Apua? Mustelmia itsestään?

Vastatkaa pliis

Mulle tulee usein verenpurkaumia ja mustelmia ilman syytä! Verenpurkaumat näyttää sellaisilta pieniltä pisteiltä ja sit on tavallisia mustelmia.
Mulla on risperdal (1mg päiväs) ja efexor depot 75mg 1 kpl päivässä, mutta en ole oikein löytänyt mistään, aiheuttavasko ne tuollasta. Oon syönyt niitä jotain puolitoista vuotta vasta.

Tänään huomasin, että käteeni alkoi vihloa ilman syytä, en ollut lyönyt mihinkään, ihan kesken lukion oppitunnin iski. Käsi meni yhestä kohtaa punaiseksi ja keskelle tuli pieni mustelma. Lopulta punasuus hävis ja pelkkä mustelma jäi. Näin siis mustelman syntyvän ittestään. Ennenkin käynyt tollaista, kerran luulin, että mulla on joku veritulppa tai murtuma kädessä, kun yhtäkkiä alkoi vihloa ihan jumalattomasti ja meni sormi tummaksi nivelen kohdalta. Kipu loppui tyystin sen jotain tunnin jälkeen ja mustelma vaan jäi.

Verenpurkaumia iskee monessti varsinkin saunassa, ärsyttävän näköisiä ja kestävät monta viikkoa ennekuin lähtevät. Siis tulee rykelmä sellaisia tummanpunaisia ja liiloja pisteitä, yleisimmin jalkaan.

Joskus kanssa laskin montako mustelmaa mulle on tullut yön aikana. Aina aamulla näkyi jaloissa ihan tosi isoja mustelmia. Epäilin joskus, että kävelen ja toilailen unissani, mutta onneksi ei enää oo tullut jalkoihin ainakaan kovin isoja.

KIITOS JOS JAKSOIT LUKEA JA VASTATA!! OLEN KIITOLLINEN KAIKESTA ASIAAN LIITTYVÄSTÄ TIEDOSTA!

Ikää on vasta 19. Mikä voi aiheuttaa? Olen ihan 100% varma, etten ollut kolhinut kättäni mihinkään tänään, se alkoi vaan yhtäkkiä vihloa ja tuli mustelma.

9

16507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siellä se selviää

      No käy lääkärissä ja pyydä ottamaan verenkuva laboratoriossa, niin saat tietoa onko kaikki kunnossa - eikä Sinun tarvitse hermoilla.

    • tuntemuksia

      Minulla on aivan samanlaisia kokemuksia. Nyt tilasin lääkärille ajan "vihdoinkin",kun kävin näyttämässä sairaanhoitajalle käsiäni. Minun mustelmani/punaiset pyöreät verenpurkautumat ovat vain käsissä. Yhtäkkiä tulee samanlailla myös nivelien kohdalle mustelma joka on tosi arka. Hoitaja oli sitä mieltä,että pintaverisuonet ja kierto huono. Käski kuitenkin mennä veren tutkimus kuviin laajempiin,jota ei kylläkään saa kuin lääkärin kautta lähetteen. Voipi olla veri joko liian sakeaa tai ohutta ja lääkkeet voi tehdä myös kyseisiä muutoksia. Vihlominen on myös minulla joka päiväistä. Ei kait sinunkaan auta kuin mennä kertomaan asiasta lähimmälle lääkärille. Minusta tuntui ensin hankala ottaa moisesta yhteyttä terveyskeskukseen, mutta toivottavasti sieltä löytyisi selitys tähän. Tsemppiä sinullekkin !!!

    • vaivaa täälläkin

      Mustelmaherkkyyttä että nivelien kohdalla kipuja. Kesken tunnin saattaa joku nivel kädestä punertua ja samalla koskee. Tätä on jatkunut jo yli kuukauden. Kipuja on kaikkialla ja välillä tuntuu että käsi on irtoamassa.

      Veriarvot mulla on hyvät. Ei reuma-arvoja veressä. Välillä ei pysty edes kävelemään. Olen saanut vain kipulääkettä lääkäreiltä :((

      Meidän koulusta löytyi kyllä hometta, mutta nyt paikat on korjattu.

      Mikään ei tunnu auttavan, kun mitään ei löydy.

      • alkuperäinen kirjottaja

        Multa on otettu joskus hemoglobiini arvot (Jotain vuosi sitten) Oli ihan kohtalaiset, en kyllä nyt muista paljon, mutta ei ainakaan mitään anemiaa ollut. Mitään isompaa verenkuvaa multa ei ole otettu. Reumaa ja ms-tautia on suvussa.

        Kävin pienenä koulua, jossa olis todella paljon hometta. Ekasta luokasta kuudenteen asti ja olin usein kuumeessa. Meidän talossa on kosteusvauriohometta, mutta en oikein usko, että sellainen voisi aiheuttaa moista...? vai mitenköhän on?


      • puutteen
        alkuperäinen kirjottaja kirjoitti:

        Multa on otettu joskus hemoglobiini arvot (Jotain vuosi sitten) Oli ihan kohtalaiset, en kyllä nyt muista paljon, mutta ei ainakaan mitään anemiaa ollut. Mitään isompaa verenkuvaa multa ei ole otettu. Reumaa ja ms-tautia on suvussa.

        Kävin pienenä koulua, jossa olis todella paljon hometta. Ekasta luokasta kuudenteen asti ja olin usein kuumeessa. Meidän talossa on kosteusvauriohometta, mutta en oikein usko, että sellainen voisi aiheuttaa moista...? vai mitenköhän on?

        sanotaan aiheuttavan taipumusta mustelmien syntyyn.

        Tutki aihetta vaikka googlesta!


      • möhkö
        puutteen kirjoitti:

        sanotaan aiheuttavan taipumusta mustelmien syntyyn.

        Tutki aihetta vaikka googlesta!

        Mulla ilmestyi n. kuukausi sitten käsiin ja jalkoihin pieniä punaisia verenpurkaumia eli petekioita, suurien mustelmaryppäiden joukkoon. Mustelmat syntyivät itsestään, niitä oli järkyttävän paljon esim. sisäreisien kohdalla. Kävin lääkärissä ja kaikki labra-arvot oli täysin normaalit. Sanoivat et se liittyy varmaan vaan johkin virukseen, joita on nyt paljon liikkeellä. Mut nyt jälkeenpäin tullut mieleen että noita petekioita on tullut käsiin aikaisemminkin, viime keväänä.
        On tää kauheeta kun ajatukset pyörii koko ajan vaan sairauspelkojen ympärillä!


    • hmm..

      Efexorin vaikuttava aine on venlafaxiini, joka voi aiheuttaa mustelmia. Johtuu verihiutaleiden vähenemisestä tms. Ei kai vaarallista mutta kannattaa mainita lääkärille, varsinkin kun olet syönyt kyseistä lääkettä pidempään. Lääkäri saattaa haluta tarkistaa veriarvosi.

      • hoohoo090

        Sulla on masennusta vai jotai muuta ku käytät masennukseen käytettyjä
        lääkkeitä.


    • Arkasormi

      Heti helpottaa kun muillakin näyttää olevan samoja oireita. Minulla tulee yhtäkkiä juuri sormien niveliin mustelmia, ei mitään syytä. Särkee vaan nivel ja seuraavaksi onkin mustelma. Tympeää, mutta toivottavasti vaaratonta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe