Pukukoodi: Ns. pyhäpuku, joka on arkipukua juhlavampi, ei iltapuku

----

Tuli sitten kutsu Itsenäisyyspäivän vastaanottoon kaupungintalolle, ja pukukoodi oli otsikon mukainen.
Ohjelmassa virallinen vastaanotto, lyhyt ohjelmallnen osuus sekä tarjoilua.

Miten pukeutuisin? Pukukoodi on jokseenkin epäselvä minulle, kun iltapuku pukukoodina nyt olisi helppo, mutta en halua olla ylipukeutunut, enkä alipukeutunut.
Uusia ostoksia vastaan minulla ei ole mitään, ja asustevinkitkin olisi hyviä. Tykkään laittautua juhliin, joten ylipukeutumista tyypillisenä suomalaisena pelkään.

Mutta vinkkejä, ja kuvia kiitos.

16

10028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkumustaa

      Hei! Olipa kummallinen pukukoodi. Ei "pyhäpuku" ole mikään nykyaikainen, yleisessä käytössä oleva termi. Tuo ainakin minulle mieleen menneet ajat...

      Mutta jos kerran asun tulee olla arkivaatteita juhlavampi ja iltapukua vähemmän loistelias, ehdotan että pukeudut pikkumustaan. Miehet tulkitsevat tuota koodia varmaan niin, että laittavat puvun, joka ei välttämättä ole se hienoin tumma puku vaan jokin vähän rennompi. Tällöin naisella pikkumusta on sopiva.

      Pikkumustalla tarkoitan tässä tapauksessa polvipituista, ei kovin avonaista leninkiä. Kangas voi olla juhlavaa, esim. satiinia, mutta myös joku vähemmän juhlava, esim. hieno villakangas voisi sopia hyvin (Aleksi 13:ssa on Ralph Laurenin ihana villakankainen pikkumusta - aika kallis mutta ihana, ostaisin itse jos olisi käyttöä!). Itse puvun ei mielestäni siis tarvitse eikä pidäkään olla mikään paljettiunelma, vaan vähän vaatimattomampi. Luulen, että paras väri on musta mutta muutkin tummat ja talviset värit käyvät, esim. tumma vihreä, tumma sininen, viininpunainen, harmaa tms. Toisaalta valkoinenkin voisi olla kaunis jos haluat vähän erottua (suomalaiset kun usein pukeutuvat aina vaan mustaan). Asusteissa satsaisin eleganssiin, siis sirot avokkaat ja pieni iltalaukku, ei mitään saappaita ja isoa kassia. Koruiksi ihan mistä itse tykkäät ja hiukset joko siten miten yleensä pidät niitä tai yksinkertaiselle nutturalle, mutta ei mitään suuritöistä tötterökampausta. Tällainen kokonaisuus olisi kaunis, juhlava, itsenäisyyspäivään sopiva, arjesta poikkeava, mutta ei ylipukeutunut. Miltä kuulostaa?

      • ....

        Kuulostaa hyvälle. :)
        Ja tosiaan, olisi pitänyt viellä mainita aloitusviestille että miehille oli sitten oma pukukoodinsa, tumma puku, valkoinen paita ja kravatti.
        Mutta valkoinen puku kuulostaisi kyllä ihanalle.. :) Pikkumustakin olisi todella helppo.

        Itselläni on musta polvipituinen satiinimekko, jossa rintojen alla menee satiinirusetti ja ylhäällä on vähän paljetteja. Mielestäni oikeastaan todella yksinkertaisen kaunis, että ehkä sekin olisi ehkä yksi hyvä vaihtoehto.


      • Laita satiinimekkosi
        .... kirjoitti:

        Kuulostaa hyvälle. :)
        Ja tosiaan, olisi pitänyt viellä mainita aloitusviestille että miehille oli sitten oma pukukoodinsa, tumma puku, valkoinen paita ja kravatti.
        Mutta valkoinen puku kuulostaisi kyllä ihanalle.. :) Pikkumustakin olisi todella helppo.

        Itselläni on musta polvipituinen satiinimekko, jossa rintojen alla menee satiinirusetti ja ylhäällä on vähän paljetteja. Mielestäni oikeastaan todella yksinkertaisen kaunis, että ehkä sekin olisi ehkä yksi hyvä vaihtoehto.

        Hei taas! No jos miehillä on koodina tumma puku, niin naisenkin asu voi olla vähän hienompi. Satiinimekkosi kuulostaa hyvältä, laita se!


      • wexe
        .... kirjoitti:

        Kuulostaa hyvälle. :)
        Ja tosiaan, olisi pitänyt viellä mainita aloitusviestille että miehille oli sitten oma pukukoodinsa, tumma puku, valkoinen paita ja kravatti.
        Mutta valkoinen puku kuulostaisi kyllä ihanalle.. :) Pikkumustakin olisi todella helppo.

        Itselläni on musta polvipituinen satiinimekko, jossa rintojen alla menee satiinirusetti ja ylhäällä on vähän paljetteja. Mielestäni oikeastaan todella yksinkertaisen kaunis, että ehkä sekin olisi ehkä yksi hyvä vaihtoehto.

        Sori nipoilu, mutta ehkä jotain "tapainturmeluksesta" kertoo se, että tumman puvun lisäksi pitää erikseen mainita pukukoodissa valkoinen paita ja kravatti. Erikoista tämä on siksi, että pukukoodi "tumma puku" tarkoittaa paitsi sitä takki housut -yhdistelmää, MYÖS sen kanssa pidettäviä sukkia, kenkiä, vyötä, paitaa ja kravattia/solmuketta. Pitikö ne kutsussa erikseen mainita, jottei kukaan vaan laita marimekon jokapoika-paitaa?


      • pitää..
        wexe kirjoitti:

        Sori nipoilu, mutta ehkä jotain "tapainturmeluksesta" kertoo se, että tumman puvun lisäksi pitää erikseen mainita pukukoodissa valkoinen paita ja kravatti. Erikoista tämä on siksi, että pukukoodi "tumma puku" tarkoittaa paitsi sitä takki housut -yhdistelmää, MYÖS sen kanssa pidettäviä sukkia, kenkiä, vyötä, paitaa ja kravattia/solmuketta. Pitikö ne kutsussa erikseen mainita, jottei kukaan vaan laita marimekon jokapoika-paitaa?

        miehen kohdalla muistaa, että on kunnolliset juhlakengät. Mies voi pukeutua muuten juhlavasti, mutta epäasialliset kengät pilaavat kokonaisuuden.
        Miehen juhlakengät eivä ole kävelykengät, eikä mitkään paksupohjaiset...


      • Ollappa alasti

        Ryökäle kun masentaa.Mistä pirusta €urot löytyy moiseen koristeluun?


      • hyvä kroppa
        Ollappa alasti kirjoitti:

        Ryökäle kun masentaa.Mistä pirusta €urot löytyy moiseen koristeluun?

        niin alastomuus on paras puku, eli eikun sekaan vaan...


    • noudattaisin

      tummapuku koodia, jos kerran miehelle oli sellainen mainittu. Laita siis yllesi Juhlavastamateriaalista valmistettu vaatetus housupuku ja hame käy.
      Jakkupuku ja juhlavampi paita, mutta ei kuitenkaan tarvitse olla täysipitkä iltapuku.

    • koiranpää

      No eikös tuo pukukoodi ole eliitin turahamaisuuksia?

      Pauki paikalle turkki päällä jonka alla ei ole mitään ja sisälle päästyäsi turkki naulakkoon.

      Olis porukalla ihmettelemistä, vois punaviinit ruiskahtaa rieraimista ryntäille. :D

    • Moolekki

      Tkö tiedä,että jokaisessa liikkeessä on nykyään henkilökuntaa joka tietää asusteista ja pukeutumisen säännöistä lähes kaiken. Suosittelen pukuliikettä jossa neuvoja tietää mitä kuhunkin juhlaan voi päällensä laittaa ,siten sinulla on varma olo ja voit nauttia juhlista ajattelematta asuasi. Ihanaa juhlaa sinulle

    • koipireisi

      Vähän vaikea uskoa, että sait kaupungintalolle kutsun itsenäisyyspäiväksi ja siinä luki oikeasti:
      "Ns. pyhäpuku, joka on arkipukua juhlavampi, ei iltapuku"

      ja vielä miehille: "tumma puku, valkoinen paita ja kravatti"

      What are you? Fifteen? Onko ne jotkut nuorisobileet?

      Yleensä kutsussa lukee vain TUMMA PUKU

      (Pukeutuminen: Tumma puku

      Jos kutsukortissa lukee tumma puku, miehen puku on musta, tummansininen tai tummanharmaa ja naisella vastaavasti juhlava leninki, housupuku tai hame/puseroasu. Tähän pukuun nainen voi yhdistää käsineet avajais- tai cocktailtilaisuudessa.

      Yksivärisen tai hillityn puvun kanssa voi myös käyttää koruja. Korut tyylin mukaan.)

      Eli kutsussa mainitaan pukukoodina aina miehen puku. Etketti määrittelee naisen asun (ja miehen tietenkin) sen mukaan.

    • UncleFester

      Oli tämä jotain höpöä tai ei, niin mene normaaleissa vaatteissas. Jos et pääse tai jotain niin sanot ettet olis halunnukkaan. Sillä selvä. Jessus teitä ihmisiä, se on niin simppeliä.

    • noessa

      ois mun motto.

    • köyhä..

      minkä rätin laitat luittesi peitoksi,jotain rajaa!

    • Bloggari

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe