Billie Holiday

Tyylisuunta?

Hei! Olen yrittänyt selvittää mihin jazzin tyylisuuntaan Billie Holidayn voisi sijoittaa. Eikö hänen uransa kuitenkin noin 30-luvulle sijoittunut, joten olisiko swing kaikkein lähimpänä... Tämä oli aika villi veikkaus :) Missään ei ihan suoraan ole tätä asiaa selitetty. Olisikohan täällä henkilöä, joka olisi paremmin perillä, kuin tällainen jazz-untuvikko.

5

412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timppa.

      Muusikkojen ja vokalistien kategorisoiminen yleensa ja Billie Holidayn erityisesti tuottaa toisinaan vaikeuksia, ja on yleensä aika tarpeetonta.

      Billie oli taydellinen persoonallisuus laulajana (ja muutenkin) ja loi oman omintakeisen tyylinsä, joka on yhä "ajankohtainen". Aikakausi oli swingin ja toisaalta bebopin alkuaikoja, ja vaikutteita oli tietenkin molemmista. Mutta Billien omintakeisuus vei hänet lähelle perinteistä blueslaulua, jota hän "modernisoi" omalla persoonallaan. Minä luokittaisin hänet ajattomaksi jazz-soul-artistiksi. Toisaalta kyllä en pidä tällaisista luokituksista. Billie oli Billie, yksi suurimmista, ja sillä hyvä.

      • outo hedelmä

        Muuten olen samaa mieltä, siinä swingin ja bebopin taitekohdassa Billie keinahteli omintakeisesti pienellä/suurella äänellään. Tota soul'ia en kyllä varsinaisesti kuitenkin Billien laulutyyliin liittäis, siis sielukkuutta toki riittää mutta varsinainen soul, Aretha Franklin ja mitä näitä on, niin...

        Luin just kirjan "Muistoja jazzin kuningattaresta" (Julia Blackburn),niin kyllä Billie nyt ainakin selvästi kuuluu jazzlaulajattariin enemmän ku perinteiset blueslaulajat mut se sisäinen ote on hevimpi ja bluesimpi huomattavasti ku esim joillain Sarah Vaughn'illa tai Anita O'Dayllä.


      • Timppa.
        outo hedelmä kirjoitti:

        Muuten olen samaa mieltä, siinä swingin ja bebopin taitekohdassa Billie keinahteli omintakeisesti pienellä/suurella äänellään. Tota soul'ia en kyllä varsinaisesti kuitenkin Billien laulutyyliin liittäis, siis sielukkuutta toki riittää mutta varsinainen soul, Aretha Franklin ja mitä näitä on, niin...

        Luin just kirjan "Muistoja jazzin kuningattaresta" (Julia Blackburn),niin kyllä Billie nyt ainakin selvästi kuuluu jazzlaulajattariin enemmän ku perinteiset blueslaulajat mut se sisäinen ote on hevimpi ja bluesimpi huomattavasti ku esim joillain Sarah Vaughn'illa tai Anita O'Dayllä.

        Klassifikaatiot ovat välillä aika turhia. Soulia Arethan mielessä Billie ei toki edusta, mutta Billie olikin ensin, Aretha vasta sitten. Kyllä minusta Billietä voisi pitää yhtenä soulin esiäideistä, joka toi yhdenlaista threadia nykysouliin aina väittäisin hipohopsouliin saakka. Mutta en pane pahakseni vaikkei tätä kaikki hyväksyisikään. Toisaalta suuri joukko Billien jälkeisiä jazzlaulajattaria suoraan tunnusti velkansa Billielle, kuten Carmen McRae. Billie oli nahdakseni ainakin osittainen inspiraatio aika monenlaiselle suuntaukselle.


    • alkup.

      Kiitos teille jotka yrititte minulle hieman tuota selvittää. Olen siis ollut oikeilla jäljillä, itsekin lähdin laulajattareen tutustumaan tuon Blackburnin kirjan kautta. Tulin siihen lopputulokseen, että esittelen tehtävässäni mm. swingiä tarkemmin, ja korostan Lady Dayn olevat tavallaan oma "irrallinen" lukunsa. Ehkä hän oli niin oman polkunsa kulkija, ettei itsekään haluaisi että hänet lokeroitaisiin vain johonkin tiettyyn tyylisuuntaan.

      Jatketaan ihmeessä keskustelua aiheesta, jos se vielä joitakin kommentteja kirvoittaa. Hassua, miten tavallaan yhden artistin perusteella alkaa itsekin kiinnostumaan, ennen niin vieraasta musiikkilajista, jazzista. :)

      • Alperttikola

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3517
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2129
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1825
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1746
    5. 80
      1165
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      310
      1112
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      131
      1019
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      905
    Aihe