Laulan väärin? Apua!

Leimuloimu

Haaveilen laulajan urasta, ja olen suht hyvä, pysyn sävelessä ja kaikkea

8

1670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiirehtimättä

      siellä laulutunnilla ja tee reenejä joita sinulle annetaan. Ne annetaan jostain syystä. Ongelmia äänenkäytössä olet siis itsekin havainnut ja tunnille mennyt.

      Et voi hyppiä vaiheiden yli. Lauluharrastus on pitkä harrastus.

      Muista myös urheilla ja venytellä.

    • ongelmab oli

      ongelma oli minullaki vielä kuukausi takaperin. olen aina ollu mielestäni hyvä, mutta n2vuotta sitte jotenki tuli just nuita samoja ongelmia. johtuu just siitä kurkun pään jutusta. se pitää olla rentona sitä ei saa lähteä ite liikuttaan laulaessa. mä menin laulutunnille, jos sattumoisin asut savonlinnassa niin eräs musiikkiopiston opettaja osaa tuossa asiassa auttaa hirmusen hyvin. mutta laitto multaki koko laulumaailman mullinmallin eka ja sitte ykskaks huomaa että aika hyvä juttu mulle ja laulaminen on oikeastaan kevyttä ja helppoa eikä todellakaan saa käyttää voimaa ei kurkussa eikä saa hakea tukea kurkusta, hae pelkästään tukea sieltä mistä ne opettaa hengitys harjotuksessa( toivottavasti opettavat oikein, koska on kuulemma vääriäki).

      muista ettet muodosta ääntäsi itse, uskalla antaa äänesi olla se mikä se on, huomaat että se on hienompi kun se huomaa olevansa vapaa ja kevyt. älä aluksi laulele liian kovaa. paras taito onkin laulaa hiljaa korkealta ja "ohentaen" opettele sitä. vältä kireää saundia aluksi, ja passahtavaa. unoha monica groop ja raimo sirkiä.
      muista myös että niskasi tulee olla takana etenkin korkeissa laulukohdissa, muuten tuet helposti kurkusta(väärin).niska voi myös olla pitkänä. älä koskaan jännitä leukaa.
      älä nojaa taakse. kädet ja ylä kroppa rentona.


      avaa äänesi ennen laulua. luikuta aluksi vaikka lasten lauluja kevyesti. vedä aluksi normaalista puheesta "ortodoksipappien tyyppiseen puhelauluun" älä muuta puhe ääntäsi pois laulusta. laula puheäänelläsi, nouse aluksi liukumalla ylöspäin, mutta muista ettet saa viedä kurkunpäätä mihinkään, eikä saa leuka jännittyä, ainoastaan ääni ohenee ylösmentäessä.

      matalat äänet soi ja kantaa jos rintasi on auki etkä soita niitä kurkusta ja tuet oikein.

      huipuksi ei tulla heti eikä välttämättä koskaan. oikein laulamalla ei ääntä saa rikki vaikka laulais kovaa ja korkealta.

      tärkeintä onkin se että uskaltaa olla ja luottaa ääneen eikä epäröi, antaa äänen soida. Rohkeus ennenkaikkea. uskalla!onnistumiseen tarvittavaa rohkeutta ja vapautta on rinnastettu alastomuuteen.

      myös tupakointi, hometta majapaikassa, nikotiini, allergiat yms voi olla taustalla. ja mikä valitettavaa, kaikkia meistä ei kuulemma ole edes luotu soittimiksi.

      • mun edelliseen

        viestiini lisäisin, että jos yhtään sattuu, älä tee sitä mistä se tulee, koska se on silloin väärin! kipu ei kuulu lauluun(ei edes henkinen kipu :D).

        ryhti laulaessa pitää olla niin että koko vartalosi ikäänkuin on ja pysyy kevyesti lantiosi päällä. voit myös aluksi ottaa happea nenän kautta kevyesti ja vetää fraasin kerrallaan.


      • ja opettele
        mun edelliseen kirjoitti:

        viestiini lisäisin, että jos yhtään sattuu, älä tee sitä mistä se tulee, koska se on silloin väärin! kipu ei kuulu lauluun(ei edes henkinen kipu :D).

        ryhti laulaessa pitää olla niin että koko vartalosi ikäänkuin on ja pysyy kevyesti lantiosi päällä. voit myös aluksi ottaa happea nenän kautta kevyesti ja vetää fraasin kerrallaan.

        kirjoittamaan selkeämmin. Luepa vähän muita tämän palstan tekstejä ja vertaa omiisi.

        Laulaja todella on oma instrumenttinsa ja laulaminen on tarkkaa puuhaa.


      • laulajanketale
        mun edelliseen kirjoitti:

        viestiini lisäisin, että jos yhtään sattuu, älä tee sitä mistä se tulee, koska se on silloin väärin! kipu ei kuulu lauluun(ei edes henkinen kipu :D).

        ryhti laulaessa pitää olla niin että koko vartalosi ikäänkuin on ja pysyy kevyesti lantiosi päällä. voit myös aluksi ottaa happea nenän kautta kevyesti ja vetää fraasin kerrallaan.

        hienoa, että olet saanut sen laulunopettajan ja olet innoissasi:) pidä laulamisen riemu aina yllä!


    • lauluäänen toiminnasta

      löytyy esim. netistä: http://provoce.suntuubi.com/
      monipuolinen peruspaketti lauluäänen toiminnasta (saattaa olla liiankin paljon asiaa alkuvaiheessa olevalle).

    • opettajaltasi

      rinta- ja päärekisteristä; nyt yrität laulaa puhtaasti rintarekkarilla liian korkealle.
      Jos sinulla on pätevä opettaja, hän osaa selittää fysiologisesti tämän asian.

    • rentouttamiseen.

      Kurkunpään rentouttamiseen hyvä harjoitus on esimerkiksi JUGGUI- ja JUBBUI-sanojen laulaminen, b:tä ja g:tä painottaen. Tätä harjoitusta kannattaa laulaa itselle mukavalta (yleensä melko matalalta) alueelta, koska tarkoituksena ei todellakaan ole äänialan laajentaminen. Voit mennä vaikka d:stä g:hen alaspäin, sanoen jokaisella sävelellä erikseen juggui/jubbui. Keksi ihmeessä itse lisää sävelkulkuja, ettei homma käy tylsäksi. :)

      Tämä harjoitus on tosiaan vain rentoutukseen, eli jos tuntuu, ettet saa laulaessasi kurkkua rennoksi, vaikka nimenomaan keskityt siihen, koitapas tätä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe