Lomautus kestää

yli 200 päivää?

Löysin SAK:n sivuilta tälläisen tekstin:

Jos lomautus on kestänyt vähintään 200 päivää ja työntekijä itse irtisanoo työsopimuksensa, on hän oikeutettu samaan hyväkseen työnantajan noudatettavana olevan irtisanomisajan mukaisen palkan.

Onko kokemusta pitääkö paikkaansa? Ja miten osa-aikaisilla työntekijöillä lasketaan tuo irtisanomisajan palkka(2kk) kun esim minulla ei lue työsopimuksessa mitään työajoista/tunneista. Olen siis 'kutsutaan tarvittaessa sopimuksella' töissä??

Vuosituloni oli esim viimevuonna n. 26 000€.

4

1911

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinua ollenkaan

Oletko tosiaan lomautettuna. Eihän sinua tarvitse lomauttaa, jos työsopimuksesi on nollatuntisopimus eli tunteja voi olla määräämättömän ajan 0 kpl. Työnantaja voi vain olla osoittamasta sinulle työtä. Parasta puhua oman liiton asiantuntijan kanssa.

• kai...

Olen saanut kirjallisen todistuksen työpaikaltani että olen lomautettu. Olen ilmoittautunut työkkäriin työnhakijaksi ja koska kuulun ytk:hon saan ansiosidonnaista. Lomautus on kokoaikainen ja kestää reilut 200 päivää.

Työsopimuksestani sen verran että olen ollut kyseisessä firmassa jo vuosia ja tehnyt pääsääntöisesti viikonloppuvuoroja ja kesälomatuurauksia. Olen siis vakituinen osa-aikainen mutta mitään tuntimäärää eikä työpäiviä ole sopimukseeni kirjattu.

• lakineuvoja
        kai... kirjoitti:

Olen saanut kirjallisen todistuksen työpaikaltani että olen lomautettu. Olen ilmoittautunut työkkäriin työnhakijaksi ja koska kuulun ytk:hon saan ansiosidonnaista. Lomautus on kokoaikainen ja kestää reilut 200 päivää.

Työsopimuksestani sen verran että olen ollut kyseisessä firmassa jo vuosia ja tehnyt pääsääntöisesti viikonloppuvuoroja ja kesälomatuurauksia. Olen siis vakituinen osa-aikainen mutta mitään tuntimäärää eikä työpäiviä ole sopimukseeni kirjattu.

YTK-kasan sivuilla on lakineuvoja. Katso sieltä.

• Työnantaja_maksaa
        lakineuvoja kirjoitti:

YTK-kasan sivuilla on lakineuvoja. Katso sieltä.

Ytk:sta ei ole apua tuossa lopputiliasiassa. Se on täysin työnantajan käsissä miten he asian näkevät. Lain mukaan irtisanomisajan palkka on maksettava mutta se miten se lasketaan tässä tapauksessa on epäselvää koska sopimuksessa ei lue mitään tuntimääriä. Järkevintähän olisi se että laskettaisiin vuosiansioista keskiarvo kuukautta kohti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      444
      3009
    2. Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon

Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel
      Maailman menoa
      137
      2245
    3. Minkä ikäinen

Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      132
      2063
    4. Kaninkolojen vaikutus?

Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak
      Sinkut
      208
      1314
    5. Kuka omistaa entisen Veljeskodin?

Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä
      Ähtäri
      7
      1305
    6. Martina ei mennyt naimisiin

IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1243
    7. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      28
      1218
    8. Kuka opettaja, mikä koulu

Minkä koulun opettaja saanut potkut
      Nivala
      8
      1046
    9. Millaiset hiukset kaivatullasi on?

Hiusten pituus, väri, suorat vai kiharat?
      Ikävä
      56
      1021
    10. Ootko miettiny koskaan

Et oot jonkun mielestä ihanista ihanin ❤️
      Ikävä
      37
      775
    Aihe