Luther-säätiö ei kelpaa esikoisille

Toisaalla

Lapin vanhimmat on Missionprovinsin kanssa läheisissä väleissä.

Kukahan on antanut kiellon,,,

25

1074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gggggggggggggggggggggggg

      pelkkää valta peliä.

    • teutatess

      Eikö he itse toimi siten, että kastekaan ei kelpaa kun heille itselle .

      Olkoon Missionprovissinsa kanssa kuinka vaan , Me haluamme, Jeesuksen Kristuksen kanssa tulla toimeen, ja tulemmekin.

      • ortodoksinen

        kirkko.

        Siellä ei ole varmasti naispappeutta.

        Jumalanpalveluskaavakin on riittävän vanha.

        Sitä esiintyy myös lähetyskentillämme Venäjällä ja Virossa.

        Se ei ole koskaan eronnut alkuseurakunnasta, vaan on suoraa jatkumoa siitä.

        Tässä olisi monta hyvää perustetta liittyä ortodoksikirkkoon.

        Kuuntelin eri herätysliikkeen edustajia jollain hiljaisuuden retriitiviikolla. Ortodoksipappi oli ainut, joka nuhteli ihmisiä synnistä ja opetti Raamatun mukaisesti. Muut enemmänkin mielistelivät kuulijoitaan.

        Pitäisköhän Lapin Vanhimpien tutustua myös heihin.

        Itse tunnen ortodoksien uskonelämää, sillä olen elänyt kodissa, jonka molemmin puolin oli naapureina siirtokarjalaisia, joiden uskonto oli ortodoksinen.

        En tullut vakuuttuneeksi, että Jeesus olisi elänyt heidän sydämellään. En toki halua kiistää sitä, mutta uskovaisen lapsen mieli olisi helposti aistinut sen.


      • sanalla
        ortodoksinen kirjoitti:

        kirkko.

        Siellä ei ole varmasti naispappeutta.

        Jumalanpalveluskaavakin on riittävän vanha.

        Sitä esiintyy myös lähetyskentillämme Venäjällä ja Virossa.

        Se ei ole koskaan eronnut alkuseurakunnasta, vaan on suoraa jatkumoa siitä.

        Tässä olisi monta hyvää perustetta liittyä ortodoksikirkkoon.

        Kuuntelin eri herätysliikkeen edustajia jollain hiljaisuuden retriitiviikolla. Ortodoksipappi oli ainut, joka nuhteli ihmisiä synnistä ja opetti Raamatun mukaisesti. Muut enemmänkin mielistelivät kuulijoitaan.

        Pitäisköhän Lapin Vanhimpien tutustua myös heihin.

        Itse tunnen ortodoksien uskonelämää, sillä olen elänyt kodissa, jonka molemmin puolin oli naapureina siirtokarjalaisia, joiden uskonto oli ortodoksinen.

        En tullut vakuuttuneeksi, että Jeesus olisi elänyt heidän sydämellään. En toki halua kiistää sitä, mutta uskovaisen lapsen mieli olisi helposti aistinut sen.

        "uskovainen" lestadiolaista?

        Jos tarkoitat, kysyisin: ovatkohan lestadiolaisten naapurit vakuuttuneita siitä, että Jeesus elää näiden sydämellä?


      • se uskovainen
        sanalla kirjoitti:

        "uskovainen" lestadiolaista?

        Jos tarkoitat, kysyisin: ovatkohan lestadiolaisten naapurit vakuuttuneita siitä, että Jeesus elää näiden sydämellä?

        pikkupoika, joka vietin aikaani myös noiden naapureiden kodeissa ja leikin heidän lastensa kanssa. En tullut vakuuttuneeksi siitä, että he olisivat olleet jollakin tavalla uskovaisia.

        Heidän kodeissaan oli ikoneita ja kauniita esineitä, mutta itse heidän elämässään ei usko tullut erikoisesti ilmi.

        Heillä oli toki tapoja, jotka kummastuttivat meitä luterilaisia. Heidän seremonioissaan käytetiin suitsukkeita ja he veivät joskus hautausmaan haudalle ruokia.

        Toki mekin veimme haudoille kynttilöitä ja ehkä kukkiakin, mutta ei koskaan ruokia.


      • PappiXZY
        ortodoksinen kirjoitti:

        kirkko.

        Siellä ei ole varmasti naispappeutta.

        Jumalanpalveluskaavakin on riittävän vanha.

        Sitä esiintyy myös lähetyskentillämme Venäjällä ja Virossa.

        Se ei ole koskaan eronnut alkuseurakunnasta, vaan on suoraa jatkumoa siitä.

        Tässä olisi monta hyvää perustetta liittyä ortodoksikirkkoon.

        Kuuntelin eri herätysliikkeen edustajia jollain hiljaisuuden retriitiviikolla. Ortodoksipappi oli ainut, joka nuhteli ihmisiä synnistä ja opetti Raamatun mukaisesti. Muut enemmänkin mielistelivät kuulijoitaan.

        Pitäisköhän Lapin Vanhimpien tutustua myös heihin.

        Itse tunnen ortodoksien uskonelämää, sillä olen elänyt kodissa, jonka molemmin puolin oli naapureina siirtokarjalaisia, joiden uskonto oli ortodoksinen.

        En tullut vakuuttuneeksi, että Jeesus olisi elänyt heidän sydämellään. En toki halua kiistää sitä, mutta uskovaisen lapsen mieli olisi helposti aistinut sen.

        Mikä on ongelma?

        Miettikää vähän, mikä on ongelma. Kertokaa minullekin.
        Kysyn siis:

        - onko esikoisille väkisin lykätty naisppappi
        jakamaan ehtoollista, saarnaamaan kirkossa,
        siunaamaan joku saarnaaja hautaan?

        - onko esikoisia kielletty pitämästä omia
        kokouksia kirkossa ja saarnaamasta
        jumalanpalvelusessa?

        - onko esikossaarnaajan saarnatessa jumalan
        palveluksessa alttarilla ollut palvelemassa
        naisliturgi?

        Vastatkaa, olkaa hyvä. Jos kirkko ei ole painostanut ottamaan naispappia liturgiksi tai sanajumalanpalveluksen saarnaajaksi, missä se ongelma on?

        Onko uskonkäsitys sillä pohjalla, että 1 Imatran
        naiseksi aikova kirkkoherra on saastuttaa kaikki pyhät aivan kuin jerikontien matkamies olisi saastuttanut papin ja leeviläisen?


      • ei-pappi
        PappiXZY kirjoitti:

        Mikä on ongelma?

        Miettikää vähän, mikä on ongelma. Kertokaa minullekin.
        Kysyn siis:

        - onko esikoisille väkisin lykätty naisppappi
        jakamaan ehtoollista, saarnaamaan kirkossa,
        siunaamaan joku saarnaaja hautaan?

        - onko esikoisia kielletty pitämästä omia
        kokouksia kirkossa ja saarnaamasta
        jumalanpalvelusessa?

        - onko esikossaarnaajan saarnatessa jumalan
        palveluksessa alttarilla ollut palvelemassa
        naisliturgi?

        Vastatkaa, olkaa hyvä. Jos kirkko ei ole painostanut ottamaan naispappia liturgiksi tai sanajumalanpalveluksen saarnaajaksi, missä se ongelma on?

        Onko uskonkäsitys sillä pohjalla, että 1 Imatran
        naiseksi aikova kirkkoherra on saastuttaa kaikki pyhät aivan kuin jerikontien matkamies olisi saastuttanut papin ja leeviläisen?

        Mielestäni ei juurikaan kannata täällä kysellä mitään asiallista. Minun käsitykseni mukaan näitä asioita on hoidettu ihan asiallisesti sekä kirkon että meidän liikkeemme välisissä keskusteluissa, nämä höseltäjät täällä vaan yrittävät sotkea kaiken mahdollisen. Pitäisi kyetä jättämään nämä kaikki "Pohneet" ja "Virtit" puhumattakaan teologi T:sta omaan arvoonsa.


      • teu
        ei-pappi kirjoitti:

        Mielestäni ei juurikaan kannata täällä kysellä mitään asiallista. Minun käsitykseni mukaan näitä asioita on hoidettu ihan asiallisesti sekä kirkon että meidän liikkeemme välisissä keskusteluissa, nämä höseltäjät täällä vaan yrittävät sotkea kaiken mahdollisen. Pitäisi kyetä jättämään nämä kaikki "Pohneet" ja "Virtit" puhumattakaan teologi T:sta omaan arvoonsa.

        Huomaavaisuudesta. Olen ihmetellyt mihin mahdat itses asettaa?
        Pienemmälläkin varustettu ymmärtää, noin hyvin selostetun tekstin.


      • ei-pappi
        teu kirjoitti:

        Huomaavaisuudesta. Olen ihmetellyt mihin mahdat itses asettaa?
        Pienemmälläkin varustettu ymmärtää, noin hyvin selostetun tekstin.

        Mietityttää, miten nämä nimimerkit teu, teuta ja teutatess suhtautuvat toisiinsa. Joskus tuntuu, että kyseessä on sama henkilä, mutta joskus taas en tajua mitään. Mutta onkopa silläkään väliä? Kunhan kysyn.


      • samaa mieltä kanssasi
        ei-pappi kirjoitti:

        Mielestäni ei juurikaan kannata täällä kysellä mitään asiallista. Minun käsitykseni mukaan näitä asioita on hoidettu ihan asiallisesti sekä kirkon että meidän liikkeemme välisissä keskusteluissa, nämä höseltäjät täällä vaan yrittävät sotkea kaiken mahdollisen. Pitäisi kyetä jättämään nämä kaikki "Pohneet" ja "Virtit" puhumattakaan teologi T:sta omaan arvoonsa.

        Niin turhaahan se asiallimnen keskustelu onkin kun koko pappisväki on yhtä sekaisin kun Imatran pappikin. Eivät tosiaan tiedä onko yhden kanssa aviossa vai samaan sukupuolen kanssa vai muuttuako kononaan naiseksi. voi yhden kerran kyllä voi olla sekaisin kirkollinen pappeus.


      • PappiXYZ
        ei-pappi kirjoitti:

        Mielestäni ei juurikaan kannata täällä kysellä mitään asiallista. Minun käsitykseni mukaan näitä asioita on hoidettu ihan asiallisesti sekä kirkon että meidän liikkeemme välisissä keskusteluissa, nämä höseltäjät täällä vaan yrittävät sotkea kaiken mahdollisen. Pitäisi kyetä jättämään nämä kaikki "Pohneet" ja "Virtit" puhumattakaan teologi T:sta omaan arvoonsa.

        mitä ovat liikkeen ja kirkon keskustelut?
        käytännön toimista sopiminen ei ole mikään keskustelu.
        Mikä on teologi T? Miksi pitäisi jättää omaan arvoonsa?
        Olen hämmästynyt siitä, miten kevytmielisesti esitetään syytöksiä ja päätelmiä ilman mitään asiallista perustelua.


      • teuta
        PappiXZY kirjoitti:

        Mikä on ongelma?

        Miettikää vähän, mikä on ongelma. Kertokaa minullekin.
        Kysyn siis:

        - onko esikoisille väkisin lykätty naisppappi
        jakamaan ehtoollista, saarnaamaan kirkossa,
        siunaamaan joku saarnaaja hautaan?

        - onko esikoisia kielletty pitämästä omia
        kokouksia kirkossa ja saarnaamasta
        jumalanpalvelusessa?

        - onko esikossaarnaajan saarnatessa jumalan
        palveluksessa alttarilla ollut palvelemassa
        naisliturgi?

        Vastatkaa, olkaa hyvä. Jos kirkko ei ole painostanut ottamaan naispappia liturgiksi tai sanajumalanpalveluksen saarnaajaksi, missä se ongelma on?

        Onko uskonkäsitys sillä pohjalla, että 1 Imatran
        naiseksi aikova kirkkoherra on saastuttaa kaikki pyhät aivan kuin jerikontien matkamies olisi saastuttanut papin ja leeviläisen?

        Että se imatran pappi on vain yksi sytinen.

        Ja että hän on saanut jo etukäteen, synnit anteeksi, kuin katoliset .


      • theoforos
        teuta kirjoitti:

        Että se imatran pappi on vain yksi sytinen.

        Ja että hän on saanut jo etukäteen, synnit anteeksi, kuin katoliset .

        Ei katolilaiset saa syntejään anteeksi etukäteen. Tuo on yksi yleisistä vääristä tiedoista, joita protestantit levittävät. En itse ole katolilainen, mutta tunnen aika hyvin katolisen kirkon opin kuitenkin, ja tunnen useita katolilaisia.


      • joskus tehty
        theoforos kirjoitti:

        Ei katolilaiset saa syntejään anteeksi etukäteen. Tuo on yksi yleisistä vääristä tiedoista, joita protestantit levittävät. En itse ole katolilainen, mutta tunnen aika hyvin katolisen kirkon opin kuitenkin, ja tunnen useita katolilaisia.

        mukava, että ne kyynelillä kuitenkin hoituvat ja ripin tekemisellä.


      • Tuo kuulosti
        joskus tehty kirjoitti:

        mukava, että ne kyynelillä kuitenkin hoituvat ja ripin tekemisellä.

        kumman tutulta!

        Kyynelet ja ripin tekeminen nimittäin, koska muistan itse hakeneeni hyväksyntää juuri tuolla tavoin enkä suinkaan missään katolisessa tai ortodoksisessa kirkossa! Enkä tiedä oliko kysymyksessä todella muu kuin seurakuntalaisten hyväksynnän hakeminen, vaikka ehkä se ei aivan ollut tarkoitus. Miten lie se päädyinkään tuohon hyväksynnän hakemiseen? Miten lie?

        Ehkei tarvitse hakea näitä erehdyksiä muista kirkkokunnista - eikä edes luterilaisesta kirkosta? Ehkä ne ovat vielä lähempänä...


      • joutavia pagiset?
        Tuo kuulosti kirjoitti:

        kumman tutulta!

        Kyynelet ja ripin tekeminen nimittäin, koska muistan itse hakeneeni hyväksyntää juuri tuolla tavoin enkä suinkaan missään katolisessa tai ortodoksisessa kirkossa! Enkä tiedä oliko kysymyksessä todella muu kuin seurakuntalaisten hyväksynnän hakeminen, vaikka ehkä se ei aivan ollut tarkoitus. Miten lie se päädyinkään tuohon hyväksynnän hakemiseen? Miten lie?

        Ehkei tarvitse hakea näitä erehdyksiä muista kirkkokunnista - eikä edes luterilaisesta kirkosta? Ehkä ne ovat vielä lähempänä...

        ei tässä ole haettukaan! ihan joutavia esität!
        kai ilmiöstä sinänsä voi puhua.
        synti on synti ja itsevanhurskaus on itsevanhurskaus kirkosta riippumatta.


      • teu
        theoforos kirjoitti:

        Ei katolilaiset saa syntejään anteeksi etukäteen. Tuo on yksi yleisistä vääristä tiedoista, joita protestantit levittävät. En itse ole katolilainen, mutta tunnen aika hyvin katolisen kirkon opin kuitenkin, ja tunnen useita katolilaisia.

        Uskonollinen järjestö .


      • teuta
        Tuo kuulosti kirjoitti:

        kumman tutulta!

        Kyynelet ja ripin tekeminen nimittäin, koska muistan itse hakeneeni hyväksyntää juuri tuolla tavoin enkä suinkaan missään katolisessa tai ortodoksisessa kirkossa! Enkä tiedä oliko kysymyksessä todella muu kuin seurakuntalaisten hyväksynnän hakeminen, vaikka ehkä se ei aivan ollut tarkoitus. Miten lie se päädyinkään tuohon hyväksynnän hakemiseen? Miten lie?

        Ehkei tarvitse hakea näitä erehdyksiä muista kirkkokunnista - eikä edes luterilaisesta kirkosta? Ehkä ne ovat vielä lähempänä...

        Se tuli sen papin puheesta mieleen.


    • teu

      Jaka koskee vanhempia kuka on heille antanut, nämä Lapinvanhinten nimet, vai mitä ne nyt on. Jos joku viitsii kertoa, niin ok.

    • syntyikö SLEY:n ja Missionprviinsen välille jotain yhteyttä?

      Joitakin aikoja sitten olin Lutherin kirkolla Turussa, kun siellä oli henkilö Ruotsista kertomassa mainitun hiippakunnan aioista.

      • Koistinen Jr

        kertomassa mainitun hiippakunnan aioista.

        Kertoisitko mitä tämä "aioista" suomeksi tarkoittaa?


      • mitään yhteistä

        ei ole syntynyt. kai hän saa kertoa omastaan.


      • Koistinen Jr kirjoitti:

        kertomassa mainitun hiippakunnan aioista.

        Kertoisitko mitä tämä "aioista" suomeksi tarkoittaa?

        saattoi olla, että se oli silloin perustamisvaiheessa.


      • Sukulaisia
        mitään yhteistä kirjoitti:

        ei ole syntynyt. kai hän saa kertoa omastaan.

        Tosin en ole tavannut heitä pitkään aikaan. Nähdäkseni asia on on eräänlainen työnjakokysymys -
        kaikki nämä kolme ovat pysyneet perinteisessä virkakäsityksessä ja siksi esim Luther-kirkko Puutarhakadulla on edelleen Sleyn:n toiminnan keskus
        länsi-suomessa: Luther -kirkossa on perinteiset Jumalanpalvelukset aina sunnuntaisin klo 11,00.
        Missionprovinssi ja sen suomalainen sisarjärjestö Luther-säätiö voivat tehdä yhteistyötä mutta eivät
        ainakan nyt ole yhdistymässä, mitään opillisia eroja ei ole. Luther-kirkko Turun Puutarhakadulla on siinä mielesssä erikoinen että se voi vielä
        pitää palvelukset raamattuun perustuen ja siksi nainen ei ole alttarilla. Myös Karkun Ev.opistolla
        on ehtoollisenjako-oikeus, mikä tiedoksi kaikille.

        Nämä ovat vaikeita aikoja - miespapit jotka haluavat toimia vakaumuksen mukaan niin heidät ajetaaan yhä ahtaammalle.


      • teu
        Koistinen Jr kirjoitti:

        kertomassa mainitun hiippakunnan aioista.

        Kertoisitko mitä tämä "aioista" suomeksi tarkoittaa?

        Minulla ei saisi olla tietoa, mutta voi kannattaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      102
      2277
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1087
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1044
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      981
    5. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      945
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      874
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      841
    8. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      59
      833
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      759
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      739
    Aihe