Kielten lukitus

Fenderillä

Mitenkäs tässä sanotaan, että lukittavalla virityskoneistolla, vaikka en ainakaan itse näe kitarassa lukitusta. Ja kelluvassa tallassahan olisi hyvä olla lukitus tai menee epävireeseen.

Tai sitten olen sokea tai en tiedä, mikä on lukittava virityskoneisto. :P

http://fender.com/products/search.php?partno=0101500764

5

1388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GM30

fendereissä on lukittava vir.koneisto, ei kaikissa. Kyllä se kelluva tallakin aika hyvin pitää vireensä kun se kitara ja kielet on ns. sisään soitettu. Periaatteessa myös lukittava talla, kuten esim floydrose on kelluva. kielet lukitaan sieltä satula puolelta, ja hieno viritetään sieltä talla puolelta, eli ei kosketa sinne lavan namiskuukkeleihin.

Voit lisätä sinne vibrakoneistoon lisä jousia jolloin talla on tiukemmin paikallaan.(oletan että siellä on 3 jousta tällä hetkellä)5 jousta pitää tallan aika tymäkästi stabiilina eikä varmasti mene epävireeseen ainakaan tallan puolesta. Tietysti myös kampi on tällöin jäykempi käyttää. Ja joudut ehkä muutenkin säätämään mm kielen korkeutta jos lisäät niitä jousia. Itse suosin stratossani 3 jousta. On paljon herkempi käsitellä.

Tuo lukitus voi myös viitata siihen että lavan viritys potikat joita on 6 kpl ovat lukitavia.. öö tarkemmin ajatellen ehkä juuri tästä tuossa onkin kysymys. Mutta ei ne tallaa stabiloi.

Et ole sokea!(veikkaus)

• lukittavia

viritysnuppeja (liekö missään). Kielet lukitaan satulassa olevilla ruuveilla.

• viritysnuppien

lukituksesta lienee kyse.

• KitaraMuusikko54656554

Kyllä tuossa on ns. "lukittavat" jutut kiristimissä, tällä tarkoitetaan sitä, että se kieli vedetään sen viritystapin läpi ja sitten pyöritetään siitä lukituspyörylästä se kieli lukkoon viritystapin reikään.

Fender®/Schaller® Deluxe Staggered Cast/Sealed Locking Tuning Machines

Tälläset virittimet on mm. omassa Fenderin Deluxe Stratocasterissa, noi Shallerit eivät ole ainoita laatuaan, löytyy muitakin virityssysteemeitä joissa on lukot.

Monet sekoittaa nuo lukitussysteemit siihen kitaran kaulan yläpäässä olevaan satulaan ns. "lukkosatula", jossa lukittavilla paloilla ne kielet saadaan pysymään siten, ettei ne liiku pituus suunnassa ja vahvistaa vireessä pysymistä.

Itellä tuossa Fenderissa on siis nuo "lukkovirittimet" ilman lukittavaa satulaa ja talla on two way tremolo, voin sanoa, että pitää vireensä todella hyvin.

Ei kitaran vireenpitävyys ole siitä kiinni onko kelluva talla, lukittava satulasysteemi jne.

Jos talla ym. on oikein säädetty kohdilleen niin saa tuolla tremolo/vibra-kammella vetää divebombeja ihan rauhassa ja kitara vireessä pysyy hyvin.

Toki itse myönnän että satulassa olevat lukitussysteemit on kyllä hyvä juttu.

• tällaset...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3554
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1961
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      224
      1309
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1166
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1053
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      106
      1005
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      68
      991
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      964
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      955
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      866
    Aihe