Tapanin vastauksen myötä päätin toimia näin. Hän näet tuolla toisaalla otsikoi "Ehkä 'to' vastaa". Olisi kuitenkin kohtuutonta odottaa, että joku kahlaisi kaiken läpi ja niin laitan aloituksen.
"Vanhassa hepreassa ei ollut välimerkkejä. Ne korvattiin välisanoilla."
Väittämä välisanoista välimerkkien korvikkeena on minulle outo ja uusi. Ehkä niin on, ehkä ei. Olisi ihan hauska saada asian tiimoilta muutakin kuin linkki Jeffin sivuille. Vaikka jotain tietoa.
to...
3
223
Vastaukset
En löytänyt suomenkielistä vastausta tähän kysymykseen, mutta pari englanninkielistä. Toivottavasti niistä on jotakin apua.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hebrew_punctuation
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=15989285
http://mb-soft.com/believe/text/inerranc.htm
Wikipedian artikkeli on vähän hämärä ilman kahta jälkimmäistä, koska se käsittelee vain modernia hepreaa ja vastaukseen jää siis aukkoja.- to....
kuullut välisanoista, vanhemmissa kirjoituksissa ei todella ollut pisteitä ja pilkkuja,lause- tai kappalejakoa mikä on aiheuttanut kääntäjille vaikeuksia, myös VT:n kääntäjille. En edes ymmärrä miten muinoin olisi korvattu nykymerkkien puute, eiväthän kirjurit muinoin ajatelleet että mitään "puuttui", oma pötkökirjoitus oli heille tuolloin riittävä. Jos löydän jonkun linkin laitan sen tänne.
- f.e.s.
Aloitusta kirjoittaessani tutkailin samalla Tapani Harviaisen ja Karl-Johan Ilmanin toimittamaa kirjaa "Juutalainen kulttuuri", jossa myös kielestä vähän. Eri kehitysvaiheita ja kirjaimistoja.
Kirjassa on myös ns. Gezerin kalenteri (ajoitus haarukassa 950-900eKr.), jossa ei ainakaan käännöksessä ole mitään välisanoja. Tosin tuossa voi aina vedota siihen, että olen käännöksen varassa. Toki kirjassa kuva itse tekstistä, mutta enhän minä sitä osaa lukea.
Epäilyni välisanoista välimerkkien korvaajana perustui kuitenkin samaan. Miksi korvata jotain ei-puuttuvaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174766
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2012581Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731687Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella291615- 211409
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon251342Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1471101
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42962Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74932