4wd umpipakut vertailutestiin, uskaltaako mikään

julkaisu...

...tehdä moista vertailutestiä varsinkaan kun ideana olisi tarvekäyttö, mihin työkalua todella tarvitaan.

20

16434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuin yksi,

      siis Suomen markkinoilla. Tämä yksi on hiasen neliveto, missä kaikki pyörät vetävät jatkuvasti. Hiase on tosin varustettu kitkallisella keskustasauspyörästön lukituksella, mutta kaikissa neljässä pyörässä kaikissa tilanteissa on veto päällä. Tämä aiheuttaa pienen ongelman renkaitten suhteessa, nimittäin eturenkaat kuluvat ulkoreunoilta nopeammin, kuin takarenkaat puskemisilmiön takia. Hiasen ykkösvaihde on myös mitoitettu niin lyhyeksi, että alennusvaihteen tarve normaalikäytössä on olematon. Kakkosvaihde on hyvä liikennevaloista lähtöön ja muutenkin.

      Uskon, että asiasta ei synny vertailutestiä, koska neliveto Hiasella ei ole ainakaan Suomessa
      varteen otettavia kilpailijoita.

    • Hempsa

      Ideana olisi tarvekäyttö? Rivien välistä tuulahtaa sellainen haisu että oletat että muunlaista autoa (kuin hiacen kaltaista nelivedopakua) hankkiva hankkii pakettiautonsa muuten vaan huvin vuoksi eikä tarpeeseen. Työkalumaisuuskaan ei mielestäni ole tavoiteltavaa, tarkoitan että vaikka maasto-ominaisuudet olisivat vaikka kuinka huikeat niin itse kyllä arvostan autossa ihan niitä tavallisia ominaisuuksia mitä autoissa yleensäkin arvostetaan enkä missään nimessä haluaisi että auto on työkalumainen.

      • työkalu,

        missä kulkee mukana toiset työkalut ja tarvikkeet. Joskus on paikkoja, missä ei ole sähköa, joten auto on saatava lähelle, että jälkiasennetusta inventteristä saisi sähköä käsityökalulle, muuten pitää akrekaatti ottaa käyttöön, jos inventterin virta ei riitä.
        Usein nämä kohteet on sellaisessa paikassa, minne kaksivetoisella ei mennä, siksi paku on minulle työkalu ja jokainen päivä, minkä työkalu seisoo pajalla, ohentaa palkkapussia, siksi valintani on ehdottomasti Hiace 4wd.
        Eikä Hiace 4wd maantielläkään hullumpi ole, löytyy tarpeeksi vääntöä ohituksiin, ajoasennon saan sopivaksi itselleni, eikä tuo melukaan maantienopeuksilla häiritse ja täytyy muistaa, että 4wd Hiace on ajoltaan täysin eri auto, kuin takavetoinen.


      • vertailee
        työkalu, kirjoitti:

        missä kulkee mukana toiset työkalut ja tarvikkeet. Joskus on paikkoja, missä ei ole sähköa, joten auto on saatava lähelle, että jälkiasennetusta inventteristä saisi sähköä käsityökalulle, muuten pitää akrekaatti ottaa käyttöön, jos inventterin virta ei riitä.
        Usein nämä kohteet on sellaisessa paikassa, minne kaksivetoisella ei mennä, siksi paku on minulle työkalu ja jokainen päivä, minkä työkalu seisoo pajalla, ohentaa palkkapussia, siksi valintani on ehdottomasti Hiace 4wd.
        Eikä Hiace 4wd maantielläkään hullumpi ole, löytyy tarpeeksi vääntöä ohituksiin, ajoasennon saan sopivaksi itselleni, eikä tuo melukaan maantienopeuksilla häiritse ja täytyy muistaa, että 4wd Hiace on ajoltaan täysin eri auto, kuin takavetoinen.

        Selvennän vielä että jos traktoriin vertaa niin eihän se nelivetohiase hullumpi ole. Jos taas muihin pakettiautoihin vertaa niin työkaluhan se on ja nimenomaan siinä negatiivisessa mielessä.


      • -Mersumies-
        vertailee kirjoitti:

        Selvennän vielä että jos traktoriin vertaa niin eihän se nelivetohiase hullumpi ole. Jos taas muihin pakettiautoihin vertaa niin työkaluhan se on ja nimenomaan siinä negatiivisessa mielessä.

        Pakko jo välillä tulla itsekkin sanomaan oma mielipide asiaan sillä en oikeasti ymmärrä vähääkään tuota toyota hehkutusta.

        Itse työn puolesta ajan mahdollisuuksien mukaan '08 Hiace 4wd:llä tai '07 Transporter 4motionilla. Talvisaikaan vedämme peräkärryä jossa kuormaa tuhannesta kahteen tuhanteen kiloon ja huonostihoidettuja teitä pitkin lappia. Kumpikaan autoista ei ole ollut ei sen parempi kuin huonompi tuollaisessa käytössä vaan itse valitsen aina VW:n joka on ylivoimainen ajettavuudeltaan, vakaudeltaan raskasta kärryä vedettäessä jne. Vaihtelevasti toinen autoista on jäänyt kiini johonkin paikkaan ja toinen ei. M

        Minulle merkitsee eniten noissa se millainen se auto on ajettavuudelta ja ominaisuuksiltaan kun se on tehty ajettavaksi ja en jaksa millään ritsoilla ajaa.

        Miksi nickiksi Mersumies? Itse omistan 120:n viton joka on ostettu sen vuoksi että siihen menee mönkijä teloilla sisään ja muihin "pikkuluokan" pakuihin ei mene. Ja turha tulla länkyttämään asiasta vastaan on faktaa ja jokainen on testattu. Mersun nelikosta viton osalta ei ole kokemusta johtuen pienistä moottorivaihtoehdoista joten en osaa suhteuttaa Viton nelikkoa näihen kahteen millä ajan n. 40000 km vuodessa.


      • -Mersumies-
        -Mersumies- kirjoitti:

        Pakko jo välillä tulla itsekkin sanomaan oma mielipide asiaan sillä en oikeasti ymmärrä vähääkään tuota toyota hehkutusta.

        Itse työn puolesta ajan mahdollisuuksien mukaan '08 Hiace 4wd:llä tai '07 Transporter 4motionilla. Talvisaikaan vedämme peräkärryä jossa kuormaa tuhannesta kahteen tuhanteen kiloon ja huonostihoidettuja teitä pitkin lappia. Kumpikaan autoista ei ole ollut ei sen parempi kuin huonompi tuollaisessa käytössä vaan itse valitsen aina VW:n joka on ylivoimainen ajettavuudeltaan, vakaudeltaan raskasta kärryä vedettäessä jne. Vaihtelevasti toinen autoista on jäänyt kiini johonkin paikkaan ja toinen ei. M

        Minulle merkitsee eniten noissa se millainen se auto on ajettavuudelta ja ominaisuuksiltaan kun se on tehty ajettavaksi ja en jaksa millään ritsoilla ajaa.

        Miksi nickiksi Mersumies? Itse omistan 120:n viton joka on ostettu sen vuoksi että siihen menee mönkijä teloilla sisään ja muihin "pikkuluokan" pakuihin ei mene. Ja turha tulla länkyttämään asiasta vastaan on faktaa ja jokainen on testattu. Mersun nelikosta viton osalta ei ole kokemusta johtuen pienistä moottorivaihtoehdoista joten en osaa suhteuttaa Viton nelikkoa näihen kahteen millä ajan n. 40000 km vuodessa.

        Pieni selvennyt ettei jää väärä kuva:

        Siis tarkoitin tuolla kumpikaan ei ole sen kummemin parempi tai huonompi kommentilla nelivetoa. Muuten siis svolkkari vie selkeästi.


      • juustohöyläkö
        -Mersumies- kirjoitti:

        Pieni selvennyt ettei jää väärä kuva:

        Siis tarkoitin tuolla kumpikaan ei ole sen kummemin parempi tai huonompi kommentilla nelivetoa. Muuten siis svolkkari vie selkeästi.

        taitaa olla aito neliveto kun vertaan omaan Transporter 4motioon, tää on sellainen wannabe-neliveto, yksi pyörä sutii edessä ja toinen takana. Kiinni jäätiin, nolo homma ;)


      • nelivetoko?
        juustohöyläkö kirjoitti:

        taitaa olla aito neliveto kun vertaan omaan Transporter 4motioon, tää on sellainen wannabe-neliveto, yksi pyörä sutii edessä ja toinen takana. Kiinni jäätiin, nolo homma ;)

        Hiasen neliveto ei ole lähelläkään oikeaa nelivetoa. Oikeassa nelivedossa neljä pyörää vetää saman verran. Hiase ei pysyisi tiellä jos siinä olisi sellainen. Jos joskus on mahdollista kokeilla esim STI subarua tai Mitsun EVO liukkaalla niin saa käsityksen mitä tarkoittaa kun neljä rengasta vetää saman verran. Ei ole nimittäin mikään helppo ajettava silloin.

        Ja vaikka kuinka on hiacen neliveto niin se on aika pieni osa vielä mistä auto muodostuu. Hiacen ja volkkarin vertaus on hieman kun vertaisi vastaavasti subarun STI:tä ja Audin RS4:sta. Monelle riittää se että on voimaa ja nelikko mutta mutta laatu ja ominaisuudetkin maksavat.


      • paku.
        nelivetoko? kirjoitti:

        Hiasen neliveto ei ole lähelläkään oikeaa nelivetoa. Oikeassa nelivedossa neljä pyörää vetää saman verran. Hiase ei pysyisi tiellä jos siinä olisi sellainen. Jos joskus on mahdollista kokeilla esim STI subarua tai Mitsun EVO liukkaalla niin saa käsityksen mitä tarkoittaa kun neljä rengasta vetää saman verran. Ei ole nimittäin mikään helppo ajettava silloin.

        Ja vaikka kuinka on hiacen neliveto niin se on aika pieni osa vielä mistä auto muodostuu. Hiacen ja volkkarin vertaus on hieman kun vertaisi vastaavasti subarun STI:tä ja Audin RS4:sta. Monelle riittää se että on voimaa ja nelikko mutta mutta laatu ja ominaisuudetkin maksavat.

        Tehokas työkalu ilman hienostelua
        Suomalaisten kestosuosikki on luonut maineensa kestävyydellään
        Toyota Hiace 2.5 D-4D 117 pitkä 4WD diesel

        Toyota Hiace etenee nelivedolla hyvin vaikeissakin olosuhteissa.

        Toyota Hiace on Suomen pakettiautomarkkinoiden kestosuosikki, joka on saavuttanut legendaarisen maineen kestävyytensä ansiosta. Hiacen parhaat puolet tulevat esiin pitkäaikaisessa käytössä.

        Etuvetoisiin kilpailijoihin verrattuna takaveto-Hiace alkaa olla vanhanaikainen. Lähes puolet Hiace-malleista myydään nelivetoisina. Urakoitsijat ja monet muut käyttäjäryhmät arvostavat nelivedon parempaa etenemiskykyä vaikeissa olosuhteissa.

        Hiace ei ole mukavin, ei tilavin, ei suorituskykyisin eikä polttoainepihein. Kokonaisuutena Hiace on kuitenkin kova sana, etenkin kun otetaan huomioon luotettavuus, käyttökulut ja jälleenmyyntiarvo.

        2.5-litraiset dieselit saivat lisää potkua. Perusmoottori kehittää nyt 70 kW ja 230 Nm, tehokkaampi 86 kW ja 294 Nm.

        Molemmissa moottoreissa on ahtojäähdytin. Tehoa ja vääntöä on lisätty maltillisesti, tavoitteena säilyttää koneen pitkäikäisyys.

        Ajettavuus: Pitkä akseliväli tekee Hiacen vakaaksi valtateillä. Myös mutkatiellä meno maistuu.

        Minkä pitkä neliveto maantiellä voittaa, sen se kaupungissa häviää. Pitkä neliveto on kankea kääntymään. Kääntöympyrän halkaisija on kolme metriä suurempi kuin lyhyessä takavetomallissa.

        Ohjaamo ja mukavuus: Hiace on karu työkalu ilman hienostelua.

        Kuormaa kantava ja tanakka jousitus toimii valtateillä asiallisesti, mutta tärskäyttää pikkuteiden terävissä kuopissa.

        Melutaso nousee jyrkästi vauhdin myötä. Nastarenkaiden rallatus ja voimalinjan jurinat kuuluvat moottoritieajossa turhan voimakkaasti.

        Turvallisuus: Kuskin turvatyyny ja lukkiutumattomat ABS-jarrut ovat vakiona. Kartanlukijan turvatyynyn saa 370 eurolla. ESC-ajonvakautusta ei saa lainkaan.

        Neliveto antaa hyvän vetopidon, mutta heikentää kuskin tuntumaa kelin muutoksiin. Ulkolämpömittari puuttuu.

        Laatu: 1980-luvun mainoslause "Toyota -laatuun voit luottaa" pitää edelleen paikkansa. Kevyesti uudistettu, mutta käytössä koeteltu perusrakenne lupaa pitkää käyttöikää ja huolettomia kilometrejä.

        Näkyvyys: Eteen ja sivuille näkee hyvin. Lisävarusteena saatava oikean liukuoven ikkuna parantaa näkyvyyttä oikealle takaviistoon. Ulkopeilit ja ajovalot ovat riittävät. Valonpesurit toimivat omalla katkaisimella.

        Havaintoja: Lämmityslaitteessa on japanilainen "bi-level"-lämmitys. Nollakelillä jaloille tulee kuumaa ja tuulilasille viileää ilmaa.

        Lämmitystä tehostetaan "Power heating" -viskolaitteella, joka toimii kohtuullisesti, muttei niin tehokkaasti kuin lisävarusteena saatava polttonestetoiminen lisälämmitin.

        Tavaratila: Kuormatila on pitkä, mutta matalampi kuin etuvetoisissa. FIN-kuormalavat eivät mahdu kapeista sivuovista.

        Takaluukku aukeaa ylös. Valinnaisena saa pariovet, mitkä tekevät trukkilastauksen mahdolliseksi.

        Seinien puolivanerointi on vakio. Seinien täysvanerointi ja lattian vanerointi maksavat kumpikin 310 euroa. Sidontalenkit ovat vakiona. Sidontakiskot saa lisähintaan.

        Moottori: Dieselkone antaa riittävän suorituskyvyn. Voimalinjan värinää kantautuu ohjaamoon.

        5-nopeuksinen vaihteisto toimii jämäkästi. Automaattia ei saa.

        Välitykset ovat tiheät, vaikka alennusvaihteistoa ei ole. Lyhyt ykkönen on voimakas. Viitonen on sitkeä ajovaihde jo kuudenkympin nopeudessa. Kone tarjoaa jouheaa vääntövoimaa. Hiace ei hyydy kuormallakaan.

        Kulutus: Maantiepainotteisessa mökin muuttoajossa dieseliä paloi 9,3 litraa sadalla.

        Hyvää
        Koeteltu ja luotettava rakenne, kohtuulliset käyttökustannukset, laa- ja myynti-ja huoltover- kosto, helppo ajetta- vuus, pitkä kuormatila, moottorin sitkeys, edullinen neliveto

        Huonoa
        Melu moottoritieajossa, suuri kääntöympyrä, ajonvakautusta ja automaattivaihteistoa ei saa, ulkolämpömittari puuttuu, kapeat sivuliukuovet, vetelä kuljettajan istuin


      • hoh hoijaa
        paku. kirjoitti:

        Tehokas työkalu ilman hienostelua
        Suomalaisten kestosuosikki on luonut maineensa kestävyydellään
        Toyota Hiace 2.5 D-4D 117 pitkä 4WD diesel

        Toyota Hiace etenee nelivedolla hyvin vaikeissakin olosuhteissa.

        Toyota Hiace on Suomen pakettiautomarkkinoiden kestosuosikki, joka on saavuttanut legendaarisen maineen kestävyytensä ansiosta. Hiacen parhaat puolet tulevat esiin pitkäaikaisessa käytössä.

        Etuvetoisiin kilpailijoihin verrattuna takaveto-Hiace alkaa olla vanhanaikainen. Lähes puolet Hiace-malleista myydään nelivetoisina. Urakoitsijat ja monet muut käyttäjäryhmät arvostavat nelivedon parempaa etenemiskykyä vaikeissa olosuhteissa.

        Hiace ei ole mukavin, ei tilavin, ei suorituskykyisin eikä polttoainepihein. Kokonaisuutena Hiace on kuitenkin kova sana, etenkin kun otetaan huomioon luotettavuus, käyttökulut ja jälleenmyyntiarvo.

        2.5-litraiset dieselit saivat lisää potkua. Perusmoottori kehittää nyt 70 kW ja 230 Nm, tehokkaampi 86 kW ja 294 Nm.

        Molemmissa moottoreissa on ahtojäähdytin. Tehoa ja vääntöä on lisätty maltillisesti, tavoitteena säilyttää koneen pitkäikäisyys.

        Ajettavuus: Pitkä akseliväli tekee Hiacen vakaaksi valtateillä. Myös mutkatiellä meno maistuu.

        Minkä pitkä neliveto maantiellä voittaa, sen se kaupungissa häviää. Pitkä neliveto on kankea kääntymään. Kääntöympyrän halkaisija on kolme metriä suurempi kuin lyhyessä takavetomallissa.

        Ohjaamo ja mukavuus: Hiace on karu työkalu ilman hienostelua.

        Kuormaa kantava ja tanakka jousitus toimii valtateillä asiallisesti, mutta tärskäyttää pikkuteiden terävissä kuopissa.

        Melutaso nousee jyrkästi vauhdin myötä. Nastarenkaiden rallatus ja voimalinjan jurinat kuuluvat moottoritieajossa turhan voimakkaasti.

        Turvallisuus: Kuskin turvatyyny ja lukkiutumattomat ABS-jarrut ovat vakiona. Kartanlukijan turvatyynyn saa 370 eurolla. ESC-ajonvakautusta ei saa lainkaan.

        Neliveto antaa hyvän vetopidon, mutta heikentää kuskin tuntumaa kelin muutoksiin. Ulkolämpömittari puuttuu.

        Laatu: 1980-luvun mainoslause "Toyota -laatuun voit luottaa" pitää edelleen paikkansa. Kevyesti uudistettu, mutta käytössä koeteltu perusrakenne lupaa pitkää käyttöikää ja huolettomia kilometrejä.

        Näkyvyys: Eteen ja sivuille näkee hyvin. Lisävarusteena saatava oikean liukuoven ikkuna parantaa näkyvyyttä oikealle takaviistoon. Ulkopeilit ja ajovalot ovat riittävät. Valonpesurit toimivat omalla katkaisimella.

        Havaintoja: Lämmityslaitteessa on japanilainen "bi-level"-lämmitys. Nollakelillä jaloille tulee kuumaa ja tuulilasille viileää ilmaa.

        Lämmitystä tehostetaan "Power heating" -viskolaitteella, joka toimii kohtuullisesti, muttei niin tehokkaasti kuin lisävarusteena saatava polttonestetoiminen lisälämmitin.

        Tavaratila: Kuormatila on pitkä, mutta matalampi kuin etuvetoisissa. FIN-kuormalavat eivät mahdu kapeista sivuovista.

        Takaluukku aukeaa ylös. Valinnaisena saa pariovet, mitkä tekevät trukkilastauksen mahdolliseksi.

        Seinien puolivanerointi on vakio. Seinien täysvanerointi ja lattian vanerointi maksavat kumpikin 310 euroa. Sidontalenkit ovat vakiona. Sidontakiskot saa lisähintaan.

        Moottori: Dieselkone antaa riittävän suorituskyvyn. Voimalinjan värinää kantautuu ohjaamoon.

        5-nopeuksinen vaihteisto toimii jämäkästi. Automaattia ei saa.

        Välitykset ovat tiheät, vaikka alennusvaihteistoa ei ole. Lyhyt ykkönen on voimakas. Viitonen on sitkeä ajovaihde jo kuudenkympin nopeudessa. Kone tarjoaa jouheaa vääntövoimaa. Hiace ei hyydy kuormallakaan.

        Kulutus: Maantiepainotteisessa mökin muuttoajossa dieseliä paloi 9,3 litraa sadalla.

        Hyvää
        Koeteltu ja luotettava rakenne, kohtuulliset käyttökustannukset, laa- ja myynti-ja huoltover- kosto, helppo ajetta- vuus, pitkä kuormatila, moottorin sitkeys, edullinen neliveto

        Huonoa
        Melu moottoritieajossa, suuri kääntöympyrä, ajonvakautusta ja automaattivaihteistoa ei saa, ulkolämpömittari puuttuu, kapeat sivuliukuovet, vetelä kuljettajan istuin

        jos koko litanian lainaa,niin eikö pitäisi panna myös tietolähde esille


      • hohhoijakkaa
        paku. kirjoitti:

        Tehokas työkalu ilman hienostelua
        Suomalaisten kestosuosikki on luonut maineensa kestävyydellään
        Toyota Hiace 2.5 D-4D 117 pitkä 4WD diesel

        Toyota Hiace etenee nelivedolla hyvin vaikeissakin olosuhteissa.

        Toyota Hiace on Suomen pakettiautomarkkinoiden kestosuosikki, joka on saavuttanut legendaarisen maineen kestävyytensä ansiosta. Hiacen parhaat puolet tulevat esiin pitkäaikaisessa käytössä.

        Etuvetoisiin kilpailijoihin verrattuna takaveto-Hiace alkaa olla vanhanaikainen. Lähes puolet Hiace-malleista myydään nelivetoisina. Urakoitsijat ja monet muut käyttäjäryhmät arvostavat nelivedon parempaa etenemiskykyä vaikeissa olosuhteissa.

        Hiace ei ole mukavin, ei tilavin, ei suorituskykyisin eikä polttoainepihein. Kokonaisuutena Hiace on kuitenkin kova sana, etenkin kun otetaan huomioon luotettavuus, käyttökulut ja jälleenmyyntiarvo.

        2.5-litraiset dieselit saivat lisää potkua. Perusmoottori kehittää nyt 70 kW ja 230 Nm, tehokkaampi 86 kW ja 294 Nm.

        Molemmissa moottoreissa on ahtojäähdytin. Tehoa ja vääntöä on lisätty maltillisesti, tavoitteena säilyttää koneen pitkäikäisyys.

        Ajettavuus: Pitkä akseliväli tekee Hiacen vakaaksi valtateillä. Myös mutkatiellä meno maistuu.

        Minkä pitkä neliveto maantiellä voittaa, sen se kaupungissa häviää. Pitkä neliveto on kankea kääntymään. Kääntöympyrän halkaisija on kolme metriä suurempi kuin lyhyessä takavetomallissa.

        Ohjaamo ja mukavuus: Hiace on karu työkalu ilman hienostelua.

        Kuormaa kantava ja tanakka jousitus toimii valtateillä asiallisesti, mutta tärskäyttää pikkuteiden terävissä kuopissa.

        Melutaso nousee jyrkästi vauhdin myötä. Nastarenkaiden rallatus ja voimalinjan jurinat kuuluvat moottoritieajossa turhan voimakkaasti.

        Turvallisuus: Kuskin turvatyyny ja lukkiutumattomat ABS-jarrut ovat vakiona. Kartanlukijan turvatyynyn saa 370 eurolla. ESC-ajonvakautusta ei saa lainkaan.

        Neliveto antaa hyvän vetopidon, mutta heikentää kuskin tuntumaa kelin muutoksiin. Ulkolämpömittari puuttuu.

        Laatu: 1980-luvun mainoslause "Toyota -laatuun voit luottaa" pitää edelleen paikkansa. Kevyesti uudistettu, mutta käytössä koeteltu perusrakenne lupaa pitkää käyttöikää ja huolettomia kilometrejä.

        Näkyvyys: Eteen ja sivuille näkee hyvin. Lisävarusteena saatava oikean liukuoven ikkuna parantaa näkyvyyttä oikealle takaviistoon. Ulkopeilit ja ajovalot ovat riittävät. Valonpesurit toimivat omalla katkaisimella.

        Havaintoja: Lämmityslaitteessa on japanilainen "bi-level"-lämmitys. Nollakelillä jaloille tulee kuumaa ja tuulilasille viileää ilmaa.

        Lämmitystä tehostetaan "Power heating" -viskolaitteella, joka toimii kohtuullisesti, muttei niin tehokkaasti kuin lisävarusteena saatava polttonestetoiminen lisälämmitin.

        Tavaratila: Kuormatila on pitkä, mutta matalampi kuin etuvetoisissa. FIN-kuormalavat eivät mahdu kapeista sivuovista.

        Takaluukku aukeaa ylös. Valinnaisena saa pariovet, mitkä tekevät trukkilastauksen mahdolliseksi.

        Seinien puolivanerointi on vakio. Seinien täysvanerointi ja lattian vanerointi maksavat kumpikin 310 euroa. Sidontalenkit ovat vakiona. Sidontakiskot saa lisähintaan.

        Moottori: Dieselkone antaa riittävän suorituskyvyn. Voimalinjan värinää kantautuu ohjaamoon.

        5-nopeuksinen vaihteisto toimii jämäkästi. Automaattia ei saa.

        Välitykset ovat tiheät, vaikka alennusvaihteistoa ei ole. Lyhyt ykkönen on voimakas. Viitonen on sitkeä ajovaihde jo kuudenkympin nopeudessa. Kone tarjoaa jouheaa vääntövoimaa. Hiace ei hyydy kuormallakaan.

        Kulutus: Maantiepainotteisessa mökin muuttoajossa dieseliä paloi 9,3 litraa sadalla.

        Hyvää
        Koeteltu ja luotettava rakenne, kohtuulliset käyttökustannukset, laa- ja myynti-ja huoltover- kosto, helppo ajetta- vuus, pitkä kuormatila, moottorin sitkeys, edullinen neliveto

        Huonoa
        Melu moottoritieajossa, suuri kääntöympyrä, ajonvakautusta ja automaattivaihteistoa ei saa, ulkolämpömittari puuttuu, kapeat sivuliukuovet, vetelä kuljettajan istuin

        Tosiaankin tuollainen pastettaminen vaatis sen lähteen. Mutta tosiaankin mitä helvettiä tekee hiacella jossa tehokkaampikin moottori on hengettömämpi kuin diesel golfissa esim? EI mutta sory, toyota ei saa muuten niitä normien mukaisiksi.

        Sama moottoripyöräpuoella on HD:n ongelma.

        Eli kivikautinen tekniikka auhettaa sen että pakokaasunormit eivät täyty muuten kuin tekemällä tuollaisia tohottimia versioita jolloin saastutus on vähäisempi.


      • pelaa
        paku. kirjoitti:

        Tehokas työkalu ilman hienostelua
        Suomalaisten kestosuosikki on luonut maineensa kestävyydellään
        Toyota Hiace 2.5 D-4D 117 pitkä 4WD diesel

        Toyota Hiace etenee nelivedolla hyvin vaikeissakin olosuhteissa.

        Toyota Hiace on Suomen pakettiautomarkkinoiden kestosuosikki, joka on saavuttanut legendaarisen maineen kestävyytensä ansiosta. Hiacen parhaat puolet tulevat esiin pitkäaikaisessa käytössä.

        Etuvetoisiin kilpailijoihin verrattuna takaveto-Hiace alkaa olla vanhanaikainen. Lähes puolet Hiace-malleista myydään nelivetoisina. Urakoitsijat ja monet muut käyttäjäryhmät arvostavat nelivedon parempaa etenemiskykyä vaikeissa olosuhteissa.

        Hiace ei ole mukavin, ei tilavin, ei suorituskykyisin eikä polttoainepihein. Kokonaisuutena Hiace on kuitenkin kova sana, etenkin kun otetaan huomioon luotettavuus, käyttökulut ja jälleenmyyntiarvo.

        2.5-litraiset dieselit saivat lisää potkua. Perusmoottori kehittää nyt 70 kW ja 230 Nm, tehokkaampi 86 kW ja 294 Nm.

        Molemmissa moottoreissa on ahtojäähdytin. Tehoa ja vääntöä on lisätty maltillisesti, tavoitteena säilyttää koneen pitkäikäisyys.

        Ajettavuus: Pitkä akseliväli tekee Hiacen vakaaksi valtateillä. Myös mutkatiellä meno maistuu.

        Minkä pitkä neliveto maantiellä voittaa, sen se kaupungissa häviää. Pitkä neliveto on kankea kääntymään. Kääntöympyrän halkaisija on kolme metriä suurempi kuin lyhyessä takavetomallissa.

        Ohjaamo ja mukavuus: Hiace on karu työkalu ilman hienostelua.

        Kuormaa kantava ja tanakka jousitus toimii valtateillä asiallisesti, mutta tärskäyttää pikkuteiden terävissä kuopissa.

        Melutaso nousee jyrkästi vauhdin myötä. Nastarenkaiden rallatus ja voimalinjan jurinat kuuluvat moottoritieajossa turhan voimakkaasti.

        Turvallisuus: Kuskin turvatyyny ja lukkiutumattomat ABS-jarrut ovat vakiona. Kartanlukijan turvatyynyn saa 370 eurolla. ESC-ajonvakautusta ei saa lainkaan.

        Neliveto antaa hyvän vetopidon, mutta heikentää kuskin tuntumaa kelin muutoksiin. Ulkolämpömittari puuttuu.

        Laatu: 1980-luvun mainoslause "Toyota -laatuun voit luottaa" pitää edelleen paikkansa. Kevyesti uudistettu, mutta käytössä koeteltu perusrakenne lupaa pitkää käyttöikää ja huolettomia kilometrejä.

        Näkyvyys: Eteen ja sivuille näkee hyvin. Lisävarusteena saatava oikean liukuoven ikkuna parantaa näkyvyyttä oikealle takaviistoon. Ulkopeilit ja ajovalot ovat riittävät. Valonpesurit toimivat omalla katkaisimella.

        Havaintoja: Lämmityslaitteessa on japanilainen "bi-level"-lämmitys. Nollakelillä jaloille tulee kuumaa ja tuulilasille viileää ilmaa.

        Lämmitystä tehostetaan "Power heating" -viskolaitteella, joka toimii kohtuullisesti, muttei niin tehokkaasti kuin lisävarusteena saatava polttonestetoiminen lisälämmitin.

        Tavaratila: Kuormatila on pitkä, mutta matalampi kuin etuvetoisissa. FIN-kuormalavat eivät mahdu kapeista sivuovista.

        Takaluukku aukeaa ylös. Valinnaisena saa pariovet, mitkä tekevät trukkilastauksen mahdolliseksi.

        Seinien puolivanerointi on vakio. Seinien täysvanerointi ja lattian vanerointi maksavat kumpikin 310 euroa. Sidontalenkit ovat vakiona. Sidontakiskot saa lisähintaan.

        Moottori: Dieselkone antaa riittävän suorituskyvyn. Voimalinjan värinää kantautuu ohjaamoon.

        5-nopeuksinen vaihteisto toimii jämäkästi. Automaattia ei saa.

        Välitykset ovat tiheät, vaikka alennusvaihteistoa ei ole. Lyhyt ykkönen on voimakas. Viitonen on sitkeä ajovaihde jo kuudenkympin nopeudessa. Kone tarjoaa jouheaa vääntövoimaa. Hiace ei hyydy kuormallakaan.

        Kulutus: Maantiepainotteisessa mökin muuttoajossa dieseliä paloi 9,3 litraa sadalla.

        Hyvää
        Koeteltu ja luotettava rakenne, kohtuulliset käyttökustannukset, laa- ja myynti-ja huoltover- kosto, helppo ajetta- vuus, pitkä kuormatila, moottorin sitkeys, edullinen neliveto

        Huonoa
        Melu moottoritieajossa, suuri kääntöympyrä, ajonvakautusta ja automaattivaihteistoa ei saa, ulkolämpömittari puuttuu, kapeat sivuliukuovet, vetelä kuljettajan istuin

        copy-paste -kikka!


      • Suu säkkiä myöten
        -Mersumies- kirjoitti:

        Pieni selvennyt ettei jää väärä kuva:

        Siis tarkoitin tuolla kumpikaan ei ole sen kummemin parempi tai huonompi kommentilla nelivetoa. Muuten siis svolkkari vie selkeästi.

        Mutta sitten se kulunkipuoli vähän siitä puolesta kokemuksia omaavana ajelen Hi ace nelikolla, kun itse maksan laskut.


      • Ropalis
        Suu säkkiä myöten kirjoitti:

        Mutta sitten se kulunkipuoli vähän siitä puolesta kokemuksia omaavana ajelen Hi ace nelikolla, kun itse maksan laskut.

        Onkos kukaan päässyt vielä hipelöimään 4wd transittia tai koeajamaan?
        Millä tekniikalla lie neliveto toteutettu?


      • JEJ
        -Mersumies- kirjoitti:

        Pieni selvennyt ettei jää väärä kuva:

        Siis tarkoitin tuolla kumpikaan ei ole sen kummemin parempi tai huonompi kommentilla nelivetoa. Muuten siis svolkkari vie selkeästi.

        Vito 120 cdi oli ihan hyvä.Erittäin henkilöautomainen ja tehokas moottoriltaan sekä sisätiloiltaan oikein mukava. Talvi ja huononkelinominaisuudet ovat täysi 0 pistettä. Auton koko olemuksesta huomaa, että se on todellakin tehty Espanjassa.

        VW 2.5 TDI 4 motion (174hv) on hieman pakettiautomaisempi, mutta huomattavasti parempi ja turvallisempi ajatteva. Tehossakaan ei huomaa suurta eroa meseen (120cdi) kuivalla kelillä. Mukavuudeltaan auto on vähintäänkin hyvä pakettiautoksi ja vielä jos malttaa ottaa siihen mukavuusvarusteita, niin aina vain paranee. Maastossa peli vetää hyvin, jopa kärry perässä.
        Laatu näkyy joka puolella: Ovet ei rämise ja turhia kolinoita ei kuulu.

        Hiacesta ei ole 4wd kokemuksia, enkä niitä myöskään siitä halua, koska autoilussa on muitakin arvoja kuin pelkkä pellolla ajeleminen.

        Siksi siis valintana on VW.


      • kaikilla ajetaan
        JEJ kirjoitti:

        Vito 120 cdi oli ihan hyvä.Erittäin henkilöautomainen ja tehokas moottoriltaan sekä sisätiloiltaan oikein mukava. Talvi ja huononkelinominaisuudet ovat täysi 0 pistettä. Auton koko olemuksesta huomaa, että se on todellakin tehty Espanjassa.

        VW 2.5 TDI 4 motion (174hv) on hieman pakettiautomaisempi, mutta huomattavasti parempi ja turvallisempi ajatteva. Tehossakaan ei huomaa suurta eroa meseen (120cdi) kuivalla kelillä. Mukavuudeltaan auto on vähintäänkin hyvä pakettiautoksi ja vielä jos malttaa ottaa siihen mukavuusvarusteita, niin aina vain paranee. Maastossa peli vetää hyvin, jopa kärry perässä.
        Laatu näkyy joka puolella: Ovet ei rämise ja turhia kolinoita ei kuulu.

        Hiacesta ei ole 4wd kokemuksia, enkä niitä myöskään siitä halua, koska autoilussa on muitakin arvoja kuin pelkkä pellolla ajeleminen.

        Siksi siis valintana on VW.

        Mulla kaks porteria(syncro ja ev)ja yks hiace useita henkilöautoja!Mieluiten pihasta työhommiin lähen noille huonoille hiekkateille tolla hiacella kun se ne tuntuu kestävän..toisinkun noi muut ajokit!


    • toyota mies

      meidän firmassa ei vw syngrot kestäneet joten johto pääti vaihtaa neliveto hiaceen,hyvin ovat pelittäneet!

      • ????????????

        Mitä nyt johto tekee kun ei Hiace enään saa?


      • Hiacepappa

        Hiace 4wd ei ole missään nimessä maastoauto.liian pitkä ykkönen ja pakki eli alennusvaidetta jään kaipaaman joskin sen saa Saksasta noin 11000€ asennettuna ja 100% lukot n:4000€
        Sitten vielä korotus jouset korkeaprofiiliset renkaat.
        Kyllä Hiacella muuten pärjää teillä kyllä ihan mallikkaasti mutta,hankalissa paikoissa on kyllä avuton,esim.jos ajat perä ylämäkeen niin että jompi kumpi takapyöristä jää roikuntaa niin ilmassa oleva pyörä sutii ainoastaa( yksivetoinen siis) kitka lukot kun ei ota ääritilanteissa.
        Siitä huolimatta olen tyytyväinen 4wd hiaceen kokonaisuutena työkaluna.


    • Anonyymi

      2001 pitkä hiace
      kuormaa kyydissä 2700kg kuski koita samaa muilla pakuilla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      47
      3288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2053
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      22
      1525
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1394
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1351
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1271
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1186
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1115
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 22
      1047
    Aihe