tai kauppa (naimakauppa). Room. oikeuden ja kristinuskon vaikutuksesta avioliiton päättäminen tuli vapaamuotoiseksi, mutta vähitellen kirkko alkoi vaatia, että se on päätettävä vihkimisellä.

        Ruotsin valtakunnassa määräsi vuoden 1734 laki avioliiton päättämisen kirkollisella vihkimisellä pakolliseksi. Vuodesta 1917 lähtien on Suomessa ollut toisena vaihtoehtona siviilivihkiminen, jonka toimittaa maallinen viranomainen.

        Siviilivihkiminen on useissa maissa ainoa oikeudellisesti tunnustettu avioliiton päättämismuoto. Itsenäisessä Suomessa annettiin avioliittolaki 1929, ja se astui voimaan 1930. Viimeksi sitä muutettiin tuntuvasti 1987 (tuli voimaan 1988).

        Ennen vihkimistä on selvitettävä, ettei avioliitolle ole esteitä (avioliiton esteet).

        Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään, ovat kihlautuneet, mutta mitään oikeusvaikutuksia ei kihlauksella ole.

        Vihkimisen edellytyksenä olevan avioliiton esteiden tutkinnan toimittaa se väestörekisterin pitäjä, jonka rekisterissä kihlakumppanit ovat tai toinen heistä on. Todistusta tutkinnasta ei saa antaa ennen kuin seitsemäntenä päivänä sen pyytämisestä, paitsi jos sen antamiselle tätä aik. on painavia syitä, ja todistus on voimassa neljä kuukautta.

        Vihkiminen toimitetaan sukulaisten tai muiden todistajien läsnäollessa joko kirkollisena tai siviilivihkimisenä. Kirkollinen vihkimisoikeus on ev.-lut. kirkolla, ortod. kirkkokunnalla ja usk. yhdyskunnalla, jolle opetusministeriö on antanut tämän oikeuden.

        Kirkollisen vihkimisen ehdot ja muodot määrää usk. yhdyskunta; siviilivihkiminen toimitetaan asetuksessa säädetyllä tavalla. Kummassakin tapauksessa edellytetään, että kihlakumppanien tulee olla samanaikaisesti läsnä vihkimisessä.

        Kun kumpikin heistä on vastannut myöntävästi vihkijän hänelle tekemään kysymykseen, tahtooko hän mennä kihlakumppaninsa kanssa avioliittoon, vihkijä toteaa heidät aviopuolisoiksi. Kirkollisen vihkimisen saa toimittaa ev.-lut. kirkossa ja ortod. kirkkokunnassa pappi ja muussa usk. yhdyskunnassa se, jolla yhdyskunnan järjestyksen mukaan on oikeus vihkiä avioliittoon. Siviilivihkimisen saa toimittaa käräjäoikeuden laamanni ja käräjätuomari (vuoteen 1993 kihlakunnantuomari tai käräjätuomari taikka maistraatin pj. tai jäsen) sekä henkikirjoittaja.

        Avioliittolain mukaan puolisot ovat keskenään yhdenvertaiset. Heidän tulee osoittaa keskinäistä luottamusta ja yhteisesti toimia perheen hyväksi. Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. He ovat lastensa huoltajia (lapsen huolto). Puolisot saavat laissa säädetyin poikkeuksin avio-oikeuden toistensa omaisuuteen. He voivat avioliittoon mennessään päättää ottaa yhteisen sukunimen, jollaiseksi voidaan ottaa se sukunimi, joka jommallakummalla heistä viimeksi oli naimattomana ollessaan.

        Avioliitto purkautuu, kun toinen puoliso kuolee taikka kun puolisot tuomitaan avioeroon.


      • ap.
        sitä käsittää kirjoitti:

        Jumala siunaa epätäydellisten ja syntisten ihmisten avioliiton siksi, että hän on rakastava Jumala ja tahtoo niin.
        Jumala siunaa yhteiskunnankin, vaikka hän hyvin tietää, millaisia ihmisiä siellä on.

        Jumalan siunaa avioliiton seurakunnan läsnäollessa juuri siksi, että se tapahtuu seurakunnan läsnäollessa: kaikki pyytävät siunausta häneltä, joka on ainoa turva ja kaiken hyvän lähde JA siksi, että hän on sanassaan käskenyt tehdä niin.

        Kaikki me olemme epätäydellisiä ja syntisiä. Siksi Jumala ei edes voi siunata täydellisten ja synnittömien liittoja-> Sellaisia ihmisiä ei olekkaan.

        Onko tämän seurakunnan on sitten oltava joku virallinen seurakunta? Eikö riitä että uskovat vanhempani olisivat todistamassa kun lupaudumme toisillemme maallisesti epävirallisesti? Emmekö mekin sitten neljästään muodosta seurakunnan?

        Miksi, MIKSI, avioliiton on oltava myös maallisesti virallinen että Jumala siunaisi sen? Ja missä kohtaa Raamattua Jumala vaatii tätä?

        Ehkä pääsen pois tästä huoruuden synnistä jos joku vastaisi esittämiini kysymyksiin sen sijaan että tekee minusta huoramaisia johtopäätöksiä.


      • ja pa
        ap. kirjoitti:

        Kaikki me olemme epätäydellisiä ja syntisiä. Siksi Jumala ei edes voi siunata täydellisten ja synnittömien liittoja-> Sellaisia ihmisiä ei olekkaan.

        Onko tämän seurakunnan on sitten oltava joku virallinen seurakunta? Eikö riitä että uskovat vanhempani olisivat todistamassa kun lupaudumme toisillemme maallisesti epävirallisesti? Emmekö mekin sitten neljästään muodosta seurakunnan?

        Miksi, MIKSI, avioliiton on oltava myös maallisesti virallinen että Jumala siunaisi sen? Ja missä kohtaa Raamattua Jumala vaatii tätä?

        Ehkä pääsen pois tästä huoruuden synnistä jos joku vastaisi esittämiini kysymyksiin sen sijaan että tekee minusta huoramaisia johtopäätöksiä.

        huoruudessa eläminen on erijuttu.
        se ei ole yhteiskuntaa ja perhearvoja ylläpitävä liitto.
        elä miten haluat, mitä se meille kuuluu.
        koko systeemin idea on epäusko.


      • ap.
        Aikakirja kirjoitti:

        Haluat hävittää tapahtuneen huoruuden synnin pois elämästäsi, selittelemällä ettei Jumala sitä tarkoita mitä hän sanoo, vaan totuus on se mitä sinä sanot ja Jumala on väärässä.

        Elät suloisessa itsepetoksessa. Toivottavasti heräät ennen viimeistä putousta.

        Älä tule laittamaan sanoja minun suuhuni. Minä en yritä selittää tasan mitään pois elämästäni, enkä myöskään elä itsepetoksessa. Enkä sanonut Jumalan olevan väärässä. Teidän näkökantanne sen sijaan sanoisin olevan siinä mielessä väärä, että sydämen sitoutumisella on taatusti suurempi merkitys kuin paperiavioliitolla.

        Sinä (muunmuassa) tässä et suostu avartamaan ajatteluasi, et vastaa myöskään esittämiini hyviin kysymyksiin. Sen sijaan pistät sanoja minun suuhuni.

        Minun sydämeni kuuluu tälle yhdelle miehelle, ajatustakaan en muille miehille suo. Minä olen hänen nyt ja aina, yhtä paljon tänään kuin sinä päivänä kun sanon hänelle alttarilla tahdon. Minä olen sydämmessäni hänelle ikuisesti omaksi jo tullut. Sitä ei mikään muuta.

        Missään vaiheessa en sitten yrittänyt selittää, ettei kenenkään tarvitsisi mennä naimisiin, tai että naimisiinmeno olisi turhaa. Halusin vain että miettisitte, kumpi on Jumalalle tärkeämpää, se että sitoutuu paperilla vai se että sitoutuu oikeasti, sydämmessään.

        Paperiavioliitto vei voiton ihmisten keskuudessa. Sydämmessä ei avioliittoon sitouduta. Siihen ajatteluun minä en kuitenkaan taivu.

        Hienointahan se on, että on sekä maallisesti että sydämmessään sitoutunut avioliittoon. Se on varmasti Jumalallekkin mieleen.

        Itse en ainakaan mene tuomitsemaan ketään huoruuden syntiin, vaikkei naimisissa olisikaan. Kyllä sydän on ulkokuorta tärkeämpi.


      • Ahdas portti
        ap. kirjoitti:

        Älä tule laittamaan sanoja minun suuhuni. Minä en yritä selittää tasan mitään pois elämästäni, enkä myöskään elä itsepetoksessa. Enkä sanonut Jumalan olevan väärässä. Teidän näkökantanne sen sijaan sanoisin olevan siinä mielessä väärä, että sydämen sitoutumisella on taatusti suurempi merkitys kuin paperiavioliitolla.

        Sinä (muunmuassa) tässä et suostu avartamaan ajatteluasi, et vastaa myöskään esittämiini hyviin kysymyksiin. Sen sijaan pistät sanoja minun suuhuni.

        Minun sydämeni kuuluu tälle yhdelle miehelle, ajatustakaan en muille miehille suo. Minä olen hänen nyt ja aina, yhtä paljon tänään kuin sinä päivänä kun sanon hänelle alttarilla tahdon. Minä olen sydämmessäni hänelle ikuisesti omaksi jo tullut. Sitä ei mikään muuta.

        Missään vaiheessa en sitten yrittänyt selittää, ettei kenenkään tarvitsisi mennä naimisiin, tai että naimisiinmeno olisi turhaa. Halusin vain että miettisitte, kumpi on Jumalalle tärkeämpää, se että sitoutuu paperilla vai se että sitoutuu oikeasti, sydämmessään.

        Paperiavioliitto vei voiton ihmisten keskuudessa. Sydämmessä ei avioliittoon sitouduta. Siihen ajatteluun minä en kuitenkaan taivu.

        Hienointahan se on, että on sekä maallisesti että sydämmessään sitoutunut avioliittoon. Se on varmasti Jumalallekkin mieleen.

        Itse en ainakaan mene tuomitsemaan ketään huoruuden syntiin, vaikkei naimisissa olisikaan. Kyllä sydän on ulkokuorta tärkeämpi.

        Nyt puhuttiin avioliitosta, - huom?


    • grdgreg

      asettama, kaikki muut on itse keksittyjä.

      • Aviol

        Ja ihmiset uskovat ja uskottelevat kaikkea muuta, mutta Jumalan sana hylätään.

        Sitten ei meinaa tulla selityksistä loppua kun yritetään tehdä oma syntielämä muka Jumalankin hyväksymäksi.

        Miksi omaa epäuskoa on niin vaikea tunustaa ja pyytää Jumalalta ja esirukouilijoilta apua omaan epäuskon tilaansa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      102
      2107
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      244
      1720
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      257
      1063
    4. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      85
      988
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      951
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      885
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      825
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      811
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      764
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      729
    Aihe