Bottleneck, tao ja musiikin rappio

Rev.McMoon

Olen tullut havaitsemaan oman kokemuksen ja teoretisoinnin kautta slidekitaran, viulun, vetopasuunan ja muiden liukuvaäänistä musiikillista hälyä potentiaalisesti tuottavien keksintöjen olevan helpoimpia ja ilmaisullisesti monipuolisimpia soittaa, koska niiden tapa tuottaa ääntä seuraa äänen taoa ja niin muodoin myös ihmisen motoriikan taoa. Tällainen äänellinen, sanaton, pelkästään emootioon perustuva ilmaisu seuraa luonnollisesti myös ihmisyyden hengen taoa.

Askellettuun äänentuottoon perustuva (kitaran sormisoitto, piano jne) soittorasiamainen tai rytminen renkutus ovat äänen ja niin muodoin myös musiikin taon ja ihmisyyden hengen kanssa ristiriidassa, ne ovat valitettava esimerkki musiikin syvästä alennustilasta, eivätkä sovellu ihmiskorvien kuultaviksi.

4

412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6 miljardia totuutta

      Mitähän lienet kämpilläsi poltellut? Ilman tuollaista kroonisen hasapään mukasyvällistä ja mukafilosofista masturbaatiota kaikki musiikki kuullostaa paremmalta. Taolaisuuttakaan et näköjään tunne.

    • tällaisetm

      Tällaiset kuoliaaksianalysoijat estävät musiikista nauttimisen sellaisenaan.

    • Numero 1

      Kuuntele Elmore Jamesia !

    • trbone

      Taisit heittä tämän jutun aivan provosoivasti ;-) Toivottavasti. Jotkut äärimmäiset musiikkipedagogit ovat sitä mieltä, että kaikki tasavireiset soittimet, joiden vireeseen soittaja ei itse voi vaikuttaa, pitäisi kieltää musiikin opetuksessa. Heh, eivät varmaan ihan oikeassa nuokaan.
      Siirryin puhallinsoittimiin ja lauluun vasta yli 30-kymppisenä. Tuo avasi musiikkia huomattavasti. Jo edesmennyt opettajani Heikki Vihanto korosti, että eri sävelten korkeudet eivät ole kiveen kirjoitettuja. Esim. septimi on usein eri korkuinen mentäessä ylöspäin tai alaspäin - samoin terssin korostus eri korkuisena on tärkeätä riippuen tilanteesta. Tästä syystä kuorot, puhallin- ja jousiorkesterit soivat korvaan eri tavalla. Ne voivat _halutessaan_ ottaa huomioon paremmin kuulijan/traditioon kuuluvan sävelkorkeusodotuksen. Esim. pianolla olet kädet sidottuna.
      Konemusiikkitraditiossahan odotus on insinöörimäisen eksakti, mutta sitä ei saisi yleistää muille musiikin alueille eikä taas päinvastoinkaan.
      Tämä erilaisuus on taas mielestäni musiikin rikkautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4612
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1867
    3. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1570
    4. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      123
      1100
    5. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1026
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1021
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

      Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      923
    8. Miks et tahtonut

      Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      866
    9. Hyvää huomenta!

      Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      852
    10. Mulla on tarkat korvat

      Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      818
    Aihe