Ensimmäinen adventtikynttilä on sytytetty, uusi kirkkovuosi avattu, hoosiannaa laulettu ja ehtoollisella käyty.
Tänä aamuna Perukan kirkon etupenkissä istuessani ja kuunnellessani papin saarnaa ajatukset lähtivät lentoon ja kiirivät aina Mombaihin asti.
Huomasin yhtä´äkkiä organisoivani pelastautumissuunnitelmaa. Näin luodin reijän ja verta papin kaavussa. Itse olin jo pudottautunut pitkälleni penkin alla lattialla.
Havahduin, kaikki hyvin tuijotin kaunista alttaritaulua. Muistelin kansakouluaikojen joulukirkonmenoja, muistin oman konfirmaatiojuhlani sekä avioliittoon vihkimiseni tuon saman alttaritaulun alla.
Meidät on lapsena liitetty kirkkoon, maailma sotii ja luterilainen uskonto saarnaa rauhaa. Olin ristiriitainen, mutta ulos mennessäni rauhallinen ja tyyni. Olin kaikesta huolimatta saanut hyvän mielen ja vaikka ajatukseni karkailivat muistin kaiken kuulemani. Kotiin palatessani sytytin kynttilän.
Onko joulualusaika sinulle muutakin kuin pikkujouluja, lahjojen ostamista sekä ruokien kanssa höyryämistä ja kaiken kattavaa kiirettä?
Osaatteko hiljentyä? Käytkö kirkon järjestämissä jouluisissa yhteislaulutilaisuuksissa tai joulukirkossa?
Joulun alun aatoksiani.
111
3014
Vastaukset
- Yhdistit
kahden kaupungin nimet, Mombasa ja Mumbai = Mombai :)
- siellä saattaa olla nainen ...
vaarassa ja puutteenalaisissa oloissa!
Viime vuonnakin "mainostin" vaikka ei sais, tätä!
Inhoan kaikkea jouluhössötystä ja olen pyytänyt käyttämään kaikki minuun aiotut killingit tänne. Jos niillä saadaan jollekin äidille ammatti tai se tyttösotilas ostettua vapaaksi...niin silloin on mun jouluni hyvä.
En tarvitse sitä mariskoolia yhtään, voin ihan hyvin napsia namuni pussista. Laita se kymppi kaks tänne:
http://www.kua.fi/fi/lahjoita/naisten_pankki_1/?id=39 - mukaan tähän...kirkastakaa
kruunujanne...ainakin omassa mielessänne.
Onhan toki autettavia kotimaassakin, mutta jos jokaista auttaa kahellakympillä kuussa,vaikka viittä järjestöä, se ei ole paljoa verrattuna siihen, että heillä ei ole mitään!
Ei ole aina nainen naiselle susi!
http://www.naistenpankki.fi/index.html siellä saattaa olla nainen ... kirjoitti:
vaarassa ja puutteenalaisissa oloissa!
Viime vuonnakin "mainostin" vaikka ei sais, tätä!
Inhoan kaikkea jouluhössötystä ja olen pyytänyt käyttämään kaikki minuun aiotut killingit tänne. Jos niillä saadaan jollekin äidille ammatti tai se tyttösotilas ostettua vapaaksi...niin silloin on mun jouluni hyvä.
En tarvitse sitä mariskoolia yhtään, voin ihan hyvin napsia namuni pussista. Laita se kymppi kaks tänne:
http://www.kua.fi/fi/lahjoita/naisten_pankki_1/?id=39Maailma on täynnä sorrettuja naisia, hyväksikäytettyjä lapsia, kidutettuja miehiä, eläimiä koekäytössä sekä uhanalaisia kasveja. Ilmasto pilaantuu ja me elämme yltäkylläisyyden keskellä emmekä voi kuitenkaan auttaa itseämme saatikka muita.
- lahjan olet jo
korpikirjailija kirjoitti:
Maailma on täynnä sorrettuja naisia, hyväksikäytettyjä lapsia, kidutettuja miehiä, eläimiä koekäytössä sekä uhanalaisia kasveja. Ilmasto pilaantuu ja me elämme yltäkylläisyyden keskellä emmekä voi kuitenkaan auttaa itseämme saatikka muita.
auttanut!
Sulla on jo nurkat täynnä roinaa, eikö sua yhtään ilahduttaisi ajatus, että olet pelastanut yhden LAPSISOTILAAN pois niistä kauhuista, tekemään valistustyötä muitten hyväksi!
Jostakin on lähdettävä ja me voimme olla se alku! Antaa se toivonkipinä edes yhdelle niistä pienistä tytöistä!
Oletko lukenut tyttöje ympärileikkauksista! Lue ja ihmettele.
Nyt kun teemme valistustyötä kautta maailman sen suhteen, naiset alkavat kaikkialla ympärileikkauksia sallivissa maissa muuttaa mielipidettään!
Ja ei, se ei ole miesten toivoma asia, miehet eivät välitä siitä juuri lainkaan, se on ihan vain ja ainoastaan naisten juttu!
Huh, tulipa paasattua!
Niin on aikoinaan Minna Canth antanut meille ajatuksia päähän, laitetaan me se ajatus eteenpäin! Nainen VOI auttaa toista naista...ja tyttöä kanssa.
- Judge evk
Varsinkin, kun on tälläinen suupaltti kuin minä. Kun en ole kunnon luterilainen, en ole varma, mutta eikös joulu ole riemun juhja ja pääsiäinen sitten sitä kunnon hiljentymisen aikaa?
Joulu on kuten tiedät Jeesuksen syntymän muistojuhla. Riemujuhla kyllä, mutta se ei tarkoita, että hulluna vouhotetaan materiaalin perään. Kaikki kaunis on mennyt överiksi ja teennäiseksi. Ihmiset pistetään eriarvoisuuteen. Yksinäisille joulu voi olla yksinäisyyden helvetti. Hiljentyminen on vaikeaa, totta, mutta sen voi saavuttaa.
Tähän ikään mennessä on tullut vietettyä monenlaisia jouluja ja myöskin kauhujen joulu kulkee muistoissa mukana kuten ne hauskatkin joulut.
Minä en tykkää joulusta oikeasti lainkaan, mutta tunnustan rehellisesti, että olen varmaan materialisti, kun ostelen todella mielelläni lahjoja lapselle ja lapsenlapselle. Ihana kulkea ostoksilla ja ihana kääriä joululahjoja pakettiin.No jaa niin oli minunkin perheessäni kun lapset olivat pieniä. Joulu mentiin täysin lasten ehdoilla. Nyt on aikaa itselle ja omille mielihaluille.
Olen kuitenkin vuosien varrella uskollisesti käynyt joulukirkossa ja muissa seurakunnan joulunalusjuhlissa. Rakastan myös lestadiolaisten joulumyyjäisiä. Siellä on mahtava tunnelma ja iloisia ihmisiä.korpikirjailija kirjoitti:
No jaa niin oli minunkin perheessäni kun lapset olivat pieniä. Joulu mentiin täysin lasten ehdoilla. Nyt on aikaa itselle ja omille mielihaluille.
Olen kuitenkin vuosien varrella uskollisesti käynyt joulukirkossa ja muissa seurakunnan joulunalusjuhlissa. Rakastan myös lestadiolaisten joulumyyjäisiä. Siellä on mahtava tunnelma ja iloisia ihmisiä.Minä en käy joulukirkossa enkä muissakaan seurakunnanjutuissa muuta kuin nykyisin vain työni puolesta perhekerhossa. Siellä lauletaan joululauluja ja askarrellaan jouluenkeleitä sun muita....
- Bombay*
on nykyinen Mumbai
....hyvin tuon yhteyden, mutta huomaatko kuinka kirjoitusvirhe voi myös viedä ajatukset pois aiheesta. Aivan kuten papin vertaus vei minun ajatukseni kirkossa Mumbaihin.
- koskaan käynyt Mumbaissa tai
....hyvin tuon yhteyden, mutta huomaatko kuinka kirjoitusvirhe voi myös viedä ajatukset pois aiheesta. Aivan kuten papin vertaus vei minun ajatukseni kirkossa Mumbaihin.
Intiassa, noin yleensä?
koskaan käynyt Mumbaissa tai kirjoitti:
Intiassa, noin yleensä?
Nyt minun on poistuttava koneelta, mutta tarkennan halutessasi viestiäni. Lähden poikani pyynnöstä hieman tutkailemaan joululahjoja ; )
- mutta olet
Nyt minun on poistuttava koneelta, mutta tarkennan halutessasi viestiäni. Lähden poikani pyynnöstä hieman tutkailemaan joululahjoja ; )
kuitenkin myötätuntoinen, tietämättä siis oikeasti, mikä siellä mättää?
- Mandi55
mutta olet kirjoitti:
kuitenkin myötätuntoinen, tietämättä siis oikeasti, mikä siellä mättää?
Olen myötäeläväinen.
"Tietämättä siis oikeasti, mikä siellä mättää?"
Tarvitseeko tiedon saanti ehdottomasti paikalla vierailua vai voiko mielestäsi saada riittävää informaatiota ilman, että matkustaa Intiaan? - todellakaan
Mandi55 kirjoitti:
Olen myötäeläväinen.
"Tietämättä siis oikeasti, mikä siellä mättää?"
Tarvitseeko tiedon saanti ehdottomasti paikalla vierailua vai voiko mielestäsi saada riittävää informaatiota ilman, että matkustaa Intiaan?saa oikeaa informaatiota, puhumattakkan että ymmärtäisit kansanluonnetta, jollet ole käynyt siellä ja tullut ystäväksi sikäläisten ihmisten kanssa.
Ulkoa ei pääse sisälle jollei oleskele kansan keskuudessa. todellakaan kirjoitti:
saa oikeaa informaatiota, puhumattakkan että ymmärtäisit kansanluonnetta, jollet ole käynyt siellä ja tullut ystäväksi sikäläisten ihmisten kanssa.
Ulkoa ei pääse sisälle jollei oleskele kansan keskuudessa.....ymmärrän, mutta se mitä tapahtui Mumbaissa ei ole selitettävissä aivan noin yksinkertaisesti.
Voisitko nyt valaista miksi nuo miehet tappoivat niin monta viatonta ihmistä? Olet ilmeisesti tietoinen heidän taustoistaan kun olet ollut paikalla ja tiedät.- yhteinen historia on pitkä
....ymmärrän, mutta se mitä tapahtui Mumbaissa ei ole selitettävissä aivan noin yksinkertaisesti.
Voisitko nyt valaista miksi nuo miehet tappoivat niin monta viatonta ihmistä? Olet ilmeisesti tietoinen heidän taustoistaan kun olet ollut paikalla ja tiedät.nämä terroristit oliuvat muslimeja.
Kuten tiedät, Intian pääuskonnot ovat hinduismi ja buddhismi.
Missä demokratia, siellä jossain katkera vähemmistö.
Jonka ääntä ei kuunnella, koska enemmistö päättää.
Muslimeilla on luonnollisesti kytkentöjä arabimaihin ja niiden vihollisiin.
Miksi arvelisit että pääkohteena olivat turistit, englantilaiset, amerikkalaiset ja israelilaiset.
Maailman palo on alkanut aj kristityille käy siinä jaossa huonosti, me kun olemme vähemmistö...maailmanlaajuisesti katsottuna. yhteinen historia on pitkä kirjoitti:
nämä terroristit oliuvat muslimeja.
Kuten tiedät, Intian pääuskonnot ovat hinduismi ja buddhismi.
Missä demokratia, siellä jossain katkera vähemmistö.
Jonka ääntä ei kuunnella, koska enemmistö päättää.
Muslimeilla on luonnollisesti kytkentöjä arabimaihin ja niiden vihollisiin.
Miksi arvelisit että pääkohteena olivat turistit, englantilaiset, amerikkalaiset ja israelilaiset.
Maailman palo on alkanut aj kristityille käy siinä jaossa huonosti, me kun olemme vähemmistö...maailmanlaajuisesti katsottuna..... vaikka en ole asunutkaan Intiassa.
Historia on aina ollut sotia täynnä ja jos tulkitaan ramattua ja uskotaan sen sanomaan niin "idästä on nouseva keltainen kansa joka valloittaa maailman" (tai mitenkä se nyt oli). Ei kaiketi viittaa islamin uskoisiin maihin vaan lähinnä Kiinaan.
On kuitenkin syytä ymmärtää täällä somassa lintukodossamme, että olemme länsimaisia... joten As far as I know we are only bigs.- kielitaidoton
.... vaikka en ole asunutkaan Intiassa.
Historia on aina ollut sotia täynnä ja jos tulkitaan ramattua ja uskotaan sen sanomaan niin "idästä on nouseva keltainen kansa joka valloittaa maailman" (tai mitenkä se nyt oli). Ei kaiketi viittaa islamin uskoisiin maihin vaan lähinnä Kiinaan.
On kuitenkin syytä ymmärtää täällä somassa lintukodossamme, että olemme länsimaisia... joten As far as I know we are only bigs.bigs?
- tekemistä ??
On kuitenkin syytä ymmärtää täällä somassa lintukodossamme, että olemme länsimaisia... joten As far as I know we are only bigs.on idän keltaisen vaaran kanssa intialaisilla ja pakistanilaisilla.
Et sinä mitään tiennyt, kunhan yrität sotkea yhdeksi puuroksi.
Raamatulla ei ole siellä mitään jakoa.Eikä liioin mitään tekemistä asian kanssa.
Turhaa o keskustelut kanssasi. - tekemistä on
On kuitenkin syytä ymmärtää täällä somassa lintukodossamme, että olemme länsimaisia... joten As far as I know we are only bigs.tuolla loppukaneetillasi asian kanssa.
Puhut uskonnoista, joille sika on kauhistus.
Sinun mielestäsi länsimaalaiset on, sikoja?
No huh huh. - Mandi55
tekemistä on kirjoitti:
tuolla loppukaneetillasi asian kanssa.
No huh huh.Eikö ole parempi, että et ota kantaa koska et ymmärrä.
- olet ?
Mandi55 kirjoitti:
Eikö ole parempi, että et ota kantaa koska et ymmärrä.
ylimielinen, vaikka varaa ei olisi?
- Mandi55
olet ? kirjoitti:
ylimielinen, vaikka varaa ei olisi?
Mistäs tiedät vaikka olisikin ; )
- Mandi55
tekemistä on kirjoitti:
tuolla loppukaneetillasi asian kanssa.
No huh huh.Totesit, että puhun uskonnosta joille sika on kauhistus.... niin pitääkö sinulle rautalangasta vääntää tuo sian yhteys länsimaalaisiin.
HUH HUH
- paapuuri.re
on minulle kaikkea muuta kuin kiirettä, kaupoissa juoksemista tai ruokien kanssa touhuamista.
Osaan hiljentyä, jos tilaisuus siihen tulee, kuuntelen musiikkia ja nautin tunnelmasta.
Yleisissä tilaisuuksissa en käy, kirkossa enkä muuallakaan, minun joulun odotukseeni ne eivät kuulu.- Mandi55
Piipahdin kirkolla ja vilskettä riitti. Kävimme tilaamassa sen minun joululahjamattoni ; )
Tykkään kuunnella musiikkia, mutta sen on oltava ns. elävää. Täällä usein laitetaan linkkejä musiikkikappaleisiin, joita en koskaan avaa.
Kynttilät ja rauhallinen musiikki mieluiten klassinen on yksi tapa nauttia illan hämäristä hetkestä.
Joulu laittaa todella miettimään ainakin myös minua ihmisyyttä ja rakkaudellisuutta sekä sen puutetta!
- Mandi55
Kai halusinkin ajattelemisen aihetta. Itseemme menemista, rauhoittumista. Tuon tilan voi saavuttaa esim. kirkossa, joulukonsertissa tai vaikkapa myyjäisissä, joissa on hyvä ajatus takana.
- Pakanallinen meininki
Minä tykkään joulusta, kun silloin on niin paljon erilaisia valoja pimeyden keskellä. On ihania joulunpunaisia ja vihreää väriä, kullankimallusta ja hopeanvälkettä, ihmisillä vähän iloisempi ilme. Tästä kaikesta tykkään kuten myös kaikenmaailman joulumusiikista ja jouluohjelmista tv:ssä ja radiossa. Kynttilää on kiva polttaa ja lyhtyjä pihalla, tuo tunnelmaa. Hauskaa tavata taas rakkaitaan ja vaihtaa jouluntoivotuksia. Pidän kaikista jouluruuista ja herkuista. - Muistan myöskin vähäosaisia, vaikkakin liian pienellä rovolla, mutta saan joulumielen? - Pääsen vähitellen eroon kaamosmasennuksestani ja alkaa sitten vähitellen päivä pidentyä.
- Mandi55
....tykkään samoista asioista kuin sinäkin, joulusta, kynttilöistä ruuvista lahjoista, mutta sopivassa suhteessa. En kerää ylenpalttista joulukrääsää ympärilleni.
En ole koskaan kärsinyt ns. kaamosmasennusta vaan kaikki vuodenajat ovat yhtä kivoja.
- Pirre*
pienessä kyläkirkossa, vai keskuksen suuremmassa? Kysyn vaan, ihan muuten vaan..hi *tulipa tautonomiaa..*
Osaan ottaa joulunkin jo rennommin, -joulufiilikset tulee vaikka vain tuosta adventtikynttilästä ja muutamasta tuikusta takan reunalla.
Kirkossa käyn kuuntelemassa ja laulamassa kauneimmat joululaulut, ehkä tänä jouluna muutenkin; olen vuosilomalla jouluviikon.- Mandi55
Se on niin täällä korvessa, että kaikki kirkot ovat neliöiltään aikalailla saman kokoisia. Olin isolla kirkolla siinä isoimmassa kirkossa ; )
Tykkäätkö tuoksukynttilöistä? Sain miniän alulta suklaalle tuoksuvia kynttilöitä ja ihastuin niiden tupaan tuomaan tuoksuun. - Pirre*
Mandi55 kirjoitti:
Se on niin täällä korvessa, että kaikki kirkot ovat neliöiltään aikalailla saman kokoisia. Olin isolla kirkolla siinä isoimmassa kirkossa ; )
Tykkäätkö tuoksukynttilöistä? Sain miniän alulta suklaalle tuoksuvia kynttilöitä ja ihastuin niiden tupaan tuomaan tuoksuun.tosin suklaisia en ole "m(h)aistellutkaan"..
Joistain tuoksuista tulee huono olo..
Valmistaudun tässä adventti konserttiin..:)
- mutta kirkosta
en välitä. Liian kaksinaismoralistista meininkiä minun makuuni.
- Mandi55
En ole mikään himo uskovainen. Olen tavallinen pulliainen ja tykkää joskus käydä kirkossakin. Jokainen hiljentyy tavallaan. Kesällä hiljennyn mökkillä rantasaunan löylyissä. Hetket itselle antavat rauhan, enkä näe missään hiljentymismuodoissa kaksinaismoraalia.
- kaksinaismoraalin
Mandi55 kirjoitti:
En ole mikään himo uskovainen. Olen tavallinen pulliainen ja tykkää joskus käydä kirkossakin. Jokainen hiljentyy tavallaan. Kesällä hiljennyn mökkillä rantasaunan löylyissä. Hetket itselle antavat rauhan, enkä näe missään hiljentymismuodoissa kaksinaismoraalia.
kirkon viestin ja toiminnan ristiriidassa, en hiljentymisessä, minkä jokainen voi tehdä omalla tavallaan mitään instituutiota siihen erityisesti mukaan sotkematta.
kaksinaismoraalin kirjoitti:
kirkon viestin ja toiminnan ristiriidassa, en hiljentymisessä, minkä jokainen voi tehdä omalla tavallaan mitään instituutiota siihen erityisesti mukaan sotkematta.
Minua ei kirkon toiminta häiritse enkä vaivaa ajatuksiani mikä on oikein tai mikä väärin.
Eräs läheiseni on lähetystyöntekijä eli vie kristinuskoa syviin metsiin ja heimoihin. Hän on ihana ihminen ja onnellinen uskossaan. Se on pääasia.- hyvä tuttuni
Minua ei kirkon toiminta häiritse enkä vaivaa ajatuksiani mikä on oikein tai mikä väärin.
Eräs läheiseni on lähetystyöntekijä eli vie kristinuskoa syviin metsiin ja heimoihin. Hän on ihana ihminen ja onnellinen uskossaan. Se on pääasia.kouluajoista lähtien on toiminut uskonnollisen herätyksen saatuaan yli kolme vuosikymmentä lähetyssaarnaajana eri puolilla maailmaa, ja suvussakin on lukuisia innokkaita kirkon aktiiveja. Jokainen kuitenkin katselee maailmaa omilla silmillään, ja jokaisella on oikeus omaan vakaumukseensa.
Minua vaivaavat joskus kovastikin ajatukset siitä mikä on sanojen ja tekojen välinen suhde. Kovin suuria poikkeamia niiden välillä en tahdo sulattaa. - Mandi55
hyvä tuttuni kirjoitti:
kouluajoista lähtien on toiminut uskonnollisen herätyksen saatuaan yli kolme vuosikymmentä lähetyssaarnaajana eri puolilla maailmaa, ja suvussakin on lukuisia innokkaita kirkon aktiiveja. Jokainen kuitenkin katselee maailmaa omilla silmillään, ja jokaisella on oikeus omaan vakaumukseensa.
Minua vaivaavat joskus kovastikin ajatukset siitä mikä on sanojen ja tekojen välinen suhde. Kovin suuria poikkeamia niiden välillä en tahdo sulattaa.Olet varmaan selvillä kirkon toiminnasta paremmin kuin minä. En ole miettinyt kristinuskon ristiriitoja koska ne ei kuitenkaan ole kuin ehkä sanallista tai periaatellista kinastelua.
Olen käsittänyt, että uskomme on rauhaa rakastavaa emmekä sodi tai tapa vääräuskoisia heidän vakaumuksensa vuoksi ja siksi olen onnellinen kuuluessani kristittyihin.
Voisitko antaa minulle esimerkin, käsittäisin paremmin tuon ristiriitaisuuden. - luulin että me
Mandi55 kirjoitti:
Olet varmaan selvillä kirkon toiminnasta paremmin kuin minä. En ole miettinyt kristinuskon ristiriitoja koska ne ei kuitenkaan ole kuin ehkä sanallista tai periaatellista kinastelua.
Olen käsittänyt, että uskomme on rauhaa rakastavaa emmekä sodi tai tapa vääräuskoisia heidän vakaumuksensa vuoksi ja siksi olen onnellinen kuuluessani kristittyihin.
Voisitko antaa minulle esimerkin, käsittäisin paremmin tuon ristiriitaisuuden.kaikki täällä olemme miekkakäännytyksen tuloksena kristittyjä. Suomeenkin taidettiin tehdä kolme ristiretkeä.
Viimeisin ristiretki ('God bless You' -Bush senkin televisiossa alkaneeksi julisti) tehtiin Afganistaniin ja Irakiin eikä se ole loppunut vieläkään. Mutta kai sielläkään kuolleita vääräuskoisia ei sitten lasketa.
Ja juuri karkeasti viikko sitten uutisissa oli huvittavaa seurata, miten juutalaiset poliisit pitivät Jeesuksen hautakirkossa aloillaan eri kristillisten uskontokuntien pappeja ja piispoja etteivät olisi mätkineet toisiaan nyrkein ja piispansauvoin turpiin Jeesuksen hautakirkossa kesken jumalanpalveluksen. Ja vielä on selvittämättä kristittyjen serbien joukkomurhat entisen Jugoslavian muslimeita vastaan, koska syyllisillä on edelleen kansan tuki takanaan. Kosovonhan piti kuulua Serbiaan juuri uskonsodassa kärsityn tappion hyvityksenä. Ja muistele mikä meno oli Irlannin aarella vielä vähän aikaa sitten, protestantit ja katoliset siellä ampuivat toisiaan vähän joka yö, ja välillä kävivät tuomassa pommejaan Lontoon rautatieasemille tms paikkoihin.
Rauhaahan me rakastamme, eikö vain. Ja paras rauha kristityllä on aina ollut kun toisuskoinen on tapettu tai orjuutettu. luulin että me kirjoitti:
kaikki täällä olemme miekkakäännytyksen tuloksena kristittyjä. Suomeenkin taidettiin tehdä kolme ristiretkeä.
Viimeisin ristiretki ('God bless You' -Bush senkin televisiossa alkaneeksi julisti) tehtiin Afganistaniin ja Irakiin eikä se ole loppunut vieläkään. Mutta kai sielläkään kuolleita vääräuskoisia ei sitten lasketa.
Ja juuri karkeasti viikko sitten uutisissa oli huvittavaa seurata, miten juutalaiset poliisit pitivät Jeesuksen hautakirkossa aloillaan eri kristillisten uskontokuntien pappeja ja piispoja etteivät olisi mätkineet toisiaan nyrkein ja piispansauvoin turpiin Jeesuksen hautakirkossa kesken jumalanpalveluksen. Ja vielä on selvittämättä kristittyjen serbien joukkomurhat entisen Jugoslavian muslimeita vastaan, koska syyllisillä on edelleen kansan tuki takanaan. Kosovonhan piti kuulua Serbiaan juuri uskonsodassa kärsityn tappion hyvityksenä. Ja muistele mikä meno oli Irlannin aarella vielä vähän aikaa sitten, protestantit ja katoliset siellä ampuivat toisiaan vähän joka yö, ja välillä kävivät tuomassa pommejaan Lontoon rautatieasemille tms paikkoihin.
Rauhaahan me rakastamme, eikö vain. Ja paras rauha kristityllä on aina ollut kun toisuskoinen on tapettu tai orjuutettu.Tottakait jos otamme koko maailman mukaan niin johan sekahedelmäsoppa valmis. Aloituksessa jo viittasin tappamiseen, sotaan eri uskontojen välillä.
Olin sinun kanssa keskustellessani keskittynyt kotomaahamme ja tämän päivän ev.lut kirkon ongelmiin. Siksi emme puhuneet samaa kieltä.
Mieheni on katolilainen tai oli sillä nykyään hän ei kuulu lainkaan kirkkoon. Hänen lapsuuden muistot ovat ahdistavia. Pappien kuulusteluja rippikopissa, väkinäistä synnintunnustusta, keksittyjä pikkuleipävarkauksia äidin kaapista.
Suomessa selviämme toistaiseksi vielä sanasodilla. Kirkkoamme on viime aikoina ravisteltu homo- ja lespoparien vihkimisriidoilla sekä pappien erilaisilla sukupuolimieltymyksillä.- kuten mainitsin
Tottakait jos otamme koko maailman mukaan niin johan sekahedelmäsoppa valmis. Aloituksessa jo viittasin tappamiseen, sotaan eri uskontojen välillä.
Olin sinun kanssa keskustellessani keskittynyt kotomaahamme ja tämän päivän ev.lut kirkon ongelmiin. Siksi emme puhuneet samaa kieltä.
Mieheni on katolilainen tai oli sillä nykyään hän ei kuulu lainkaan kirkkoon. Hänen lapsuuden muistot ovat ahdistavia. Pappien kuulusteluja rippikopissa, väkinäistä synnintunnustusta, keksittyjä pikkuleipävarkauksia äidin kaapista.
Suomessa selviämme toistaiseksi vielä sanasodilla. Kirkkoamme on viime aikoina ravisteltu homo- ja lespoparien vihkimisriidoilla sekä pappien erilaisilla sukupuolimieltymyksillä.meidät on sodalla tähän uskoon lannistettu. Ja Ruotsin suurvalta-aikana kävimme hakkapeliittoina uskonsotia Keski-Euroopassa. Ja kun kaiken maailman halla-ahojen juttuja seuraa, emme ole yhtään sen suvaitsevampia tai rauhanomaisempia muita kohtaan kuin muutkaan. Jos täällä olisi niin paljon toisaalta tulleita kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa, varmasti pogromit olisivat vähintään samaa tasoa, jo nyt väkivalta on täällä hyvin tavallinen tapa ratkaista riidat ihan meidän samanuskoistenkin kesken, tavallisempi kuin lähes missään muussa maassa.
kuten mainitsin kirjoitti:
meidät on sodalla tähän uskoon lannistettu. Ja Ruotsin suurvalta-aikana kävimme hakkapeliittoina uskonsotia Keski-Euroopassa. Ja kun kaiken maailman halla-ahojen juttuja seuraa, emme ole yhtään sen suvaitsevampia tai rauhanomaisempia muita kohtaan kuin muutkaan. Jos täällä olisi niin paljon toisaalta tulleita kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa, varmasti pogromit olisivat vähintään samaa tasoa, jo nyt väkivalta on täällä hyvin tavallinen tapa ratkaista riidat ihan meidän samanuskoistenkin kesken, tavallisempi kuin lähes missään muussa maassa.
Asun pienellä paikkakunnalla ja meillä on vastaanottokeskus. Tänne saapuu Kongosta pakolaisia. Keskelle ei mitään, keskeltä ei mitään.
Täytyy myöntää, että kun seuraan perukkamme asuttamista olen surullinen. Ainut valoisa puoli on korven maantieteellinen asema ja kylmät talvet, joten kierrätys on nopeaa.
En ole yhtään suvaitsevaisempi kuin keskiverto suomalainen. Moni vain ei uskalla sanoa ääneen mielipidettään. Nyt vaalien jälkeen alkaa kuulua kriittisempää arvostelua.
Älä huolehdi me olemme kohta samojen ongelmien edessä kuin Keski-Eurooppa nyt. Maailman epätasapaino järkkyy ja kylmä rauhallinen pohjola kiinnostaa. Eurooppassahan aletaan jo sulkemaan portteja. Meillä ollaan avoimin sylein ottamassa lisää.
Mieheni on Hollantilainen. Hänen kotimaassaan on noin kuusimiljoonaa maahanmuuttajaa. Valtava määrä Turkin ja Marokon kansalaisia, ongelmat sen mukaan.- olleet avosylin
Asun pienellä paikkakunnalla ja meillä on vastaanottokeskus. Tänne saapuu Kongosta pakolaisia. Keskelle ei mitään, keskeltä ei mitään.
Täytyy myöntää, että kun seuraan perukkamme asuttamista olen surullinen. Ainut valoisa puoli on korven maantieteellinen asema ja kylmät talvet, joten kierrätys on nopeaa.
En ole yhtään suvaitsevaisempi kuin keskiverto suomalainen. Moni vain ei uskalla sanoa ääneen mielipidettään. Nyt vaalien jälkeen alkaa kuulua kriittisempää arvostelua.
Älä huolehdi me olemme kohta samojen ongelmien edessä kuin Keski-Eurooppa nyt. Maailman epätasapaino järkkyy ja kylmä rauhallinen pohjola kiinnostaa. Eurooppassahan aletaan jo sulkemaan portteja. Meillä ollaan avoimin sylein ottamassa lisää.
Mieheni on Hollantilainen. Hänen kotimaassaan on noin kuusimiljoonaa maahanmuuttajaa. Valtava määrä Turkin ja Marokon kansalaisia, ongelmat sen mukaan.ottamassa vastaan tänne ketään. Jo Karjalan evakot saivat aikoinaan kovaa syrjintää osakseen, inkeriläisistä puhumattakaan. Ja muulta maailmalta olemme aina sulkeneet portit lähes kokonaan. Täällä on todella käsittämättömän vähän muualta tulleita verrattuna lähes mihin muuhun sellaiseen maahan, joihin haluamme samaistua. Ulkomaalaisia halutaan tänne vain orjiksi, ei tasavertaisiksi kansalaisiksi.
- Mandi55
olleet avosylin kirjoitti:
ottamassa vastaan tänne ketään. Jo Karjalan evakot saivat aikoinaan kovaa syrjintää osakseen, inkeriläisistä puhumattakaan. Ja muulta maailmalta olemme aina sulkeneet portit lähes kokonaan. Täällä on todella käsittämättömän vähän muualta tulleita verrattuna lähes mihin muuhun sellaiseen maahan, joihin haluamme samaistua. Ulkomaalaisia halutaan tänne vain orjiksi, ei tasavertaisiksi kansalaisiksi.
Karjalaisten sulautumista valtaväestöön pidetään ulkomailla esimerkinä hyvin onnistuneesta väestön kotouttamisesta.
Täällä perukan vanhaikodissa on hyvin tyytyväisiä inkerinsuomalaisia vanhuksia. On lämpöä, ruokaa ja huolenpitoa.
Korven maahanmuuttajat eivät taida olla halukkaita orjiksi, saati edes tekemään työtä ; ) Suomi kouluttaa jälkikasvun tulkeiksi vanhemmilleen, jälkikasvua riittää ja tulee kokoajan lisää. - sitä hiljalleen
Mandi55 kirjoitti:
Karjalaisten sulautumista valtaväestöön pidetään ulkomailla esimerkinä hyvin onnistuneesta väestön kotouttamisesta.
Täällä perukan vanhaikodissa on hyvin tyytyväisiä inkerinsuomalaisia vanhuksia. On lämpöä, ruokaa ja huolenpitoa.
Korven maahanmuuttajat eivät taida olla halukkaita orjiksi, saati edes tekemään työtä ; ) Suomi kouluttaa jälkikasvun tulkeiksi vanhemmilleen, jälkikasvua riittää ja tulee kokoajan lisää.kierrytään takaisin niihin rasistisiin asenteisiin joista jo alunperin lähdettiin. Meitin herrakansan uskonto kuten itse kansakaan ei tee mitään väärää, muut roskakansat ja roskauskonnot ne vaan tunaroi sen minkä ehtii ja jne....
Voi voi kun aatu parka meni häviämään sen sotansa, kyllä siinä suomipoika voiton siivellä olisi päässyt maailmaa puhdistamaan (ruotsalaisten siivellä 1600-luvulla oli meillä into puhdistaa maailma saksalaisista).
Olen tehnyt muutaman vuosikymmenen töitä monikansallisissa porukoissa, ja valitettava totuus on, että heikoimmat lenkit löytyvät järjestään meistä suomalaisista. Yllättävän harvassa ovat täkäläiset hyvät duunarit, pomoiksi vain tekisi mieli vaikkei edellytyksiä ole edes rivimiehiksi. - Mandi55
sitä hiljalleen kirjoitti:
kierrytään takaisin niihin rasistisiin asenteisiin joista jo alunperin lähdettiin. Meitin herrakansan uskonto kuten itse kansakaan ei tee mitään väärää, muut roskakansat ja roskauskonnot ne vaan tunaroi sen minkä ehtii ja jne....
Voi voi kun aatu parka meni häviämään sen sotansa, kyllä siinä suomipoika voiton siivellä olisi päässyt maailmaa puhdistamaan (ruotsalaisten siivellä 1600-luvulla oli meillä into puhdistaa maailma saksalaisista).
Olen tehnyt muutaman vuosikymmenen töitä monikansallisissa porukoissa, ja valitettava totuus on, että heikoimmat lenkit löytyvät järjestään meistä suomalaisista. Yllättävän harvassa ovat täkäläiset hyvät duunarit, pomoiksi vain tekisi mieli vaikkei edellytyksiä ole edes rivimiehiksi.suomalaisesta miehestä työntekijänä, miksi?
Olet itse saanut nostaa palkkaasi monikansallisissa porukoissa ja se on sinun oma henkilökohtainen oksasi. Eihän omaa oksaa voi sahata poikki. Voi pudota pohjoisen kylmään todellisuuteen, työttömyyteen ja lomautuksiin.
- Viivi-amald.
on sitä joulumusiikin kuuntelua, lasten kanssa ahkerointia nytkin ollut yö-kylässä tyttönen kohta teini, huoh, vastahan hän syntyi. Missä aika oikein menee?.
Joululauluja käymme laulamssa kirkossa, siellä on se jouluinen tunnelma, kai jo lapsuudessa opittu/peritty.
Voipipa olla että myös ihan yhdellä kylällä käymme toisen-kerran laulamassa joulua, vanhassa pirtissä, sielläkin oma lämmin tunnelmansa.
Hoosiannat jäi nyt väliin tältä adventilta, tyärkin nukkui vielä kun olisi pitänyt olla kirkossa.
Joulukirkon menot seuraan telkkarista, sängystä katsoen.
Kuin myös jouluhaloo täytyy myös kuunnella radiosta.
Että ihan rauhallista ja antoisaa on minun joulunalus -aikani. Leipomista ja valmisteluja pikkuhiljaa, eikä ole kiirettä.- mies lapista
Musiikkia, leivontaa, ja valmisteluja meilläkin.
Vastasin sinulle kun aloittaja on tehnyt kohdallasi oharit. ???. - Mandi55
mies lapista kirjoitti:
Vastasin sinulle kun aloittaja on tehnyt kohdallasi oharit. ???.Olen pahoillani voitko kertoa mikä oli sinun kommenttisi? Niin otan kantaa ; )
- lapin mies
Mandi55 kirjoitti:
Olen pahoillani voitko kertoa mikä oli sinun kommenttisi? Niin otan kantaa ; )
ei ole sinulle kommentoitavaa vastasin vaan viiville kun sinä et ollut hänen mielipidettä huomioinut. Eikä sinun tarvitse tähänkään ottaa kantaa, tämä oli minun huomio toista ihmistä kohtaan.
- viivi-amaldiina
mies lapista kirjoitti:
Vastasin sinulle kun aloittaja on tehnyt kohdallasi oharit. ???.hyvää joulunodotusta sinulle.
Olen tänään tehnyt esivalmiiksi porkkana- ja lanttulaatikkoa sillä huomenna on kokkikerhomme pikkujoulu. Teemme ensin jouluruoat ja sitten vietämme pikkujoulua, vaihdamme pienet paketit ja herkuttelemme perinteisellä jouluruoilla.
Kerholaiset ovat nuoria aikuisia lievästi vammaisia ja toiminnan vetäminen on yksi vapaaehtoistyöni muoto.
Teen jouluviikolla kaikki perinneruoat perheelleni. Joulunpyhät syön ja makaan niin ja tietysti käyn joulukirkossa ; )
Sain tänään ensimmäisen joululahjan. Joka komistaa olohuoneeni lattiaa. Kokonaisuus tuntui menevän nappiin, kunnes huomasin, että verhot ovat mattoon nähden ehkä liian vaaleat. Muistin kuitenkin, että mökin kaapista löytyy aina tarvittavat väriyhdistelmät ja siispä huomenna menen kaivelemaan verhovarastojani.
Olen pahoillani, että en eilen vastannut kommenttiisi ja tuskinpa sinä siitä nokkiisi otitkaan. Lapin Robin Hood, salainen ihailijasi vei nyt sulat hattuunsa ; )
Hiljentyminen ei ole minulle hakeutumista uskon suojelukseen ei hyväntekeväisyydestä saamaan autuaalliseen "minä hyvä" tunteeseen, ei maailman pelastamista siksi, että saisin taivasosuuden.
Koen, että voin hiljentyä monella tapaa. Hiljentyminen on minulle turvallisuuden ja hyvän olon tunteen kokemista. Se tunne ei maksa mitään. Sen voi saada hakematta. Jos haen sitä, etsin sieltä mistä milloinkin tunnen tarvetta sitä etsiä.- HÖLÖHÖLÖHÖÖ
Vai muka rauhallista mieltä ja hyvää tahtoa,joulu on kauppiaiden ja rahakkaiden juhla,alkuperäistä tarkoitusta enää harva muistaa!
Paljonko on kukin lahjoittanut heille joilla ei kotimaassamme ole varaa viettää joulua eikä kattoa pään päällä??- Meriläinen
odotan kun padat ilmestyvät ja soitan puhelimeen jossa kerätään vähävaraisille, vaikka en itse ole rikas oman roponi heitän.
Kerro ensin paljonko olet lahjoittanut rahaa köyhille ja asunnottomille. Minä panin 1,60 e kolehtiin tänä aamuna. Tosin se kolehtin anti menee maamme rajojen ulkopuolelle.
Meillähän ei kukaan kuole nälkään ja suurinpiirtein kaikilla on jonkin sortin suoja päänsä päällä. Eli minun avustukseni meni tosi köyhille jos meni ; )- se joulu mitä vietetään
on markkinamiesten keksintöä.
Ja se toinen sanoma, sen ovat kirkonmiehet väkisin runnoneet siihen, että saataisiin se pakanajuhla pois siitä kohtaa. Ennenkin ihmiset joi ja rellesti siihen aikaan, niin oli PAKKO keksiä tuo juttu tuohon kohtaan!
Hmmm...kaupallinen joulu-jeesustelujoulu, kumpi pahempi vai molemmat! - Meriläinen
se joulu mitä vietetään kirjoitti:
on markkinamiesten keksintöä.
Ja se toinen sanoma, sen ovat kirkonmiehet väkisin runnoneet siihen, että saataisiin se pakanajuhla pois siitä kohtaa. Ennenkin ihmiset joi ja rellesti siihen aikaan, niin oli PAKKO keksiä tuo juttu tuohon kohtaan!
Hmmm...kaupallinen joulu-jeesustelujoulu, kumpi pahempi vai molemmat!markkina miehet mun puolestani rällästää niin paljon kun huvittaa, ei ne minulta vie pois mitään nautintoa joulusta.
Viime jouluna kutsuin eläkeläisen syömään koska tein kaiken alusta asti itse ja joulun valmistaminen yhdelle on turhan tuntuista.
Joskus olen metsien miehille vienyt joulua, monta tapaa on tehdä joulusta paras mahdollinen.
Moni asia on itsestä kiinni.
Minun jouluani ei markkinamiehet ole koskaan pilanneet jos se joskus on pilalla ollut olen syyllinen ollut ihan itse. - Halleluja!!
Kerro ensin paljonko olet lahjoittanut rahaa köyhille ja asunnottomille. Minä panin 1,60 e kolehtiin tänä aamuna. Tosin se kolehtin anti menee maamme rajojen ulkopuolelle.
Meillähän ei kukaan kuole nälkään ja suurinpiirtein kaikilla on jonkin sortin suoja päänsä päällä. Eli minun avustukseni meni tosi köyhille jos meni ; )Sillä 1.60€:llä asunnoton juhlii rajusti;D
Ettäs kehtaat edes tunnustaa.... - Mandi55
Halleluja!! kirjoitti:
Sillä 1.60€:llä asunnoton juhlii rajusti;D
Ettäs kehtaat edes tunnustaa....Se menikin ulkomaanapuun heh heh ja siellä sillä on jo erilainen arvo heh hehe.
- tarvitaan apua
Mandi55 kirjoitti:
Se menikin ulkomaanapuun heh heh ja siellä sillä on jo erilainen arvo heh hehe.
eikä silloin riitä 1.60!
- mielestä
tarvitaan apua kirjoitti:
eikä silloin riitä 1.60!
yksilön vai yhteiskunnan velvollisuus auttaa apua tarvitsevia?
- Mandi55
tarvitaan apua kirjoitti:
eikä silloin riitä 1.60!
Oletko pannut paremmaksi?
Tästä näyttää poistuneen laskelmaviestini. Kirkossa oli sunnuntaina noin 500 ihmistä ja jos kaikki antoivat 1,60 ekua niin se tekee tunnin turinoista 800 ekua. Ruokkisin itseni kolmenkuukauden ajan noilla ekuilla.
Nyt kolehti satuttiin nyt keräämään ulkomaanapuun ja ehkä ensi sunnuntaina kannetaan almut Suomen köyhille, tiedä häntä. Mene antamaan roposi köyhille pistä 2,00 ekua. - jos sitä
mielestä kirjoitti:
yksilön vai yhteiskunnan velvollisuus auttaa apua tarvitsevia?
on:)
- Oletpa pihi!
Mandi55 kirjoitti:
Oletko pannut paremmaksi?
Tästä näyttää poistuneen laskelmaviestini. Kirkossa oli sunnuntaina noin 500 ihmistä ja jos kaikki antoivat 1,60 ekua niin se tekee tunnin turinoista 800 ekua. Ruokkisin itseni kolmenkuukauden ajan noilla ekuilla.
Nyt kolehti satuttiin nyt keräämään ulkomaanapuun ja ehkä ensi sunnuntaina kannetaan almut Suomen köyhille, tiedä häntä. Mene antamaan roposi köyhille pistä 2,00 ekua."Kummilapsemme" Afrikassa saavat kumpikin meiltä 20€/kk,Pelastusarmeija 100€ joka joulu,ne menevät oman maan tarvitseville.
- työssäkäyvän
Oletpa pihi! kirjoitti:
"Kummilapsemme" Afrikassa saavat kumpikin meiltä 20€/kk,Pelastusarmeija 100€ joka joulu,ne menevät oman maan tarvitseville.
veromarkkojen tulisi riittää huonompiosaisten ylläpitoon tässä maassa. Jonnekin muualle kuin minun taskuuni menee palkastani yli 15.000,-€, kymmenykseni kirkolle, valtiolle ja kunnalle. Kyllä sen pitäisi yhden ihmisen panoksena riittää, kolehtiin en anna mitään.
- Mandi55
Oletpa pihi! kirjoitti:
"Kummilapsemme" Afrikassa saavat kumpikin meiltä 20€/kk,Pelastusarmeija 100€ joka joulu,ne menevät oman maan tarvitseville.
Että oikein kummilapsia Afrikassa ihan useimpia kappaleita ; ) Mihin ne Suomen köyhät yhtä´äkkiä hävisivät. Siihen sataseenko kerran vuodessa pelastusarmeijan kautta. Jopas jotain 480 ekua Afrikkaan vuodessa, 100 ekua Suomen köyhille, hyvä sinä ; ) Tänne Korpeen tulee afrikkalaisia solekenaan, niin, jotta ei sekaan sovi kun kirkolle menee.
- Meriläinen
nimenomaan hiljennyn sekä jouluna että pääsiäisenä.
Nautin itsekseen olosta ja luen, en liiku minnekään.
Toki syön hyvää ruokaa.
Jotkut kärsii kun elää yksin juhlapyhinä, minä en.
Tiedän että on ihmisiä jotka ajattelevat ja minne voisin mennä.
Koska olen arjen ihminen noin yleensä, arki on hyvää aikaa minulle niin nämä kaksi pyhää on rauhoittumista.
Mutta saa nyt nähdä maltanko täältä palstalta olla poissa tänä jouluna, en tiedä.
Onneksi olen vapaa kirjoittelemaan jos haluan.
Hyvää adventin ehtoota sinulle.- Mandi55
...on istua ja lukea hyvää kirjaa, naukkailla punaviiniä ja napostella juustopalleroita ja hedelmiä.
Perustelin omaa tapaani hiljentyä tuossa hieman ylempänä. Olen nyt aika tiiviisti viettänyt tätä adventin iltapäivää täällä näppäimistöllä, mutta tämäkin on vaihteksi ihan kivaa, tosin ei vastanne hiljentymisen kriteereitä tai tiedä häntä ; ) - Meriläinen
Mandi55 kirjoitti:
...on istua ja lukea hyvää kirjaa, naukkailla punaviiniä ja napostella juustopalleroita ja hedelmiä.
Perustelin omaa tapaani hiljentyä tuossa hieman ylempänä. Olen nyt aika tiiviisti viettänyt tätä adventin iltapäivää täällä näppäimistöllä, mutta tämäkin on vaihteksi ihan kivaa, tosin ei vastanne hiljentymisen kriteereitä tai tiedä häntä ; )mullakin on kyllä ihan hiljaista nyt sisällä mutta ei tämä kyllä hiljentymistä ole.
Silloinhan rauhoittuu ja huomaan etten kovin rauhallinen ole nyt.
Kova meteli tehtaalla tekee sen etten pidä kovasta äänestä kotona.
Televisio on yleensä melkein äänettömällä jos sieltä tulee jotain ulkolaista.
Etsin juuri kirjahyllystäni kirjan "tyyneys puhuu". Sen on kirjoittanut Eckhart Tolle.
Siinä on ajatuksia ja mietelmiä lyhyitä.
Tässä yksi;
Kun katsot puuta ja oivallat sen tyyneyden, tyynnyt itsekin. Kytkeydyt näkemääsi hyvin syvällisesti. Tunnet olevasi yhtä kaiken havaitsemasi kanssa tyyneydessä ja sen välityksellä.Tuntea ykseytensä kaiken kanssa on todellista rakkautta. Meriläinen kirjoitti:
mullakin on kyllä ihan hiljaista nyt sisällä mutta ei tämä kyllä hiljentymistä ole.
Silloinhan rauhoittuu ja huomaan etten kovin rauhallinen ole nyt.
Kova meteli tehtaalla tekee sen etten pidä kovasta äänestä kotona.
Televisio on yleensä melkein äänettömällä jos sieltä tulee jotain ulkolaista.
Etsin juuri kirjahyllystäni kirjan "tyyneys puhuu". Sen on kirjoittanut Eckhart Tolle.
Siinä on ajatuksia ja mietelmiä lyhyitä.
Tässä yksi;
Kun katsot puuta ja oivallat sen tyyneyden, tyynnyt itsekin. Kytkeydyt näkemääsi hyvin syvällisesti. Tunnet olevasi yhtä kaiken havaitsemasi kanssa tyyneydessä ja sen välityksellä.Tuntea ykseytensä kaiken kanssa on todellista rakkautta.Olen monesti ajatellut ehdottaa samanhenkisille ajatelmaketjua, mutta se kai ei onnistuisi täällä vaan pitäisi mennä runopalstalle.
Harmoonisinta tyyntymistä olen kokenut rannalla istuskellessani. Olen kirjannut mietteitäni ajatelmakokoelmaksi. Yksi esim. kesältä 2005
Kun avaan ikkunan näen järven tyynen pinnan, kuulen lintujen laulun, aistin kesän tuoksun, olen onnellinen en tarvitse muuta.- Meriläinen
Olen monesti ajatellut ehdottaa samanhenkisille ajatelmaketjua, mutta se kai ei onnistuisi täällä vaan pitäisi mennä runopalstalle.
Harmoonisinta tyyntymistä olen kokenut rannalla istuskellessani. Olen kirjannut mietteitäni ajatelmakokoelmaksi. Yksi esim. kesältä 2005
Kun avaan ikkunan näen järven tyynen pinnan, kuulen lintujen laulun, aistin kesän tuoksun, olen onnellinen en tarvitse muuta.kummallinen asia, se iskee yleensä ihan huomaamatta ja juuri silloin kun ei odota tai sitä ajattele.
Se ei tarvi tullakseen mitään, ei rahaa, ei ihmisiä. Se vain on siinä.
Kyllä minullakin useimmiten juuri luonnossa.
Metsässä tai meren äärellä, merellä.
Kerran se tuli kun kävelin talvisena iltana kotiin, se oli siinä ilman mitään syytä, oli onnellinen.
Olen kyllä joskus onnellinen ihmisten seurassakin mutta se on erilaista, silloin joutuu repeämään ihmisten suuntiin ja puhe ja kaikki se elämä tekee siitä toisenlaista Meriläinen kirjoitti:
kummallinen asia, se iskee yleensä ihan huomaamatta ja juuri silloin kun ei odota tai sitä ajattele.
Se ei tarvi tullakseen mitään, ei rahaa, ei ihmisiä. Se vain on siinä.
Kyllä minullakin useimmiten juuri luonnossa.
Metsässä tai meren äärellä, merellä.
Kerran se tuli kun kävelin talvisena iltana kotiin, se oli siinä ilman mitään syytä, oli onnellinen.
Olen kyllä joskus onnellinen ihmisten seurassakin mutta se on erilaista, silloin joutuu repeämään ihmisten suuntiin ja puhe ja kaikki se elämä tekee siitä toisenlaistaIsäni oli yrittäjä, ammattiautoilija ja hänelle tuli tavaksi isoja puukuormia ajaessaan ikään kuin heijata autoa eteenpäin etenkin korkeassa ylämäessä.
Kesällä katselin kuikkaa kun se ui järvellä ja kirjoitin,
Kuikka ui järvellä pienet laineet eivät estä sitä etenemästä arvokkaasti pää pystyssä välillä nyökyttäen kuin vauhtia menoonsa antaen.
Kun luin tuon ajatelman myöhemmin, säpsähdin se kuin isälleni kirjoitettu muisto.- Meriläinen
Isäni oli yrittäjä, ammattiautoilija ja hänelle tuli tavaksi isoja puukuormia ajaessaan ikään kuin heijata autoa eteenpäin etenkin korkeassa ylämäessä.
Kesällä katselin kuikkaa kun se ui järvellä ja kirjoitin,
Kuikka ui järvellä pienet laineet eivät estä sitä etenemästä arvokkaasti pää pystyssä välillä nyökyttäen kuin vauhtia menoonsa antaen.
Kun luin tuon ajatelman myöhemmin, säpsähdin se kuin isälleni kirjoitettu muisto.ihana yhdistys isä ja kuikka.
Mikä lintu kenenkin sielusta tulee, minusta tulee varis tai kurki tai töyhtöhyyppä. Linnut on ihania. Meriläinen kirjoitti:
ihana yhdistys isä ja kuikka.
Mikä lintu kenenkin sielusta tulee, minusta tulee varis tai kurki tai töyhtöhyyppä. Linnut on ihania.Minulla on pitkä kaula, mutta tuskin joutseneksi yletyn ; ) Olisinkohan tikka värikäs, äänekäs, terävä nokka ja aina iskemässä päätä seinään ; )
- henrii
alkaa jo kyrsii tähän aikaan talvesta. En ole mikään joulu ihminen.
Ainut rituaali mitä teen joulun eteen, on jouluvalojen roudaaminen takapihalle, ja joulukuusen nouto äitini koto metsästä, ja vähän ennen juhannusta pois vieminen.
Panostan enämpi uuteenvuoteen, silloin ei tarvitse hiljentyä.- Mandi55
Hoosiannan hoilotus kyrsii, miksi? Kuulin sen tänään ensimmäistä kertaa ja nautin kuulemastani.
En hoilottanut mukana vaan kuuntelin antaumuksella kun muut lauloivat. Kyllä minäkin osaan raketteja ammuskella ja ääntä pitää, mutta se onkin jo taas toinen asia ; ) - henrii
Mandi55 kirjoitti:
Hoosiannan hoilotus kyrsii, miksi? Kuulin sen tänään ensimmäistä kertaa ja nautin kuulemastani.
En hoilottanut mukana vaan kuuntelin antaumuksella kun muut lauloivat. Kyllä minäkin osaan raketteja ammuskella ja ääntä pitää, mutta se onkin jo taas toinen asia ; )hoosiannalla joululauluja, joita kuuluu vähän jokapuolelta.
Joulu on minusta jotenkin ylimitoiteettu, se kyllä voi johtua tästä pimestä ajasta, että on edes jotain millä mennä. - PAKKASAKKA
Mie ko sie ! En pätkääkään koko jolusta! välitä , mitä ennen läppien takia , nyt en sen vertaakkaan! Mie oottelen siipiä alle , jos vaikka pääsis koko hössytystä kauas(pilvet karkaavat , niin minäkin..hyräilee...)Miekki eneänpi sitä uutta vuotta ja , jos mahollisimman kaukana.USKO , ISÄNTÄ JA ISÄNMAA?? MITÄ???
- henrii
PAKKASAKKA kirjoitti:
Mie ko sie ! En pätkääkään koko jolusta! välitä , mitä ennen läppien takia , nyt en sen vertaakkaan! Mie oottelen siipiä alle , jos vaikka pääsis koko hössytystä kauas(pilvet karkaavat , niin minäkin..hyräilee...)Miekki eneänpi sitä uutta vuotta ja , jos mahollisimman kaukana.USKO , ISÄNTÄ JA ISÄNMAA?? MITÄ???
pitää tuo isenäisyyspäivä ensin saada alta pois, siinäkin voi hiljentyä.
- PAKKASAKKA taas
henrii kirjoitti:
pitää tuo isenäisyyspäivä ensin saada alta pois, siinäkin voi hiljentyä.
Ja miekö olen luullu , että ittepäiväisyys päiväna ääni seko lissääntyy!!!Mitä enemmän ikkää , sitä enemmin ääntä !? Jo vain , kauas pilvet karkaavat , mutta kyllä 6 päivänä kotona ollaan!!!
- susa51
PAKKASAKKA taas kirjoitti:
Ja miekö olen luullu , että ittepäiväisyys päiväna ääni seko lissääntyy!!!Mitä enemmän ikkää , sitä enemmin ääntä !? Jo vain , kauas pilvet karkaavat , mutta kyllä 6 päivänä kotona ollaan!!!
Joulu on perinteistä ja kaunista koristeluineen.
Se on tärkeää aikaa hiljentymiseen, lueskeluun ja ulkoiluun.
Joulukirkossa yritän herätä käymään ja aion käydä kirkkokonsertissa.
Lumi kuuluisi ehdottomasti jouluun, eiköhän sitä siellä maalla ole. - henrii
susa51 kirjoitti:
Joulu on perinteistä ja kaunista koristeluineen.
Se on tärkeää aikaa hiljentymiseen, lueskeluun ja ulkoiluun.
Joulukirkossa yritän herätä käymään ja aion käydä kirkkokonsertissa.
Lumi kuuluisi ehdottomasti jouluun, eiköhän sitä siellä maalla ole.en voi ketään kieltää juhlimasta joulua.
- T-muna
Joululauluja yhteisiä ruokailuja ja leppoisaa jutustelua. Mitä kirkkoon tulee, niin sillä olisi suurena instituutiona loistava tilaisuus valistaa ihmisiä ihmisiksi elämiseen, mutta kirkko käyttää ja hukkaa voimavaransa julistaessaan käsittämättömiä asioita. Sitä minä en käsitä.
Onhan kirkossa käynnissä muutakin kuin saarnaa ja joulusaarnathan on jo kaikille entuudestaan tuttuja. Ja tapahtui niinä päivinä....jne, mutta laulut, urkumusiikki, kynttilät, hartaus, tunnelma se on sitä, josta itse pidän se antaa hyvän fiiliksen. En ole vielä kertaakaan kuullut käsittämättömiä saarnoja, kaikki on mennyt tähän asti jakeluun ; /
- T-muna
Onhan kirkossa käynnissä muutakin kuin saarnaa ja joulusaarnathan on jo kaikille entuudestaan tuttuja. Ja tapahtui niinä päivinä....jne, mutta laulut, urkumusiikki, kynttilät, hartaus, tunnelma se on sitä, josta itse pidän se antaa hyvän fiiliksen. En ole vielä kertaakaan kuullut käsittämättömiä saarnoja, kaikki on mennyt tähän asti jakeluun ; /
On se, että he julistavat käsittämättömiä totena ja siinä kohtaa näen punaista. Mikäli he myöntäisivät tarinoidensa olevan tarinoita voisi niistä joitain ottaa vertauskuvallisesti opikseen ja ne toimisivat valistuksen kannalta paremmin. Kymmenen käskyä on selkeä ja ymmärrettävä julistus, muu on sitten sitä ihtejään. Seimisadut ja Jouluun liittyvät olkijutut ovat aivan hellyttäviä, ei siinä mitään.
- kawe
jokainen käyttää *minä sanaa......
Voisiko Joulun mieltää kuin taiteen, jokainen näkee ja kokee sen omalla tavallaan.
Meidän yhteiskuntamme on länsimainen markkinatalouteen integroitunut demokratia, johon kaupallisuus kuuluu.
Ajatellaan kaupallisuus vaikka työpaikkoina ja verotuloina, jos kristillisyyskään ei käy, onhan perhe ja ystävät, jos sekään ei käy saa olla yksin.
Sisäinen *rauha kulkee aina mukana, voit olla siellä mihin tunnet kuuluvasi.......... T-muna kirjoitti:
On se, että he julistavat käsittämättömiä totena ja siinä kohtaa näen punaista. Mikäli he myöntäisivät tarinoidensa olevan tarinoita voisi niistä joitain ottaa vertauskuvallisesti opikseen ja ne toimisivat valistuksen kannalta paremmin. Kymmenen käskyä on selkeä ja ymmärrettävä julistus, muu on sitten sitä ihtejään. Seimisadut ja Jouluun liittyvät olkijutut ovat aivan hellyttäviä, ei siinä mitään.
Oletko koskaan ajatellut sellaista asiaa, että se mitä kirkossa saarnataan siis uskokappaleita ja raamatunkertomuksia se on heidän tuntema totuutensa ja sinulla on sinun totuutesi. Ne eivät kohtaa, joten se on se ikuisuus kysymys jolle ei ole oikeaa eikä väärää vastausta.
- T-muna
Oletko koskaan ajatellut sellaista asiaa, että se mitä kirkossa saarnataan siis uskokappaleita ja raamatunkertomuksia se on heidän tuntema totuutensa ja sinulla on sinun totuutesi. Ne eivät kohtaa, joten se on se ikuisuus kysymys jolle ei ole oikeaa eikä väärää vastausta.
Asia on samoin kirkon näkökulmasta. Ovatko he ajatelleet. Luulisi kirkon olevan kiinnostunut sanomansa kohtaamisesta laajemminkin.
kawe kirjoitti:
jokainen käyttää *minä sanaa......
Voisiko Joulun mieltää kuin taiteen, jokainen näkee ja kokee sen omalla tavallaan.
Meidän yhteiskuntamme on länsimainen markkinatalouteen integroitunut demokratia, johon kaupallisuus kuuluu.
Ajatellaan kaupallisuus vaikka työpaikkoina ja verotuloina, jos kristillisyyskään ei käy, onhan perhe ja ystävät, jos sekään ei käy saa olla yksin.
Sisäinen *rauha kulkee aina mukana, voit olla siellä mihin tunnet kuuluvasi.........."Sisäinen *rauha kulkee aina mukana, voit olla siellä mihin tunnet kuuluvasi." kirjoitit
Lainaan vastaukseeni tuolta hieman ylemmästä kommentistani joka käsittää kuinka koen sisäisen rauhan/hiljentymisen/hyvän olon ja onnen tunteen.
"Koen, että voin hiljentyä monella tapaa. Hiljentyminen on minulle turvallisuuden ja hyvän olon tunteen kokemista. Se tunne ei maksa mitään. Sen voi saada hakematta. Jos haen sitä, etsin sieltä mistä milloinkin tunnen tarvetta sitä etsiä."- koska
"Sisäinen *rauha kulkee aina mukana, voit olla siellä mihin tunnet kuuluvasi." kirjoitit
Lainaan vastaukseeni tuolta hieman ylemmästä kommentistani joka käsittää kuinka koen sisäisen rauhan/hiljentymisen/hyvän olon ja onnen tunteen.
"Koen, että voin hiljentyä monella tapaa. Hiljentyminen on minulle turvallisuuden ja hyvän olon tunteen kokemista. Se tunne ei maksa mitään. Sen voi saada hakematta. Jos haen sitä, etsin sieltä mistä milloinkin tunnen tarvetta sitä etsiä."korostat sitä joka aloituksessasi.
Tosi onnellinen = onnellinen omissa oloissaan, ei sitä tarvitse hehkuttaa joka välissä.
Toistoileminen luo epäilyttävän asenteen. Uskotko. koska kirjoitti:
korostat sitä joka aloituksessasi.
Tosi onnellinen = onnellinen omissa oloissaan, ei sitä tarvitse hehkuttaa joka välissä.
Toistoileminen luo epäilyttävän asenteen. Uskotko.Koska en ole onneton niin ilmeisesti olen onnellinen. Monien kovien työvuosieni jälkeen saan nyt nauttia kaikesta sellaisesta mistä pidän. Olen terve, lapseni eivät tuota murheita ja saan jokapäiväisen leipäni sekä fyysistä ja psyykkistä rakkautta osakseni.
Jos onnellisuuteni on sinulle piikki lihassasi, niin pidä hyvänäsi se kun ei heitä minua suuntaa eikä toiseen ; )- mainitsemasi
Koska en ole onneton niin ilmeisesti olen onnellinen. Monien kovien työvuosieni jälkeen saan nyt nauttia kaikesta sellaisesta mistä pidän. Olen terve, lapseni eivät tuota murheita ja saan jokapäiväisen leipäni sekä fyysistä ja psyykkistä rakkautta osakseni.
Jos onnellisuuteni on sinulle piikki lihassasi, niin pidä hyvänäsi se kun ei heitä minua suuntaa eikä toiseen ; )rakkauden ulkopuolisesta puutteesta. Tuon psyykkisen saat vain itseltäsi.
Olet ilmeisen yksinäinen ihminen. Ei sinulla taida käydä edes vieraita. Siksipä ravaatkin kaikenlaisissa tilaisuuksissa, jotta pääsisit itseäsi toteuttamaan, eli diivailemaan, sekä olemaan aina oikeassa.
Vaikutat häikäilemättömältä. Valitettavasti oma itsesi(kirjoitustyyli/nicci), kuin myös mielipiteesi antavat sinusta aivan päinvastaisen kuvan kuin itse oletat niiden antavan.
Yrität pukea itsesi "kultakaapuun", vaikka ei olisi edellytyksiäkään.
Luulen että olet karkoittanut kaikki ympäriltäsi, jotain "maskottia" lukuunottamatta, ketä et ilmeisesti todellisesti rakasta. - Pirre*
mainitsemasi kirjoitti:
rakkauden ulkopuolisesta puutteesta. Tuon psyykkisen saat vain itseltäsi.
Olet ilmeisen yksinäinen ihminen. Ei sinulla taida käydä edes vieraita. Siksipä ravaatkin kaikenlaisissa tilaisuuksissa, jotta pääsisit itseäsi toteuttamaan, eli diivailemaan, sekä olemaan aina oikeassa.
Vaikutat häikäilemättömältä. Valitettavasti oma itsesi(kirjoitustyyli/nicci), kuin myös mielipiteesi antavat sinusta aivan päinvastaisen kuvan kuin itse oletat niiden antavan.
Yrität pukea itsesi "kultakaapuun", vaikka ei olisi edellytyksiäkään.
Luulen että olet karkoittanut kaikki ympäriltäsi, jotain "maskottia" lukuunottamatta, ketä et ilmeisesti todellisesti rakasta.elämän aluetta Sinä täytät ja toteutat?
Ei taijja olla sinunkaan vintillä sahajauhot ihan kuivia..inhottavaa tuo jatkuva ihmisen jahtaaminen. - Mandi55
Pirre* kirjoitti:
elämän aluetta Sinä täytät ja toteutat?
Ei taijja olla sinunkaan vintillä sahajauhot ihan kuivia..inhottavaa tuo jatkuva ihmisen jahtaaminen.Tämä on niin uskomaton tyyppi en voi enää kuin nauraa hänen jutuilleen, huvinsa hänelläkin ; )
Mitä olet toivonut joulupukilta Pirre?
Minä saan jo tänään joululahjani olohuoneen lattialle. - Pirre*
Mandi55 kirjoitti:
Tämä on niin uskomaton tyyppi en voi enää kuin nauraa hänen jutuilleen, huvinsa hänelläkin ; )
Mitä olet toivonut joulupukilta Pirre?
Minä saan jo tänään joululahjani olohuoneen lattialle., en ainakaan ole toivonut lahjoja, enkä mie tarvihe mittää.
Aikuisten lasten kesken on sovittu ettei lahjota toisiamme, vain joku kiva suklaahedelmä kukkakori tuliaisiksi.
Lapsenlasten lahjoja varten on vakiosummat per pää, ja vanhemmat saavat käyttää rahan lastensa tarpeisiin.
En mie jaksa tungeksia kaupoissa miettien mitä ostaisin kuudelle lapsenlpaselle lahjaksi, varmasti ostaisin lasten mielestä, jotain ihan tyhmää törkyä..:)
Sitäpaitsi olen auttamattomasti jo tippunut kärryiltä tän hetken lasten "tarpeista", en yhtään tiijjä mitä ne ihme kapistukset ovat joilla he leikkivät ja pelaavat..
- tekopyhyys
käännyttää alamaisiaan. :)))))
- mimmimus
silloin kun lapset olivat vielä kaikenlaista tavaraa vailla, tahtoi mennä siihen kiireeseen ja miettimiseen mihin rahat riittää. Inhoan kaupoissa juoksemista tavaraa hyllyt täynnä, mutta ei kuitenkaan mitään. Toisaalta kaikki ne kauniit ja sykähdyttävät joulujuhlat ovat myös päättyneet lasten kasvaessa ulos kouluista.
Nyt olisi mahdollisuus mennä kirkon järjestämiin konsertteihin tai jumalanpalveluksiin itkemään niitä möykkyjä rinnasta pois ja katsella kyynelten takaa loistavia valoja, kuinka ne sädehtii moneen suuntaan.
Rauhaa kaikille säpisijöille minä mukaan lukien.:)- Mandi55
Mainitsemasi möykyt rinnassa lähtee liukenemaan kun saa täysin rinnoin hoilata vanhoja joululauluja yhteislauluilloissa ja itkeä tirskauttaa väliin kaipuun kyyneleet lapsuudelle ja kodin muistolle.
- Otto-Vaan
Joulun aika tuo kyllä mukanaan kaikenlaisia
suoritus paineita.Kuin myös monella toisellakin,
niin myös minullakin.Niistä nyt sen enempää.
Joulu tuo myös mukanaan mahtavia musiikki elämyksiä.
Musiikki kirkko uruilla on mitä mukavinta
kuunneltavaa minun korvilla kuunneltuna.
Oikeastaan vaan sen takia käyn kirkossa,
keskityn siihen urkujen ulostuomaan sointujen
kuunteluun.Kaikki muu menee melkein ohi korvien.
Se juhlava tunnelma mikä siellä kuunnellessa
muodostuu, seuraa vielä monta päivää sen jälkeen
ja muodostaa sen jouluisen tunnelman sisimpääni.
Laulu tilaisuuksiin en niinkään mene kun siellä
säestetään aivan muilla instrumenteilla ja minä
en saa siellä suutani auki kun hapen saannin
pakosta jos nenä on tukossa.
Parempi niin , muuten voivat poistaa koko tilaisuudesta.- kutriina : )
En tiedä onko hyvä vai huono asia, kun töissä kiireisin ja stressaavin aika saattuu syyskuusta tammikuuhun. Eli en ehdi paljon joulua valmistella tai siitä stressiä ottaa, kun on ihan muut stressin aiheet silloin. Joulu tulee aina liian nopeasti, lasken yleensä montako työpäivää on vielä jäljellä ennen joulua :)
Joulusiivouksen olen jouluaattona tehnyt, sekin jäänyt tasolle normaali viikkosiivous. Laatikot ym. ruuat ja leivonnaiset ostan valimiina.
Kinkun olen kuitenkin itse laittanut. Siinä on ollut minun joulun valmistelut. - Mandi55
Meillä on Otto samanlainen mieltymys tuo kirkossa kuultava urkumusiikki. Kuten alustuksesta huomasit fantasiani vei minutkin välillä ulkomaille asti ja takas, mutta hoosianna mykisti. En laulanut vaan kuuntelin koko ylistyksen ajan.
- kawe
Mandi55 kirjoitti:
Meillä on Otto samanlainen mieltymys tuo kirkossa kuultava urkumusiikki. Kuten alustuksesta huomasit fantasiani vei minutkin välillä ulkomaille asti ja takas, mutta hoosianna mykisti. En laulanut vaan kuuntelin koko ylistyksen ajan.
teidän aatokset jäivät tästä ketjusta mukavina mieleen, eli samansuuntaisin miettein ja teoin tällä iällä mennään Jouluamme rakentelemaan.
- Mandi55
kawe kirjoitti:
teidän aatokset jäivät tästä ketjusta mukavina mieleen, eli samansuuntaisin miettein ja teoin tällä iällä mennään Jouluamme rakentelemaan.
....ei välttämättä kaikilta löydy, mutta toivotaan, että hyvä joulumieli syttyy kaikille kun lähestymme jouluaattoa ja sehän tarkoittaa, että vietämme joulun rauhallisesti ja perinteitä noudattaen jouluruokineen, pukinlahjakontteineen ja joulukirkkoineen.
KK/MANDI ; )
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5211640- 641186
- 62881
- 62874
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18857- 79785
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101776- 30707
- 63705
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49701