Erosimme tyttöystäväni kanssa. meillä oli yhteinen asuntolaina. nyt kun lainoja pitäisi laittaa puoliksi exäni vaatii että minulle pitäisi tulla lainaa enemmän 9tuhatta kuin hänelle, koska otimme asuntolainaa "ylimääräistä" että meillä ei olisi muita lainoja ja maksoimme pois minun autolainani 18tuhatta. voiko hän tätä nyt vaatia, koska meillähän ei ole autolainaa enään vain asuntolaina.
avoliitto ero lainat!!
24
3367
Vastaukset
- .................
No auto ilmeisesti jää sinulle? Mielestäni aivan oikeutettua, että sinä sitten maksat enemmän siitä, mikä on sinun. Olettaen tietenkin, että exäsi on maksanut myös niitä lainakuluja, jotka ovat tulleet autosta. Reilu peli, et sinäkään varmaan lähemmäs kymppitonnia tuosta noin vain pois anna. Tietenkin summaa voi vähän vähentää, jos hänkin on enemmänkin ajanut autollasi.
- pekka79..
no reilu peli joo ehkä mutta mikään pakko ei ole varmaan suostua?.. ei tämä nyt muutenkaan reilulta vaikuta ottaa lisää maksettavaa kun auton hinta nyt on kuitenki melkee puolet tippunut, niin miten hän omistaisi nyt auton arvosta lähes puolet. Koska itse olen laittanut vaihtoauton muodossa autoon aikanaan lähes 20000..
- >><<
pekka79.. kirjoitti:
no reilu peli joo ehkä mutta mikään pakko ei ole varmaan suostua?.. ei tämä nyt muutenkaan reilulta vaikuta ottaa lisää maksettavaa kun auton hinta nyt on kuitenki melkee puolet tippunut, niin miten hän omistaisi nyt auton arvosta lähes puolet. Koska itse olen laittanut vaihtoauton muodossa autoon aikanaan lähes 20000..
Nyyh ja kyynel
- sä...
pekka79.. kirjoitti:
todella "reilu" tyyppi! Annat avovaimos maksaa omaa autoasi, ja nyt kehtaat kitistä siitä, että hän haluaa hyvitystä. Meilläpäin tuollaista kutsutaan kusetukseksi. Oma vikasi, että pistit autoon 20000 - toivottavasti exäsi pysyy kannassaan ja kynii joka sentin, jonka on autostasi maksanut.
- näin se menee
sä... kirjoitti:
todella "reilu" tyyppi! Annat avovaimos maksaa omaa autoasi, ja nyt kehtaat kitistä siitä, että hän haluaa hyvitystä. Meilläpäin tuollaista kutsutaan kusetukseksi. Oma vikasi, että pistit autoon 20000 - toivottavasti exäsi pysyy kannassaan ja kynii joka sentin, jonka on autostasi maksanut.
Näinpä. Kyllä se, jolle auto jaa, saa sen mielellään sitten myös maksaakin.
- pekka79...
sä... kirjoitti:
joo nii et se ei vaikuta mitä mä oon rahaa laittanu,mut mitä muija on laittanu ni tietty sil on pelkästään välii.. ku se pääasia vaan et nainen saa mut kynittyy.. vittu maksa penniäkään tekee sit mitä tekee..vittu että pelottaa oikeen
- pekka79..
pekka79... kirjoitti:
joo nii et se ei vaikuta mitä mä oon rahaa laittanu,mut mitä muija on laittanu ni tietty sil on pelkästään välii.. ku se pääasia vaan et nainen saa mut kynittyy.. vittu maksa penniäkään tekee sit mitä tekee..vittu että pelottaa oikeen
ja eikö hän itse ole suostunu maksamaan autoni jos on ottanut asuntolainaa ylimääräistä että se maksetaan pois.. minusta kyllä.. nyyh ja kyynel
- ...
pekka79.. kirjoitti:
ja eikö hän itse ole suostunu maksamaan autoni jos on ottanut asuntolainaa ylimääräistä että se maksetaan pois.. minusta kyllä.. nyyh ja kyynel
ei pidä maksaa mitään jos yhteisestä lainasta on kyse.. reiluahan se olisi, mutta sitä ei tiedä mikä on eroon teidät ajanut. koska avopareilla ei ole mitään oikeutta toista kohtaan. jos hän on suostunut että maksatte yhteisestä lainasta autovelkasi pois niin voivoi hänen kannaltaan.
- huoh....
pekka79.. kirjoitti:
No ehkä hän ei silloin suostuessaan tiennyt, että te vielä joku päivä eroatte. Mieti jos tilanne olisi toisin päin, kyllä sinuakin varmasti vituttaisi maksaa toisen omaisuudesta 9000e. Mutta tietenkin jos et maksa, kai entisellesi sitten jää oikeus käyttää autoa saman verran kuin sinä, jos on puolet siitä maksanutkin. Jos ei, olet kyllä melkoinen paskahousu. Ja vielä uudestaan, mieti tilannetta omalle kohdallesi, jos sinua kohtaan oltaisiin noin epäreilu.
- Voi Sylvi!
pekka79.. kirjoitti:
Niin hänhän ei omistakaan autosta puolia, jos sinut on merkitty auton omistajaksi, mutta on maksanut autolainaasi 9000:lla. Jos olisitte omistaneet auton yhdessä ja maksaneet lainan puoliksi niin nyt tietysti avovaimosi kuuluisi saada vain puolet auton nykyarvosta. Veikkaanpa, että et edes halunnut avovaimoasi toiseksi omistajaksi ja pidit autoa omanasi? Hänen rahansa kyllä kelpasi? Olisiko hänen pitänyt vielä maksaa tuosta 20 000:stakin puolet? Minkä vaihtoauton muodossa autoon laitoit vai mitä sitä ruikutat?
Aika reilua sekin, että avovaimosi on joutunut lyhentelemään ensiksi autolainaasi (ja se on nyt maksettu) ja sitten vasta asuntolainaa. Jos autolainaa ei olisi, olisi asuntolainaakin jo vähemmän?
- kusetus!
"ylimääräisen" osa ratkeaa tietty sinun kontollesi, sinähän siitä hyödynkin olet saanut.
Asuntolainan "ylihinta" on helppo todentaa. On selkeästi todistettavissa asunnon hinta ja kulut. Päälle päätteeksi saat vielä oikeuskäyntikulutkin. Onneksi olkoon.- Yksi aiempi
Aamen ja hallelujaa, toivottavasti ex on määrätietoinen ja ottaa omansa pois - oppiipa poika sitten maksamaan itse autonsa jatkossa.
En miehenä kyllä kehtais ees tollasesta pillittää, hame päälle tollaselle luuserille joutais. - tollanen vellihousu
Yksi aiempi kirjoitti:
Aamen ja hallelujaa, toivottavasti ex on määrätietoinen ja ottaa omansa pois - oppiipa poika sitten maksamaan itse autonsa jatkossa.
En miehenä kyllä kehtais ees tollasesta pillittää, hame päälle tollaselle luuserille joutais.on joka maksattaa naisellaan oman autonsa ja sitten kitisee siitä kun pitäiskin eron tullessa maksaa omat kulut pois.
Sä meinaat että exäsi ihan huvin vuoksi maksais ylimääräistä 9 000 e? Jos hän tämän maksaa on auto hänen. Ei sinun.
Kunnon mies maksaisi tämän summan eikä kitisisi täällä. Tietysti exäsi ei ajatellut asiaa että jos ero tulee kuinka laina silloin menee. Mutta jos sä pidät auton,on maksu sun! Ei kukaan lahjoita toiselle autoja tai rahaa huvin vuoksi. Kuinka sä edes kehtaisit ajella sun exäs ajamalla autolla? Kuinka mies kehtaa ajella autolla johon ei itse ole roppostakaan laittanut? Hyi häpeä. Vellihousu oot etkä mikään mies!
Meillä mä maksoin miehen lainoja pois omista lainoistani. Eron tullessa mies oli fiksu ja maksoi mulle ne takaisin.
Näin toimii tosimies. - apina
tollanen vellihousu kirjoitti:
on joka maksattaa naisellaan oman autonsa ja sitten kitisee siitä kun pitäiskin eron tullessa maksaa omat kulut pois.
Sä meinaat että exäsi ihan huvin vuoksi maksais ylimääräistä 9 000 e? Jos hän tämän maksaa on auto hänen. Ei sinun.
Kunnon mies maksaisi tämän summan eikä kitisisi täällä. Tietysti exäsi ei ajatellut asiaa että jos ero tulee kuinka laina silloin menee. Mutta jos sä pidät auton,on maksu sun! Ei kukaan lahjoita toiselle autoja tai rahaa huvin vuoksi. Kuinka sä edes kehtaisit ajella sun exäs ajamalla autolla? Kuinka mies kehtaa ajella autolla johon ei itse ole roppostakaan laittanut? Hyi häpeä. Vellihousu oot etkä mikään mies!
Meillä mä maksoin miehen lainoja pois omista lainoistani. Eron tullessa mies oli fiksu ja maksoi mulle ne takaisin.
Näin toimii tosimies.ööö eikös pekka sanonut että hän on laittanut autoon vaihtoauton muodossa 20000 pankkilaina 9000? mites nainen voisi omistaaa auton 9tonnilla? ei kyl mun jakeluun?
- opettele
apina kirjoitti:
ööö eikös pekka sanonut että hän on laittanut autoon vaihtoauton muodossa 20000 pankkilaina 9000? mites nainen voisi omistaaa auton 9tonnilla? ei kyl mun jakeluun?
lukemaan! Velkaahan otettiin extraa 18000 just ton juipin auton vuoksi. Totta helvetissä nainen on oikeutettu saamaan puolet eli 9000€, kun kerran puolikkaasta velasta on vastannutkin!
- tätä mieltä asiasta
Yksi aiempi kirjoitti:
En miehenä kyllä kehtais ees tollasesta pillittää, hame päälle tollaselle luuserille joutais.Ihan samaa mieltä! Sitä paitsi asuntolainalla ei edes saa ostaa autoa ja jos ostaa, niin korkovähennykset eivät ole verotuksessa vähennyskelpoisia, jos raha on mennyt autoon!
Jos nainen vie asian oikeuteen, niin on päivän selvää, että voittaa, jos auto kerta jää miehelle.
- >><<
näiden surullisten tapausten takia en itse aio laittaa nimeäni mihinkään lainapaperiin ennen papin aamenta. Nim. onnellisesti avoliitossa asusteleva
- tätä mieltä asiasta
Ihan samaa mieltä tästäkin asiasta. Avosuhteessa ollessani en suostunut yhteiseen omaisuuteen enkä yhteisiin lainoihin. No se suhde päättyi eroon. Mies yritti, että minun olisi pitänyt ottaa puolet lainoista nimiini, vaikkei kämpän omistuspapereissa ollut minun nimeä. Sanoin, etten ala tähän. No exä mikä exä.
Olen nykyään onnellisesti avioliitossa ja vasta nyt olen tehnyt aviomieheni kanssa asuntovelkaa ja omistamme reilusti kaiken yhdessä. Ei ole ollut ongelmia, kun kummallakin on samat periaatteet näissä asioissa. Niin pitää ollakin, eihän siitä muuten mitään tulisi.
- täällä..
Otimme asuntolainan ja samalla rahalla maksettiin auto myös.
Muutaman vuoden päätä tuli ero.
Mies maksoi minulle käteen puolet auton hinnasta. Hän piti auton. En tiedä ottiko lainaa vai millä rahoitti maksun. Sillä rahalla sain maksettua vuokra asunnon takuut ja sisustettua uuden asunnon, uusi elämä alkoi.
Asuntomme meni myydyksi ja siitä pankki hoisi osuutemme ha myyntivoitit jne.
Kumpikaan meistä ei halunut jäädä yhteiseen asuntoon ja ostaa toisen osuutta. Mikä olis ollut jälkeenpäin ajatellusti oikein, sillä pari vuotta meni ja asunnon arvo oli noussut kymmenillä tuhansilla. No elämä on!- Japotee
Otettiin ex-emännän kanssa autolainaa ja hänen vanhan autonsa meni tähän uuteen vaihdossa. Uusi auto tuli hänen nimiinsä mutta laina meidän kummankin. Aikaa kului ja ero tuli, nyt auto on yhä edelleen hänellä, ja hänen mielestään en ole oikeutettu saamaan omaa osuuttani takaisin, koska hän on maksanut autosta verot ja vakuutusmaksut, sekä hänen vanhan autonsa meni vaihdossa. Ja koska minäkin olen autoa käyttänyt, niin tällä kuitataan minun osuus autoon laitetusta rahasta...
Mainittakoon vielä että itselläni on koko ajan ollut oma auto käytössä ja suurin osa "minun käytöstäni" on ollut yhteisiä reissuja, minun toimiessa kuljettajana...
Mitä olette ihmiset mieltä, pitääkö mun vain hyväksyä se että olen maksanut autosta rahaa, enkä tule hyötymään siitä millään lailla? Itse en tosiaan ollut omistajana/haltijana autossa, mutta lainapapereissa on meidän kummankin nimi, joka sittemmin siirrettiin exän nimiin kokonaan, ja tässä kohtaa ilmeisesti häipyi meikäläisen siihen asti maksama osuus kuin kusi lumeen...
- olen tätä mieltä
Tietenkin voi vaatia, koska sillä rahalla on maksettu sinun autosi laina! Eikö tuon pitäisi olla ihan itsestään selvyys. Oikeastaan siitä pitäisi vähentää sen verran kuin todellista autolainaa on alunpitäen ollutkin, koska jos auto jää sinulle ja jos sinä olet sillä ajanutkin. Hinnasta päätellen kyse ei ole kovin vanhasta autosta, joten tyttöystäväsi on ihan oikeassa vaatimuksessaan.
- minä olisin
Jälkiviisaana voisi sanoa, että avovaimosi ei olisi pitänyt maksella lainkaan autolainaasi. Olisitte pitäneet lainat erillään. Miksi maksaa toisen autoa, jos ei omista siitä puolia eikä esim. edes käytä sitä? Mitä sen väliä on mitä sä olet autoon rahaa laittanut? Sehän onkin sinun autosi ja sinun se olisi kuulunut maksaakin? Avovaimosi nyt vain hyvää hyvyyttään suostui maksamaan osan. Ja nyt eron tultua se alkoi harmittaan. Kyse on kuitenkin isosta summasta. Ei mikään halpa kottero...
Sovitteko jotenkin pankin kanssa, että ensiksi lyhennätte sitä ylimääräistä osuutta? Vai miten se on nyt maksettu? Ja sopiko se tosiaan pankille, että maksatte asuntolainalla autoa? Remontteihin ja kodinkoneisiin sun muihin olen kuullut saavan ylimääräistä.
Sellaistahan se valitettavasti on, että auton arvo laskee ja joskus autosta on jopa lainaa enemmän kuin auton arvo on. Kuvittele avovaimosi maksut lainaksi. Hän lainasi sinulle 9000 auton maksuun ja nyt maksat sen takaisin. Vaikka toisaalta oma vika, jos on suostunut maksamaan puolet toisen autosta. Yrittäkää nyt kuitenkin päästä kompromissiin edes. Avovaimosikin aikoinaan oli epäitsekäs, kun makseli autoasi. Ole sinäkin nyt reilu. Avovaimosi on joutunut maksamaan 9000 saamatta mitään vastineeksi?
Lopputulos on aika sama, jos nyt maksat sen 9000 kuin, että olisit maksanut aikanaan yksin sen 18000? Eikö? - asdaa
Etkö aio maksaa avovaimollesi euroakaan hyvitystä autosta? Sinulle se auto kuitenkin jää...? Avokki on vaan maksanut velkaa ja autosta eijää käteen mitään.
Älkää nyt suostuko tommosiin hyvät avokit, jos ei sitten teille ole ok maksella toisen omaisuutta! Olkaa tarkkana ja tehkää vaikka kirjalliset sopimukset miten mahdollisen ero tuntua omaisuus jaetaan!
Pakko sun ei oo maksaa varsinkaan, jos avokki ei vedä juttua oikeuteen. Mutta moraalisesti ois oikein antaa jotain hyvitystä. - Bemuli
Laske paljonko auton hinnasta suhteessa sinä olet maksanut ja paljonko avovaimo. Esim. 1/2 osaa, 1/3 osaa... Ja avovaimolle kuuluu ainakin auton nykyarvosta se osuus mikä oli maksuosuuskin. Vaikka ei hän kyllä virallisesti auto omista, ei edes osaa siitä. Lähtökohtaisesti avoliitossa omaisuus on sen, jonka nimi seisoo paperissa. Huolimatta siitä kuka sen on maksanut. Mutta mieti haluatko käyttää tilaisuutta ja hyväkseksi ja olla itsekäs ahne kusipää.
Huvit sulla kyllä pullat on uunissa, kun olet saanut avovaimon maksamaan 9000 euroa autostasi ( lainan korot) ja ehkä jopa olet saanut verotuksessa autolainan korot vähennettyä, kun otit sen auntolainana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2246989Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271062- 75901
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48855Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61847Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733