Seurat

mistä puhutaan?

Olen miettinyt, mitä lestadiolaisten seuroissa puhutaan esim nuorten seurustelusta? Mitä ohjeita/sääntöjä annetaan?

11

809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teuta

      Silloin puhuttiin, että pitkää kumppaninne puhtaana, ja koskemattomana, Älkää syntiä tehkö .
      Sillä Herra ei jätä rankaisematta synnin tekijää, että se olisi noin suurinpiirtein kuin saksalaisilla esiliinoineen ennen .

      • seuroihimme

        ja nuorteniltoihin kuuntelemaan


      • teuta
        seuroihimme kirjoitti:

        ja nuorteniltoihin kuuntelemaan

        kertomatta missä näitä seuroja on , aikoja ym.


    • Nimetön

      Ja liekö siksi myös ettei asiaasi enään julkisesti kerrota.
      Ennen ei hyväksytty nuorenparin julkiseurustelua, eikä kaksin kulkemista, ja vain siksi et se edustaa avoparia, vaan neuvottiin seurustelemaan niin et muita on läsnä, kulkemaan niin et ainakin kolmas on mukana.
      Tätä kallista neuvoa joka säästäisi nuorta seurustelevaa paria monilta vaaroilta pidetään myös halpana tänäpäivänä ja jos syvennyt ajattelemaan tätä vanhaa seurustelumuotoa niin ymmärrät sen arvon .
      Enään en ole vuosiin kuullut minkäänlaisia neuvoja seurustelusta.

      • kysymys2

        sellaisen henkilön kanssa joka ns. kieltää uskon eli muuttuu tavalliseksi kansalaiseksi, saavatko sukulaiset/tuttavat enää pitää yhteyttä tai pitävätkö mielellään enää tähän henkilöön.. ainakin ennen kaveri muuttui ei-lestadiolaiseksi eikä häntä enää edes tervehditty vastaantullessa saatikka oltu enää tekemisissä?!


      • kysymys2 kirjoitti:

        sellaisen henkilön kanssa joka ns. kieltää uskon eli muuttuu tavalliseksi kansalaiseksi, saavatko sukulaiset/tuttavat enää pitää yhteyttä tai pitävätkö mielellään enää tähän henkilöön.. ainakin ennen kaveri muuttui ei-lestadiolaiseksi eikä häntä enää edes tervehditty vastaantullessa saatikka oltu enää tekemisissä?!

        on moninaista.
        -hän voi olla käännyttämisen eli takaisin houkuttelemisen kohde. Sitä tehdään jomko syyllistämällä tai sitten ennenkokemattomalla ystävällisyydellä.

        -hän on synnin pesä, jota täytyy karttaa, ettei tseltä mene hyvä usko pilalle.

        -hän on kaunan kohde, koska hän tietää asioita, joita "ulkopuolisen" ei saisi tietää.

        Hänestä irtaudutaan, koska yhteisö ei aina katso hyvällä, jos pitää yhteyttä yli rajojen.

        Joidenkin mielestä raja maailmaan on niin terävä, ettei siinä tule tuttavuudet eikä sukulaisuudet kysymykseen.


      • teuta
        vihne kirjoitti:

        on moninaista.
        -hän voi olla käännyttämisen eli takaisin houkuttelemisen kohde. Sitä tehdään jomko syyllistämällä tai sitten ennenkokemattomalla ystävällisyydellä.

        -hän on synnin pesä, jota täytyy karttaa, ettei tseltä mene hyvä usko pilalle.

        -hän on kaunan kohde, koska hän tietää asioita, joita "ulkopuolisen" ei saisi tietää.

        Hänestä irtaudutaan, koska yhteisö ei aina katso hyvällä, jos pitää yhteyttä yli rajojen.

        Joidenkin mielestä raja maailmaan on niin terävä, ettei siinä tule tuttavuudet eikä sukulaisuudet kysymykseen.

        ON toinen asia, suunnata juku johonkin asiaan, kuin tehdä jostakin syyllinen .
        Mutta olen saanut tuntea joskus tätä, ennenkokematonta ystävyyttä, ja kieltämättä se tuntui hyvälle, tälläinen on ihminen .

        Minusta ei usko mene piloille hyvyyden tähden, vaan pahuuden tähden.

        Vaikka heti tietäisi asioita, joitA EI PITÄISI JOIDENKIN MIELESTÄ tietää, sillä kuinka me saisimme muuten ulkopuolisia seuroihimme. Eli sehän olisikin tarkoitus, että meidän aasiat kulkisi eteenpäin .

        Hänestä irtautuu vain vain se joka luulee olevansa jotakin, meidän pitäisi rakastaa lähimmäistä kuin itseä, Matt. 28:18.

        Sukulaisuus ei vaikuta, siinä rajassa NIIN MITÄÄN . Sillä Jumala on se joka erottaa nisut lusteista. Ainoa raja joka pitää olla tarkka on, viinamäen raja, ettei pääse siat tonkimaan puhki.


      • Nimetön
        kysymys2 kirjoitti:

        sellaisen henkilön kanssa joka ns. kieltää uskon eli muuttuu tavalliseksi kansalaiseksi, saavatko sukulaiset/tuttavat enää pitää yhteyttä tai pitävätkö mielellään enää tähän henkilöön.. ainakin ennen kaveri muuttui ei-lestadiolaiseksi eikä häntä enää edes tervehditty vastaantullessa saatikka oltu enää tekemisissä?!

        Sillä minä itse nuoruudessani harvensin seuroissakäyntiä, mutta en kuitenkaan itse kieltänyt uskoani vaikkakin kartoin sellaista seuraa ja puheita jossa usko olisi tullut esille.
        Seuroihin oli raskasta mennä koska tunsin olevani ulkopuolella vaikkakin kukaan ei minulle tullut sellaista sanomaan...vasta vuosien kuluessa kun oma heräyksen aika tuli, tuli myöskin Jumalan-sanan kuulemisesta tärkeä ja niin ahkeroin myös ahkerammin seuroihin jossa sain Jumalan-sanaa kuulla, kuitenkin monenlaisten tuntemisien kanssa.
        Nämä tuntemiset itsessäni olivat sellaisia et muut tuijottavat minua, minua ei hyväksytä, rukoushuoneen ovi tuntui äärimmäisen raskaalta avata, mutta näin jälkeenpäin ymmärrän ne sielunvihollisen vaikutuksiksi jotta en olisi mennyt kuuntelemaan omaan tarpeeseeni.
        Jumala johdatti minut katselemaan hengessä ketsemanen yrttitarhaan ja golgatanmäelle, eli tällaisen kivikovasydämen näkemään kuinka minä elämälläni tuotan tuskaa Jumalanpojalle ja golgatalla tämä vanha kuollut usko otettiin pois.
        Kokemukset olivat aivan samoja kuin Raamatun opetuslapsilla ja aivan samalla tavalla USKO syttyy sydämeen kun Herra Jeesus itse ilmestyy sanansa ja henkensä kanssa.
        Tästä suuresta armosta kun olen sitten kertonut seurakunnassa muille kun syntinen on armahdettu niin se on aikaan saanut näkyvän vastustuksen ja jopa vihan, jaa miksikö, raamattu todistaa et vaino tulee vanhurskauden tähden ja vihaajat ovat niitä jotka luulokristillisyydessä vaeltavat ilman kristusta, siitä huolimatta avaan suuni kuun kysytään ja tarve tulee sillä jollekin saatan olla avuksi vaikka itse sitä en tiedä sillä Jumalan työ se on vaikkakin ihminen välikappaleena.


      • teutatess
        Nimetön kirjoitti:

        Sillä minä itse nuoruudessani harvensin seuroissakäyntiä, mutta en kuitenkaan itse kieltänyt uskoani vaikkakin kartoin sellaista seuraa ja puheita jossa usko olisi tullut esille.
        Seuroihin oli raskasta mennä koska tunsin olevani ulkopuolella vaikkakin kukaan ei minulle tullut sellaista sanomaan...vasta vuosien kuluessa kun oma heräyksen aika tuli, tuli myöskin Jumalan-sanan kuulemisesta tärkeä ja niin ahkeroin myös ahkerammin seuroihin jossa sain Jumalan-sanaa kuulla, kuitenkin monenlaisten tuntemisien kanssa.
        Nämä tuntemiset itsessäni olivat sellaisia et muut tuijottavat minua, minua ei hyväksytä, rukoushuoneen ovi tuntui äärimmäisen raskaalta avata, mutta näin jälkeenpäin ymmärrän ne sielunvihollisen vaikutuksiksi jotta en olisi mennyt kuuntelemaan omaan tarpeeseeni.
        Jumala johdatti minut katselemaan hengessä ketsemanen yrttitarhaan ja golgatanmäelle, eli tällaisen kivikovasydämen näkemään kuinka minä elämälläni tuotan tuskaa Jumalanpojalle ja golgatalla tämä vanha kuollut usko otettiin pois.
        Kokemukset olivat aivan samoja kuin Raamatun opetuslapsilla ja aivan samalla tavalla USKO syttyy sydämeen kun Herra Jeesus itse ilmestyy sanansa ja henkensä kanssa.
        Tästä suuresta armosta kun olen sitten kertonut seurakunnassa muille kun syntinen on armahdettu niin se on aikaan saanut näkyvän vastustuksen ja jopa vihan, jaa miksikö, raamattu todistaa et vaino tulee vanhurskauden tähden ja vihaajat ovat niitä jotka luulokristillisyydessä vaeltavat ilman kristusta, siitä huolimatta avaan suuni kuun kysytään ja tarve tulee sillä jollekin saatan olla avuksi vaikka itse sitä en tiedä sillä Jumalan työ se on vaikkakin ihminen välikappaleena.

        Henkilökohtaisen uskon kautta, Sillä niin kauan, kun usko ei ole sydämellä, Ei
        Pyhä Henki, ole Jumalalta sitä tuonut, sillä USKO saadaan Pyhältä Hengeltä , aina .


      • teu
        teutatess kirjoitti:

        Henkilökohtaisen uskon kautta, Sillä niin kauan, kun usko ei ole sydämellä, Ei
        Pyhä Henki, ole Jumalalta sitä tuonut, sillä USKO saadaan Pyhältä Hengeltä , aina .

        Jumalata ,Jeesukselta Kristukselta .


      • teuta
        teu kirjoitti:

        Jumalata ,Jeesukselta Kristukselta .

        Jumalalta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      102
      2277
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1087
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1044
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      981
    5. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      945
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      874
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      841
    8. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      59
      833
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      759
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      739
    Aihe