Kauheata urkumusiikkia!!

Musikaalinen....

Ajattelin kirjoittaa eräästä asiasta joka ärsyttää minua jossain määrin.
Aloitetaanpa tästä näin:
1.Suosikkiohjelmani on jo kauan ollut televisiossa keväisin tuleva American Idols - kilpailu.
Olen jo vuosia seurannut sitä ja ihmettelen aina sitä yhtä ja samaa: Mistä jotkut kilpailijat saavat ylipäänsä päähänsä osallistua tuohon kilpailuun kun heillä ei ole minkäänlaista lauluääntä?
Vastaus: Itsekritiikin täydellinen puuttuminen.

2. Tänään viimeksi olen kuunnellut suomalaisen popyhtyeen Nightwishin mahtavan hienoa melodista musiikkia.
3. Ja heti Nightwishin jälkeen pistin television päälle ja näin ykköseltä tulevan jumalanpalveluksen. Näin toki vain ne viimeiset minuutit mutta kiinnitin kuitenkin huomioni siihen kamalaan urkumusiikkiin joka tuli uruista. Se oli yksinkertaisesti kamalaa.

Ja tästä pääsen varsinaiseen asiaan: Olen myös aikaisemmin kuullut urkumusiikkia joka yksinkertaisesti on kamalaa meteliä ja urkupillien huutoa.
Ei se ole melodista ollenkaan eikä varmaankaan kukaan mene kirkkoon kuuntelemaan tuollaista kauheata meteliä.Pikemmin karkaavat.

Miten nämä kolme asiaa eli American Idols, Nightwish ja urkumusiikki liittyvät yhteen?

Ne liittyvät yhteen sillä tavalla että tuon kamalan urkumusiikin kohdalla on kyseessä sama ilmiö kuin American Idolsin eräiden kilpailijoiden kohdalla: Täydellinen itsekritiikin puuttuminen.
Luodaan ja soitetaan ' musiikkia ' joka kuulostaa yksinkertisesti kamalalta.

6

1223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutta pidän tavattomasti

      Urkumusiikista ja nimenomaa kirkkomusiikista oikeilla uruilla. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa Bachin Jesu meine freunde, tai toisenlaisesta urkumusiikista esimerkkinä Hendelin oopperasta Xerxes largo osa.
      Nightwish on hyvin heppoista kuultavaa ja arvaan että kirjoittajakin on alle kolmekymppinen ehkäpä alle kaksikymmpinenkin, jonka musiikillinen maku alkaa vasta kehittyä.

      • Varten nuo kaksi

        Esitystä, voit halutessasi katsella ja kuunnella ne you-tubesta: Handel, largo from xerxes ja Bach, Jesu meine freunde, kerro sitten kävikö urkumusiikki korvillesi ja löytyikö niistä melodiaa?


      • viestini ihan
        Varten nuo kaksi kirjoitti:

        Esitystä, voit halutessasi katsella ja kuunnella ne you-tubesta: Handel, largo from xerxes ja Bach, Jesu meine freunde, kerro sitten kävikö urkumusiikki korvillesi ja löytyikö niistä melodiaa?

        väärin.
        Tai sanotaan näin että en osannut kirjoittaa tarpeksi selvästi mitä itse asiassa tarkoitin.
        Kaunista urkumusiikkia on olemassa. Kyllä. Olen täsmälleen samaa mieltä.
        Paitsi kaunista urkumusiikkia niin on olemassa myös ERITTÄIN kaunista urkumusiikkia.
        Näin pitkälle olen täysin samaa mieltä.

        Mutta se mitä tarkoitin oli että on olemassa
        varsinkin uutta urkumusiikkia joka on yksinkertaisesti kamalaa.
        Eli on olemassa erittäin kaunista urkumusiikkia ja sitten on olemassa erittäin kamalaa urkumusiikkia.
        Ja se jota kuulin tuon jumalanpalveluksen lopussa oli sitä kamalaa. Ei ollut melodista ollenkaan.

        Ja se joka arvasi että olen alle 30, tai jopa alle 20 arvasi täysin pieleen.
        Olen yli 60 jo. JA tykkään Nightwishista mutta en kauheasta urkumusiikista.


      • Jokutäällämoivaan
        viestini ihan kirjoitti:

        väärin.
        Tai sanotaan näin että en osannut kirjoittaa tarpeksi selvästi mitä itse asiassa tarkoitin.
        Kaunista urkumusiikkia on olemassa. Kyllä. Olen täsmälleen samaa mieltä.
        Paitsi kaunista urkumusiikkia niin on olemassa myös ERITTÄIN kaunista urkumusiikkia.
        Näin pitkälle olen täysin samaa mieltä.

        Mutta se mitä tarkoitin oli että on olemassa
        varsinkin uutta urkumusiikkia joka on yksinkertaisesti kamalaa.
        Eli on olemassa erittäin kaunista urkumusiikkia ja sitten on olemassa erittäin kamalaa urkumusiikkia.
        Ja se jota kuulin tuon jumalanpalveluksen lopussa oli sitä kamalaa. Ei ollut melodista ollenkaan.

        Ja se joka arvasi että olen alle 30, tai jopa alle 20 arvasi täysin pieleen.
        Olen yli 60 jo. JA tykkään Nightwishista mutta en kauheasta urkumusiikista.

        Olipas harvinaisen hauska ei provo, vaikka provoksi epäilen. :D Eikös ihan missä vain musiikin lajissa ole erittäin huonoa ja erittäin hyvää materiaalia ja myös siltä väliltä? Aivan kuten ihan kaikissa asioissa, on erittäin hienoja taloja ja on erittäin kamalia taloja yms yms yms.

        Nightwishiin en ota muuta kantaa kuin täysin loppuun kaluttua tuubaa nykyään


    • Jukka

      Kirjoittaja musikaalinen. Tarkoittaako sinulle musikaalisuus sitä että kuuntelet nightwishiä:D:D musikaalisuuteen kuuluu mielestäni se että osataan tulkita musiikkia siltä kannalta mihin se on alunperin tarkoitettu:D jos sinun mielestä urkumusiikki on kamalaa, niin otappa selvää mitä teemaa säveltäjä on ajanut takaa ja mieti sitten mitä kirjoitat:D Pelkkä musiikin kuuntelu ja yhden soittimen soittaminen ei tuo musikaalisuutta. olet ehkä hyvin harjoitellut soitinta tai tykkäät vain jostain bändistä mutta oletko silloin musikaalinen:D ET!

      • tietäväinen...

        En minäkään, 60 , kaikesta urkumusiikista pidä. Hyvin soitetusta kyllä. Siihen päälle sydämellä laulantaa, niin hienoa on. Ja soraäänet mahtuvat joukkoon!
        Ammattilaisten musiikkimaku ja -kokemus ovat asia erikseen. Makuasioita, joista ei kannata kiistellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe