Ylityö tarkoittaa työajan tilapäistä pidennystä ja siitä on maksettava työntekijälle erillinen korvaus. Ylityön määrää tehtäväksi aina työnantaja ja ylityön tekemiseen tarvitaan työntekijän suostumus. Mutta tämäpä ei pädekään mikäli työnantaja ilmoittaa työn olevan hätätyötä.. Hätätyöstä ei voi kieltäytyä eikä hätätyön perustelu kuulu työntekijälle sen katsoo työsuojelupiiri jos tarvetta, mutta todellisuudessa ei työsuojelupiiri ei puutu pienimuotoisiin väärinkäytöksiin eli hätätyö nimikkeellä voi työntekijän pakottaa ylitöihin vastoin hänen suostumustaan ilman pelkoa sakosta tai muusta vastaavasta..Eli ylityö ei ole vapaaehtoista mikäli työnantaja ilmoittaa työn olevan hätätyötä.
Tästä on kokemuksia.. Ammattiliitto on vastannut että asia on näin eikä sille voi mitään..??
Olisiko hätätyö määritelmälle syytä tehdä tarkistus seuraavaa työehtosopimusta silmällä pitäen?? ja jos kerran työntekijä pakotetaan vastoin tahtoaan ylitöihin tulisi korvaus olla vähintään kaksinkertainen normaaliin korvaukseen verrattuna...Tästäsyystä menetettyjä esim. lomamatkoja ei työnantajan tarvitse korvata mutta kieltäytyminen hätätyöstä on työsuhteen purkamisen oikeuttava peruste.....
Ylityö/Hätätyö
5
2596
Vastaukset
- ja sinä
valitat täällä? tuolla on tuo ammattiliitto-palsta jonne voit märistä.
Suurin osa työntekijöistä tällä palstalla on provisio palkattuja, joten ylityöt ja niiden korvaukset eivät paljoa liikuta.- en todellakan
Toin esille vain epäkohdan ja mielestäni ylitöihin ei pitäisi olla mahdollista pakottaa ilman työntekijän suostumusta..Etenkän jos kyse ei ole hädästä vaan normaali työstä... Mut jos joku katsoo tän valitukseksi niin sama se...
- assfdasfa
On ihan oikein, että ne työntekijät jotka eivät halua osallistu yrityksen pelastamiseen jonkin katastrofin tai hädän sattuessa, saadaan potkia pellolle. Se on vain tehtävä valinta, haluaako hädän ollessa päällä osallistua oman työpaikkansa pelastamiseen vai lähteä jo maksetulle lomalle matkalle. Kaikkea ei voi kuitenkaan saada. On myös kohtuutonta vaatia tupla korvausta siitä, että yleensäkin saa pitää työpaikkansa.
Lomamatka voi monesta muustakin syystä peruuntua, joten vakuutukset kannattaa olla kunnossa, ja hyvät peruutus ehdot matkoissa.
Jos jotain vikaa on, niin se on silloin siinä työsuojelupiirissä...- Nimimerkki
On hieman eri asia, jos esim. talo on tulessa ja arvokkaita laitteita pitää saada tulen alta pois kuin, että jokin tärkeä tilaus kusee kintuille, ja töitä teetetän hätätyönä.
- rahantakia töitä tehdään
Kohtuutonta vaatia yleensä palkkaa työt pitäisi tehdä ilmaiseksi jotta firmojen voitot olisi suurempia.. Hätätyökin pitäisi tehdä totta kai ilman korvausta.. Haloo eiköhän tuossa tarkoitettu työtä jota ei luokitella varsinaisesti hätätyöksi vaan että normaali työ teetätetään ns.hätätyönä kun ketään muuta ei saada ylityöhön eli muuten työ keskeytyisi ja aiheuttaisi taloudellista vahinkoa työnantajalle.. näin ainakin ymmärsin..mikä sitten on kohtuutonta sitä sopii miettiä millaisia palkkoja johtajat yleensä saa yrityksissä..omat ansioni ei sinne ylettäisi vaikka kertoisi viidellä.. mutta kaikki suhteellista..kiinasta saa halpaa työvoimaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908647
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482479Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382243