hot gas järjestelmän päälle
hot gas
27
3321
Vastaukset
- SubaHuba
En ole meidän outback dieselissä huomannut sellaista.Melko hitaasti lämpenee.Ohjekirjassa ei mitään mainintaa HotGas järjestelmästä.
- pelaa
Mitä tulee käyttäjän ohjekirjaan, niin sieltä puuttuu paljon muutakin. Jostain syystä Subaru ei halua mainostaa sitä kaikkea mitä OB/D sisältää.
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=587&posting=22000000039236441
- se toimii
toimii. Mitkä asennot pitää säätimissä olla, jotta ko. järjestelmä mahdollisesti toimisi?
- asia
tässä olen vähän huono vastaamaan, mutta vastaan kuitenkin. Ensiksi hytissä olijan on tietysti nappulasta väännettävä lämmityspuolelle ja sitten ei tartte päätänsä vaivata kun kaikki toimii automaattisesti, eli kun sensorit tunnistaa lämmitystarvetta niin systeemit alkaa pelaa, jotenkin näin tulkitsen Subarulta saamaani vastausta. Olen kysymystä esittänyt OB/D:n omistajana, siinä on tämä HotGas-juttu, täytynee vain uskoa, että näin on. Tosin olen kuullut, että autossani on esim. muun muassa sähköinen ohjaustehostin, siitäkään ei ole muuta tietoa, mutta kaiketi se siellä on ja pelaa ihan itsekseen.
- henkäys?
Minullekin hotgas-systeemin käyttö ja toiminta on mysteeri. Jos joku tietää miten systeemiä käytetään jotenkin hallitusti, olisi todella mukava saada asiasta lisätietoa.
Olen kuvitellut että hotgas-systeemin herääminen liittyy siihen, että pakkasella noin minuutin kuluttua liikkeellelähdöstä autoon pöllähtää "kostea henkäys", joka höyrystää ikkunat hetkessä perusteellisesi. Ne kirkastuvat taas noin parissakymmenessä sekunnissa.- ilmiö
vaivaa aina omassa diesel legacyssä jos ei ole ac päällä kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle. Syynä lienee ilmastointikennoon tiivistyvä kosteus? Jos pitää ac aina päällä kun lähtee liikkeelle niin ikkunat eivät huurustu. Hot gas ja sähkölämppärit kanavissa tuntuvat olevan tehottomia kun jo 0C asteessa vasta n. 15min kuluttua alkaa lämpöä tulla kabiiniin.
- asia
ilmiö kirjoitti:
vaivaa aina omassa diesel legacyssä jos ei ole ac päällä kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle. Syynä lienee ilmastointikennoon tiivistyvä kosteus? Jos pitää ac aina päällä kun lähtee liikkeelle niin ikkunat eivät huurustu. Hot gas ja sähkölämppärit kanavissa tuntuvat olevan tehottomia kun jo 0C asteessa vasta n. 15min kuluttua alkaa lämpöä tulla kabiiniin.
hetkinen, odottiko joku, että dieselkoneiden hot-juttu ja lämpökanavissa lämpölangat -järjestelmä tuottaa paremmin ja tehokkaammin lampöä kuin bensiinikoneet. Se minkä minä olen kuullut, niin lisäjärjestelmät takaa, että lammitysteho pääsee hyvin lähelle samaan kuin bensiinimoottorein varustetuissa autoissa. Ehkä tämän väittämän joskus joku autolehti testaa.
- AC päällä
ilmiö kirjoitti:
vaivaa aina omassa diesel legacyssä jos ei ole ac päällä kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle. Syynä lienee ilmastointikennoon tiivistyvä kosteus? Jos pitää ac aina päällä kun lähtee liikkeelle niin ikkunat eivät huurustu. Hot gas ja sähkölämppärit kanavissa tuntuvat olevan tehottomia kun jo 0C asteessa vasta n. 15min kuluttua alkaa lämpöä tulla kabiiniin.
Tosin mulla on -04 Bensa Civic, mutta ohjekirjassa lukee, ettei AC:tä saisi laittaa päälle ennen kuin moottori on lämmin. En tiiä sit miten Subarussa ja varsinkin dieselissä... että tykkääkö kyttyrää?
- mene rikki
AC päällä kirjoitti:
Tosin mulla on -04 Bensa Civic, mutta ohjekirjassa lukee, ettei AC:tä saisi laittaa päälle ennen kuin moottori on lämmin. En tiiä sit miten Subarussa ja varsinkin dieselissä... että tykkääkö kyttyrää?
kun Ac menee automaattisesti päälle kun asettaa puhalluksen suuntauksen tuulilasille.
- on fakta
asia kirjoitti:
hetkinen, odottiko joku, että dieselkoneiden hot-juttu ja lämpökanavissa lämpölangat -järjestelmä tuottaa paremmin ja tehokkaammin lampöä kuin bensiinikoneet. Se minkä minä olen kuullut, niin lisäjärjestelmät takaa, että lammitysteho pääsee hyvin lähelle samaan kuin bensiinimoottorein varustetuissa autoissa. Ehkä tämän väittämän joskus joku autolehti testaa.
joka perustuu käyttökokemuksiin omasta diesel legacystä. Ei tule lämmintä ilmaa ilmakanavista ennen kuin kone on lämmennyt kunnolla. Mainospuheet on mainospuheita kun kehuivat että hot gas ja sähkölämmittimet tuottavat lämpöä heti nimenomaan kun käynnistät kylmän auton.
- Civicissä
mene rikki kirjoitti:
kun Ac menee automaattisesti päälle kun asettaa puhalluksen suuntauksen tuulilasille.
Menee automaattisesti päälle, kun kääntää tuulilasille, mut näin se ohjekirja vaan sanoo että ei sais laittaa päälle ennen ku kone on lämmin. Ei varmaan tosiaan rikki mene, emmä sitä sanonukaa, mutta ei se hyvääkään varmaan pitemmän päälle tee.. Että tuskin sitä ohjekirjaan ois laitettu jos se turha varoitus olisi.
- asia
on fakta kirjoitti:
joka perustuu käyttökokemuksiin omasta diesel legacystä. Ei tule lämmintä ilmaa ilmakanavista ennen kuin kone on lämmennyt kunnolla. Mainospuheet on mainospuheita kun kehuivat että hot gas ja sähkölämmittimet tuottavat lämpöä heti nimenomaan kun käynnistät kylmän auton.
kyllä se on uskottava, jos kokemuksesi on tuon kaltainen, mutta kun oma kokemukseni on (Outback D) seuraavanlainen, tänään mitattuna, lämmön säätö 20 astetta / automaatilla, AC ei mene päälle kun ulkona 0 astetta Celsiusta, minulla on 20 minuutin työmatka, pääsen liikkeelle ja kanavista alkaa hentoinen hönkintä lämpöä (epäilen niitä lämpövastuksia), noin puolenvälin matkaa alkaa sitten tohottamaan ja hiljenee ennen kotia, moottorilämpömittari ei kuitenkaan nouse kuin reilun viisarinsa paksuudelta tämän matkan aikana, eli mistä tämä lämpö tulee kun moottori näyttää pysyvän kylmänä? (epäilen johtuvan HotGas-pumpusta).
Ilmalämpöpumput tavallaan toimii samalla periaatteella, niidenkin käynnistämisen jälkeen pitää odottaa aikansa ennen kuin ne alkaa puhaltamaan lämpöä.
Mutta sama se, jos ei muilla pelaa niin viekää ihmeessä autonne korjattavaksi. - pois päältä
asia kirjoitti:
kyllä se on uskottava, jos kokemuksesi on tuon kaltainen, mutta kun oma kokemukseni on (Outback D) seuraavanlainen, tänään mitattuna, lämmön säätö 20 astetta / automaatilla, AC ei mene päälle kun ulkona 0 astetta Celsiusta, minulla on 20 minuutin työmatka, pääsen liikkeelle ja kanavista alkaa hentoinen hönkintä lämpöä (epäilen niitä lämpövastuksia), noin puolenvälin matkaa alkaa sitten tohottamaan ja hiljenee ennen kotia, moottorilämpömittari ei kuitenkaan nouse kuin reilun viisarinsa paksuudelta tämän matkan aikana, eli mistä tämä lämpö tulee kun moottori näyttää pysyvän kylmänä? (epäilen johtuvan HotGas-pumpusta).
Ilmalämpöpumput tavallaan toimii samalla periaatteella, niidenkin käynnistämisen jälkeen pitää odottaa aikansa ennen kuin ne alkaa puhaltamaan lämpöä.
Mutta sama se, jos ei muilla pelaa niin viekää ihmeessä autonne korjattavaksi.Kun valitsen Auto-asennon tulee omassa autossani ilmaa vain jalkotilaan kun lämmitys päällä eikä samalla pysty säätämään suuntausta tuulilasiin?.Millä saa jäätyneen tuulilasin sulaamaan jos puhallus on vain jalkoihin.
Jos painaa AC:n päälle alle 0C niin mitä käytännössä tapahtuu.(omassa autossani ainakin huurtumisilmiöstä pääse eroon vaikkei ac toimisikaan ?) Olenko toiminut jotenkin väärin kun en ole koskaan käyttänyt Auto-asentoa. - olla vain
asia kirjoitti:
kyllä se on uskottava, jos kokemuksesi on tuon kaltainen, mutta kun oma kokemukseni on (Outback D) seuraavanlainen, tänään mitattuna, lämmön säätö 20 astetta / automaatilla, AC ei mene päälle kun ulkona 0 astetta Celsiusta, minulla on 20 minuutin työmatka, pääsen liikkeelle ja kanavista alkaa hentoinen hönkintä lämpöä (epäilen niitä lämpövastuksia), noin puolenvälin matkaa alkaa sitten tohottamaan ja hiljenee ennen kotia, moottorilämpömittari ei kuitenkaan nouse kuin reilun viisarinsa paksuudelta tämän matkan aikana, eli mistä tämä lämpö tulee kun moottori näyttää pysyvän kylmänä? (epäilen johtuvan HotGas-pumpusta).
Ilmalämpöpumput tavallaan toimii samalla periaatteella, niidenkin käynnistämisen jälkeen pitää odottaa aikansa ennen kuin ne alkaa puhaltamaan lämpöä.
Mutta sama se, jos ei muilla pelaa niin viekää ihmeessä autonne korjattavaksi.erityisen viluinen. Syy ei olekaan autossa vaan kuskissa jos ei tarkene. Itse laitan lämmöt täysille kun lähden liikkeelle. Itselleni kun 20 astetta on vähän liian vähän. Hyvä kun selvis. Yksi vanha autoni oli 89 corolla ja se oli suomalainen sauna verrattuna ruotsalaiseen saunaan (subaru).
Legacyyni olen muuten tyytyväinen varsinkin nyt kun asennutin lisälämmittimen. - Arska
Sama juttu havaittu viime aikoina. Johtuneeko vain keleistä (kosteata on). Samaa epäilen kuin sinäkin, että liittyy tuohon HotGas lämpöpumpun toimintaan. Jostakin tuota kondenssivettä tulee. Eipä maahantuoja paljoa viitsi välittää meistä.
- kelejä
Arska kirjoitti:
Sama juttu havaittu viime aikoina. Johtuneeko vain keleistä (kosteata on). Samaa epäilen kuin sinäkin, että liittyy tuohon HotGas lämpöpumpun toimintaan. Jostakin tuota kondenssivettä tulee. Eipä maahantuoja paljoa viitsi välittää meistä.
on ollut ennenkin. Ed. autossani (tojo ave 98 1.6 bensa) ei mennyt ikkunat koskaan huuruun samalla tavalla kuin nyt diesel Legacyssä. Mutta siinä ei ollutkaan ilmastointi laitetta. Kyselin huollosta huurtumisesta niin neuvoi pitämään Ac päällä aina.
- Ranpes
Kyselin aiheesta merkkihuollosta:
Lisälämpöjärjestelmät Legacy ja Outback Boxerdieseleissä
Dieselmoottoreissa on huomattavasti korkeampi hyötyaste kuin bensiinimoottoreissa, ja saavuttaa näin ollen maksimi toimintalämpötilansa huomattavasti hitaammin kuin mitä vastaava bensiinimoottori. Dieselmoottori ei myöskään luovuta eikä tuota niin paljon ylimäärälämpöä kuin bensiinimoottori. Jotta ohjaamotila lämpenisi nopeammin, on Boxerdieseleillä olevat Subaru Legacy ja Outback mallit varusteltu kahdella eri järjestelmällä:
PTC-vastukset
Lattialämpöä varten on kaksi sähköistä lämpövastusta sijoitettu lattialle tuleviin ilman ulostulokanaviin.
Lämpövastukset ovat tyypiltään PTC (Positive Temperature Controle), joiden yhteinen teho on 240 Wattia. PTC merkitsee sitä että lämpövastusten teho (sähköinen vastus) laskee lämpötilan kohotessa. Järjestelmä on näin ollen itsesäätyvä.
Lämpövastusten toiminta edellytykset:
Tuulettimen pitää olla päällä.
Ilman sisääntulo tulee olla raitisilma-asennossa.
Ilmansuuntaus on lattialle (voidaan käyttää yhdessä tuulilasin defrosterin kanssa).
Ulkolämpötila on alle 0 astetta.
Jäähdytysnesteen lämpötila on alle 73 astetta.
Hot Gas System
Järjestelmä kääntää ilmastoinnin nestekierron, joka näin toimii lämpöpumpun tavoin.
HGS toimii seuraavasti:
Tuulettimen pitää olla päällä.
Ilman sisääntulo tulee olla raitisilma-asennossa.
Ulkolämpötila alhaisempi kuin 5 astetta (järjestelmä toimii –30 asteeseen asti).
Jäähdytysnesteen lämpötila on alle 73 astetta.
Näistä lisäjärjestelmistä huolimatta moottorin lämpenemisaika ei ikinä ole yhtä nopea kuin bensiinimoottoreilla varustelluissa autoissa.
Jos vaaditaan nopeampaa lämpöä, autoon voidaan asentaa sähköinen moottorinlämmitin tai dieselkäyttöisellä lämmittimellä (esim Webasto).- kiitos.
Tällaista faktaa minä ainakin kaipailin, kiitos.
Höyrystymisellä ei naytä muuten olevan mitään tekemistä AC:n kanssa. Juuri äsken minulla oli AC alusta saakka päällä ja lasit höyrystyivät edelleen hetkeksi. - Foresterissa
samanlainen järjestelmä diesel malleissa?
- hot gasia
Foresterissa kirjoitti:
samanlainen järjestelmä diesel malleissa?
siinä on sähkövastukset.
- forre
säälittävän surkealta tuntuu tuo 240 W ilmakanavan vastuksessa, kun tietää paljonko esim. 500 W sisätilanlämmitin lämmittää, ja tuo on puolet siitä, niin käytännössä turha. Nämä kumpikaan järjestelmä ei auta yhtään perusongelmaan, eli koneen lämpöjen alhaisuuteen, mikä ajan kanssa rasittaa konetta. Saisi subaru ottaa oppia toyotassa tässä asiassa ja laittaa tehtaalla webaston jo valmiiksi noiden "lelujen" sijaan.
- SubaHuba
forre kirjoitti:
säälittävän surkealta tuntuu tuo 240 W ilmakanavan vastuksessa, kun tietää paljonko esim. 500 W sisätilanlämmitin lämmittää, ja tuo on puolet siitä, niin käytännössä turha. Nämä kumpikaan järjestelmä ei auta yhtään perusongelmaan, eli koneen lämpöjen alhaisuuteen, mikä ajan kanssa rasittaa konetta. Saisi subaru ottaa oppia toyotassa tässä asiassa ja laittaa tehtaalla webaston jo valmiiksi noiden "lelujen" sijaan.
Mitä jos laittas vaikka pahvin jäähdyttimen eteen,kuten ennen vanhaan.Mahtaisko olla mitään hyötyä?
- kari a
SubaHuba kirjoitti:
Mitä jos laittas vaikka pahvin jäähdyttimen eteen,kuten ennen vanhaan.Mahtaisko olla mitään hyötyä?
Mitenkähän tuossa foressa webaston käyttö onnistuu,kun akkukin näyttää olevan vain 55 amp.
Pelkästään ajon aikana käytettynä virta tietenkin riittää mutta puolentunnin esilämmityksen jälkeen pitää hinata käyntiin.. kari a kirjoitti:
Mitenkähän tuossa foressa webaston käyttö onnistuu,kun akkukin näyttää olevan vain 55 amp.
Pelkästään ajon aikana käytettynä virta tietenkin riittää mutta puolentunnin esilämmityksen jälkeen pitää hinata käyntiin..Vanhassa -06 Foresterissa on noin 60 Ah:n akku.
Jos on paljon pätkäajoa, niin tyhjenee, varsinkin
muutaman vuoden vanha akku. Ei tarvitse kuin
kuunella radiota ilman moottorin käynnissäoloa
tunti, niin jännite laskee "syväpurkauksen"
rajalle, joka Subarussa on aika korkealla.
Siitä seuraa releiden pärinä yrittäessäsi
käynnistää. Jos yrität toisen kerran käynnistää
vajaajännitteisellä akulla, niin koneen vika-
koodit alkavat vilkkua, eikä auta akun miinuksen
irroittaminen, vaan on asiaa varikolle.
Jos on vielä automaatilla varustettu, ei auta
kuin apuakulla käynnistys. Auto ei edes liiku
mihinkään, sillä P-asentoa ei saa pois päältä
ilman virtaa.- Legacyn
kari a kirjoitti:
Mitenkähän tuossa foressa webaston käyttö onnistuu,kun akkukin näyttää olevan vain 55 amp.
Pelkästään ajon aikana käytettynä virta tietenkin riittää mutta puolentunnin esilämmityksen jälkeen pitää hinata käyntiin..omistajat ovat varmaan kaikki huomanneet kuinka kylmänä moottori käy. Itselläni on työmatkaa 40km josta 30km satasen rajoitusta. Moottorin lämpö nousee "normaaliin lämpöön" vain satasta ajaessa ja jäähtyy heti kaupungissa vaikka on vasta nolla kelit. Olisi mukava tietää mikä on veden lämpötila lämpömittarin viivojen kohdalla.
- on hyötyä
SubaHuba kirjoitti:
Mitä jos laittas vaikka pahvin jäähdyttimen eteen,kuten ennen vanhaan.Mahtaisko olla mitään hyötyä?
jos ajat kaupungissa. Ehkä jos tukkii konepellin scuupin. Mahtaako subbessa olla imuilman lämpötilan säätöä. Tuntuu olevan koko auto suunniteltu lämpimiin oloihin kun ilmastoinnin lauhdutinkin on melkein saman kokoinen kuin "syyläri". Ja vielä kaksi tuuletinta mahtavatko edes lähteä käymään suomen suvessa.
- kokemuksia?
hot gasia kirjoitti:
siinä on sähkövastukset.
Hot Gasista tai sen puuttumisesta. Eli onko Diesel Forressa lämpiäminen hitaampaa kuin Outbackissa, kun kerran toisessa on HG ja toisessa ei? Oma Outback D lämpiää kohtalaisesti sisältä, vaikka moottorilämmöt eivät pakkasella nouse kovin ylös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262486- 1142106
- 1221779
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?911732Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91527Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161271086Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891001Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15959