Kuinka monta grammaa/prosenttia päivässä VHH:lla pitäisi rasvaa nauttia? Mulla on tänään tullut rasvaa (valion sivujen ravintoainelaskurin mukaan) 41,4 g ja 53% kun "virallisten suositusten mukainen määrä olisi 25-35% ainakin tuon sivuston mukaan.
Tässä vielä mitä olen tänään syönyt:
Kahden munan munakas paprikalla ja philadelpia tuorejuustolla maustettuna ja paistttu 1tl rypsiöljyssä
Yksi sokeriton ja rasvaton jogurtti
Kaksi kuppia kahvia maidolla
Yksi broilerin rintaleike
Salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa
Ceasar salaatinkastiketta n. 2-3 rkl (ei kevytversio)
Fetajuustoa (ei kevyttuote)
Raejuustoa
En ole ajatellut nyt kauhean orjallisesti VHH:ta noudattaa eli jos joskus tekee mieli perunaa tai kaurapastaa niin sitten syön sitä. Samoin ruisleipää. Siitä en voi luopua. Riisikakkuja syön myös joskus.
Mietin myös sitä että mistä VHH:laiset saavat kuituja? Ainakin tuo mitä olen tänään syönyt niin sen mukaan kuidut ovat jäänet pahasti alakanttiin, alle 5 g. Mutta tuo rasvan määrä mua nyt eniten mietityttää kun jotenkin olen "rasvakammoinen". Valitsen aina kevyemmän vaihtoehdon vaikka tiedän että VHH:lla ei niitä pitäisi käyttää. Mutta olen siihen vuosien saatossa niin tottunut. Tänään nyt ostin tuota fetaa rasvaan katsomatta eli sen pitäisi olla ihan ehtaa tavaraa. Muutoin jääkaapistani löytyy aina kevytmargariinia ja jos teen kermaisaa ruokaa niin ostan jotain valio ruoka5% tms. Ja sitäkin olen miettinyt että miksi monen mielestä kevyttuotteet ovat niin huonoja? Niissähän on vain energia ja rasvan määrä pienempi?
Kuinka paljon rasvaa?
11
3874
Vastaukset
- liikaa...
Mistä se rasvan määrä (41,4 g ja 53%) on laskettu? Jos se on päivän kokonaisenergiasta, syöt varmaankin liian vähän, tai sitten olet erittäin pienikokoinen. Olisihan sinun kokonaiskulutuksesi päivässä vain n. 700 kcal. Vhh:ssa on tarkoitus rajoittaa hiilareita, ei hiilareita sekä rasvaa.
Rasvojen laatuun kiinnittäisin huomiota. Rypsiöljyn jättäisin pois ja tilalle ottaisin kylmäpuristetut neitsyt oliivi- ja kookosöljyn ja voin.
Se vaara itse keksityssä vhh:ssa on, ettei se ole vhh:ta ollenkaan.
"Mietin myös sitä että mistä VHH:laiset saavat kuituja?"
Ohjeiden mukaan laaditussa vhh-ruokavaliossa kuituja saadaan riittävästi nimenomaan runsaista monipuolisista kasviksista. Niitä tulisi syödä joka päivä vähintään puoli kiloa. Eivätkä kuidut taida edes olla niin tavoiteltavia kuin joissain suosituksissa annetaan ymmärtää. Saattavat jopa estää vitamiinien imeytymistä. Tietenkin esim. Leipätiedotus ry yrittää luoda kuvaa kuitujen välttämättömyydestä, leivän myynnin edistäminenhän on heidän tehtävänsä.
"Ja sitäkin olen miettinyt että miksi monen mielestä kevyttuotteet ovat niin huonoja? Niissähän on vain energia ja rasvan määrä pienempi?"
Kevyttuotteiden sisältämä rasva voi olla ongelmallista. Käsiteltyinä ja mahdollisesti hapettuneina ne ovat vaarassa aiheuttaa erilaisia tulehdustiloja. Lisäksi esim. kevytjogurteissa on paljon sokeria (tai keinomakeuttajia) ja melkein poikkeuksetta suuri määrä erilaisia lisäaineita. Miksi pitäisi syödä keinotekoisia vähärasvaisia tuotteita kun vhh:lla hiilihydraattien energia pitäisi korvata juuri (luonnollisilla) rasvoilla?
Rasvakammossa ei sinänsä ole mitään ihmettelemistä kun siihen on suomalaisia kymmeniä vuosia opetettu, mutta kyllä se ajan myötä helpottaa...- arska tehtaalla
No siinäpä oli oikein oppitunti. Itse en tuohon luottaisi.
"Käsiteltyinä ja mahdollisesti hapettuneina ne ovat vaarassa aiheuttaa erilaisia tulehdustiloja."
Ja sitten sitä faktaa tuosta lainauksesta, kiitos! - aloittaja
Miksi rypsiöljy on huono? Eikö se ole pehmeää kasvirasvaa eli sitä "hyvänlaatuista"?
Miten määrittelisit itse keksityn VHH:n? Pitäisikö VHH:ta noudattaa hyvin tarkkaan että siitä olisi hyötyä?
Mä haluan nimenomaan laihtua. Yllättää on että vaikka minulla on runsaasti ylipainoa tällä hetkellä, n. 30 kg (en siis ole pienikokoinen, en pituuden enkä painon osalta), ovat minun veriarvot sekä verenpaine pysyneet kuitenkin hyvinä, vaikka luulisi että ne olisivat vuosien saatossa kärsineet. Ainoastaan maksa-arvot olivat jossain vaiheessa nousseet, mutta luulen että se johtui lääkityksestä. Minulla on maksa jonkin verran rasvoittunut mutta viime mittauksen mukaan arvot olivat ok. Arvojen nousuun luulen myös vaikuttaneen viikonloppuinen alkoholin käyttö sekä runsas roskaruoka. Nyt en juo niin paljoa enkä ole roskaruokaakaan syönyt muutamaan viikkoon.
Olen laskenut että saisin syödä päivässä 1600 Kcal jotta laihtuisin hitaasti, terveellisesti ja varmasti. Mutta viime viikkojen aikana ovat kalorit jääneet kyllä tuhannen paikkeille. Tiedän että se on huono mutta jotenkin en uskalla syödä enemmän. En myöskään osaa oikein syödä montaa kertaa päivässä vaan syön aamupalan, välipalan (hedelmä yleensä banaani), päivällisen ja sitten iltaisin syön vielä jotain, hedelmiä ja/tai marjoja sekä porkkanaa. Juon päivässä runsaasti nestettä. Vettä, vissyä ja sokeritonta mehua menee illan aikana tuopillinen toisensa perään. Eli nautin kyllä aika paljon makeutettuja tuotteita, yleensä sitä aspartaamia jota on mehuissa ja jogurteissa. Mitä tähän tilalle voisi ottaa jos makeaa tekee mieli? Ja vielä se että banaani pitäisi vissiin jättää kokonaan pois VHH:lla? Se on aika harmi koska se on niin täyttävä ja sopiva välipala ja sisältää paljon ravinteita. Näin ainakin ravitsemusterapeutti minulle kertoi. - riittäköön...
arska tehtaalla kirjoitti:
No siinäpä oli oikein oppitunti. Itse en tuohon luottaisi.
"Käsiteltyinä ja mahdollisesti hapettuneina ne ovat vaarassa aiheuttaa erilaisia tulehdustiloja."
Ja sitten sitä faktaa tuosta lainauksesta, kiitos!Kuumennettaessa etenkin kasvirasvat hapettuvat herkästi. Hapettuneet rasvat ovat erityisen haitallista, sillä se nopeuttaa ateroskleroosille (valtimokovettumataudille) tyypillisten muutosten kehittymistä suonen seinämässä.
Tutkimustuloksiakin löytyy pilvin pimein, sen kun haet. - liikaa...
aloittaja kirjoitti:
Miksi rypsiöljy on huono? Eikö se ole pehmeää kasvirasvaa eli sitä "hyvänlaatuista"?
Miten määrittelisit itse keksityn VHH:n? Pitäisikö VHH:ta noudattaa hyvin tarkkaan että siitä olisi hyötyä?
Mä haluan nimenomaan laihtua. Yllättää on että vaikka minulla on runsaasti ylipainoa tällä hetkellä, n. 30 kg (en siis ole pienikokoinen, en pituuden enkä painon osalta), ovat minun veriarvot sekä verenpaine pysyneet kuitenkin hyvinä, vaikka luulisi että ne olisivat vuosien saatossa kärsineet. Ainoastaan maksa-arvot olivat jossain vaiheessa nousseet, mutta luulen että se johtui lääkityksestä. Minulla on maksa jonkin verran rasvoittunut mutta viime mittauksen mukaan arvot olivat ok. Arvojen nousuun luulen myös vaikuttaneen viikonloppuinen alkoholin käyttö sekä runsas roskaruoka. Nyt en juo niin paljoa enkä ole roskaruokaakaan syönyt muutamaan viikkoon.
Olen laskenut että saisin syödä päivässä 1600 Kcal jotta laihtuisin hitaasti, terveellisesti ja varmasti. Mutta viime viikkojen aikana ovat kalorit jääneet kyllä tuhannen paikkeille. Tiedän että se on huono mutta jotenkin en uskalla syödä enemmän. En myöskään osaa oikein syödä montaa kertaa päivässä vaan syön aamupalan, välipalan (hedelmä yleensä banaani), päivällisen ja sitten iltaisin syön vielä jotain, hedelmiä ja/tai marjoja sekä porkkanaa. Juon päivässä runsaasti nestettä. Vettä, vissyä ja sokeritonta mehua menee illan aikana tuopillinen toisensa perään. Eli nautin kyllä aika paljon makeutettuja tuotteita, yleensä sitä aspartaamia jota on mehuissa ja jogurteissa. Mitä tähän tilalle voisi ottaa jos makeaa tekee mieli? Ja vielä se että banaani pitäisi vissiin jättää kokonaan pois VHH:lla? Se on aika harmi koska se on niin täyttävä ja sopiva välipala ja sisältää paljon ravinteita. Näin ainakin ravitsemusterapeutti minulle kertoi."Miksi rypsiöljy on huono? Eikö se ole pehmeää kasvirasvaa eli sitä "hyvänlaatuista"?"
Asia ei ole niin yksinkertainen, että kaikki kasvirasva on hyvää. Toki oliivi- ja kookosöljykin ovat kasvirasvoja. Rypsissä on se ongelma, että vaikka kylmäpuristetun rypsiöljyn omega-3 / omega-6 -suhde on kohdallaan (yhden suhde kahteen), siinä on määrällisesti paljon omega-6 rasvahappoa. Kun saamme muutenkin ravinnostamme liikaa omega kutosta, on turhaa tankata sitä suuria määriä vielä rypsiöljystäkin. Myöskään kasviöljyn omega-3 rasvahapot eivät imeydy kunnolla, vain muutama prosentti. Kalaöljyn omega-3 rasvahapot imytyvät huomattavasti paremmin.
"Miten määrittelisit itse keksityn VHH:n?"
Määrittelen sen siten, että rajoitetaan hiilareita ja luullaan sen olevan vhh:ta. Lukemalla edes yhden, mieluummin useamman, ruokavaliota käsittelevän kirjan pystyy sisäistämään ne vhh:n perusasiat. Kirjoja löytyy kirjastoista. Edes jotenkin pitäisi noudattaa makroravinteiden sopivaa jakautumaa, eli proteiinia n. 1-2 g/ihannepainokilo, hiilareita valitun ruokavalion mukaan kahdestakymmenestä grammasta ylöspäin ja rasvaa loput. Vaikka kalorien laskeminen ei olekaan pääasia vhh:lla, täytyy niitäkin seurata edes sen verran, ettei mene säästöliekille (ettei energian saanti jää liian alhaiseksi).
Maksan rasvoittumisessa hiilarit näyttelevät myös suurta osaa.
Oma ateriarytmi löytyy kyllä. Useimmat syövät kai aamupalan, lounaan ja päivällisen. Välipaloihin ei yleensä ole tarvetta, koska luonnollisia rasvoja sisältävät ateriat pitävät hyvin nälkää. Laihdutettaessa täytyy muistaa myös riittävä proteiinien saanti, ettei elimistö ala käyttää lihaksia energianaan. Läskiähän laihdutuksessa olisi tarkoitus polttaa.
Makeutusaineet (ja paljot hedelmät) saattavat sekoittaa herkän sokeritasapainon. Kun olet päässyt mukavasti alkuun vhh:ssa, yleensä makeanhimokin hellittää.
Vettä ja vichyä sopii juoda pari litraa päivässä. Banaani on todellinen hiilaripommi, joten niitä kannattaisi välttää ainakin alkuvaiheessa. Ravitsemusterapeuttien sanomisiin en kovinkaan paljoa luottaisi, heidäthän on opetettu toistamaan nykyistä (virallista) ravintosuositus-jargonia.
Kannattaa vierailla karppien sivustolla:
http://karppaus.info
Siellä kannattaa tutustua ensin vaikka "wiki"in ja siellä ateriamatriisiin. Resepteistä löytyy paljon asiallisia ruokaohjeita ja foorumilla keskustellaan ahkerasti ja asiallisesti tähän ruokavalioon liittyvistä asioista.
Kannustan jatkamaan valitsemallasi tiellä... - kysymystä
liikaa... kirjoitti:
"Miksi rypsiöljy on huono? Eikö se ole pehmeää kasvirasvaa eli sitä "hyvänlaatuista"?"
Asia ei ole niin yksinkertainen, että kaikki kasvirasva on hyvää. Toki oliivi- ja kookosöljykin ovat kasvirasvoja. Rypsissä on se ongelma, että vaikka kylmäpuristetun rypsiöljyn omega-3 / omega-6 -suhde on kohdallaan (yhden suhde kahteen), siinä on määrällisesti paljon omega-6 rasvahappoa. Kun saamme muutenkin ravinnostamme liikaa omega kutosta, on turhaa tankata sitä suuria määriä vielä rypsiöljystäkin. Myöskään kasviöljyn omega-3 rasvahapot eivät imeydy kunnolla, vain muutama prosentti. Kalaöljyn omega-3 rasvahapot imytyvät huomattavasti paremmin.
"Miten määrittelisit itse keksityn VHH:n?"
Määrittelen sen siten, että rajoitetaan hiilareita ja luullaan sen olevan vhh:ta. Lukemalla edes yhden, mieluummin useamman, ruokavaliota käsittelevän kirjan pystyy sisäistämään ne vhh:n perusasiat. Kirjoja löytyy kirjastoista. Edes jotenkin pitäisi noudattaa makroravinteiden sopivaa jakautumaa, eli proteiinia n. 1-2 g/ihannepainokilo, hiilareita valitun ruokavalion mukaan kahdestakymmenestä grammasta ylöspäin ja rasvaa loput. Vaikka kalorien laskeminen ei olekaan pääasia vhh:lla, täytyy niitäkin seurata edes sen verran, ettei mene säästöliekille (ettei energian saanti jää liian alhaiseksi).
Maksan rasvoittumisessa hiilarit näyttelevät myös suurta osaa.
Oma ateriarytmi löytyy kyllä. Useimmat syövät kai aamupalan, lounaan ja päivällisen. Välipaloihin ei yleensä ole tarvetta, koska luonnollisia rasvoja sisältävät ateriat pitävät hyvin nälkää. Laihdutettaessa täytyy muistaa myös riittävä proteiinien saanti, ettei elimistö ala käyttää lihaksia energianaan. Läskiähän laihdutuksessa olisi tarkoitus polttaa.
Makeutusaineet (ja paljot hedelmät) saattavat sekoittaa herkän sokeritasapainon. Kun olet päässyt mukavasti alkuun vhh:ssa, yleensä makeanhimokin hellittää.
Vettä ja vichyä sopii juoda pari litraa päivässä. Banaani on todellinen hiilaripommi, joten niitä kannattaisi välttää ainakin alkuvaiheessa. Ravitsemusterapeuttien sanomisiin en kovinkaan paljoa luottaisi, heidäthän on opetettu toistamaan nykyistä (virallista) ravintosuositus-jargonia.
Kannattaa vierailla karppien sivustolla:
http://karppaus.info
Siellä kannattaa tutustua ensin vaikka "wiki"in ja siellä ateriamatriisiin. Resepteistä löytyy paljon asiallisia ruokaohjeita ja foorumilla keskustellaan ahkerasti ja asiallisesti tähän ruokavalioon liittyvistä asioista.
Kannustan jatkamaan valitsemallasi tiellä...""Miksi rypsiöljy on huono? Eikö se ole pehmeää kasvirasvaa eli sitä "hyvänlaatuista"?"
Asia ei ole niin yksinkertainen, että kaikki kasvirasva on hyvää. Toki oliivi- ja kookosöljykin ovat kasvirasvoja. Rypsissä on se ongelma, että vaikka kylmäpuristetun rypsiöljyn omega-3 / omega-6 -suhde on kohdallaan (yhden suhde kahteen), siinä on määrällisesti paljon omega-6 rasvahappoa. Kun saamme muutenkin ravinnostamme liikaa omega kutosta, on turhaa tankata sitä suuria määriä vielä rypsiöljystäkin. Myöskään kasviöljyn omega-3 rasvahapot eivät imeydy kunnolla, vain muutama prosentti. Kalaöljyn omega-3 rasvahapot imytyvät huomattavasti paremmin."
Olisi yksi kysymys tähän. Onko rypsiöljyn käyttö epäedullista, jos ruokavalioon kuuluu päivittäin kalaa tai sen puutteessa kalaöljyä tai omega-3-kapseleita? Tällöinhän uskoisi kalaperäisestä rasvasta saatavan riittävästi EPA:a ja DHA:ta. Ei tarvita silloin alfalinolihapon (rypsiöljyn omega-3) muuntumista EPA:ksi ja DHA:ksi. Linolihapon (omega-6) määrä tietysti pysyy korkeana, mutta se ei haittaisi EPA:n ja DHA:n tarpeen tyydyttämistä. Vai miten tämä asia oikein on? - liikaa...
kysymystä kirjoitti:
""Miksi rypsiöljy on huono? Eikö se ole pehmeää kasvirasvaa eli sitä "hyvänlaatuista"?"
Asia ei ole niin yksinkertainen, että kaikki kasvirasva on hyvää. Toki oliivi- ja kookosöljykin ovat kasvirasvoja. Rypsissä on se ongelma, että vaikka kylmäpuristetun rypsiöljyn omega-3 / omega-6 -suhde on kohdallaan (yhden suhde kahteen), siinä on määrällisesti paljon omega-6 rasvahappoa. Kun saamme muutenkin ravinnostamme liikaa omega kutosta, on turhaa tankata sitä suuria määriä vielä rypsiöljystäkin. Myöskään kasviöljyn omega-3 rasvahapot eivät imeydy kunnolla, vain muutama prosentti. Kalaöljyn omega-3 rasvahapot imytyvät huomattavasti paremmin."
Olisi yksi kysymys tähän. Onko rypsiöljyn käyttö epäedullista, jos ruokavalioon kuuluu päivittäin kalaa tai sen puutteessa kalaöljyä tai omega-3-kapseleita? Tällöinhän uskoisi kalaperäisestä rasvasta saatavan riittävästi EPA:a ja DHA:ta. Ei tarvita silloin alfalinolihapon (rypsiöljyn omega-3) muuntumista EPA:ksi ja DHA:ksi. Linolihapon (omega-6) määrä tietysti pysyy korkeana, mutta se ei haittaisi EPA:n ja DHA:n tarpeen tyydyttämistä. Vai miten tämä asia oikein on?"Onko rypsiöljyn käyttö epäedullista,..."
Mielestäni on, etenkin jos käytetään normi-rypsiöljyä, eikä kylmäpuristettua. Kuumennuskäsittelyissä öljy hapettuu ja se on paha juttu elimistölle. Ja vaikka omega-3:n tarve tulisi tyydytettyä noilla kalatuotteilla, rypsiöljystä saa aivan liikaa omega-kutosta ja suuri osa omega-3:n "tehosta" menee omega-kutosten "eliminoimiseen". Ja lisäksi jää vielä se suuri omega-6 määrä.
Kaikki on tietenkin suhteellista, joku suhtautuu noihin rasvoihin vakavammin, joku ei.
- karppi
"jos teen kermaisaa ruokaa niin ostan jotain valio ruoka5% tms. Ja sitäkin olen miettinyt että miksi monen mielestä kevyttuotteet ovat niin huonoja?"
Ruoka 5% sisältää oletettavasti 5% rasvaa. Ei ole tietoa mitä rasvaa se on, kuinka prosessoitua, hapettunutta, jne, Onko sillä ylipäätään mitään tekemistä luonnollisen ruuan kanssa? Ja mitä hemmettiä on se 95% tuotteesta? Ihan kuin ruuan tärkein kriteeri olisi se, että siinä on rasvaa vain vähän ja loppu voi olla sitten vaikka melamiinia, väliäkö sillä sisältääkö se mitään ihmisen tarvitsemaa ravintoa.- juujuujoo
Se, että rasvaa on vähän, ei tee ruoasta huonompaa. Esimerkiksi Polarin 5% juusto ei sisällä mitään lisäaineita ja rasva on peräisin lehmästä.
- tapaus...
juujuujoo kirjoitti:
Se, että rasvaa on vähän, ei tee ruoasta huonompaa. Esimerkiksi Polarin 5% juusto ei sisällä mitään lisäaineita ja rasva on peräisin lehmästä.
Esimerkkisi Polar on poikkeus kevyttuotteiden joukossa. Normaalitilanne on juuri niin kuin "karppi" tuossa edellä kirjoitti.
- niin näet
mitä 95 % tuotteesta on, vai etkö tiedä että tuotteissa on sellainen? Vähän järkeä peliin...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653502Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283011- 1212376
- 121464
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822