SISUSTUSSUUNNITTELIJAN palkka

werty

Hei!

Olisin kiinnostunut sisustussuunnittelijan alasta, eli olen ehkä aikeissa hakea keväällä jonnekin, jossa voisi kyseistä ammattia opiskella.
Osaisiko joku kertoa, millaista palkkaa sisustussuunnittelijat nykyään saavat? Minua ei ainakaan heti kiinnostaisi yrittäjyys, joten unelmani olisi tehdä töitä sisustussuunnittelufirmassa. Määräytyykö palkka nykyään sen perusteella, kuinka hyvä / tunnettu sisustaja on?
Odottelen innolla vastauksia!

9

18192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vielä99

Uravalintaa, näin taantuman aikaan ketään ei kiinnosta käyttää sisustussuunnittelijaa. Työttömäksi jäisit,mutta mitäpä väliä sillä on jos nytkin olet työtön. Kouluun vaan

• werty

Hohhoi. Olisiko mahdollista saada oikeita vastauksia?

Olen lukiosta päässyt ylioppilas, en suinkaan työtön. :D olis kiva täälläkin saada oikeasti joskus kypsiä vastauksia..

Edelleen kaipailen tietoja aiheesta!

• puhetta

Lamasta tässä alkaa oleen jo kohta kyse ja kymmeneen vuoteen ei kukaan tule käyttämään rahojaan sisustussuunnitteluun. Enkä sano tätä keljuillakseni, vaan kannattaa ihan oikeasti harkita sitä uravalintaa, ettet joudu seisoksimaan seitsemää vuotta työttömänä sossun luukulla tai hanttihommissa, kädessä paperit, joilla et mitään tee. Olet vielä sen verran nuori, että -90 luvun lamasta ei taida olla paljon muistikuvia.

• Anne H

Sisustussuunnitteluahan käytetään paljon muuallakin kuin yksityisasunnoissa, joissa taantuma toki näkyy ihmisten varovaisuutena. Palkkaus riippuu koulutuksesta. Sisustusuunnittelijan normaali palkka pääkaupunkiseudulla on luullakseni n. 1800-2500€ ja sisustusarkkitehdin (Taik ja Lahden AMK)2500-3500€. Ja mitä taantumaan tulee, suosittelen lämpimästi kouluttautumaan joko taikissa tai lahden ammattikorkeassa, ne ovat tasokkaimmat ja arvostetuimmat koulut ja niistä saa parhaat eväät. Kirjekurssilta ym valmistuneita sisustajia on jo maa pullollaan ja kaikille ei riitä töitä. Onnea matkaan!

• Taikin käynyt sis.ark.

Anne H:n palkkahaarukka on ihan paikallaan. Palkka määräytyy aika lailla kokemuksen mukaan. Nyt vaan Taikin kokeisiin ja jos ei ensi yrittämällä onnistu, niin esim. rakennuspiirustuskouluun, jonka opeilla pääset ehkä etenemään "puhtaaksi piirtäjänä" ja sitä kautta hankkimaan kokemusta.

Kommenttiin laman aikana ei käytetä sis. suunnittelijoita/-arkkitehtejä -> yksityinen puoli pääsääntöisesti hiljenee, mutta esim. asuntojen myynti aikojen venyessä suunnittelijaa käytetään usein myös stailaukseen.

Julkisella puolella taas ne yritykset, joilla menee hyvin, panostavat tiloihinsa ja tunnettavuuteen juuri nyt,jotta uuden nousukauden alussa ovat täydessä iskussa.

Valitettavan usein alasta on edelleen liian suppea kuva.

• tutustumassa

ammattinettiin. Siellä on kattava kuvaus sisustusarkkitehdin työstä, palkasta, sekä myös ennuste alan työllisyyskehityksestä.

• adsgbsrh

Hmm.. onkohan täällä nyt taas ihmisiä jotka aliarvoivat ammattilaisia. Alalla on toki kovasti pyrkyreitä, jotka tekevät kotoa käsin ilman koulutusta koteja. Itse olen julkisella puolella suunnittelijana ja palkka on hyvä. Riippuu tietenkin taidoista ja tietomäärästä. Ammatissa vaaditaan ensinnäkin visuaalista silmää, jota et koulusta saa (itse asiass ilman sitä et edes kouluun pääse). Tietomäärä tulee olla laaja, myös rakenteellisista asioista ja sitä tulee päivittää koko ajan. Jos luet vain alan lehtiä olet jo myöhässä...

Television "sisustus" ohjelmat ovat vääristäneet aika paljon alaa, toisaalta taas varmasti tuoneet myös töitä. Se on varma, ettei ala enää taannu samaksi kuin se on joskus ollut. Ottakaa huomioon, että Helsinki on vuoden 2012 design pääkaupunki ja se tuo varmasti Suomeen töitä meidän alalle. Huiput alalla ovet suuntautuneet johonkin asiaan, ja harvoin tuhertavat pelkkiä makuuhuoneita /olohuoneita.

Teen itse työtä josta pidän ja johon herään iloisena joka aamu, eikä varmasti ole kahta samanlaista päivää. :) tsemppiä kouluun hakemisessa!

• miia.k
        adsgbsrh kirjoitti:

Hmm.. onkohan täällä nyt taas ihmisiä jotka aliarvoivat ammattilaisia. Alalla on toki kovasti pyrkyreitä, jotka tekevät kotoa käsin ilman koulutusta koteja. Itse olen julkisella puolella suunnittelijana ja palkka on hyvä. Riippuu tietenkin taidoista ja tietomäärästä. Ammatissa vaaditaan ensinnäkin visuaalista silmää, jota et koulusta saa (itse asiass ilman sitä et edes kouluun pääse). Tietomäärä tulee olla laaja, myös rakenteellisista asioista ja sitä tulee päivittää koko ajan. Jos luet vain alan lehtiä olet jo myöhässä...

Television "sisustus" ohjelmat ovat vääristäneet aika paljon alaa, toisaalta taas varmasti tuoneet myös töitä. Se on varma, ettei ala enää taannu samaksi kuin se on joskus ollut. Ottakaa huomioon, että Helsinki on vuoden 2012 design pääkaupunki ja se tuo varmasti Suomeen töitä meidän alalle. Huiput alalla ovet suuntautuneet johonkin asiaan, ja harvoin tuhertavat pelkkiä makuuhuoneita /olohuoneita.

Teen itse työtä josta pidän ja johon herään iloisena joka aamu, eikä varmasti ole kahta samanlaista päivää. :) tsemppiä kouluun hakemisessa!

sinä joka väitit ettei kukaan palkkaa sisustussuunnittelijaa niin oletko itse työtön jos ei siihen ole varaa?
        minä palkkaan ensi vuonna valmistuvaan omakotitalooni (jopa kaupan alan palkalla)
        kyllä vähästäkin voi säästää!
        tsemppiä siis sinulle joka alasta haaveilet!

• neuvon antaja;)
        miia.k kirjoitti:

sinä joka väitit ettei kukaan palkkaa sisustussuunnittelijaa niin oletko itse työtön jos ei siihen ole varaa?
        minä palkkaan ensi vuonna valmistuvaan omakotitalooni (jopa kaupan alan palkalla)
        kyllä vähästäkin voi säästää!
        tsemppiä siis sinulle joka alasta haaveilet!

Hei!
        On totta ettei monikaan nykyään käytä rahojaan siihen, että palkkaisi sisustussuunnittelijan suunnittelemaan omaa asuntoa, mutta on sellaisiakin jotka taas mielellään palkkaavat. Teidoksi sulle vielä99, että nykyään sisustussuunnittelijoilla on paljon työpaikkavaihtoehtoja eivätkä suunnittelijat tee työtä pelkästään yksityisasunnoissa. Sisustussuunnittelijoita tarvitaan mm. keittiöliikkeissä antamassa erilaisia neuvoja asiakkaille keittiön sisustuksessa. On myös todella hyvä mahdollisuus päästä esim. kangasliikkeisiin antamaan neuvoja asiakkaille sisustuksesta ja remonttiliikkeisiinki sisustussuunnittelijoita otetaan töihin, sillä kuuluuhan sisustussuunnittelijan opintoihin mm. maalaaminen, tapetointi ja kaakelointi, että vaihtoehtoja riittää työpaikkojen suhteen :)) kouluun vain!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      82
      4206
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3191
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      167
      2566
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1925
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe