Kuinka kauan tyhjäkäynnillä on järkevää

koska kannattaa sammuttaa

Mikä on pisin aika pitää autoa tyhjäkäynnillä ennen kuin on järkevää sammuttaa kone? Ihan vaikka pankkiautomaatilla käynnin ajaksi ei varmaan kannata sammuttaa..

27

1794

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opetettiin jo

autokoulussa.

Nimmittäin ku maksaa sakon niin jaksaa kummasti sammutella taas.

Mutta en mäkään esim just automaatilla hypyn takia sammuta. Vaikka kerran nokialla yks vihersieppo kysy ku hyppäsin ulos että onko startti hajalla. Jos ei perkules olis ollut kiirusta ni olisin vaikka voinut pitää sille idiootille pikku luennon siitä kumpi on puhtaampaa, käyttää autoa se 18 sekunttia ku nostaa rahaa vai rääkätä sammuksiin ja käyntiin 30 vuotiasta vanhusta...

• kiki  

Kyseessä on pysäköintivirhemaksu, ellei nyt ihan tunneiksi jätä autoa yksinään johonkin käyntiin....

• Minä annan käydä, jos on kylmä.
      Kaupassa ollessa auto ehtii sitten kuitenkin kylmetä, vaikkei olisi paljoakaan pakkasta.

Toinen ääripää ovat sellaiset dieselautoilijat, joiden mielestä dieseliä ei kannata sammuttaa kesälläkään: Käyvät kaupassa, ja diesel raksuttaa pihassa koko ajan, vaikka on ihan kesäinen lämpötila....

Pankkikortin käyttömuodollisuudet muuten viivästyttää nykyisin hieman, kun ei enää pysty nostamaan samalla kortin syötöllä, jos ensin tarkistaa saldon. Siinä on vain "lopeta" vaihtoehtona, ja joutuu laittamaan uudestaan kortin. Ennen onnistui useampi toiminto samalla kortinsyötöllä.

• pitää tarkistaa

Minkä ihmeen takia tarksitat ensin saldon?

Minä nostan sen mitä tarvitsen ja sillä siisti. Näkee sen saldon sitten lopuksikin.

• ilmastointi?????????

On sama , onko kesä vai talvi.

Kesällä jäähdytetään sisäilmaa, talvella sisäilmaa lämmitetään. Melko yksinkertaista, eikös vain????

• kiki  
        pitää tarkistaa kirjoitti:

Minkä ihmeen takia tarksitat ensin saldon?

Minä nostan sen mitä tarvitsen ja sillä siisti. Näkee sen saldon sitten lopuksikin.

että jos koittaa nostaa 20€ ja tilillä on vain 18€, niin ei saa mitään ulos :)

• on taas
        kiki   kirjoitti:

pätemässä...

• kiki   kirjoitti:

Aina sitä ei muista tarkistaa verkkopankissa etukäteen, silloin se on tehtävä automaatilla ennen nostoa.

• luopua kiposta
        kiki   kirjoitti:

Jos on niin tiukkaa rahan kanssa, parempi luopua autosta ja kulkea julkisilla.

• The Rat
        kiki   kirjoitti:

Ja jos tarkistat saldon ennen nostoyritystä, sittenkö sen 20 euroa saa nostettua?

• kiki  
        The Rat kirjoitti:

Ja jos tarkistat saldon ennen nostoyritystä, sittenkö sen 20 euroa saa nostettua?

Jep jep.

• kiki   kirjoitti:

Jep jep.

....

• ovat mitä ovat

mutta itse sammutan auton aina kun sen johonkin jätän. Ja ovet laitan lukkoon aina. Starttimoottori on sitten sitä varten että sen saa taas käyntiin uudelleen.

• miten viitsii.

minä en yleensä sammuta pankkiautomaatille, jos automaatti on tyhjä. jos on jonoa niin sammutan.

yksinkertaista: auto sammuksissa kulutus 0 l/h. tyhjäkäynnillä 1-3 l/h, riippuen autosta. käynnistys ei paljoa vie verrattuna pitkään tyhjäkäyttöön.

• mututauauu3t

Otapa huomioon startin kuluminen kun autoa käynnistellään ja sammutellaan alituisesti! Lisäksi moottori kuluu käynnissä lämpimänä ollessaan vähemmän kuin jos alituisesti käynnistellään. Ja tämän Siperia-talven jälkeen kenenkään on ihan turha perustella auton sammuttamista ilmastosyillä! Itseasiassa taidankin alkaa pitää autoa päällä 24/7.

• tuollaisia
        mututauauu3t kirjoitti:

Otapa huomioon startin kuluminen kun autoa käynnistellään ja sammutellaan alituisesti! Lisäksi moottori kuluu käynnissä lämpimänä ollessaan vähemmän kuin jos alituisesti käynnistellään. Ja tämän Siperia-talven jälkeen kenenkään on ihan turha perustella auton sammuttamista ilmastosyillä! Itseasiassa taidankin alkaa pitää autoa päällä 24/7.

huomioon. auto kuluu (ja kuluttaa) käynnissä ollessaankin koko ajan. eli et sillä mitään näkyviä etuja saa vaikka 24/7 käyttäisitkin. lämpimän moottorin käynnistys on kevyttä verrattuna kylmään moottoriin.

enpä tosin mistään "ilmastosyistä" puhunut, mutta bensaa säästyy käyttämiseen verrattuna ja muutenkin tuntuu älyttömältä jättää sitä autoa käyntiin kun sitä ei juuri tarvita. ja vähentyyhän siinä ne päästötkin, kun nyt mainitsit asiasta. sammutan myös silloin jos lähden vähän kauemmaksi autosta, niin ei tule autovarkaille tilaisuutta kaapata autoa. varkausvakuutuskaan ei taida korvata jos avaimet on valmiiksi virtalukossa ja moottori käynnissä...auto on kuin tarjottimella.

ps. kun lämpötila -0 *C, ei ole "siperiatalvea" paljon näkynyt...vai onko siperiassakin jo näin lämmintä?

• kulutus on vain

0,4 l/h ja valot päällä 0,6 l/h

• mika.

auto on vain lyhyessä ajossa niin ei sitä kannata alvariinsa sammutella. Akku tyhjenee, mutta jos on pitkää matkaa jolloin kone lämpiää täysin ja akku latautuu niin sit voi sammuttaa lyhyeksikin ajaksi.

• voi vielä

laittaa parkeille ja jättää käyntiin, niin se lataa akkua samalla paremmin. pitkässä ajossa akku on hyvin lataantunut ja moottoritila on sitä lämmittänyt, niin voi sammuttaa jos tuntuu siltä.

• jos jätät sen
        voi vielä kirjoitti:

laittaa parkeille ja jättää käyntiin, niin se lataa akkua samalla paremmin. pitkässä ajossa akku on hyvin lataantunut ja moottoritila on sitä lämmittänyt, niin voi sammuttaa jos tuntuu siltä.

käyntiin ja poistut itse autosta.

• kiki  
        jos jätät sen kirjoitti:

käyntiin ja poistut itse autosta.

Kyllä kun on ovet lukossa, niin ei sinne kukaan sisälle pöllimään mene.

Itse ainakin kun jätän auton käyntiin, otan avaimen pois virtalukosta, ja laitan ovet lukkoon

• seuraavan
        kiki   kirjoitti:

Kyllä kun on ovet lukossa, niin ei sinne kukaan sisälle pöllimään mene.

Itse ainakin kun jätän auton käyntiin, otan avaimen pois virtalukosta, ja laitan ovet lukkoon

leiman jälkeen?

• kiki  
        seuraavan kirjoitti:

leiman jälkeen?

Juuri auto katsastettiin pari kuukautta sitten, ja silloni pystyi ottamaan avain pois, samoin kuin nykyjään

• kiki   kirjoitti:

Juuri auto katsastettiin pari kuukautta sitten, ja silloni pystyi ottamaan avain pois, samoin kuin nykyjään

Mutta 23 vuotta vanhassa japanilaisessa se on täysin tavallista jo. Lukko/avain kulunut siten, että avain lähtee pois käydessä.

• kiki  
        M1978 kirjoitti:

Mutta 23 vuotta vanhassa japanilaisessa se on täysin tavallista jo. Lukko/avain kulunut siten, että avain lähtee pois käydessä.

Tuohan on vain hyvä juttu mun mielestä, esim itse tykkään kun työpaikalla voi auton laittaa lämpeämään jo 10 min ennen lähtöä, ja voi kuitenkin laittaa ovet lukkoon...

• huikka
        kiki   kirjoitti:

leimal tota,tais hakata reikiä pohjaan niin innol

• TimoSaaksjärvi

"Mikä on pisin aika pitää autoa tyhjäkäynnillä ennen kuin on järkevää sammuttaa kone?"

Mitä ihmeen järkeä on ylipäätään ensin tyhjäkäyttää jos sitten kuitenkin sammuttaa koneen?!?! MIETI VÄHÄN.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      45
      3046
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2904
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2757
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2608
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2508
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2490
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2271
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2158
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2068
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2052
    Aihe