Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Porsaan ulkofile

jouluksi

Miten valmistetaan noin kilon porsaan ulkofile uunissa paistopussissa. Mitä mausteita kannattaa laittaa, että siitä tulisi mehevä. Ja vielä mikä uunin lämpöasteeksi ja kuinka kauan filettä pidetään uunissa.

46

46909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeilla...

      ..varoa yleistä ylikypsentämistä.

      Näin minä olen tehnyt useasti ja onnistunut upeasti!
      Eli, maustat hyvissä ajoin haluammillasi mausteilla (ehkäpä perus pippureita, sinappia ja jotain makeutta, esim. siirappia) ja ennen paistamista annat lihan lämmetä rauhassa huoneenlämpöiseksi.
      Uunin lämpötilaksi voisit laittaa n.120 astetta, ja kun lihan sisälämpötila saavuttaa n.68 astetta, nostat lihan pois levähtämään n.10-15min.

      Näin toimien olen saanut erittäin muhevaa, mehevää ja ennen kaikkea, kosteaa ja kypsää paistia. Suosittelisin kokeilemaan jo ennen joulua, että aikataulu, uuni ja mittarisi toimii myös käytännössä.

      • tuhnu

        Tolla tavalla saat vaa jonku alkueläime aivoihis


    • Oletko koskaan kokeillut italialaista tapaa tehdä possunfilettä? Tämä ohje on Emilia Romagnasta ja alunperin possunkyljysrivistä tehtävä Arista-ruoka, mutta sopii hyvin fileellekin.

      Possunfile
      2,5 dl oliiviöljyä
      2 tlk - valkoviinietikkaa
      pari murskattua valkosipulinkynttä
      tuoretta rosmariinia - jos löytyy
      pari katajanmarjaa - jos löytyy
      litra maitoa - punaista
      suolaa
      mustapippuria

      Jos haluat fileeseen enemmän makua tee seuraavasti: syvään uunikasariin öljy, etikka, valskosipuli, rosmariini, katajanamarjat - murskaa vähän - ja liha. Annan maustua jääkaapissa vuorokauden - kääntele muutamaan kertaan.

      Kaada kasariin maitoa kunnes liha täysin peittyy, suolaa ja pippuroi ja kuumenna joko levyllä tai uunissa matalalla lämmöllä ainakin tunnin. Tänä aikana maito imeytyy lähes kokonaan lihaan. Ota liha kasarista ja ruskista nopeasti pinta kauniiksi öljyssä.

      Jäljelle jäävä kastike on hyvin aromaattista ja maito on juoksettanut sen. Älä anna ruman ulkonäön kuitenkaan säikäyttää, koska maku korvaa kaiken. Viipaloi liha ja kaada loppu kastike lihan päälle.

      Paista aina possu - pussissakin - matalalla lämmöllä ja hitaasti: 120 astetta ja mittarinlämpö 75 astetta.

      Yo. Aristaan voi lisätä myös vähän sitruunamehua - jos et saa rosmariinia, etsi salviaa. Jos et saa tuoretta, käytä kuivattua.

    • aina ....

      basilikalla, suolalla ja pippurilla

      filén päälle voi laittaa myös ananasrenkaita, joiden keskelle laitan luumun

      rinnalle paistopussiin mehevää sipulia ja porkkanoita lohkoina

    • sinulla

      hyvä syy pistää se filee pussiin?

      Jos ei ole, älä tee niin! Maukkaampaa tulee, jos fileen pinta hieman ruskistuu - ja sitä se ei tee pussissa kovin helposti.

      • lienee se

        että pussissa paistettuna on edes pientä toivoa, ettei porsaanfilee kuivu kononaan styroksiksi - porsaanfilee kun on jo itsessään valmiiksi niin äärimmäisen kuiva ruhonosa.


      • käyttää
        lienee se kirjoitti:

        että pussissa paistettuna on edes pientä toivoa, ettei porsaanfilee kuivu kononaan styroksiksi - porsaanfilee kun on jo itsessään valmiiksi niin äärimmäisen kuiva ruhonosa.

        paistilämpömittaria. Sillä minä estän ylipaistumisen.


      • Anonyymi
        lienee se kirjoitti:

        että pussissa paistettuna on edes pientä toivoa, ettei porsaanfilee kuivu kononaan styroksiksi - porsaanfilee kun on jo itsessään valmiiksi niin äärimmäisen kuiva ruhonosa.

        Ei kyllä oo kuiva


    • jouluksi

      Kiitos kaikille ohjeista. Kokeilin eilen yksinkertaista ohjetta 500 gramman ulkofileepalalla. Laitoin fileen päälle sinappia ja mausteita ja annoin niiden vetäytyä puoli tuntia. Sen jälkeen panin fileen paistopussiin ja paistoin lihaa 175 asteisessa uunissa 50 minuuttia. Liha oli sen jälkeen minun mielestäni hieman sitkeää.

      • oli lihan..

        ..sisälämpötila, uunista poistettaessa??


      • jos onnistuu

        tekemään possusta sitkeää !!!


    • jouluksi

      Liha on paistettuna sitkeää. Kyselen vielä, täytyykö minun pitää ulkofilettä uunissa vielä kauemmin kuin 50 minuuttia vai paistanko sitä lyhyemmän ajan, jotta siitä tulisi mureaa. Siis kuinka kauan paistan? Kyseessä on siis 500 gramman porsaan ulkofileepala.

      • Mitä alhaisempi lämpö, sitä parempi. Tuo 150 astetta on mielestäni vähän liikaa - 120 astetta parempi ja pitempi paistoaika.

        Lämpömittari on oiva apu eivätkä ne nyt niin paljon maksa. Digitaalinen on aivan ehdoton - varsinaisen mittarin voi jättää uunin ulkopuolelle ja niihin saa hälytyksen ja kaikki muut vermeet.

        Possun sisälämpö ei saisi ylittää 75 astetta - mieluummin alle. Jos et hanki mittaria niin tuo puolikiloa vie enintään tuon 50 minuuttia, mutta laske uunin lämpö 120 asteeseen.


      • Mitä tarkoittanee

        On melko lailla epäselvää, mitä suomalainen tarkoittaa kutsuessaan lihaa "sitkeäksi".

        Suomalaisille on omituinen viehtymys ylikypsään, jopa murustuvaan lihaan, joten jos kaikki muu on "sitkeää", ei asialle paljoa mahda. Muissa maissa tuollaista ylikypsää lihaa pidetään pilalle menneenä. Lihassa kuuluu olla jonkinlaista vastusta hampaille ja lihan kuuluu olla mehukasta.


      • jouluksi
        crudo kirjoitti:

        Mitä alhaisempi lämpö, sitä parempi. Tuo 150 astetta on mielestäni vähän liikaa - 120 astetta parempi ja pitempi paistoaika.

        Lämpömittari on oiva apu eivätkä ne nyt niin paljon maksa. Digitaalinen on aivan ehdoton - varsinaisen mittarin voi jättää uunin ulkopuolelle ja niihin saa hälytyksen ja kaikki muut vermeet.

        Possun sisälämpö ei saisi ylittää 75 astetta - mieluummin alle. Jos et hanki mittaria niin tuo puolikiloa vie enintään tuon 50 minuuttia, mutta laske uunin lämpö 120 asteeseen.

        Kiitos sinulle ohjeista. Täytyy kokeilla alhaisempaa paistolämpötilaa. Minulla on jo kotona tavallinen paistolämpömittari, jota tulevaisuudessa aijon käyttää. Hyvää Joulun odotusta sinulle.


      • Vanha kokki
        crudo kirjoitti:

        Mitä alhaisempi lämpö, sitä parempi. Tuo 150 astetta on mielestäni vähän liikaa - 120 astetta parempi ja pitempi paistoaika.

        Lämpömittari on oiva apu eivätkä ne nyt niin paljon maksa. Digitaalinen on aivan ehdoton - varsinaisen mittarin voi jättää uunin ulkopuolelle ja niihin saa hälytyksen ja kaikki muut vermeet.

        Possun sisälämpö ei saisi ylittää 75 astetta - mieluummin alle. Jos et hanki mittaria niin tuo puolikiloa vie enintään tuon 50 minuuttia, mutta laske uunin lämpö 120 asteeseen.

        Kun täällä niin kovin pelätään ylikypsää possua, kehoittaisin kokeilemaan possun niskaa (kassler)
        koska se soveltuu tähän parhaiten. Kyllä toki muukin liha käy.
        Suolaa hienolla merisuolalla niska kauttaaltaan, niin paljon kuin sen pinnassa pysyy ravistelun jälkeen.
        Kiedo niska tiiviiseen kelmuun ja aseta paketti vadille ja jääkaappiin pariksi päiväksi, välillä kerran, pari kääntäen.
        Ota liha huoneenlämpöön ja kuivaa sen pinta poistettuasi kelmun. Kuumenna pannulla voita ja ruskista lihan pinta kauttaaltaan.
        Aseta työpöydälle alumiinifoliota kaksi pitkähköä palaa ristikkäin.
        Laita aluuminfolion keskikohtaan leivinpaperiarkki
        nosta liha sen keskelle. Nostele paperin reunat ylös lihan päälle. Taittele alumiinifolio mahdollisimman tiukasti siten että kaikki taitokset tulevat lihan yläpuolelle.
        Tarkoitus on saada tiukka tiivis, vuotamaton paketti aikaiseksi. Nosta liha sopivaan vuokaan ja kuumenna uuni 175. Laita paketti vuokineen uuniin
        anna paistua 4-6 tuntia, älä pienennä lämpöä. Ota lopuksi lämpö kokonaan pois ja anna vetäytyä paketin pari tuntia uunissa.
        Avaa paketti varovasti päältäpäin veitsellä leikaten.
        Ota liemi kaataen talteen ja anna lihan sitten levätä levätä laudalla puolisen tuntia. Leikkaa terävällä veitsellä paksuhko, ainakin 1 sentin viipale ja maista.
        Seuraavana päivänä, jos niskaa vielä jäi, voit leikata siitä aivan kuinka ohuita siivuja haluat. Erittäin hyvää leivän päälle, sinapin kera.
        Kokeilu on halpa, sillä niskan hinta pyörinee 5-6 euron välillä /kg.- 2,5 - 3 kilon painoiset ovat sopivia, toki pienempikin käy, mutta paistoaika on silti sama.
        Uskon, että kuvittelut kuivasta possunlihasta jäävät kokeilun jälkeen unholaan.
        Kerrohan tuloksesta, mitä pidit.
        Tuskin yksinkertaisempaa valmistustapaa voi enää olla ja silti tulos on hyvin herkullinen. Liemi soveltuu kastikepohjaksi mitä parhaiten.
        Terveisin Vanha kokki.


      • yleisellä
        Vanha kokki kirjoitti:

        Kun täällä niin kovin pelätään ylikypsää possua, kehoittaisin kokeilemaan possun niskaa (kassler)
        koska se soveltuu tähän parhaiten. Kyllä toki muukin liha käy.
        Suolaa hienolla merisuolalla niska kauttaaltaan, niin paljon kuin sen pinnassa pysyy ravistelun jälkeen.
        Kiedo niska tiiviiseen kelmuun ja aseta paketti vadille ja jääkaappiin pariksi päiväksi, välillä kerran, pari kääntäen.
        Ota liha huoneenlämpöön ja kuivaa sen pinta poistettuasi kelmun. Kuumenna pannulla voita ja ruskista lihan pinta kauttaaltaan.
        Aseta työpöydälle alumiinifoliota kaksi pitkähköä palaa ristikkäin.
        Laita aluuminfolion keskikohtaan leivinpaperiarkki
        nosta liha sen keskelle. Nostele paperin reunat ylös lihan päälle. Taittele alumiinifolio mahdollisimman tiukasti siten että kaikki taitokset tulevat lihan yläpuolelle.
        Tarkoitus on saada tiukka tiivis, vuotamaton paketti aikaiseksi. Nosta liha sopivaan vuokaan ja kuumenna uuni 175. Laita paketti vuokineen uuniin
        anna paistua 4-6 tuntia, älä pienennä lämpöä. Ota lopuksi lämpö kokonaan pois ja anna vetäytyä paketin pari tuntia uunissa.
        Avaa paketti varovasti päältäpäin veitsellä leikaten.
        Ota liemi kaataen talteen ja anna lihan sitten levätä levätä laudalla puolisen tuntia. Leikkaa terävällä veitsellä paksuhko, ainakin 1 sentin viipale ja maista.
        Seuraavana päivänä, jos niskaa vielä jäi, voit leikata siitä aivan kuinka ohuita siivuja haluat. Erittäin hyvää leivän päälle, sinapin kera.
        Kokeilu on halpa, sillä niskan hinta pyörinee 5-6 euron välillä /kg.- 2,5 - 3 kilon painoiset ovat sopivia, toki pienempikin käy, mutta paistoaika on silti sama.
        Uskon, että kuvittelut kuivasta possunlihasta jäävät kokeilun jälkeen unholaan.
        Kerrohan tuloksesta, mitä pidit.
        Tuskin yksinkertaisempaa valmistustapaa voi enää olla ja silti tulos on hyvin herkullinen. Liemi soveltuu kastikepohjaksi mitä parhaiten.
        Terveisin Vanha kokki.

        tasolla "pelätä" sianlihan kuivuutta, vaan nimenomaan porsaan fileen. Tiedetään kyllä, että porsaan kassler ja toki kylkikin ovat huomattavasti rasvaisempia ja mehevämpiä ruhonosia. Itse käytänkin lähes vain kassleria ja kylkeä, mitä sianlihaan tulee. No kinkku on sitten oma lukunsa.

        Enemmän pidän naudasta, lampaasta ja porosta - jostakin syystä en niinkään hirvestä.


      • jouluksi
        yleisellä kirjoitti:

        tasolla "pelätä" sianlihan kuivuutta, vaan nimenomaan porsaan fileen. Tiedetään kyllä, että porsaan kassler ja toki kylkikin ovat huomattavasti rasvaisempia ja mehevämpiä ruhonosia. Itse käytänkin lähes vain kassleria ja kylkeä, mitä sianlihaan tulee. No kinkku on sitten oma lukunsa.

        Enemmän pidän naudasta, lampaasta ja porosta - jostakin syystä en niinkään hirvestä.

        Hei!

        Neuvoisitko minulle miten valmistetaan porsaan kassler. Olen uusavuton siinä suhteessa, että en hallitse näitä fileiden ja kasslerien paistohommia. Kokeilisin mielelläni myös kassleria. Meitä on kaksi henkilöä, mies ja minä. Kuinka iso pala lihaa pitäisi ostaa kahdelle henkilölle ja kuinka kauan sitä pitäisi paistaa uunissa ja missä lämpötilassa. Tuleeko lihaan päälle kuorrutus, jos tulee, niin minkälainen.


      • kunnolla
        yleisellä kirjoitti:

        tasolla "pelätä" sianlihan kuivuutta, vaan nimenomaan porsaan fileen. Tiedetään kyllä, että porsaan kassler ja toki kylkikin ovat huomattavasti rasvaisempia ja mehevämpiä ruhonosia. Itse käytänkin lähes vain kassleria ja kylkeä, mitä sianlihaan tulee. No kinkku on sitten oma lukunsa.

        Enemmän pidän naudasta, lampaasta ja porosta - jostakin syystä en niinkään hirvestä.

        Eikös tuo vanha kokki kertonut jotain siihen suuntaan, että se sopii muihinkin lihoihin. Minä ainakin ajattelin kokeilla lammasta ja porsaan ulkofilettä.
        Palautetta tulee ensi viikolla.


      • huolella...
        jouluksi kirjoitti:

        Hei!

        Neuvoisitko minulle miten valmistetaan porsaan kassler. Olen uusavuton siinä suhteessa, että en hallitse näitä fileiden ja kasslerien paistohommia. Kokeilisin mielelläni myös kassleria. Meitä on kaksi henkilöä, mies ja minä. Kuinka iso pala lihaa pitäisi ostaa kahdelle henkilölle ja kuinka kauan sitä pitäisi paistaa uunissa ja missä lämpötilassa. Tuleeko lihaan päälle kuorrutus, jos tulee, niin minkälainen.

        ..matalalla lämmöllä.
        Maltti on valttia. Hitaasti hyvä tulee. Hosumalla ei tule kuin...

        Olen meidän kahden hengen talouteen ostanut kokonaisia sian- ja naudanniskoja eli n.2-4kg. aina tullut kaikki syötyä.
        Yksiin annoksiin riittää kahden pihvin paksuinen pala.

        Näitä rasvaisia niskalihoja on kivaa ja helppoa valmistaa, kun kestävät kypsytystä, pahemmin kuivumatta.

        Pintaanhan voit laittaa melkein mitä lystää. Pannulla ruskistuksen, mausteita, pekonia, saunapalvikylkeä, taikinakuoren...

        Niin ne ajat ja lämpötilat.
        Minä olen pitänyt uunia 85-150C, aikaa on joskus kulunut kaksi tuntia, joskus kaksitoista tuntia. Osta mittarit.


      • nyt vain
        kunnolla kirjoitti:

        Eikös tuo vanha kokki kertonut jotain siihen suuntaan, että se sopii muihinkin lihoihin. Minä ainakin ajattelin kokeilla lammasta ja porsaan ulkofilettä.
        Palautetta tulee ensi viikolla.

        omista lukemisistasi niin minä huolehdin omistani.


      • Vanha kokki kirjoitti:

        Kun täällä niin kovin pelätään ylikypsää possua, kehoittaisin kokeilemaan possun niskaa (kassler)
        koska se soveltuu tähän parhaiten. Kyllä toki muukin liha käy.
        Suolaa hienolla merisuolalla niska kauttaaltaan, niin paljon kuin sen pinnassa pysyy ravistelun jälkeen.
        Kiedo niska tiiviiseen kelmuun ja aseta paketti vadille ja jääkaappiin pariksi päiväksi, välillä kerran, pari kääntäen.
        Ota liha huoneenlämpöön ja kuivaa sen pinta poistettuasi kelmun. Kuumenna pannulla voita ja ruskista lihan pinta kauttaaltaan.
        Aseta työpöydälle alumiinifoliota kaksi pitkähköä palaa ristikkäin.
        Laita aluuminfolion keskikohtaan leivinpaperiarkki
        nosta liha sen keskelle. Nostele paperin reunat ylös lihan päälle. Taittele alumiinifolio mahdollisimman tiukasti siten että kaikki taitokset tulevat lihan yläpuolelle.
        Tarkoitus on saada tiukka tiivis, vuotamaton paketti aikaiseksi. Nosta liha sopivaan vuokaan ja kuumenna uuni 175. Laita paketti vuokineen uuniin
        anna paistua 4-6 tuntia, älä pienennä lämpöä. Ota lopuksi lämpö kokonaan pois ja anna vetäytyä paketin pari tuntia uunissa.
        Avaa paketti varovasti päältäpäin veitsellä leikaten.
        Ota liemi kaataen talteen ja anna lihan sitten levätä levätä laudalla puolisen tuntia. Leikkaa terävällä veitsellä paksuhko, ainakin 1 sentin viipale ja maista.
        Seuraavana päivänä, jos niskaa vielä jäi, voit leikata siitä aivan kuinka ohuita siivuja haluat. Erittäin hyvää leivän päälle, sinapin kera.
        Kokeilu on halpa, sillä niskan hinta pyörinee 5-6 euron välillä /kg.- 2,5 - 3 kilon painoiset ovat sopivia, toki pienempikin käy, mutta paistoaika on silti sama.
        Uskon, että kuvittelut kuivasta possunlihasta jäävät kokeilun jälkeen unholaan.
        Kerrohan tuloksesta, mitä pidit.
        Tuskin yksinkertaisempaa valmistustapaa voi enää olla ja silti tulos on hyvin herkullinen. Liemi soveltuu kastikepohjaksi mitä parhaiten.
        Terveisin Vanha kokki.

        Kiitos ohjeesta! Teit oikean teon nostamalla tuon kasslerin esille näiden fileitten rinnalle. Siitä ja muistakin possunosista saa paljon parempaa muonaa, koska rasva on lihan sisällä - fileessähän ei rasvaa ole mehustamassa lihaa yhtään; varsinkin kun se on leikattu aina pois.

        Jos fileestä aikoo saada kelvollista, se kannattaa aukaista levyksi ja täyttää jollain sopivalla tavoin, sitoa uudelleen rullaksi ja valmistaa sitten.

        Oma suosikkini leikkeleeksi on seuraava:

        Leikkaa file levyksi ja painele tasaiseksi. Voitele levy sinapilla. Asettele päälle pekoninsiivuja koko mitalta. Suolaa ja pippuroi. Jos saat tuoretta salviaa niin revi muutama salvianlehti myös pekonin päälle.

        Kääri file uudelleen rullalle ja sido langalla muotoonsa. Ruskista pannulla öljyssä, pane uunipannulle, lämpömittari paikalleen ja uuni 120 astetta. Kun näyttää 70 astetta ota pois ja kääri folioon ja anna rauhoittua.

        Tästä saa leikattua kauniita viipaleita eikä ole niin kuivakkaa.


      • crudo kirjoitti:

        Kiitos ohjeesta! Teit oikean teon nostamalla tuon kasslerin esille näiden fileitten rinnalle. Siitä ja muistakin possunosista saa paljon parempaa muonaa, koska rasva on lihan sisällä - fileessähän ei rasvaa ole mehustamassa lihaa yhtään; varsinkin kun se on leikattu aina pois.

        Jos fileestä aikoo saada kelvollista, se kannattaa aukaista levyksi ja täyttää jollain sopivalla tavoin, sitoa uudelleen rullaksi ja valmistaa sitten.

        Oma suosikkini leikkeleeksi on seuraava:

        Leikkaa file levyksi ja painele tasaiseksi. Voitele levy sinapilla. Asettele päälle pekoninsiivuja koko mitalta. Suolaa ja pippuroi. Jos saat tuoretta salviaa niin revi muutama salvianlehti myös pekonin päälle.

        Kääri file uudelleen rullalle ja sido langalla muotoonsa. Ruskista pannulla öljyssä, pane uunipannulle, lämpömittari paikalleen ja uuni 120 astetta. Kun näyttää 70 astetta ota pois ja kääri folioon ja anna rauhoittua.

        Tästä saa leikattua kauniita viipaleita eikä ole niin kuivakkaa.

        Unohdin mainita, että tämän voi myös huoletta keittää. Kietaise sidottu pötkylä folioon tai lämmönkestävään kelmuun tiiviiksi kääröksi ja keitä pötköä kiehuvassa vedessä puolisen tuntia.

        Ota pois ja anna vielä levätä käärössään tovi.

        Fileen sisälle voi laittaa toki muutakin kuin em. aineita: luumuja, oliivimurskaa, persiljaa, timjamia, rosmariinia yms.


      • ei ei ei
        huolella... kirjoitti:

        ..matalalla lämmöllä.
        Maltti on valttia. Hitaasti hyvä tulee. Hosumalla ei tule kuin...

        Olen meidän kahden hengen talouteen ostanut kokonaisia sian- ja naudanniskoja eli n.2-4kg. aina tullut kaikki syötyä.
        Yksiin annoksiin riittää kahden pihvin paksuinen pala.

        Näitä rasvaisia niskalihoja on kivaa ja helppoa valmistaa, kun kestävät kypsytystä, pahemmin kuivumatta.

        Pintaanhan voit laittaa melkein mitä lystää. Pannulla ruskistuksen, mausteita, pekonia, saunapalvikylkeä, taikinakuoren...

        Niin ne ajat ja lämpötilat.
        Minä olen pitänyt uunia 85-150C, aikaa on joskus kulunut kaksi tuntia, joskus kaksitoista tuntia. Osta mittarit.

        ellei ole täysin "uuno".
        aloittelijakin tietää, että possua ja mitä hyvänsä osaa possusta on paistettava miedolla lämmöllä ja hitaasti,
        EI VOI mennä pieleen !


      • hitaasti hyvää tulee

        ensin 200 astetta ja sitten 125-150 ja 1,5-2 tuntia


      • Kaksiko (2!)
        hitaasti hyvää tulee kirjoitti:

        ensin 200 astetta ja sitten 125-150 ja 1,5-2 tuntia

        tuntia puolen kilon lihahipulle??? Ja vieläpä tuollaisissa lämpötiloissa (200 125-150)!!!

        Mikä sinua vaivaa, kun tuollaista humpuukia suosittelet?


      • sika
        Vanha kokki kirjoitti:

        Kun täällä niin kovin pelätään ylikypsää possua, kehoittaisin kokeilemaan possun niskaa (kassler)
        koska se soveltuu tähän parhaiten. Kyllä toki muukin liha käy.
        Suolaa hienolla merisuolalla niska kauttaaltaan, niin paljon kuin sen pinnassa pysyy ravistelun jälkeen.
        Kiedo niska tiiviiseen kelmuun ja aseta paketti vadille ja jääkaappiin pariksi päiväksi, välillä kerran, pari kääntäen.
        Ota liha huoneenlämpöön ja kuivaa sen pinta poistettuasi kelmun. Kuumenna pannulla voita ja ruskista lihan pinta kauttaaltaan.
        Aseta työpöydälle alumiinifoliota kaksi pitkähköä palaa ristikkäin.
        Laita aluuminfolion keskikohtaan leivinpaperiarkki
        nosta liha sen keskelle. Nostele paperin reunat ylös lihan päälle. Taittele alumiinifolio mahdollisimman tiukasti siten että kaikki taitokset tulevat lihan yläpuolelle.
        Tarkoitus on saada tiukka tiivis, vuotamaton paketti aikaiseksi. Nosta liha sopivaan vuokaan ja kuumenna uuni 175. Laita paketti vuokineen uuniin
        anna paistua 4-6 tuntia, älä pienennä lämpöä. Ota lopuksi lämpö kokonaan pois ja anna vetäytyä paketin pari tuntia uunissa.
        Avaa paketti varovasti päältäpäin veitsellä leikaten.
        Ota liemi kaataen talteen ja anna lihan sitten levätä levätä laudalla puolisen tuntia. Leikkaa terävällä veitsellä paksuhko, ainakin 1 sentin viipale ja maista.
        Seuraavana päivänä, jos niskaa vielä jäi, voit leikata siitä aivan kuinka ohuita siivuja haluat. Erittäin hyvää leivän päälle, sinapin kera.
        Kokeilu on halpa, sillä niskan hinta pyörinee 5-6 euron välillä /kg.- 2,5 - 3 kilon painoiset ovat sopivia, toki pienempikin käy, mutta paistoaika on silti sama.
        Uskon, että kuvittelut kuivasta possunlihasta jäävät kokeilun jälkeen unholaan.
        Kerrohan tuloksesta, mitä pidit.
        Tuskin yksinkertaisempaa valmistustapaa voi enää olla ja silti tulos on hyvin herkullinen. Liemi soveltuu kastikepohjaksi mitä parhaiten.
        Terveisin Vanha kokki.

        Aivan mahtava ohje. Kannataa kokeilla myös savustaa lihaan 1h ja sitten vanhan kokin ohjeen mukaan uunissa!


      • sikapossu
        jouluksi kirjoitti:

        Hei!

        Neuvoisitko minulle miten valmistetaan porsaan kassler. Olen uusavuton siinä suhteessa, että en hallitse näitä fileiden ja kasslerien paistohommia. Kokeilisin mielelläni myös kassleria. Meitä on kaksi henkilöä, mies ja minä. Kuinka iso pala lihaa pitäisi ostaa kahdelle henkilölle ja kuinka kauan sitä pitäisi paistaa uunissa ja missä lämpötilassa. Tuleeko lihaan päälle kuorrutus, jos tulee, niin minkälainen.

        Käytä vanhan kokin ohjetta (yllä) etkä voi epäonnistua!


    • onnistua pilaamaan.

      Se on niin helppo paistaa, vaikkakaan ei mikään jouluruoka.

      • on jo

        sinänsä pilalla oleva ruhonosa joka ei kelpaa ihmisravinnoksi. Styroksia.


      • on pantunna uuniin
        on jo kirjoitti:

        sinänsä pilalla oleva ruhonosa joka ei kelpaa ihmisravinnoksi. Styroksia.

        Tein, kuten aikasemmin lupasin, vanhan kokin neuvojen mukaan 3,2 kilon sian niskan ja 2,3 kilon australialaisen luuttoman lampaanpaistin. Eli suolasin ne kaksi päivää sitten ja ovat olleet kylmiössä tiukassa kelmukääreessä. Paketteja olen käännellyt pari kertaa.
        Avasin paketit ja kuivasin lihojen pinnat ja ruskistin paistinpannulla pinnat joka kantilta.
        Sitten tein leivinpaperista ja alufoliosta tiukat kääreet molemmille ja laitoin lihapaketit 2 n vuokaan ja lykkäsin ne 175 asteiseen uuniin.
        Ovat nyt olleet reilut kolme tuntia uunissa ja odotellaan vielä parituntia ja sitten lämmöt pois.
        Jännittää vähän, mitä on tuloksena, kun ei edes juuri paistuvan lihan hajua tunnu pirtissä.
        Kuuden tienoilla pitäisi vieraitten olla pöydässä, joten alan pikkuhiljaa tekeen salaattia ja kuoria perunoita lihan lisukkeeksi.
        Doppel Corni on pakkasessa ja snapsilasit myös.
        Ruokajuomana on tumma jouluolut.
        Saadaanpa nähdä millain synttärit sujuu.


      • Älä noin!
        on pantunna uuniin kirjoitti:

        Tein, kuten aikasemmin lupasin, vanhan kokin neuvojen mukaan 3,2 kilon sian niskan ja 2,3 kilon australialaisen luuttoman lampaanpaistin. Eli suolasin ne kaksi päivää sitten ja ovat olleet kylmiössä tiukassa kelmukääreessä. Paketteja olen käännellyt pari kertaa.
        Avasin paketit ja kuivasin lihojen pinnat ja ruskistin paistinpannulla pinnat joka kantilta.
        Sitten tein leivinpaperista ja alufoliosta tiukat kääreet molemmille ja laitoin lihapaketit 2 n vuokaan ja lykkäsin ne 175 asteiseen uuniin.
        Ovat nyt olleet reilut kolme tuntia uunissa ja odotellaan vielä parituntia ja sitten lämmöt pois.
        Jännittää vähän, mitä on tuloksena, kun ei edes juuri paistuvan lihan hajua tunnu pirtissä.
        Kuuden tienoilla pitäisi vieraitten olla pöydässä, joten alan pikkuhiljaa tekeen salaattia ja kuoria perunoita lihan lisukkeeksi.
        Doppel Corni on pakkasessa ja snapsilasit myös.
        Ruokajuomana on tumma jouluolut.
        Saadaanpa nähdä millain synttärit sujuu.

        Älä missään nimessä paista lammasta läheskään yhtä pitkän kuin porsasta, varsinkin kun lammasta on vielä lähes kilon verran vähemmän kuin porsasta!

        Lampaan kuuluu olla sisältä rosee, eli ota ainakin puolitoista tuntia aiemmin pois kuin porsaan. Ja yhteensä viisi tuntia on AIVAN liikaa porsaallekin! 3,5 tuntia riittää 3,2 kilolle!

        Äläkä jätä lihoja enää uuniin sen sammuttamisen jälkeen! Muuten sinulla menee täysin pilalle, etenkin lammas!

        (Tjaa, nyt vasta katsoin kirjoituksesi kellonaikaa... Neuvoni tuli siis aivan liian myöhään. Valitan! Piloille meni!)


      • Kiitos Vanha kokki!
        Älä noin! kirjoitti:

        Älä missään nimessä paista lammasta läheskään yhtä pitkän kuin porsasta, varsinkin kun lammasta on vielä lähes kilon verran vähemmän kuin porsasta!

        Lampaan kuuluu olla sisältä rosee, eli ota ainakin puolitoista tuntia aiemmin pois kuin porsaan. Ja yhteensä viisi tuntia on AIVAN liikaa porsaallekin! 3,5 tuntia riittää 3,2 kilolle!

        Äläkä jätä lihoja enää uuniin sen sammuttamisen jälkeen! Muuten sinulla menee täysin pilalle, etenkin lammas!

        (Tjaa, nyt vasta katsoin kirjoituksesi kellonaikaa... Neuvoni tuli siis aivan liian myöhään. Valitan! Piloille meni!)

        Ja hallelujat päälle! Täällä on kahdeksan kappaletta maailman tyytyväisimpiä ihmisiä.
        Kukaan meistä ei ollut ikinä edes kuvitellutkaan, että tavallasi kypsytetty liha voisi olla noin mehukasta ja pehmeää. Siis aivan fantastico. En olisi kyllä itsekään uskonut, että pelkkä suolakin riittää mausteeksi, voi kuinka ihminen oppiikin uutta. Valmistamisen helppous kaiken lisäksi.

        Tämä ei varmana jäänyt viimeiseksi kerraksi, ei totisesti ja sama sanoivat vieraanikin. Se joka sanoo ylikypsän olevan kuivaa, kokeilkoon tätä tapaa, niin takuulla muuttaa kantansa.
        Siis lammaskin suorastaan suli suuhun. Tätä ennen en ole onnistunut lampaasta saamaan pehmeää, aina on jäänyt sitkeäksi tai sitten kuivaksi.
        Kiitos vielä kerran, tarjoisin snapsit jos olisit nyt ja täällä.
        Synttärit jatkuvat edelleen hyvän konjakin ja kaffeen kera.


      • Miksi?
        Kiitos Vanha kokki! kirjoitti:

        Ja hallelujat päälle! Täällä on kahdeksan kappaletta maailman tyytyväisimpiä ihmisiä.
        Kukaan meistä ei ollut ikinä edes kuvitellutkaan, että tavallasi kypsytetty liha voisi olla noin mehukasta ja pehmeää. Siis aivan fantastico. En olisi kyllä itsekään uskonut, että pelkkä suolakin riittää mausteeksi, voi kuinka ihminen oppiikin uutta. Valmistamisen helppous kaiken lisäksi.

        Tämä ei varmana jäänyt viimeiseksi kerraksi, ei totisesti ja sama sanoivat vieraanikin. Se joka sanoo ylikypsän olevan kuivaa, kokeilkoon tätä tapaa, niin takuulla muuttaa kantansa.
        Siis lammaskin suorastaan suli suuhun. Tätä ennen en ole onnistunut lampaasta saamaan pehmeää, aina on jäänyt sitkeäksi tai sitten kuivaksi.
        Kiitos vielä kerran, tarjoisin snapsit jos olisit nyt ja täällä.
        Synttärit jatkuvat edelleen hyvän konjakin ja kaffeen kera.

        Mistä on peräisin tämä loputon "pehmeyden" kaipuu lihan ollessa kyseessä? Eikö teillä ole hampaita suussa?


      • on pantunna uuniin kirjoitti:

        Tein, kuten aikasemmin lupasin, vanhan kokin neuvojen mukaan 3,2 kilon sian niskan ja 2,3 kilon australialaisen luuttoman lampaanpaistin. Eli suolasin ne kaksi päivää sitten ja ovat olleet kylmiössä tiukassa kelmukääreessä. Paketteja olen käännellyt pari kertaa.
        Avasin paketit ja kuivasin lihojen pinnat ja ruskistin paistinpannulla pinnat joka kantilta.
        Sitten tein leivinpaperista ja alufoliosta tiukat kääreet molemmille ja laitoin lihapaketit 2 n vuokaan ja lykkäsin ne 175 asteiseen uuniin.
        Ovat nyt olleet reilut kolme tuntia uunissa ja odotellaan vielä parituntia ja sitten lämmöt pois.
        Jännittää vähän, mitä on tuloksena, kun ei edes juuri paistuvan lihan hajua tunnu pirtissä.
        Kuuden tienoilla pitäisi vieraitten olla pöydässä, joten alan pikkuhiljaa tekeen salaattia ja kuoria perunoita lihan lisukkeeksi.
        Doppel Corni on pakkasessa ja snapsilasit myös.
        Ruokajuomana on tumma jouluolut.
        Saadaanpa nähdä millain synttärit sujuu.

        tää sun kuvaus oli hieno ja toimiva, mut täällä valitettavasti on aika paljon ihan epäkelpoa ohjetta. toki makuja on monenlaisia, joten paistolämmöt, paistoajat ja maustamiset vaihtelee, mutta noille aloittelijoille voisin suositella paistolämpömittarin hankkimista, jolloin EKAKERTA on ihan ok, mutta sitten voi vähentää lämpöä ja lisätä paistoaikaa tai päinvastoin makuhermojen toivomaan suuntaan. samoin on maustamisten laita; ensin vaan vähän suolaa ja sitten vähitellen kokeilemaan muita mausteita ja yrttejä. nuo telkun useat ruokaohjelmat monimutkaisine resepteineen ovat varmaankin vieneet monen kotikokkaajan itsetunnon. ruoanlaitto on kuin seksi, joka paranee vaan kokemuksen myötä; oikotietä ei ole!


      • Tai tehneet
        kkristian kirjoitti:

        tää sun kuvaus oli hieno ja toimiva, mut täällä valitettavasti on aika paljon ihan epäkelpoa ohjetta. toki makuja on monenlaisia, joten paistolämmöt, paistoajat ja maustamiset vaihtelee, mutta noille aloittelijoille voisin suositella paistolämpömittarin hankkimista, jolloin EKAKERTA on ihan ok, mutta sitten voi vähentää lämpöä ja lisätä paistoaikaa tai päinvastoin makuhermojen toivomaan suuntaan. samoin on maustamisten laita; ensin vaan vähän suolaa ja sitten vähitellen kokeilemaan muita mausteita ja yrttejä. nuo telkun useat ruokaohjelmat monimutkaisine resepteineen ovat varmaankin vieneet monen kotikokkaajan itsetunnon. ruoanlaitto on kuin seksi, joka paranee vaan kokemuksen myötä; oikotietä ei ole!

        Rosvon paistia. Tuo tekotapa on kuin rosvon paistin tekeminen, mutta ilman maakuoppaa.
        Jos se kerta tuolleen onnistuu uunissa, aion minäkin
        kokeilla.
        Eipäs tartte pelätä hiekan narskuvan hampaissa.


      • Ookkos kokkeillu ite
        Älä noin! kirjoitti:

        Älä missään nimessä paista lammasta läheskään yhtä pitkän kuin porsasta, varsinkin kun lammasta on vielä lähes kilon verran vähemmän kuin porsasta!

        Lampaan kuuluu olla sisältä rosee, eli ota ainakin puolitoista tuntia aiemmin pois kuin porsaan. Ja yhteensä viisi tuntia on AIVAN liikaa porsaallekin! 3,5 tuntia riittää 3,2 kilolle!

        Äläkä jätä lihoja enää uuniin sen sammuttamisen jälkeen! Muuten sinulla menee täysin pilalle, etenkin lammas!

        (Tjaa, nyt vasta katsoin kirjoituksesi kellonaikaa... Neuvoni tuli siis aivan liian myöhään. Valitan! Piloille meni!)

        Aussilammasta roseena?
        Pittää olla melekoset raateluhampaat, ennenkö saa palan irti, on se niin sitkiää purtavaa.
        Karitsan lihaa miekin syön mieluusti roseena, mutta vanaha emolammas, ei kiitos. Onneksi täälä Oulusa saapi kotimaistaki lammasta, ei muuta vikkaa ku vähä kallista.
        Maistappa kuule ite aussilammasta roseepaistettuna, voipi olla että muutat mielipijettäs!


      • Vanha kokki
        Kiitos Vanha kokki! kirjoitti:

        Ja hallelujat päälle! Täällä on kahdeksan kappaletta maailman tyytyväisimpiä ihmisiä.
        Kukaan meistä ei ollut ikinä edes kuvitellutkaan, että tavallasi kypsytetty liha voisi olla noin mehukasta ja pehmeää. Siis aivan fantastico. En olisi kyllä itsekään uskonut, että pelkkä suolakin riittää mausteeksi, voi kuinka ihminen oppiikin uutta. Valmistamisen helppous kaiken lisäksi.

        Tämä ei varmana jäänyt viimeiseksi kerraksi, ei totisesti ja sama sanoivat vieraanikin. Se joka sanoo ylikypsän olevan kuivaa, kokeilkoon tätä tapaa, niin takuulla muuttaa kantansa.
        Siis lammaskin suorastaan suli suuhun. Tätä ennen en ole onnistunut lampaasta saamaan pehmeää, aina on jäänyt sitkeäksi tai sitten kuivaksi.
        Kiitos vielä kerran, tarjoisin snapsit jos olisit nyt ja täällä.
        Synttärit jatkuvat edelleen hyvän konjakin ja kaffeen kera.

        Mukavaa että joku kuitenkin uskalsi kokeilla menetelmää.
        Yritän neuvoa helppoja ja yksinkertaisia valmistusmenetelmiä, koska useimmat palstan lukijat ovat ymmärtääkseni lähes ummikkoja keittiöpuuhissa.
        Simmppelit ruuat voivat usein olla huomattavasti parempiakin, kuin kovin monimutkaiset, lähes gastronomiset ohjeet, mutta onhan niitäkin täällä esitetty. Olisi vain mielenkiintoista nähdä tuloksia, sillä paperillahan se on kovasti helppoa, mutta käytäntö ei aina kulje ohjeen myötä käsi kädessä. Ammattitaitoakin tarvitaan, joskin harrastelijakokitkin yltävät varsin usein mittaviinkin suorituksiin.
        On muuten mielenkiintoista havaita, että hyvin mehukas ja silti ylikypsä on joidenkin mielestä halveksittava tapa syödä lihaa.
        Kyllä luulisi olevan mukavampaa syödä sellaista ruokaa, jota ei tarvitse jauhaa kuin purukumia leukaperät kipeänä. Pihvilihat erikseen, niissä en minäkään voi käsittää läpikypsää. Itse nautin täysin rinnoin tartarpihvistä, joka ei ole pannua nähnytkään.
        Ihmiset jotka haluavat lammaspaistinsa roseena, eivät varmaan ole sitä sellaisena syöneet, luulen sen olleen karitsaa, sillä on synti paistaa karitsaa kypsäksi.
        Mutta makunsa kullakin.
        Kiitos kiitoksista ja hyvä että olit tulokseen tyytyväinen, ennenkaikkea huomasit seikan,että kova lämpö ei suinkaan kuivattanut lihaa, koska se neste ei päässyt tiukasta paketista karkuun, vaan pysyi lihan sisällä, sillä siinähän se on koko jutun juju.


      • ylikypsä
        Älä noin! kirjoitti:

        Älä missään nimessä paista lammasta läheskään yhtä pitkän kuin porsasta, varsinkin kun lammasta on vielä lähes kilon verran vähemmän kuin porsasta!

        Lampaan kuuluu olla sisältä rosee, eli ota ainakin puolitoista tuntia aiemmin pois kuin porsaan. Ja yhteensä viisi tuntia on AIVAN liikaa porsaallekin! 3,5 tuntia riittää 3,2 kilolle!

        Äläkä jätä lihoja enää uuniin sen sammuttamisen jälkeen! Muuten sinulla menee täysin pilalle, etenkin lammas!

        (Tjaa, nyt vasta katsoin kirjoituksesi kellonaikaa... Neuvoni tuli siis aivan liian myöhään. Valitan! Piloille meni!)

        Sinä et tiiä ruuan laitosta mitään! Mee kotiis kasvamaan.


    • mielipide tämäkin

      Ei paljoa ole järkeä pistään muutaman sadan gramman lihakimpaletta uuniin.

      1½-2 kg on minimi.

    • kokki72

      Mikä siinä on ku aina puhutaan paistin/fileen sisälämmöistä.
      Okeio, varmasti helv... hienoi juttui mutta kaikilla EI ole sisälämpömittareita paistille. Voisiko ilmottaa paisto lämpötilan ja, noin, jokainen sitten "himmailee" ja järkeilee päässään lopputuloksen

      • hööhöööööö

        Sitten menee ja ostaa sen mittarin, jos ei ole sitä vielä.

        Ilman mittaria kaikki ohjeet ovat vain suuntaa antavia ja oikean paistoajan opit kokemuksen kauttaa (edellyttäen että paistisi ovat aina samankokoisia ja -muotoisia).


      • lämpömies

        Lihan valmistuksessa sisälämpö on kaiken aa ja oo.


    • vehy

      Vanhalle kokille erittäis suuret kiitokset loistavasta ohjeesta! Ps. kokeilkaas villisikaa vanhan kokin ohjeella!

      • harvoin sikaa

        Vanhaa ketjua tässä luin ja kyllä se on niinkin, että nämä liharuokatehtaat keksii mitä kummallisempia nimiä, eilen ostin ns porsaan. uunifileen (=tarjouslihaa). Paistomittari oli tuupattuna lihanköntän keskivaiheille jo pakkauksessa, mutta siltikään en luota siihen. Lopputulos voi olla lähes raaka tai ylikypsä. Rasvaa näkys olevan lihan toisella puolella, jonkinverran suolattu.
        Tämä on onnen tai tuurin lykkyä kuinka käy kun sen huomenna paistan.
        Kassleria on tehnyt vanhan kokin ohjeella ja onnistunut hyvin, kiitos hänelle.


    • Anonyymi

      Uuni 125 ja 2 h ite en käytä mittaria ikinä ja hiaron lihaan vähä öljyt suolaa mausteet ja tilkka vettä porkkanat sipulia isoina paloina jopa perunaa jos haluaa hyvää tulee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1535
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      31
      1227
    Aihe