Inhottava työharjoittelupaikka

........................

Olen ammattikoulussa ravintola-alalla ja suoritan tällä hetkellä työssäoppimisjaksoa. Olen ollu tätä ennen neljässä eri paikassa harjoittelemassa eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa. Niissä on aina mennyt hyvin.

Nykyisessä työpaikassani on varsinkin pari kunnon pahanilmanlintua. Yhdet ovat ottaneet minut silmätikukseen ja valittavat aivan kaikesta. Ymmärrän, jos neuvotaan aiheesta, mutta välillä tuntuu ihan uskottomalta. Aivan kuin hänellä olisi joku pakkomielle, että kaikki pitää tehdä kuten hän on aina tehnyt. Jos minua ei niin paljon ahdistaisi se työpaikka, niin pitäisin jopa naurettavana sitä, että eräs valituksen aihe oli se, miten avasin maitotölkin. Oikeasti. En tiedä, ehkä se sitten on taitolaji. Ehkä en osaa avata maitotölkkiä, kun minulle tultiin sanomaan, että ei maitotölkkiä avata noin. Siis sellaista ihan tavallista litran tölkkiä.

Minulle nipotetaan pikkumaisesti kaikesta. Jos olen laittanut leipäkorin paikalleen, niin tämä nainen siirtää sitä sentin taakse päin ja sanoo, että sen pitää olla tässä. Kaikkea tämän tyylistä on jatkuvasti.

Osa siellä heti tuhahtelee ja huokailee, kun pitää neuvoa minua jossain oikeassa asiassa. Esimerkiksi osa koneista tuolla on ollut erilaisia kuin koulussa tai muuten aikaisemmin käyttämäni ja olen joutunut pyytämään apua niiden käytössä. Opettajakin sanoi meille, että uudessa paikassa pitää aina kysyä neuvoa, jos on epävarma laitteista. Hän kertoi myös esimerkin, että itse aikoinaan hän oli epävarmuudestaan huolimatta mennyt yksin käyttämään jotain laitetta. Seuraavaksi sitten mentiinkin ambulanssilla sairaalaan tikkaukseen, kun kädestä repesi iho irti ja taidettiin siinä koittaa valtimoverenvuotoakin tyrehdyttää....

Ja aivan kuin minä voisin ilman kysymistä tietää kaikkia talon tapoja ja tyylejä tehdä asioita ja kun monissa asioissa tehdään vielä ihan eri tavalla kuin vaikka koulussa on opetettu.

Työpaikassa on muutenkin tosi huono ilmapiiri. Tänä aamuna ensimmäisenä paikalle tullessani juorupiiri kokoontui ja haukkui jotain selän takana. Siellä puhutaan oikeasti AINA pahaa siitä, joka ei ole paikalla, ja riidellään asioista.

Minun syykseni on myös laitettu niiden mokia. Helppohan se on opiskelijoita syyttää, kun ne eivät kuitenkaan osaa mitään...

Ahdistaa mennä tuonne työpaikalle. Tulee oikeasti tunne, ettei osaa mitään. Aina ennen olen todella tykännyt työharjoittelupaikoistani, mutta nyt tuntuu niin vastenmieliseltä koko paikka. Päivät tuntuvat loputtoman pitkiltä ja hirvittää ajatella, miten kauan sitä on vielä jäljellä.

Opettajalle en kehtaa sanoa, koska sitten se sanoisi siitä työpaikalle. Siellä kuitenkin kiellettäisiin koko asia ja laitettaisiin vain minun omaksi viakseni, ja sitten saisin vain hävetä.

Helpottaa sentään ajatus, että siellä ei tarvoitse olla kuin yksi jakso. Tiedänpähän ainakin, mihin työpaikkaan en ikinä tule menemään.

15

2173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...olkoon!

      Nimenomaan. Onneksi ei ole vakiduuni vaan tiedät, että pääset sieltä pois. Kerro meillekin, mistä kuppilasta on kyse, että tiedämme olla tulematta sinne kumpanakaan, työntekijänä tai asiakkaana?

      • TV:stä seurannut

        Tuli ensimmäiseksi mieleen Kotikadun ravintola, jossa on niin reippaita naisia töissä. Siellä en minä pärjäisi. En voi sietää Karinin tyyliä.


    • kertoa

      opettajallesi harjoittelupaikasta, useilla aloilla harjoittelupaikan voi myös vaihtaa. Jos tosiaan totta tuo, mitä kerrot, niin ei se palvele oppimistasi ja ammattissasi kehittymistä. TÖRKEÄÄ käyttäytymistä harjoittelupaikan työntekijoiden puolelta.

      Itse annoin avoimesti palautetta harjoittelupaikan työnohjaajasta, joka ei mielestäni soveltunut ollenkaan opiskelijaohjaukseen. Opettaja oli itsekin tietoinen asiasta, kun useita kertoja oli kyseisessä paikassa ollut opiskelijoita. Ei siinä sen kummempaa, kerroin myös kyseiselle ohjaajalle omia mielipiteitäni eikä kukaan minua tullut hirttämään. Toki kyseiseen paikkaan en halua koskaan töihin.

      Opiskelijat eivät ole lattialuuttuja, vaan nimen omaan oppimassa uutta - kysyminen on tärkeä osa harjoittelua. Luulisi tyhmempikin tuon tietävän - mut kaikki näköjään ei..

      • Suojelet muitakin

        Onko tämä paikka vasta valittu työharjoittelupaikaksi? Jos näin ei ole, kysy opelta, eikö siitä tosiaankaan ole ennen työharjoittelijat valittaneet? Jos se taas on vanha tuttu, niin siellä on tietysti jo valmiiksi odottamassa samat temput joka harjoittelijalle (paitsi mädistä mielistelijöistä siellä tykätään). Sano, että et kokenut itseäsi työharjoittelijana tervetulleeksi ja että työpaikalla tuntui olevan sairas ilmapiiri. Jos ei tätä työpaikkaa poisteta listalta, niin pyydä ainakin merkitsemään valituksesi ylös, että seuraava valittaja saa siitä uskottavuutta, ja sitten on jo useampi tapaus, kun asiaa viedään eteenpäin. Mielestäni koulun ei kannata ottaa yhteyttä tuohon työpaikkaan siinä mielessä, että vain palautetta annettaisiin, koska ei ilmapiiri siitä ole moksiskaan. Kannattaa kuitenkin kertoa työnjohdolle, miksi sinne ei harjoittelijoita enää tipu.


      • Kelju Kojootti
        Suojelet muitakin kirjoitti:

        Onko tämä paikka vasta valittu työharjoittelupaikaksi? Jos näin ei ole, kysy opelta, eikö siitä tosiaankaan ole ennen työharjoittelijat valittaneet? Jos se taas on vanha tuttu, niin siellä on tietysti jo valmiiksi odottamassa samat temput joka harjoittelijalle (paitsi mädistä mielistelijöistä siellä tykätään). Sano, että et kokenut itseäsi työharjoittelijana tervetulleeksi ja että työpaikalla tuntui olevan sairas ilmapiiri. Jos ei tätä työpaikkaa poisteta listalta, niin pyydä ainakin merkitsemään valituksesi ylös, että seuraava valittaja saa siitä uskottavuutta, ja sitten on jo useampi tapaus, kun asiaa viedään eteenpäin. Mielestäni koulun ei kannata ottaa yhteyttä tuohon työpaikkaan siinä mielessä, että vain palautetta annettaisiin, koska ei ilmapiiri siitä ole moksiskaan. Kannattaa kuitenkin kertoa työnjohdolle, miksi sinne ei harjoittelijoita enää tipu.

        Ei kannata. Jos kertoo, saa huonon maineen ja töiden saanti valmistumisen jälkeen voi hankaloitua.

        Ennemmin kannattaa keskustella aiempien siellä harjoittelussa olleiden kanssa, sekä sellaisten ihmisten kanssa jotka menevät harjoitteluun paikkaan myöhemmin. Kun kymmenen ihmistä on sitä mieltä, että paikka on huono, sitä ei enää yhden opiskelijan piikkiin tuosta vaan laitetakaan.


    • harjoittelijan rooli

      Olen sairaanhoitajaopiskelija AMK:ssa. Meillä on useita työharjoittelujaksoja. JOka ikisellä harjoittelujaksolla, joita olen suorittanut Sairaaloissa on vittumaisia hoitajia. Harjoitteluja on tuskaa käydä läpi kun on jatkuvan tarkkailun, nipotuksen, kritiikin ja arvostelun kohteena. Saa itkeä joka ilta kun töistä pääsee. Naisvaltainen ala kai tekee siitä sellaisen. Kai se on kun on opiskelija niin sitä saa kohdella ihan miten sattuu...

    • Miina!

      Koita pärjätä, äläkä mene enää uudestaan. Mainitse asiasta myös opelle etteivät muitakaan sinne lykkää.

      • kohta sh

        Itselläni on samanlaisia kokemuksia hoitoalan opiskelijan harjoittelupaikoista. Ohjaajia on monenlaisia. Osa heistä odottaa että teet työt heidän puolestaan (istuvat itse kansliassa ja odottavat opiskelijan vastaavan kelloihin) pistävät sinun tekemään likaiset työt puolestaan ja odottavat että olet vielä tosi innostunut kun olet paiskinut töitä (ilman ohjausta) osastolla ilman palkkaa. Ja sen päälle vielä kehtaavat valittaa. Ohjausta ei saa vaikka pyytää. Ja jos saa niin se ohjaaminen on lähinnä sitä että sanotaan että "tee näin" ja oletetaan että opiskelija osaa heti kaiken täydellisesti ja jos kysyy neuvoja niin kommentoidaan "mitä sä nyt tuollaista kysyt, eikö koulussa opeteta"! Jos opiskelija olisi jo ammattilainen niin ei hän varmaan tekisi monta viikkoa osastolla töitä ja kuuntelisi v*ttuilua ilman palkkaa, vai mitä?

        Harjoittelujaksolla opiskelija laitetaan töihin, ja kun opiskelija uskaltaa valittaa, hänelle annetaan huonot arvostelut koska on niin yhteistyökyvytön. Eli jos haluat päästä harjoittelun läpi, niin nielet kaiken paskan ja olet sitä alinta kastia ja hymyilet vielä päälle. Se on julma totuus.

        No, laita nämä ohjajaat sitten kärsimään kun olet heidän kolleega. ; )


    • 9+17

      Olen samaa mieltä kuin edelliset. Sinun kannattaisi antaa palautetta oppilaitoksellesi työharjoittelupaikasta. Palaute on AINA hyvä antaa totuudenmukaisena. Jos sinun palautteesi ei vielä johda mihinkään, enkä sen toisen tai kolmannen huonon palautteen jälkeen ko. paikkaa ei enää käytetä työharjoittelupaikkana. Vaikka työpaikoilla olisi kiire ja ilmapiiri mikä tahansa, heidän on ohjattava ja opastettava työharjoittelijaa, sitä varten he ovat sopimuksen oppilaitoksesi kanssa tehneet.

      Hups, nyt huomasin, että viestisi on jo viime vuodelta, mutta vastaisuudessa saman asian kanssa painiville tämä vastaus.

    • 18+6

      Ehdottomasti kannattaa kertoa pääopettajalle ko. asiasta.

      Esimerkkinä voin, kun olin harjoittelussa päiväkodilla ja minuakin AINA haukuttiin KAIKESTA, mutta hauskinta oli kun olin kuulemma pyyhkinyt erään tytön pyllyn väärin, ja eräs hoitsu sitten veti ko. tytön housut jalkoihin ja pyyhki sen pyllyn kaikkien nähden keskellä leikkihuonetta :/ En tiedä olisiko pitänyt itkeä, vaiko nauraa!

      Onneksi ei enää tarvitse enää harjoitteluihin mennä.

      • olisit pyytänyt apua

        minulla oli harjoittelupaikassa ongelmia alusta loppuun asti esimerkiksi työpaikan pomo oli koko ajan ärsyttävä ja kun meillä oli rento meininki niin tämä pomo tuli siihen ja sanoi jotain outoa meillä oli muutamia työntekijöitä jotka olivat tämän pomon ns takapuolen nuolijoita ja nämä olivat niin mielen kieli tälle pomolle nämä saattoivat saada extraa palkan päälle jokaisesta mielipiteen hyväksymisestä lisäksi tämä pomo katsoi minua HALVEKSIEN hän oli kertomansa mukaan jopa asunut ulkomailla hän saattoi tuoda ehkä juuri siitä tietystä maasta tämän rasismi käytöksen (PS: TÄMÄ TYÖPAIKKA OLI SENTÄÄN KUNNON KAUPPA TAI AINAKIN OLI SIITÄ POMON SANOIN OLI KIVA TAVATA HÄN OLISI VOINUT SANOA SIIHEN VIELÄ MUTTA VIELÄ PAREMPI KUN LÄHDET) lisäksi tällä pomolla ei ole aikaa ohjeistaa harjoittelijoita ja hän antoi ymmärtää että jokainen tässä kaupassa töitä tekevä työntekijä on aivan samaa mieltä MINUN KANSSANI tämä pomo ei ymmärrä sanaa HETI oikeasti HETI sanaa käytetään jos jotain tiettyä tehtävää ei tehdä määräaikaan mennessä mutta tämä pomo ei ymmärrä tätä HETI sanan käyttöä


    • kokemuksella123

      Törmäsin. Juu..ei ole Suomi kehittynyt tähän päivään saakka tässäkään asiassa. Miksi työpaikalla ollaan edelleen kateellisia. Olisivat saatana iloisia kun tulee auttavia käsiä. Tätä olen kuullut niin paljon hoitoalalta..niin paljon, että pari opiskelijaa suuttui työharjoittelupaikkoihin ja irtisanoivat itsensä koulusta. Sama on saatana kaupan ala...Ihan hermoon ottaa että ihmisiä kiusataan ja ei neuvota asioita. Hävetkää te pikkupomot tai jotka kuvittelette olevanne parempia kuin muut. Olen itsekin yhdellä työmaalla nuorena ollut, missä laitettiin harjoittelijat ja pätkäläiset itkemään. Itsekin jouduin tirauttamaan kerran, kunnes huomasin että niin oli tapana siellä. haistatin sitten pitkät paskat yhdelle, joka syyllisti meitä pätkäläisiä asiapapereiden sekaisin laitosta. En enää kestänyt kuulla vaan sanoin sille ämmälle että kuule, olemme laittaneet tasan tarkkaan paperit oikeaan paikkaan ja itse olet paperisi sotkenut. Vielä sanoin että turha tulla syyttelemään, ei me sentään mitä tahansa oteta vastaan syytöksiä mitä ei olla tehty. Olin niin raivoissani ja mieli kiehui. Kun tämä ämmä oli poistunut paikalta. Oli toinen harjoittelijatyttö korvat punaisena hiljaa. No mentiin sitten tauolle ja sanoin vielä yhden vakituisen työntekijän kuullen ihan selvällä suomen kielellä että turpaan annan kohta (syyttelijää) jos vielä tulee haukkumaan meitä. No se oli aika räväkkää minulta..ottaen huomioon että olin tuolloin hienostohelmojen kanssa verotoimistossa töissä. Ei minulle potkuja annettu, eikä varoitusta. Olinpa useamman kerran senkin jälkeen siellä pätkätöissä. Siellä oli muukin muutama kiusaaja, mutta sanoa pamautin ihan ääneen ja lopetin ne kiusaamiset lyhyeen. Tuo syyttäjänainen oli itse ystävällisyys sen jälkeen. Peräänkin soiteltiin tuosta työpaikasta, että tulenko töihin, mutta olin jo saanut vakkaripaikan muualta.
      Tästä on jo kauan, mutta älkää te nuoret antako polkea itseänne maahan vaan vaatikaa mielessänne normaalia kohtelua. Minua ihan inhottaa tällainen käytös ja en ikinä itse nuorta opastaessani alentuisi moiseen.

    • Pärjäämisiin

      Helvetin surullista kuultavaa. Itsekin nähnyt paljon eri tasoisia työpaikkoja. Surkeat ovat surkeita ja hyvät hyviä. Näin se vaan on ja hyvää joulua.

    • asfgjhkjds

      Kiusaajat todnäk. katkeria ja elämässään epäonnistuneita luusereita. Purkavat alemmuudentunnettaan sitten muihin. Vaikea keksiä muutakaan selitystä. Ei elämäänsä ja oloihinsa tyytyväisten tarvi kiusata ketään.

    • kysynaina

      Aina kannattaa kysyä jos tekee asiat omasta mielestä oikein mutta pomon mielestä väärin. Todennäköisesti saat neuvon tai perehtymiskansion tai malliesimerkin. Sitten vaan opettelee firman haluaman tavan ja tekee sen mukaan. Ja kannattaa kysyä, miksi leipäkorin asettaminen sentilleen on tärkeää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe