Kikkailu jatkuu

Bye bye TeliaSonera

Tele-Finlandin matkapuhelinlaskujen laskutuskaudet ja eräpäivät 2009 löytyvät osoitteesta http://www.tele.fi/files/Tele.fi/Asiakaspalvelu/Laskutus/TF_erapaivat_2009.pdf . Taulukko on suorastaan helppolukuinen, fonttikokokin on peräti 7:). Sonera ei ole vielä julkaissut omaansa, mutta se on varmaankin samanlainen.

Tietokoneen taulukkolaskin tuotti taulukosta seuraavan analyysin:

Laskutuskausien pituutena 27 päivää esiintyy 2 kertaa, 28 päivää 125 kertaa ja 29 päivää 1 kerran. Vastaavasti 35 päivää esiintyy 60 kertaa, 36 päivää 3 kertaa ja 37 päivää 1 kerran. Yhteensä 192 kertaa.

Katkopäivänä maanantait esiintyvät 46 kertaa, perjantait ja lauantait esiintyvät 48 sekä sunnuntait 50 kertaa, yhteensä 192 kertaa.

Laskun eräpäivän viikonpäivänä maanantai esiintyy 1 kerran, tiistait ja keskiviikot 2 kertaa, torstait 46, perjantait 47, lauantait 48 ja sunnuntait 46 kertaa. Taas yhteensä 192 kertaa. Kuitenkaan Suomessa lauantai tai sunnuntai ei ole pankkipäivä, ilmeisesti Sonera laskee viivästyskoron heti eräpäivästään.

16 laskutusryhmää kertaa 12 kuukautta on 192 laskutusjaksoa.

Kun tänä vuonna jokaisen vuosineljänneksen keskimmäinen laskutuskausi oli 35 päivää, niin vuonna 2009 jokaisen vuosineljänneksen ensimmäinen laskutuskausi on 35 päivää, joten välillä "marraskuu 2008" - "tammikuu 2009" ovat laskutuskausien pituudet 35 28 35 päivää, paitsi laskutusryhmillä 41 - 43 se on 35 27 36 ja ryhmällä 44 35 26 37 päivää.

Selitys tälle laskutuskausikikkailulle on että määräaikaisen sopimuksen hinnankorotus antaisi asiakkaalle oikeuden irtisanoa sopimus ja puhepaketeissa kilpailu on kovaa, joten laskutuskauden pituuskikkailu on ainoa mahdollisuus korottaa reaalihintaa.

Viestintäviraston markkinakatsauksesta http://www.ficora.fi/attachments/suomi_hmv/5AKANZxB4/Files/CurrentFile/Markkinakatsaus_2_2008.pdf käy ilmi, että Suomessa on noin 800’000 kytkyliittymää ja toisaalta TeliaSonera-ryhmän markkinaosuus on 39 % kaikista liittymistä. Jos kytkyissä on sama markkinaosuus, niin TeliaSonera-ryhmällä on noin 300’000 kytkyliittymää ja varsin monessa on myös puhepaketti. Katsaus ei erittele puhepakettien määriä.

Yksittäisen asiakkaan puhelimen käytön vaihtelut eivät vaikuta satojen tuhansien liittymien käyttöjen keskiarvoihin. Tele-Finlandilla ja Soneralla on vuodessa 8 kappaletta 4 viikon ja 4 kappaletta 5 viikon laskutuskausia. Niinä laskutuskausina, jolloin paketin keskiarvokäyttäjältä jää aikaa käyttämättä TeliaSonera säästää, rahat on saatu eikä asiakas enää soita kilpailijoille. Ja niinä laskutuskausina jolloin keskiarvokäyttäjä ylittää paketin koon TeliaSonera rahastaa. Pieni säästö kilpailijoille tilityksissä tai asiakkaalta saatu lisämaksu kertaa laskutuskausien määrä kertaa pakettiliittymien määrä tuottaakin jo isot rahat.

En tiedä millaista kalenteria TeliaSonera käyttää, ainakin minulla olevissa kalentereissa ainoastaan normaali helmikuu on pituudeltaan 4 viikkoa, mutta kalentereissani ei ole yhtään 5 viikon kuukautta, puhumattakaan 37 päivän kuukaudesta.

Olen ollut TeliaSoneran asiakas yli 10 vuotta, mutta nyt vaihdan toiselle. TeliaSoneralla on hyvät tuotteet, mutta tämä laskutuskausipelleily riittää minulle. Samalla lopetan myös Soneran ADSL-liittymän ja siirryn kilpailijan 3G-dataan. Olen maksanut tänäkin vuonna TeliaSoneralle liittymieni perusmaksuina yli 500 euroa, niistäkään TeliaSonera ei tarvitse kärsiä tulevaisuudessa kun kikkailulla tienataan miljoonia.

21

2853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K.L.Tik...

      Kylläpä on aikamoinen vuodatus siitä, että onko operaattorin laskutuskausi neljä vai viisi viikkoa. Varmaankin kirjoittajalla ei muita murheita elämässä ole, kuin operaattoorin laskutuskaudet. Varmaankin on kulunut paljon aikaa laskelman tekemiseen, jotta voi kirjoittaa asiasta keskustelupalstalle.

      Minulle tulee mieleen, että kirjoittaja on jonkin kilpailevan operaattorin palkkalistoilla, kun on noin tarkasti asiaan perehtynyt. Sinulla on täysi vapaus valita se operaattori, joka miellyttää. Luulen, että kaikilla operaattoreiltä löytyy jokin epäkohta, joka ei miellytä asiakasta. Itselläni on TeleFinlandin Pulina-liittymä ollut kohta kaksi vuotta, joka on toiminut hyvin niin laskutuksen ja kuuluvuuden suhteen. Olen ollut DNA:n, Elisan ja Soneran asiakkaana, joten heidänkin toiminnasta löytyy kokemusta.

      Pienenä sivuasiana voin sanoa, että perheenjäsen työskentelee lasten- ja nuorten syöpäosastolla, joten niillä pikkupotilailla ja heidän perheen jäsenillä on varmaankin muuta miettittävää, kuin operattorin laskutuskaudet. Joten sinun murheesi ovat hyvin pieniä siihen verrattuna. Silti toivotan sinulle Hyvää Joulun odotusta näin lumettomana aikana.

      • late8827

        Itse vaihdoin Soneralta toiselle operaattorille jo yli kaksi vuotta sitten. Laskut olivat silloin Soneran liittymästä keskimäärin 180 e/kk. Vaihdettuani operaattoria laskut olivat 40 e/kk. ja puoli vuotta sitten vaihdoin vielä liittymätyyppiä, jonka jälkeen laskut ovat olleet n. 10 e/kk.
        Liittymässä joka minulla on käytössä, puhelut maksavat 6,9 snt/kpl. kaikkiin liittymiin. Kuukaudessa soitan noin 140 puhelua ja usein tulee puhuttua yli kolmen tunnin puheluja. Lisäksi mummollani on peräpukamia siellä minne aurinko ei paista.


    • perzeen suti

      miten vanhanaikaisia keskuskoneita käytetään laskutusajoissa. Koneiden ja printterien kuormaa jaetaan tasaisesti eri päiville. Koko Soneraa ja Tele Finlandia ei saada laskutettua ja laskuja tulostettua esim ainaina joka kuun 1. päivä. Tulisi pikkuisen konekapasiteettiongelmia.
      Telia Sonera säästää myös rahaa käyttäessään vain yhtä laskutusohjelmistoa sekä TF:lle että itselleen.

      • vanhaan ideaan

        Onkohan joku TeliaSoneralla lukenut tämän? http://www.sptimes.com/2005/09/28/Columns/Electric_customers_su.shtml . Huomatkaa päiväys.

        Kikkailu ei vaikuta puheaikaa sisältämättömien liittymien laskuihin, niissä minuuttihinta on vakio. Esim. 500 min puhepaketin täytyttyä lisäminuutit maksavat 9 senttiä, kun pakettiin kuuluneet minuutit maksoivat 3,58 senttiä. Puhelinlaskuistani katsoin puhepakettiliittymäni toteutuneiden normaalien kotimaanpuheluiden minuuttihinnan vaihdelleen 3,58 - 5,13 sentissä, siis kikkailusta huolimatta vähemmän kuin Pulina-liittymässä.

        Tammikuun 2008 asiakastiedotteessa julkaistu eräpäivä taulukko oli erittäin selkeä, mutta siinä ei kerrottu laskutuskausien päättymispäiviä, vaikka ne ovat kuluttajalle oleellisia. Kuluvan vuoden laskutuskausien päättymispäivät sisältävä taulukko julkaistiin vasta 11. helmikuuta ja mahdollisimman vaikealukuisena, vuoden 2009 on tehty vieläkin vaikealukuisemmaksi. Sattumaa???

        Miksi suurin laskutuskausien pituusvaihtelu on 11 päivää, 37 versus 26?

        Ainakin DNA osaa ryhmittää asiakkaansa niin että laskutuskausi on esim. kuukauden 8. päivästä seuraavan kuukauden 7. päivään eli laskutuskauden pituus on yhtä monta päivää kuin aloittavassa kuukaudessa on. On kummallista, kun kilpailija osaa tasata laskutukset ja tulostukset ympäri kuukauden ja silti laskutuskausien pituudet ovat 30/31 päivää. TeliaSonera ei voi perustella vaihteluita edes juhlapyhinä, kun katkoja on silloinkin.

        Tavoitteeni on saada TeliaSoneralla kikkailun keksijät toteamaan jonkun ulkopuolisenkin ymmärtäneen jujun ja heidän korjaavan laskutuskaudet mainostensa mukaisesti pituudeltaan kuukautta vastaaviksi, jokaisessa kuukaudessa on 28 päivää joille voi tasata vaikka 28 ryhmää. Minulle on hyvitetty perusmaksun 17,90 euroa ja annettu elokuvaliput, mutta palautteeni ei ilmeisestikään noussut organisaatiossa. Kuluttaja- ja Viestintävirastolla ei oikein tunnu olevan keinoja puuttua, toivottavasti joku tutkiva journalisti ottaa jutusta vinkin. ”Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmaksi.”

        En ole tai ole ollut kenenkään teleoperaattorin tai heidän alihankkijansa palveluksessa. TeliaSoneran osakkeetkin myin jo kesällä, hyvällä voitolla. Sopivalla yliopistollisella tietotekniikkakoulutuksella tuon analyysin teko oli helppoa.

        Tutkikaa itse ennen kuin kommentoitte. kaikki tarvittava tieto on julkisesti saatavilla netissä.


      • Kimixxx
        vanhaan ideaan kirjoitti:

        Onkohan joku TeliaSoneralla lukenut tämän? http://www.sptimes.com/2005/09/28/Columns/Electric_customers_su.shtml . Huomatkaa päiväys.

        Kikkailu ei vaikuta puheaikaa sisältämättömien liittymien laskuihin, niissä minuuttihinta on vakio. Esim. 500 min puhepaketin täytyttyä lisäminuutit maksavat 9 senttiä, kun pakettiin kuuluneet minuutit maksoivat 3,58 senttiä. Puhelinlaskuistani katsoin puhepakettiliittymäni toteutuneiden normaalien kotimaanpuheluiden minuuttihinnan vaihdelleen 3,58 - 5,13 sentissä, siis kikkailusta huolimatta vähemmän kuin Pulina-liittymässä.

        Tammikuun 2008 asiakastiedotteessa julkaistu eräpäivä taulukko oli erittäin selkeä, mutta siinä ei kerrottu laskutuskausien päättymispäiviä, vaikka ne ovat kuluttajalle oleellisia. Kuluvan vuoden laskutuskausien päättymispäivät sisältävä taulukko julkaistiin vasta 11. helmikuuta ja mahdollisimman vaikealukuisena, vuoden 2009 on tehty vieläkin vaikealukuisemmaksi. Sattumaa???

        Miksi suurin laskutuskausien pituusvaihtelu on 11 päivää, 37 versus 26?

        Ainakin DNA osaa ryhmittää asiakkaansa niin että laskutuskausi on esim. kuukauden 8. päivästä seuraavan kuukauden 7. päivään eli laskutuskauden pituus on yhtä monta päivää kuin aloittavassa kuukaudessa on. On kummallista, kun kilpailija osaa tasata laskutukset ja tulostukset ympäri kuukauden ja silti laskutuskausien pituudet ovat 30/31 päivää. TeliaSonera ei voi perustella vaihteluita edes juhlapyhinä, kun katkoja on silloinkin.

        Tavoitteeni on saada TeliaSoneralla kikkailun keksijät toteamaan jonkun ulkopuolisenkin ymmärtäneen jujun ja heidän korjaavan laskutuskaudet mainostensa mukaisesti pituudeltaan kuukautta vastaaviksi, jokaisessa kuukaudessa on 28 päivää joille voi tasata vaikka 28 ryhmää. Minulle on hyvitetty perusmaksun 17,90 euroa ja annettu elokuvaliput, mutta palautteeni ei ilmeisestikään noussut organisaatiossa. Kuluttaja- ja Viestintävirastolla ei oikein tunnu olevan keinoja puuttua, toivottavasti joku tutkiva journalisti ottaa jutusta vinkin. ”Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmaksi.”

        En ole tai ole ollut kenenkään teleoperaattorin tai heidän alihankkijansa palveluksessa. TeliaSoneran osakkeetkin myin jo kesällä, hyvällä voitolla. Sopivalla yliopistollisella tietotekniikkakoulutuksella tuon analyysin teko oli helppoa.

        Tutkikaa itse ennen kuin kommentoitte. kaikki tarvittava tieto on julkisesti saatavilla netissä.

        Huomasin itsekin tämän kikkailun heti viime vuoden alussa ja kyllähän se on aika naurettavaa touhua. Lisäksi minulle tehtiin tietämättäni vuoden mittainen kestosopimus etten voinut irtisanoa liittymääni. Kestosopimuksellahan voi puhua eurolla sunnuntaisin, mutta koska laskutuskauteni päättyy aina lauantaisin ja koska minulla on puhepaketti, niin minun pitäisi puhua heti ekana sunnuntaina 500 min niin että edusta olisi mitään hyötyä...Pitävät asiakkaitaan selvästi tyhminä. Soitin asiakaspalveluun ja haukuin kaikki pystyyn, ei se mitään auttanut mutta hyvää teki. On maailmassa suurempiakin ongelmia, mutta en hyväksy tämmöstä epärehellisyyttä. Nyt sopimus on irtisanottu enkä koskaan enää käytä soneran palveluita. Kiitos ja näkymättömiin!


      • Meuhkasit
        Kimixxx kirjoitti:

        Huomasin itsekin tämän kikkailun heti viime vuoden alussa ja kyllähän se on aika naurettavaa touhua. Lisäksi minulle tehtiin tietämättäni vuoden mittainen kestosopimus etten voinut irtisanoa liittymääni. Kestosopimuksellahan voi puhua eurolla sunnuntaisin, mutta koska laskutuskauteni päättyy aina lauantaisin ja koska minulla on puhepaketti, niin minun pitäisi puhua heti ekana sunnuntaina 500 min niin että edusta olisi mitään hyötyä...Pitävät asiakkaitaan selvästi tyhminä. Soitin asiakaspalveluun ja haukuin kaikki pystyyn, ei se mitään auttanut mutta hyvää teki. On maailmassa suurempiakin ongelmia, mutta en hyväksy tämmöstä epärehellisyyttä. Nyt sopimus on irtisanottu enkä koskaan enää käytä soneran palveluita. Kiitos ja näkymättömiin!

        Nyt on kyllä jäänyt varmaan jotain ihan olennaista Kimixxxiltä ymmärtämättä.

        Operaattori ei voi Kestoetua tietämättäsi tehdä. Se on sopimus, joka tehdään asiakkaan suostumuksella. Olet sen siis itse tilannut.

        Ja Soneran Kestoetu kyllä paukkuu ja pelittää myös puhepakettien kanssa. Sunnuntaisin siis aina kattona tuo 1€. Muiden operaattorien käytännöstä ei ole kokemusta.


        "Puhepakettiliittymissä, joissa kuukausimaksuun sisältyy puheluminuutteja, Kestoetuun sisältyvät puhelut kuluttavat puhepaketin minuutteja enintään yhden euron arvosta."
        (lähde: http://www.sonera.fi/Sonera Etu/Kestoetu)

        Ei kai ne laskutuskaudet sentään aina pääty lauantaisin. :)


      • lauantaisin
        Meuhkasit kirjoitti:

        Nyt on kyllä jäänyt varmaan jotain ihan olennaista Kimixxxiltä ymmärtämättä.

        Operaattori ei voi Kestoetua tietämättäsi tehdä. Se on sopimus, joka tehdään asiakkaan suostumuksella. Olet sen siis itse tilannut.

        Ja Soneran Kestoetu kyllä paukkuu ja pelittää myös puhepakettien kanssa. Sunnuntaisin siis aina kattona tuo 1€. Muiden operaattorien käytännöstä ei ole kokemusta.


        "Puhepakettiliittymissä, joissa kuukausimaksuun sisältyy puheluminuutteja, Kestoetuun sisältyvät puhelut kuluttavat puhepaketin minuutteja enintään yhden euron arvosta."
        (lähde: http://www.sonera.fi/Sonera Etu/Kestoetu)

        Ei kai ne laskutuskaudet sentään aina pääty lauantaisin. :)

        Laskutusryhmien 12, 22, 32 ja 42 laskutuskaudet päättyvät aina lauantaisin.

        Katsokaa itse operaattorin laskutuskausitaulukosta.


    • Tele Finlandin

      laskutuskausikikkailua http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/030309/ , joten Tele Finland joutuu muuttamaan laskutuskautensa http://www.tele.fi/Asiakasedut/Asiakastiedotteet .

    • laskemiseen?

      kauanko meni aikaa kun laskit nuo kaikki? :D

      • rakensin excel-taulukon.

        Katsoin taulukosta, siinä oli viisi erilaista laskentakaavaa. Helpot laskentakaavat tarvitsi rakentaa ensimmäisen laskutusryhmän ensimmäiselle kuukaudelle, sen jälkeen kopioin kaavat 16 laskutusryhmälle ja edelleen 12 kuukaudelle.

        Alunperin Tele Finland julkaisi vain laskujen eräpäivät ja vasta helmikuussa (kolmen kuukauden kuluttua uudistuksen alusta) laskutuskaudet!!!!

        Tein taulukon, kun riitautin ensimmäisen 35 päivän laskutuskauden ylipäivät. Minun ei tarvinnut maksaa niiden ylipäivien minuutteja eikä riitautukseen tarvittua puheluerittelyä. Tele Finlandilta soitti useampikin henkilö, aina ensin he sanoivat minun ymmärtäneen väärin, mutta heidän laskettua itse omista asiakastiedotteistaan, he ihmettelivät tuloksia. Jostakin syystä noiden puheluiden jälkeen minua hyvitettiin yhdellä puhepaketin perusmaksulla ja elokuvalipuilla???

        Tämän listan keskusteluun osallistuneista näkee, kuinka vaikeaa on ymmärtää tätä jo vanha kaksoistariffi kikkailua ja kuinka vaikealukuisella taulukolla pystytään hämäämään kuluttajaa.

        Tele Finland käyttää yhä hinnoissaan http://www.tele.fi/Liittym%E4t ja puhelimet/Hinnastot merkintää "€/kk", vaikka vain "helmikuun" laskutuskausi on Allakassa http://almanakka.helsinki.fi/ esiintyvän kuukauden pituinen.


      • vais
        rakensin excel-taulukon. kirjoitti:

        Katsoin taulukosta, siinä oli viisi erilaista laskentakaavaa. Helpot laskentakaavat tarvitsi rakentaa ensimmäisen laskutusryhmän ensimmäiselle kuukaudelle, sen jälkeen kopioin kaavat 16 laskutusryhmälle ja edelleen 12 kuukaudelle.

        Alunperin Tele Finland julkaisi vain laskujen eräpäivät ja vasta helmikuussa (kolmen kuukauden kuluttua uudistuksen alusta) laskutuskaudet!!!!

        Tein taulukon, kun riitautin ensimmäisen 35 päivän laskutuskauden ylipäivät. Minun ei tarvinnut maksaa niiden ylipäivien minuutteja eikä riitautukseen tarvittua puheluerittelyä. Tele Finlandilta soitti useampikin henkilö, aina ensin he sanoivat minun ymmärtäneen väärin, mutta heidän laskettua itse omista asiakastiedotteistaan, he ihmettelivät tuloksia. Jostakin syystä noiden puheluiden jälkeen minua hyvitettiin yhdellä puhepaketin perusmaksulla ja elokuvalipuilla???

        Tämän listan keskusteluun osallistuneista näkee, kuinka vaikeaa on ymmärtää tätä jo vanha kaksoistariffi kikkailua ja kuinka vaikealukuisella taulukolla pystytään hämäämään kuluttajaa.

        Tele Finland käyttää yhä hinnoissaan http://www.tele.fi/Liittym%E4t ja puhelimet/Hinnastot merkintää "€/kk", vaikka vain "helmikuun" laskutuskausi on Allakassa http://almanakka.helsinki.fi/ esiintyvän kuukauden pituinen.

        ju se voi olla. kenen energia riittää parista eurosta tappelemiseen ....
        sitäpaitsi ne laskutuskaudet muuttuu 30-30pväivää


      • 30/31 päiväisiksi?
        vais kirjoitti:

        ju se voi olla. kenen energia riittää parista eurosta tappelemiseen ....
        sitäpaitsi ne laskutuskaudet muuttuu 30-30pväivää

        Lukekaa tuon Kuluttajaviraston tiedotteen loppu http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/030309/ Kuluttajavirasto totesi TeliaSoneran / Tele Finlandin rikkoneen omia sopimusehtojaan, viestintämarkkinalakia ja kuluttajansuojalakia, Kuluttajavirasto vaatii TeliaSoneraa noudattamaan lakeja 100 000 euron sakon uhalla. Kuluttajaviraston mukaan en ollut ainoa, joka oli heihin asiassa yhteydessä.

        Koska muutos 30/31 päivään tulee? Oletko kenties Tele Finlandilla töissä, jos tiedät koska tuo laskutuskauden pituus muuttuu tuohon 30/31 päivään, kun sitä ei ole asiakkaille kerrottu ja Tele Finlandin "Oma liittymä"-sivulla antaa yhä samat katkopäivät kuin tuossa kikkailutaulukossa http://www.tele.fi/files/Tele.fi/v2/Asiakaspalvelu/Laskutus/TF_erapaivat_2009.pdf?LinkType=Static File ?

        Vastaavatko uudet laskutuskaudet pituudeltaan laskutuskauden aloittavan kuukauden pituutta? Eli suomeksi onko uusi laskutuskausi esim. heinäkuun 7:stä elokuun kuudenteen ja siis on pituudeltaan 31 päivää?

        "Parista eurosta" per liittymä neljä kertaa vuodessa, tuo 35 päivän vedätys on vuoden 13 kuukausi. Kun kerrot tuon "pari euroa" neljällä ja lähipiirisi pakettiliittymien määrällä, niin puhutaankin jo useista kympeistä. Jos tuo 28/35 päivä kikkailu olisi sallittu, niin kaikki muutkin olisivat siirtyneet aikaa myöten siihen.

        Tästä "parista eurosta" tuli mieleeni, muutama vuosi sitten otettiin seutulippu käyttöön ja eräs kuntaa päätti hinnaksi 45 euroa per kk, joten normaalille heinäkuussa lomailleille tuli vuodessa 11 työkuukautta ja matkakuluja 495 euroa. Kun omavastuu oli 500 euroa, ihmiset tyytyivät verottajan esitäytettyyn ilmoitukseen, myöhemmin kuukausilippu kallistui 50 euroon ja ihmiset rupesivat vaatimaan samalla muitakin vähennyksiä. Kunta säästi tuen moninkertaisesti, kun tyypilliseen matkakuluvähennyksen arvo putosi 2000 eurosta omavastuuseen ja vain pieni osa käyttää linja-autoja työmatkoihin. Kaikki on suhteellista ...


      • aina 30 päivää?
        vais kirjoitti:

        ju se voi olla. kenen energia riittää parista eurosta tappelemiseen ....
        sitäpaitsi ne laskutuskaudet muuttuu 30-30pväivää

        Vuodessa on 365 päivää, 12 kertaa 30 päivää on 360 päivää eli vuodesta nipistetään 5 päivää??? No virhe (piilokorotus) on vain 1,37 prosenttia:).

        On kumma, jos muut osaavat ryhmittää asiakkaansa tasaisesti kuukauden eripäiville, niin että laskutuskauden pituus kuitenkin vastaa kuukautta.


      • luin
        30/31 päiväisiksi? kirjoitti:

        Lukekaa tuon Kuluttajaviraston tiedotteen loppu http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/030309/ Kuluttajavirasto totesi TeliaSoneran / Tele Finlandin rikkoneen omia sopimusehtojaan, viestintämarkkinalakia ja kuluttajansuojalakia, Kuluttajavirasto vaatii TeliaSoneraa noudattamaan lakeja 100 000 euron sakon uhalla. Kuluttajaviraston mukaan en ollut ainoa, joka oli heihin asiassa yhteydessä.

        Koska muutos 30/31 päivään tulee? Oletko kenties Tele Finlandilla töissä, jos tiedät koska tuo laskutuskauden pituus muuttuu tuohon 30/31 päivään, kun sitä ei ole asiakkaille kerrottu ja Tele Finlandin "Oma liittymä"-sivulla antaa yhä samat katkopäivät kuin tuossa kikkailutaulukossa http://www.tele.fi/files/Tele.fi/v2/Asiakaspalvelu/Laskutus/TF_erapaivat_2009.pdf?LinkType=Static File ?

        Vastaavatko uudet laskutuskaudet pituudeltaan laskutuskauden aloittavan kuukauden pituutta? Eli suomeksi onko uusi laskutuskausi esim. heinäkuun 7:stä elokuun kuudenteen ja siis on pituudeltaan 31 päivää?

        "Parista eurosta" per liittymä neljä kertaa vuodessa, tuo 35 päivän vedätys on vuoden 13 kuukausi. Kun kerrot tuon "pari euroa" neljällä ja lähipiirisi pakettiliittymien määrällä, niin puhutaankin jo useista kympeistä. Jos tuo 28/35 päivä kikkailu olisi sallittu, niin kaikki muutkin olisivat siirtyneet aikaa myöten siihen.

        Tästä "parista eurosta" tuli mieleeni, muutama vuosi sitten otettiin seutulippu käyttöön ja eräs kuntaa päätti hinnaksi 45 euroa per kk, joten normaalille heinäkuussa lomailleille tuli vuodessa 11 työkuukautta ja matkakuluja 495 euroa. Kun omavastuu oli 500 euroa, ihmiset tyytyivät verottajan esitäytettyyn ilmoitukseen, myöhemmin kuukausilippu kallistui 50 euroon ja ihmiset rupesivat vaatimaan samalla muitakin vähennyksiä. Kunta säästi tuen moninkertaisesti, kun tyypilliseen matkakuluvähennyksen arvo putosi 2000 eurosta omavastuuseen ja vain pieni osa käyttää linja-autoja työmatkoihin. Kaikki on suhteellista ...

        juú kai se joskus elokuussa muuttuu. asiakastiedotteessa luki.


      • niin 888
        aina 30 päivää? kirjoitti:

        Vuodessa on 365 päivää, 12 kertaa 30 päivää on 360 päivää eli vuodesta nipistetään 5 päivää??? No virhe (piilokorotus) on vain 1,37 prosenttia:).

        On kumma, jos muut osaavat ryhmittää asiakkaansa tasaisesti kuukauden eripäiville, niin että laskutuskauden pituus kuitenkin vastaa kuukautta.

        laskutuskausi muuttuu kuulemma niin että katkopäivä aina esim. 6 päivä.

        pulinalla kun puhuu ja saa vuoden puhua joka päivä eurolla niin paljo ku haluaa niin ei oo kallista :) ei siis väliä millainen laskuyuskausi on.


      • viestin loppuun?
        niin 888 kirjoitti:

        laskutuskausi muuttuu kuulemma niin että katkopäivä aina esim. 6 päivä.

        pulinalla kun puhuu ja saa vuoden puhua joka päivä eurolla niin paljo ku haluaa niin ei oo kallista :) ei siis väliä millainen laskuyuskausi on.

        Jos edustat Tele Finlandin asiakaspalvelua, niin sopii se ilmaista, eikä levitellä huhuja.

        En minä ainakaan ole vielä löytänyt netistä sellaista Asiakastiedotetta, jossa kerrotaan koska uudet laskutuskaudet tulevat, nyt on menossa 35 päivän kausi ja kaksi seuraavaa ovat ainakin toistaiseksi julkaistuissa tiedoissa 28 päivän pituisia. Ainoa luotettava tieto on Tele Finlandin sivuilla 20.11.2008 julkaistu "Matkapuhelinlaskujen laskutuskaudet ja eräpäivät 2009", huhuihin en luota.

        Mainoksesi innoittamana laskin, minne se orava on tällä kertaa kuopattu:).

        Edellyttäen ettei tuo euron päivä aiheuta määräaikaisuutta. Tuo Perus-liittymä euron päivä hinnalla on edullisempi kuin 1000 tai 1800 minuutin Puhepaketit, koska 31 päivän kuukaudessa Perus-liittymällä lasku on enintään 31,66 euroa, noiden 1000/1800 -liittymien perusmaksukin on korkeampi.

        Mutta vertailussa 250 ja 500 minuutin Puhepaketteihin menee laskemiseksi:
        1: Perus-liittymällä on puhuttava 15 min/päivä ennen kuin tuo 1 euro on täynnä, jos puhut vähemmän ei tule alennusta.
        2: Puhepaketti 500-liittymässä on käytettävissä perusmaksuun kuuluvaa puheaikaa keskimäärin 15 minuuttia kuukauden jokaisena päivänä.
        3: Jos Perus-liittymällä puhut joka päivä euron täyteen, niin maksat 31,66 euro kuukaudessa, samalla hinnalla saat puhua Puhepaketti 500-liittymällä 652 minuuttia eli keskimäärin 20 minuuttia per päivä.
        4: Jos keskität puhelut 17 päivään niin että Perus-liittymän lasku on sama kuin Puhepaketti 500:n perusmaksu, silloin Puhepaketti 500:lla on puheaikaa keskimäärin 29 minuuttia per päivä.
        5: Alle 200 minuutin käytöllä kuukaudessa eli keskimäärin alle 6 minuuttia päivässä on Perus-liittymä aina halvin.

        Eli henkilö, joka käyttää puhelinta vaihtelevasti lähes päivittäin ja jonka laskuissa puheaika on välillä 200 - 300 minuuttia kuukaudessa saa Puhepaketti 250:n halvimmalla ja välillä 300 - 650 minuuttia kuukaudessa saa Puhepaketti 500:n halvimmalla.

        Enemmän aikaa meni hinnaston tutkimiseen kuin excelin kaavoihin:).


      • -------
        viestin loppuun? kirjoitti:

        Jos edustat Tele Finlandin asiakaspalvelua, niin sopii se ilmaista, eikä levitellä huhuja.

        En minä ainakaan ole vielä löytänyt netistä sellaista Asiakastiedotetta, jossa kerrotaan koska uudet laskutuskaudet tulevat, nyt on menossa 35 päivän kausi ja kaksi seuraavaa ovat ainakin toistaiseksi julkaistuissa tiedoissa 28 päivän pituisia. Ainoa luotettava tieto on Tele Finlandin sivuilla 20.11.2008 julkaistu "Matkapuhelinlaskujen laskutuskaudet ja eräpäivät 2009", huhuihin en luota.

        Mainoksesi innoittamana laskin, minne se orava on tällä kertaa kuopattu:).

        Edellyttäen ettei tuo euron päivä aiheuta määräaikaisuutta. Tuo Perus-liittymä euron päivä hinnalla on edullisempi kuin 1000 tai 1800 minuutin Puhepaketit, koska 31 päivän kuukaudessa Perus-liittymällä lasku on enintään 31,66 euroa, noiden 1000/1800 -liittymien perusmaksukin on korkeampi.

        Mutta vertailussa 250 ja 500 minuutin Puhepaketteihin menee laskemiseksi:
        1: Perus-liittymällä on puhuttava 15 min/päivä ennen kuin tuo 1 euro on täynnä, jos puhut vähemmän ei tule alennusta.
        2: Puhepaketti 500-liittymässä on käytettävissä perusmaksuun kuuluvaa puheaikaa keskimäärin 15 minuuttia kuukauden jokaisena päivänä.
        3: Jos Perus-liittymällä puhut joka päivä euron täyteen, niin maksat 31,66 euro kuukaudessa, samalla hinnalla saat puhua Puhepaketti 500-liittymällä 652 minuuttia eli keskimäärin 20 minuuttia per päivä.
        4: Jos keskität puhelut 17 päivään niin että Perus-liittymän lasku on sama kuin Puhepaketti 500:n perusmaksu, silloin Puhepaketti 500:lla on puheaikaa keskimäärin 29 minuuttia per päivä.
        5: Alle 200 minuutin käytöllä kuukaudessa eli keskimäärin alle 6 minuuttia päivässä on Perus-liittymä aina halvin.

        Eli henkilö, joka käyttää puhelinta vaihtelevasti lähes päivittäin ja jonka laskuissa puheaika on välillä 200 - 300 minuuttia kuukaudessa saa Puhepaketti 250:n halvimmalla ja välillä 300 - 650 minuuttia kuukaudessa saa Puhepaketti 500:n halvimmalla.

        Enemmän aikaa meni hinnaston tutkimiseen kuin excelin kaavoihin:).

        niin ainahan se riippuu miten puhuu. aika halvaksi tulee jos joka päivä puhuu sen tunnin joskus enemmänkin :)


      • asiasta kiinnostunut
        viestin loppuun? kirjoitti:

        Jos edustat Tele Finlandin asiakaspalvelua, niin sopii se ilmaista, eikä levitellä huhuja.

        En minä ainakaan ole vielä löytänyt netistä sellaista Asiakastiedotetta, jossa kerrotaan koska uudet laskutuskaudet tulevat, nyt on menossa 35 päivän kausi ja kaksi seuraavaa ovat ainakin toistaiseksi julkaistuissa tiedoissa 28 päivän pituisia. Ainoa luotettava tieto on Tele Finlandin sivuilla 20.11.2008 julkaistu "Matkapuhelinlaskujen laskutuskaudet ja eräpäivät 2009", huhuihin en luota.

        Mainoksesi innoittamana laskin, minne se orava on tällä kertaa kuopattu:).

        Edellyttäen ettei tuo euron päivä aiheuta määräaikaisuutta. Tuo Perus-liittymä euron päivä hinnalla on edullisempi kuin 1000 tai 1800 minuutin Puhepaketit, koska 31 päivän kuukaudessa Perus-liittymällä lasku on enintään 31,66 euroa, noiden 1000/1800 -liittymien perusmaksukin on korkeampi.

        Mutta vertailussa 250 ja 500 minuutin Puhepaketteihin menee laskemiseksi:
        1: Perus-liittymällä on puhuttava 15 min/päivä ennen kuin tuo 1 euro on täynnä, jos puhut vähemmän ei tule alennusta.
        2: Puhepaketti 500-liittymässä on käytettävissä perusmaksuun kuuluvaa puheaikaa keskimäärin 15 minuuttia kuukauden jokaisena päivänä.
        3: Jos Perus-liittymällä puhut joka päivä euron täyteen, niin maksat 31,66 euro kuukaudessa, samalla hinnalla saat puhua Puhepaketti 500-liittymällä 652 minuuttia eli keskimäärin 20 minuuttia per päivä.
        4: Jos keskität puhelut 17 päivään niin että Perus-liittymän lasku on sama kuin Puhepaketti 500:n perusmaksu, silloin Puhepaketti 500:lla on puheaikaa keskimäärin 29 minuuttia per päivä.
        5: Alle 200 minuutin käytöllä kuukaudessa eli keskimäärin alle 6 minuuttia päivässä on Perus-liittymä aina halvin.

        Eli henkilö, joka käyttää puhelinta vaihtelevasti lähes päivittäin ja jonka laskuissa puheaika on välillä 200 - 300 minuuttia kuukaudessa saa Puhepaketti 250:n halvimmalla ja välillä 300 - 650 minuuttia kuukaudessa saa Puhepaketti 500:n halvimmalla.

        Enemmän aikaa meni hinnaston tutkimiseen kuin excelin kaavoihin:).

        Ihan kiinnostaa mitä ajat takaa noilla laskelmilla?oletko verranut telefonlandin hintoja muiden operaattorien hintoihin.


      • entinen asiakas
        asiasta kiinnostunut kirjoitti:

        Ihan kiinnostaa mitä ajat takaa noilla laskelmilla?oletko verranut telefonlandin hintoja muiden operaattorien hintoihin.

        Huomasin, että TeleFinland on vihdoinkin julkaissut tulevat laskutuskaudet http://www.tele.fi/files/Tele.fi/v2/Asiakaspalvelu/Laskutus/TF_laskutuskaudet_2010.pdf
        Taulukko on laadittu 18.9.2009 kello 14:18:56, mutta sitä on muokattu viimeksi 20.10.2009 kello 14:44:46, joten se elokuusta.

        Taulukon rouhimiseen meni vartti, jotta sain pyjamapellet esille, ne ovat vain "tammikuussa".

        Laskutusryhmien 11 - 43 "tammikuu" on 35 päivää ja ryhmällä 44 "tammikuu" 36 päivää. Viimeiset (ryhmien 43 ja 44) "tammikuut" alkavat 21.12.2009 ja ensimmäinen (ryhmän 11) "tammikuu" päättyy 1.1.2010. joten kaikkien PUHEPAKETTIASIAKKAIDEN on hyvä huomata JOULUN kuuluvan kaikilla ryhmillä tuohon 35/36 päivän laskutuskauteen.

        Muuten laskutuskausien pituudet ovat aloittavien kuukausien pituiset ("tammikuu" 35, 31, 28, 31, 30, 31, 30, 31, 31, 30, 31 ja 30).

        Suomessa ei ole lainsäädäntöä, joka määrittelisi kuinka pitkää laskutuskautta saa kutsua "kuukaudeksi". Jollei tähän TeliaSoneran kikkailuun olisi puututtu, olisivat muut operaattorit ja muutkin tulleet varmasti perässä.

        Ylipitkien kausien ansiosta TeliaSonera oli vuositasolla kilpailijoitaan kalliimpi, vaikka kilpailijat ymppäävätkin mukaan 100 tekstiviestiä per kuukausi. Nykyään lähetän muutaman tekstiviestin kuukaudessa, jotta niitäkin tulee käytettyä ja silloin säästän lisää:).

        En arvosta TeliaSoneraa sen vertaa, että palaisin tulevaisuudessakaan asiakkaaksi (netti ja 3 puhelinliittymää).

        Jäiköhän minulta vielä jokin ymmärtämättä???


      • k.o.pelo
        entinen asiakas kirjoitti:

        Huomasin, että TeleFinland on vihdoinkin julkaissut tulevat laskutuskaudet http://www.tele.fi/files/Tele.fi/v2/Asiakaspalvelu/Laskutus/TF_laskutuskaudet_2010.pdf
        Taulukko on laadittu 18.9.2009 kello 14:18:56, mutta sitä on muokattu viimeksi 20.10.2009 kello 14:44:46, joten se elokuusta.

        Taulukon rouhimiseen meni vartti, jotta sain pyjamapellet esille, ne ovat vain "tammikuussa".

        Laskutusryhmien 11 - 43 "tammikuu" on 35 päivää ja ryhmällä 44 "tammikuu" 36 päivää. Viimeiset (ryhmien 43 ja 44) "tammikuut" alkavat 21.12.2009 ja ensimmäinen (ryhmän 11) "tammikuu" päättyy 1.1.2010. joten kaikkien PUHEPAKETTIASIAKKAIDEN on hyvä huomata JOULUN kuuluvan kaikilla ryhmillä tuohon 35/36 päivän laskutuskauteen.

        Muuten laskutuskausien pituudet ovat aloittavien kuukausien pituiset ("tammikuu" 35, 31, 28, 31, 30, 31, 30, 31, 31, 30, 31 ja 30).

        Suomessa ei ole lainsäädäntöä, joka määrittelisi kuinka pitkää laskutuskautta saa kutsua "kuukaudeksi". Jollei tähän TeliaSoneran kikkailuun olisi puututtu, olisivat muut operaattorit ja muutkin tulleet varmasti perässä.

        Ylipitkien kausien ansiosta TeliaSonera oli vuositasolla kilpailijoitaan kalliimpi, vaikka kilpailijat ymppäävätkin mukaan 100 tekstiviestiä per kuukausi. Nykyään lähetän muutaman tekstiviestin kuukaudessa, jotta niitäkin tulee käytettyä ja silloin säästän lisää:).

        En arvosta TeliaSoneraa sen vertaa, että palaisin tulevaisuudessakaan asiakkaaksi (netti ja 3 puhelinliittymää).

        Jäiköhän minulta vielä jokin ymmärtämättä???

        Ompa sinulla huolet ja murheet. Kyllä sen nyt ymmärtää, että vaihdoksen aikana esiintyy "ylimääräisiä" päiviä. Pääasiassa on kuitenkin hyvä, että laskutuskaudet tulevat nyt tasamittaiseksi. Kyllä maailmassa on varmaankin paljon muitakin suurempia murheita, kuin "ylipitkät" laskutuskaudet.

        PS. en omista tällä hetkellä ruotsalaisen operaattorin tai sen tytäryhtiön liittymää.


      • laskutuskautta
        k.o.pelo kirjoitti:

        Ompa sinulla huolet ja murheet. Kyllä sen nyt ymmärtää, että vaihdoksen aikana esiintyy "ylimääräisiä" päiviä. Pääasiassa on kuitenkin hyvä, että laskutuskaudet tulevat nyt tasamittaiseksi. Kyllä maailmassa on varmaankin paljon muitakin suurempia murheita, kuin "ylipitkät" laskutuskaudet.

        PS. en omista tällä hetkellä ruotsalaisen operaattorin tai sen tytäryhtiön liittymää.

        "laskutusuudistuksen" 25 kuukauden aikana (helmikuu 2008, toukokuu 2008, elokuu 2008, marraskuu 2008, tammikuu 2009, huhtikuu 2009, heinäkuu 2009, lokakuu 2009 ja tammikuu 2010).

        Yhdeksän kertaa puhepakettien määrä (satoja tuhansia) kertaa vedätyksen takia ostetut yliminuutit, julkisista tiedoista arvioiden TeliaSonera tienasi vedätyksellä useampia miljoonia.

        Juoskaa vaan halvan bensan tai maidon perässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe