Bottleneck, tao ja musiikin rappio

Rev.McMoon

Olen tullut havaitsemaan oman kokemuksen ja teoretisoinnin kautta slidekitaran, viulun, vetopasuunan ja muiden liukuvaäänistä musiikillista hälyä potentiaalisesti tuottavien keksintöjen olevan helpoimpia ja ilmaisullisesti monipuolisimpia soittaa, koska niiden tapa tuottaa ääntä seuraa äänen taoa ja niin muodoin myös ihmisen motoriikan taoa. Tällainen äänellinen, sanaton, pelkästään emootioon perustuva ilmaisu seuraa luonnollisesti myös ihmisyyden hengen taoa.

Askellettuun äänentuottoon perustuva (kitaran sormisoitto, piano jne) soittorasiamainen tai rytminen renkutus ovat äänen ja niin muodoin myös musiikin taon ja ihmisyyden hengen kanssa ristiriidassa, ne ovat valitettava esimerkki musiikin syvästä alennustilasta, eivätkä sovellu ihmiskorvien kuultaviksi.

4

351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6 miljardia totuutta

      Mitähän lienet kämpilläsi poltellut? Ilman tuollaista kroonisen hasapään mukasyvällistä ja mukafilosofista masturbaatiota kaikki musiikki kuullostaa paremmalta. Taolaisuuttakaan et näköjään tunne.

    • tällaisetm

      Tällaiset kuoliaaksianalysoijat estävät musiikista nauttimisen sellaisenaan.

    • Numero 1

      Kuuntele Elmore Jamesia !

    • trbone

      Taisit heittä tämän jutun aivan provosoivasti ;-) Toivottavasti. Jotkut äärimmäiset musiikkipedagogit ovat sitä mieltä, että kaikki tasavireiset soittimet, joiden vireeseen soittaja ei itse voi vaikuttaa, pitäisi kieltää musiikin opetuksessa. Heh, eivät varmaan ihan oikeassa nuokaan.
      Siirryin puhallinsoittimiin ja lauluun vasta yli 30-kymppisenä. Tuo avasi musiikkia huomattavasti. Jo edesmennyt opettajani Heikki Vihanto korosti, että eri sävelten korkeudet eivät ole kiveen kirjoitettuja. Esim. septimi on usein eri korkuinen mentäessä ylöspäin tai alaspäin - samoin terssin korostus eri korkuisena on tärkeätä riippuen tilanteesta. Tästä syystä kuorot, puhallin- ja jousiorkesterit soivat korvaan eri tavalla. Ne voivat _halutessaan_ ottaa huomioon paremmin kuulijan/traditioon kuuluvan sävelkorkeusodotuksen. Esim. pianolla olet kädet sidottuna.
      Konemusiikkitraditiossahan odotus on insinöörimäisen eksakti, mutta sitä ei saisi yleistää muille musiikin alueille eikä taas päinvastoinkaan.
      Tämä erilaisuus on taas mielestäni musiikin rikkautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe