Teititteletkö?

Tuli mieleen allaolevasta joulutestistä: Teititteletkö vanhempia ihmisiä tai asiakkaita, jos olet palveluammatissa?

Mitä mieltä olet teitittelystä? Onko se kohteliasta vai luokkayhteiskunnan irvikuva?

Toivotko, että sinua vanhana teititeltäisiin? Miksi tai miksi ei?

25

980

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinuttelu tulee luonnostaan.

Koska avun seudulla, missä asuu paljon suomenruotsalaisia, he ymmärtävät monesti teitittelyn (te) monikoksi.

Johtuen siitä, ettei ruotsin kielessä (käsittääkseni) ole teitittely muotoa.
      du är = sinä olet
      ni är = te olette
      jne

• random_N

Ruotsissa sen teitittelyn voipi hoitaa käyttämällä monikon toista yhdestä immeisestä; Ni (yleensä kirjoitetaan isolla, suomessa sama tapa tavallinen).

Luulen, vaan en tiedä, että suomen nimitys teititellä ja se tapa käyttää monikon toisen persoonan pronominia tulisi ruotsista.

Saksassanan hännitellään tai heihitellään; Sie.

• ......
        random_N kirjoitti:

Ruotsissa sen teitittelyn voipi hoitaa käyttämällä monikon toista yhdestä immeisestä; Ni (yleensä kirjoitetaan isolla, suomessa sama tapa tavallinen).

Luulen, vaan en tiedä, että suomen nimitys teititellä ja se tapa käyttää monikon toisen persoonan pronominia tulisi ruotsista.

Saksassanan hännitellään tai heihitellään; Sie.

Suomessakin hännitellään joskus, vaikka se kuulostaakin kamalalta. "Ottaako herra lisää kahvia?"

• random_N

Duunissa olen nuorten kanssa, muta opetan teitittelyä.

Itse teitittelen automaattisesti iäkkäitä ihmisiä, se "alaikäraja" vaihtelee jonkin verran tilanteen mukaan. Jos teitittelemäni ehdottaa sinunkauppoja, muutan pronominin sinuksi. Siis muotoja sie/sä/sää tai siun/sun en silloin käytä, vaan ihan niitä yleiskielen pitempiä.

Joskus teitittelen myös toisen aseman takia, silloin iällä ei merkitystä. Nämä ovat melko virallisia tilanteita.

Huom: korvaani särkee ja pahan kerran väärä verbimuoto teitittelyssä. Se vie jotenkin pointin koko jutusta, ikään kuin kumartaisi niin että takamus vilkkuu.

• siirtyminen

pois puritaanisesta normatiivisuudesta kohti pelkkää todellisen kielenkäytön kuvailua on johtamassa kielen rappioon (ja joidenkuiden jatkuvaan korvasärkyyn). Mitä iloa tai hyötyä tuostakin muka on:

http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=1273

• random_N
        siirtyminen kirjoitti:

pois puritaanisesta normatiivisuudesta kohti pelkkää todellisen kielenkäytön kuvailua on johtamassa kielen rappioon (ja joidenkuiden jatkuvaan korvasärkyyn). Mitä iloa tai hyötyä tuostakin muka on:

http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=1273

Nyt en ymmärrä.

Aikana, jolloin oli pelkkiä normatiivisia kielioppeja, kielioppien esittämä kieli ja oikeassa elämässä puhuttu kieli olivat kauempana toisistaan kuin nykyään edellisten rinnalla toimivien normatiivisten kielioppien kuvaama kieli ja oikeasti käytetty kieli.

Linkittämäsi katkelma kuvaa siis teitittelyn kielioppitermein. Teitittelytarkoituksessa muutoin oikeakielinen kongruenssi on väärin, sekä normatiivisen kieliopin mukaan että yleisen mielipiteen mukaan.

Itse asiassa teitittely lakkaa olemasta teitittelyä jos taivutukset lainataan yleisestä monikon toisesta, juuri tuo ero erottaa teitittelyn monikon toisesta persoonasta.

Olitteko tietoinen tästä?

• kysymys oli
        random_N kirjoitti:

Nyt en ymmärrä.

Aikana, jolloin oli pelkkiä normatiivisia kielioppeja, kielioppien esittämä kieli ja oikeassa elämässä puhuttu kieli olivat kauempana toisistaan kuin nykyään edellisten rinnalla toimivien normatiivisten kielioppien kuvaama kieli ja oikeasti käytetty kieli.

Linkittämäsi katkelma kuvaa siis teitittelyn kielioppitermein. Teitittelytarkoituksessa muutoin oikeakielinen kongruenssi on väärin, sekä normatiivisen kieliopin mukaan että yleisen mielipiteen mukaan.

Itse asiassa teitittely lakkaa olemasta teitittelyä jos taivutukset lainataan yleisestä monikon toisesta, juuri tuo ero erottaa teitittelyn monikon toisesta persoonasta.

Olitteko tietoinen tästä?

kaiketi suunnattu kaikille, koska muuten sinuttelu vaihtuisi teitittelyksi. Kiitos opetuksesta. Yleinen mielipiteen suhteen olen skeptinen, kuten aina.

• Hossi

Kyllä teititeltyä varsinkin jos vastassa on selkeesti vanhempi tuntematon ihminen, lasken sen kuuluvan hyviin tapoihin.

• teitittelen selkeästi vanhempia ihmisiä, vaikka se vähän tönköltä tuntuukin.

• uk-ko

Asiakkaita teitittelen, jos heidän ikänsä/statuksensa vaikuttaa sellaista vaativan. Eli etiketin mukaan.
      Siviilissä teitittelen huomattavasti itseäni iäkkäämpiä, vieraita ihmisiä, silloin harvoin kuin heitä tapaan.

Se on ihan kohteliasta, tuskin siitä kovin momni pahentuu. Toisaalta tiedän että itseni ikäiset ihmiset usein vaivaantuvat, jos heitä teititellään iän vuoksi. Me viiskymppiset ollaan rokkiteinejä, me vastustetaan normeja!!

• Minä yritän olla hienotunteinen ja teitittelen vieraita, eläkeikäisiä ihmisiä. Noin muuten minusta tapa on typerä historian jäänne, jonka soisi jo loppua.

Minusta on käsittämätöntä, että joku saattaa loukkaantuneena kirjoittaa yleisönosastoon, kun häntä ei jossain ole teititelty. Minusta moiselle ahdasmieliselle itsensä ylentäjälle voi huoletta haistatella seuraavalla kerralla.

• Jihuuu

Riipuu henkilöstä tosin, mutta yleensähän teititellään palveluammatissa, etenkin vanhempia ihmisiä. Mutta mielestäni se on turha tapa. Niille se suotakoon, ketkä ovat siihen oppineet (vanhat ihmiset) Mitä ihmeen väliä sillä on, sanooko Te vai Sinä?

• sininen_sitruuna

Töissä (asiakaspalvelu) teitittelen vanhempia, ennestään tuntemattomia asiakkaita. Tuttuja sinutellaan. :)

Miun mielestä se on kohteliasta ja ehkä kuvastaa jonkinnäköistä kunnioitusta vanhempaa ihmistä kohtaan. Jos ihminen sanoo, että ei tarvitse teititellä, niin silloin en teitittele.

No kuvittelisin, että kun itse olen vanha, ja teititeltäisiin sanoisin ettei tarvitse teititellä. Ehkä just sen takia, että sinuttelu on tuttavallisempaa.

• scale

vanhempia ihmisiä mä teitittelen, jos ne ansaitsee sen.

• gek-ko

Oma teitittelymieltymykseni ei tule mistään luokkayhteiskunta-ajattelusta tai hienosteluvimmasta, vaan läheisistä sidoksista sellaisiin kulttuureihin, joissa teitittely on itsestäänselvää.

Minusta on mukava, kun teitittelyllä saa säätää välimatkaa. Se tuo turvallisuutta, eivätkä ventovieraat hypi silmille. Paljon mukavampi jutella. Mutta Suomessa: "Mitäs mieltä SÄÄ oot tästä bussiaikataulusta, millos se bussi tulee".

Suomessahan tämä ei toimi. Jos teitittelenkin vanhempaa ihmistä, niin se törkimyshän sinuttelee takaisin. Vaihdan sinutteluun heti, jos vanhempi sinuttelee takaisin. Kysehän on tasavertaisesta kohteliaisuudesta ja välimatkasta, eikä siitä että joku on ylempänä.

• Kyllähän sitä tulee teititeltyä sellaisia vanhempia ihmisiä, joita en tunne. Tämä koskee siis tosiaan vain vanhuksia, en teitittele kaikkia mua vanhempia enkä työnikään puolesta joudu teitittelemään kun on sen verran vapaamuotoinen työyhteisö.

Mä en oo ajatellu että teitittelyllä olis mitään tekemistä luokkayhteiskunnan kanssa, aikoinaan mulle on vaan vahvasti jäänyt se mielikuva, että vanhemmat ihmiset arvostavat teitittelyä ja pitävät sitä kohteliaana.

Epäilen, että siinä vaiheessa kun minä oon vanhus, teitittelyllä ei ole kovinkaan suurta jalansijaa. Mun mielestä tuo on vähän sellainen "vanhan kansan tapa", jota oon sit kunnioittanu isovanhempieni ikäisten kohdalla, koska useimmat heidän ikäluokastaan tuntuu pitävän sitä kohteliaana ja mun mielestä teitittely on pieni vaiva siitä ilosta, että vanhus tuntee itsensä arvostetuks.

• asiakaspalvelu tilanteessa kaikkia alkuun. äkkiä sitä sit hoksaa ketkä ei sitä teitittelyä tahdo.

• has...

"Tuli mieleen allaolevasta joulutestistä: Teititteletkö vanhempia ihmisiä tai asiakkaita, jos olet palveluammatissa?

Mitä mieltä olet teitittelystä? Onko se kohteliasta vai luokkayhteiskunnan irvikuva?

Toivotko, että sinua vanhana teititeltäisiin? Miksi tai miksi ei?"

Teitittelen usein aika automaattisesti esim. mua huomattavasti vanhempia ihmisiä. Jos joku iäkäs henkilö alkaa jutskata mulle vaikka junassa, kyllä aika usein teitittelen. Tilanne/ persoonasidonnainen juttu se kyllä on: aika usein ihmisen persoonastas pystyy tulkitsemaan, että haluaako hän itseään teititeltävän.

En mä tiedä, toivoisinko itseäni teititeltävän vanhuksena. Sitä kylläkin sen sijaan aivan varmasti toivoisi, että nuoremmat kunnioittaisivat ja tekisivät tilaa just vaikka julkisissa kulkuvälineissä, jos oma liikkumiskyky olisi huono.

Teitittely on musta monellakin tapaa positiivinen ja ihmiselle kunnoitusta osoittava tapa, enkä soisi sen koskaan ainakaan kokonaan katoavan. Hienoa on kyllä se, ettei meidän tän päivän ihmisten enää tarvitse teititellä virastoissa kaikenmaailman pikkuvirkamiehiäkin, kuten ennen aikaan asia oli.

• Ygg

teitittelen mutta muuten en suuremmin. Omasta mielestäni kuuluu palveluammattiin, mutta muuten en suuremmin perusta tai en ainakaan nosta mekkalaa siksi että joku ei teitittelisi. Tuntemattoman kanssa ei liian tuttavallinen pidä olla, ja teitittelyn kautta saa kohteliaan välimatkan pidettyä.

• vänkyrä-nainen

ole tuttuja. Toimin noin niinkauan kunnes ko ihminen itse sanoo ettei tarvi teititellä.

• .........

En oo varmaan koskaan tietoisesti teititelly tai en muista paljo mitään tilanteita, joissa oisin teititelly. Musta se on vaan jotenki niin tönkköä. Eikä se sovi mun suuhun. Mut ei mulle koskaan kukaan oo sinuttelusta valittanu. Mut pitäs ehkä tuokin taito opetella ku tartten sitä tulevassa työssäni.

• "joulutestistä", mitä ihmettä ?

suhtaudun maailmassa oleviin veroa maksaviin
      kansalaisiin tasavertaisesti, olkoot sitten tältä tunnetulta planeetalta tahi eivät..

kuvitellaan että kun maailmankaikkeuden materia halkaistiin Big Bangissä, niin siellä oli kaikki meistä olevaisista koostuva ajatteleva erillään toisista ole materia eri aikaan toisista syntyneinä jne..

En välitä miten minua puhutellaan vanhempana tai juuri nyt aikajanassa tuntemattomien ihmisten
      toimesta..

Veikkaan että olet itsesi kanssa vielä etsintäretkellä, kyllä se siitä ajan kanssa, vaikken ystäväksesi haluakaan.

• orpana-67

jotkut kassatyttöset jotka teitittelee mua...Nousee kiukku, minäkö muka niin vanha, et pitää ihan siinä teititellä?! :)
      Itse teitittelen iäkkäitä, itseäni selvästi vanhempia ihmisiä. Se tapahtuu ihan luonnostaan ja pidän sitä ihan hyvänä tapana.

• dayum

Riippuu siitäkin miten tuttu ihminen kyseessä, vieraampia tulee yleensä teititeltyä. Tilanneriippuvaista. Joskus saatan teititellä myös nuorempia.

On se mielestäni kohteliasta, vaikka onkin joskus hieman hassua.

Ihan sama teititteleekö joku minua vaiko ei. Omalla kohdallani en jotenkin perusta teitittelystä, en tiedä miten mahdollisesti ajattelen vanhempana. Joskus käy niin että ihan oman ikäinenkin vieras ihminen saattaa teititellä, niin olenpa taipunut sanomaan jotta voit kyllä sinutellakin.

• tstorotta

eläkeikäisiä vieraita ihmisiä yleensä. En pidä teitittelystä, en ymmärrä syytä minkä takia pitäisi ketään teititellä.. Omituista on, että anoppini teitittelee omaa äitiään. Kuulostaa tosi oudolta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe