imago + auto myynti/konsultointi/edustustyössä?

Nimetön

Koska äitini, mummoni ja tyttöystäväni kertovat minulle, ettei myyntiedustus/konsultointityössä edustajan autoa koskaan nähdä, ja jos nähdään, niin sen merkillä, mallilla tai iällä ei ole mitään merkitystä, aion selvittää asian perinpohjaisesti.

Teen siis tutkielmaa työsuhdeautoista sekä tietenkin omista autoista, lähinnä siitä miten ne vaikuttavat nykypäivänä itse kuskin imagoon. Vielä 80- ja 90-luvulla "auto teki miehen" tai jotain sinnepäin, nykypäivänä raja lienee hivenen häilyneen, jos olen oikein ymmärtänyt.

Minkälaisen kuvan sinulle antaa, jos (esimerkiksi) IT- tai ICT-alan konsultti, myyntipäällikkö tai muu edustaja rantautuu yrityksesi pihalle..

a) vanhalla 90-luvun autolla, mitä on hieman tuunattu

b) uudella urheiluautolla

c) uudella, isolla perheautolla

d) uudella, pienellä ja edullisimmasta päästä olevalla autolla

Mitä ajattelet? assioituuko mieleesi esimerkiksi "ahaa, urheiluauto, tälle maksetaan liikaa" tai "minkähän vuoksi tuolla on noin pieni ja halpa auto" .. "puku päällä, mutta 90-luvun amisauto, jossain pitää olla jotain vikaa".

Minkälainen auto olisi sinusta paras edustustyöhön?

Pätevätkö edelleenkin samat vanhat säännöt auton edustavuuden suhteen, korreloivatko nämä suoraan edustajan ja yrityksen imagoa?

Millä autolla sinä ajat ja mikä on ammattisi?

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)

ps. omasta mielestäni auton pitäisi olla siisti, suhteellisen uusi, edustava mutta ei yliampuva. Ehkä n. 30t euron hintaluokkaa.

17

3423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajelin 12 vuotta

      uuden karheilla autoilla.Oli Isoa peugeottia,Citroeeniä C:sta ja saabia. Eli 30-40,000 autoilla.Ehkä olen kasvanut.Ajelen edelleen uusilla autolla(omilla) mutta halvoilla.Ei tunnu missään paitsi että rahaa olen säästänyt.Käytännössä autonoi maksaa nykyään työnantaja ja omistaja olen silti minä.

      • Nimetön

        Eli sulle tulee ajoa sitten sen verran, että maksat mukavan auton niillä.

        Ihmeen vähän on porukka tähän vastannut, mahtaako olla niin, ettei kenelläkään ole mitään sanottavaa vai valitsinkohan aivan väärän palstan..

        Juttu on niin, että minäkin voisin hankkia oman uuden auton, mutta kilometrejä ei vain tule niin paljoa että sellainen kannattaisi hankkia. Sitten tulee juuri tuo edustavuus esille.


    • Mie vuan

      a) vanhalla 90-luvun autolla, mitä on hieman tuunattu:
      - riippuu, mitä tarkoittaa "hieman tuunattu"
      - autosta ja ajajasta riippuen herättää hilpeyttä tai hyväksyvää kunnioitusta.

      b) uudella urheiluautolla
      - jos kyseessä on joku uudehko Porsche tai muu kallis auto, tulee kieltämättä mieleen, että maksammeko tuolle liikaa
      - Joku vanhempi Alfa Romeo kertoo tyylitajusta
      - Paremman luokan perheauton hintainen, hieman urheilullinen menopeli kertoo, että paljon ajetaan ja siksi valitaan ajoon tehty auto

      c) uudella, isolla perheautolla:
      - tämä nyt ei herätä mitään

      d) uudella, pienellä ja edullisimmasta päästä olevalla autolla:
      - eikä tämä

      • ike.ope

        a) isompaa rööriä, mauttomia aluvanteita, tummennettuja takaikkunoita, mustaksi maalattua maskia

        b) vaikka Nissan 350Z, mitäs sellainen herättää?
        - kommenttina mainittakoon, että vanhempi Alfa herättää itse asiassa tuota kohdassa a mainitsemaasi hilpeyttä ja ehkä sääliä, varsinkin jos kysymyksessä on työauto (kokemusta on näistä Italian ihmeistä ja niiden hajoamisesta, sekä varaosien tilaamisesta puolen vuoden toimitusajalla)

        c ja d) neutraaleja taitavat olla..

        Vielä vikasta kohdasta. Eikö se tosiaan herätä mitään luuloja, jos päällä on puku, edustus on muuten kunnossa mutta auto on se kaikista halvin mahdollinen. Eikö silloin ajattele, että eihän tuo kaveri voi konsultoida tai myydä jotain teknisesti hienoa?


      • nyt vähän
        ike.ope kirjoitti:

        a) isompaa rööriä, mauttomia aluvanteita, tummennettuja takaikkunoita, mustaksi maalattua maskia

        b) vaikka Nissan 350Z, mitäs sellainen herättää?
        - kommenttina mainittakoon, että vanhempi Alfa herättää itse asiassa tuota kohdassa a mainitsemaasi hilpeyttä ja ehkä sääliä, varsinkin jos kysymyksessä on työauto (kokemusta on näistä Italian ihmeistä ja niiden hajoamisesta, sekä varaosien tilaamisesta puolen vuoden toimitusajalla)

        c ja d) neutraaleja taitavat olla..

        Vielä vikasta kohdasta. Eikö se tosiaan herätä mitään luuloja, jos päällä on puku, edustus on muuten kunnossa mutta auto on se kaikista halvin mahdollinen. Eikö silloin ajattele, että eihän tuo kaveri voi konsultoida tai myydä jotain teknisesti hienoa?

        Eihän se mitään myy sillä autollaan ,vaan liikkuu paikasta toiseen. Kyllä ihmiset on idiootteja, kun kuvittelee että heidän oma arvonsakin nousee kun ajelee "hienolla" autolla.

        Ilmankos citymaastureilla ajelevat juntitkin kuvittelee, että heidän autonsa herättää kunnioitusta liikenteessä.


      • Nimetön
        nyt vähän kirjoitti:

        Eihän se mitään myy sillä autollaan ,vaan liikkuu paikasta toiseen. Kyllä ihmiset on idiootteja, kun kuvittelee että heidän oma arvonsakin nousee kun ajelee "hienolla" autolla.

        Ilmankos citymaastureilla ajelevat juntitkin kuvittelee, että heidän autonsa herättää kunnioitusta liikenteessä.

        Tätä mnä ajoinkin takaa, eli kantaa on monenlaista, toiset ovat jyrkästi hienoja autoja vastaan ja toiset halpojen puolesta jne. Itsehän liikun tuolla vanhalla ja pelkään sitä, että siitä olisi tuota imagollista heikkoutta tiedossa. Autolla ei myydä mitään, mutta aivan paska auto kertoo jotain, ainakaan se ei menestyksestä kerro, kuten myös urheiluautolla ajo puolestaan pistää ihmettelemään maksaako sitä liikaa jne.


    • ottaa

      c:n tai d:n, miksi haaskata työllä tienattua rahaa johonkin kalliiseen autoon?
      C:nkin ottaisin vain siinä tapauksessa, että tarvitsisin paljon tilaa tai esim. vetoauton.

    • jotakin!

      Vauhdikkaasti pihaan kurvaavasta Audista tietää heti, että asialla on vikisevä hinttarimainen myyntipelle, jolle oma napa tärkeintä maailmassa.

      • Nimetön

        Aika radikaali mielipide :)

        Ihan totta puhut. Riippuu tietysti täysin siitä myyjästä, mutta jos kysymyksessä on se vikisevä hinttarimainen myyntipelle, se audikin sitten ketuttaa entistä enemmän.


    • tähän

      Kohta kohdalta:

      a. Todennäköisesti autoharrastaja. Ei vielä päässyt täysin teineidestä eroon koska tuunattu. Kaupat todennäköisesti syntyisi.

      b. Auto tärkeämpi kuin työ. Ei tunne alaansa. Ammattitaito nolla. Ei kauppoja.

      c. Auton kokoon syy ehkä uskonnossa. Paljon lapsia tarvitsee ison auton. Ei varaa ostaa tarvitsemaansa autoa. Ehkä kaupat.

      d. Järkevä autoilija. Ajaa omalla autolla. Työ tärkeämpi kuin hieno ajokki. Todennäköiset kaupat.

      • Nimetön

        d. voi herättää sinänsä ihmetystä, että miksi ajetaan todella halvalla autolla, yleensä jo halpojen autojen ergonomia työautona on verrattavissa todella huonoon työtuoliin ja meteliin työpaikalla, jne.

        Tästä syystä pitäisin kohtaa d. huononpana kuin kohtaa a. koska jälkimmäinen menisi sinne harrastuneisuuden puolelle, edellyttäen että auto ei olisi mauton.

        Kohdan c. kommenttisi ovat todella fiksuja.

        Kohtaan b. no, en tiedä. Mitähän tuossa alkuperäisessä oli. Kyllä auto saa edustava olla, mutta ei suinkaan sieltä mallisarjan kalliimmasta päästä.

        Olen jokseenkin päätynyt siihen, että auto voi olla edullinen merkki, mutta hyvällä tekniikalla (isolla moottorilla ja hyvällä varustuksella tms) tai sitten vaikka mersu, bemari tai audi, mutta mieluiten mallisarjan halvin ja ensisijaisesti 2-3 vuotta vanha, ei uusi. Neutraalein ja ehkä paras vaihtoehto olisi varmaan Golf hyvällä tekniikalla, mutta merkit ja hileet pois karsimalla (ei mitään 18" aluvanteita) tai Seat, tai Skoda.. jne., miksei muutkin.

        Kai se ydin-idea tässä on neutraalius, ettei ärsytä ketään suuntaan tai toiseen!


    • zz-top

      Lähes kaikilla asiakkailla/neuvottelukumppaneilla on nykyisin kohdan C) mukainen iso perheauto. Urheiluautoa tai todellista loistoautoa näkee meidänkin pihassa yllättävänkin harvoin. Tuolloin kyseessä on jonkun ison firman pomomies, joka on neuvottelukäynnillä. Tai tunnettu autofriikki, esim. elinikäinen bmw-mies. Tosin useimpien asiakkaitten tms autoa ei tosiaan tule ikkunasta kurkittua.

      Täytyy sanoa, että jos nykyisin vaikka lentää toiselle puolelle maata ja siitä pitää jatkaa jokun kyydissä 100 km, niin ei se 90-luvun 323 jaksa oikein nostattaa mieltä. Mieluummin silloin saisi auto olla vähän edustavampikin.

      Kaveri sanoi, että heidän firmassa kaikki pomotkin ajelee bemarien sijasta nykyään avensiksilla. Porukasta ei enää haluta erottua, pari vuotta on ollut matalan profiilin aikaa. Yksi tuttu asiakaspuolen pomo sanoi ihan samalla tavalla, välttää kuulemma ärsyttämästä isossa puulaakissa alaisiaan tai asiakkaita ja ajelee vain isohkolla japsilla.

      Monilla kuitenkin se folkkari vaidetaan jossain välissä audiin.

      Oma koulutus: akateeminen. Asema: väliportaan pomo/konsultointi.
      Itsellä on tila-auto perheen vaatimusten vuoksi, noin 30 t hintaluokkkaa. Jos saisin itse valita millä ajelen eli vaimo ei päättäisi, niin kävisin tila-auton vastakohtana testaamassa jotain x-typen jaggea tms.

    • tosi paljon

      työssäni (työ-ajot 45-50tkm ja muut ajot n 25tkm ) ja työnantajani vaatii että ajan firman autolla niin valitsen ison auton. Ajan nyt tämän vuoden mallia olevalla Volvo XC70. Jos saisin ajaa omalla niin valitsisin ilman muuta pienemmän auton. Tai ainakin paljon halvemman. Nyt joudun maksamaan nettona veroa n 700 euroa täysautoedusta. Mutta omalla ja km-rahoilla pitäisin auton melkein ilmaiseksi. Jo tuolla verolla kuolettaisin lainaa vaikka kuink paljon.
      Mutta tärkeintä ja ehkä vastaus kysymykseesi, niin auto herättää aina kateutta asiakkaissa ja siksi en koskaan aja kovin lähelle ovea tai ikkunan alle. Asiakkaan eka huomio ei saa olla minun auto.

    • mutta ei välttämättä kaikialla

      Suomessa pelätään kateutta eikä onnistumista saa liikaa näyttää ulospäin. "jol onni on,se kätkeköön" tai jotain sinnepäin.

      Mutta eipä tarvitse kuin mennä veden yli joko itään tai länteen, alkaa autokalusto muuttumaan.
      Saksassa ei ole mikään ihme että työsuhdeautot
      ovat kaikki A6:sia tai BMW5-sarjaa. Tukholmassakin näkyy "business miehiä" jotka ajavat upeilla urheiluautoilla. Onhan sitä Suomessakin jonkun verran, vaikkapa pankkiiri ja asianajaja -puolella.

      Perus keskijohto/ylempijohto, juuri Avensis tai Mondeo/Passat -tyyppinen auto farkkuna ja päällä tumman harmaa/musta puku, vaalea sininen paita ja solmio ei liian räväkkä. Massaa ja ettei liikaa aiheuta toisissa ihmettelyä.

    • asiakas ei ole oikeassa

      Riippuu missä päin suomea liikut. Pk-seudulla oikeastaan mikään auto ei herätä ihmetystä (no, ferrari tietenkin).

      Itse ajelin vuosi 90-luvun teiniritsalla. Se herätti lähinnä hiljaista sympatiaa.

      Nyt uusi perusfarkku ei sytytä ketään!

      a) vanhalla 90-luvun autolla, mitä on hieman tuunattu:

      Ei missään tapauksessa saa olla tuunattu, vie uskottavuuden.

      b) uudella urheiluautolla

      Outoa, itse ajattelen heti että poikamies (sinkkutyttö), ei lapsia, liikaa henkilökohtaista rahaa käytössä.

      c) uudella, isolla perheautolla

      Hah...ei yhtään mitään.

      d) uudella, pienellä ja edullisimmasta päästä olevalla autolla

      Pihi. Laskee lidlissä ostokset sentin tarkkuudella. Kirjanpitohenkinen, hiustenhalkoja tai vihreä aktivisti.


      Minkälainen auto olisi sinusta paras edustustyöhön?

      Siisti perussedan. Farkun miellän pölyimurikauppiaan autoksi.

      Pätevätkö edelleenkin samat vanhat säännöt auton edustavuuden suhteen, korreloivatko nämä suoraan edustajan ja yrityksen imagoa?

      Kyllä. Mutta kengät ja kello kertovat paljon enemmän. Suomalaisilla on uskomattoman typeriä kenkiä (kuten ruskeat nuhruiset reinohenkiset mustan puvun kanssa) ja kelloja (puku muovinen suunto tai jumalattoman suuri sukelluskello).

      Englannissa asuessani ko. yhdistelmiä ei nähnyt koskaan. Mutta mehän ollaan käytännöllisiä insinöörejä.

      • minä tässä vain

        on totta että riippuu valtavasti missä Suomea ollaan, Helsingissä liikkuu kaikenlaisia autoja ja jos vaikka menet Erottajan parkkiin katsomaan millaisia autoja sieltä löytyy päivisin...

        mutta,
        b) uudella urheiluautolla
        Outoa, itse ajattelen heti että poikamies (sinkkutyttö), ei lapsia, liikaa henkilökohtaista rahaa käytössä.
        - oudosti ajattelet, "liikaa rahaa käytössä"
        siis joku on sinkku ja satsaa itseensä, miten niin LIIKAA? Pitäisikö sinkulla olla vähemmän?

        "Farkun miellän pölyimurikauppiaan autoksi. "

        tämä on vielä oudompi kommenti! Monien autojen myynnistä 50-70% on farkkuja,mm. Volvolla ja Audilla niin eiköhän se ole juuri perheellisen normiautomalli, ja juuri sillä pystyy olemaan "tavis". Lapsia ne asiakkaatkin vie sekä harrastaa niin miksei myyjäkin?!


      • kunhan se on
        minä tässä vain kirjoitti:

        on totta että riippuu valtavasti missä Suomea ollaan, Helsingissä liikkuu kaikenlaisia autoja ja jos vaikka menet Erottajan parkkiin katsomaan millaisia autoja sieltä löytyy päivisin...

        mutta,
        b) uudella urheiluautolla
        Outoa, itse ajattelen heti että poikamies (sinkkutyttö), ei lapsia, liikaa henkilökohtaista rahaa käytössä.
        - oudosti ajattelet, "liikaa rahaa käytössä"
        siis joku on sinkku ja satsaa itseensä, miten niin LIIKAA? Pitäisikö sinkulla olla vähemmän?

        "Farkun miellän pölyimurikauppiaan autoksi. "

        tämä on vielä oudompi kommenti! Monien autojen myynnistä 50-70% on farkkuja,mm. Volvolla ja Audilla niin eiköhän se ole juuri perheellisen normiautomalli, ja juuri sillä pystyy olemaan "tavis". Lapsia ne asiakkaatkin vie sekä harrastaa niin miksei myyjäkin?!

        Audi. Ihmiset joilla ei ole Audia eivät pärjää elämässä, saati sitten konsultteina. Toisinsanoen ilman Audia et ole uskottava.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1463
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1274
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1271
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1144
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      1009
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1002
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      272
      913
    Aihe