joulu

muslimeilla

Miten muslimit viettää joulua vai viettävätkö ollenkaan? on vähän jäänyt epäselväksi, kun kuitenkin puhuvat ilonjuhlasta ja ihmiset menee toisten luo ja antaa lahjoja, näinkö siis? ja mitä muslimille voi hankkia joululahjaksi? ja mitä jouluruokia ne voisi jopa syödäkin?

13

1949

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä ja hä

Jos olet aviossa muslimin kanssa, niin luulisi sinun jo tietävän ennen liittoa miten te kaikki hoidatte juhlat ja muut.
      Jos seurustelette, niin kysy ihan poikaystävältä ajoissa täälläisistä asioista.
      Jos ystävänä muslimi, niin mikä estää kysymäsät häneltä suoraan.

Vai miksi kyselet noin tyhmiä kysymyksiä????

• sobri

Yleensä muslimit eivät vietä joulua, tai siis onhan joulu "kristillinen" juhla. Varmasti on muslimeita jotka sitä viettävät esim. lahjojen ja ruoan suhteen. Kuten vaikka minä :D Joulunvietto vaihtelee. No, kinkkua eivät muslimit syö eikä juo alkoholia, mutta sekin vaihtelee muslimeittain. Mutta perusperiaate on ettei muslimit syö sianlihaa :D

• jo kauan aikaa

Muslimeille Jeesus on yksi rakastetuista profeetoista. Joulunvietto ei ole heille mikaan ongelma, kunhan et kirkkoon vie.
      Heilla Ramadanin jalkeen viettava Eid juhla
      vastaa meidan joulua.

Lahjaksi sopii esim. tyylikas avaimenpera, nahkainen lompakko, valkonen merkki teepaita, Bossin hajuvedet ja yleensakin hygienian hoitotuotteet. Mita ei ole hyva antaa? Nenakarvojen ajoon tarkoitettu kone, sukat, alushousut ja pijamat eivat kuulu Top 10 listalle.

Muslimit syovat kaikkia jouluruokia, mutta graavikalaa, lipeakalaa ja sillia moni vierastaa. Joulukinkkua on heille turha tarjota. Mantelinen riisipuuro on monen suosikki.

• ...eli Ramadanin jälkeen vietettävä juhla on Eid al-Fitr -juhla. Ja se mikä heillä enemmän vastaa joulua on meidän kalenterissamme uuteenvuoteen osuva Eid al-Adha-juhla :)

• korjausta
        Mimssu kirjoitti:

...eli Ramadanin jälkeen vietettävä juhla on Eid al-Fitr -juhla. Ja se mikä heillä enemmän vastaa joulua on meidän kalenterissamme uuteenvuoteen osuva Eid al-Adha-juhla :)

Molemmat Eid-juhlat siirtyvät vuosittain islaminlaisen kuunkiertoon perustuvan kalenterin mukaan. Eid al-Adhaa vietämme aina n. 70 päivää Ramadanin päättymisen jälkeen, eikä se ole mitenkään sidoksissa uudenvuoden ajankohtaan. Seuraavan kerran Eid al-Adhaa vietetään ensi viikolla, vähän siitä riippuen minkä maan mukaan kukakin juhlansa järjestää - meillä päivä on 9.12.

• totta!
        korjausta kirjoitti:

Molemmat Eid-juhlat siirtyvät vuosittain islaminlaisen kuunkiertoon perustuvan kalenterin mukaan. Eid al-Adhaa vietämme aina n. 70 päivää Ramadanin päättymisen jälkeen, eikä se ole mitenkään sidoksissa uudenvuoden ajankohtaan. Seuraavan kerran Eid al-Adhaa vietetään ensi viikolla, vähän siitä riippuen minkä maan mukaan kukakin juhlansa järjestää - meillä päivä on 9.12.

Tuo on totta, minun mieheni maassa on 8 joulukuuta, kuulemma.

• Tarkkailija. . .

Mitä ihmeen pelleilyä tämä on?

Joulupöytään kuuluu niin lipeäkala kuin kinkkukin. Jos sika ei muslimille kelpaa, niin menkööt omaan maahansa missä voi syödä pässinkiveksiä tai jotain muuta paskaa.

Alkoholi tosin ei kuulu joulun viettoon ja siitä tuleekin pidättäytyä.

Muslimit eivät oikein menesty suomalaisessa ilmanalassa ja siksi niitä ei pidä tänne tuoman.

• maantiedon tunneilla??

Muslimeita asuu myös liki Keski-Eurooppaa, ja siellä on joskus hyytävän kylmä, samoin kun Suomessa. Tarkoitan Kosovoa, Bosniaa, Albaniaa. Tutustu maantietoon, niin voisit näsäillä täällä enemmän.

• puutteita tiedoissasi

Selvitäpä itsellesi millaisia pakkasia ja paljonko lunta on talvisessa Turkissa.

• mitä syöt!

Islam kieltää kivesten syönnin, eli ei kuulu menuun. Paskaankaan ei ole tarvinnut koskea.
        Vaikka meillä ei sikaa syödä, niin nälkään ei ole tarvinnut kuolla, niin mielikuvituksettomia ei olla. Päin vastoin, pöytä on aina täynnä erilaisia herkkuja.
        Ja kiitos huolenpidostasi, mutta pärjään täällä suomalaisessa ilmanalassa oikein hienosti!

• bidraldi

Toiset viettää toiset ei. Vaikuttaa varmaan sekin jos on suomalaisia tuttuja. Mies ainakin leiponee torttuja pellillisen ja juonee votkaa muiden musujen kanssa kuten viime joulunakin. Itse aiassa ihan sama mitä se tekee kunhan antaa minun olla rauhasa omassa tulevassa kämpässäni eikä kutsu ahmedia billeisiin kun sillä luulis olevan parempaakin seuraa, vink vink. Toisaalta minäkin taidan mennä jouluksi mummolaan joten ihan sama missä se ahmedkin silloin on kun ei sitä viitsi mummollekaan vielä näyttää ja isä vääntäs sen ehkä solmuun tai juottas maksan puhki. Isä on monitahoinen mies.
      Joululahjaksi hajusteita, sukat tai joku dvd-leffa, josta itsekin pidät.
      Kaikki muut jouluruuat paitsi kinkku. aika hölmö kysymys koska vain sianliha on muslimeilta kielletty ja alkoholi mutta sen kanssa säännöt vaihtelee maittain ja kulttuureittain aika reippaasti;D
      Tortut, riisipuuro, rusinasoppa, paistettulohi, mummon munasalaatti ja rosolli sekä hirvipaisti. Kaikki ne kävi miehelle ainakin sinä jouluna kun sen onnistuin työkiireiltä mummolaan raahaamaan. Voi niitä aikoja nyt on ohi ne ja uusi pukki ovella.

• ota tietoa törttö

netistä googlaamalla löytyy tietoa muslimien "joulusta".

Oletko pössi menny naimisiin, tutkimatta muslimien juttuja???

Kiitä vaan itteäs, jos menee perseelleen koko homma.

Mitä suuresti epäilen, kun on kysymys muslimista ja suomalaisesta!

Ja muista, älä tule itkeen niitä epäonnistumisia tällekään palstalle. Sitä saa mitä tilaa!!!

Muslimin kanssa pitää olla varuillaan!

Ja jouluna ei sitte syödä kinkkua!!! NAM NAM

• Polin

Mulla turkkilainen mies. He viettävät myös joulua. Vähän sama perinne kuin meillä Suomessa. Oma mieheni syö sian tilasta kalkkunaa.
      Hän odottaa kovasti joulua kun mennään mun perheen luokse.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      178
      3442
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      374
      2186
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      55
      2137
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      2018
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      413
      1129
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      117
      1029
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      52
      936
    Aihe