Miten riitelet?

white_peony

Pidetäänkö teillä mykkäkoulua, muututko ivalliseksi, karjutko suoraa huutoa, muistatko myös kuunnella? Miten sinä riitelet, millaiseksi suuttuneena muutut?

19

384

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ääntäni melko helposti mutta lasten myötä siitä on päässyt eroon, ne kun huutamista pelkää. Mökötys on lapsellista mutta ihan yhtä lapsellista on vinoilu ja vidduilu, ja sen mä ikävä kyllä osaan. Silloin kun mä suutun niin mun kannattaa antaa ittekseni puhista ja murista, se menee kyllä hetken päästä ohi ja sillon osaan taas asioista keskustella suht kypsästi.

• white_peony

kiehahtaa aika helposti, ja saatan sanoa pahastikin, huutamista yritän välttää. Joskus oikein miettii että mitä hit... se rakentava riitely oikein on???

• Kun työpaikalla "riitelen" vaikkapa pomoni kanssa, sehän ei virallisesti ole riitelyä vaan kehittävää kritiikkiä ja asioista keskustelemista puolin ja toisin. Niissä tilanteissa olen yleensä aika rauhallinen ja säilytän asiallisuuteni. "Asiat riitelevät, eivät ihmiset".

Yksityiselämässä taasen olen varmaan aivan kammottava riitelykumppani. Pisteliäs. Löydän toisen heikot kohdat. Monesti nuo heikkoudet ovat niitä juttuja joista riita syntyy. Voin haukkua toisen lyttyyn helposti. Nolaan vastapuolen, eikä mua haittaa vaikka tulisin itse nolatuksi siinä samalla.

Kun olen aivan raivoissani, huudan, itken, puhun, aivan kauheita, en välitä tippaakaan siitä kuulevatko naapurit tms. Raivoan kauan. Todella kauan. Saatan tehdä jotain älytöntä. En välitä mistään mitään, silloin ei vähimmässäkään määrin kiinnosta menetänkö kasvoni jonkun edessä tai mitä muut ajattelevat. Väkivaltainen en ole.

Raivokkaiden riitojen lisäksi on tietty pienempiä riitäja jotka sovitaan nopeasti. Eikä noita raivoriitoja usein tule. Mutta silloin kun tulee, minulla on yleensä ollut hyvä syy suuttua. Yleensä välttelen riitatilanteita, mutta kotona tilanteita ei pääse karkuun.

• white_peony

aikuisellekin vaikea asia. Jos oikein raivostuttaa, niin minua ei ainakaan tiiliseinän potkiminen auta. Siihen kun joku keksisi keinon, miten raivonsa saisi kanavoitua paremmin.

• scale

riitelijä. Mutta verbaaliakrobaattina pystyn antamaan sanan sanasta.

Kadun kuitenkin heti jos sanon jollekkin pahasti. Eli räjähdän helposti, mutta lepyn nopeasti.

• white_peony

tavallaan sellainen puhdistautumisjuttu. Vähän ku Ajax, räjäytää lian pois.

• scale
        white_peony kirjoitti:

tavallaan sellainen puhdistautumisjuttu. Vähän ku Ajax, räjäytää lian pois.

mä olen impulsiivinen.

• ja mustaksi muutun.....

En riitele, suuttuessani mykistyn täysin.
      Yleensä poistun paikalta.

• vai netissä?

• white_peony

esim. parisuhteessa.

• white_peony kirjoitti:

esim. parisuhteessa.

jaksa riidellä, saman energiamäärän voi käyttää halaamiseen.

• orpana-67

siitä kenen kanssa riitelen. Osaan karjua, osaan olla v-mäinen, osaan jopa hetken mököttää.

• mie yritän aluks olla rakentava, pyritään itse siihen ongelmaan. Kuoletan omat tunteeni ja keskityn olemassa oleviin asioihin ja niiden perusteluihin.

Sit jos tää ei tuo tulosta tai miun pitää päästä niskanpäälle niin alan laskee asiasta leikkii vähän ivallisesti... Se kun nostaa toisen kierroksia entisestään... pieniä piikkejä kaikesta mitä toinen sanoo ja sit ku toinen on saanu purkaa pahimman olonsa pois ja tuntuu että riita alkaa laimeta niin vedän siihen sit omat näkökulmat ja kaikkiepäkohdat mitkä sotii minua vastaan. Siihen alotan sellasen syyllistämisryöpyn ja piittaamattomuuden minua kohtaan. Kaikki ne arkistoidut epäkohdat jotka patoan just niitä tilanteita varten. Ryöpytän ihan uhallaki, ärsytän ja alistan.

Sit palaan takasi siihen alkuperäseen aiheeseen. JA suhteutan sen niihin äsken lueteltuihin vääryyksiin jotka mie oon kokenu.

Sit siirryn siihen mykkäkouluun tai gnoraan vaan toisen kokonaan muutamaks päiväks.

• white_peony

mä en tahtois riidellä. Kuulostaa ihan kauheelta! Sulla on käytössä niinku koko riitelyn metodi repertuaari... :/

• white_peony kirjoitti:

mä en tahtois riidellä. Kuulostaa ihan kauheelta! Sulla on käytössä niinku koko riitelyn metodi repertuaari... :/

siks mie vältänki sitä parhaani mukaan. Siitä ei tuu ku paha mieli kummallekki.

Siinä vaiheessa ku minnuu alkaa naurattamaan se toinen niin mie oon todennu että parempi on vaan halata ja kertoo miten kovasti toista rakastaakaan.

Jos se ei auta niin sit jatkaa loppuun saakka.

• white_peony
        Frederico kirjoitti:

siks mie vältänki sitä parhaani mukaan. Siitä ei tuu ku paha mieli kummallekki.

Siinä vaiheessa ku minnuu alkaa naurattamaan se toinen niin mie oon todennu että parempi on vaan halata ja kertoo miten kovasti toista rakastaakaan.

Jos se ei auta niin sit jatkaa loppuun saakka.

parempi vaihtoehto se halaus. Joskus vaan tuntuu että sitä omaa kiukkuaan on niin sairaan vaikea niellä. Sit sen purkaa niihin jotka on lähimpiä, joihin eniten luottaa.

• Aika pelottavaa, olet pahimmillasi aika täysivaltainen riitelijä mitä ilmeisimmin (kuten minäkin). Tarkoitan että välillä ladataan täydeltä laidalta ja armotta. Tää oli ihan uusi piirre sinussa, kun susta on saanut niin "mukavan tyypin" kuvan. Hatunnosto rehellisyydestä!

• zisel

ivalliseksi ja karjun.

• uk-ko

hitaasti. Niin hitaasti että riitelen enimmät riitani suuttumatta todella. Omasta mielestäni olen aika rakentava sikäli, että vältän loukkauksia, pyrin riitelemään asiasta jne. Jos toinen tahtoo riitelemällä puhdistaa ilmaa, niin se ei mun kanssa oikein hyvin onnistu.
      Sitten kun suutun, menen lähinnä mykäksi. Sanat loppuvat, tunteet katoavat, jää vain viha ja mykkyys. Musta ei saa mitään irti.
      Onneksi en oo pitkävihainen. Viha menee ohi ja sitten kun lepyn, mulle on lähinnä tärkeintä päästä alustavaan sovintoon tunteiden tasolla. Sitten jatkan asiariitelyä asialinjalla..

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      47
      2974
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      92
      2808
    3. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      61
      2666
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      71
      2611
    5. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      95
      2590
    6. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      106
      2163
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      52
      2039
    8. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      142
      1890
    9. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      61
      1832
    10. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      22
      1715
    Aihe