voiko lapsi pelastaa parisuhteen?

en tiedä mitä pitäisi tehdä..

joo olisi todella kiva kun antaisitte mielipiteenne asiasta!

Olen harkinnut eroa miehestäni jo jonkin aikaa, koko raskausaikani melkein ja olen vaan antanut asian olla koska olen ajatellut että lapsen takia pitää vielä yrittää. Olen ajatellut että jos huomaan ettei mieheni asenne muutu lapsen synnyttyä vaan tilanne jatkuu nykyisellä rutiinilla eroan hänestä silloin. onko minulla aivan väärä ajattelutapa? Mies kohtelee minua todella huonosti ja raskausaikani on mielestäni ollut kamalaa suhde pohjalta, muuten kaikki on sujunut ihan hyvin. Olen joutunut paljon hermoilemaan mieheni takia, vaikuttaako se lapseen?

En haluaisi kenellekään samanlaista kohtelua raskausaikana, mitä itse olen saanut/joutunut kokemaan! mielestäni raskausaikana naista pitäisi helliä ja hoivata, ei morkata ja haukkua. olenko väärässä? Osittain mieheni kuitenkin on kuin eri-ihminen ja huomioi minut täydellisesti. missä vika?

Vaikuttaako jatkua itkeminen ja surullisuus jotenkin lapseen?

5

2248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokunen vain

Ei ajattelu tapasi typerä ole. Jos ongelmanne ovat raskausaikana vasta tulleet niin yleensä lapsen tuleminen hämmentää miehen. Monella tutulla mies ollut raskausaikana todella törkeä ja välinpitämätön. Kun lapsi syntynyt niin tilanne rauhoittunut. YLeensä miehen tunteita ja miten hän asiaa käsittelee ei oteta tarpeeksi huomiota. Neuvoloissa ja muualla hössötettään vaan äitiä. Minun mieheni alkoi panikoimaan vasta toisen lapsen kohdalla. Mutta kun lapsi syntyi niin aika äkkiä tilanne rauhoittui. Tietenkin oma käyttäyminenkin muuttuu hormoonien takia. Eikä aina välttämättä huomaa kuinka itse kerjää ja kaipaa sitä hellyyttä mutta ei itse muista antaa toiselle.
      Kyllä sitä itse tietää milloin oikeasti on tullut tilanteeseen laittaa piste.

• varmaan arvasitkin

lapsi tuo sellaisen vastuun , että jos parisuhde rakoilee ennen lapsen tuloa niin ei siinä voi käydä muuta kuin ero.

• ja erottaa

Harvoin varmaankaan elämä helpottuu, kun pieni vauva tulee perheeseen. Kyllä ainakin suhteen pohja pitää olla kunnossa, jotta suhteella on toivoa lapsen syntymän jälkeen. Vauva-aika on haastavaa ja kuluttavaa molemmille vanhemmille, molempia väsyttää (ainakin pitäisi väsyttää, koska vauvaahan hoitavat molemmat, ei vaan äiti) eikä aikaa jää omiin tai yhteisiin menoihin, kuten ennen.

Vaikea sanoa kirjoituksestasi, mikä mättää. Haukkuuko miehesi sinua suoraan, kritisoiko ulkoneäköäsi vai tekemiäsi, miten asenneongelma ilmenee? Haukkuminen ei ole ikinä ok, olet sitten raskaana tai et. Helliminen ja hoivaaminen on sitten niin ja näin. Eivät miehet välttämättä tajua, kuinka fyysisesti rankkaa raskaus on ja kuinka paljon raskaus aiheuttaa monelle huolta ja tunnetilojen muutoksia. Kertominen tietysti auttaa, mutta kaikki miehet ei ole kovin hyviä kuuntelemaankaan.

Mieheni näkee punaista jo sanasta "hemmottelu". Sitä meillä ei siis harrasteta. Odotan toista lastamme ja esikoista odottaessani jouduin välillä kimpaantumaan, koska mies ei ottanut tosissaan kipujani ja huoliani. Parisuhdeterapiassakin käytiin. Mies on ollut kuitenkin loistava isä ja arvostaa minua äitinä ja vaimonakin ihan eri tavalla, kuin ennen lapsemme syntymää. Ongelmia on tämänkin raskauden aikana ollut, mutta pienellä tuuletuksella ne on usein saatu ratkottua. Välillä riehaannun kunnolla ja sitten jonkin aikaa saankin silittelyjä ja halauksia sekä kehuja.

Eli on mahdollista, että miehesi asenne muuttuu, kun vauva syntyy. Riippuu kuitenkin ongelmienne laadusta, onko muutosta odotettavissa vai ei. Olet myös herkimmilläsi nyt raskaana, joten kaikki pienemmätkin ongelmat tuntuu isoilta (ainakin minusta tuntuu). Saattaa olla, että teidän tutustuessanne vauvaan ja totutellessanne vauva-arkeen, teillä on yksi tärkeä yhteinen projekti, joten erimielisyydet unohtuu, ainakin hetkeksi. Meillä suhde parani lapsen synnyttyä. mies keskittyy harrastuksiaan ja kavereitaan enemmän perheeseen ja ajanpuutteesta huolimatta yhdessä vietetty aika tuntuu mielekkäämmältä.

• raskaushormooneissa!!!!

Hormoonimyllerryksessä jossa nyt olet tuntuvat kärpäsetkin härkäsiltä. Muista että noita hormooneja on kehossasi vielä kun imetät.

Siksi käytöksesi on yliherkkää, ja yliampuvaa. Mies tuskin on syyllinen.

Ei raskaus ole mikään sellainen, että silloin pitäisi helliä ja hoivata, ei se ole sairaus. Olet lukenut liikaa prinsessa tarinoita, ja satuja, joissa miehet on ritareita. Eivät he ole, Ovatpahan ihan tavallisia ihmisiä.

Itselläni on kolme lasta, ja mies, joka on ihana, puutteineen kaikkineen. Ihana isä, ja puoliso, vaikka onkin välillä kanssani erimieltä, väsynyt, kiukkuinen jne. Se on vain elämää.

• Sarla

Okei, myönnän luin vain otsikon ja osan tekstiä.

Lapsen tehtävä ei todellakaan ole pelastaa parisuhdetta! Aika sairas ajatus minusta, että edes ajatellaan, että lapsi korjaisi sen mikä aikuisien suhteessa on vikana. :(

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      29
      5007
    2. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      63
      1880
    3. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      109
      1794
    4. Minkä lempinimen olet

antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      111
      1660
    5. Erään T miehen viimeinen aloitus tänne

Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel
      Ikävä
      29
      1554
    6. Björn Wahlroos ykkösaamussa nautittavaa kuunneltavaa

Ehdottomasti viisaimpia ja tietävämpiä ihmisiä mitä Suomesta koskaan tullut. Naureskeli viherpiipertäjille jotka ihan p
      Maailman menoa
      221
      896
    7. Kumpi teki aloitteen?

🤗🤗🤗🤗
      Ikävä
      71
      891
    8. Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen

Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.
      Ikävä
      43
      823
    9. Leikitään tavuleikkiä

Millaiset nimitavut muodostuvat jos yhdistät oman etunimesi ensimmäisen tavun ja kaipaamasi ihmisen etunimen ensimmäisen
      Ikävä
      54
      783
    10. Mitkä on ne piirteet

Mitkä kaivatussasi vetoaa tai mihin ihmiset kiinnittävät huomiota
      Ikävä
      53
      772
    Aihe