miten työpaikat

saadaan säilytettyä?

"Yksi keino olisi tukea kotitalouksien tilannetta ja yksityistä kulutusta, ja toinen on avoimen työttömyyden nousun estäminen lisäämällä esimerkiksi työvoimapoliittisten toimia ja koulutusohjelmia. Myös erilaiset julkisen sektorin tukityöpaikat voivat tulla kysymykseen." sanoo jaakko kiander.

http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/arkistot/talous/2008/11/748661

9

1198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa latua

      ja kuluttamalla kuten ennenkin. kysyntä takaa työpaikat.

      • MallaRiina

        Ja sitte ne nippanappa-eläkeikäset vois siirtää eläkkeelle, ni kaikille hyvässä työiässä oleville "kortistolaisille" ois töitä.

        Työvoimapulasta ja suurista ikäryhmistä on jankattu kohta 20vuotta.
        Missä se työvoimapula oikeen on??


    • vain niin

      Viime vuosion ilmiö, jossa jokin teollisuusala lopettaa Suomessa ja siirtyy Viroon on käännettävä toisinpäin. Muuta ratkaisua ei ole.

      Virkamiehen esitys julkisen sektorin edelleen paisuttamisesta työpaikkojen luomiseksi on älytöntä! Mistäs saamme rahat niiden tukityöpaikkojen maksamiseen? Suomeen on saatava lisää TUOTTAVIA työpaikkoja - ei lisää byrokratiaa ja tuottamattomia "töitä".

      • ddddddd09

        Mikä tai mitkä olisivat niitä keinoja asioita joilla Suomeen saataisiin yrityksiä/työpaikkoja?? Suomessa niin kuin muuallakin maailmasssa on meneillään rahoituskriisn lisäksi ainakin Suomessa jonkinlainen "ylimeno kausi". Suomen perinteiset vientialat eivät enää vedä, toimi niin kuin ennen koska muuallakin osataan jo sellunkeitto/paperinvalmistus ja elektroniika/tietoliikennealaa koskee sama asia.

        Kaivosala on suomessa nousussa, mutta sen veto näkyy ja tuntuu myöhemmin ei vielä. Matkailuala on suhdanneherkkä, siinäkin tulee taantumaa.

        Työllisyystöinä pitää korjata tie/tietoliikenne yhteyksiä! Se on välttämätöntä ei niinkään työtömyyden torjumiseksi vaan tulevaisuuden uuden nousukauden takia. Silloin meillä olisi yhteydet valmiina ja voisimme keskittyä tuottavaan yrittämiseen.

        Tässätilanteessa työttömyyttä on vaikea torjua, mutta meidän kaikkien on mukavampi, helpompi olla, rakentaa huomista jos luovumme syytttelystä puolin ja toisin. Niin työntekijät kuin työnantajatkin ja kaikki yhdessä ponnistelenmme paremman huomisen puolesta.

        Työnantajajärjestöt ja AY-Liike nyt olsi sellainen 1€ paikka neuvotella ja YHDESSÄ SOPIA PELISÄÄNNÖT ja se miten kumpikin osapuoli voi aloittain tulla vastaan niin, että Suomalainen teollisuus/tuotanto säilyisi ja kehittyisi tässä maassa?? Samassa veneessä ollaan, joko upotaan tai selvitään!!


      • Työtön yrittäjä

        Olen samaa mieltä siitä, että Suomi pitäisi tehdä yrittäjäystävällisemmäksi. Erityisesti pienyrittäjä-ystävällisemmäksi.

        Työvoimatoimiston sekä sosiaalitoimiston toimenpiteet heikentävät entisestään pienyrittäjien asemaa. Itse olen sen kokenut. Kun ammatinharjoittajalla eli pienyrittäjällä menee huonosti, rahallista tukea ei tule mistään. Sosiaalitoimistosta aikoinaan minullekin sanottiin suoraan, että tukia ei tipu, ellen poista Y-tunnusta ja lopeta yrittäjyyttä.

        Näin tein, sain hetken aikaan toimeentulotukea ja sitten siirryin sosiaalitoimiston kehoituksesta työvoimatoimiston asiakkaaksi.

        Edellytykseni työllistyä jonkun muun palveluksessa ovat heikot. Tähän vaikuttavat terveyteni, koulutukseni vanhentuminen ja koulutuksen puute sekä ikä.

        Olen käynyt työharjoittelussa ja työvoimatoimiston järjestämillä kursseilla. Hulluinta on se, että työvoimatoimiston kursseilla minulle on sanottu, että parhaiten työllistyisin yrittäjänä, mutta kaikenlaisille yrittäjäkursseille haettuani, on todettu, että minulla ei ole riittävästi valmiuksia yrittäjäksi. Tosin samalla sain lähes täydet pisteet testissä, jossa katsottiin soveltuuvuuttani yrittäjäksi.

        Kyse on pitkälti rahasta. Minulla ei ole riittävästi valmiuksia yrittäjäksi, sillä minulla ei luonnollisestikaan ole pitkittyneen työttömyyden vuoksi rahaa perustaa yritystä. Starttirahalla ei perusteta yritystä, se on vain perustoimeentuloa varten.

        Mutta olisinko tässä pisteessä, jos minua olisi tuettu sosiaalitoimistosta käsin sillä hetkellä kun yritykselläni meni huonosti. Tein näet töitä kotoa käsin ja yritykselläni ei ollut juurikaan menoja, sen sijaan jokainen asiakas toi kyllä tuloja. Asiaskuntani oli kasvussa, mutta ei vain kasvanut tarpeeksi nopeasti. Tämä on ihan tavallista aloittavilla yrityksillä.

        Pienyrittäjälle myöskin tuo byrokratia on usein kompastuskivi. Aina on ollut. Se, että esim suutari osaa tehdä kengän ei missään nimessä viittaa siihen, että hän osaisi myös myydä kenkiä tai edes haluaisi.

        Kun suuressa kenkäfirmassa on erikseen kengän suunnittelijat, tekijät, myynti ja markkinointi osasto sekä talousosasto, pienyrityksessä koko homman hoitaa usein yksi ja sama henkilö. Suurella firmalla on usein varaa palkata eri työtehtäviin alan ammattiosaajat. Pienessä fimassa yleensä ei, ei edes sitä kirjanpitoa hoitamaan.

        Meiltä katoaa tällä tavalla ainakin kaikki sellaiset ammattikunnat, jotka ennen ehkä luokiteltiin käsityöläisiksi. Vain harva meistä todella haluaa olla moniosaaja, joka venyy yhden naisen tai miehen tuotantoketjuksi. Ei nykyajan vaatimuksilla, joka sisältää melkoista talousalan koulutusta ja osaamista.

        Seuraava askel polullani lienee liittyä niihin työttömiin, jotka on tyrkätty tukisysteemien ulkopuolelle. Olen palanut näet loppuun työvoimatoimiston kanssa ja uupunut kaikkien toimenpiteiden jälkeen. En jaksa enää uskoa mihinkään.


    • huonoja, ja keinotekoisia

      Niin suurta yhtiötä ei olekaan, ettei viimekädessä kuluttaja ole se kohderyhmä.
      Oikeita ja aitoja työpaikkoja säilyy ja syntyy vain jos ihmiset tiedostaa tämän. Kuluttajan tehtävä on huolehtia että raha jää mahdollisimman lähelle. Siis paikallisiin yrittäjävetoisiin yrityksiin, näin raha jää paikkakunnalle, luo ja säilyttää työpaikkoja. Jos tuotto kannetaan pääkonttoriin, tai ulkolaisille sijoittajille, menetetään jatkuvasti työpaikkoja. Vaikka se yrittäjä ryyppäisi ne tuottonsa, eikä lisäisi työpaikkoja omassa yrityksessään, saa tarjoilija ja ravintoloitsija oman palkkansa, jotka taas kuluttavat rahansa lähikaupassaan, josta kauppias saa palkkansa. Näin kerrytetään myös kunnallisveroja, joilla taas voidaan luoda kunnalliselle sektorille lisää työpaikkoja. Näyttää vaan olevan liian vaikea selkoista Prisma/ ylikansallisten suosijoille. Vaatikaa myös kauppaanne paikallisia tuotteita, ja suosikaa niitä.

    • lololööööö

      kaikki säästönsä että kulutus pyörii ja katainen voi hyvin!

      • kateus vie

        työpaikatkin, No lisätäään listaan vielä se piilokommunismikin.


    • Pohjan-Akka

      Kannattaa keskittyä lähimmäisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe