Onko kellekään tehty rintojen pienennys ns. tikkaritekniikalla, eli arpi vain nänni ympärille ja pystyyn? Mulle tehtiin näin vajaa 2 viikkoa sitten ja olen kauhuissani siitä, miltä noi rinnan aluset näyttävät. Iho on ihan kurtussa ja poimuilla, todella vaikea kuvitella, että noi rutut tuosta siliäisi ja paranisi nätiksi. :( Sen sijaan nännin ympärystät näyttää ihan fiksuilta, että niiden uskonkin parantuvan ok näköisiksi... tosin nännin ympärillä olevan haavan ja pystyhaavan risteyskohta on toisessa rinnassa vähän vinksallaan, mutta se ei mua huoleta yhtään niin paljoa kuin noi rinnan aluset... Pliis, jos jollain on kokemuksia/tietoa tästä aiheesta, niin auttakee ihmeessä!
Rintojen pienennyksessä käyneet...
37
5602
Vastaukset
- Flammable08
Mulle tehtiin normaali ankkuriarpi, ja silti kahden viikon jälkeen iho oli ihan rutussa vasemmassa kainalossa ja toinen nänni oli palkeenkielellä, vaan nyt 3 kk - siistit arvet. Eli kun leikkauksesta ei ole tuon kauempaa niin en vielä huolestuisi :)
- Pampula
Minulla nännin ympärys ja se arpi nännistä alas erinomaisia. Kainaloitten tienoilla arpien päät koirankorvilla. Ei hyvä, lähinnä karseet. Myös ne rintojen alla olevien arpien sisäpää (rintojen välissä) on koirankorvilla. Rinnat ovat nyt laskeutuneet siitä kun leikattiin elokuun lopussa. Korjaukset pitää kyllä tehdä, mutta koskakohan kannattaa eli mitenköhän pitkään vielä putoavat alaspäin jne ne rinnat? Lopputarkastus vasta ensi elokuussa ja silloin kuulemma arvioidaan korjaustarve. Saattaisin olla valmis korjauttamaan arpien päät yksityisestikin, jos sen voi tehdä aikaisemmin. Nyt kun rinnat ovat pienet ja olo niiden kanssa kevyttä ja kivaa, haluaisin myös tämän ulkonäköä paljon jopa haittaavan seikan pois. Paikallispuudutuksessa uskon ilman muuta asian hoituvan. Mutta koska ryhtyä siihen?
Kokemuksia? Tietoa? - Pampula
Moikka, muistan un meidät leikattiin suht. samoihin aikoihin! Miten rintasi ovat laskeutuneet? mInusta tuntuu että nyt viimeisten 4 viikon aikana ovat tulleet als ja harmittaa kun ala-arpien päät ovat niin pahan näköiset. Lue vaikka tuo mun toinen vastaus sulle.
Mitwen sinulla? - -M-
Siis sillai, että haavat ovat ummessa ja näkee jääkö iho rutulle jostain jne.?
Noi on meinaan kyl tosi rajun näköiset tuosta pystyhaavan alapäästä. Vasen on vähän parempi, siinä on vaan vähän kurttua ja joku ihmeellinen ihokieleke lisäks. Oikean rinnan pystyhaavan alaosa on taas tosi pahasti nivottu yhteen; ihan kun haava olisi tehty ihan liian alas, tuntuu että se on jo vattanahkaa, mitä ne on tuohon kuronut! Ja se on ihan vedätyksellä ja sillai syvästi kasassa, ettei suihkutellessa saa edes vettä meneen kunnolla sinne alle. Ruttu jää myös suihkun jälkeen aina märäksi, koska ilmakaan ei pääse sinne syövereihin kunnolla. Sen varsinaiset haavan päälle on myös jäänyt joku ihme ihokieleke, mikä on mennyt ihan tummaksi, onko se sitten jotain kuolioon mennyttä ihoa vai mitä... pelottavan näköisiä juttuja ovat joka tapauksessa... :(
Mä otin alkuperäiset teippaukset pois toissapäivänä, eli puoltoista viikkoa leikkauksesta (olivat silti tosi tiukassa paikoittain!) ihan vaan nähdäkseni miltä haavat näyttävät. No, tikkejähän pursuaa vähän sieltä täältä ja niitä langanpäitä vähän leikkelinkin pois, mutta teippien poiston jälkeen ne pirun ruttukohdat ovat erittäneet jatkuvasti jotakin; välillä ruskehtavaa, punaista jne. Pitääkö siitä huolestua? Erite ei kuitenkaan haise mitenkään erityisesti, eli tarkoittaako se, ettei kyse ole tulehduksesta? Onko se vaan kudosnestettä ja verta sitten? Ne ruttukohdat myös punoittaa ankarasti, ,mutta voisko se vaan johtua siitä, kun liivien alasauma painaa just niihin kohtiin, että ne on vaan ärtyneet(?)Voikohan nitä kohtia desinfioida ihan jollain septidinellä tms.? Bepanthenia olen laittanut muuten kuiviin kohtiin...
Tää on kyllä stressaavaa, kun ei tiedä mikä on normaalia paranemista ja mistä taas pitäis huolestua. Mua ei oo ikinä leikattu aikaisemmin mistään, joten en oikein tiedä näistä asioista...
Sekin seikka oli kyl aika hanurista, ettei yksikään lääkäri käynyt leikkauksen jälkeen mua ja tuotoksia katsomassa, jotta olisin kuullut konkreettisesti kommenttia ja neuvoja, vaan tavalliset hoitsut mut kotiutti! Ja niiden neuvot oli ihan yhtä tyhjää kanssa... - ikkunaprinsessa
-M- kirjoitti:
Siis sillai, että haavat ovat ummessa ja näkee jääkö iho rutulle jostain jne.?
Noi on meinaan kyl tosi rajun näköiset tuosta pystyhaavan alapäästä. Vasen on vähän parempi, siinä on vaan vähän kurttua ja joku ihmeellinen ihokieleke lisäks. Oikean rinnan pystyhaavan alaosa on taas tosi pahasti nivottu yhteen; ihan kun haava olisi tehty ihan liian alas, tuntuu että se on jo vattanahkaa, mitä ne on tuohon kuronut! Ja se on ihan vedätyksellä ja sillai syvästi kasassa, ettei suihkutellessa saa edes vettä meneen kunnolla sinne alle. Ruttu jää myös suihkun jälkeen aina märäksi, koska ilmakaan ei pääse sinne syövereihin kunnolla. Sen varsinaiset haavan päälle on myös jäänyt joku ihme ihokieleke, mikä on mennyt ihan tummaksi, onko se sitten jotain kuolioon mennyttä ihoa vai mitä... pelottavan näköisiä juttuja ovat joka tapauksessa... :(
Mä otin alkuperäiset teippaukset pois toissapäivänä, eli puoltoista viikkoa leikkauksesta (olivat silti tosi tiukassa paikoittain!) ihan vaan nähdäkseni miltä haavat näyttävät. No, tikkejähän pursuaa vähän sieltä täältä ja niitä langanpäitä vähän leikkelinkin pois, mutta teippien poiston jälkeen ne pirun ruttukohdat ovat erittäneet jatkuvasti jotakin; välillä ruskehtavaa, punaista jne. Pitääkö siitä huolestua? Erite ei kuitenkaan haise mitenkään erityisesti, eli tarkoittaako se, ettei kyse ole tulehduksesta? Onko se vaan kudosnestettä ja verta sitten? Ne ruttukohdat myös punoittaa ankarasti, ,mutta voisko se vaan johtua siitä, kun liivien alasauma painaa just niihin kohtiin, että ne on vaan ärtyneet(?)Voikohan nitä kohtia desinfioida ihan jollain septidinellä tms.? Bepanthenia olen laittanut muuten kuiviin kohtiin...
Tää on kyllä stressaavaa, kun ei tiedä mikä on normaalia paranemista ja mistä taas pitäis huolestua. Mua ei oo ikinä leikattu aikaisemmin mistään, joten en oikein tiedä näistä asioista...
Sekin seikka oli kyl aika hanurista, ettei yksikään lääkäri käynyt leikkauksen jälkeen mua ja tuotoksia katsomassa, jotta olisin kuullut konkreettisesti kommenttia ja neuvoja, vaan tavalliset hoitsut mut kotiutti! Ja niiden neuvot oli ihan yhtä tyhjää kanssa...ne leikkaushaavat saattavat aika pitkäänkin erittää, mutta jos ei haise pahalle niin ei ole mitään hätää. Mullakin vuosi aika kauan toinen rinnan alusta, mutta mitään pahoja arpia ei ole. Mullakin tuolla kainalon lähellä on vielä aika rumat arvet, mutta uskon että kun kesää kohti mennään niin koko ajan paranee. Kun mulla rintaliivit hankasivat juuri rintojen alla olevia haavoja, niin olin ostanut imetyssuojia ja laitoin niitä välillä väliin että olisi pehmentämässä. Käytin niitä myös normaalisti jonkin aikaa niin pysyivät liivit puhtaana ja lämmittivät myös mukavasti. Suihkettele vaan ahkerasti ja taputtele huolella kuivaksi. Ja minä laitoin myös välillä betadinea ja sitten taas bebantin rasvaa. Minulla leikkaus oli elokuussa ja alkaa olla voiton puolella. Pari kertaa olen pitänyt kaarituellisia rintaliivejä, mutta vielä noi kaarituettomat tuntuvat mukavammilta. Triumphin Classsic liivit tuntuvat parhaimmilta ja olen ottanut ympärysmitan yhtä kokoa suuremman ettei niin arpia kahnaisi. Hyvät jatkot sulle ;)
- Geia
Mulle tehtiin puoli vuotta sitten kanssa "tikkari"- tekniikalla pienennys. Olin myös alussa ihan kauhuissani rypyistä, mulla oli myös niin syviä, että niitä oli aluksi hankalaa putsata, kun haavat olivat vielä auki. Lääkäri kuitenkin selosti haavakontrollissa, että keho muokkaa itseään ja täyttelee rypyt ajan kanssa.
Kuulosti uskomattomalta, mutta niin siinä vain näyttää käyneen :) Nyt puolen vuoden jälkeen rypyt ovat lähes tasoittuneet, joitain on vielä jäljellä, mutta luulen että nekin vielä häviävät. Ja toisaalta nyt kun rinnat ovat leikkauksen jälkeen laskeutuneet, niin ne jäävät joka tapauksessa sinne alapuolelle piiloon. Toisessa rinnassa on vielä poimu, joka oli alussa tosi näkyvä, mutta nyt sekin on tasoittunut tosi paljon. Siitä lääkäri kyllä jo kontrollissa sanoi, että saattaa olla, ettei siloitu itsekseen täysin, mutta se voidaan ottaa sitten minirasvaimulla pois, jos on tarve.
Eli aikaa siinä menee, mutta kyllä se siitä pitäisi parantua. Odottavan aika vain on niin pitkä... Muistan itse miten alussa pelkäsin ja olin kärsimätön lopullisen tuloksen suhteen, mutta nykyään en muista välillä moneen päivään ihmetellä itseäni, vaikka leikkauksen jäljet vielä näkyvätkin. Jos sinulla on digi- tai kännykkäkamera, kannattaa ottaa kuvia, niitä vertaillen näkee todellisen muutoksen. Välillä voi parissa viikossakin tapahtua yllättävän paljon mitä ei ehkä huomaa, kun luonnollisesti tulee hyvinkin usein kytisteltyä itseään peilistä..
Voimia ja jaksamista sinulle paranemiseen! - lollipop leikkaus
Minulle tehtiin muutama vuosi sitten ns.lollipop.
Konsultaatiossa ymmärsin, että arpi ulottuu vain ja juuri rinnanaluspoimuun. MUTTA haava tulikin pitkälle uusien rintojen alle, toinen vielä pitemmälle. Itseasiassa ne ei ollut minulla sen pitemmällä kuin entisten, suurempien rintojen rinnanaluspoimu. Nämä nykyiset on kuitenkin pienennetty sen verran, että alas jäi nuo pitkät arvet, joita minulle ei edes tarpeeksi selvennetty konsultaatiossa.
No, arvet hankasivat ja parantuivat hitaasti. Kasvoivat ja levenivät jatkuvasta rintaliivien hankauksesta (?) johtuen. Vielä kahden vuoden kuluttua olivat epämiellyttävän tuntuiset.
Kävin korjausleikkauksessa. Vanhaa ala-arpea "syötettiin " sisäänpäin. Siihen tarvittiin lyhyt, noin viiden sentin poikittaisleikkaus, jotta arven pitkää häntää saatiin lyhenemään. Taisi olla jopa viisi senttiä pahimmillaan. Nytkin, korjauksen jälkeen on vielä hännät näkyvissä, mutta ulkonäkö ja ennenkaikkea tunne on parempi. Uusi poikittainen haava on niin tarkkaan poimussa, ettei edes liivit sinne ulotu.
Älä menetä toivoa, paraneminen jatkuu pitkään ja jos sitten vielä fiksausta tarvitaan, ne on yleensä pikajuttuja, sekä hinnaltaan, että paranemiselta.
Niin, itse kävin yksityisellä, mutta valitsin väärän lääkärin. Hän ei loppujenlopuksi taida tehdä paljoakaan rintoja, vaikka kuvittelin.- _ElliMelli_
Hei sinä lollipop-leikkaus!
Yksityisellä kävit? Voisitko laittaa paikkakunnan ja vaikka kirurgin nimikirjaimet, että muutkin tietävät varoa..... - -M-
kuulostaa kamalalta projektilta. Mä kyl kans pelkään että varsinkin ton oikean puolen arpi jää ihan liian pitkälle ja tuleen vaivaamaan...
Nyt on molemmat pystyhaavojen alaosat kamalan näköiset. Erittää jatjuvasti jotain punertavan rusehtavaa ja sidetaitokset tarttuvat ikävästi haavoihin kiinni, niitä on sit kiva yrittää repiä irti, kun pitäis vaihtaa puhtaat... :( Mistä hitosta sen tietää onko noi tulehtuneet??? Ne näyttää kyl ihan karseilta, punottaa ja sit niissä rypyissä on jotain valkoista, limaista juttua... Se erite ei kylläkään haise mitenkään erityisesti, joten voiko kyseessä olla tulehdus(?) Lämpöä mulla on nyt vähän reilu 37 astetta, voi kyllä johtua huomenna alkavista menkoistakin... Mut en kyl yhtään tiedä mistä on kyse nyt. Kipeät ovat, oikeastaan kipeämmät kuin viä kertaakaan aikasemmin. Haavapolille olisin kovin mileeusti soittanut ja kysynyt voinko tulla näyttämään, mutta se ei ole viikonloppuisin auki. :( Pitäiskö mun tavalliseen päivystykseen mennä vai odottaa vaan maanantaita??? - Geia
-M- kirjoitti:
kuulostaa kamalalta projektilta. Mä kyl kans pelkään että varsinkin ton oikean puolen arpi jää ihan liian pitkälle ja tuleen vaivaamaan...
Nyt on molemmat pystyhaavojen alaosat kamalan näköiset. Erittää jatjuvasti jotain punertavan rusehtavaa ja sidetaitokset tarttuvat ikävästi haavoihin kiinni, niitä on sit kiva yrittää repiä irti, kun pitäis vaihtaa puhtaat... :( Mistä hitosta sen tietää onko noi tulehtuneet??? Ne näyttää kyl ihan karseilta, punottaa ja sit niissä rypyissä on jotain valkoista, limaista juttua... Se erite ei kylläkään haise mitenkään erityisesti, joten voiko kyseessä olla tulehdus(?) Lämpöä mulla on nyt vähän reilu 37 astetta, voi kyllä johtua huomenna alkavista menkoistakin... Mut en kyl yhtään tiedä mistä on kyse nyt. Kipeät ovat, oikeastaan kipeämmät kuin viä kertaakaan aikasemmin. Haavapolille olisin kovin mileeusti soittanut ja kysynyt voinko tulla näyttämään, mutta se ei ole viikonloppuisin auki. :( Pitäiskö mun tavalliseen päivystykseen mennä vai odottaa vaan maanantaita???niistä haavoista erittyy kaikenlaista, mulla oli kanssa tota valkoista möhnää ja muutenkin haavoista vuotaa verta ja kudosnestettä, mulla ainakin jatkui monta viikkoa, ennenkuin haavat sitten menivät täysin umpeen.
Hyvin vaikeaa on sanoa, milloin on tulehdus kyseessä, mutta jos sinulla on kuumetta ja tosi pahoja kipuja, niin kannattaa varmaan mennä lääkäriin. Melkein kaikki leikkauksessa käyneet taitavat joutua ainakin yhden antibioottikuurin syömään, näin ainakin vaikuttaisi, kun tätä palstaa lukee. Itse sain yhden kuurin varmuuden vuoksi, kun toinen rinta oli kipeämpi ja tois punainen.
Itse käytin aluksi kanssa sideharsotaitoksia, mutta ne tarttui haavoihin kiinni ja repi ne aina auki. Mutta sitten haavapolilla neuvoivat käyttämään pikkuhousunsuojia sideharson sijaan, mikä olikin oikein hyväkonsti. Kyllä nekin vähän tarttuu kiinni varsinkin alussa, kun rinnat vuotaa enemmän, mutta ei läheskään niin paljon kuin sideharso. Ja on muutenkin helpommat käyttää, kun saa vaan liimattua liivien sisään, ei tartte säätää haavateippien kanssa.
Olethan muuten hommannut jo hyvät liivit? Mulla ainakin helpotti kipuja kun sai tukevat liivit, niin rinnat ei päässeet liikkumaan kävellessä ym. Ostin Shock Absorberit ja ne oli mun mielestä tosi hyvät ja tukevat. Tokana ostin Triumhin sporttiliivit, mutta ne oli huonot, eivät tukeneetläheskään yhtä hyvin kuin ekat. - -M-
Geia kirjoitti:
niistä haavoista erittyy kaikenlaista, mulla oli kanssa tota valkoista möhnää ja muutenkin haavoista vuotaa verta ja kudosnestettä, mulla ainakin jatkui monta viikkoa, ennenkuin haavat sitten menivät täysin umpeen.
Hyvin vaikeaa on sanoa, milloin on tulehdus kyseessä, mutta jos sinulla on kuumetta ja tosi pahoja kipuja, niin kannattaa varmaan mennä lääkäriin. Melkein kaikki leikkauksessa käyneet taitavat joutua ainakin yhden antibioottikuurin syömään, näin ainakin vaikuttaisi, kun tätä palstaa lukee. Itse sain yhden kuurin varmuuden vuoksi, kun toinen rinta oli kipeämpi ja tois punainen.
Itse käytin aluksi kanssa sideharsotaitoksia, mutta ne tarttui haavoihin kiinni ja repi ne aina auki. Mutta sitten haavapolilla neuvoivat käyttämään pikkuhousunsuojia sideharson sijaan, mikä olikin oikein hyväkonsti. Kyllä nekin vähän tarttuu kiinni varsinkin alussa, kun rinnat vuotaa enemmän, mutta ei läheskään niin paljon kuin sideharso. Ja on muutenkin helpommat käyttää, kun saa vaan liimattua liivien sisään, ei tartte säätää haavateippien kanssa.
Olethan muuten hommannut jo hyvät liivit? Mulla ainakin helpotti kipuja kun sai tukevat liivit, niin rinnat ei päässeet liikkumaan kävellessä ym. Ostin Shock Absorberit ja ne oli mun mielestä tosi hyvät ja tukevat. Tokana ostin Triumhin sporttiliivit, mutta ne oli huonot, eivät tukeneetläheskään yhtä hyvin kuin ekat.Soitin sitten eilen päivystävälle lääkärille, kun mua vaivas noi haavat (oli pakko soittaa päivystykseen, koska haavapoli on auki vain arkisin). Sain ajan ihan normi lääkärille, se vaan vilkas nopsaan noita pystyhaavojen alaosia ja sano heti, että infektio siä on. :( Sanoi myös että koko haava rutut näyttää sen mielestä aika omituisilta ja ettei niiden hänen mielestään kuuluisi tuollaiselta näyttää. Hän veikkasi, että niille täytyisi tehdä jotain korjausoperaatiota.
Lekuri sanoi, että mun pitää soittaa heti ens viikolla sinne paikkaan missä mut leikattiin ja vaadi aikaistusta siihen jälkitarkastukseen (mulla se pitäis olla joskus 2-3 viikon päästä). Lääkäri myös sanoi, että mahd. korjausleikkausten kuuluisi sen mielestä mennä myös kunnan piikkiin, ettei mun tarvis ite maksaa. Mut en sit tiedä... Teieääkö joku paremmin tästä asiasta?
Jos mut leikannut kirurgi ei jostain syystä suostu korjauksia tekeen, mun pitäis kuulemma mennä sit oman lääkärin juttusille ja pyytää sitä kautta lähete plastiikkakirurgille korjauksia varten. Aargh, kamalaa ajatella nyt tollasia! :( Mut noi haavat on ihan päin persettä suoraan sanoen ja auki, eikä se lääkärikään uskonu, et ne siitä kiinni meneen. Sano, että näyttää ailtä, et siihen ois jäänyt liikaa ihoa ja kudosta ja siks se on sillai ihan rutussa ja poimuilla...
Että hyvin menee täällä, syön seuraavat 10 päivää 750mg antibiootteja ja 600mg Buranaa vuorotellen. :( Jotenkin on menny jo toivo, että noista tisseistä tulis hyvät. - -M-
Geia kirjoitti:
niistä haavoista erittyy kaikenlaista, mulla oli kanssa tota valkoista möhnää ja muutenkin haavoista vuotaa verta ja kudosnestettä, mulla ainakin jatkui monta viikkoa, ennenkuin haavat sitten menivät täysin umpeen.
Olethan muuten hommannut jo hyvät liivit? Mulla ainakin helpotti kipuja kun sai tukevat liivit, niin rinnat ei päässeet liikkumaan kävellessä ym. Ostin Shock Absorberit ja ne oli mun mielestä tosi hyvät ja tukevat. Tokana ostin Triumhin sporttiliivit, mutta ne oli huonot, eivät tukeneetläheskään yhtä hyvin kuin ekat.sinä ostit, siis ne Shock absorberit? Niitähän on monenlaisia ja monelle eri tuokevuusasteelle... Ennen leikkausta käytin sellaista Shock Absorberin urheilutoppia, mikä olikin tosi hyvä. Nyt vaan tarvis ostaa sellainen hakasin varustettu liivi; ei toi pään yli pujottelu taida oikein onnistua vielä...
Hankalaa edelleen arvioida minkäkokoiset liivit ostaisi, turvotusta on varmaan kuitenkin vielä ja en tiedä voiko noiden rinnan alusien vuoksi pitääkään mitään kovin kireää liiviä. Mä ostin kyl kans sellasen Triumphin Tri-action Energy- liivin, johon otinkin 5 cm ylimääräistä ympärysmittaan, ettei paina liikaa. Ne ei kyl vaikuta miltään megatukevilta, et aattelin huomenna lähtee metsästään Tampereelta parempia liivejä (kun vaan tietäis mistä noi Shock Absorberit löytäisin...)
Mä oon nyt toistaiseksi viä pitänyt noita sairaalasta saatuja Lymed- merkkisiä liivejä, mutta ne ei todellakaan oo mitkään tukevat. Vaikuttaako se liivien tukevuus tässä paranemisvaiheessa rintojen muotoutumiseen tms.? Kun se mun kirurgi sanoi, ettei oo muuten mitään väliä, kunhan liiveissä ei oo kaaritukia, eikä painavia saumoja... Jotkut taas sanoo, että liiveillä on oleellinenkin merkitys tissien muovautumiseen. Mene ja tiedä. Mua saa sivistää aiheesta, jos joku tietää tarkemmin. :) - bbbbbbbb
-M- kirjoitti:
sinä ostit, siis ne Shock absorberit? Niitähän on monenlaisia ja monelle eri tuokevuusasteelle... Ennen leikkausta käytin sellaista Shock Absorberin urheilutoppia, mikä olikin tosi hyvä. Nyt vaan tarvis ostaa sellainen hakasin varustettu liivi; ei toi pään yli pujottelu taida oikein onnistua vielä...
Hankalaa edelleen arvioida minkäkokoiset liivit ostaisi, turvotusta on varmaan kuitenkin vielä ja en tiedä voiko noiden rinnan alusien vuoksi pitääkään mitään kovin kireää liiviä. Mä ostin kyl kans sellasen Triumphin Tri-action Energy- liivin, johon otinkin 5 cm ylimääräistä ympärysmittaan, ettei paina liikaa. Ne ei kyl vaikuta miltään megatukevilta, et aattelin huomenna lähtee metsästään Tampereelta parempia liivejä (kun vaan tietäis mistä noi Shock Absorberit löytäisin...)
Mä oon nyt toistaiseksi viä pitänyt noita sairaalasta saatuja Lymed- merkkisiä liivejä, mutta ne ei todellakaan oo mitkään tukevat. Vaikuttaako se liivien tukevuus tässä paranemisvaiheessa rintojen muotoutumiseen tms.? Kun se mun kirurgi sanoi, ettei oo muuten mitään väliä, kunhan liiveissä ei oo kaaritukia, eikä painavia saumoja... Jotkut taas sanoo, että liiveillä on oleellinenkin merkitys tissien muovautumiseen. Mene ja tiedä. Mua saa sivistää aiheesta, jos joku tietää tarkemmin. :)meidän Anttilassa on kaupungin parhaat liivivalikoimat. Erikoisliikkeitäkin on pari, mutta niissä vaan hieman sitä ja hieman tätä.
- Geia
-M- kirjoitti:
sinä ostit, siis ne Shock absorberit? Niitähän on monenlaisia ja monelle eri tuokevuusasteelle... Ennen leikkausta käytin sellaista Shock Absorberin urheilutoppia, mikä olikin tosi hyvä. Nyt vaan tarvis ostaa sellainen hakasin varustettu liivi; ei toi pään yli pujottelu taida oikein onnistua vielä...
Mä oon nyt toistaiseksi viä pitänyt noita sairaalasta saatuja Lymed- merkkisiä liivejä, mutta ne ei todellakaan oo mitkään tukevat. Vaikuttaako se liivien tukevuus tässä paranemisvaiheessa rintojen muotoutumiseen tms.? Kun se mun kirurgi sanoi, ettei oo muuten mitään väliä, kunhan liiveissä ei oo kaaritukia, eikä painavia saumoja... Jotkut taas sanoo, että liiveillä on oleellinenkin merkitys tissien muovautumiseen. Mene ja tiedä. Mua saa sivistää aiheesta, jos joku tietää tarkemmin. :)Malli oli se kaikkein tukevin, eli tukitaso 4. Takaa kiinnitettävät, ei tosiaan ihan alkuun kykene toppia pukemaan... Kävin itse ihan alusvaateliikkeessä(Wiipurin erikoiskorsettiliike Helsingissä), jossa niitä sitten suositeltiin. Shock Absorbereita on Helsingissä ainakin Sokoksella ja Stockmannilla, Tampereella luulisi olevan samoin. Tosin niitä löytyy aika monista alusasujen erikoisliikkeistä myös, ja palvelu on yleensä parempaa kuin tavarataloissa. Tuolla missä itse kävin, osasivat antaa suoraan oikean koon hyllystä, vaikka sanoin etten tiedä yhtään, mikä mun koko on, kun olen juuri ollut leikkauksessa. Eli ihan paidan päältä näkivät koon, ei tarvinnut sovittaa kuin yksiä liivejä(moni mies varmaan muuten kadehtii tuota taitoa..). Ja hinnassa ei ollut eroa kuin pari euroa tavarataloon.
Sain sairaalasta mukaan ohjeen, jossa sanottiin liivien hankinnasta seuraavaa:
-Tukevat liivit: turvotus laskee nopeammin, kipu vähenee, rinta laskeutuu tarkoituksenmukaisesti
-Kaarituettomat ja hyvin istuvat
-Muotoonleikatut, ei venyttämällä muotoillut
-Leveä ja joustava miehustanauha
-Säädettävä ympärysmitta, leveät säädettävät olkaimet
-kestävät pesua
Lisäksi hoitaja vinkkasi, että kannatta ostaa ekat liivit mustana, niin ei näy tahrat, kun alussa kuitenkin tulee noita vuotoja.
Ne sairaalan liivit on tosiaan aika lörpät, mulle sanottiin heti haavakontrollissa (n. viikko leikkauksesta) että kannattaa ostaa paremmat liivit. Ja huomasin sitten itsekin että tukevien liivien kanssa oli mukavampi olla ja liikkua, kun joka askel ei enää täräyttänyt rintoja. Käytin noita yksiä samoja muutaman eka viikon, pesun ajan vaan sairaalan liivejä. Sitten kun pahin turvotus tuntui olevan ohi, ostin vasta toiset. Samanlaiset, mutta pienemmällä ympärysmitalla. - Geia
-M- kirjoitti:
Soitin sitten eilen päivystävälle lääkärille, kun mua vaivas noi haavat (oli pakko soittaa päivystykseen, koska haavapoli on auki vain arkisin). Sain ajan ihan normi lääkärille, se vaan vilkas nopsaan noita pystyhaavojen alaosia ja sano heti, että infektio siä on. :( Sanoi myös että koko haava rutut näyttää sen mielestä aika omituisilta ja ettei niiden hänen mielestään kuuluisi tuollaiselta näyttää. Hän veikkasi, että niille täytyisi tehdä jotain korjausoperaatiota.
Lekuri sanoi, että mun pitää soittaa heti ens viikolla sinne paikkaan missä mut leikattiin ja vaadi aikaistusta siihen jälkitarkastukseen (mulla se pitäis olla joskus 2-3 viikon päästä). Lääkäri myös sanoi, että mahd. korjausleikkausten kuuluisi sen mielestä mennä myös kunnan piikkiin, ettei mun tarvis ite maksaa. Mut en sit tiedä... Teieääkö joku paremmin tästä asiasta?
Jos mut leikannut kirurgi ei jostain syystä suostu korjauksia tekeen, mun pitäis kuulemma mennä sit oman lääkärin juttusille ja pyytää sitä kautta lähete plastiikkakirurgille korjauksia varten. Aargh, kamalaa ajatella nyt tollasia! :( Mut noi haavat on ihan päin persettä suoraan sanoen ja auki, eikä se lääkärikään uskonu, et ne siitä kiinni meneen. Sano, että näyttää ailtä, et siihen ois jäänyt liikaa ihoa ja kudosta ja siks se on sillai ihan rutussa ja poimuilla...
Että hyvin menee täällä, syön seuraavat 10 päivää 750mg antibiootteja ja 600mg Buranaa vuorotellen. :( Jotenkin on menny jo toivo, että noista tisseistä tulis hyvät.korjauksen kaiken järjen mukaan mennä kunnan piikkiin. Itse ainakin näin ymmärsin. Mulla saattaa kanssa tulla korjausta, kun on pientä kokoeroa ja toisessa rinnassa sellainen isompi ryppy. Nuo voidaan korjata pienellä rasvaimulla, joka on aika helppo toimenpide, sanoi minut leikannut lääkäri. Eli tuon perusteella ainakin ymmärsin että hän itse sen tekee, kunhan tarpeen nyt sitten näkee tuolla vuositarkastuksessa eli puolen vuoden kuluttua tästä.
Tosi ikäviltä kuulostaa tuo vastoinkäymisesi, toivottavasti saat pian selvyyttä tilanteeseen ja vointisi paranee. - -M-
Geia kirjoitti:
Malli oli se kaikkein tukevin, eli tukitaso 4. Takaa kiinnitettävät, ei tosiaan ihan alkuun kykene toppia pukemaan... Kävin itse ihan alusvaateliikkeessä(Wiipurin erikoiskorsettiliike Helsingissä), jossa niitä sitten suositeltiin. Shock Absorbereita on Helsingissä ainakin Sokoksella ja Stockmannilla, Tampereella luulisi olevan samoin. Tosin niitä löytyy aika monista alusasujen erikoisliikkeistä myös, ja palvelu on yleensä parempaa kuin tavarataloissa. Tuolla missä itse kävin, osasivat antaa suoraan oikean koon hyllystä, vaikka sanoin etten tiedä yhtään, mikä mun koko on, kun olen juuri ollut leikkauksessa. Eli ihan paidan päältä näkivät koon, ei tarvinnut sovittaa kuin yksiä liivejä(moni mies varmaan muuten kadehtii tuota taitoa..). Ja hinnassa ei ollut eroa kuin pari euroa tavarataloon.
-Tukevat liivit: turvotus laskee nopeammin, kipu vähenee, rinta laskeutuu tarkoituksenmukaisesti
-kestävät pesua
Lisäksi hoitaja vinkkasi, että kannatta ostaa ekat liivit mustana, niin ei näy tahrat, kun alussa kuitenkin tulee noita vuotoja.
Ne sairaalan liivit on tosiaan aika lörpät, mulle sanottiin heti haavakontrollissa (n. viikko leikkauksesta) että kannattaa ostaa paremmat liivit. Ja huomasin sitten itsekin että tukevien liivien kanssa oli mukavampi olla ja liikkua, kun joka askel ei enää täräyttänyt rintoja. Käytin noita yksiä samoja muutaman eka viikon, pesun ajan vaan sairaalan liivejä. Sitten kun pahin turvotus tuntui olevan ohi, ostin vasta toiset. Samanlaiset, mutta pienemmällä ympärysmitalla.Menenkin sitten huomenna het ostamaan paremmat liivit. Anttilaa itsekin ajattelin, vähän aikaa sitten meinaan pyörähdin siellä rintsikkaosastolla ja näytti olevan laaja valikoima... Voi tosin olla, että käyn Stockmannillakin, kaippa sielläkn niitä Shock absorbereita on (taisin edelliset ostaa juuri Stockalta tai Sokoksesta...).
Mut hyvin kyl huomaa miten erilaisia ohjeita ja määräyksiä lääkäreiltä saa! Inhottaa, kun saa ihan ristiriitaista informaatiota ja sitten on itse osattava suodattaa ne parhaimmat neuvot kuulemastaan. Aargh. Mutta onneks mulla on teijät ihanat ihmiset, jotka neuvoo tarvittaessa. - Susa
-M- kirjoitti:
Soitin sitten eilen päivystävälle lääkärille, kun mua vaivas noi haavat (oli pakko soittaa päivystykseen, koska haavapoli on auki vain arkisin). Sain ajan ihan normi lääkärille, se vaan vilkas nopsaan noita pystyhaavojen alaosia ja sano heti, että infektio siä on. :( Sanoi myös että koko haava rutut näyttää sen mielestä aika omituisilta ja ettei niiden hänen mielestään kuuluisi tuollaiselta näyttää. Hän veikkasi, että niille täytyisi tehdä jotain korjausoperaatiota.
Että hyvin menee täällä, syön seuraavat 10 päivää 750mg antibiootteja ja 600mg Buranaa vuorotellen. :( Jotenkin on menny jo toivo, että noista tisseistä tulis hyvät.Moikka,
Osta ihmeessä joku tarttumaton haavataitos
jossa on teipit ympärillä esim. Sorbact, se on samalla antibakteerinen eli imee haavasta ja tuhoaa bakteereita.
Haavathan repiytyy auki jos siteet tarttuu kiinni....!
Itselläni leikkauksesta vajaat 6 viikkoa ja haavat ok. Totuttelen tässä varovasti normaaleihin kaarituellisiin liiveihin.
Arvet vaikuttaa siisteiltä mutta aion teipata niitä vielä kuukauden pari etteivät turhaan venyisi.
Toivottavasti sulla arvet jo paremmat...
Voimia ja jaksamista! - -M-
Susa kirjoitti:
Moikka,
Osta ihmeessä joku tarttumaton haavataitos
jossa on teipit ympärillä esim. Sorbact, se on samalla antibakteerinen eli imee haavasta ja tuhoaa bakteereita.
Haavathan repiytyy auki jos siteet tarttuu kiinni....!
Itselläni leikkauksesta vajaat 6 viikkoa ja haavat ok. Totuttelen tässä varovasti normaaleihin kaarituellisiin liiveihin.
Arvet vaikuttaa siisteiltä mutta aion teipata niitä vielä kuukauden pari etteivät turhaan venyisi.
Toivottavasti sulla arvet jo paremmat...
Voimia ja jaksamista!sä käytät? Jaa silikoniteippiä(?)Tuntuu tyhmältä, ettei mulla ole nyt mitään teippejä rinnoissa, kun soitin haavapolille, he sanoivat, ettei haavateippejä saa pitää kun 2 viikkoa leikkauksen jälkeen, jonka jälkeen otettava pois ja oltava niin... Ilmeisesti sitten saa alkaa käyttämään sitä silikoniteippiä kun haavat ovat täysin ummessa ja tikit täysin sulaneet... Vai? Saa taas oikaista jos olen ymmärtänyt väärin.
- Susa
-M- kirjoitti:
sä käytät? Jaa silikoniteippiä(?)Tuntuu tyhmältä, ettei mulla ole nyt mitään teippejä rinnoissa, kun soitin haavapolille, he sanoivat, ettei haavateippejä saa pitää kun 2 viikkoa leikkauksen jälkeen, jonka jälkeen otettava pois ja oltava niin... Ilmeisesti sitten saa alkaa käyttämään sitä silikoniteippiä kun haavat ovat täysin ummessa ja tikit täysin sulaneet... Vai? Saa taas oikaista jos olen ymmärtänyt väärin.
Mulla on ollut kaikki nää viikot arpia tukemassa Microporeen ruskeaa 25mm leveää teippiä.
Lääkäri laittoi heti leikkauksen jälkeen ja seuraavalla viikolla jälkitarkastuksessa vaihdettiin teipit. Siinä samalla hän opetti miten teipataan eli nyt noin viikon välein vaihdan itse teipit, nännipihojen ympärillä ja sitten siitä suoraan alas lähtevän arven teippaan (teipit laitan vaakasuoraan)jotteivat venyisi. Tukevat kuulemma arpea todella hyvin eikä toippi ole silikoniteippiä vaan ihan tavallista (haava?)teippiä, n. 3€/ rulla.
Hän suositteli teippaamaan väh. 3kk ja eihän niistä mitään haittaa ole vaikka mielellään olisi ilmankin... - mmmmmllllllllll
Susa kirjoitti:
Mulla on ollut kaikki nää viikot arpia tukemassa Microporeen ruskeaa 25mm leveää teippiä.
Lääkäri laittoi heti leikkauksen jälkeen ja seuraavalla viikolla jälkitarkastuksessa vaihdettiin teipit. Siinä samalla hän opetti miten teipataan eli nyt noin viikon välein vaihdan itse teipit, nännipihojen ympärillä ja sitten siitä suoraan alas lähtevän arven teippaan (teipit laitan vaakasuoraan)jotteivat venyisi. Tukevat kuulemma arpea todella hyvin eikä toippi ole silikoniteippiä vaan ihan tavallista (haava?)teippiä, n. 3€/ rulla.
Hän suositteli teippaamaan väh. 3kk ja eihän niistä mitään haittaa ole vaikka mielellään olisi ilmankin...Kuulostaa niin samalta, täysin samat ohjeet kuin minun naislääkäriltäni Helsingissä. Liekö meillä sama kirurgi.
- -M-
Susa kirjoitti:
Hän suositteli teippaamaan väh. 3kk ja eihän niistä mitään haittaa ole vaikka mielellään olisi ilmankin......että teipin suunnallakin on merkitystä. Mulle tosiaan haavapolin ihminen epähuomiossa sanoi, että teipit on otettava pois kahden viikon päästä leikkauksesta, eikä uusia saa laittaa. No sen takia olinkin tossa melkein viikon sit ilman mitään teippauksia. :-/ Ihmettelinkin sitä, että voiko muka kuulua tehdä noin ja eilen kun kävin siellä haavapolilla näyttämässä aukinaisia haavojani, kirurgini sanoikin, että ainakin pari viikkoa voin vielä käyttää Micropore-teippiä; tosin ainoastaan nännin ympärillä, koska muualla on eritystä. Mulla tosin on valkoista kapeampaa teippiä, onko sillä leveydellä tahi värillä sitten merkitystä??
Miten sinä sitten nännin ympärystät teippaat jos vaakasuoraan pitäisi laittaa(?) Mä oon vaan laittanu nännin ympärille neljä palaa teippiä, sillai ikkunankarmi-tyylisesti, eli kaks pystyyn ja kaks vaakaan, en todellakaan tiennyt, että siihenkin on joku tekniikka... En ole siis itse saanut mitään opastusta teippien laittoon, edes eilen, vaikka luonani oli sekä haavapolin työntekijä, että plastiikkakirurgi... - -M-
Geia kirjoitti:
Malli oli se kaikkein tukevin, eli tukitaso 4. Takaa kiinnitettävät, ei tosiaan ihan alkuun kykene toppia pukemaan... Kävin itse ihan alusvaateliikkeessä(Wiipurin erikoiskorsettiliike Helsingissä), jossa niitä sitten suositeltiin. Shock Absorbereita on Helsingissä ainakin Sokoksella ja Stockmannilla, Tampereella luulisi olevan samoin. Tosin niitä löytyy aika monista alusasujen erikoisliikkeistä myös, ja palvelu on yleensä parempaa kuin tavarataloissa. Tuolla missä itse kävin, osasivat antaa suoraan oikean koon hyllystä, vaikka sanoin etten tiedä yhtään, mikä mun koko on, kun olen juuri ollut leikkauksessa. Eli ihan paidan päältä näkivät koon, ei tarvinnut sovittaa kuin yksiä liivejä(moni mies varmaan muuten kadehtii tuota taitoa..). Ja hinnassa ei ollut eroa kuin pari euroa tavarataloon.
-kestävät pesua
Ne sairaalan liivit on tosiaan aika lörpät, mulle sanottiin heti haavakontrollissa (n. viikko leikkauksesta) että kannattaa ostaa paremmat liivit. Ja huomasin sitten itsekin että tukevien liivien kanssa oli mukavampi olla ja liikkua, kun joka askel ei enää täräyttänyt rintoja. Käytin noita yksiä samoja muutaman eka viikon, pesun ajan vaan sairaalan liivejä. Sitten kun pahin turvotus tuntui olevan ohi, ostin vasta toiset. Samanlaiset, mutta pienemmällä ympärysmitalla.ainakaan vielä. Kävin eilen Tampereella Anttilassa ja sit Lempäälässä Ideaparkissa, mutta eipä löytynyt kummastakaan moisia. Olin ihan hömistynyt, kun kysyin liivien erikoisliikkeistäkin niistä, niin myyjät vaikuttivat siltä, etteivät olisi ikinä kuulleetkaan sen merkkisistä! Aukko sivistyksessä, sano...
No, siellä Sokoksella ja Stockmannilla niitä sitten saattaa olla, täytynee mennä sieltä sit katsoon, kun seuraavan kerran on asiaa Tre:lle... :)
Ostin nyt kuitenkin Anttilasta Svegmarkin tukevan oloiset mustat sporttiliivit. Niissä oli ainakin tosi tukevan tuntuiset olkaimet ja ympärystässäkin oli oikein kolme hakasta, et enköhän mä niillä ainakin vähän aikaa pärjää. On ne ainakin paremmat, kun ne sairaalan lörppänä-liivit. ;-) - Susa
-M- kirjoitti:
...että teipin suunnallakin on merkitystä. Mulle tosiaan haavapolin ihminen epähuomiossa sanoi, että teipit on otettava pois kahden viikon päästä leikkauksesta, eikä uusia saa laittaa. No sen takia olinkin tossa melkein viikon sit ilman mitään teippauksia. :-/ Ihmettelinkin sitä, että voiko muka kuulua tehdä noin ja eilen kun kävin siellä haavapolilla näyttämässä aukinaisia haavojani, kirurgini sanoikin, että ainakin pari viikkoa voin vielä käyttää Micropore-teippiä; tosin ainoastaan nännin ympärillä, koska muualla on eritystä. Mulla tosin on valkoista kapeampaa teippiä, onko sillä leveydellä tahi värillä sitten merkitystä??
Miten sinä sitten nännin ympärystät teippaat jos vaakasuoraan pitäisi laittaa(?) Mä oon vaan laittanu nännin ympärille neljä palaa teippiä, sillai ikkunankarmi-tyylisesti, eli kaks pystyyn ja kaks vaakaan, en todellakaan tiennyt, että siihenkin on joku tekniikka... En ole siis itse saanut mitään opastusta teippien laittoon, edes eilen, vaikka luonani oli sekä haavapolin työntekijä, että plastiikkakirurgi...Itse olen teipannut nännin ympärykset neljällä teipin pätkällä niin että ylä-ja alapuolelle teipit "vinottain" ja sitten samoin sivuille.
Eli lopputulos on vähän kuin salmiakin mallinen tai siis neliö mikä seisoo kulmittain. Olipas hankalasti sanottu...toivottavasti ymmärsit!
Luulisin että leveämpi teippi antaa enempi tukea arville kun se 12,5 millinen. Sitten valkoisessa teipissä on ruskeaan verrattuna voimakkaampi liimapinta (saattaa myös allergisoida helpommin). - Susa
mmmmmllllllllll kirjoitti:
Kuulostaa niin samalta, täysin samat ohjeet kuin minun naislääkäriltäni Helsingissä. Liekö meillä sama kirurgi.
Se on paljon mahdollista... itse olin todella tyytyväinen tähän naislääkäriin, hänen ammattitaitoonsa ja lopputulokseen vaikka on vasta reilu kuukausi leikkauksesta!
- -M-
Susa kirjoitti:
Itse olen teipannut nännin ympärykset neljällä teipin pätkällä niin että ylä-ja alapuolelle teipit "vinottain" ja sitten samoin sivuille.
Eli lopputulos on vähän kuin salmiakin mallinen tai siis neliö mikä seisoo kulmittain. Olipas hankalasti sanottu...toivottavasti ymmärsit!
Luulisin että leveämpi teippi antaa enempi tukea arville kun se 12,5 millinen. Sitten valkoisessa teipissä on ruskeaan verrattuna voimakkaampi liimapinta (saattaa myös allergisoida helpommin).Mulle ei katsos sanottu mitään muuta teipistä, kun että merkki on Micropore. Sillon kun olin plastiikkakirurgini juttusilla päivää ennen leikkausta, kyselin juuri noista teipeistä. Kysyin, että onko sillä väliä kumpaa leveyttä tai väriä käyttää, hän vastasi että "ai, en edes tiennyt että niitä on monenlaisia, sinähän näytät tietävän nämä asiat paremmin kuin minä." Että sellasta!! Ei mikään ihme, että menee vähän soveltaen, kun joudun kaikki pähkilemään itse omalla maalaisjärjelläni... :-/
Eli ostin sitten juuri sitä "väärää" teippiä(valkoista ja kapeaa). Pitänee mennä hakemaan uutta... - yksi aikoinaan leikattu
-M- kirjoitti:
Mulle ei katsos sanottu mitään muuta teipistä, kun että merkki on Micropore. Sillon kun olin plastiikkakirurgini juttusilla päivää ennen leikkausta, kyselin juuri noista teipeistä. Kysyin, että onko sillä väliä kumpaa leveyttä tai väriä käyttää, hän vastasi että "ai, en edes tiennyt että niitä on monenlaisia, sinähän näytät tietävän nämä asiat paremmin kuin minä." Että sellasta!! Ei mikään ihme, että menee vähän soveltaen, kun joudun kaikki pähkilemään itse omalla maalaisjärjelläni... :-/
Eli ostin sitten juuri sitä "väärää" teippiä(valkoista ja kapeaa). Pitänee mennä hakemaan uutta...Vaikuttaa siltä, että kunnallisella puolella keskittyvät enemmänkin sitten vain terveysongelman ratkaisuun. Siellä ei ajatella, eikä tosiaan tiedetäkään niin näitä esteettisen kirurgian kiemuroita.
Ei silti, kyllä se tieto heillekin hyvää tekisi. - Susa
-M- kirjoitti:
Mulle ei katsos sanottu mitään muuta teipistä, kun että merkki on Micropore. Sillon kun olin plastiikkakirurgini juttusilla päivää ennen leikkausta, kyselin juuri noista teipeistä. Kysyin, että onko sillä väliä kumpaa leveyttä tai väriä käyttää, hän vastasi että "ai, en edes tiennyt että niitä on monenlaisia, sinähän näytät tietävän nämä asiat paremmin kuin minä." Että sellasta!! Ei mikään ihme, että menee vähän soveltaen, kun joudun kaikki pähkilemään itse omalla maalaisjärjelläni... :-/
Eli ostin sitten juuri sitä "väärää" teippiä(valkoista ja kapeaa). Pitänee mennä hakemaan uutta...Joo, itseasiassa sitä Microporetta on kolmen levyistä: 12,5mm 25mm ja 50mm mutta kyllä toi keskikoko on tähän hommaan paras. Ja ainakin milla ruskea toiminut hyvin. Vähän välillä iho kutisee ja ärtyy teippien reunoilta mutta vahvempi liimapinta (valkoinen teippi) saattaisi ärsyttää vielä enemmän. Mä juttelin yhden toisenkin rintaleikkauspotilaan kanssa ja hänellä sama juttu! =) Kaipa tässä vielä jokunen viikko menee...yritän olla sitkeä jotta arvista tulisi mahdollisimman siistit!
- ikkunapri.
Susa kirjoitti:
Hän suositteli teippaamaan väh. 3kk ja eihän niistä mitään haittaa ole vaikka mielellään olisi ilmankin...Tosta aiemmin luin että kuusi viikkoa leikkauksesta ja käytät kaariliiviä. Mulle sanottiin sairaalassa, että mahdollisimman kauan pitäisi pitää ilman kaaria eli tukevat liivit muuten. Puhutiin jopa puolesta vuodesta. Liittyy siihen että kun rinnat vielä muotoutuvat niin siksi ei pitäisi olla kaariliivejä. Ja painaahan ne ikävästi arpiakin kun olen välillä juhliin sellaiset laittanut. No ajattelin vaan, että kerron sullekin jos vaikka olet saanut eri tietoa.
- kyllä
yksi aikoinaan leikattu kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että kunnallisella puolella keskittyvät enemmänkin sitten vain terveysongelman ratkaisuun. Siellä ei ajatella, eikä tosiaan tiedetäkään niin näitä esteettisen kirurgian kiemuroita.
Ei silti, kyllä se tieto heillekin hyvää tekisi.Jos toimenpiteestä maksaa 60 euroa tai 6000 euroa, niin onhan se jo ero. Kyllä yksityispuolella neuvotaan , osataan ohjata myös jälkihoidosta.
- Susa
ikkunapri. kirjoitti:
Tosta aiemmin luin että kuusi viikkoa leikkauksesta ja käytät kaariliiviä. Mulle sanottiin sairaalassa, että mahdollisimman kauan pitäisi pitää ilman kaaria eli tukevat liivit muuten. Puhutiin jopa puolesta vuodesta. Liittyy siihen että kun rinnat vielä muotoutuvat niin siksi ei pitäisi olla kaariliivejä. Ja painaahan ne ikävästi arpiakin kun olen välillä juhliin sellaiset laittanut. No ajattelin vaan, että kerron sullekin jos vaikka olet saanut eri tietoa.
Kiitokset viestistäsi.
Mulle annettiin sellainen ohje että vähintään kuukauden ajan leikkauksesta ei saa käyttää kaarituellisia liivejä. Sen jälkeen voi erittäin varovasti totutella pikkuhiljaa kaarituellisiin liiveihin mutta täytyy tarkoin seurata kuinka arvet "reagoivat". Eli jos yhtään ärtyvät, täytyy ehdottomasti välttää.
Itselläni on koko ajan ollut arvet erittäin siistit eikä juuri kipuja.
Kokeilin kaarituellisia ja käytän nyt jo enimmäkseen niitä, ilman ongelmia.
Yritin miettiä miten ne kaarituelliset voisi negatiivisesti vaikuttaa rintojen muotoutumiseen (totta on että ne muotoutuvat vielä pitkään) kyllähän nekin tukee hyvin, tosin ei niin leveillä olkaimilla kun tukiliivit. Mutta kiitos vinkistä, selvittelen asiaa ja otan vaikka yhteyttä minut leikanneeseen lääkäriin kysyäkseni asiasta. Onko sulle muuten tehty kohotus vai pienennys vai suurennus? =)
- haluan tietää
Kertoisitko miten minun täytyy edetä, jos haluan rintojen pienennykseen.
Olen 40v 2 lähes aikuisen lapsen äiti, ja kärsin suurista rinnoista.
Minne minun täytyy mennä ja paljonko maksaa? Saako kelalta minkä verran takaisin.
Leikaako kaupungin sairaalat, onko jonoa?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.- -M-
Suosittelisin menemään aluksi ihan omalle lääkärille jutteleen, hän voi haastatella ja ottaa tarvittavat mitat (jos tiedät, niin leikkaustarve määritellään erään pisteytystaulukon mukaan; jos saat riittävän paljon pisteitä fyysisistä oireista ja rintojen koosta, pääset leikkausjonoon...)
Mikä kuppikoko sinulla on? Itsekin voit mitata tarvittavan jugulum-mamilla- etäisyyden, eli mitta otetaan solisluien välisestä kaulakuopasta nänniin. Jos kyseinen mitta on 28cm tai enemmän, sen pitäisi riittää...
Niin, maksuista... Jos nuo fyysiset oireet riittävät kohdallasi, niin olet oikeutettu kunnalliseen hoitoon, jolloin sinulle jää maksettavaksi ainoastaan pari poliklinikkamaksua (reilu 20€/kpl) ja sairaalahoito (ei ole montaa kymppiä/yö), lisäksi sitten tietysti rintaliivit, sidetarpeita jne, mitä kotona sitten tarvitsisit... Mutta kokonaisuudessaan kustannukset jäisivät kunnalliselle puolelle päästessäsi n. sataan euroon.
Kaikissa kunnissa ei ole plastiikkakirurgista osastoa, joten kaikki sairaalat eivät leikkauksia tee, mutta isoimpien kaupunkien sairaaloissa todennäköisimmin. Itselläni tosin kävin niin hyvä säkä, että pääsin leikkaukseen pienessä kotikunnassani, vaikka virallisesti olin jonossa Tampereelle (TAYS). Ainakin Tays vuokrailee leikkaussaleja ympäryskunnista purkaakseen hoitojonoja nopeammin, eli kannattaa kysyä missä kaikissa paikoissa leikkauksia tehdään...
Jonothan ovat luonnollisesti aikas pitkät, toisissa kaupungeissa pääsee vähän nopeammin kuin toisissa. Yleisesti ottaen sinun pitäisi päästä hoitoon puolen vuoden kuluessä leikkausjonoon asettamisesta, mutta eivät nuo hoitotakuut taida ihan toteutua tällä hetkellä, itse jonotin n. 8kk. Jonotusta pystyy mahd. nopeuttamaan soittelemalla aktiivisesti jonohoitajalle ja jos esim. pääsisit lyhyelläkin varoitusajalla leikkaukseen. Itse sanoin, että voin tulla parinkin päivän varoitusajalla...
Yksityisellä puolella ei tarvitsisi paljon jonotella. Tosin siellä leikkaus maksaisikin jotain 3000-4000€(?)Jotkut ovat kyllästyneet odottamaan julkisen puolen jonoissa ja päätyneet yksityiselle. Kannattaa miettiä omalla kohdallaan kumpi vaihtoehto on parempi... - minä,mutta
-M- kirjoitti:
Suosittelisin menemään aluksi ihan omalle lääkärille jutteleen, hän voi haastatella ja ottaa tarvittavat mitat (jos tiedät, niin leikkaustarve määritellään erään pisteytystaulukon mukaan; jos saat riittävän paljon pisteitä fyysisistä oireista ja rintojen koosta, pääset leikkausjonoon...)
Mikä kuppikoko sinulla on? Itsekin voit mitata tarvittavan jugulum-mamilla- etäisyyden, eli mitta otetaan solisluien välisestä kaulakuopasta nänniin. Jos kyseinen mitta on 28cm tai enemmän, sen pitäisi riittää...
Niin, maksuista... Jos nuo fyysiset oireet riittävät kohdallasi, niin olet oikeutettu kunnalliseen hoitoon, jolloin sinulle jää maksettavaksi ainoastaan pari poliklinikkamaksua (reilu 20€/kpl) ja sairaalahoito (ei ole montaa kymppiä/yö), lisäksi sitten tietysti rintaliivit, sidetarpeita jne, mitä kotona sitten tarvitsisit... Mutta kokonaisuudessaan kustannukset jäisivät kunnalliselle puolelle päästessäsi n. sataan euroon.
Kaikissa kunnissa ei ole plastiikkakirurgista osastoa, joten kaikki sairaalat eivät leikkauksia tee, mutta isoimpien kaupunkien sairaaloissa todennäköisimmin. Itselläni tosin kävin niin hyvä säkä, että pääsin leikkaukseen pienessä kotikunnassani, vaikka virallisesti olin jonossa Tampereelle (TAYS). Ainakin Tays vuokrailee leikkaussaleja ympäryskunnista purkaakseen hoitojonoja nopeammin, eli kannattaa kysyä missä kaikissa paikoissa leikkauksia tehdään...
Jonothan ovat luonnollisesti aikas pitkät, toisissa kaupungeissa pääsee vähän nopeammin kuin toisissa. Yleisesti ottaen sinun pitäisi päästä hoitoon puolen vuoden kuluessä leikkausjonoon asettamisesta, mutta eivät nuo hoitotakuut taida ihan toteutua tällä hetkellä, itse jonotin n. 8kk. Jonotusta pystyy mahd. nopeuttamaan soittelemalla aktiivisesti jonohoitajalle ja jos esim. pääsisit lyhyelläkin varoitusajalla leikkaukseen. Itse sanoin, että voin tulla parinkin päivän varoitusajalla...
Yksityisellä puolella ei tarvitsisi paljon jonotella. Tosin siellä leikkaus maksaisikin jotain 3000-4000€(?)Jotkut ovat kyllästyneet odottamaan julkisen puolen jonoissa ja päätyneet yksityiselle. Kannattaa miettiä omalla kohdallaan kumpi vaihtoehto on parempi...jos joku viitsisi neuvoa eli olen menossa rintojen kohotukseen ja pitäisi tietty mennä mammografiaan,mutta miten olette sen hoitaneet?Asun pienellä paikkakunnalla,täällä on pelkkä terveyskeskus siis.Ja paljokohan maksaa,ei hajuakaan.
- -M-
minä,mutta kirjoitti:
jos joku viitsisi neuvoa eli olen menossa rintojen kohotukseen ja pitäisi tietty mennä mammografiaan,mutta miten olette sen hoitaneet?Asun pienellä paikkakunnalla,täällä on pelkkä terveyskeskus siis.Ja paljokohan maksaa,ei hajuakaan.
Sinun tarvitsee saada lähete mammografiaan, sen saa esim. omalta lääkäriltä pyytämällä. Hän myös varmasti kertoo sinulle missä on lähin paikka, jossa mammografia-tutkimuksia tehdään. Jos kovin pienellä paikkakunnalla asut, siellä ei välttämättä ole mahdollisuutta moiseen, mutta lähikunnissa varmastikin on...
Mammografia tulee maksamaan ainoastaan omavastuun verran (n. 22€) jos menet sinne lähetteen kautta. Jos menet omakustannepohjalta, se varmasti maksaisi enemmän. - vaan sulle paljon
-M- kirjoitti:
Sinun tarvitsee saada lähete mammografiaan, sen saa esim. omalta lääkäriltä pyytämällä. Hän myös varmasti kertoo sinulle missä on lähin paikka, jossa mammografia-tutkimuksia tehdään. Jos kovin pienellä paikkakunnalla asut, siellä ei välttämättä ole mahdollisuutta moiseen, mutta lähikunnissa varmastikin on...
Mammografia tulee maksamaan ainoastaan omavastuun verran (n. 22€) jos menet sinne lähetteen kautta. Jos menet omakustannepohjalta, se varmasti maksaisi enemmän.vastauksesta.Konsultaatiokäynnillä lääkäri voi siis antaa lähetteen?Hankala lähteä toiselle paikkakunnalle,muttei muukaan sitten auta.Toivottavasti kaikki menee hyvin ,jännittää jo nyt!
- -M-
vaan sulle paljon kirjoitti:
vastauksesta.Konsultaatiokäynnillä lääkäri voi siis antaa lähetteen?Hankala lähteä toiselle paikkakunnalle,muttei muukaan sitten auta.Toivottavasti kaikki menee hyvin ,jännittää jo nyt!
ihan soittamalla omalle lääkärille. Hän tiesi, että olin pyrkimässä leikkaukseen, joten ei tarvinnut kun hakea lähete terveyskeskukselta...
- -OOO
-M- kirjoitti:
ihan soittamalla omalle lääkärille. Hän tiesi, että olin pyrkimässä leikkaukseen, joten ei tarvinnut kun hakea lähete terveyskeskukselta...
Olen lukenu paljon näitä juttuja rintojen pienennyksestä ja vihdoista viimein sain itse varattua ajan tohtorille... Jännittää ihan hirveesti jo nyt! Itselläni kuppikoko huitelee jossain H paikkeilla, mutta saa nähdä mitä lääkärissä sanovat! Kiva lukee kaikenlaisia kokemuksia ko. asiasta! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723033
- 552685
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792168
- 951976
- 361803
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329