Nissan NP300

ad hoc

Onko kellään vielä kokemuksia ko autosta? Mikä juttu mahtaa olla kyseessä, kun Navaran jälkeen toivat markkinoille vanhan pickupin? Oliko Navara kuitenkin liian kallis ja turhamainen (=ns. elämäntapa auto, ei työkalu). Ainakaan myynti ei suju toisin kuin Isuzulla.

Onko tämä siis nimeä lukuunottamatta sama kuin vanha King cap? Eli perusrakenteeltaan sama auto, mikä esiteltiin joskus 80-luvulla? Tämä vain hiukan arveluttaa kun Navarakin sai lähes kelvottoman tuloksen törmäystestissä, tuskin NP300 on sen parempi. Muuten vanhanaikaisuus näistä autoista puhuttaessa on mielestäni vain etu. Lavakin on vielä 1,85 m pitkä eikä mikään 1,7 metrinen kippo.

Ja mikä mahtaa olla totuus Nissanin koneen kestävyydestä? Muutenhan tekniikka kai on ok, kunhan pellit suojaa.

17

15495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestä

      perinteinen king cap tuli takaisin, koska Navara oli liian hieno ja kallis ryskäajoon, mihin näitä pääasiassa ostetaan. King cap on työkalu ja Navara on enemmän kaupunkipaku. Aikoinaan Nissanin omistaneena voin sanoa ettei ole King cap paljon muuttunut vajaan 20 vuoden aikana ainakaan päällepäin. Toki moottori on huomattavasti pirteämpi kuin vanha 80-heppainen vapari. Koppi on kyllä lähes sama. Miksipä mennä muuttamaan toimivaa. Toivottavasti vaihdelaatikko on nykyään kestävämpi, kovemmassa käytössä oli tapana porsia ainakin nelikoissa.

      • ad hoc

        Ruotsiin ei NP:tä viedä, ovat kai liian herraskaista väkeä ostamaan tällaista vanhanaikaista autoa. Toivottavasti kyseessä ei ole mikään kehitysmaihin suunnattu versio, sinnehän monesti tehtaat vanhoja malleja myyvät. Ettei vain laatukin olisi silloin vähän toisarvoinen juttu. Toivottavasti tästä ei ole kyse.

        Itsekin olen Nissaneilla ajanut liki 10 vuotta, malleina King Capit vm. -89, -97 ja 2000. Ihan hyviä laitteita, vaikka ominaisuudet meneekin ristiin. vanhin oli muuten paras, mutta kone tietysti oli laiska. Valoissakin oli vielä silloin pyyhkimet. Uusin oli tehokkain, mutta ajettavuus ei ollut yhtään vanhinta parempi, mielummin päinvastoin. Vanhimman jousitus oli tasapainoisin, samoín ohjaus. Kulutuskaan ei uudemmissa ollut yhtään vanhinta pienempi. Ilmeisesti vaihteiston kestävyys ei enää 1998 esitellyssä mallissa ollut ongelma? Ainakaan minä en uusimmasta sitä saanut särjettyä, vaikka autosta luopuessani sillä oli ajettu 225 tkm.

        Ei toimivaa koppaa sinänsä pidäkään muuttaa, Nissanin kori on monilta osiltaan markkinoiden paras (ulkomitat, etupenkkien takana ei koroketta-> tavarat lattialla eikä hyllyllä, lavan pituus suurin ja pohjan korkeus pienin) ainoastaan 80-luvun kolariturvallisuus ei oikein houkuttele, kun Mitsukin sai 4 tähteä euroncapista.

        Pitää kai käydä paikallisen myyjän juttusilla.


      • moottoriongelmat
        ad hoc kirjoitti:

        Ruotsiin ei NP:tä viedä, ovat kai liian herraskaista väkeä ostamaan tällaista vanhanaikaista autoa. Toivottavasti kyseessä ei ole mikään kehitysmaihin suunnattu versio, sinnehän monesti tehtaat vanhoja malleja myyvät. Ettei vain laatukin olisi silloin vähän toisarvoinen juttu. Toivottavasti tästä ei ole kyse.

        Itsekin olen Nissaneilla ajanut liki 10 vuotta, malleina King Capit vm. -89, -97 ja 2000. Ihan hyviä laitteita, vaikka ominaisuudet meneekin ristiin. vanhin oli muuten paras, mutta kone tietysti oli laiska. Valoissakin oli vielä silloin pyyhkimet. Uusin oli tehokkain, mutta ajettavuus ei ollut yhtään vanhinta parempi, mielummin päinvastoin. Vanhimman jousitus oli tasapainoisin, samoín ohjaus. Kulutuskaan ei uudemmissa ollut yhtään vanhinta pienempi. Ilmeisesti vaihteiston kestävyys ei enää 1998 esitellyssä mallissa ollut ongelma? Ainakaan minä en uusimmasta sitä saanut särjettyä, vaikka autosta luopuessani sillä oli ajettu 225 tkm.

        Ei toimivaa koppaa sinänsä pidäkään muuttaa, Nissanin kori on monilta osiltaan markkinoiden paras (ulkomitat, etupenkkien takana ei koroketta-> tavarat lattialla eikä hyllyllä, lavan pituus suurin ja pohjan korkeus pienin) ainoastaan 80-luvun kolariturvallisuus ei oikein houkuttele, kun Mitsukin sai 4 tähteä euroncapista.

        Pitää kai käydä paikallisen myyjän juttusilla.

        Jokohan moottoriongelmat ja korin kestävyysongelmat on saatu ratkaistua. Tässä edellisessä mallissa ennen Navaraa oli paljonkin ongelmia.

        Moottorissa oli joku osa alakerrassa jota ei oltu tehty tarpeeksi vahvaksi, mikä aiheuttaa sen että varsin vähillä kilometreillä syntyy täystuho.

        Korin ongelma taas on että lava oli liian lähellä cabiinia, mikä tekee sen että ei kestä maastoajoa. Jos ojan yli ajat, niin alusta ja lava kun elävät, se painoi cabiinin takaseinät lommoille. Toivottavasti tämäkin on korjattu. Nissanin mukaan vanha KingCappi ei ilmeisesti ollut maastoauto, kun ojanylitys oli maahantuojalla tulkittu "vääränlaiseksi käytöksi".


        Uudistamisen vastaisuutta en ymmärrä. Siinähän vain korjataan vanhoja ongelmia ja puutteita, kuten laatu, teho ja kestävyysongelmia. Sekä parannellaan ominaisuuksia. Navaran kohdalla ongelma ei ollutkaan uudistaminen sillä tavalla, vaan siitä tehtiin liian luxus ja siihen ehkä lisättiin liikaa turhaa. Teknisestihän korikin on vanhahtava, josta kertoo jo huono törmäystestituloskin.

        Että näin, toivottavasti ovat päässeet ongelmista yli.


      • vielä . . .
        moottoriongelmat kirjoitti:

        Jokohan moottoriongelmat ja korin kestävyysongelmat on saatu ratkaistua. Tässä edellisessä mallissa ennen Navaraa oli paljonkin ongelmia.

        Moottorissa oli joku osa alakerrassa jota ei oltu tehty tarpeeksi vahvaksi, mikä aiheuttaa sen että varsin vähillä kilometreillä syntyy täystuho.

        Korin ongelma taas on että lava oli liian lähellä cabiinia, mikä tekee sen että ei kestä maastoajoa. Jos ojan yli ajat, niin alusta ja lava kun elävät, se painoi cabiinin takaseinät lommoille. Toivottavasti tämäkin on korjattu. Nissanin mukaan vanha KingCappi ei ilmeisesti ollut maastoauto, kun ojanylitys oli maahantuojalla tulkittu "vääränlaiseksi käytöksi".


        Uudistamisen vastaisuutta en ymmärrä. Siinähän vain korjataan vanhoja ongelmia ja puutteita, kuten laatu, teho ja kestävyysongelmia. Sekä parannellaan ominaisuuksia. Navaran kohdalla ongelma ei ollutkaan uudistaminen sillä tavalla, vaan siitä tehtiin liian luxus ja siihen ehkä lisättiin liikaa turhaa. Teknisestihän korikin on vanhahtava, josta kertoo jo huono törmäystestituloskin.

        Että näin, toivottavasti ovat päässeet ongelmista yli.

        Moottoriongelma ilmeisesti koski vain sitä viimeisintä mallia, koska moottorin tehoa kasvatettiin todella rajusti, ja alakerta säilyi silti ennallaan, eikä sitä päivitetty muun moottorin mukana. Uskon kyllä itse että tämä on jo korjattu.

        Lavaongelmankin uskon korjatuksi.

        Sehän tässä mallissa onkin hyvä puoli, sen pitäisi olla kaikin puolin luotettava, koska ollut jo niin kauan tuotannossa että lastentautien olisi pitänyt aika varmasti poistua.

        Ulkonäöllisesti pidinkin paljon enemmän tästä vanhasta, mitä navarasta. Nykypäivänäkin näyttää varsin hienolta, verrattuna hiluxeihin ja muihin.


      • ad hoc
        moottoriongelmat kirjoitti:

        Jokohan moottoriongelmat ja korin kestävyysongelmat on saatu ratkaistua. Tässä edellisessä mallissa ennen Navaraa oli paljonkin ongelmia.

        Moottorissa oli joku osa alakerrassa jota ei oltu tehty tarpeeksi vahvaksi, mikä aiheuttaa sen että varsin vähillä kilometreillä syntyy täystuho.

        Korin ongelma taas on että lava oli liian lähellä cabiinia, mikä tekee sen että ei kestä maastoajoa. Jos ojan yli ajat, niin alusta ja lava kun elävät, se painoi cabiinin takaseinät lommoille. Toivottavasti tämäkin on korjattu. Nissanin mukaan vanha KingCappi ei ilmeisesti ollut maastoauto, kun ojanylitys oli maahantuojalla tulkittu "vääränlaiseksi käytöksi".


        Uudistamisen vastaisuutta en ymmärrä. Siinähän vain korjataan vanhoja ongelmia ja puutteita, kuten laatu, teho ja kestävyysongelmia. Sekä parannellaan ominaisuuksia. Navaran kohdalla ongelma ei ollutkaan uudistaminen sillä tavalla, vaan siitä tehtiin liian luxus ja siihen ehkä lisättiin liikaa turhaa. Teknisestihän korikin on vanhahtava, josta kertoo jo huono törmäystestituloskin.

        Että näin, toivottavasti ovat päässeet ongelmista yli.

        "Uudistamisen vastaisuutta en ymmärrä. Siinähän vain korjataan vanhoja ongelmia ja puutteita, kuten laatu, teho ja kestävyysongelmia."

        Tuo kestävyysongelma ymmärtääkseni tuli, kun konetta uudistettiin siten, että teho nousi 104 -> 133 hv.


      • mutta ....
        ad hoc kirjoitti:

        "Uudistamisen vastaisuutta en ymmärrä. Siinähän vain korjataan vanhoja ongelmia ja puutteita, kuten laatu, teho ja kestävyysongelmia."

        Tuo kestävyysongelma ymmärtääkseni tuli, kun konetta uudistettiin siten, että teho nousi 104 -> 133 hv.

        Siinä ongelma olikin kun sitä ei uudistettu tarpeeksi. Se olisi pitänyt tehdä kunnolla alusta loppuun.


      • useasta
        ad hoc kirjoitti:

        "Uudistamisen vastaisuutta en ymmärrä. Siinähän vain korjataan vanhoja ongelmia ja puutteita, kuten laatu, teho ja kestävyysongelmia."

        Tuo kestävyysongelma ymmärtääkseni tuli, kun konetta uudistettiin siten, että teho nousi 104 -> 133 hv.

        koneesta vaihdettiin kansi, kun oli liian ahtaat öljykanavat ja kylmäkäynnistyksessä kannentiiviste antoi periksi.


      • L200
        ad hoc kirjoitti:

        "Uudistamisen vastaisuutta en ymmärrä. Siinähän vain korjataan vanhoja ongelmia ja puutteita, kuten laatu, teho ja kestävyysongelmia."

        Tuo kestävyysongelma ymmärtääkseni tuli, kun konetta uudistettiin siten, että teho nousi 104 -> 133 hv.

        Eikös tän uuden mallin NP300 kone ole sama kun paljon tehokkaammassa Navarassa. Eli tähän NP300 malliin tehoa on pudotettu 171hv:sta 133 hevosvoimaan, jolloin voisi kuvitella että kestävyyskin kasvaa.

        Uudessa Kevyt kuljetuskalusto lehdessä oli esittely. Hinta oli ihan houkutteleva, Comfort paketilla vain 23700€, ei paha.


      • ad hoc
        L200 kirjoitti:

        Eikös tän uuden mallin NP300 kone ole sama kun paljon tehokkaammassa Navarassa. Eli tähän NP300 malliin tehoa on pudotettu 171hv:sta 133 hevosvoimaan, jolloin voisi kuvitella että kestävyyskin kasvaa.

        Uudessa Kevyt kuljetuskalusto lehdessä oli esittely. Hinta oli ihan houkutteleva, Comfort paketilla vain 23700€, ei paha.

        Ei sitä tehoa ole pudotettu. Kone on sama kuin ennenkin, ennen Navaraa. 133 kv.

        Navaraan tehoa lisättiin verrattuna edelliseen king cappiin.


      • L200
        ad hoc kirjoitti:

        Ei sitä tehoa ole pudotettu. Kone on sama kuin ennenkin, ennen Navaraa. 133 kv.

        Navaraan tehoa lisättiin verrattuna edelliseen king cappiin.

        Kyllä ainakin tuossa lehtiartikkelissa sanottiin ihan selkeästi että kone on sama kuin Navarassa mutta teholtaan pienempi, eli ilmeisesti samantehoinen kuin vanhassa KingCab:ssa.

        Eli Navaraan on kehitetty uusi moottori joka on otettu myös KingCab:ssa käyttöön hieman kuristettuna. Käsittääkseni KingCab:n vanha moottori oli myös 133hv tehoinen, mutta se nimenomaan EI ole sama moottori kuin uuden NP300:n 133hv moottori.

        Tämä siis tuosta mainitsemastani lehdestä.


      • ad hoc
        L200 kirjoitti:

        Kyllä ainakin tuossa lehtiartikkelissa sanottiin ihan selkeästi että kone on sama kuin Navarassa mutta teholtaan pienempi, eli ilmeisesti samantehoinen kuin vanhassa KingCab:ssa.

        Eli Navaraan on kehitetty uusi moottori joka on otettu myös KingCab:ssa käyttöön hieman kuristettuna. Käsittääkseni KingCab:n vanha moottori oli myös 133hv tehoinen, mutta se nimenomaan EI ole sama moottori kuin uuden NP300:n 133hv moottori.

        Tämä siis tuosta mainitsemastani lehdestä.

        Vanhassa King capissä on 2488cc/133hv/304Nm YD25DDTi-moottori. Sama on NP300:ssa kuin myös Navarassa vähän tehokkaampana.

        Epäilen siis vahvasti, että kyseessä olisi uusi kone. Toivottavasti silti sisuskaluja olisi saatu vahvistettua sen verran, että kestävyys olisi kohdallaan.


      • Ex King Cab
        ad hoc kirjoitti:

        Vanhassa King capissä on 2488cc/133hv/304Nm YD25DDTi-moottori. Sama on NP300:ssa kuin myös Navarassa vähän tehokkaampana.

        Epäilen siis vahvasti, että kyseessä olisi uusi kone. Toivottavasti silti sisuskaluja olisi saatu vahvistettua sen verran, että kestävyys olisi kohdallaan.

        "Päivitettiin" 2006 jälkeen, eli mylly sai uuden vahvemman kampiakselin ja laakerit. Vanhassa YD25DDTi -koneessa oli huono materiaaliset laakeriliuskat kampiakselilla, jonka takia koneet porsivat. "Huonot" koneet olivat tuotannossa 2002-2006, 1998-2001 tuotannossa oli TD25TD IC mylly, mikä oli täysin erilainen tuoreempaan YD25DDTi moottoriin nähden. TD25TD IC kone oli evoluutioversio vanhasta SD25 koneesta, joka on 70-luvun peruja. Sen sijaan YD25DDTi perustuu Nissanin 90 -luvulla kehittämään 2.2l henkilöautodieseliin, jota käytettiin mm. Almerassa ja Primerassa.

        TD25TD IC:
        -esikammiodiesel,valurautakansi
        -OHV 8 valve (työntötankorakenne, ratasjakopää)
        -102hp
        -Öljytilavuus 7.5l

        YD25DDTi:
        -suoraruisku, alumiinikansi.
        -DOHC 16 valve (jakopää ketjulla)
        -133hp
        -öljytilavuus 4l

        Navaran kone on tuo "päivitetty" versio YD25DDTi myllystä. Öljytilavuuttakin on kasvatettu useiden muiden parannusten ohessa. Perusrakenne on kuitenkin hyvin lähellä YD25DDTi:tä. Aika näytää, kestävätkö koneet.


      • as hoc
        Ex King Cab kirjoitti:

        "Päivitettiin" 2006 jälkeen, eli mylly sai uuden vahvemman kampiakselin ja laakerit. Vanhassa YD25DDTi -koneessa oli huono materiaaliset laakeriliuskat kampiakselilla, jonka takia koneet porsivat. "Huonot" koneet olivat tuotannossa 2002-2006, 1998-2001 tuotannossa oli TD25TD IC mylly, mikä oli täysin erilainen tuoreempaan YD25DDTi moottoriin nähden. TD25TD IC kone oli evoluutioversio vanhasta SD25 koneesta, joka on 70-luvun peruja. Sen sijaan YD25DDTi perustuu Nissanin 90 -luvulla kehittämään 2.2l henkilöautodieseliin, jota käytettiin mm. Almerassa ja Primerassa.

        TD25TD IC:
        -esikammiodiesel,valurautakansi
        -OHV 8 valve (työntötankorakenne, ratasjakopää)
        -102hp
        -Öljytilavuus 7.5l

        YD25DDTi:
        -suoraruisku, alumiinikansi.
        -DOHC 16 valve (jakopää ketjulla)
        -133hp
        -öljytilavuus 4l

        Navaran kone on tuo "päivitetty" versio YD25DDTi myllystä. Öljytilavuuttakin on kasvatettu useiden muiden parannusten ohessa. Perusrakenne on kuitenkin hyvin lähellä YD25DDTi:tä. Aika näytää, kestävätkö koneet.

        Korjataanko särkyneet koneet uusilla, vahvemmilla osilla vai alkuperäisillä heikommilla?

        Ainakin vaihteistossa (vanhemmissa malleissa, jolloin kestävyys oli ongelmana) on mahdollisuus käyttää korjauksessa vahvistettuja osia, miten koneessa?


      • sama.
        as hoc kirjoitti:

        Korjataanko särkyneet koneet uusilla, vahvemmilla osilla vai alkuperäisillä heikommilla?

        Ainakin vaihteistossa (vanhemmissa malleissa, jolloin kestävyys oli ongelmana) on mahdollisuus käyttää korjauksessa vahvistettuja osia, miten koneessa?

        Erottaako parannetun ja vanhemman version jotenkin, jos käytetyjä liikkeessä tutkii?


      • Ex King Cab
        as hoc kirjoitti:

        Korjataanko särkyneet koneet uusilla, vahvemmilla osilla vai alkuperäisillä heikommilla?

        Ainakin vaihteistossa (vanhemmissa malleissa, jolloin kestävyys oli ongelmana) on mahdollisuus käyttää korjauksessa vahvistettuja osia, miten koneessa?

        Linkissä on puitu laakerointijuttua laajemmin. Kuten jutusta käy ilmi, samat pxxxalaakeit sinne laitetaan, tosin kestävämpiäkin olisi saatavilla, mutta Nissan huolto niitä ei laita. Nuo paremmat tarvikelaakerit vaativat lievää modifikaatiota mahtuakseen. Sääli sinällään, muutoin tuo Nisun kone on kyllä moottori parhaasta päästä.

        http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=49856


      • ad hoc
        Ex King Cab kirjoitti:

        Linkissä on puitu laakerointijuttua laajemmin. Kuten jutusta käy ilmi, samat pxxxalaakeit sinne laitetaan, tosin kestävämpiäkin olisi saatavilla, mutta Nissan huolto niitä ei laita. Nuo paremmat tarvikelaakerit vaativat lievää modifikaatiota mahtuakseen. Sääli sinällään, muutoin tuo Nisun kone on kyllä moottori parhaasta päästä.

        http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=49856

        Vihdoin jotain täsmällistä juttua aiheesta.


    • navara1

      mulla Navara Double cab -05 tähänasti pelannu hienosti nyt 120000 mittarissa molemmat perän stefat tihkuu rumpuun öljyä osat työ 1250,00€ per puoli..
      Ei saa stefoja tulee koko paketti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1361
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1084
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      210
      1043
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      937
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      72
      833
    Aihe