JEESUKSEN ENSIMMÄISET OPETUSLAPSET
Joh. 1:35-51
(Rinnakkaistekstit: Matt. 4:18-22, Mark. 1:16-20, Lk. 5:1-11)
--
1:35 Seuraavana päivänä Johannes taas seisoi siellä ja kaksi hänen opetuslapsistansa.
1:36 Ja kiinnittäen katseensa Jeesukseen, joka siellä käveli, hän sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa!"
1:37 Ja ne kaksi opetuslasta kuulivat hänen näin puhuvan ja seurasivat Jeesusta.
1:38 Niin Jeesus kääntyi ja nähdessään heidän seuraavan sanoi heille: "Mitä te etsitte?" He vastasivat hänelle: "Rabbi" - se on käännettynä: opettaja - "missä sinä majailet?"
1:39 Hän sanoi heille: "Tulkaa ja katsokaa". Niin he menivät ja näkivät, missä hän majaili, ja viipyivät hänen tykönään sen päivän. Silloin oli noin kymmenes hetki.
1:40 Andreas, Simon Pietarin veli, oli toinen niistä kahdesta, jotka olivat kuulleet, mitä Johannes sanoi, ja seuranneet Jeesusta.
1:41 Hän tapasi ensin veljensä Simonin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet Messiaan", se on käännettynä: Kristus.
1:42 Ja hän vei hänet Jeesuksen tykö. Jeesus kiinnitti katseensa häneen ja sanoi: "Sinä olet Simon, Johanneksen poika; sinun nimesi on oleva Keefas", joka käännettynä on Pietari.
1:43 Seuraavana päivänä Jeesus tahtoi lähteä Galileaan; ja hän tapasi Filippuksen ja sanoi hänelle: "Seuraa minua".
1:44 Ja Filippus oli Beetsaidasta, Andreaan ja Pietarin kaupungista.
1:45 Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista".
1:46 Natanael sanoi hänelle: "Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?" Filippus sanoi hänelle: "Tule ja katso".
1:47 Jeesus näki Natanaelin tulevan tykönsä ja sanoi hänestä: "Katso, oikea israelilainen, jossa ei vilppiä ole!"
1:48 Natanael sanoi hänelle: "Mistä minut tunnet?" Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Ennenkuin Filippus sinua kutsui, kun olit viikunapuun alla, näin minä sinut".
1:49 Natanael vastasi ja sanoi hänelle: "Rabbi, sinä olet Jumalan Poika, sinä olet Israelin kuningas".
1:50 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sentähden, että minä sanoin sinulle: 'minä näin sinut viikunapuun alla', sinä uskot. Sinä saat nähdä suurempia, kuin nämä ovat."
1:51 Ja hän sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: te saatte nähdä taivaan avoinna ja Jumalan enkelien nousevan ylös ja laskeutuvan alas Ihmisen Pojan päälle."
Jeesuksen ensimmäiset opetuslapset, Joh. 1:35-51
17
396
Vastaukset
Jeesus kutsuu ensimmäiset opetuslapsensa.
Heidän joukossaan oli Simon (Pietari), hänen veljensä Andreas sekä Sebedeuksen pojat Jaakob ja Johannes (Matt.4:18-22, Mark. 1:16-20, Lk. 5:1-11).
Jeesuksen ensimmäisinä opetuslapsina mainitaan aina veljesparit Andreas-Pietari, Jaakob-Johannes.
He kaikki olivat kalastajia ja tavallisia kansanmiehiä. He olivat heti valmiina jättämään työnsä ja seuraamaan Jeesusta.
Jeesuksen persoonan valtava vaikutus ynnä se seikka, että Jeesus osoittautui sydänten tutkijaksi (47-50) sai aikaan sen, että opetuslapset lähtivät seuraamaan Jeesusta ja todistamaan muillekin hänestä (41,45).
He syttyivät innosta Jeesuksen seurassa ja sytyttivät puolestaan toisiakin.
Juuri samaiset apostolit Pietari, Jaakob ja Johannes olivat mm. todistamassa Jeesuksen kirkastumisen (Matt. 17:1) ja monia muita tapahtumia Jeesuksen toiminnasta. Paavali kertoo, että heitä pidettiin alkuseurakunnan ”pylväinä” (Gal. 2:6).
Jeesus saarnasi evankeliumia. Tämän tehtävän Hän antoi myös seuraajilleen.
Ennen ylösnousemistaan taivaaseen Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ” Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Matt. 28:19,20).Virsi 178
--
1. Myös isämme uskoivat ennen
ja kylvivät, leikkasivat.
Me saarnaamme aikojen mennen
kuin isämme saarnasivat;
”On täyttynyt aika,
sen soi Jumala,
on lähellä Kristuksen valtakunta.
Siis kääntykää, nöyrtykää parannukseen
ja suostukaa armahdukseen”.
2. Kun Herramme tietänsä kulki,
niin tultansa tartutti hän.
Hän tuo vielä toivonsa julki:
”Sen tahtoisin taas syttyvän”.
Hän Henkensä meillekin lahjoittaen
myös tehtävän antoi niin vastuullisen:
”Nyt menkää ja kaikille julistakaa
jo sanaani pelastavaa”.- .muualta
entiseen koska juutalaiset eivät olleet kiinnostuneita Jeesusliikkestä, ei sen opettajan eläessä ja vielä vähemmän hänen kuoltuaan.
Ensin "Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten."
"Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan annettuaan heille ohjeet: "Älkää menkö vierasheimoisten keskuuteen älkääkä mihinkään Samarian kaupunkiin.6 Sen sijaan menkää Israelin kansan eksyneiden lampaiden luo" ja
"Kun teitä yhdessä kaupungissa vainotaan, paetkaa toiseen. Totisesti: te ette ehdi käydä kaikissa Israelin kaupungeissa ennen kuin Ihmisen Poika tulee".Kaupunkeja tuohon aikaan oli vain muutama ja kapinan jälkeen enää yksi tai kaksi.Pakko oli ruveta leviämään koiranpenikkojen maille ja muuttaa koko oppi. .muualta kirjoitti:
entiseen koska juutalaiset eivät olleet kiinnostuneita Jeesusliikkestä, ei sen opettajan eläessä ja vielä vähemmän hänen kuoltuaan.
Ensin "Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten."
"Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan annettuaan heille ohjeet: "Älkää menkö vierasheimoisten keskuuteen älkääkä mihinkään Samarian kaupunkiin.6 Sen sijaan menkää Israelin kansan eksyneiden lampaiden luo" ja
"Kun teitä yhdessä kaupungissa vainotaan, paetkaa toiseen. Totisesti: te ette ehdi käydä kaikissa Israelin kaupungeissa ennen kuin Ihmisen Poika tulee".Kaupunkeja tuohon aikaan oli vain muutama ja kapinan jälkeen enää yksi tai kaksi.Pakko oli ruveta leviämään koiranpenikkojen maille ja muuttaa koko oppi.Matt. 10:6
"...vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö".
--
OPETUSLASTEN LÄHETTÄMINEN
Mark.6:7-13
---
6:7 Ja hän kutsui tykönsä ne kaksitoista ja alkoi lähettää heitä kaksittain ja antoi heille vallan saastaisia henkiä vastaan.
6:8 Ja hän sääti heille, etteivät saaneet ottaa matkalle muuta kuin ainoastaan sauvan; ei leipää, ei laukkua, ei rahaa vyöhönsä.
6:9 He saivat kuitenkin sitoa paula-anturat jalkaansa; "mutta älkää pukeko kahta ihokasta yllenne".
6:10 Ja hän sanoi heille: "Missä tulette taloon, jääkää siihen, kunnes lähdette pois siltä paikkakunnalta.
6:11 Ja missä paikassa teitä ei oteta vastaan eikä teitä kuulla, sieltä menkää pois ja pudistakaa tomu jalkojenne alta, todistukseksi heille."
6:12 Niin he lähtivät ja saarnasivat, että oli tehtävä parannus.
6:13 Ja he ajoivat ulos monta riivaajaa ja voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät.
--
Apostolien tärkein tehtävä oli saarnata parannusta aivan samoin kuin Johannes Kastajan (1:4), Jeesuksen (1:15) ja myöhemmin jokaisen hengellisen liikkeen.
Apostolien saarnaan liittyi, kuten Jeesuksellakin, voimatyöt.
Markuksen evankeliumissa on riivattujen parantaminen huomattavalla sijalla (7,13).
Jeesus lähetti opetuslapsensa pareittain. Yhteistoiminta on tueksi (vrt. rukous; Matt.18:19,20).
Mukaan ei saanut ottaa leipää, laukkua eikä rahaa, ainoastaan sauvan (8). Erityisesti Herran työssä ajalliset murheet ovat haitaksi. Edeltäpäin oli turhaa huolehtia huomisesta ja näin jakaa sydämensä kahtaalle. Herran huolenpitoon sai luottaa silloin niin kuin tänäänkin. ”Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa." (Matt. 6:34).
Jos jossain heitä ei oteta vastaan eikä heitä kuulla, niin silloin sieltä on lähdettävä pois ja ”puhdistettava tomukin jalkojensa alta”(11). Näin ”evästettynä” opetuslapset lähtivät saarnamatkoilleen (12)..muualta kirjoitti:
entiseen koska juutalaiset eivät olleet kiinnostuneita Jeesusliikkestä, ei sen opettajan eläessä ja vielä vähemmän hänen kuoltuaan.
Ensin "Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten."
"Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan annettuaan heille ohjeet: "Älkää menkö vierasheimoisten keskuuteen älkääkä mihinkään Samarian kaupunkiin.6 Sen sijaan menkää Israelin kansan eksyneiden lampaiden luo" ja
"Kun teitä yhdessä kaupungissa vainotaan, paetkaa toiseen. Totisesti: te ette ehdi käydä kaikissa Israelin kaupungeissa ennen kuin Ihmisen Poika tulee".Kaupunkeja tuohon aikaan oli vain muutama ja kapinan jälkeen enää yksi tai kaksi.Pakko oli ruveta leviämään koiranpenikkojen maille ja muuttaa koko oppi..muualta:
"Kun teitä yhdessä kaupungissa vainotaan, paetkaa toiseen. Totisesti: te ette ehdi käydä kaikissa Israelin kaupungeissa ennen kuin Ihmisen Poika tulee".
--
Jeesus sanoi omankin tietonsa rajoitetuksi tulemuksestaan.
(Matt. 24:36, Mark. 13:32).
IHMISEN POJAN TULEMINEN
Mark.13:24-32 (Rinnakkaisteksti: Matt.24:29-36)
--
13:24 Mutta niinä päivinä, sen ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa,
13:25 ja tähdet putoilevat taivaalta, ja voimat, jotka taivaissa ovat, järkkyvät.
13:26 Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella.
13:27 Ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valittunsa neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan taivaan ääreen.
13:28 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: Kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
13:29 Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
13:30 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat.
13:31 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
13:32 Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.
-
Herran päivään eli Jeesuksen tuloon liittyy suuret luonnonilmiöt.
Silloin taivaan voimat ja kappaleet järkkyvät (24,25).
Puhe liittyy V.T:n kuvauksiin; Es.13:10, Hesekiel 32:7,8, Jooel 2:10,31, 3:15,16, Sef. 1:15, Samoin Apt. 2:20, Ilm. 6:12-14.
Jeesuksen tulemus näkyy selvästi, kuten taivaaseen menokin (Apt. 1:11).
Samoin kuin pilvi peitti hänet mennessä (Apt.1:9),on pilvi seuraava häntä myös tullessa (26). Pasunat kaikuivat Siinailla (2. Moos. 19:16). Samoin tapahtuu Herran tullessa (1. Tess.4:16, 1.Kor.15:52).
Enkelit kokoavat, niin kuin kypsä vilja kootaan, hajallaan olevat valitut, jotka ovat kestäneet suuren ahdistuksen ja eksytykset (27).
Merkeistä huolimatta Jeesuksen tulemuksen tarkkaa ajankohtaa ei tiedä kuin ainoastaan Isä (32). Tässä yhteydessä on hyvä muistaa Nooan päiviä ja vedenpaisumusta (1. Moos. 6. ja 7. luvut , Luuk. 17:26-27, 1.Piet. 3:20, 2.Piet. 3:5,6).
Katsomalla viikunapuuta (Israelia) ja kaikkia puita (muita kansoja) ( Lk 21:29) voimme päätellä, että Jeesuksen tulo on lähellä, oven edessä.
Jeesus on edellä kertonut , että Herran tulolla on merkkinsä. Silti ”se päivä” voi yllättää monet, jotka eivät valvo (1.Tess.5:2,3).- Diana-ad-rem
Tapio522 kirjoitti:
.muualta:
"Kun teitä yhdessä kaupungissa vainotaan, paetkaa toiseen. Totisesti: te ette ehdi käydä kaikissa Israelin kaupungeissa ennen kuin Ihmisen Poika tulee".
--
Jeesus sanoi omankin tietonsa rajoitetuksi tulemuksestaan.
(Matt. 24:36, Mark. 13:32).
IHMISEN POJAN TULEMINEN
Mark.13:24-32 (Rinnakkaisteksti: Matt.24:29-36)
--
13:24 Mutta niinä päivinä, sen ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa,
13:25 ja tähdet putoilevat taivaalta, ja voimat, jotka taivaissa ovat, järkkyvät.
13:26 Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella.
13:27 Ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valittunsa neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan taivaan ääreen.
13:28 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: Kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
13:29 Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
13:30 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat.
13:31 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
13:32 Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.
-
Herran päivään eli Jeesuksen tuloon liittyy suuret luonnonilmiöt.
Silloin taivaan voimat ja kappaleet järkkyvät (24,25).
Puhe liittyy V.T:n kuvauksiin; Es.13:10, Hesekiel 32:7,8, Jooel 2:10,31, 3:15,16, Sef. 1:15, Samoin Apt. 2:20, Ilm. 6:12-14.
Jeesuksen tulemus näkyy selvästi, kuten taivaaseen menokin (Apt. 1:11).
Samoin kuin pilvi peitti hänet mennessä (Apt.1:9),on pilvi seuraava häntä myös tullessa (26). Pasunat kaikuivat Siinailla (2. Moos. 19:16). Samoin tapahtuu Herran tullessa (1. Tess.4:16, 1.Kor.15:52).
Enkelit kokoavat, niin kuin kypsä vilja kootaan, hajallaan olevat valitut, jotka ovat kestäneet suuren ahdistuksen ja eksytykset (27).
Merkeistä huolimatta Jeesuksen tulemuksen tarkkaa ajankohtaa ei tiedä kuin ainoastaan Isä (32). Tässä yhteydessä on hyvä muistaa Nooan päiviä ja vedenpaisumusta (1. Moos. 6. ja 7. luvut , Luuk. 17:26-27, 1.Piet. 3:20, 2.Piet. 3:5,6).
Katsomalla viikunapuuta (Israelia) ja kaikkia puita (muita kansoja) ( Lk 21:29) voimme päätellä, että Jeesuksen tulo on lähellä, oven edessä.
Jeesus on edellä kertonut , että Herran tulolla on merkkinsä. Silti ”se päivä” voi yllättää monet, jotka eivät valvo (1.Tess.5:2,3).ei liikuttele taivaan voimia.
Sinun tulkintasi on kristityn tulkintaa, VT:n Herra tarkoittaa Jumalaa ja siinä on se ero.
Sinä unohdat Jumalan kokonaan, siinä on sinun suuri virheesi.
Jos nimi Jeesus tarkoittaa sanaa "Pelastaa", niin se on vain toinen osa lausessta " Jumala YHWH pelastaa.
Sana "pelastaa" ei tee mitään, se ilmaisee vain tekemisen. Jumala on Hän, joka pelastaa, Jumala on Herra.
Jos sinulle Jumalan nimi on Jeesus, niin hän on joku toinen jumala, kuin VT:n Jumala. - pakanoiden
kääntyminen esim. Pietarin toiminnan yhteydessä tuli Jeesuksen seuraajille aikamoisena yllätyksenä. Miksiköhän, jos Jeesus itse oli siitä jo heille puhunut niinkuin 70-100 jaa (jolloin pakanauskovia jo oli) kirjoitetut evankeliumit väittävät?
- .muualta
Tapio522 kirjoitti:
.muualta:
"Kun teitä yhdessä kaupungissa vainotaan, paetkaa toiseen. Totisesti: te ette ehdi käydä kaikissa Israelin kaupungeissa ennen kuin Ihmisen Poika tulee".
--
Jeesus sanoi omankin tietonsa rajoitetuksi tulemuksestaan.
(Matt. 24:36, Mark. 13:32).
IHMISEN POJAN TULEMINEN
Mark.13:24-32 (Rinnakkaisteksti: Matt.24:29-36)
--
13:24 Mutta niinä päivinä, sen ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa,
13:25 ja tähdet putoilevat taivaalta, ja voimat, jotka taivaissa ovat, järkkyvät.
13:26 Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella.
13:27 Ja silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valittunsa neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan taivaan ääreen.
13:28 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: Kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
13:29 Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
13:30 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat.
13:31 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
13:32 Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.
-
Herran päivään eli Jeesuksen tuloon liittyy suuret luonnonilmiöt.
Silloin taivaan voimat ja kappaleet järkkyvät (24,25).
Puhe liittyy V.T:n kuvauksiin; Es.13:10, Hesekiel 32:7,8, Jooel 2:10,31, 3:15,16, Sef. 1:15, Samoin Apt. 2:20, Ilm. 6:12-14.
Jeesuksen tulemus näkyy selvästi, kuten taivaaseen menokin (Apt. 1:11).
Samoin kuin pilvi peitti hänet mennessä (Apt.1:9),on pilvi seuraava häntä myös tullessa (26). Pasunat kaikuivat Siinailla (2. Moos. 19:16). Samoin tapahtuu Herran tullessa (1. Tess.4:16, 1.Kor.15:52).
Enkelit kokoavat, niin kuin kypsä vilja kootaan, hajallaan olevat valitut, jotka ovat kestäneet suuren ahdistuksen ja eksytykset (27).
Merkeistä huolimatta Jeesuksen tulemuksen tarkkaa ajankohtaa ei tiedä kuin ainoastaan Isä (32). Tässä yhteydessä on hyvä muistaa Nooan päiviä ja vedenpaisumusta (1. Moos. 6. ja 7. luvut , Luuk. 17:26-27, 1.Piet. 3:20, 2.Piet. 3:5,6).
Katsomalla viikunapuuta (Israelia) ja kaikkia puita (muita kansoja) ( Lk 21:29) voimme päätellä, että Jeesuksen tulo on lähellä, oven edessä.
Jeesus on edellä kertonut , että Herran tulolla on merkkinsä. Silti ”se päivä” voi yllättää monet, jotka eivät valvo (1.Tess.5:2,3).israelilaiset mukaan lukien, eivät vielä ymmärtäneet luonnonilmiöiden syitä ja seurauksia joten auringonpimennykset, maanjäristykset, tulivuorenpurkaukset ja muut liitettiin aina johonkin Jumalan /jumalien erityistunteeseen tai tekoon. Aurinko pimeni, Jumala oli vihainen, miten sen muutenkaan selittää? Kuu ei muuten anna valoa vaan heijastaa tähtemme valoa.Tähdet eivät voi pudota, muinoin luultiin että ne olivat tietyllä pysyvällä paikalla taivaan"kannessa" josta ne siis myös voivat tippua.Nythän tiedämme että tähti voi tuhoutua ja elämänsä lopussa jokainen tähti tuhoutuu, mutta ei se silloin putoa mihinkään vaan ensin laajeenee tulipallona ja lopulta kutistuu .
"Pasuuna" oli shofar jota yhä soitetaan uutena vuotena,ja muinoin varoitti vaarasta,lähi-idän "soittopeli" joka liittyi moneen kulttuuriin. Maan neljää kulmaa ei ole koska elämme pallolla jne.Juutalaisuus ymmärsi kuvakielen ja aikaansidonnaisuuden, kristinusko odottelee yhä kosmisia näytelmiä Mitä Jeesus muuten edes tekisi maanpäällä? perustaisi tänne hallinnon? Miksi? Jahtaisi "saatanaa" ?
Israelin nykyvaltio ei liity Jeesukseen mitenkään sehän on jo toinen Babelin vankeuden jälkeen. Et muuten avastannut varsinaiseen kysymykseeni. pakanoiden kirjoitti:
kääntyminen esim. Pietarin toiminnan yhteydessä tuli Jeesuksen seuraajille aikamoisena yllätyksenä. Miksiköhän, jos Jeesus itse oli siitä jo heille puhunut niinkuin 70-100 jaa (jolloin pakanauskovia jo oli) kirjoitetut evankeliumit väittävät?
Pietarin hurmoskokemus valottanee asiaa, jota kysyt!
JUMALA JULISTAA SAASTAISEN PUHTAAKSI
Apt. 10:9-23
--
Kuudennella hetkellä eli puolen päivän aikaan Pietari menee katolle rukoilemaan odotellessaan nälkäisenä ruuan valmistumista (10). Hän ”joutui hurmoksiin” (10).
Pietari sai nyt hurmoksissa nähdä näyn. Taivaasta laskeutui esine, ”ikäänkuin suuren liinavaatteen”, joka oli täynnä erilaisia eläinlajeja (11,12).
Mukana oli myös sellaisia eläimiä, joita hurskas juutalainen ei voinut ilman inhon tunnetta syödä.
Jumala oli Mooseksen kautta säätänyt, mitä eläimiä sai syödä, mitä ei. Kuitenkin nälkäistä Pietaria kehoitetaan syömään niitä.
Vastusteleva Pietari (14) saa vastauksen, joka juutalaisen on miltei mahdoton käsittää; "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
Pietarin miettiessä näkyä kehoittaa Henki (19) häntä menemään kadulle ja ottamaan vastaan Jumalan lähettämät miehet. Pietari on valmis lähtemään pakanan sadanpäämiehen Korneliuksen kotiin.- niin selventää?
Tapio522 kirjoitti:
Pietarin hurmoskokemus valottanee asiaa, jota kysyt!
JUMALA JULISTAA SAASTAISEN PUHTAAKSI
Apt. 10:9-23
--
Kuudennella hetkellä eli puolen päivän aikaan Pietari menee katolle rukoilemaan odotellessaan nälkäisenä ruuan valmistumista (10). Hän ”joutui hurmoksiin” (10).
Pietari sai nyt hurmoksissa nähdä näyn. Taivaasta laskeutui esine, ”ikäänkuin suuren liinavaatteen”, joka oli täynnä erilaisia eläinlajeja (11,12).
Mukana oli myös sellaisia eläimiä, joita hurskas juutalainen ei voinut ilman inhon tunnetta syödä.
Jumala oli Mooseksen kautta säätänyt, mitä eläimiä sai syödä, mitä ei. Kuitenkin nälkäistä Pietaria kehoitetaan syömään niitä.
Vastusteleva Pietari (14) saa vastauksen, joka juutalaisen on miltei mahdoton käsittää; "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
Pietarin miettiessä näkyä kehoittaa Henki (19) häntä menemään kadulle ja ottamaan vastaan Jumalan lähettämät miehet. Pietari on valmis lähtemään pakanan sadanpäämiehen Korneliuksen kotiin.Onhan se useammassa kohtaa Apt:ja kerrottu miten pakanoiden kääntyminen tuli apostoleille yllätyksenä, heidän ollessa täysin varautumattomia siihen. Mitään sellaista ei olisi pitänyt tapahtua tai olla odotettavissa jos Jeesus olisi antanut heille ns. pakanalähetyskäskyn. Mukaanlukien tuo viittaamasi "saastaisen puhtaaksi julistaminen". Myös siksi etteikö Jeesuksen jo evankeliumeissa katsota sanovan kaiken ruuan puhtaaksi, ettei ihmistä saastuta se mitä hän syö?
niin selventää? kirjoitti:
Onhan se useammassa kohtaa Apt:ja kerrottu miten pakanoiden kääntyminen tuli apostoleille yllätyksenä, heidän ollessa täysin varautumattomia siihen. Mitään sellaista ei olisi pitänyt tapahtua tai olla odotettavissa jos Jeesus olisi antanut heille ns. pakanalähetyskäskyn. Mukaanlukien tuo viittaamasi "saastaisen puhtaaksi julistaminen". Myös siksi etteikö Jeesuksen jo evankeliumeissa katsota sanovan kaiken ruuan puhtaaksi, ettei ihmistä saastuta se mitä hän syö?
Jeesus joutui jo eläessään maan päällä nuhtelemaan usein opetuslapsiaan epäuskosta.
Esim. silloin, kun hän tyynnytti myrskyn (Mark. 4:35-41)
--
4:40 Ja hän sanoi heille: "Miksi olette niin pelkureita? Kuinka teillä ei ole uskoa?"
He olivat kovin hitaita oppimaan.Tapio522 kirjoitti:
Pietarin hurmoskokemus valottanee asiaa, jota kysyt!
JUMALA JULISTAA SAASTAISEN PUHTAAKSI
Apt. 10:9-23
--
Kuudennella hetkellä eli puolen päivän aikaan Pietari menee katolle rukoilemaan odotellessaan nälkäisenä ruuan valmistumista (10). Hän ”joutui hurmoksiin” (10).
Pietari sai nyt hurmoksissa nähdä näyn. Taivaasta laskeutui esine, ”ikäänkuin suuren liinavaatteen”, joka oli täynnä erilaisia eläinlajeja (11,12).
Mukana oli myös sellaisia eläimiä, joita hurskas juutalainen ei voinut ilman inhon tunnetta syödä.
Jumala oli Mooseksen kautta säätänyt, mitä eläimiä sai syödä, mitä ei. Kuitenkin nälkäistä Pietaria kehoitetaan syömään niitä.
Vastusteleva Pietari (14) saa vastauksen, joka juutalaisen on miltei mahdoton käsittää; "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
Pietarin miettiessä näkyä kehoittaa Henki (19) häntä menemään kadulle ja ottamaan vastaan Jumalan lähettämät miehet. Pietari on valmis lähtemään pakanan sadanpäämiehen Korneliuksen kotiin.PIETARI KORNELIUKSEN LUONA
Apt. 10:24-33
--
Kornelius on kutsunut kotiinsa suuren sukulais- ja ystäväjoukon (24). He odottavat Pietaria. Kornelius menee Pietaria vastaan ja lankeaa hänen jalkojensa juureen (25). Tervehdyksen muodolla hän osoitti jumalallista kunnioitusta. Pietari tekee selväksi, ettei hän ole mikään jumalolento, vaan aivan tavallinen ihminen (26).
Puheessaan alussa taloon kokoontuneille pakanoille Pietari tuo julki näkynsä;
Jumala oli tehnyt tiettäväksi sen, ettei kansallisuusrajoja ole Jumalan edessä (28).
Hyvä sanoma ( evankeliumi)kuuluu kaikille, myös pakanoille.
Evankeliumin sisällys on rauha (36), jonka Kristus on tuonut Jumalan ja ihmisten välille, olivatpa he sitten juutalaisia tai pakanoita (Ef. 2:11-14).
Sitten puolestaan Kornelius kertoo oman näkynsä (30-32)- .muualta
Tapio522 kirjoitti:
PIETARI KORNELIUKSEN LUONA
Apt. 10:24-33
--
Kornelius on kutsunut kotiinsa suuren sukulais- ja ystäväjoukon (24). He odottavat Pietaria. Kornelius menee Pietaria vastaan ja lankeaa hänen jalkojensa juureen (25). Tervehdyksen muodolla hän osoitti jumalallista kunnioitusta. Pietari tekee selväksi, ettei hän ole mikään jumalolento, vaan aivan tavallinen ihminen (26).
Puheessaan alussa taloon kokoontuneille pakanoille Pietari tuo julki näkynsä;
Jumala oli tehnyt tiettäväksi sen, ettei kansallisuusrajoja ole Jumalan edessä (28).
Hyvä sanoma ( evankeliumi)kuuluu kaikille, myös pakanoille.
Evankeliumin sisällys on rauha (36), jonka Kristus on tuonut Jumalan ja ihmisten välille, olivatpa he sitten juutalaisia tai pakanoita (Ef. 2:11-14).
Sitten puolestaan Kornelius kertoo oman näkynsä (30-32)uskontoa olisi viety kuin ei-juutalaisille? Tämä lause ei kuitenkaan muutu "Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten.", vaikka se hyvin pian sanomisen jälkeen näyin, riidoin ja monin selityksin kumottiin.Samoin ikuiset määräykset ruuista, ympärileikkauksesta, sabatista, israelilaisten erillisyydesta.Nyt ei ollut juutalaista eikä kreikkalaista ja jokainen sai syödä mitä lihakaupasta löytyi, näin uusi uskonto voi yhtäkkiä kääntää kaiken entisen päälaelleen. "Ikuinen" laki joutui roskikseen, tosin tässä asiassa Jeesus itsekin oli ollut melko leväperäinen ja ne määräykset jotka jäivät, mm veren käyttökielto, unohdettiin myös heti.Kaikki ne määräykset joita antiikin maailmassa pidettiin naurettavina saivat mennä ja sellaiset joilla sai kannatusta mysteerikulttien täyttämässä maailmassa tulivat tilalle.
.muualta kirjoitti:
uskontoa olisi viety kuin ei-juutalaisille? Tämä lause ei kuitenkaan muutu "Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten.", vaikka se hyvin pian sanomisen jälkeen näyin, riidoin ja monin selityksin kumottiin.Samoin ikuiset määräykset ruuista, ympärileikkauksesta, sabatista, israelilaisten erillisyydesta.Nyt ei ollut juutalaista eikä kreikkalaista ja jokainen sai syödä mitä lihakaupasta löytyi, näin uusi uskonto voi yhtäkkiä kääntää kaiken entisen päälaelleen. "Ikuinen" laki joutui roskikseen, tosin tässä asiassa Jeesus itsekin oli ollut melko leväperäinen ja ne määräykset jotka jäivät, mm veren käyttökielto, unohdettiin myös heti.Kaikki ne määräykset joita antiikin maailmassa pidettiin naurettavina saivat mennä ja sellaiset joilla sai kannatusta mysteerikulttien täyttämässä maailmassa tulivat tilalle.
Matt. 15:24
"Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö".
--
Lueppa FOINIKIALAISNAISEN USKO
Mark. 7:24-30
(Rinnakkaisteksti; Matt.15:21-28)
--
Jeesus lähtee luvatun maan rajojen ulkopuolelle pakanoitten keskuuteen (24).
Vaikka Jeesuksen työ rajoittui vain Israeliin, niin saattoi Jeesuksen apu tulla pakanallekin.
Kanaanilainen vaimo on ”esikoislyhde” pakanakunnan laajalta vainiolta, samoin kuin sadanpäämies (Mark.8:5-13).
Jeesuksen aikomus käydä vaimon ohi (27) panee vaimon uskon todella koetukselle. Mutta vaimo on sinnikäs aikomuksessaan.
Vaimon tytär vapautuu riivaajasta (29,30).
Jeesus parantaessaan pakankansoihin kuuluvan kanaanilaisen vaimon tyttären (Matt. 15:21-28) toteaa: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö" (j.24).
Tätä taustaa vasten ymmärrämme Jeesuksen pidättyväisyyden.
--
Joh. 10:16
”Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen”.
Kaikki ihmiset, niin juutalaiset kuin pakanatkin (”muut lampaat"), jotka kuulevat Jeesuksen äänen, saavat olla Hänen paimennettavinaan.
Gal. 3:27,28:
” Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa”.- .muualta
Tapio522 kirjoitti:
Matt. 15:24
"Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö".
--
Lueppa FOINIKIALAISNAISEN USKO
Mark. 7:24-30
(Rinnakkaisteksti; Matt.15:21-28)
--
Jeesus lähtee luvatun maan rajojen ulkopuolelle pakanoitten keskuuteen (24).
Vaikka Jeesuksen työ rajoittui vain Israeliin, niin saattoi Jeesuksen apu tulla pakanallekin.
Kanaanilainen vaimo on ”esikoislyhde” pakanakunnan laajalta vainiolta, samoin kuin sadanpäämies (Mark.8:5-13).
Jeesuksen aikomus käydä vaimon ohi (27) panee vaimon uskon todella koetukselle. Mutta vaimo on sinnikäs aikomuksessaan.
Vaimon tytär vapautuu riivaajasta (29,30).
Jeesus parantaessaan pakankansoihin kuuluvan kanaanilaisen vaimon tyttären (Matt. 15:21-28) toteaa: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö" (j.24).
Tätä taustaa vasten ymmärrämme Jeesuksen pidättyväisyyden.
--
Joh. 10:16
”Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen”.
Kaikki ihmiset, niin juutalaiset kuin pakanatkin (”muut lampaat"), jotka kuulevat Jeesuksen äänen, saavat olla Hänen paimennettavinaan.
Gal. 3:27,28:
” Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa”.siis puhui ristiriitaisuuksia ja Paavali kumosi mitä Jumala oli aiemmin määrännyt.Jumalan yläpuolella on siis ainakin Paavali.
.muualta kirjoitti:
siis puhui ristiriitaisuuksia ja Paavali kumosi mitä Jumala oli aiemmin määrännyt.Jumalan yläpuolella on siis ainakin Paavali.
En itse näe tässä mitään ristiriitaisuuksia.
- .muualta
Tapio522 kirjoitti:
En itse näe tässä mitään ristiriitaisuuksia.
häntä ei ole lähetty kuin Israelin huoneen kadonneiden lampiden luo ja vähän ajan kuluttua päinvastaista.Kyllä siinä oli ristiriita. Paavali korjasi JHWH:ea joten hän asetti itsensä Jumalaa ylemmäs.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433594Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4423197Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan292885Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831947- 871537
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541390- 1281380
- 1101320
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721163Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.341039