Katekismus ja Apokryfikirjat

Eroe

Kumpikaan ei ole Jumalan sanaa, eikä kuulu Raamattuun,
mutta Katekismuksessa on Raamatunjakeita.

13

427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo lienee uskoville kuten muillekin aika selvä asia että Raamatun kansien välussä ei ole niitä kirjoja joita siellä ei ole.

Katolisilla ja ortodokseilla ei sitten ole sama Raamattu samassa kokoonpanossa kuin Suomessa käytössä oleva "Lutherin Raamattu"

• on apokryfikirjat?

• Eroe

Lainasin Wikipediasta, kas tässä jotain:

[muokkaa] Uuden testamentin apokryfinen kirjallisuus
        Uuden testamentin apokryfiseen kirjallisuuteen kuuluu suuri joukko erilaisia varhaiskristillisiä kirjoituksia, jotka ovat jääneet Uuden testamentin ulkopuolelle. Kirjoituksia ei ole kuitenkaan jätetty pois tai "sensuroitu" Uudesta testamentista. Suurin osa niistä on kirjoitettu vasta toisella vuosisadalla tai myöhemmin, jolloin varhaiskristillinen kaanon oli jo enimmäkseen vakiintunut.[2]

Suuri osa Uuden testamentin apokryfeistä on pseudepigrafisia eli ne on jälkikäteen pantu jonkun tunnetun henkilön, yleensä apostolin, nimiin. Osa kirjoituksista on puolestaan apostolisten isien ja muiden varhaiskristittyjen kirjoituksia.

Sisällöltään ja lajityypiltään kirjoituksia on hyvin monenlaisia, aidoista opetusten kokoelmista ja kirjeistä aina ilmiselviin väärennöksiin, legendanomaisiin satuihin ja setiläisen gnostilaisuuden mytologioihin saakka. Monet Uuden testamentin apokryfeistä on myöhemmin arvioitu paitsi väärennöksiksi myös harhaoppisiksi, koska ne sisältävät muun muassa gnostilaisia näkemyksiä kristinuskosta.

Kirjoitukset ovat syntyneet yleensä selvästi Uuden testamentin kaanoniin kuuluvia kirjoituksia myöhemmin. Apostolisten isien kirjoitukset ovat yleensä peräisin ensimmäisen ja toisen vuosisadan vaihteen ja toisen vuosisadan loppupuolen väliltä ja esimerkiksi gnostilaiset kirjoitukset toisen vuosisadan puolen välin ja 300-luvun väliltä.

Tunnetuimmat Uuden testamentin apokryfisistä kirjoista ovat Jaakobin, Nikodeemuksen, Pietarin ja Tuomaan evankeliumit, Paavalin ja Johanneksen teot sekä pienet kertomukset Jeesuksen lapsuudesta (muun muassa Tuomaan lapsuusevankeliumi) ja monet apokalyptisista kirjoista (mm. Pietarin ilmestys).

• Eroe kirjoitti:

Lainasin Wikipediasta, kas tässä jotain:

[muokkaa] Uuden testamentin apokryfinen kirjallisuus
        Uuden testamentin apokryfiseen kirjallisuuteen kuuluu suuri joukko erilaisia varhaiskristillisiä kirjoituksia, jotka ovat jääneet Uuden testamentin ulkopuolelle. Kirjoituksia ei ole kuitenkaan jätetty pois tai "sensuroitu" Uudesta testamentista. Suurin osa niistä on kirjoitettu vasta toisella vuosisadalla tai myöhemmin, jolloin varhaiskristillinen kaanon oli jo enimmäkseen vakiintunut.[2]

Suuri osa Uuden testamentin apokryfeistä on pseudepigrafisia eli ne on jälkikäteen pantu jonkun tunnetun henkilön, yleensä apostolin, nimiin. Osa kirjoituksista on puolestaan apostolisten isien ja muiden varhaiskristittyjen kirjoituksia.

Sisällöltään ja lajityypiltään kirjoituksia on hyvin monenlaisia, aidoista opetusten kokoelmista ja kirjeistä aina ilmiselviin väärennöksiin, legendanomaisiin satuihin ja setiläisen gnostilaisuuden mytologioihin saakka. Monet Uuden testamentin apokryfeistä on myöhemmin arvioitu paitsi väärennöksiksi myös harhaoppisiksi, koska ne sisältävät muun muassa gnostilaisia näkemyksiä kristinuskosta.

Kirjoitukset ovat syntyneet yleensä selvästi Uuden testamentin kaanoniin kuuluvia kirjoituksia myöhemmin. Apostolisten isien kirjoitukset ovat yleensä peräisin ensimmäisen ja toisen vuosisadan vaihteen ja toisen vuosisadan loppupuolen väliltä ja esimerkiksi gnostilaiset kirjoitukset toisen vuosisadan puolen välin ja 300-luvun väliltä.

Tunnetuimmat Uuden testamentin apokryfisistä kirjoista ovat Jaakobin, Nikodeemuksen, Pietarin ja Tuomaan evankeliumit, Paavalin ja Johanneksen teot sekä pienet kertomukset Jeesuksen lapsuudesta (muun muassa Tuomaan lapsuusevankeliumi) ja monet apokalyptisista kirjoista (mm. Pietarin ilmestys).

Kyllä varmaan ymmärrän sen paremmin sitten kun perehdyn asiaan niin ettei päätä satu niin kuin tänään on tehnyt.
        Nyt äkkiä kun luki niin vaikutti ihan siltä että ne ovat, ainakin tutkijoiden mielestä, vähempiarvoista tekstiä kuin ei-apokryfiset kirjat...johtuneeko sitten siitä niistä on kirjoitettu myöhemmin...

• mutta_ _

minua kiinnostaisi tietää, oletko todellakin kurittanut lastasi fyysisesti?

• tuo kysymys liittyi?

• ....................
        jukka.finland kirjoitti:

tuo kysymys liittyi?

Kartoitetaan tässä hennuntailaisten rikollista käyttäytymistä. Ei sen kummempaa. Etkö itsekin tullut uskoon 17-vuotiaana ja ole syyllistynyt uskossasi ollessasi useisiin rikoksiin?

• .................... kirjoitti:

Kartoitetaan tässä hennuntailaisten rikollista käyttäytymistä. Ei sen kummempaa. Etkö itsekin tullut uskoon 17-vuotiaana ja ole syyllistynyt uskossasi ollessasi useisiin rikoksiin?

Olen tehnyt paljon rikoksia ja syntejä. Olen päässyt myös tuomioistuimissa ansaitsemaani vähemmällä, koska minua puolusti jumalaton juristi, joka osasi asiansa. Oikeussalissa asiat kääntyivät niin, että oikeuden puheenjohtaja ajoi syyttäjän ulos salista. Syyttäjä vaihtui useita kertoja. Istontaja oli viisi.

En kuitenkaan ymmärrä miten tällaisen asian käsittely liittyy aloituksessa tehtyyn aiheeseen.

Ihminen, jokainen meistä, on viheliäinen ja turmeltunut. Raamatun ilmoituksen perusteella myös Sinä, sillä yhtään erotusta ei ole, vaan "kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet, ei ole ketään, joka hyvää tekee, ei yhden yhtäkään".

Minun syntini kävivät ilmi, kerroin ne viranomaisille itse, kun synnit painoivat sydämellä, mutta tämä aihe ei kuulu aloituksen piiriin.

Hyvää iltaa ja yötä Sinulle.

• Eroe
        jukka.finland kirjoitti:

Olen tehnyt paljon rikoksia ja syntejä. Olen päässyt myös tuomioistuimissa ansaitsemaani vähemmällä, koska minua puolusti jumalaton juristi, joka osasi asiansa. Oikeussalissa asiat kääntyivät niin, että oikeuden puheenjohtaja ajoi syyttäjän ulos salista. Syyttäjä vaihtui useita kertoja. Istontaja oli viisi.

En kuitenkaan ymmärrä miten tällaisen asian käsittely liittyy aloituksessa tehtyyn aiheeseen.

Ihminen, jokainen meistä, on viheliäinen ja turmeltunut. Raamatun ilmoituksen perusteella myös Sinä, sillä yhtään erotusta ei ole, vaan "kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet, ei ole ketään, joka hyvää tekee, ei yhden yhtäkään".

Minun syntini kävivät ilmi, kerroin ne viranomaisille itse, kun synnit painoivat sydämellä, mutta tämä aihe ei kuulu aloituksen piiriin.

Hyvää iltaa ja yötä Sinulle.

Jukka on saanut lievempiä rangaistuksia mitä teot olisivat ansainneet, minä taas raskaimman mukaan. Mutta yhtäkaikki, mitä ne tähän kuuluu?
        Me olemme veljeni kanssa saaneet syntimme anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
        Olemme nyt Jumalan lapsia, - kiitos Jeesus!

Oletko sinä huomauttelija saanut synnit anteeksi?

• Eroe kirjoitti:

Jukka on saanut lievempiä rangaistuksia mitä teot olisivat ansainneet, minä taas raskaimman mukaan. Mutta yhtäkaikki, mitä ne tähän kuuluu?
        Me olemme veljeni kanssa saaneet syntimme anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.
        Olemme nyt Jumalan lapsia, - kiitos Jeesus!

Oletko sinä huomauttelija saanut synnit anteeksi?

Mutta lankeemuksieni jälkeen kävelin maatatilamma metsikössä. Yksin ja eksyneenä. En osannut rukoilla. Odotin vain Herraa ja Hänen armoaan ajatuksin, että jospa Hän vielä tällaista syntistä armahtaisi eikä hukuttaisi.

Hän tuli äkisti ja yllättäen temppeliinsä ja Hän tuli minulle Lunastusmaksunani ja Lunastajanani. Yhdessä hetkessä Jeesuksen Kristuksen sovintoveri puhdisti minun sydämeni. Palvoen kuljin metsässä. Kaksi tuntia. Suulla minä olin Häntä huutanut, armoa anoen ja ylistys tuli minun kielelleni. Minä palvoin Häntä. Kiitetty olkoon Herran nimi.

"Kiitä Herraa minun sieluni ja kaikki, mitä minussa on, Hänen pyhää nimeänsä." Jeesus on Ihmeellinen ja armahtavainen.

• jukka.finland kirjoitti:

Mutta lankeemuksieni jälkeen kävelin maatatilamma metsikössä. Yksin ja eksyneenä. En osannut rukoilla. Odotin vain Herraa ja Hänen armoaan ajatuksin, että jospa Hän vielä tällaista syntistä armahtaisi eikä hukuttaisi.

Hän tuli äkisti ja yllättäen temppeliinsä ja Hän tuli minulle Lunastusmaksunani ja Lunastajanani. Yhdessä hetkessä Jeesuksen Kristuksen sovintoveri puhdisti minun sydämeni. Palvoen kuljin metsässä. Kaksi tuntia. Suulla minä olin Häntä huutanut, armoa anoen ja ylistys tuli minun kielelleni. Minä palvoin Häntä. Kiitetty olkoon Herran nimi.

"Kiitä Herraa minun sieluni ja kaikki, mitä minussa on, Hänen pyhää nimeänsä." Jeesus on Ihmeellinen ja armahtavainen.

Ensin kirjoitit minulle että minun pitäisi pyytää sinulta anteeksi kun esitin niitä bedofiili/pahoinpitelyjuttuja kun olisi pitänyt puhua jostakin kuolleesta ystävästäsi...
        Ja nyt täältä Eroelta haet armoa..."Hän tuli äkisti ja yllättäen temppeliinsä"...Voi taivas, tietäisitpä miltä sun juttus vaikuttavat.

• Heistäkin Eenok, Aadamista seitsemäs, on ennustanut, sanoen: "Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet".

Tämän apostoli lainasi Apokryfikirjoista.

• Eroe

Hyvä huomio Jukka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3076
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2503
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      50
      2492
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      240
      2168
    5. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      246
      1781
    6. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      463
      1749
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      101
      1729
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1624
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1567
    10. R.I.P. Kristian Antila

Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      22
      1384
    Aihe