Jatkuva afta ikenissä

apua!!!!!

Minulla on jatkuvasti aftoja ikenissä. Olen toki saanut voiteita siihen, mutta kun joka vuos puhkee ainaki aftaa ikenissä. Mistä se johtuu? Miten sitä voi välttää?

5

2259

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yms aineet

Osta vaahtoamatonta hammastahnaa, esim. Yotuel tai Denivit, ja lakkaa käyttämästä kortisonipohjaisia aftalääkkeitä ja suuvesiä ihan yleensä. Aftaan voi ensiapuna käyttää tea-treeöljyä, se ei kuivata eikä tuhoa kehon omia mekanismeja.

Afta iskee sitä helpommin mitä huonommassa kunnossa suun limakalvot ovat, kortisoni ohentaa pitkän päälle kudosta ja hammastahnan vaahtoaine on yksi pahimpia provosoimaan aftaa. Lisänä voisi syödä myös kuurin sinkkiä sekä E- ja B-vitamiineja, ne parantavat limakalvojen ja ihon kuntoa yleisesti.

• kahhskkgl

Minulla oli vuosia tosi paha aftaongelma eli vuodessa tuli useita 2-3 kk kausia, jolloin oli koko ajan aftoja suussa ja yhden kerran ne iskivät myös nieluun, mistä seurasi elämäni tuskallisin kurkkutulehdus. Jouduin silloin sairaalaan tarkkailuun, kun kurkku turposi. Sain siihen hoidoksi kortisonikuurin ja höyryhengitystä (kylmä höyry).

Minulla aftaongelman ratkaisi se, kun älysin alkaa syömään B-vitamiinia. Aftoja on sen jälkeen tullut enää pari hassua yksittäistä vuodessa. Kaikissa B-vitamiinivalmisteissa ei ole suun limakalvoihin vaikuttavaa B-vitamiinia eli riboflaviinia. Useimmissa monivitamiinitableteissa (esim. Multitabs) ei myöskää ole riittävän suuria määriä oikeita B-vitamiinejä aftoista kärsiville. Berocassa on, sitä syön nykyään. Useimmat suomalaiset saavat riittävän määrän B-vitamiinejä ravinnostaa, mutta esim. stressi kuluttaa niitä tavallista enemmän ja jollain ihmisillä vaan saattaa olla jostain syystä tarvetta suuremmille määrille.

Täällä joku kirjoitti hammastahnoista ja minun hammaslääkärini puhui myös siitä, miten nuo vaahtoavat hammastahnat pesevät pois normaalin suun limakalvoa suojaavan limapinnan ja silloin aftat pääsevät iskemään. Olen välillä käyttänyt noita limakalvoystävällisiä hammastahnoja, mutta niiden ongelma on se, että ne eivät poista plakkia yhtä hyvin kuin tavalliset hammastahnat eli ei tule yhdä puhdasta jälkeä...

Aftojen suhteen kannattaa käyttää kaikkia mahdollisia keinoja mitä vaan keksii. Yksi konsti tepsii yhden kohdalla ja toinen jollain muulla.

• Jaaaa...

Tuohon on puututtava: "Olen välillä käyttänyt noita limakalvoystävällisiä hammastahnoja, mutta niiden ongelma on se, että ne eivät poista plakkia yhtä hyvin kuin tavalliset hammastahnat eli ei tule yhdä puhdasta jälkeä..."

Hammastahnahan ei sitä plakkia poista, vaan hammasharja ja hammaslanka/hammastikku/hammasväliharja!!!

• Tiedustelen

Onko se sellainen paise ikenissä?

• on tällainen

suomeksi suun uusiutuva haavauma. Kellervä läntti, jonka ympärillä punainen rengas. Kipeä kuin mikä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1374
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1178
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      884
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      880
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      776
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      55
      758
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      101
      731
    9. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60