Puhelut työntekijälle vapaa- ja sairasloma-aikana

Työ on työtä ja vapaa-aika ...

Tarvitseeko työntekijällä olla puhelin? Työskentelen myyjänä valtakunnallisessa yrityksessä ja työnantaja ei ole osoittanut; eikä työssäni tarvita henkilökohtaista työpuhelinta.
Määrääkö joku laki, että työnantajan/esimiehen on tavoitettava työntekijä puhelimitse muutoin kuin työaikana, työpaikaltaan? Riittääkö työnantajalle yhteystiedoiksi pelkkä postiosoite?
Työsopimuksessani viikottainen työaika on määritelty ja työpaikaksi on osoitettu liikehuoneisto.Työaikani täyttyy työpaikaksi osoitetulla liikehuoneistolla.Haluaisin rajata työ- ja vapaa-aikani, niin että vapaa-ajalla minun ei tarvitsisi käsitellä työasioita.Käsittäisin työajaksi sen ajan, jolta minulle maksetaan palkkaa.Työsopimuksessani määrätään palkkan maksettavan tuntipalkkana, tes:n mukaisine ilta-, lauantai- ja sunnuntai lisineen.

9

4870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhöjhhg

      Jos työnantaja vaatii että ole töihin kutsuttavissa kyseessä on varallaolo, josta maksetaan erillinen korvaus. Muulloin ei tarvitse olla tavoitettavissa. Joissakin tesseissä, esimerkiksi tietoalalla, satunnaiseen (ei varallaolo) puheluun vastaaminen korvataan yhden tunnin palkalla, paitsi yöllä ja juhlapyhinä kahden tunnin palkalla. Näin siinäkin tapauksessa että kyseessä on työsuhdepuhelin.

      • vastattava puhelimeen kotona

        Opetusalalla oleva koulutuspäällikkö ilmoitti alaisilleen, että hänen pitää halutessaan saada yhteys työntekijöihin myös vapaa-aikoina, esim. silloin, kun tarvitaan sijainen tekemään OTO- tai OTU-tunteja tai on muuta työhön liittyvää asiaa, esim. ylimääräisen palaveriajan ilmoitus tms. Joten vapaa-aikaa ei virallisesti opettajilla ole, tosin moni opettaja sulkee puhelimen klo 18 jälkeen illalla ja aukaisee sen vasta aamulla klo 7.00, jolloin esimies voi soitella niistä OTO-tunneista.


      • ikävä sulkea
        vastattava puhelimeen kotona kirjoitti:

        Opetusalalla oleva koulutuspäällikkö ilmoitti alaisilleen, että hänen pitää halutessaan saada yhteys työntekijöihin myös vapaa-aikoina, esim. silloin, kun tarvitaan sijainen tekemään OTO- tai OTU-tunteja tai on muuta työhön liittyvää asiaa, esim. ylimääräisen palaveriajan ilmoitus tms. Joten vapaa-aikaa ei virallisesti opettajilla ole, tosin moni opettaja sulkee puhelimen klo 18 jälkeen illalla ja aukaisee sen vasta aamulla klo 7.00, jolloin esimies voi soitella niistä OTO-tunneista.

        Voi laittaa esimiehelle oman soittoäänen, niin tietää soittajaa katsomatta olla vastaamatta ja silti kaverit ja sukulaiset saavat kiinni puhelimella. Toimii hyvin. On kokemusta.


      • ilmoitella, mutta
        vastattava puhelimeen kotona kirjoitti:

        Opetusalalla oleva koulutuspäällikkö ilmoitti alaisilleen, että hänen pitää halutessaan saada yhteys työntekijöihin myös vapaa-aikoina, esim. silloin, kun tarvitaan sijainen tekemään OTO- tai OTU-tunteja tai on muuta työhön liittyvää asiaa, esim. ylimääräisen palaveriajan ilmoitus tms. Joten vapaa-aikaa ei virallisesti opettajilla ole, tosin moni opettaja sulkee puhelimen klo 18 jälkeen illalla ja aukaisee sen vasta aamulla klo 7.00, jolloin esimies voi soitella niistä OTO-tunneista.

        Saahan sitä kaikenlaista ilmoitella, mutta mitään velvollisuutta puhelimen päälläolemiselle ei ole.

        Täytyy sanoa, että onpa kyseisessä opetusalan organisaatiossa hektistä toimintaa, kun koulutuspäällikkö joutuu ylimääräisistä palavereistakin ilmoittelemaan työajan ulkopuolella. Ei taida kyseinen koulutuspäällikkö olla ihan tehtäviensä tasalla.


    • Voi tätä nykyaikaa

      Todellakaan työntekijän ei tarvitse sairaslomallaan vastata puhelimeen, esimiehet vastaavat työn sujuvuudesta ja organisoinnista - jos esimiehet soittelevat sairauslomalla oleville työntekijöilleen - he eivät ole tehtävien tasalla.
      Sairauslomalla työntekijä sairastaa luvalla - eikä tarvi olla tavoitettavissa. Puhelimen voi laittaa kiinni.

    • Kas vaan, taas

      Voi kun tietäisi, mikä on sit sitä luvallista poissaoloa, esim. alalla jolla määritellään nolla-jotain tuntia...Keikkaa.
      Sairaanakin kun olen kuumetaudeis ollut, on puhelin kilissyt ahkerasti- työkamu.
      sitten kun itse tartteis päivän työlistan, tai keskimäärin jotai vinkkiä, mis päivän keikat esim. vklopun jälk. niin listoja en tstolta tavoita, arvaan että työkamun kotonahan ne, ja soitan suotta, ei vastaa... Stressi valmis, teen minkä tiedän vähintään olevan päivän hommeli... ja koitan soittaa jossai välis uudelleen.

      Systeemistä olen koittanut jonkun kerta ottaa puheeksi, listaa näen harvoin, minun kumminkin pitäisi tänäänkin jo tietää mikä on päivän ohjelma... yksi varma kohde, johon lähden tästä, olen hetken täs ventant puhelua.

    • ravintola-alalla

      Työtapaturman takia olin saikulla. Työnantaja olisi voinut täyttää tapaturmailmoituksen. Olin laittanut puhelimen kiinni. Seuraavassa palaverissa nöyryytettiin urakalla, viesti oli että jos itse itseään tahallaan teloo, ei puhelinta laiteta kiinni vaan päivystetään myös sairauslomalla. Kuulemma kesälomalla saa laittaa luuriin kiinni.

    • Anonyymi

      Joo sama ongelma en jaksa miespuolisen pomoni jokapäiväisiä tekstiviestejä työpäivän jälkeen, joissa sanoo toivottavasti sinulla oli taas niin ihaaaana päivä töissä ja kaikenlaista tyhjänpäiväistä jaarittelua ja asiatonta lepertelyä työajan jälkeen...

    • Anonyymi

      tottakait työnantajan täytyy ja pitääkin tietää rakkaan työntekijänsä hyvinvoinnin tila. Muutoinhan työnantajaa voidaan syyttää heitteillejätöstä ja kyynisyydestä ja empatian puutteesta. Siksipä aito välittäminen omasta palkollisestansa yhteydenottoinensa ja kuulemisten vaihtoina kuuluu hyvän työantajan velvotteisiin. Kyse on inhimillisyydestä ja turvallisuudesta. Monet kerrat on työntekijä saatettu katkaisuhoitoon a-klinikalle kädestä taluttaen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6876
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2696
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2283
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1960
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1257
    Aihe