Bottleneck, tao ja musiikin rappio

Rev.McMoon

Olen tullut havaitsemaan oman kokemuksen ja teoretisoinnin kautta slidekitaran, viulun, vetopasuunan ja muiden liukuvaäänistä musiikillista hälyä potentiaalisesti tuottavien keksintöjen olevan helpoimpia ja ilmaisullisesti monipuolisimpia soittaa, koska niiden tapa tuottaa ääntä seuraa äänen taoa ja niin muodoin myös ihmisen motoriikan taoa. Tällainen äänellinen, sanaton, pelkästään emootioon perustuva ilmaisu seuraa luonnollisesti myös ihmisyyden hengen taoa.

Askellettuun äänentuottoon perustuva (kitaran sormisoitto, piano jne) soittorasiamainen tai rytminen renkutus ovat äänen ja niin muodoin myös musiikin taon ja ihmisyyden hengen kanssa ristiriidassa, ne ovat valitettava esimerkki musiikin syvästä alennustilasta, eivätkä sovellu ihmiskorvien kuultaviksi.

4

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6 miljardia totuutta

      Mitähän lienet kämpilläsi poltellut? Ilman tuollaista kroonisen hasapään mukasyvällistä ja mukafilosofista masturbaatiota kaikki musiikki kuullostaa paremmalta. Taolaisuuttakaan et näköjään tunne.

    • tällaisetm

      Tällaiset kuoliaaksianalysoijat estävät musiikista nauttimisen sellaisenaan.

    • Numero 1

      Kuuntele Elmore Jamesia !

    • trbone

      Taisit heittä tämän jutun aivan provosoivasti ;-) Toivottavasti. Jotkut äärimmäiset musiikkipedagogit ovat sitä mieltä, että kaikki tasavireiset soittimet, joiden vireeseen soittaja ei itse voi vaikuttaa, pitäisi kieltää musiikin opetuksessa. Heh, eivät varmaan ihan oikeassa nuokaan.
      Siirryin puhallinsoittimiin ja lauluun vasta yli 30-kymppisenä. Tuo avasi musiikkia huomattavasti. Jo edesmennyt opettajani Heikki Vihanto korosti, että eri sävelten korkeudet eivät ole kiveen kirjoitettuja. Esim. septimi on usein eri korkuinen mentäessä ylöspäin tai alaspäin - samoin terssin korostus eri korkuisena on tärkeätä riippuen tilanteesta. Tästä syystä kuorot, puhallin- ja jousiorkesterit soivat korvaan eri tavalla. Ne voivat _halutessaan_ ottaa huomioon paremmin kuulijan/traditioon kuuluvan sävelkorkeusodotuksen. Esim. pianolla olet kädet sidottuna.
      Konemusiikkitraditiossahan odotus on insinöörimäisen eksakti, mutta sitä ei saisi yleistää muille musiikin alueille eikä taas päinvastoinkaan.
      Tämä erilaisuus on taas mielestäni musiikin rikkautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3527
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      157
      2143
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1845
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1756
    5. 80
      1175
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      320
      1136
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      132
      1031
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      73
      919
    Aihe