Oikomishoito aikuisiällä

- - -

No niin. Vuosien harmittelun jälkeen päätin ottaa härkää sarvista (tai hampaista) ja ottaa raudat. Edessä on iso urakka, pari vuotta kojeistus sekä ylhäällä että alhaalla. Viisureita on jo revitty kaksi ylhäältä, ja alhaalta pitäisi ottaa molemmat myös pois. Yläpuoli olikin helppo, mutta alapuoli... hmm.

Ikäähän tässä on jo 30, ja eniten harmittaa se, etten aiemmin tähän urakkaan ryhtynyt. Toisaalta motivaatio on kova: en millään malttaisi odottaa joulukuuhun, jolloin raudat saan. :) Onko kenelläkään kokemusta Damon system -raudoista? Saan itse sellaiset, ja kiinnostaisi kohtalontovereideni kokemukset. Muutenkin kiinnostaisi aikuisten rautasuiden kokemukset ja ajatukset - miten rautojen kanssa pärjää.

31

7097

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nansku

Kertokaa myös hinta-arvioita, voi olla että itsekin olen samassa jamassa piankin...

• - - -

... oikomishoito kestää pari vuotta ja maksaa noin 3000 euroa, sanottiin minulle. Tosin pelkkiin viisureiden poistoihin (kaikki neljä poispois), tarkastuksiin, parin reiän paikkaukseen ja konsultaatioihin röntgenkuvineen ja muotteineen on minulla menossa melkein 900 euroa - varsin hintava aloitus. En tosin kaikkea maksa(nut) kertarysäyksellä, olen siis rampannut jo toista kuukautta yksityisellä. Kojeistus on seuraava iso rahareikä, mutta sittenhän kulut käsittääkseni pienenevät?

• verrattuna
        - - - kirjoitti:

... oikomishoito kestää pari vuotta ja maksaa noin 3000 euroa, sanottiin minulle. Tosin pelkkiin viisureiden poistoihin (kaikki neljä poispois), tarkastuksiin, parin reiän paikkaukseen ja konsultaatioihin röntgenkuvineen ja muotteineen on minulla menossa melkein 900 euroa - varsin hintava aloitus. En tosin kaikkea maksa(nut) kertarysäyksellä, olen siis rampannut jo toista kuukautta yksityisellä. Kojeistus on seuraava iso rahareikä, mutta sittenhän kulut käsittääkseni pienenevät?

invisalign-hoitoon tai hampaiden taakse asennettaviin rautoihin joissa tuo keskiarvo on päälle 5000 euroa.

• kalliit ja oikomishoito

maksaa paljon. mUlla perus eteen tulevat raudat ja maksoi kaksi vuotta yhteensä 5900 euroa. kIinteät siis kaksi vuotta joten kallista on, ei millään kolmella tuhannella oiota kahta vuotta kiinteillä. Alaraudoitus oli 780 euroa yläpuoli 830 euroa. sitten kaarilanka 120 euroa per leuka ja joka toinen kuukausi vaihdettiin uudet joten käynti maksoi silloin 240 euroa pelkistä kaarilangoista ja siihen veloitti työn päälle eli joka toinen kuukausi summa 350 euroa ja joka toinen oli hiukan edullisempi kun vain kiristettiin eli silloin maksoin 95 euroa per leuka. Sitten vielä retentiolangat päälle sekä kiinteisiin tulevat lenksuvedot jotka maksaa myös.
        Eli hintaa kertyy tosi paljon ja vielä kun retentiolangat päälle niin ollaan noin 8000 euron pinnassa kun myös irrotettava retentiokoje täytyy itse maksaa.
        Ei 3000 euroa riitä kahden vuoden oikomiseen, minullekin hinta-arvio laskettiin todellisuutta huomattavasti alemmas ja lopuksi lääkäri vain totesi että hinnat nousee kun aloin moittia kalliita kuukausikäyntejä.

• kokemusta on
        verrattuna kirjoitti:

invisalign-hoitoon tai hampaiden taakse asennettaviin rautoihin joissa tuo keskiarvo on päälle 5000 euroa.

kaverini oikoi ihan periteisillä metallisilla raudoilla ja maksoi hoidostaan kaksi vuotta 5300 euroa. häneltä ylä ja alapuoli oiottiin.
        Itse oioin hampaiden taakse tulevilla raudoilla eikä hinta läheskään noin kallis eli maksoin tasan 3700 euroa ja raudat oli minulla kiinteät hampaiden takana siis 1,9 kk ja sitten oli irrotettava huomaamaton koje noin puoli vuotta että sinun hintasi ei kyllä pidä paikkaansa ollenkaan.
        muuten aikuinen ei tarvitse enää hampaiden etupuolelle tulevia rautoja käyttää, löytyy hampaiden taakse tulevia rautoja monesti niillä oikominen käy nopeampaan kuin tavallisilla :)

• PP
        kokemusta on kirjoitti:

kaverini oikoi ihan periteisillä metallisilla raudoilla ja maksoi hoidostaan kaksi vuotta 5300 euroa. häneltä ylä ja alapuoli oiottiin.
        Itse oioin hampaiden taakse tulevilla raudoilla eikä hinta läheskään noin kallis eli maksoin tasan 3700 euroa ja raudat oli minulla kiinteät hampaiden takana siis 1,9 kk ja sitten oli irrotettava huomaamaton koje noin puoli vuotta että sinun hintasi ei kyllä pidä paikkaansa ollenkaan.
        muuten aikuinen ei tarvitse enää hampaiden etupuolelle tulevia rautoja käyttää, löytyy hampaiden taakse tulevia rautoja monesti niillä oikominen käy nopeampaan kuin tavallisilla :)

Hei,

Osaatko sanoa missä pääkaupunkiseudulla löytyy sellaisia paikkoja, joissa raudat laitetaan hampaiden taakse? En ole onnistunut löytämään kuin yhden joka on Oulussa??

T. Oikomishoitoa miettivä

• hhheiiidi
        kokemusta on kirjoitti:

Hei! Kertoisitko missä oikojalla kävit pistämässä hampaiden taakse olevat raudat?

• helpot, vaivattomat

Mulla raudat hampaiden takana.
      Niiden puhdistamisessa ei ole mitään ongelmaa, hyvin sujuu. Eivätkä ole yhtään hankalatkaan. Minulla on teininä ollut perinteisetkin raudat, joten todella tiedän mistä puhun. Ei minulla kyllä ollut ongelmia puhdistaa edessä olevia rautojakaan silloin aikoinaan, mutta nämä on vielä helpommat käytössä ja lisäksi ne ei todellakaan näy minnekään. Ei vaikuta puheeseen eikä pesuun eikä syömiseen, siis kaiken puolin helpot käytössä. :)
      Itse valitsin taaksekiinnitettävät monestakin syystä. Ensinnäkin oli kokemusta peri nteisistä raudoista jo ennestään, enkä missään nimessä niitä halunnut. Toisekseen nämä on todella helppojhoitoiset ja vaivattomat. Homma hoituu näillä näkymin paljon lyhyemmässä ajassa kuin oli suunniteltu, koska minun ei tarvinnut ottaa erillistä kitalakiosaakaan näihin, vaan
      homma hoituu samalla näiden rautojen kanssa.
      Itse olen 190% tyytyväinen omaan valintaani!
      Ja hinta sitten, ei minulla kuin 200 euron ero hampaiden eteen tulevilla raudoilla joten ei hinnastakaan kiinni valinta. 200 euroa enemmän eikä kukaan huomaa rautojani :)))

• mahdotonta

Kaikkiin oikomisiin hampaiden taakse laitettavat raudat eivät kuitenkaan valitettavasti käy. Jos korjataan syväpurentaa joka on 5mm eteenpäin, ja edessä on myös leukaleikkaus, niin silloin takana olevien sekä valkoisten brakettien käyttö ei ole mahdollista, koska eivät ole tarpeeksi kestävät leikkaukseen. Ainoa mahdollisuus on oikoa metallinvärisillä edessä olevilla raudoilla, niin ikävää kuin se onkin :(

• PP

HEi,

Kettotko kuka yksityinen tekee pääkaupunkiseudalla taakse laitettavilla raudoilla?

• hhhheiiiiidddiii

Hei missä pistit raudat hampaiden takaosaan?

• utelias14

missä otit raudat?:) suostuukone tekemään 14 vuotiaille?

• aikuinen oiottava

Minulla on niin hankala luustollisesta virheestä johtuva purentavika, että pääsin kunnalliselle puolelle hoitoon näin aikuisiällä vihdoin (oiottiin multa nuorenakin, mutta hoito jäi kesken edellisessä kotikunnassani). Näin ollen hinnat eivät ole ollenkaan vertailtavissa, kun maksan joka käynniltä vajaat 26 euroa tehtiin mitä tahansa.

Minulta leikattiin ennen rautoja kaikki neljä viisuria ja poistettiin lisäksi kaksi rautahammasta sivulta ylhäältä. Juhannuksen jälkeen tuli ylös osaraudoitus ja heinäkuussa alas koko kaari. Keskiviikkona sain yläkaaren kokonaan. Näiden kanssa on yllättävän hyvin oppinut elämään. Välillä on limakalvot rikki ja ruoka tarttuu rautoihin ja rumatkin nämä on, mutta pärjään sillä ajatuksella, että tämä on vain väliaikaista.

Pari vuotta pitäs pitää näitä ihan "peruskiskoja". Sitten olisi ylä- ja alaleuan leikkaus edessä ja vielä pari vuotta hoitoja muilla kojeilla ja loppuelämäksi jää langat hampaiden taakse. Iso homma ja ensin mietitytti ruveta tällaiseen "parhaalla nuoruusiällä" (olen nyt 22v), mutta oireet kävivät liian rasittaviksi.

• suu rautaa

Sain raudat vuosi sitten, olen nyt 24-vuotias. Aluksi vähän epäröin koko projektia, mutta mietittyäni hetken tajusin että kyllä hyvä purukalusto on korvaamaton! Suora tuomio oikojalta oli vähintään 2 vuotta kiinteillä, pääveto öisin, raudat sekä ylhäälle että alhaalle. Pääveto kyllä haittaa vähän sosiaalista elämää, kun sitä pitäisi joka yö käyttää:( Mutta en kadu hoidon aloittamista, ja vaikka välillä ärsyttää kuinka ihmiset kyylää kojeitani, niin tämä on vaan väliaikaista ja lopussa kiitos seisoo. Harmittaa vähän että hampaitani ei oiottu lapsena.. Mulla hoidon ennuste oli 2000-2500e per leuka (eli n.5000e)

• - - -

Huh. Pitää siis vielä täsmentää oikojan kanssa tätä hinta-arviota... Niin moni on jo kertonut, ettei tuo arvioitu kolme tonnia riitä mihinkään: puolet lisää, niin aletaan olla oikeissa lukemissa. No, kuitenkin on se oikominen sen arvoista. :)

Toisaalta jännittää ihmisten suhtautuminen tuleviin rautoihin, mutta olen minäkin lohduttautunut sillä, että väliaikaista tämä vain tulee olemaan (tuolla Damon systemillä oikomisen pitäisi siis olla nopeampaa, ja tästä olisinkin halunnut vielä kuulla mielipiteitä ja kokemuksia: onko teillä tavallisia rautoja/keraamisia jne. Edut ja haitat?). Ja ihan tarpeeksi pitkään olen jo hymyäni peitellyt!

Näistä näkymättömistä raudoista vielä. Onko siis Oulu ainoa paikka, jossa laitetaan rautoja hampaiden taakse?

• raudat suussa
        - - - kirjoitti:

Huh. Pitää siis vielä täsmentää oikojan kanssa tätä hinta-arviota... Niin moni on jo kertonut, ettei tuo arvioitu kolme tonnia riitä mihinkään: puolet lisää, niin aletaan olla oikeissa lukemissa. No, kuitenkin on se oikominen sen arvoista. :)

Toisaalta jännittää ihmisten suhtautuminen tuleviin rautoihin, mutta olen minäkin lohduttautunut sillä, että väliaikaista tämä vain tulee olemaan (tuolla Damon systemillä oikomisen pitäisi siis olla nopeampaa, ja tästä olisinkin halunnut vielä kuulla mielipiteitä ja kokemuksia: onko teillä tavallisia rautoja/keraamisia jne. Edut ja haitat?). Ja ihan tarpeeksi pitkään olen jo hymyäni peitellyt!

Näistä näkymättömistä raudoista vielä. Onko siis Oulu ainoa paikka, jossa laitetaan rautoja hampaiden taakse?

Moikka!
        Onpa täällä kovia hintoja...
        Itse aloitin aikuisiässä oikomishoidon viime helmikuussa Hymyklinikalla. Minulla oli tosi vinot alahampaat ja ylhäälläkin oli pari hammasta vinksallaan.
        Ylähampaat on nyt lähes suorat ja alhaalla vielä hieman tuunataan:) Käyn aina kolmen viikon välein ja käynnit maksaa 60-87e/käynti.
        Kojeistukset toki olivat kalliimmat n. 550-650e.
        Mielestäni hinnat ovat ihan ok ja on kiva kun ei ole kerralla tarvinnut maksaa mitään älytöntä summaa. Muutenkin on kiva kun nämä hampaissa olevat kiinnikkeet ovat valkoiset joten juuri kukaan ei ole edes huomannut, että minulla on raudat suussa.
        Odotan innolla suoria hampaita ja kaunista hymyä:)

• Chotto
        raudat suussa kirjoitti:

Moikka!
        Onpa täällä kovia hintoja...
        Itse aloitin aikuisiässä oikomishoidon viime helmikuussa Hymyklinikalla. Minulla oli tosi vinot alahampaat ja ylhäälläkin oli pari hammasta vinksallaan.
        Ylähampaat on nyt lähes suorat ja alhaalla vielä hieman tuunataan:) Käyn aina kolmen viikon välein ja käynnit maksaa 60-87e/käynti.
        Kojeistukset toki olivat kalliimmat n. 550-650e.
        Mielestäni hinnat ovat ihan ok ja on kiva kun ei ole kerralla tarvinnut maksaa mitään älytöntä summaa. Muutenkin on kiva kun nämä hampaissa olevat kiinnikkeet ovat valkoiset joten juuri kukaan ei ole edes huomannut, että minulla on raudat suussa.
        Odotan innolla suoria hampaita ja kaunista hymyä:)

Moi,

Kävin Hymyklinikalla itsekin arviokäynnillä. Ainut ongelma on, että minulla on yksi "drakulahammas" eli pitäisi poistaa yksi hammas tieltä ja laittaa ylä ja alaraudat. Keraamisilla braketeilla hinta-arvio oli 3500€, mikä minusta on todella paljon. Laskin, että sinun hoitosi maksaisi noin 2300€, miksiköhän ko. ero hinnassa?

• delefantti
        Chotto kirjoitti:

Moi,

Kävin Hymyklinikalla itsekin arviokäynnillä. Ainut ongelma on, että minulla on yksi "drakulahammas" eli pitäisi poistaa yksi hammas tieltä ja laittaa ylä ja alaraudat. Keraamisilla braketeilla hinta-arvio oli 3500€, mikä minusta on todella paljon. Laskin, että sinun hoitosi maksaisi noin 2300€, miksiköhän ko. ero hinnassa?

Heips!

Minäkin olen aloittanut oikomishoidon hymyklinikalla ja kojeet tulee ylähampaisiin viikon päästä ja myöhemmin myös alahampaisiin. Hinta-arvio oli munullakin noin 3000e euroa. Alkukäynti oli 65e, puhdistukset, kuvat ja muotit 170e, röntgenkuvat 115e ja tietty sitten hampaiden poistot, yleensä täytyy poistaa hampaita jotta saadaan tilaa. Itsellä 3 hampaan poisto noin 100e. Odotan ihan innolla rautoja vaikka kyllähän se varmasti vaikeuttaa syömistä; kipuja on varmasti kun niitä kiristellään ja lisäski joutuu rajoittamaan syömisiä, koska en halua, että läpinäkyvät braketit ja kumilenksut värjäytyvät ruuista ties minkä värisiksi. ;) Mutta kaikkeen tähän olen valmistautunut henkisesti, sillä olen aina halunnut suorat hampaat ja kauneuden eteenhän täytyy kärsiä. :D

• delefantti
        delefantti kirjoitti:

Heips!

Minäkin olen aloittanut oikomishoidon hymyklinikalla ja kojeet tulee ylähampaisiin viikon päästä ja myöhemmin myös alahampaisiin. Hinta-arvio oli munullakin noin 3000e euroa. Alkukäynti oli 65e, puhdistukset, kuvat ja muotit 170e, röntgenkuvat 115e ja tietty sitten hampaiden poistot, yleensä täytyy poistaa hampaita jotta saadaan tilaa. Itsellä 3 hampaan poisto noin 100e. Odotan ihan innolla rautoja vaikka kyllähän se varmasti vaikeuttaa syömistä; kipuja on varmasti kun niitä kiristellään ja lisäski joutuu rajoittamaan syömisiä, koska en halua, että läpinäkyvät braketit ja kumilenksut värjäytyvät ruuista ties minkä värisiksi. ;) Mutta kaikkeen tähän olen valmistautunut henkisesti, sillä olen aina halunnut suorat hampaat ja kauneuden eteenhän täytyy kärsiä. :D

Hampaiden poistaminen on inhottavaa puhaa...itse en ala kyllä viisureita poistamaan vapaaehtoisesti, ellei niihin siis tule jotain ongelmaa, koska sen verran hankalaa oli tämä hampaidenpoistoprosessi. Itseltäni poistettiin ylhäältä kaksi hammasta, kulmahampaista heti seuraavat hampaat ja ne paranivat ihan ok. Alhaalta poistettu hammas ei sitten parantunutkaan niin vaan; poiston jälkeen alkoi jumalaton särky joka onneksi kesti vain puoli tuntia, mutta veren hyytyminen kuopassa kesti neljä tuntia!! Ja mikä hampaiden poistossa on veemäisintä on se, että kaikki muutkin hampaat tulevat puruaroiksi, vihlovat ja koloista joutuu kaivelemaan ruokaa pitkän aikaa.

Noh, alahammaskuoppaani särki noin viikon, jonka jälkeen menin uudestaan hammaslääkäriin ja siihen laitettiin sellainen lääkepaikka. On ihanaa kun tulehtunutta hammaskuoppaa kaivellaan ja siihen painetaan pahanmakuinen lääkemömmö, joka erittää pahaa makua suuhun 3-4 päivää, koska se liukenee pikku hiljaa ja kaikki ruoat maistuu sitten sille. Onneksi hammas lopulta lähti paranemaan ja kohta tulee raudat! :D

• kesällä uusi hymy
        delefantti kirjoitti:

Heips!

hampaita muuta kuin silloin kun on ihan pakko. Mun hampaat oli tosi vinossa ja ahtaalla kun hoito aloitettiin. Yksi yläetuahammas oli ihan muiden takana. Ensimmäisellä käynnillä en meinannut uskoa kun sanottiin etttä hampaita ei tarvitse poistaa. Mulle kerrottiin että hymystä tulee kauniimpi kun hampaita ei poisteta ja että Hymyklinikalla halutaan kaikki potilaat hoitaa sillälailla että hymystä tulee mahdollisimman hieno.
        Noista kiristyksistä mulla on hampaat olleet vain vähän arat, vain rautojen laiton jölkeen oli pari päivää vaikea purra yhteen hampaita. Ja kyllä ne hampaat vaan on ruvenneet mahtumaan. En olisi kyllä uskonut.
        Läpinäkyvät raudat on pysyneet ihan siisteinä.Alussa mulla oli kumiset lanksut ja ne meni keltaiseksi kun söin currya. Nyt mulle laitetaan aina sellaset hampaanväriset teflorenksut jotka ei värjäydy vaikka syökin värjääviä ruokia. En mä ole kärsinyt pahemmin ja kaunistun päivä päivältä. Ennen kesää saan raudat pois. Kysyn varmaan jo joka käynnillä uudelleen että voisiko raudat saada pois yhtään aikaisemmin kun odotan niin kovasti sitä.

• klapikasan takana
        kesällä uusi hymy kirjoitti:

hampaita muuta kuin silloin kun on ihan pakko. Mun hampaat oli tosi vinossa ja ahtaalla kun hoito aloitettiin. Yksi yläetuahammas oli ihan muiden takana. Ensimmäisellä käynnillä en meinannut uskoa kun sanottiin etttä hampaita ei tarvitse poistaa. Mulle kerrottiin että hymystä tulee kauniimpi kun hampaita ei poisteta ja että Hymyklinikalla halutaan kaikki potilaat hoitaa sillälailla että hymystä tulee mahdollisimman hieno.
        Noista kiristyksistä mulla on hampaat olleet vain vähän arat, vain rautojen laiton jölkeen oli pari päivää vaikea purra yhteen hampaita. Ja kyllä ne hampaat vaan on ruvenneet mahtumaan. En olisi kyllä uskonut.
        Läpinäkyvät raudat on pysyneet ihan siisteinä.Alussa mulla oli kumiset lanksut ja ne meni keltaiseksi kun söin currya. Nyt mulle laitetaan aina sellaset hampaanväriset teflorenksut jotka ei värjäydy vaikka syökin värjääviä ruokia. En mä ole kärsinyt pahemmin ja kaunistun päivä päivältä. Ennen kesää saan raudat pois. Kysyn varmaan jo joka käynnillä uudelleen että voisiko raudat saada pois yhtään aikaisemmin kun odotan niin kovasti sitä.

Kävin Hymyklinikalla arviointikäynnillä. Mämmästelin vähän sitä kun kaikki oli avointa tilaa, siis kaikki kuuli ja näki mitä tehtiin ja keskusteltiin ei mitään intiimiteettisuojaa. Miten muut ovat kokeneet sen? Samoin maksaessani käteisellä en saanut minkäänlaista kuittia. Onko muuten hoito sujunut kuten sovittu? Onko hoitotulos ollut pysyvä?

• ffafafQAf
        klapikasan takana kirjoitti:

Kävin Hymyklinikalla arviointikäynnillä. Mämmästelin vähän sitä kun kaikki oli avointa tilaa, siis kaikki kuuli ja näki mitä tehtiin ja keskusteltiin ei mitään intiimiteettisuojaa. Miten muut ovat kokeneet sen? Samoin maksaessani käteisellä en saanut minkäänlaista kuittia. Onko muuten hoito sujunut kuten sovittu? Onko hoitotulos ollut pysyvä?

... ja sain kuitin. Mitä väliä sillä onko se tila avoin vai ei kun makaat tuolissa pää alaspäin. Ei sinua kukaan ulkopuolinen tule pällistelemään.

Minusta se on mukava paikka.

• Joku.

Itse en nyt siis ole aikuinen vielä, 18v, mutta maksulliseksi kuitenki tuli kun täys ikänen olen..

Minua häiritsi ylähampaissa se kun yksi etuhampaista oli ulkoneva, oli vaikea hymyillä. Joten halusin raudat joten kävin oikojalla syksyllä 2008, pääsin jonoon ja nyt viime torstaina sain raudat. Vähän yli vuoden odotus mutta nyt tuntuu hyvältä ja ihana ajatella että saan hymyillä estoitta ensi kesänä kun ne otetaan pois!

Hinnaksi tulee vain 200-300€ mikä ei ole paha hinta! :) Ja edessä olevat perus raudat on mutta silti hymyilen, kyylääjät kyylätköön, en välitä, kesällä hymyilen vieläkin leveämmin, ylpeänä siitä että raudat otin!

He jotka epäilevät rautojen ottamista vain siksi että pelkää mitä muut sanoo, mitä väliä muiden mielipiteillä on? Ne on vaan raudat.. ei iso juttu :) HYMYILKÄÄ RAUTASUUT! Hyviä lumipyry päiviä kaikille hrrr :)

• Olen saamassa raudat

Tietääkö joku onko olemassa sellaista ohjelmaa netissä millä voisi testata minkälaiset raudat on saamassa tai sellaista millä voisi lisätä raudat omaan kuvaansa, testata miltä näyttää raudat suussa.

• 40v.

ja mulla ollut perinteiset raudat reilun vuoden. Ensin ylös ja myöh. alas. Mulla käynnit yliop.kesk.sairaalassa n. 5 viikon välein. Eli polimaksut vain. Koko homma lähti käyntiin terveyskeskuksen hammaslääkäriltä jolta sain lähetteen eteenpäin. Limakalvot välillä rikki, ja hankaa mut ne vaivat kai yksilöllisiä, joilla enemmän, joilla vähemmän. Ruoka tarttuu hampaisiin ja ruokailun jälkeen hampaat ikävän likaisen tuntuset. Tuo hankausongelma ei mulla jatkuvaa. Alaleuan leikkaus tulossa keväällä. Niin, ja kaarilankojen kiristyksen jälkeen hampaat puruarat pari päivää mut siihen tottuu.

• (####)

mä tilasin netistä hammasraudat, kitalakiraudat ja niskavedon. musta nää on ihanat rakastan näitä. liimasin ite braketit ja niskavedon renkaan hyvin on pysyny jo 2 kuukautta.
        Mulla on suorat hampaat mutta pidän raudoista niin paljo että oli pakko saada ne.

• sadfgh
        (####) kirjoitti:

mä tilasin netistä hammasraudat, kitalakiraudat ja niskavedon. musta nää on ihanat rakastan näitä. liimasin ite braketit ja niskavedon renkaan hyvin on pysyny jo 2 kuukautta.
        Mulla on suorat hampaat mutta pidän raudoista niin paljo että oli pakko saada ne.

mistä voi tilata hammasrautoja kertokaa oon aina haaveillu niistä

• asdfhji
        sadfgh kirjoitti:

mistä voi tilata hammasrautoja kertokaa oon aina haaveillu niistä

kirjota googlelle fake braces ja braces shop

• bcxbxbxcbc

onko itse liimatut raudat vielä pysynyt?

• khgihgdhg

itse liimatut raudat on pysynyt liiankin hyvin kiinni.

• xjjdrtud

halpaa hoitoa kun hoitaa itse

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1515
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe