Ranteeni murtui elokuun puolivälissä. Värttinäluun alaosan murtuma. On ollut kipsissä 5 viikkoa, lastassa 2 viikkoa ja tämä käsi on yhä prk...een kipeä. Kun murtumasta, joka oli hyväasentoinen koko ajan, on nyt kuitenkin jo kolme kuukautta aikaa, niin tämänhetkinen tilanne on huolestuttava. Murtuma näkyy yhä röntgenissä, turvotusta on, lihasheikkoutta on, kynnet ja karvat tähän käteen ovat kasvaneet tosi vahvoiksi, ranne ei taivu, sillä ei voi nostaa mitään, ja koko ajan särkee. Nyt näkyi röntgenissä osteoporoosia ranteen ja kämmenen luissa. Nivelet ja lihakset ovat kai jo surkastuneet kaikki. En ollut koskaan kuullutkaan tästä CRP oireyhtymästä, jota minulla nyt epäillään. Googletin sen, mutta ei olisi kannattanut. Nyt pelottaa tuleeko tämä työkuntoon enää ollenkaan :(
Onko teillä kellääm todettu crps oireyhtymää? Jos, niin miten sen kanssa selviää?
CRPS oireyhtymä ??
24
6138
Vastaukset
- voihan värttinä
Ohops. Kirjoitusvirhe, Se mitä googletin oli siis crps. Yhdellä kädellä kirjoittavalle näitä sattuu..
- voihan värttinä
Taidankin harrastaa yksinpuhelua tässä ketjussa. Kaikki vanhat ketjut aiheesta olen jo läpi kelannut ja paljon tästä tajunnutkin. Ensi viikolla magneettikuvaus. Oletan, että sillä varmistetaan tämä diagnoosi epäily. Olisihan sekin jo paljon, jos diagnoosi varmistuu. Sekin on paljon, että tänään, yli kolme kuukautta sitten murtuneella kädelläni pystyin osallistumaan hiusteni pesuun ja sain vedettyä housut kahdella kädellä jalkaan :) Ehkä tämä tästä...
- särky...
Kyllä tästä kuntoutua voi, mutta paljon saa työtä tehdä! Sinänsä sellaista koetta ei ole millä tämän voi aukottomasti todistaa, mutta kyllä diagnoosi on selvä kun noin selvät oireet noinkin lyhyessä ajassa. Itselläni lievemmät muutokset onneksi, ja olen kerran kuntoutunut työkuntoiseksi (käsillä tehtävään työhön, crps oikeassa kädessä), mutta sairastuin uudestaan ja pahemmin välilevynpullistuman jälkeen. Kaikki mitä voit tehdä ilman kipua on kotiinpäin, _kaikki_ stressi ja ikävät ajatukset pois ja hyvä lääkäri fysioterapeutti, sillä olen päässyt pitkälle. Tosin on tässä ehtinyt kulua kolme ja puoli vuotta... Itsepäisyys on hyve!
- voihan värttinä
särky... kirjoitti:
Kyllä tästä kuntoutua voi, mutta paljon saa työtä tehdä! Sinänsä sellaista koetta ei ole millä tämän voi aukottomasti todistaa, mutta kyllä diagnoosi on selvä kun noin selvät oireet noinkin lyhyessä ajassa. Itselläni lievemmät muutokset onneksi, ja olen kerran kuntoutunut työkuntoiseksi (käsillä tehtävään työhön, crps oikeassa kädessä), mutta sairastuin uudestaan ja pahemmin välilevynpullistuman jälkeen. Kaikki mitä voit tehdä ilman kipua on kotiinpäin, _kaikki_ stressi ja ikävät ajatukset pois ja hyvä lääkäri fysioterapeutti, sillä olen päässyt pitkälle. Tosin on tässä ehtinyt kulua kolme ja puoli vuotta... Itsepäisyys on hyve!
Käsillä tehtävää on minunkin työni, ja sehän tässä huolestuttaa myös. Rahat loppuu, kohta tpiun kelan päivärahoille, jos tämä ei tule työkuntoon. Onko sinua koulutettu uudelleen? Mitä työtä voi tehdä yhdellä kädellä? Onneksi oma särkevä käteni on vasen, mutta kyllä senkin puutteen arjessa huomaa, monessa asiassa. Lumet tuli maahan, lumitöitä ei pysty tekemään, puhumattakaan joulusiivouksesta.. Pidän silti toivoa yllä, kunhan nuo työ/sairasloma-asiat selkiytyisivät. Tuntuu hölmöltä selitellä sairaslomasta kyselijöille tästä oireyhtymästä, tai särystä, kun tämä ei näy päällepäin. Tuntuu että leimaavat minut työtävieroksujaksi vielä.
- täysin
voihan värttinä kirjoitti:
Käsillä tehtävää on minunkin työni, ja sehän tässä huolestuttaa myös. Rahat loppuu, kohta tpiun kelan päivärahoille, jos tämä ei tule työkuntoon. Onko sinua koulutettu uudelleen? Mitä työtä voi tehdä yhdellä kädellä? Onneksi oma särkevä käteni on vasen, mutta kyllä senkin puutteen arjessa huomaa, monessa asiassa. Lumet tuli maahan, lumitöitä ei pysty tekemään, puhumattakaan joulusiivouksesta.. Pidän silti toivoa yllä, kunhan nuo työ/sairasloma-asiat selkiytyisivät. Tuntuu hölmöltä selitellä sairaslomasta kyselijöille tästä oireyhtymästä, tai särystä, kun tämä ei näy päällepäin. Tuntuu että leimaavat minut työtävieroksujaksi vielä.
tämä on tosi ilkeä tauti jo itsessään, ja taistelu Kelaa ja vakuutusyhtiöitä vastaan saa taudin entistä pahemmaksi. Rahat loppui jo kauan sitten mutta siitäkään en suostu stressautumaan, onneksi sosiaalityöntekijät ovat ymmärtäneet että tätä sairautta on hoidettava oikein, ovat maksaneet fysioterapiat ja lääkkeet, ehkä avustaisivat tuota lumenluontiakin? Lisäksi kannattaa selvittää josko voisit hakea asumistukea ja hoitotukea (saa tietyn summan kuukaudessa tukea sairaskuluihin, esim. lääkärikäynnit, fysioterapia, lääkkeet, lumenluonti- ja siivousapu etc). Joulusiivous, no, tärkeintä että sinä itse voit hyvin, oli siivottua tai ei, itse en tuollaista edes harkitse, joulu on joulu, likaisessakin kodissa :)
Työasiat on vasta ns. vaiheessa, sairaslomalla olen toistaiseksi (ei loppupäivämäärää B-lausunnossa) ja lääkärin mielestä kannattaa harkita muuta alaa, pitäisi hakea ammatillista kuntoutusta ja lisäksi käynnistyy työkokeilut. Olen muutaman kerran tavannut ammatinvalintapsykologin, mutta ei hänkään ole mitään osannut varsinaisesti tarjota, ainakin itselläni kirjoittaminen on yksi pahimmista mitä voin tehdä, ja kaikessahan nykyään tietokonetta käytetään. No, kaikki selviää aikanaan. Tuttaville olen yrittänyt tätä selittää niin että osa ei-tahdonalaisesta hermostosta ylireagoi, keho kokee että pieni painallus on puukonisku, eihän kukaan sellaista työtä tekisi jossa puukolla isketään päivittäin? Se että on sairaslomalla tarkoittaa sitä että olet vastuullinen ihminen, sinähän kuntoutat itseäsi sillä ettet altista itseäsi niille puukoniskuille, juuri siksi että voisit palata työkuntoisena töihin. Minulla on ollut välilevynpullistuma, ja aika pitkään olin sen kanssa töissä iloisena ja hyvinvoivana, mieluummin valitsisin sen kuin tämän crps:än. Eihän sekään kipu näy päällepäin, mutta sen töistäpoissaolon kaikki hyväksyy! Sinun tärkein tehtäväsi on kuntoutua, joten hiiten kaikki ne ihmiset jotka eivät tajua tätä sairautta. Tämän kivuliaampaa sairautta ei ole tutkimusten mukaan olemassa, lääkkeistä on vain jonkinverran apua, kuntouttaminen on todella raskasta, joten älä anna toisten epäilyille tilaa, itse tiedät ainoana ihmisenä mitä sinun kehossasi tapahtuu. Haluaisitko jutella enemmän, voisit vaikka ilmoittaa sähköpostiosoitteesi niin voidaan jutella vapaammin? Mahdollisimman hyviä vointeja! - voihan värttinä
täysin kirjoitti:
tämä on tosi ilkeä tauti jo itsessään, ja taistelu Kelaa ja vakuutusyhtiöitä vastaan saa taudin entistä pahemmaksi. Rahat loppui jo kauan sitten mutta siitäkään en suostu stressautumaan, onneksi sosiaalityöntekijät ovat ymmärtäneet että tätä sairautta on hoidettava oikein, ovat maksaneet fysioterapiat ja lääkkeet, ehkä avustaisivat tuota lumenluontiakin? Lisäksi kannattaa selvittää josko voisit hakea asumistukea ja hoitotukea (saa tietyn summan kuukaudessa tukea sairaskuluihin, esim. lääkärikäynnit, fysioterapia, lääkkeet, lumenluonti- ja siivousapu etc). Joulusiivous, no, tärkeintä että sinä itse voit hyvin, oli siivottua tai ei, itse en tuollaista edes harkitse, joulu on joulu, likaisessakin kodissa :)
Työasiat on vasta ns. vaiheessa, sairaslomalla olen toistaiseksi (ei loppupäivämäärää B-lausunnossa) ja lääkärin mielestä kannattaa harkita muuta alaa, pitäisi hakea ammatillista kuntoutusta ja lisäksi käynnistyy työkokeilut. Olen muutaman kerran tavannut ammatinvalintapsykologin, mutta ei hänkään ole mitään osannut varsinaisesti tarjota, ainakin itselläni kirjoittaminen on yksi pahimmista mitä voin tehdä, ja kaikessahan nykyään tietokonetta käytetään. No, kaikki selviää aikanaan. Tuttaville olen yrittänyt tätä selittää niin että osa ei-tahdonalaisesta hermostosta ylireagoi, keho kokee että pieni painallus on puukonisku, eihän kukaan sellaista työtä tekisi jossa puukolla isketään päivittäin? Se että on sairaslomalla tarkoittaa sitä että olet vastuullinen ihminen, sinähän kuntoutat itseäsi sillä ettet altista itseäsi niille puukoniskuille, juuri siksi että voisit palata työkuntoisena töihin. Minulla on ollut välilevynpullistuma, ja aika pitkään olin sen kanssa töissä iloisena ja hyvinvoivana, mieluummin valitsisin sen kuin tämän crps:än. Eihän sekään kipu näy päällepäin, mutta sen töistäpoissaolon kaikki hyväksyy! Sinun tärkein tehtäväsi on kuntoutua, joten hiiten kaikki ne ihmiset jotka eivät tajua tätä sairautta. Tämän kivuliaampaa sairautta ei ole tutkimusten mukaan olemassa, lääkkeistä on vain jonkinverran apua, kuntouttaminen on todella raskasta, joten älä anna toisten epäilyille tilaa, itse tiedät ainoana ihmisenä mitä sinun kehossasi tapahtuu. Haluaisitko jutella enemmän, voisit vaikka ilmoittaa sähköpostiosoitteesi niin voidaan jutella vapaammin? Mahdollisimman hyviä vointeja!Kiitos että vastasit. On helpottavaa kirjoittaa edes yhden ihmisen kanssa, joka tietää omasta kokemuksesta mistä on kyse. Tämä sairaus, joka minulla on kuitenkin vasta epäilyasteella on todella, niin kuin sanoit, viheliäinen juttu Yritän olla stressaamatta muiden ihmisten sanomisista tai epäilyistä, mutta kun sairaslomaa jatketaan 2-5 viikkoa kerrallaan joudun tämän tästä töihini selittelemään...
Ihmeellistä, miten tunnen onnistumisen iloa, kunnostan tällä kädelläni margariinirasian. Se ei vielä muutama viikko sitten onnistunut :)
Laitan sulle sähköposti osoitteen tähän, kun saan avatuksi jonkun anonyymin sellaisen. Lähipäivinä. - voihan värttinä
täysin kirjoitti:
Työasiat on vasta ns. vaiheessa, sairaslomalla olen toistaiseksi (ei loppupäivämäärää B-lausunnossa) ja lääkärin mielestä kannattaa harkita muuta alaa, pitäisi hakea ammatillista kuntoutusta ja lisäksi käynnistyy työkokeilut. Olen muutaman kerran tavannut ammatinvalintapsykologin, mutta ei hänkään ole mitään osannut varsinaisesti tarjota, ainakin itselläni kirjoittaminen on yksi pahimmista mitä voin tehdä, ja kaikessahan nykyään tietokonetta käytetään. No, kaikki selviää aikanaan. Tuttaville olen yrittänyt tätä selittää niin että osa ei-tahdonalaisesta hermostosta ylireagoi, keho kokee että pieni painallus on puukonisku, eihän kukaan sellaista työtä tekisi jossa puukolla isketään päivittäin? Se että on sairaslomalla tarkoittaa sitä että olet vastuullinen ihminen, sinähän kuntoutat itseäsi sillä ettet altista itseäsi niille puukoniskuille, juuri siksi että voisit palata työkuntoisena töihin. Minulla on ollut välilevynpullistuma, ja aika pitkään olin sen kanssa töissä iloisena ja hyvinvoivana, mieluummin valitsisin sen kuin tämän crps:än. Eihän sekään kipu näy päällepäin, mutta sen töistäpoissaolon kaikki hyväksyy! Sinun tärkein tehtäväsi on kuntoutua, joten hiiten kaikki ne ihmiset jotka eivät tajua tätä sairautta. Tämän kivuliaampaa sairautta ei ole tutkimusten mukaan olemassa, lääkkeistä on vain jonkinverran apua, kuntouttaminen on todella raskasta, joten älä anna toisten epäilyille tilaa, itse tiedät ainoana ihmisenä mitä sinun kehossasi tapahtuu. Haluaisitko jutella enemmän, voisit vaikka ilmoittaa sähköpostiosoitteesi niin voidaan jutella vapaammin? Mahdollisimman hyviä vointeja!Kävin tänään siellä magneettikuvauksessa. lääkäri sanoi ettei koskaan ketään ole sattunut niin paljon kuin minua tänään, siis kun hän laittoi ranteen nivelkapseliin varjoaineen... Siinä pääsi isolta ihmiseltä itku.
mun sähköposti osoite on [email protected] , jos vielä haluat keskustella avoimemmin kuin mitä täällä uskaltaa... - kipujako
Kävin tänään siellä magneettikuvauksessa. lääkäri sanoi ettei koskaan ketään ole sattunut niin paljon kuin minua tänään, siis kun hän laittoi ranteen nivelkapseliin varjoaineen... Siinä pääsi isolta ihmiseltä itku.
mun sähköposti osoite on [email protected] , jos vielä haluat keskustella avoimemmin kuin mitä täällä uskaltaa...suosittelen kipupotilasyhdistyksen foorumia sieltä irtoaa tietoa ja tukea
- foorumi
kipujako kirjoitti:
suosittelen kipupotilasyhdistyksen foorumia sieltä irtoaa tietoa ja tukea
crps sairaudesta kärsiville avattu uusi oma foorumi
http://suomencrps.keskustelu.info/index.php - meija
foorumi kirjoitti:
crps sairaudesta kärsiville avattu uusi oma foorumi
http://suomencrps.keskustelu.info/index.phpMinulle tehtiin polven tähystysleikkaus kaksi kertaa v.2008. Sain jälkimmäisestä muistoksi kipeän polven ja crps diagnoosin. Leikkauksesta tulee kaksi vuotta huhtikuussa ja polvi on joka päivä todella kipeä. Särkylääkkeistä ei ole pitkää apua. Saan kerran viikossa akupunktiota ja ilman pätevää fysioterapeuttiani olisin kyllä ollut tuuliajolla, koska tuntuu, että kukaan ei tunnu tajuavan kuinka kipeä voi olla. Kipu on polttava, viiltävä, pistävä ja tuntuu kuin olisi vereslihalla. Olen todella väsynyt ainaiseen kipuun ja siihen, että pitää kaikille vakuuttaa kuinka kipeä polveni on, vaikka päälle päin ei näy mitään vammaa. Olen sairauslomalla, mutta jatkoista ei tiedä, työkokeilua ei pysty aloittamaan, koska yskinkertaisesti ei ole voimia ainaisen kivun vuoksi. En tiedä kuntoudunko koskaan työkuntoiseksi. Tuntuu, että polven crps on harvinaisempi kuin esim. käden. Taistelin vakuutusyhtiötä vastaan, koska kaikki alkoi työpaikalla sattuneesta kolautuksesta, mutta uskomatonta on, että vakuutusyhtiön tyypit saavat väännettyä asiat niin, että vammaa ei katsota työtapaturmaksi. Potilasvanhinkoilmoitus on vielä tekemättä, koska voimia ei yksinkertaiseksi ole ollut, onneksi sen ehtii tehdä 3 vuoden aikana. Onko muilla samanlaisia crps vammoja, onko mahdollista parantua ko.sairaudesta.
- päivä kerrallansa..
meija kirjoitti:
Minulle tehtiin polven tähystysleikkaus kaksi kertaa v.2008. Sain jälkimmäisestä muistoksi kipeän polven ja crps diagnoosin. Leikkauksesta tulee kaksi vuotta huhtikuussa ja polvi on joka päivä todella kipeä. Särkylääkkeistä ei ole pitkää apua. Saan kerran viikossa akupunktiota ja ilman pätevää fysioterapeuttiani olisin kyllä ollut tuuliajolla, koska tuntuu, että kukaan ei tunnu tajuavan kuinka kipeä voi olla. Kipu on polttava, viiltävä, pistävä ja tuntuu kuin olisi vereslihalla. Olen todella väsynyt ainaiseen kipuun ja siihen, että pitää kaikille vakuuttaa kuinka kipeä polveni on, vaikka päälle päin ei näy mitään vammaa. Olen sairauslomalla, mutta jatkoista ei tiedä, työkokeilua ei pysty aloittamaan, koska yskinkertaisesti ei ole voimia ainaisen kivun vuoksi. En tiedä kuntoudunko koskaan työkuntoiseksi. Tuntuu, että polven crps on harvinaisempi kuin esim. käden. Taistelin vakuutusyhtiötä vastaan, koska kaikki alkoi työpaikalla sattuneesta kolautuksesta, mutta uskomatonta on, että vakuutusyhtiön tyypit saavat väännettyä asiat niin, että vammaa ei katsota työtapaturmaksi. Potilasvanhinkoilmoitus on vielä tekemättä, koska voimia ei yksinkertaiseksi ole ollut, onneksi sen ehtii tehdä 3 vuoden aikana. Onko muilla samanlaisia crps vammoja, onko mahdollista parantua ko.sairaudesta.
Hei! Minullakin vaikea CRPS. mitä tullee tuohon crps-foorumiin, ootteko hei päässeet sinne kun itse en ole saanut mittään vahvistusviestiä? Onkoohan edes toiminnassa..
kyllä mietä löytyy vaikka mimmosta tarinaa ja kaikilla meillä on erityyppinen siltikin, vaikka sama sairaus. Kaikilla on eriasteinen ja erilailaisi tuntemuksia, sekä fyys että psyykk. Jokaisella meistä mennee oma aikansa käsitellä asia. Jutelkaa lääkärienne kanssa, epäilkää kaikkea mitä he sanoo niin saatte enempi tietoa ja irti niistä:) Jokaisella läääkärillä on eriverran tietoa, siksi on hyvä jutella eri ammattiihmisten kanssa. Ja psykoterapia tms. on aiheellinen ja välttämätön ihan meille kaikille, varmasti!! Tukea elämään:) - Puukkokipuiset ;-)(
päivä kerrallansa.. kirjoitti:
Hei! Minullakin vaikea CRPS. mitä tullee tuohon crps-foorumiin, ootteko hei päässeet sinne kun itse en ole saanut mittään vahvistusviestiä? Onkoohan edes toiminnassa..
kyllä mietä löytyy vaikka mimmosta tarinaa ja kaikilla meillä on erityyppinen siltikin, vaikka sama sairaus. Kaikilla on eriasteinen ja erilailaisi tuntemuksia, sekä fyys että psyykk. Jokaisella meistä mennee oma aikansa käsitellä asia. Jutelkaa lääkärienne kanssa, epäilkää kaikkea mitä he sanoo niin saatte enempi tietoa ja irti niistä:) Jokaisella läääkärillä on eriverran tietoa, siksi on hyvä jutella eri ammattiihmisten kanssa. Ja psykoterapia tms. on aiheellinen ja välttämätön ihan meille kaikille, varmasti!! Tukea elämään:)13.1.2008 laitoin makaroonilaatikon uuniin ja ajattelin käydä lenkillä sinä aikana, pääsin pihalle ja hups, siinä lensin mahalleni vasemman käden varaan.
Värttinäluun pää rikki, Oysissa puolikipsi, viisi viikoa se ja pari viikkoa saikkua ja eikun duuniin! On niin hyvin luutunut sanoi arvauskeskuslääkäri!
Kyllä oli vaikeeta rullahiirelläkin työskennellä, samoin yösäryt vaivasi aina ja työssä.
Sain 5 x fysikaalista, ei apua, sit työterv, lääkärin lähete Oysiin vasta 11.11.2008, seuraava aika 6.6.2009 ja 15.12. 2009 soittelin kun ei kutsua kuulunut, nyt 18.2.2010 leikkaus peruutustilalle, piti olla pieni leikkaus, tähystyksellä ehkä, puhdistusta ja veneluun siirtoa !
Joo-o, kämmenselässä on 15 cm pitkä matomainen leikkaus sidottu niiteillä, sivuilla piikit Jyrgenin pallot päässä ja luuhohkaa lisätty ja puolijäykistys, saikkua 2.5.2010 asti!
Enpäs olis uskonut että noin pahaksi mennyt tilanne, kuulema nivelrikkoinen ranne jo ollut, ei kyllä ikinä ennen loukkaamista ollut kipeänä eikä särkenyt, oli "hyvä käsi" verrattuna oikeaan käteen, jossa jo 7 v ollut kipua ja tuskaa, katsos kun olen "hiirtä rakastanut" jo 26v sillä kädellä!
Valitin aina lääkärissä oikeaa kättäni, kun ei esim. pyörällä ajaessa voinut pitää peukalo /etusormi asentoa, vaan ne oli vierekkäin ohjaimen päällä, ei kukaan välittänyt!
Nyt peukalo menee keskelle kämmentä, ei pysy enää etusormen vieressä ja särky jokapäiväistä, ei saa purkkeja auki, WC käynti hankalaa jne...ei oo voimaa peukussa mm.
Siihen tulossa joskus leikkaus, hoitotakuuhan pitäis olla 6 kk, noo, meni tuossa vasemmassa kädessäkin vain 2v 1kk 5pv!
Oysissa sanottiin kun soitin joulukuussa 2009, että meinattiin saada sakot kun hoitotakuu meni yli, mutta emme saaneet!
Noo, tässä ollaan "mukavassa tilassa" vasen kipsissä ja kipeellä oikealla kädellä yrität selvityä
jokapäiväisitä asioista, onneks isäntä ja poika auttelee töiden jälkeen...
Tärkeät on kädet, ajattelen usein, että selviäähän yksikätisetkin ja kädettömät, koetahan sinäkin selvitä! - 24
Kiitos että vastasit. On helpottavaa kirjoittaa edes yhden ihmisen kanssa, joka tietää omasta kokemuksesta mistä on kyse. Tämä sairaus, joka minulla on kuitenkin vasta epäilyasteella on todella, niin kuin sanoit, viheliäinen juttu Yritän olla stressaamatta muiden ihmisten sanomisista tai epäilyistä, mutta kun sairaslomaa jatketaan 2-5 viikkoa kerrallaan joudun tämän tästä töihini selittelemään...
Ihmeellistä, miten tunnen onnistumisen iloa, kunnostan tällä kädelläni margariinirasian. Se ei vielä muutama viikko sitten onnistunut :)
Laitan sulle sähköposti osoitteen tähän, kun saan avatuksi jonkun anonyymin sellaisen. Lähipäivinä.Minulla on CRPS 2 eli hermovaurion jälkeinen kiputila jonka sain rannekanavaleikkauksen jälkeen.olen sairastanut kuusi vuotta ja joutunut eläkkeelle.Tie on rankka ja kivinen mutta siitä selviää sisulla ja ammatti auttajien tuella paljon muuta.voisin kertoa sinulle tarinanni ja kuinka olen selvinnyt mutta sähköpostilla yksityisesti.meitä crps:n sairastajia on paljon ja tauti on todella pirullinen.Minut tavoitat osoitteesta [email protected]
- kohtalotoveri
niipä se menee !usko meinaa mennä mutta kun saa jonkon asian luonistumaan ja jaksaa vain käytää käsiä ja jalkoja sen kipujen sallimassa määrin kyllä se tulee joskus ilosia yllätyksiäkin oon huomannut vuosien aikana ja kun tän kivun voisi heitää jokeen mutakun pirulainen kulkee vain mukana että sileen .akropoo kokeilkaas hevoskeeliä se on autanut mua .kumpa saataisiin annetua näitä kipuja jollekin että tietäisivät miltä meistä tuntuu ei se ole aina niin helpoa:valvot yöt .meinasin kerra sanoa puolisolle ,että otas kaulin sais vaikka nuija nukutuksen sais välillä nukkua niin kuin kuuluu!!!!!!!!!!!!!!!:) vähä hurti huumoria tän arjenkeskelle kun muu ei auta :on tullu oma piha tutuksi yöllä tullut käveltyä ,tulee ganalticitalita joskus hyviä kuvia .että ajatuksen muualle ,ristikot on tullut tutuksi .ooteko houmannut että kun käytte sänkyyn niin tiedätte saateko nukutusi vai ei ,oon monesti sanonut puoliolle jaahas taas tulee huono yö ,onneksi mun puolisollaon ymmärrytä kun se herää niin minä saatan sanoa että jos menis nukumaan lääke tokkura pois .välillä lääkeitä menee jonkun verran .asiasta toiseen mulla on monta tyynyä että saan tuettua kädet mahdollisimma hyvin .tukekaa jalkoja polvitaipestapehmillä tyynyillä samoin kädet ja pään seutu ettäsaate mahdollisimman rennon asennon se voi autaa kanssa.heippa jaksa mista kohtalo kaveri!!!!!!!!!!!!!!15
- Juha_H
Moikka,
Meitä, CPRS hermovauriosta kärsiviä potilaita, taitaa olla todella vähän. Itselläni todettiin CPRS tällä viikolla, magneettikuvan perusteella. Toisaalta olen helpottunut, koska nyt tiedän mistä järkyttävän kovat kivut aiheutuvat, mutta toisaalta olen järkyttynyt diagnoosista.
Kirjoittelin omia kokemuksia tänne Nivelklubin puolelle -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1293632353 .- fgssfgsgfdgfg
Tarkastuta vielä diagnoosi. ei crps näy magneetissa
- yksi poteva
fgssfgsgfdgfg kirjoitti:
Tarkastuta vielä diagnoosi. ei crps näy magneetissa
crps on hermo peräin sairaus . kun laitat nettiin haun kipu tai crps kipu saa aika hyvät vastaukset . mistä on kyse ,en vielä itsekään tiedä asiasta kovin paljon .Ei näy mangeetikuvissa eika rönkenissä . Mulla oli haku ammuntaa että löyty syy mikä mulla on .kivut on mahtava tuntuu kuin kukaan ei usko näitä kipuja todeksi .Yritä selvitä tästä kivuita valoisin mielin .kun en ole antanut periksi tätä asiaa ja näitä kipuja . ON tutkittu Ortonissa ja keskus saisaalassa mistä asia on todettu .Olin kipu selvitys jaksoila mistä asia todettiin arvasin kun kivut olivat hermo peräisiä ja käsi meni tunnottomaksi muuttamaksi päiväksi ja mun fysiöterapeutti puhu että vois olla tää sairaus .Mutta on vielläkin vaikea uskoo asiaa kun yksi sanoo toista ,toinen toista ,mihin uskoo niinpä? muuta kivut on ja olisikin kiva että olisi löytynyt syy ! Mikä on
- selkävaiva
onko taudin lyhenne siis nimi CPRS VAI CRPS mistä edellä mainitut kirjoittaneet. Itselläni leikattu välilevyn pullistuma n.4 vuotta sitten nyt vuosi sitten löytyi 3uutta. Ei ole leikattu uudestaan. Kauheat kivut ja puutumis oireita esim. vasemmalla puolella. Yritän tehdä välillä töitä koska on pakko. Kun saisi vaan tiedon ja varmuuden mikä on. Lääkärit kuka mitäkin sanoo. Sairaslomaa kirjoitetaan ja lääkkeitä kehoitetaan syömään. Kipu ja säryt ovat kauheita ja jatkuvaa.
- CRPS 2 ranne
Hei, mitä kipulääkkeitä syötte crps:ään ?
- kohtalo toveri
Minulla on todettu crps .Minun peukalo on leikattu 4 kertaa ,2 vuodensisään mulle jäi kovat hermo kivut .OIkeaan käteen ja koko käsivarteen .tavarat tipuu käsistä ,kipu on jatkunut jo 2007 lähtien .lääkitys on ranka gapabentiini ,panacot ,800 burana,ja vahvimpiakin löytyy että satuin kaatumaa työssä peukalon nurin ei uskonut sillon mikä harmi tulee yhdestä nivelestä tulee . olen käyttänyt d kalkivalmista mitä saa apteekista .ole käytänyt kättä tosipaljon ,kädenkunnon mukaan muuten mun käsi ei toimisi näin hyvin.kipuja kyllä on tullut ,yhdesssä vaiheessa mun oikea käsi ei noussu ylös kivut oli rankat kuin olisi kaatanut ruolahappoa käsivarteen :onneksi sain hyvät lääkärit ja fysiöterapeutin apua. rupesin saamaan apua 2008vuonna akupuntio hoidot ja hieronnat on auttanut.ja omatoiminen käyttäminen .muuta kun en osaa antaa periksi vaikka kivut on sietämättömät olen joutunut käymää kipupiikeillä ja käyttämään vahvoja lääkeitä aika ajoin .kysy hoitavalta lääkärittä maksusitoomusta fysikaaliseen ja akupuntio hoitoihin,ja että saisitko jonkullaiset tuet käteen ,käytä kättä varoen aluksi harjooittele puristamista jonun köykäsenkansa kysy joltain fysiöterapeutilta mitä voit reenata että saisit taas kätesi toimimaa ,ei se tule olemaan helpoa muuta kannattaa yrittää eipä tässä muuta kuin hyvää kesän oottamista jaksamista !!!!!!!!!!!!!!!!
- apuva!!!!!!!!
Mitä teille nykyään kuuluu ? kun olen myöhäin matias näissä asioissa . sain koneen vasta vajaa kuukausi sitten .Oo laitanut muutaman viestin vasta nyt ,eikä kukaan kommentoinut asiaan . katsoin vasta sitten viestien päiväykset ,ops vähän myöhässä ,olisi kuitenkin kiva saaha kommentia kuinka teillä menee .Tää on mulle tärkeetä mitä ootten saanut apua muutenkin .Kun tiedän mistä on kyse ,Jatkuuko vielä kivut ,ja kuinka pärjäätte?Mulle olis tää tosi tärkeetä !!!!!!!!!!!!! Kun en vielä tiedä omaa kohtaloa ,pitäs hakee töihin ,työ kokeiluun ,lääkeitä menee tosi rutkasti .En haluaisi antaa vielä periksi ,vastakaa piiils !!!!!!!!!!!!! Apu kommentit ois tarpeen !!!!!
- Mootorip päin hirveä
Moottoripyörällä päin hirveä 10 05 2011 Olen siittä asti kärsinyt hermo kivuista eli CRPS oikea käsivarsi on tulessa vaikka ei liekkejä näy ja kirvelee se elää omaa elämää niin kun joku kiertäs käjen ympäri ja tuikkis puukolla aina sinne tänne ja nylkisi nahat käsivarresta siinä oli pieni murtuma tuossa oikeassa eli värtinäluussa oli joku murtuma ja se kait aiheutti ton crps kivut ja voi se johtua myös tosta Päästä kun menin Hirveä päin pää edellä ainakin luulen niin koska hirvi oli maannut myös tiellä tuli aivovaurioita ihan kun toi päää ja käsi tekisivat mulle kiusaa pitää syvä noita tapuja kovasti että olisi vähän helpompaa valvotaa myöhään ja päivällä sitten menee pitkään
- elice
Nyt on perustettu CRPS potilaille yhdistys, löydät tiedot www.suomencrps-yhdistys.fi
- Adelheid_36
Minä katkaisin käsivarteni (kahteen kertaan..) todella pahasti. Noin 5 vuotta sitten.. käsi on kolmesti leikattu.
Crps on diagnoosina myös. Koska kipu on jatkuvaa ja radialishermon läpi ei kulje sähkö, nyt mietitään auttaisiko hermon katkaisu kipuun. Olen saanut stellatum-puudutuksia kipupoliklinikalta niin usein kuin mahdollista. Puudute pistetään neljännen niskanikaman hermosäikeiden pinnalle ja itselläni käsi pysyy puutuneena n. kaksi viikkoa. Ahh! Tähän jatkuvaan särkyyn sekin on parempi kuin ei mitään, tosin se on ''vaarallinen'' toimenpide jo anestesian kannaltakin, en ole nukuksissa mutta en hereilläkään...Mutta nyt alkaa tulla seinä vastaan. Ei tällaista jaksa! Kaiken lisäksi olin tätä ennen soittaja, joten kaksi kertaa pahempi paikka. Noh, annan ns. viisaampien päättää mitä tapahtuu. Onko kenelläkään katkaistu hermoa kädestä? Se on radikaalileikkaus, mutta radikaalit ovat kivut, säryt sun muut tuntemuksetkin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4761723Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3781487Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641338Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H151299- 100895
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19856- 46777
Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?65736Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka7722Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15701