Talvinopeusrajoitukset???

Ari

Kun kirjoitukseni sensuroidaan tuolta liikenne foorumilta joudun laittamaan tämän siksi tänne.

Talvinopeusrajoitukset

Mitä mieltä olette noista talvirajoituksista? Oma mielipiteeni on että ovat täysin turhia ja tarpeettomia, sillä on täysin naurettavaa ajaa hyväkuntoista moottoritietä vain 100km/h ja hyväkuntoista maantietä 80km/h. Eikä niitä kukaan edes noudata miksi pitää niitä sitten laittaa, kun niitä ei edes noudateta? Niiden kiusaksiko jotka niitä noudattavat? Vai mikä syy on että pitää laittaa nuo talvirajoitukset? On täysin naurettavaa kun valtatieltä poikkeat mutkaiselle soratielle ja on sama rajoitus. Toinen on paljas ja suora ja hyvä ajaa, mutta toinen on jäinen ja luminen ja mutkainen, mutta rajoitus on sama. Onko liikenneministeriössä järkeä laisinkaan?

32

1379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A4t

      Ilmaisin että en noudata talvinopeusrajoituksia, niin kirjoitukseni sensuroitiin.
      ett sellasta. Onkohan poliisit kyttäämässä mitä tänne saa laittaa ja mitä ei, vähän haiskattaa siltä.

      • Jupe

        Laittamani viesti katosi mystisesti vaikka en haukkunut ketään, enkä kehoittanut mihinkään arveluttavaan. Sana on vapaa, kunhan kukaan ei kuule. Taidanpa tehdä valituksen.


    • kitkat alle

      Koska naskan iskemävoima (energia) kasvaa nopeuden neliössä, ovat talvinopeusrajoitukset perusteltuja tien kulumisen vähentämiseksi.

      Talvinopeusrajoitukset tulisikin poistaa kitkoja käyttäviltä!

      • Big M

        Jos nastat urauttavat tiet, niin miten selität seuraavat:
        -kaupungissa urat kurvaavat huomattavan usein bussipysäkin kautta - busseissa ei kuitenkaan nastoja käytetä
        -kesällä päällystetyillä teillä saattaa jo syksyllä esiintyä uria
        -insinöörin erikoinen: renkaan ja kadun välinen kitka on vapaassa pyörimisliikkeessä pienempi kuin jarrutettaessa tai kiihdytettäessä. Miksi urat eivät vastaavasti ole syvempiä siellä, missä tyypillisesti joudutaan jarruttamaan ja kiihdyttämään, kuten risteyksissä?
        -miksi nupukivikadut urautuvat, vaikka kivien pinnassa ei näy kulumisjälkiä?
        -urien välinen etäisyys on usein leveämpi kuin keskivertoauton raideleveys.


      • urauttaja
        Big M kirjoitti:

        Jos nastat urauttavat tiet, niin miten selität seuraavat:
        -kaupungissa urat kurvaavat huomattavan usein bussipysäkin kautta - busseissa ei kuitenkaan nastoja käytetä
        -kesällä päällystetyillä teillä saattaa jo syksyllä esiintyä uria
        -insinöörin erikoinen: renkaan ja kadun välinen kitka on vapaassa pyörimisliikkeessä pienempi kuin jarrutettaessa tai kiihdytettäessä. Miksi urat eivät vastaavasti ole syvempiä siellä, missä tyypillisesti joudutaan jarruttamaan ja kiihdyttämään, kuten risteyksissä?
        -miksi nupukivikadut urautuvat, vaikka kivien pinnassa ei näy kulumisjälkiä?
        -urien välinen etäisyys on usein leveämpi kuin keskivertoauton raideleveys.

        tunnustaa, että itse aiheuttaa niitä uria. Saattaahan raskas kalusto jossain, missä tie on heikommin perustettu, aiheuttaa painumia, mutta kyllä ne teiden urat meidän henkilöautojemme nastoista syntyy, se nyt on selvä. Kyllähän se uraväli siitä levenee kun autot kulkevat hieman eri linjoja (saisivat muuten kulkea vielä enemmän eri linjoja niin ei tulisi niin syviä uria).
        Paneppahan vaan muistiin joitain pahimpia paikkoja miltä ne nyt näyttävät ja kato sitten taas keväällä.


      • kitkat alla
        Big M kirjoitti:

        Jos nastat urauttavat tiet, niin miten selität seuraavat:
        -kaupungissa urat kurvaavat huomattavan usein bussipysäkin kautta - busseissa ei kuitenkaan nastoja käytetä
        -kesällä päällystetyillä teillä saattaa jo syksyllä esiintyä uria
        -insinöörin erikoinen: renkaan ja kadun välinen kitka on vapaassa pyörimisliikkeessä pienempi kuin jarrutettaessa tai kiihdytettäessä. Miksi urat eivät vastaavasti ole syvempiä siellä, missä tyypillisesti joudutaan jarruttamaan ja kiihdyttämään, kuten risteyksissä?
        -miksi nupukivikadut urautuvat, vaikka kivien pinnassa ei näy kulumisjälkiä?
        -urien välinen etäisyys on usein leveämpi kuin keskivertoauton raideleveys.

        En edes maininnut sanaa "ura". "Kuluttaa" on eri asia. Tästä urautumisesta on keskusteltu riittävästi.

        Asfaltin karheneminen talvella tuskin tapahtuu siten, että pintaan liimaantuu uutta ainetta.


      • Big M
        kitkat alla kirjoitti:

        En edes maininnut sanaa "ura". "Kuluttaa" on eri asia. Tästä urautumisesta on keskusteltu riittävästi.

        Asfaltin karheneminen talvella tuskin tapahtuu siten, että pintaan liimaantuu uutta ainetta.

        "Karheneminen" tapahtuu joka tapauksessa talvella, ajettiin tiellä tai ei. Asfaltin sidosaineena oleva bitumi (tai mitä lie seosta se kulloinkin onkaan) supistuu tilavuudeltaan kylmässä, kivi ei. Seurauksena kiviaines jää pinnassa koholle, kun sideaine kutistuu. Routainen maa pitää tien kylmänä ja karkeana. Vasta roudan hellittäessä bitumi laajenee lämmön vaikutuksesta ja tie tasaantuu. Miksi muuten karhea tie kesän aikana tasaantuisi? Mikä sitä tietä kesällä hioisi?

        Järkeä saa, ja pitää, käyttää.


      • Small m
        Big M kirjoitti:

        "Karheneminen" tapahtuu joka tapauksessa talvella, ajettiin tiellä tai ei. Asfaltin sidosaineena oleva bitumi (tai mitä lie seosta se kulloinkin onkaan) supistuu tilavuudeltaan kylmässä, kivi ei. Seurauksena kiviaines jää pinnassa koholle, kun sideaine kutistuu. Routainen maa pitää tien kylmänä ja karkeana. Vasta roudan hellittäessä bitumi laajenee lämmön vaikutuksesta ja tie tasaantuu. Miksi muuten karhea tie kesän aikana tasaantuisi? Mikä sitä tietä kesällä hioisi?

        Järkeä saa, ja pitää, käyttää.

        Asvaltin sidosaine on huomattavasti paljon pehmeämpää kuin kiviaines. Sen vuoksi nastat kuluttavat bitumin pois ja kiviaines kulutusta kestävämpänä "nousee" esiin. Keväällä kun ilmat lämpiävät niin bitumi pehmenee ja kivet painuvat bitumiin.
        Lämpölaajeneminen, mikäli se on merkittävää, edesauttaa ilmiötä. En kuitenkaan usko siihen. Täytyypä tarkistaa bitumiseoksen lämpölaajenemiskerroin.


      • Big M
        Small m kirjoitti:

        Asvaltin sidosaine on huomattavasti paljon pehmeämpää kuin kiviaines. Sen vuoksi nastat kuluttavat bitumin pois ja kiviaines kulutusta kestävämpänä "nousee" esiin. Keväällä kun ilmat lämpiävät niin bitumi pehmenee ja kivet painuvat bitumiin.
        Lämpölaajeneminen, mikäli se on merkittävää, edesauttaa ilmiötä. En kuitenkaan usko siihen. Täytyypä tarkistaa bitumiseoksen lämpölaajenemiskerroin.

        Nykynastojen ulkonemat ovat vain niin vähäiset, että nasta ei voi kovin syvältä kivien välistä rouhia sideainetta.

        En ole bitumin lämpölaajenemisen asiantuntija, mutta kesäkuumalla tuntuu että bitumia suorastaan pursuaa etenkin uudesta asfaltista.


    • -S-

      Ehkä rajoitukset pitäisikin laskea 30-50kmh kaikila teillä? Ehkä silloin vakuutusmaksut laskisivat eikä tarvittaisi niin kalliita autoja kuin ne nyt ovat. Miksi pitää olla 80kmh tai 100kmh? Miten ne on niin hyväksi todettu nopeusrajoitus? Eihän monet osaa ajaa edes kävely vauhtia ettäkö siitäkin koituisi vaaraa muile.

      No ei oteta niin vakavasti liikennettä. Poliisi on sakottavinaan ja valvovinaan ja autoilijat noudattavinaan sääntöjä.

      Kieltämättä täytyy ihmetellä miksi mutkasella soratiellä kuten meilläkin kesämökkiseudulla on kymmeniä ellei jopa satoja kilometrejä 80kmh rajoituksella olevia sorateitä :) Liikennettä tosin ei ole siellä mainittavasti.

      Onhan ihan hyvä että 100kmh rajoitus lasketaan talveksi 80kmh. Se ero on meinaan todella suuri!
      Kesällä nääs ajetaan 105-140kmh ja lasketulla nopeusrajoitus alueella talvella n.100-120kmh.
      Täytyy olla joku yhteinen sopiva nopeus joka sopii kaikille! Eikö? Mitäs jos se olisi 300kmh? Pysytkö vielä mukana ja hallitset auton? 'Kaikille se ei ainakaan sovi. Joten ennemmistön kanta määrää miten ajetaan. Siitä on kyse kun on monenlaisia kuljettajia. Pääseehän siellä ohi moottoritiellä! Siksi syystä myös siellä on kaksi kaistaa.

      • ---

        ---


      • Jussi

        Kun nollatoleranssi näyttää olevan muodissa niin 0 km/h olisi sopiva nopeusrajoitus talvella. Olis halvat vakutuusmaksut.


    • Tiiseli

      Riittävällä suolauksella talvinopeusrajoituksista voitaisiin suuressa määrin luopua.

      Tämä ei tietenkään koske huonoja olosuhteita, kapeita ja mutkaisia teitä, teitä joilla on paljon eläimiä jne...

      Mielestäni pitäisi siis vähentää talvirajoituksia ja huolehtia turvallisuudesta teiden riiittävällä suolaamisella.

    • peugeotisti

      se järjen puutteesta liikenneministeriössä johtuu. Pikemminkin järjenpuutteesta joillakin autoilijoilla, jotka ei osaa sovittaa nopeuttaan turvalliseksi olosuhteiden mukaan ja siksi sitä on yritettävä nopeusrajoitusten avulla. Onhan se totta, että naurettavaahan se on körötellä 100:sta sulalla moottoritiellä. Mutta taas huonolla kelillä se 100:kin voi olla liikaa.
      Ja moottoriteillä sitä liikennettäkin on niin paljon, että yhden pösilön takia voi mennä viis viatonta.
      Toisaalta eihän ne rajoitusmerkit kyllä niitä pösilöitä hidasta, hidastavat kylläkin järkevien autoilijoiden matkantekoa hyvällä kelillä.

      PS. Ei niitä Arin kirjoituksia kukaan ole tuolta liikenne-osastolta poistellut. Siellä on nyt jotain häikkää, tätäkin olen jo kahdesti kirjoittanut ja sillä välin on alkuperäinen viesti hävinnyt.

      • Ari

        Mitä auttaa?

        Minä olen kanssa aina ihmetellyt sitä mitä turvallisuutta edistää joku liikennemerkki tienpielessä jos sitä ei noudateta. Ainakaan talvirajoituksia ei noudata kukaan. Kuinka tutkimuksen silloin saadaan näyttämään sitä että ne ovat vähentäneet kolareita? Jos joku väittää toista menkööt katsomaan tiehallinnon sivuja. Esim. hämeenlinnan mootoritiellä on keskinopeus jatkuvasti yli sadan. Kun ottaa huomioon sen että on paljon jotka ajavat esim. rekat 8okm/h ja on myös muitakin niin silloin pitää henkilöautojen nopeuden olla vähintäänkin tuo 120 eli kesärajoitusten mukainen. Kuinka silloin joku satsen liikennemerkki siellä lisää turvallisuutta?

        Vielä ihmeellisempi on mielestäni normaalit maantiet missä kesäälä saa ajaa sataa mutta talvella "tiputetaan" kahdeksaankymppiin. Kun viereisellä pikkutiellä on sama rajoitus kuin isolla valtatiellä siinä vieressä. Eli paljaalla ja suoralla valtatiellä on sama rajoituis kuin mutkaisella ja jäisellä soratiellä. Vaikka siellä ei edes marcus grönholmikaan voi ajaa tuota vauhtia, kun ottaa huomioon vastaantulevan liikenteen, mutta sen sijaan paljaalla ja suoralla valtatiellä ei edes yli sadan ajaminen ole vaarallista edes kokemattomaltakaan kuljettajalta. Ei ole mikään ihme kun nopeusrajoituksiin suhtaudutaan niinkuin niihin nyt kaikki suhtautuvatkin eli ei pidetä laisinkaan mielekkäinä eikä perusteltuina.


      • Ari

        Mitä auttaa?

        Minä olen kanssa aina ihmetellyt sitä mitä turvallisuutta edistää joku liikennemerkki tienpielessä jos sitä ei noudateta. Ainakaan talvirajoituksia ei noudata kukaan. Kuinka tutkimuksen silloin saadaan näyttämään sitä että ne ovat vähentäneet kolareita? Jos joku väittää toista menkööt katsomaan tiehallinnon sivuja. Esim. hämeenlinnan mootoritiellä on keskinopeus jatkuvasti yli sadan. Kun ottaa huomioon sen että on paljon jotka ajavat esim. rekat 8okm/h ja on myös muitakin niin silloin pitää henkilöautojen nopeuden olla vähintäänkin tuo 120 eli kesärajoitusten mukainen. Kuinka silloin joku satsen liikennemerkki siellä lisää turvallisuutta?

        Vielä ihmeellisempi on mielestäni normaalit maantiet missä kesäälä saa ajaa sataa mutta talvella "tiputetaan" kahdeksaankymppiin. Kun viereisellä pikkutiellä on sama rajoitus kuin isolla valtatiellä siinä vieressä. Eli paljaalla ja suoralla valtatiellä on sama rajoituis kuin mutkaisella ja jäisellä soratiellä. Vaikka siellä ei edes marcus grönholmikaan voi ajaa tuota vauhtia, kun ottaa huomioon vastaantulevan liikenteen, mutta sen sijaan paljaalla ja suoralla valtatiellä ei edes yli sadan ajaminen ole vaarallista edes kokemattomaltakaan kuljettajalta. Ei ole mikään ihme kun nopeusrajoituksiin suhtaudutaan niinkuin niihin nyt kaikki suhtautuvatkin eli ei pidetä laisinkaan mielekkäinä eikä perusteltuina.


      • peugeotisti
        Ari kirjoitti:

        Mitä auttaa?

        Minä olen kanssa aina ihmetellyt sitä mitä turvallisuutta edistää joku liikennemerkki tienpielessä jos sitä ei noudateta. Ainakaan talvirajoituksia ei noudata kukaan. Kuinka tutkimuksen silloin saadaan näyttämään sitä että ne ovat vähentäneet kolareita? Jos joku väittää toista menkööt katsomaan tiehallinnon sivuja. Esim. hämeenlinnan mootoritiellä on keskinopeus jatkuvasti yli sadan. Kun ottaa huomioon sen että on paljon jotka ajavat esim. rekat 8okm/h ja on myös muitakin niin silloin pitää henkilöautojen nopeuden olla vähintäänkin tuo 120 eli kesärajoitusten mukainen. Kuinka silloin joku satsen liikennemerkki siellä lisää turvallisuutta?

        Vielä ihmeellisempi on mielestäni normaalit maantiet missä kesäälä saa ajaa sataa mutta talvella "tiputetaan" kahdeksaankymppiin. Kun viereisellä pikkutiellä on sama rajoitus kuin isolla valtatiellä siinä vieressä. Eli paljaalla ja suoralla valtatiellä on sama rajoituis kuin mutkaisella ja jäisellä soratiellä. Vaikka siellä ei edes marcus grönholmikaan voi ajaa tuota vauhtia, kun ottaa huomioon vastaantulevan liikenteen, mutta sen sijaan paljaalla ja suoralla valtatiellä ei edes yli sadan ajaminen ole vaarallista edes kokemattomaltakaan kuljettajalta. Ei ole mikään ihme kun nopeusrajoituksiin suhtaudutaan niinkuin niihin nyt kaikki suhtautuvatkin eli ei pidetä laisinkaan mielekkäinä eikä perusteltuina.

        näyttäisi olevan jotain 105. Paljon on myös niitä, jotka ajavat näillä keleillä 130-140. Joten kyllä siellä niitä 100:sen ajajiakin on. Kyllähän sen huomaa itsekin jos ajaa 120, ei kauaa tarvi olla oikealla kaistalla.
        Paljon on niitäkin kuskeja, jotka ovat tottuneet ajamaan sen 15 km/h ylinopeutta. Nyt kun siellä on se 100:sen rajoitus niin ajetaan 115, muuten ajettas 135. Sitten kun on hieman liukasta tai loskaa se 20:n pudotuskin voi jo estää monta auton hanskasta lähtöä.


    • säästö

      Kun ajat 100km/h, kuluu kilometriä kohti 36 s.
      Kun ajat 80km/h, kuluu kilometriä kohti 45 s.
      Esimerkki: jos em. vauhdit ovat keskinopeuksia, 30 km:n matkalla nopeampi on "säästänyt" aikaa 30*9=270 sekuntia eli 4 1/2 minuuttia.

      Siitäpä laskemaan elämän riemuja neljää ja puolta minuuttia kohti. Siihen saakka kun kaikilla teillä on kelin mukaan muuttuvat rajoitukset, nykyinen järjestelmä on paras. Näkyvin muutos aikoinaan kun siirryttiin talvirajoituksiin, oli kuolonkolareiden väheneminen. Mitä tässä pitäisi vielä valittaa?

      • Ari

        Tuota matematiikkaa voisi aina mennä alaspäin kuinka paljon vain ja viimein oltaisiin siinä että kiisteltäis siitä että kuinka paljon aikaa säästyy kun edessä on punaista lippua kantava henkilö toinen menee pyörätuolilla ja toinen jalan ja sitten laskettaisiin kuinka paljon aikaa säästyy kun on tuo jalankulkija pyörätuolin sijasta.

        Tämä on yleensä se millä himo nopeusrajoitusten kannattajat perustelevat aina sen kuinka harmittomat ovat nuo rajoitukset. Mutta ainakin minun kokemuksesta nuo matemaattiset kaavat ei pidä paikkaansa, sillä hidastuksia tulee myös silloin kun ajetaan hiljenpaa eikä ole sitten noita "kiri" mahdollisuuksia. Minun kokemukseen perustuvat asiat ovat että aikaa säästyy monta kertaa enemmän kuin sinun laskutapa näyttää.

        Ja tuo onnettomuuksien putoaminenkin on kyllä täysin kyseenalainen. Vertailu kohde osoitti että talvirajoitus alueella sattui yksi kolari vähemmän kuin kesärajoitus alueella ja kun vielä ottaa huomioon kuinka vähän noita rajoituksia todellisuudessa oikein noudatetaan täytyy vain ihmetellä että mistä moinen ero oikein on tullut.


      • Jokkiskuski
        Ari kirjoitti:

        Tuota matematiikkaa voisi aina mennä alaspäin kuinka paljon vain ja viimein oltaisiin siinä että kiisteltäis siitä että kuinka paljon aikaa säästyy kun edessä on punaista lippua kantava henkilö toinen menee pyörätuolilla ja toinen jalan ja sitten laskettaisiin kuinka paljon aikaa säästyy kun on tuo jalankulkija pyörätuolin sijasta.

        Tämä on yleensä se millä himo nopeusrajoitusten kannattajat perustelevat aina sen kuinka harmittomat ovat nuo rajoitukset. Mutta ainakin minun kokemuksesta nuo matemaattiset kaavat ei pidä paikkaansa, sillä hidastuksia tulee myös silloin kun ajetaan hiljenpaa eikä ole sitten noita "kiri" mahdollisuuksia. Minun kokemukseen perustuvat asiat ovat että aikaa säästyy monta kertaa enemmän kuin sinun laskutapa näyttää.

        Ja tuo onnettomuuksien putoaminenkin on kyllä täysin kyseenalainen. Vertailu kohde osoitti että talvirajoitus alueella sattui yksi kolari vähemmän kuin kesärajoitus alueella ja kun vielä ottaa huomioon kuinka vähän noita rajoituksia todellisuudessa oikein noudatetaan täytyy vain ihmetellä että mistä moinen ero oikein on tullut.

        Ja vaikka 1 1=2 niin Arin mielestä ei ole kun on sen jostain päähänsä saanut.


      • Ari
        Jokkiskuski kirjoitti:

        Ja vaikka 1 1=2 niin Arin mielestä ei ole kun on sen jostain päähänsä saanut.

        Mutta kuinka lasket oikein todellisen ajonopeuden ja ajoajan esim. helsinki oulu se ei ole ihan noin yksinkertaista.


      • laskeminen
        Ari kirjoitti:

        Mutta kuinka lasket oikein todellisen ajonopeuden ja ajoajan esim. helsinki oulu se ei ole ihan noin yksinkertaista.

        on helpointa kun käytät keltaistensivujen reittihaun ajo-ohjetta. Viisas lisää siihen tauot omien mieltymystensä mukaan ja lähtee vielä mieluummin etuajassa. En ole koskaan voinut sietää myöhästelijöitä enkä kaahareita.


      • Ari
        laskeminen kirjoitti:

        on helpointa kun käytät keltaistensivujen reittihaun ajo-ohjetta. Viisas lisää siihen tauot omien mieltymystensä mukaan ja lähtee vielä mieluummin etuajassa. En ole koskaan voinut sietää myöhästelijöitä enkä kaahareita.

        Lyhyimmät reitit on kyllä tiedossa, mutta aina ei voi lähtöaikaa itse valita eikä aikataulujakaan.


      • ongelma
        Ari kirjoitti:

        Lyhyimmät reitit on kyllä tiedossa, mutta aina ei voi lähtöaikaa itse valita eikä aikataulujakaan.

        on jo enemmän lääketieteellinen kuin liikenteellinen.


      • peugeotisti
        ongelma kirjoitti:

        on jo enemmän lääketieteellinen kuin liikenteellinen.

        osuvasti sanoa. Ei tuo Ari taida itsekkään tietää mitä haluaa, paitsi sitä.


      • Ari
        peugeotisti kirjoitti:

        osuvasti sanoa. Ei tuo Ari taida itsekkään tietää mitä haluaa, paitsi sitä.

        Kuinka te silloin voitte muita ymmärtää. Jos liikkuisitte tiellä niinkuin minä tietäisittekin jotain. Kuinka on mahdollista jos olet työssä missä asiakkaat ovat kautta maan ja heidän aikataulun mukaan joutuu elämään. Silloin kun edellisen luota pääsen pitäisi jo olla toisen luona ja ainoaksi paikaksi missä voi vähän ottaa kiinni tuota aikataulua on juuri liikenne. Jos nyt talvirajoituksin on erittäin suuri riski ajaa yli 120km/h koska silloin lähtee kortti pois kuivumaan kesänopeuksin ei tuota pelkoa vielä ole silloin voi ajaa satasen alueella 140km/h. Että arvaa vain kuinka suututtaa nämä talvirajoitukset aja paljaalla ja suoralla tiellä alle sataa. Ja asiakas odottaa hermostuneena ja saattaa kohta olla entinen asiakas. Että sillai. Ryhtykää kerran minun työhöni silloin tiedätte sen onko lääketieteellinen ongelma vai mikä.


      • peugeotisti
        Ari kirjoitti:

        Kuinka te silloin voitte muita ymmärtää. Jos liikkuisitte tiellä niinkuin minä tietäisittekin jotain. Kuinka on mahdollista jos olet työssä missä asiakkaat ovat kautta maan ja heidän aikataulun mukaan joutuu elämään. Silloin kun edellisen luota pääsen pitäisi jo olla toisen luona ja ainoaksi paikaksi missä voi vähän ottaa kiinni tuota aikataulua on juuri liikenne. Jos nyt talvirajoituksin on erittäin suuri riski ajaa yli 120km/h koska silloin lähtee kortti pois kuivumaan kesänopeuksin ei tuota pelkoa vielä ole silloin voi ajaa satasen alueella 140km/h. Että arvaa vain kuinka suututtaa nämä talvirajoitukset aja paljaalla ja suoralla tiellä alle sataa. Ja asiakas odottaa hermostuneena ja saattaa kohta olla entinen asiakas. Että sillai. Ryhtykää kerran minun työhöni silloin tiedätte sen onko lääketieteellinen ongelma vai mikä.

        sitä autoa joutuu ajamaan ilman työajoakin tietääkseen miltä siellä tienpäällä näyttää.
        Mutta totta puhuen onhan se asia niin, että mitä enemmän sitä joutuu moottoritien päällä olemaan niin sitä enemmän vituttaa ajella satasen rajoituksella hyvällä kelillä. Mutta tämäkin asia on saatettu pilata omalla liikennekäyttäytymisellämme. Jos me kaikki olisimme ajelleet kohtuulisia nopeuksia ja jättäneet kolaroinnit väliin niin koko talvirajoitusta ei välttämättä olisi.


    • tällaista

      Ajatkos vaan täällä Kehillä ? Oletkos koskaan nähnyt hirveä tienpietareella, joutunut sitä väistämään päivällä saati pimeällä, tai oletkos koskaan löytänyt sitä konepelliltä, katonpäältä tms. Kyllä kai sitä nyt jokainen kaistalla pysyy kovillakin nopeuksilla melkein kelillä kuin kelillä. Mutta yritäppäs löytää tollanen elukka >= 100kmh nopeudella tienpientareelta tihkusateessa, pimeällä ja väistää se liukkalla tiellä. Niin, ei ole välttämättä kysymys siitä pystytkö ajamaan jotain nopeutta omalla kaistalla. Täällä ruuhkasuomessa on havainnut, että kun tulee vesisade on jo kohtuullisesti peräkolareita, "vastuullisia" kuskeja löytyy siis jo kesäkeleille.

      • Ari

        Kehäteillä on samat rajoitukset kesät talvet, mutta aja esim. helsinkistä tampereelle ja aja erittäin hyvää tietä vain sataa. EIKÖ ALA JO V**********n?


      • pitäisi
        Ari kirjoitti:

        Kehäteillä on samat rajoitukset kesät talvet, mutta aja esim. helsinkistä tampereelle ja aja erittäin hyvää tietä vain sataa. EIKÖ ALA JO V**********n?

        ajaa yleensä lujempaa?


      • tälleen
        Ari kirjoitti:

        Kehäteillä on samat rajoitukset kesät talvet, mutta aja esim. helsinkistä tampereelle ja aja erittäin hyvää tietä vain sataa. EIKÖ ALA JO V**********n?

        Voit päästellä siellä siistillä kelillä 110 ja kokemukseni mukaan poliisit on tällä hetkellä kohtuu fiksua porukkaa ja ne käyttää kyllä päätään tässä asiassa antaako sakkoa vai ei. Jos tie on jäinen pitäisi ajella jopa alle sen satasen. Ei se rajoitus ole mikään ohjenopeus kaasupolkimelle kuten ylläkin todettiin. Täys nutipäät noitten nopeuksien suhteen, reilua ali/ylinopeutta ajavat sheriffi toivottavasti ehtii sieltä poimia. Jos yleensäkin alkaa V******N tiepäällä niin kannattaa antaa auto pois ja sovittaa elämäänsä sen mukaan tai antaa sitten muijan ajaa. Naisilla kun ei tutkimustenkaan mukaan V******N tienpäällä.


      • jepsistä
        Ari kirjoitti:

        Kehäteillä on samat rajoitukset kesät talvet, mutta aja esim. helsinkistä tampereelle ja aja erittäin hyvää tietä vain sataa. EIKÖ ALA JO V**********n?

        Ei oikeastaan, mulla on muutenkin pääkoppa ja elämä järjestyksessä. Huolet syntyy yleensä suuremmista asioista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe