Nissan NP300

ad hoc

Onko kellään vielä kokemuksia ko autosta? Mikä juttu mahtaa olla kyseessä, kun Navaran jälkeen toivat markkinoille vanhan pickupin? Oliko Navara kuitenkin liian kallis ja turhamainen (=ns. elämäntapa auto, ei työkalu). Ainakaan myynti ei suju toisin kuin Isuzulla.

Onko tämä siis nimeä lukuunottamatta sama kuin vanha King cap? Eli perusrakenteeltaan sama auto, mikä esiteltiin joskus 80-luvulla? Tämä vain hiukan arveluttaa kun Navarakin sai lähes kelvottoman tuloksen törmäystestissä, tuskin NP300 on sen parempi. Muuten vanhanaikaisuus näistä autoista puhuttaessa on mielestäni vain etu. Lavakin on vielä 1,85 m pitkä eikä mikään 1,7 metrinen kippo.

Ja mikä mahtaa olla totuus Nissanin koneen kestävyydestä? Muutenhan tekniikka kai on ok, kunhan pellit suojaa.

17

17530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestä

      perinteinen king cap tuli takaisin, koska Navara oli liian hieno ja kallis ryskäajoon, mihin näitä pääasiassa ostetaan. King cap on työkalu ja Navara on enemmän kaupunkipaku. Aikoinaan Nissanin omistaneena voin sanoa ettei ole King cap paljon muuttunut vajaan 20 vuoden aikana ainakaan päällepäin. Toki moottori on huomattavasti pirteämpi kuin vanha 80-heppainen vapari. Koppi on kyllä lähes sama. Miksipä mennä muuttamaan toimivaa. Toivottavasti vaihdelaatikko on nykyään kestävämpi, kovemmassa käytössä oli tapana porsia ainakin nelikoissa.

      • ad hoc

        Ruotsiin ei NP:tä viedä, ovat kai liian herraskaista väkeä ostamaan tällaista vanhanaikaista autoa. Toivottavasti kyseessä ei ole mikään kehitysmaihin suunnattu versio, sinnehän monesti tehtaat vanhoja malleja myyvät. Ettei vain laatukin olisi silloin vähän toisarvoinen juttu. Toivottavasti tästä ei ole kyse.

        Itsekin olen Nissaneilla ajanut liki 10 vuotta, malleina King Capit vm. -89, -97 ja 2000. Ihan hyviä laitteita, vaikka ominaisuudet meneekin ristiin. vanhin oli muuten paras, mutta kone tietysti oli laiska. Valoissakin oli vielä silloin pyyhkimet. Uusin oli tehokkain, mutta ajettavuus ei ollut yhtään vanhinta parempi, mielummin päinvastoin. Vanhimman jousitus oli tasapainoisin, samoín ohjaus. Kulutuskaan ei uudemmissa ollut yhtään vanhinta pienempi. Ilmeisesti vaihteiston kestävyys ei enää 1998 esitellyssä mallissa ollut ongelma? Ainakaan minä en uusimmasta sitä saanut särjettyä, vaikka autosta luopuessani sillä oli ajettu 225 tkm.

        Ei toimivaa koppaa sinänsä pidäkään muuttaa, Nissanin kori on monilta osiltaan markkinoiden paras (ulkomitat, etupenkkien takana ei koroketta-> tavarat lattialla eikä hyllyllä, lavan pituus suurin ja pohjan korkeus pienin) ainoastaan 80-luvun kolariturvallisuus ei oikein houkuttele, kun Mitsukin sai 4 tähteä euroncapista.

        Pitää kai käydä paikallisen myyjän juttusilla.


      • moottoriongelmat
        ad hoc kirjoitti:

        Ruotsiin ei NP:tä viedä, ovat kai liian herraskaista väkeä ostamaan tällaista vanhanaikaista autoa. Toivottavasti kyseessä ei ole mikään kehitysmaihin suunnattu versio, sinnehän monesti tehtaat vanhoja malleja myyvät. Ettei vain laatukin olisi silloin vähän toisarvoinen juttu. Toivottavasti tästä ei ole kyse.

        Itsekin olen Nissaneilla ajanut liki 10 vuotta, malleina King Capit vm. -89, -97 ja 2000. Ihan hyviä laitteita, vaikka ominaisuudet meneekin ristiin. vanhin oli muuten paras, mutta kone tietysti oli laiska. Valoissakin oli vielä silloin pyyhkimet. Uusin oli tehokkain, mutta ajettavuus ei ollut yhtään vanhinta parempi, mielummin päinvastoin. Vanhimman jousitus oli tasapainoisin, samoín ohjaus. Kulutuskaan ei uudemmissa ollut yhtään vanhinta pienempi. Ilmeisesti vaihteiston kestävyys ei enää 1998 esitellyssä mallissa ollut ongelma? Ainakaan minä en uusimmasta sitä saanut särjettyä, vaikka autosta luopuessani sillä oli ajettu 225 tkm.

        Ei toimivaa koppaa sinänsä pidäkään muuttaa, Nissanin kori on monilta osiltaan markkinoiden paras (ulkomitat, etupenkkien takana ei koroketta-> tavarat lattialla eikä hyllyllä, lavan pituus suurin ja pohjan korkeus pienin) ainoastaan 80-luvun kolariturvallisuus ei oikein houkuttele, kun Mitsukin sai 4 tähteä euroncapista.

        Pitää kai käydä paikallisen myyjän juttusilla.

        Jokohan moottoriongelmat ja korin kestävyysongelmat on saatu ratkaistua. Tässä edellisessä mallissa ennen Navaraa oli paljonkin ongelmia.

        Moottorissa oli joku osa alakerrassa jota ei oltu tehty tarpeeksi vahvaksi, mikä aiheuttaa sen että varsin vähillä kilometreillä syntyy täystuho.

        Korin ongelma taas on että lava oli liian lähellä cabiinia, mikä tekee sen että ei kestä maastoajoa. Jos ojan yli ajat, niin alusta ja lava kun elävät, se painoi cabiinin takaseinät lommoille. Toivottavasti tämäkin on korjattu. Nissanin mukaan vanha KingCappi ei ilmeisesti ollut maastoauto, kun ojanylitys oli maahantuojalla tulkittu "vääränlaiseksi käytöksi".


        Uudistamisen vastaisuutta en ymmärrä. Siinähän vain korjataan vanhoja ongelmia ja puutteita, kuten laatu, teho ja kestävyysongelmia. Sekä parannellaan ominaisuuksia. Navaran kohdalla ongelma ei ollutkaan uudistaminen sillä tavalla, vaan siitä tehtiin liian luxus ja siihen ehkä lisättiin liikaa turhaa. Teknisestihän korikin on vanhahtava, josta kertoo jo huono törmäystestituloskin.

        Että näin, toivottavasti ovat päässeet ongelmista yli.


      • vielä . . .
        moottoriongelmat kirjoitti:

        Jokohan moottoriongelmat ja korin kestävyysongelmat on saatu ratkaistua. Tässä edellisessä mallissa ennen Navaraa oli paljonkin ongelmia.

        Moottorissa oli joku osa alakerrassa jota ei oltu tehty tarpeeksi vahvaksi, mikä aiheuttaa sen että varsin vähillä kilometreillä syntyy täystuho.

        Korin ongelma taas on että lava oli liian lähellä cabiinia, mikä tekee sen että ei kestä maastoajoa. Jos ojan yli ajat, niin alusta ja lava kun elävät, se painoi cabiinin takaseinät lommoille. Toivottavasti tämäkin on korjattu. Nissanin mukaan vanha KingCappi ei ilmeisesti ollut maastoauto, kun ojanylitys oli maahantuojalla tulkittu "vääränlaiseksi käytöksi".


        Uudistamisen vastaisuutta en ymmärrä. Siinähän vain korjataan vanhoja ongelmia ja puutteita, kuten laatu, teho ja kestävyysongelmia. Sekä parannellaan ominaisuuksia. Navaran kohdalla ongelma ei ollutkaan uudistaminen sillä tavalla, vaan siitä tehtiin liian luxus ja siihen ehkä lisättiin liikaa turhaa. Teknisestihän korikin on vanhahtava, josta kertoo jo huono törmäystestituloskin.

        Että näin, toivottavasti ovat päässeet ongelmista yli.

        Moottoriongelma ilmeisesti koski vain sitä viimeisintä mallia, koska moottorin tehoa kasvatettiin todella rajusti, ja alakerta säilyi silti ennallaan, eikä sitä päivitetty muun moottorin mukana. Uskon kyllä itse että tämä on jo korjattu.

        Lavaongelmankin uskon korjatuksi.

        Sehän tässä mallissa onkin hyvä puoli, sen pitäisi olla kaikin puolin luotettava, koska ollut jo niin kauan tuotannossa että lastentautien olisi pitänyt aika varmasti poistua.

        Ulkonäöllisesti pidinkin paljon enemmän tästä vanhasta, mitä navarasta. Nykypäivänäkin näyttää varsin hienolta, verrattuna hiluxeihin ja muihin.


      • ad hoc
        moottoriongelmat kirjoitti:

        Jokohan moottoriongelmat ja korin kestävyysongelmat on saatu ratkaistua. Tässä edellisessä mallissa ennen Navaraa oli paljonkin ongelmia.

        Moottorissa oli joku osa alakerrassa jota ei oltu tehty tarpeeksi vahvaksi, mikä aiheuttaa sen että varsin vähillä kilometreillä syntyy täystuho.

        Korin ongelma taas on että lava oli liian lähellä cabiinia, mikä tekee sen että ei kestä maastoajoa. Jos ojan yli ajat, niin alusta ja lava kun elävät, se painoi cabiinin takaseinät lommoille. Toivottavasti tämäkin on korjattu. Nissanin mukaan vanha KingCappi ei ilmeisesti ollut maastoauto, kun ojanylitys oli maahantuojalla tulkittu "vääränlaiseksi käytöksi".


        Uudistamisen vastaisuutta en ymmärrä. Siinähän vain korjataan vanhoja ongelmia ja puutteita, kuten laatu, teho ja kestävyysongelmia. Sekä parannellaan ominaisuuksia. Navaran kohdalla ongelma ei ollutkaan uudistaminen sillä tavalla, vaan siitä tehtiin liian luxus ja siihen ehkä lisättiin liikaa turhaa. Teknisestihän korikin on vanhahtava, josta kertoo jo huono törmäystestituloskin.

        Että näin, toivottavasti ovat päässeet ongelmista yli.

        "Uudistamisen vastaisuutta en ymmärrä. Siinähän vain korjataan vanhoja ongelmia ja puutteita, kuten laatu, teho ja kestävyysongelmia."

        Tuo kestävyysongelma ymmärtääkseni tuli, kun konetta uudistettiin siten, että teho nousi 104 -> 133 hv.


      • mutta ....
        ad hoc kirjoitti:

        "Uudistamisen vastaisuutta en ymmärrä. Siinähän vain korjataan vanhoja ongelmia ja puutteita, kuten laatu, teho ja kestävyysongelmia."

        Tuo kestävyysongelma ymmärtääkseni tuli, kun konetta uudistettiin siten, että teho nousi 104 -> 133 hv.

        Siinä ongelma olikin kun sitä ei uudistettu tarpeeksi. Se olisi pitänyt tehdä kunnolla alusta loppuun.


      • useasta
        ad hoc kirjoitti:

        "Uudistamisen vastaisuutta en ymmärrä. Siinähän vain korjataan vanhoja ongelmia ja puutteita, kuten laatu, teho ja kestävyysongelmia."

        Tuo kestävyysongelma ymmärtääkseni tuli, kun konetta uudistettiin siten, että teho nousi 104 -> 133 hv.

        koneesta vaihdettiin kansi, kun oli liian ahtaat öljykanavat ja kylmäkäynnistyksessä kannentiiviste antoi periksi.


      • L200
        ad hoc kirjoitti:

        "Uudistamisen vastaisuutta en ymmärrä. Siinähän vain korjataan vanhoja ongelmia ja puutteita, kuten laatu, teho ja kestävyysongelmia."

        Tuo kestävyysongelma ymmärtääkseni tuli, kun konetta uudistettiin siten, että teho nousi 104 -> 133 hv.

        Eikös tän uuden mallin NP300 kone ole sama kun paljon tehokkaammassa Navarassa. Eli tähän NP300 malliin tehoa on pudotettu 171hv:sta 133 hevosvoimaan, jolloin voisi kuvitella että kestävyyskin kasvaa.

        Uudessa Kevyt kuljetuskalusto lehdessä oli esittely. Hinta oli ihan houkutteleva, Comfort paketilla vain 23700€, ei paha.


      • ad hoc
        L200 kirjoitti:

        Eikös tän uuden mallin NP300 kone ole sama kun paljon tehokkaammassa Navarassa. Eli tähän NP300 malliin tehoa on pudotettu 171hv:sta 133 hevosvoimaan, jolloin voisi kuvitella että kestävyyskin kasvaa.

        Uudessa Kevyt kuljetuskalusto lehdessä oli esittely. Hinta oli ihan houkutteleva, Comfort paketilla vain 23700€, ei paha.

        Ei sitä tehoa ole pudotettu. Kone on sama kuin ennenkin, ennen Navaraa. 133 kv.

        Navaraan tehoa lisättiin verrattuna edelliseen king cappiin.


      • L200
        ad hoc kirjoitti:

        Ei sitä tehoa ole pudotettu. Kone on sama kuin ennenkin, ennen Navaraa. 133 kv.

        Navaraan tehoa lisättiin verrattuna edelliseen king cappiin.

        Kyllä ainakin tuossa lehtiartikkelissa sanottiin ihan selkeästi että kone on sama kuin Navarassa mutta teholtaan pienempi, eli ilmeisesti samantehoinen kuin vanhassa KingCab:ssa.

        Eli Navaraan on kehitetty uusi moottori joka on otettu myös KingCab:ssa käyttöön hieman kuristettuna. Käsittääkseni KingCab:n vanha moottori oli myös 133hv tehoinen, mutta se nimenomaan EI ole sama moottori kuin uuden NP300:n 133hv moottori.

        Tämä siis tuosta mainitsemastani lehdestä.


      • ad hoc
        L200 kirjoitti:

        Kyllä ainakin tuossa lehtiartikkelissa sanottiin ihan selkeästi että kone on sama kuin Navarassa mutta teholtaan pienempi, eli ilmeisesti samantehoinen kuin vanhassa KingCab:ssa.

        Eli Navaraan on kehitetty uusi moottori joka on otettu myös KingCab:ssa käyttöön hieman kuristettuna. Käsittääkseni KingCab:n vanha moottori oli myös 133hv tehoinen, mutta se nimenomaan EI ole sama moottori kuin uuden NP300:n 133hv moottori.

        Tämä siis tuosta mainitsemastani lehdestä.

        Vanhassa King capissä on 2488cc/133hv/304Nm YD25DDTi-moottori. Sama on NP300:ssa kuin myös Navarassa vähän tehokkaampana.

        Epäilen siis vahvasti, että kyseessä olisi uusi kone. Toivottavasti silti sisuskaluja olisi saatu vahvistettua sen verran, että kestävyys olisi kohdallaan.


      • Ex King Cab
        ad hoc kirjoitti:

        Vanhassa King capissä on 2488cc/133hv/304Nm YD25DDTi-moottori. Sama on NP300:ssa kuin myös Navarassa vähän tehokkaampana.

        Epäilen siis vahvasti, että kyseessä olisi uusi kone. Toivottavasti silti sisuskaluja olisi saatu vahvistettua sen verran, että kestävyys olisi kohdallaan.

        "Päivitettiin" 2006 jälkeen, eli mylly sai uuden vahvemman kampiakselin ja laakerit. Vanhassa YD25DDTi -koneessa oli huono materiaaliset laakeriliuskat kampiakselilla, jonka takia koneet porsivat. "Huonot" koneet olivat tuotannossa 2002-2006, 1998-2001 tuotannossa oli TD25TD IC mylly, mikä oli täysin erilainen tuoreempaan YD25DDTi moottoriin nähden. TD25TD IC kone oli evoluutioversio vanhasta SD25 koneesta, joka on 70-luvun peruja. Sen sijaan YD25DDTi perustuu Nissanin 90 -luvulla kehittämään 2.2l henkilöautodieseliin, jota käytettiin mm. Almerassa ja Primerassa.

        TD25TD IC:
        -esikammiodiesel,valurautakansi
        -OHV 8 valve (työntötankorakenne, ratasjakopää)
        -102hp
        -Öljytilavuus 7.5l

        YD25DDTi:
        -suoraruisku, alumiinikansi.
        -DOHC 16 valve (jakopää ketjulla)
        -133hp
        -öljytilavuus 4l

        Navaran kone on tuo "päivitetty" versio YD25DDTi myllystä. Öljytilavuuttakin on kasvatettu useiden muiden parannusten ohessa. Perusrakenne on kuitenkin hyvin lähellä YD25DDTi:tä. Aika näytää, kestävätkö koneet.


      • as hoc
        Ex King Cab kirjoitti:

        "Päivitettiin" 2006 jälkeen, eli mylly sai uuden vahvemman kampiakselin ja laakerit. Vanhassa YD25DDTi -koneessa oli huono materiaaliset laakeriliuskat kampiakselilla, jonka takia koneet porsivat. "Huonot" koneet olivat tuotannossa 2002-2006, 1998-2001 tuotannossa oli TD25TD IC mylly, mikä oli täysin erilainen tuoreempaan YD25DDTi moottoriin nähden. TD25TD IC kone oli evoluutioversio vanhasta SD25 koneesta, joka on 70-luvun peruja. Sen sijaan YD25DDTi perustuu Nissanin 90 -luvulla kehittämään 2.2l henkilöautodieseliin, jota käytettiin mm. Almerassa ja Primerassa.

        TD25TD IC:
        -esikammiodiesel,valurautakansi
        -OHV 8 valve (työntötankorakenne, ratasjakopää)
        -102hp
        -Öljytilavuus 7.5l

        YD25DDTi:
        -suoraruisku, alumiinikansi.
        -DOHC 16 valve (jakopää ketjulla)
        -133hp
        -öljytilavuus 4l

        Navaran kone on tuo "päivitetty" versio YD25DDTi myllystä. Öljytilavuuttakin on kasvatettu useiden muiden parannusten ohessa. Perusrakenne on kuitenkin hyvin lähellä YD25DDTi:tä. Aika näytää, kestävätkö koneet.

        Korjataanko särkyneet koneet uusilla, vahvemmilla osilla vai alkuperäisillä heikommilla?

        Ainakin vaihteistossa (vanhemmissa malleissa, jolloin kestävyys oli ongelmana) on mahdollisuus käyttää korjauksessa vahvistettuja osia, miten koneessa?


      • sama.
        as hoc kirjoitti:

        Korjataanko särkyneet koneet uusilla, vahvemmilla osilla vai alkuperäisillä heikommilla?

        Ainakin vaihteistossa (vanhemmissa malleissa, jolloin kestävyys oli ongelmana) on mahdollisuus käyttää korjauksessa vahvistettuja osia, miten koneessa?

        Erottaako parannetun ja vanhemman version jotenkin, jos käytetyjä liikkeessä tutkii?


      • Ex King Cab
        as hoc kirjoitti:

        Korjataanko särkyneet koneet uusilla, vahvemmilla osilla vai alkuperäisillä heikommilla?

        Ainakin vaihteistossa (vanhemmissa malleissa, jolloin kestävyys oli ongelmana) on mahdollisuus käyttää korjauksessa vahvistettuja osia, miten koneessa?

        Linkissä on puitu laakerointijuttua laajemmin. Kuten jutusta käy ilmi, samat pxxxalaakeit sinne laitetaan, tosin kestävämpiäkin olisi saatavilla, mutta Nissan huolto niitä ei laita. Nuo paremmat tarvikelaakerit vaativat lievää modifikaatiota mahtuakseen. Sääli sinällään, muutoin tuo Nisun kone on kyllä moottori parhaasta päästä.

        http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=49856


      • ad hoc
        Ex King Cab kirjoitti:

        Linkissä on puitu laakerointijuttua laajemmin. Kuten jutusta käy ilmi, samat pxxxalaakeit sinne laitetaan, tosin kestävämpiäkin olisi saatavilla, mutta Nissan huolto niitä ei laita. Nuo paremmat tarvikelaakerit vaativat lievää modifikaatiota mahtuakseen. Sääli sinällään, muutoin tuo Nisun kone on kyllä moottori parhaasta päästä.

        http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=49856

        Vihdoin jotain täsmällistä juttua aiheesta.


    • navara1

      mulla Navara Double cab -05 tähänasti pelannu hienosti nyt 120000 mittarissa molemmat perän stefat tihkuu rumpuun öljyä osat työ 1250,00€ per puoli..
      Ei saa stefoja tulee koko paketti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      84
      10481
    2. Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen

      "Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu
      Maailman menoa
      135
      8727
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      90
      6047
    4. Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita

      näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään
      Maailman menoa
      60
      4218
    5. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      50
      4210
    6. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      80
      4050
    7. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      50
      3699
    8. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      67
      3139
    9. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      7
      3097
    10. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      62
      2930
    Aihe