Vankilassa on joulu kuten muuallakin maailmassa. On myös joulukirkko. Kerran aikaa sitten yksi taposta istuva mies ei lähtenyt joulukirkkoon perustellen;
ei siinä ole mitään makua kun se ei ole aamulla kello 6.00.
Niinpä niin. Ei tuo ennenkin tappanut mies ole ainoa muotojumalisuudessaan. Kotimaa-lehdestä joskus luin jonkun naisen terveiset Kauko-Idästä. Ne olivat täynnä kirkonmenoja, mutta ei sanaakan sisällöstä.
Ainakin minä pyrin kuuntelemaan puheen sisällön. Olipa millainen puhevikainen tai huonokin ulosanti, koitan saada selvää puheen sisällöstä.
Tärkein ei ole miten sanotaan,
vaan mitä sanotaan.
Muotojumalisuutta ilman rajoja
22
588
Vastaukset
- Heavenman
I take very good care of my sisältö.
- Elisama
Finiskaa pitkästä aikaa.
En ole sitä kuullutkaan tai lukenut sen jälkeen kun asuin tuolla lännessä.
Ihan tosi tuo oli piristys tähän vakavaan palstaan. - Eroe
Elisama kirjoitti:
Finiskaa pitkästä aikaa.
En ole sitä kuullutkaan tai lukenut sen jälkeen kun asuin tuolla lännessä.
Ihan tosi tuo oli piristys tähän vakavaan palstaan.Ei tuolla kommentilla tee mitään nating.
Minun kirjoitukseni on best, sitä lukisi vaikka every day. - sitten on
Eroe kirjoitti:
Ei tuolla kommentilla tee mitään nating.
Minun kirjoitukseni on best, sitä lukisi vaikka every day.ei ole finliskaakaan
- JustineBush
"Tärkein ei ole miten sanotaan,
vaan mitä sanotaan".
Mielestäni on aivan yhtä tärkeää se miten sanotaan kuin se mitä sanotaan, siis molemmat tärkeitä.- Eroe
Tietenkin arvokas asia on esitettävä hyvin ja arvokkaasti. Kaikista ei ole puhujiksi eikä tule.
Kuuntelen mielellään sitä, joka esittää asian hyvin ja lyhyesti. En ole koskaan tavannut hyvää pitkän matkan puhujaa. - JustineBush
Eroe kirjoitti:
Tietenkin arvokas asia on esitettävä hyvin ja arvokkaasti. Kaikista ei ole puhujiksi eikä tule.
Kuuntelen mielellään sitä, joka esittää asian hyvin ja lyhyesti. En ole koskaan tavannut hyvää pitkän matkan puhujaa.Tarkoittaako pitkän matkan puhuja kaukaa tullutta puhujaa vai hyvin pitkiä saarnoja pitävää puhujaa tai jotain ihan muutako se tarkoittaa?
Eroe kirjoitti:
Kuuntelen mielellään sitä, joka esittää asian hyvin ja lyhyesti. En ole koskaan tavannut hyvää pitkän matkan puhujaa.Eihän tästä ole kuin pari päivää kun toimit toisinpäin ja vielä törkeämmästi.
Kysyit avauksessasi johnny Cashin ja Billy Grahamin yhteistä kappaletta.
Minä laitoin linkin kappaleeseen ja sinä suutuit ja poistit avauksesi kun väärä henkilö oli auttanut.- Eroe
Pe.ku kirjoitti:
Eihän tästä ole kuin pari päivää kun toimit toisinpäin ja vielä törkeämmästi.
Kysyit avauksessasi johnny Cashin ja Billy Grahamin yhteistä kappaletta.
Minä laitoin linkin kappaleeseen ja sinä suutuit ja poistit avauksesi kun väärä henkilö oli auttanut.Kiitän sinua kun löysit kappaleen. Poistin sen koska muistin sen nimen väärin. Teit hyvin kun etsit sen.
- Eroe
JustineBush kirjoitti:
Tarkoittaako pitkän matkan puhuja kaukaa tullutta puhujaa vai hyvin pitkiä saarnoja pitävää puhujaa tai jotain ihan muutako se tarkoittaa?
On yleensä sellainen, joka puhuu pitkään asiaansa jonka voisi kertoa lyhyemminkin. Yleensä tuollaisen puhe on rutikuivaa.
Raamattutnti on mielestäni maksimissaan 45 min.
Evankeliumiskokouksen loppupuhe 20 min.
Todistus 5 - 10 min, samoin kuin aloitus.
Nuo ovat ohjeellisisa lukuja, sillä on annettava sijaa Pyhän Hengen toiminnalle, joka ei ole kellon ajoista kiinni.
Itse noudatan noita ja minua on varsinkin ennen pyydetty puhumaan pidempään, mutta olen evankelista ja pamautan kerralla asiani hehkuttamatta. - JustineBush
Eroe kirjoitti:
On yleensä sellainen, joka puhuu pitkään asiaansa jonka voisi kertoa lyhyemminkin. Yleensä tuollaisen puhe on rutikuivaa.
Raamattutnti on mielestäni maksimissaan 45 min.
Evankeliumiskokouksen loppupuhe 20 min.
Todistus 5 - 10 min, samoin kuin aloitus.
Nuo ovat ohjeellisisa lukuja, sillä on annettava sijaa Pyhän Hengen toiminnalle, joka ei ole kellon ajoista kiinni.
Itse noudatan noita ja minua on varsinkin ennen pyydetty puhumaan pidempään, mutta olen evankelista ja pamautan kerralla asiani hehkuttamatta.En tiedä kuinka paljon yleensä saarnoja valmistellaan vai uskalletaanko jättäytyä sen varaan että Jumala antaa sopivan sanoman ja oikeat kohdat Raamatusta? Siinähän on jonkun verran tekemistä että saa sanottavaa 20 tai 45 minuutiksi tai lyhyemmäksikin ajaksi. Vai antaako Jumala oikean pituisen puheen ettei tarvitse keksiä tilkesanontoja ajan täytteeksi? Annetaanko saarnan aihe etukäteen vai kyselläänkö sitä rukouksessa Jumalalta?
Ehkä niillä pitkän matkan puhujilla on valmistelematon saarna josta he sitten rönsyilevät sivupoluille ja puhe pitenee? Eroe kirjoitti:
Kiitän sinua kun löysit kappaleen. Poistin sen koska muistin sen nimen väärin. Teit hyvin kun etsit sen.
nimeä väärin muistanut.
- Eroe
Pe.ku kirjoitti:
nimeä väärin muistanut.
Minulla oli joskus kauvan sitten tuo Johnny Cash,hin kasetti. Siinä oli kappele Matt.24 ja muistin sen, että siinä olisi Billy Grahan puhunut. Se olikin erillinen kappale.
Et silleen! - on vain
JustineBush kirjoitti:
En tiedä kuinka paljon yleensä saarnoja valmistellaan vai uskalletaanko jättäytyä sen varaan että Jumala antaa sopivan sanoman ja oikeat kohdat Raamatusta? Siinähän on jonkun verran tekemistä että saa sanottavaa 20 tai 45 minuutiksi tai lyhyemmäksikin ajaksi. Vai antaako Jumala oikean pituisen puheen ettei tarvitse keksiä tilkesanontoja ajan täytteeksi? Annetaanko saarnan aihe etukäteen vai kyselläänkö sitä rukouksessa Jumalalta?
Ehkä niillä pitkän matkan puhujilla on valmistelematon saarna josta he sitten rönsyilevät sivupoluille ja puhe pitenee?Minä valmistelen puheeni Raamatun lukemisen, rukouksen ja hiljaisen mietiskelyn avulla.
Teen konseptin pääasioista ja lisään tarvittaessa mieleen tulevaa ja asiaan liittyvää. Pyhä Henki on inspiraatiomme todellinen lähde, jonka vaikutusta ei pidä missään nimessä unohtaa. Pyhä Henki antaa tarvittaessa tärkeät tilkesanatkin.
Ja kaikki tapahtukoon Jeesuksen nimessä, sillä ilman Häntä emme voi mitään tehdä.
Paraskin puhe ilman henkeä, on vain puhe.
Tavallisissa "maallisissa" puheissakin pitäisi olla henki ja puhujan itsensä uskottava asiaansa. Se vasta antaa kuulijoillekin varmuuden puhuttavan asian aitoudesta ja totuudellisuudesta.
Valmistautumattomana ei pitäisi koskaan mennä puhumaan. Spontaanit lyhyet todistukset voi tilanteen salliessa tuoda esiin, mutta ei pidä alkaa sooloilemaan.
Kuulija huomaa, tuleeko puhe, saarna tai todistuspuheenvuoro sydämestä Hengen inspiroimana vai onko se pelkkää joutavan jauhantaa. Kuulijakunta on otettava aina huomioon, samoin tilaisuuden luonne. Esitystapaansa voi hioa ja aina pitäisi pystyä ottamaan vastaan sekä myönteistä että kielteistä palautetta. Myönteinen rohkaisee ja kannustaa ja kielteisestä voi oppia. Olisi hyvä myös erottaa rakentava kritiikki repivästä. Repivän voi jättää omaan arvoonsa.
Retorisesti taitavia sanankäyttäjiä on paljon uskonnollisten yhteisöjen ulkopuolellakin. Kaikki saarnamiehet ja evankelistat eivät taitavan tavoin pysy asiassa. Liian monet ovat rakastuneet omaan ääneensä samaan tapaan kuin tarun Narkissos ihastui peilikuvaansa. Valitettavasti.
Helluntailiikkeessä oli menneinä aikoina hyviä puhujia. Heidän puheensa eivät olleet kiehtovia viisauden sanoja, vaan todellisen hengellisen elämän ja voiman osoittamista.
Nykyään on paljon joko kuivia ja nuivia teknokraatteja tai yltiökarismaatikkoja, joiden puheet ovat valtavasta mölystä huolimatta hengettömiä.
Itselläni on ollut ilo kuunnella enimmäkseen vain ensiksi mainittuja, joita onneksi vielä sentään löytyy. - esität
Eroe kirjoitti:
Kuuntelen mielellään sitä, joka esittää asian hyvin ja lyhyesti. En ole koskaan tavannut hyvää pitkän matkan puhujaa.Usein esität asiasi palstalla tavalla, joka ei ole millään lailla arvokas, eikä varsinkaan nosta uskovien arvostusta lukijoiden silmissä. Olet kuulema evankelista vaikka sitä myös valehteluksi väitetään. Mikäli olet, miksi käyttäydyt täällä kuin metsäläinen?
- JustineBush
on vain kirjoitti:
Minä valmistelen puheeni Raamatun lukemisen, rukouksen ja hiljaisen mietiskelyn avulla.
Teen konseptin pääasioista ja lisään tarvittaessa mieleen tulevaa ja asiaan liittyvää. Pyhä Henki on inspiraatiomme todellinen lähde, jonka vaikutusta ei pidä missään nimessä unohtaa. Pyhä Henki antaa tarvittaessa tärkeät tilkesanatkin.
Ja kaikki tapahtukoon Jeesuksen nimessä, sillä ilman Häntä emme voi mitään tehdä.
Paraskin puhe ilman henkeä, on vain puhe.
Tavallisissa "maallisissa" puheissakin pitäisi olla henki ja puhujan itsensä uskottava asiaansa. Se vasta antaa kuulijoillekin varmuuden puhuttavan asian aitoudesta ja totuudellisuudesta.
Valmistautumattomana ei pitäisi koskaan mennä puhumaan. Spontaanit lyhyet todistukset voi tilanteen salliessa tuoda esiin, mutta ei pidä alkaa sooloilemaan.
Kuulija huomaa, tuleeko puhe, saarna tai todistuspuheenvuoro sydämestä Hengen inspiroimana vai onko se pelkkää joutavan jauhantaa. Kuulijakunta on otettava aina huomioon, samoin tilaisuuden luonne. Esitystapaansa voi hioa ja aina pitäisi pystyä ottamaan vastaan sekä myönteistä että kielteistä palautetta. Myönteinen rohkaisee ja kannustaa ja kielteisestä voi oppia. Olisi hyvä myös erottaa rakentava kritiikki repivästä. Repivän voi jättää omaan arvoonsa.
Retorisesti taitavia sanankäyttäjiä on paljon uskonnollisten yhteisöjen ulkopuolellakin. Kaikki saarnamiehet ja evankelistat eivät taitavan tavoin pysy asiassa. Liian monet ovat rakastuneet omaan ääneensä samaan tapaan kuin tarun Narkissos ihastui peilikuvaansa. Valitettavasti.
Helluntailiikkeessä oli menneinä aikoina hyviä puhujia. Heidän puheensa eivät olleet kiehtovia viisauden sanoja, vaan todellisen hengellisen elämän ja voiman osoittamista.
Nykyään on paljon joko kuivia ja nuivia teknokraatteja tai yltiökarismaatikkoja, joiden puheet ovat valtavasta mölystä huolimatta hengettömiä.
Itselläni on ollut ilo kuunnella enimmäkseen vain ensiksi mainittuja, joita onneksi vielä sentään löytyy.Toivottavasti tämä mainitsemasi tapa valmistella puhe Raamatun lukemisen, rukouksen ja hiljaisen mietiskelyn avulla on laajalti käytössä. Itse tilaisuuden puolesta kannattaa rukoilla useammankin henkilön kuin puhujan.
Puhuja voi joko pitää kuulijaa otteessaan tai tuudittaa uneen, välimuotojakin lienee. Pyhän Hengen pitäisi saada johtaa puhetta ja koko tilaisuutta - vaan lieneekö tuo mahdollista kun on laskettu kauanko aikaa mihinkin jaksoon tilaisuutta kuuluu käyttää.
Joskus olen kuullut puhujan sanovan että hän valmisteli saarnaa ja Jumala ei halunnutkaan siitä asiasta tänään puhuttavan vaan täytyi valita toinen aihe.
Löytyneekö esim. saarna netistä tällaisia Pyhän Hengen vaikutuksesta puhuttuja saarnoja? Saa suositella.
- Eroe
>>Ehkä niillä pitkän matkan puhujilla on valmistelematon saarna josta he sitten rönsyilevät sivupoluille ja puhe pitenee?>> - kirjoittaa JustineB.
Olen tuosta samaa mieltä.
Mitä lyhyempi hyvä puhe, sitä vaikeampi se on valmistaa. - sunkin
muotojumalisuutesi kanssa! Silmä taitaa olla ihmisessä sellainen elin, joka ei näe itseään.
- aamuvoimistelu
alkaa toisten parjaamisella ja itsensä ihailulla.
Luin kaikki evankeliumit!
Todella hämmentävää...ne kaikki ihmeteot.
Otin selvää wikipediasta että Matteus, Markus ja Luukas ovat kaikki melkein sanasta sanaaan samanlaisia. Jotkut tutkijat ajattelevat että Matteus ja Luukas ovat käyttäneet lähteinä Markusta.
Ne olivatkin paljon samanlaisia. Ymmärsin sisällöstä kuitenkin sen, että Jeesus haluaa että me varomme kaikkia sellaisia ihmisiä jotka haluavat meidät pois Jeesuksen luota-sellaiset on fariseuksia. (Se tarkoittaa siis muutakin kuin sen ajan oppinutta ja uskonnollista johtajaa...se tarkoittaa ulkokultaista tai sun sanoin muotojumalista ihmistä).
-Johanneksen evankeliumi oli erilainen. Siinä oli erilaiset ihmeet ja Lasarus nousi kuolleista.
Jotkut tutkijat ovat olleet sitä mieltä että Johanneksen evankeliumin on voinut kirjoittaa Maria Magdalenan seuraaja...uskon kuitenkin että se on ollut Johannes itse-ainoa apostoleista joka ei kuollut marttyyrikuolemaa.
Sitä tukee vanha perimätietokin.
........Se on totta muuten tuo mitä kirjoitit että puheen sisältö on tärkeämpää kuin muotoseikkojen noudattaminen.- Eroe
Olipa iloista luettavaa. Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta, Room.10:17.
Kun luet Raamattua edelleen niin huomaat Jumalan Hengen hoitavan sisintäsi. Saat kokea kuinka elävän veden virrat kulkevat sisimmässä. Ne tulee usein täysin yllättäin ja juuri usein ennen todistusta.
Olet ajatteleva nainen ja hieno kun otat selvää, meinaan ettet niele sellaisenaan. Paljon on vilpittömiä uskovia, jotka ovat kyllä pelastuksessa sisällä, mutta eivät tunne Raamattua. Kuinka silloin vastata sellaiselle joka puhuu väärin Raamatusta? Ei mitenkään vaan on täysin avuton.
Jeesus itse sanoi saddukeuksille:
sen takia te eksytte, koka ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
Puhutko kielillä? Puhu mahdollisimman paljon, sillä kielillä puhuva rakentaa itseään. Eroe kirjoitti:
Olipa iloista luettavaa. Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta, Room.10:17.
Kun luet Raamattua edelleen niin huomaat Jumalan Hengen hoitavan sisintäsi. Saat kokea kuinka elävän veden virrat kulkevat sisimmässä. Ne tulee usein täysin yllättäin ja juuri usein ennen todistusta.
Olet ajatteleva nainen ja hieno kun otat selvää, meinaan ettet niele sellaisenaan. Paljon on vilpittömiä uskovia, jotka ovat kyllä pelastuksessa sisällä, mutta eivät tunne Raamattua. Kuinka silloin vastata sellaiselle joka puhuu väärin Raamatusta? Ei mitenkään vaan on täysin avuton.
Jeesus itse sanoi saddukeuksille:
sen takia te eksytte, koka ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
Puhutko kielillä? Puhu mahdollisimman paljon, sillä kielillä puhuva rakentaa itseään.tarvinnut odottaa iltaan asti.
Lähdenkin kävellen töihin(vaikka autokin ois)ja jos matkalla(metsäreitti)"yrittäis"puhua kielillä...viime kerrasta on aikaa.
Olen joskus aikoinaan huomannut saman, että Pyhä Henki täyttää kun uskaltautuu kirkossa puhumaan ihmisille. Tai tietty sitä voi todistaa muutenkin.
Oot oikeessa...oon ollut ihan pulassa(varsinkin J.F:n kanssa)kun muut on puhuneet tai kirjottaneet Raamatusta. Aika avuton oon ollut. En ole tiennyt mitkä kohdat on olleet "sen ajan juutalaisille"ym. Nyt otan selvää.
Luen seuraavaksi apostolien teot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453016- 502472
- 1072441
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382131Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2371679- 1001678
Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4361596Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91544Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141512R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi201319