Kertokaas asioista paremmin perillä olevat lapsukaiset onko mahdollista, että jos isän silmät ovat ruskeat ja äidin vihreät, niin kuinka todennäköistä on että heidän lapsensa silmät ovat siniset? Vai onko tuo edes mahdollista kun jos en ihan väärin muista, niin eikös ainakin jotkut tietyt silmien värit ole sellaiset, ettei jälkikasvu voi saada muun värisiä silmiä kuin mitä vanhemmillaan on? Oliko myös niin, että ainakin jotkut värit voivat hypätä lapsen silmiin isänsä tai äitinsä suvun puolelta vaikkei hänen isänsä tai äitinsä omaisikaan saman värisiä silmiä..?
Lapsen silmien väristä...
23
1781
Vastaukset
- Koppava Horo
Tiedän perheen, jossa molemmat vanhemmat ruskeasilmäisiä ja isovanhemmista muut ruskeasilmäisiä, mutta yksi vihreäsilmäinen. Lapsista kahdella kolmesta on vihreät silmät, ja lapsenlapsistakin toisella on vihreät. Ruskeanhan pitäisi olla aika voimakkaasti dominoiva, mutta tässä tapauksessa tuo vihreä tuntuisi olevan aika voimakas...
- eli 2 kromosomia
Silmien väri periytyy tietysti molemmilta vanhemmilta ...eli wikipedia mm. sanoo
- dayum
eli 2 kromosomia kirjoitti:
Silmien väri periytyy tietysti molemmilta vanhemmilta ...eli wikipedia mm. sanoo
joku jo laittoikin tuon geeni/kromosomijutun, tosin enkuksi.
Mietin tuota itsekin että eipä taida suomalaisilla olla se ruskeasilmäisyys ihan niin hallitsevaa kun eihän ruskeasilmäisiä nyt niiiin paljoa kuitenkaan ole. - Itämeren
dayum kirjoitti:
joku jo laittoikin tuon geeni/kromosomijutun, tosin enkuksi.
Mietin tuota itsekin että eipä taida suomalaisilla olla se ruskeasilmäisyys ihan niin hallitsevaa kun eihän ruskeasilmäisiä nyt niiiin paljoa kuitenkaan ole.alueen ihmisistä on vaaleasilmäisiä - joten ei mikään ihme, että ruskeasilmäisille tulee vaaleasilmäinen lapsi.
dominoivat ja resessiiviset geenit.. tuota muistaakseni ruskeat ja siniset ovat dominoivia, mutta ruskea voittais sinisen. todennäköisyys? sunnuntai ei ole matikka päiväni, kun riippuu muustakin, esim. juuri silmienvärin puhtaudesta ja sen kulusta suvussa.. veikkaisin teille ruskeasilmästä taaperoa..
heittää täysin randominakin, ihmisillä on tapana järjestää kaikki jonkun kaavan mukaan ja tietää mitä tapahtuu jos tikku menee ristiin toisen kanssa. Ei 100- varmaa mikään mielestäni.
- vänkyrä-nainen
yhden sukupolvenkin yli. Että siksi lapsella voi olla eriväriset silmät, kuin vanhemmillaan. Tietysti silloin jollain neljästä isovanhemmasta tarvii olla ko väriset silmät.
nyt vaan ruskeita silmiä vai yleensäkkin kaiken värisiä? Mulla on kirkkaan vihreät silmät vaikka kaikilla sukulaisilla joiden silmiä olen päässyt tiiraileen on siniset.
- vänkyrä-nainen
NtiBebs kirjoitti:
nyt vaan ruskeita silmiä vai yleensäkkin kaiken värisiä? Mulla on kirkkaan vihreät silmät vaikka kaikilla sukulaisilla joiden silmiä olen päässyt tiiraileen on siniset.
hypätä useammankin sukupolven yli. Tiesin vaan, et ainakin yhden...
Aina sanotaan, et ruskea on se hallitseva, mut tiedän kuitenkin paljon tapauksia, joissa ruskea on jäänyt "häviölle". - vänkyrä-nainen
vänkyrä-nainen kirjoitti:
hypätä useammankin sukupolven yli. Tiesin vaan, et ainakin yhden...
Aina sanotaan, et ruskea on se hallitseva, mut tiedän kuitenkin paljon tapauksia, joissa ruskea on jäänyt "häviölle".toisella siniset ja toisella kameleonttisilmät eli vaihtuivat vuosien kuluessa ihan laidasta laitaan melkein ja mulle tuli sit kiva cocktail kanssa :)
vänkyrä-nainen kirjoitti:
toisella siniset ja toisella kameleonttisilmät eli vaihtuivat vuosien kuluessa ihan laidasta laitaan melkein ja mulle tuli sit kiva cocktail kanssa :)
Melkein meinasin alkaa hyperventiloimaan kunnes tajusin,että enhän mä ole isänisän silmiä nähny lainkaan. Ehkä sillä olikin vihreät eikä mun sitten tarvitsekkaan mennä vaatimaan isyystestejä :D
- rapiskarpalo
ex-mies aikoinaan paukutti meikäläistä päähän ja uitti päätä vessan pytyssä ja muuta vastaavaa, kun yhden lapsen silmien väri jäi kirkkaan sinisiksi. Hänellä ruskeat ja mulla vihreät. Vaadin tuon seurauksella isyystestin ja näin ollen virallinen tulos, että ihan biologinen isä, joten ruskea ja vihreä silmäisten vanhempien jälkeläisestä voi tulla hyvinkin sinisilmäinen. Oman puolen sukua siis mun isän ja äidin on sinisilmäisiä ihmisiä.
- nykytiedon valossa.
Eye color: The color of the iris. The genetics of eye color are complicated. Eye color is polygenic. It is determined by multiple genes. The eye color genes include EYCL1 (a green/blue eye color gene located on chromosome 19), EYCL2 (a brown eye color gene) and EYCL3 (a brown/blue eye color gene located on chromosome 15). There are clearly other genes that influence eye color. The once-held view that blue eye color is a simple recessive trait has been shown to be wrong. The genetics of eye color are so complex that almost any parent-child combination of eye colors can occur.
- ja äiti VS
kaikki värit ovat mahdollisia lapselle:
RV = ruskeat
RS = ruskeat
VS = vihreät
SS = siniset - geenikartta
No, ruskeasilmäisyyshän on dominoiva ja sininen ym. värit peittyviä ominaisuuksia. Jos merkitään ruskeasilmäisyysgeeni S ja sinisilmäisyysgeeni s tilanne on seuraava:
Sinulla on todennäköisimmin ss-geenit vanhempiesi puolelta, sillä ruskeasilmäisyysgeeni peittäisi vihreän. Ainakin toisella miehen vanhemmista täytyy olla ruskeat silmät, koska hänelläkin on. Sen toisen vanhemman silmien väri sitten ratkaisee, kuinka todennäköinen vaihtoehto sinisilmäisyys on: Mies on joko SS tai Ss (sinisilmäisyysgeeni on olemassa mutta peitossa).
Eli: Jos olette SS ja ss, ovat kaikki lapset Ss, eli ruskeasilmäisiä lähes 100% varmuudella. Jos taas olette Ss ja ss, 50% mahdollisuudella lapsi on Ss eli ruskea, 50% ss eli sininen, vihreä tms. Nuokin ovat vain isoimmat todennäköisyydet, sillä geeniketjut ovat oikeasti paljon, paljon pidempiä...
Ainoastaan silloin jos lapsen suvussa ei ole missään vaiheessa ollut sinisilmäisyyttä, ei sitä väriä voi olla lapsellakaan. - muistellen lukion bilsaa
meni näin: Silmien väriin osallistuu kaksi geeniä, ns ruskeasilmäisyyden geeni ja sinisilmäisyyden geeni. Ruskea on dominoiva väri ja vihreä/harmaasilmäisyys on mutaatio. Käytännössä siis kahdella ruskeasilmäisellä voi olla sinisilmäinen tai ruskeasilmäinen lapsi, koska molemmat voivat olla resessiivisiä sinisilmäisyyden kantajia ( Rs Rs jolloin jälkeläiset voivat olla joko RR = ruskeasilmäisiä tai Rs = ruskeasilmäisiä sinistä resessiivistä geeniä kantavia kuten vanhempansa tai ss = eli sinisilmäisiä ulkoasultaan) Toisinsanoen sinisilmäisyys voi siirtyä piilevänä ja siirtyykin usein. Mutta kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta, koska molemmilla on resessiivinen geeni joka periytyy ilmiasuun vain sinisilmäisenä. Poikkeuksena on jälleen mutaatio.
"Kertokaas asioista paremmin perillä olevat lapsukaiset onko mahdollista, että jos isän silmät ovat ruskeat ja äidin vihreät, niin kuinka todennäköistä on että heidän lapsensa silmät ovat siniset?"
Kukkolan kakarat:
Isä : Vihreät
Äiti : Hyvin tummanruskeat
Poika : Teddykarhun mustat nappisilmät
Tytär : Siniset... mutta... öö taitaa muuttua hiljalleen vihreiksi. Ehkä.- dayum
Kiitokset tähän mennessä vastanneille, näyttihän tuota tietoa löytyvän. Jollain tapaa vaikuttaa/tuntuu aika mielenkiintoiselta tuokin, että miten se silmien väri sitten määrittyykään.
Mutta varsinaisen kimmokkeen asian tiedustelulle sain siitä, että kun hiljattain oli puhetta Muumilaakson kiemuraisista perhesuhteista, niin tänä aamuna kun katsoin Muumien seikkailuja kiinnitin huomiota siihen, että Muumipappa on ruskeasilmäinen, Muumimamma vihreäsilmäinen ja Muumipeikko sinisilmäinen. - samoja pohtinut
jos esim. isovanhemmilla on siniset silmät,voi olla mahd.mutta lasen silmien väri muuttuu ainakin 2-4v
- kirpela
dominoi, mutta esim itselläni on sekä vihreää että ruskeaa, koska niitä on vanhemmillani. Lapsena silmäni olivat siniharmaat. Yhdellä meistä on vaaleat silmät, ja väri voi pompata sukupolvesta yli.
Hypätä vaikka kuinka monen sukupolven takaa. Ainaskin vanhemmat, isovanhemmat ja isoisovanhemmat on hyvinkin äkkiä syyllisiä asiaan.
Ruskean pitäisi olla määräävämpi mutta ainakin mun lapsista vain yhdellä on ruskeat ja toisilla on mun simmut.- Marjelie
kuullut että jos suvussa on ollut sinisilmäisiä niin ne saattavat periytyä sukupolvien takaa.
Eilen näin suloisen ruskeaihoisen, ruskesilmäisen vauvan joka jokelteli ostoskärryissä tummien vanhempiensa mukana. Vauvan leveä hymy ja suusta näkyvä pieni valkoinen hammaspari oli niin kivan näköistä, kun katselin sitä edelläni kassajonossa. - Crocuta
Mahollista, mutta isyystesti kävisi itsellä mielessä.
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2394613Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763055- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 281703
- 791451
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894