Mitä tarkoittaa sitoutuminen?

Simo Solmu

Mitä naiset tarkoittavat puhuessaan sitoutumisesta? Naiseni kysyy yhtenään, olenko sitoutunut? Mihin? Häneen? Suhteeseemme? Uskollisuuteen? Tarkoittaako sitoutuminen lupausta muustakin? Kihloista, häistä, lapsista?

Yhdessä on hyvä olla, mutta en minä yhteistä hautapakkaa vielä voi luvata. Mitä siis vastaan hänelle?

26

2798

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarviiko sitä tietää

      Mulle sitoutuminen selvis, kun ei tahdo päästä irti. Sitoutuminen voi olla niin käytännön järjestelyjä tai sit ihan tunteissa ettei irti pääse.. :( Ei ehkä sitä, että voi elää toisen kanssa, vaan sitä, että EI voi elää ilman toista.

      • VArovasti

        Sitoutuminen on enemmän kuin riippuvaisuus, etenkin jos sen havaitsee vasta etotessaan, hylätessään, erotetuksi tai hylätyksi tultuaan. Sitoutuminen ei tapahdu menneisyydessä, vaan nyt! Sitoutuminen on tänään ja usein se sitouttaa myös tulevaisuuden sitoutumsen kohteeseen.
        Sitoutuminen on tahdon päätös, johon sitouttavat tunteet tulevat ymmärrettävästi mukaan heti tai ajan kanssa. Tahtotilan täytyy pysyä, vaikka tunneperäisesti sitoutuminen ei miellyttäisikään. Sen jokaisen tulee luvata ja siihen sitoutua avioliittolupauksessaan. Sitoutuminen on tahtotilan säilyttämisen voimassa pitämstä.
        Koskee kaikka elämän ja mielen aöueita.


      • seurakuntapastori.eläkk
        VArovasti kirjoitti:

        Sitoutuminen on enemmän kuin riippuvaisuus, etenkin jos sen havaitsee vasta etotessaan, hylätessään, erotetuksi tai hylätyksi tultuaan. Sitoutuminen ei tapahdu menneisyydessä, vaan nyt! Sitoutuminen on tänään ja usein se sitouttaa myös tulevaisuuden sitoutumsen kohteeseen.
        Sitoutuminen on tahdon päätös, johon sitouttavat tunteet tulevat ymmärrettävästi mukaan heti tai ajan kanssa. Tahtotilan täytyy pysyä, vaikka tunneperäisesti sitoutuminen ei miellyttäisikään. Sen jokaisen tulee luvata ja siihen sitoutua avioliittolupauksessaan. Sitoutuminen on tahtotilan säilyttämisen voimassa pitämstä.
        Koskee kaikka elämän ja mielen aöueita.

        Ei ole olemassa avioliittolupauksia. Kun vihittäviltä kysytään, "tahdotko", noudatetaan vain lakia. Tarkistetaan, onko vihkiminen oma tahto. Esim. anopin tahto ei kelpaa. Olkoon minkä tahansa uskonyhteisön kaava tai maistraattivihkiminen, näin kysytään. Ei siinä mitään luvata.


    • .................

      Riippunee naisesta, mutta mielestäni tuo "Yhdessä on hyvä olla, mutta en minä yhteistä hautapakkaa vielä voi luvata." kuulostaa ihan hyvälle vastaukselle.
      Tosin jos naisesi on hermoherkkä tapaus joka helposti vetää herneen nenäänsä, tilanne on kinkkisempi. Itselleni kyllä tuo vastaus kelpaisi ihan hyvin.
      Jospa kysyisit siltä naiselta, mitä hän tarkoittaa tuolla sitoutumisella.

    • happyppah

      Sitoutumisen merkitys on aivan varmasti eri ihmisille erilainen. Minä olen situoutunut ja se tarkoittaa sitä, että haluan jakaa elämäni Hänen kanssaan. Käytännössä se näkyy siinä, että haluan toteutaa asioita, jotka vahvistavat suhdettamme ja vältää asioita, jotka heikentävät sitä. Minulle sitoutuminen ei merkitse kihlautumista tai avioliittoa, eikä yhteistä asuntolainaa. Minulle sitoutuminen on yhteisiä kokemuksia, jakamista, ja myös molempien yksilöllisyyden hyväksymistä ja tukemista.

      Kysy, mitä sitoutuminen hänelle merkitsee. Kerro hänelle, mitä se merkitsee sinulle. Tiedätkö? Et tietenkään voi vastata mitään, jos et tiedä mitä se merkitsee sinulle.

      • Hermanni

        Kauniisti ajateltu, mutta pätee myös avoliittoon, monenlaisiin seurustelu- ja ystävyyssuhteisiinin tarkemmin ajateltuina. Minusta kihlautuminen ja avioliitto merkitsevät 100% sitoutumista, kun muut suhteet taas eivät ole niin sitovia. Niistä voi vetäytyä heti ja kun/jos haluaa. Yhtenä päivänä voi haluta yhtä ja toisena toista. Ehkä kihlautuminen ja avioliitto ovat omiaa ohjaamaan sitä haluamisen suuntaamista. Ei se poista sitä, etteikö voisa jakaa elämäänsä Hänen kanssaan tai yhteisiä kokemuksia, jakamista ja molempien yksilöllisyyden hyväksymistä ja tukemista. Siksi avioliitot varmaan on "keksittykin", jotta edellisiä olisi helpompi pitkässä juoksussa toteuttaa ja elää todeksi.


      • papin aamen.
        Hermanni kirjoitti:

        Kauniisti ajateltu, mutta pätee myös avoliittoon, monenlaisiin seurustelu- ja ystävyyssuhteisiinin tarkemmin ajateltuina. Minusta kihlautuminen ja avioliitto merkitsevät 100% sitoutumista, kun muut suhteet taas eivät ole niin sitovia. Niistä voi vetäytyä heti ja kun/jos haluaa. Yhtenä päivänä voi haluta yhtä ja toisena toista. Ehkä kihlautuminen ja avioliitto ovat omiaa ohjaamaan sitä haluamisen suuntaamista. Ei se poista sitä, etteikö voisa jakaa elämäänsä Hänen kanssaan tai yhteisiä kokemuksia, jakamista ja molempien yksilöllisyyden hyväksymistä ja tukemista. Siksi avioliitot varmaan on "keksittykin", jotta edellisiä olisi helpompi pitkässä juoksussa toteuttaa ja elää todeksi.

        kihlaus on lupaus, merkkaa PALJON, tiedän silti purkautuneita kihlauksia. Elämä on.


    • Hilma Vilma

      Ehkä sinun kannattaa kysyä nimenomaan omalta naiseltasi. Mitä väliä sillä on, mitä naiset yleensä ajattelee, jos sinua kiinnostaa hänen mielipiteensä. Hänhän voi ajatella vaikka vähän eri tavalla kuin naiset yleensä.

    • vaan, jot..

      Ollaan uskollisia toisilleen, eletään parisuhteessa.

      • miax

        sänen kanssaan? Ei tarkoita naimisiinmenoa tai kihloja, vaan sitä, että onko hän nyt se nainen jonka kanssa haluat vakavissasi olla. Pidät hänestä, kunnioitat häntä, hän on sinulle erityinen Vai hengailetko suhteessa nyt vaan saadaksesi säännöllisesti pillua siihen asti kunnes löydät paremman tai sen vuoksi, että ois nyt ees vaan joku.


    • ..sitoutuminen on sitoutumista juuri suhteeseen, kumppaniin, uskollisuuteen, hautapaikkaan, asuntovelkaan yms. Piste iin päälle on sitten vielä ne sormukset. Ne ei yksinään merkkaa mitään, mutta ilman niitä homma ei oo 100%.. :p
      Vähän tulee sellanen fiilis, että jos naisen pitää kysyä sitä sulta - vieläpä yhtenään - niin joko a)sä et oo riittävän sitoutunut tai b)sä et vaan osaa ilmasta sitä..

      • ..........

        Tai sitten nainen kuuluu niihin epävarmoihin, joille pitäisi kaiken aikaa todistella, että tässä sitä ollaan, enkä ole lähdössä. Niitäkin kun löytyy.
        Ehkäpä ajan kanssa tuo luottamuskin syntyy. Ei se aina ole siitä miehestä ja sen tekemisistä/sanomisista kiinni.


      • dayum

        Eikö sormustimet kuitenkin ole enemmänkin symbolisia eleitä, vaikuttavat enemmän korvien väliin? Nimenomaan omien korvien väliin, sillä eihän ne toiselle välttämättä merkkaa "mitään"?


      • dayum kirjoitti:

        Eikö sormustimet kuitenkin ole enemmänkin symbolisia eleitä, vaikuttavat enemmän korvien väliin? Nimenomaan omien korvien väliin, sillä eihän ne toiselle välttämättä merkkaa "mitään"?

        ..se korvien väli kuitenkin meillä on se, joka aikapaljon säätelee näitä hommia. Ja yleisesti ottaen vielä niin, että se oma korvienväli on se tärkein säätelijä..
        Vähän tuota yläpuolellasi olevaa vastausta sivuten, jos siellä omassa korvien välissä on joku tietty kanta, niin eipä sitä toisten korvien välit yleensä kykene muuttamaan. ;)


      • dayum
        Plussa-pallero kirjoitti:

        ..se korvien väli kuitenkin meillä on se, joka aikapaljon säätelee näitä hommia. Ja yleisesti ottaen vielä niin, että se oma korvienväli on se tärkein säätelijä..
        Vähän tuota yläpuolellasi olevaa vastausta sivuten, jos siellä omassa korvien välissä on joku tietty kanta, niin eipä sitä toisten korvien välit yleensä kykene muuttamaan. ;)

        se on.


    • hyvä fiilis.

      Sitoutuminen on minusta sitä, että eletään päivä kerrallaan. En tiedä, miksi pitäisi vannoa jokin erillinen situtumisvala, kun elämästä ei koskaan tiedä. Se, että elää päivä kerrallaan, ei tarkoita, että on uskoton tai petollinen, tai ei osaa päättää. Tärkeintä on tuntea itsensä mahdollisimman hyvin ja olla realisti, ja nauttia elämästä ja suhteesta, kun sellainen on.

      • dayum

        Tuohon voisi varmaan liittää sen, ainakin joissakin tilanteissa, että olisi kuitenkin olemassa jonkinlainen yhteinen suunta/päämäärä jota kohti "päivä kerrallaan" edetään.

        Jos nyt osasin ilmaista sen mitä ajoin takaa.


      • Joo - o

        ------ ;)


      • minulle sitoutumista

        Minusta tässä hetkessä eläminen ilman tulevaisuutta, eli päivä kerrallaan on todella rankkaa.

        Olen yrittänyt opetella, mutta silti tuntuu pahalta. En kestä sitä.

        Tarvitsisin jotain varmempaa: kai sitä voi sitoutumiseksikin sitten sanoa, että minulla olisi varmuus, että tavaan vielä huomennakin. Ylihuomenna. Uutena vuotena. Ensi kesänä. Ei vain tänään tässä ja nyt, ja sitten "soitellaan".


      • linjoilla
        minulle sitoutumista kirjoitti:

        Minusta tässä hetkessä eläminen ilman tulevaisuutta, eli päivä kerrallaan on todella rankkaa.

        Olen yrittänyt opetella, mutta silti tuntuu pahalta. En kestä sitä.

        Tarvitsisin jotain varmempaa: kai sitä voi sitoutumiseksikin sitten sanoa, että minulla olisi varmuus, että tavaan vielä huomennakin. Ylihuomenna. Uutena vuotena. Ensi kesänä. Ei vain tänään tässä ja nyt, ja sitten "soitellaan".

        Itsekin tykkään, että sitoutumista on juuri se, että halutaan, tahdotaan, toivotaan, uskotaan yhteiseen tulevaisuuteen. Tietenkään ei kukaan koskaan voi 100% vannoa, että hamaan hautaan asti yhteiselämä jatkuu. Mutta jos ollaan "päivä kerrallaan", tuntuu, että jotain oikeaa puuttuu suhteesta. Tahtomisestahan rakkaudessa on kyse. Tahdonko todella elää elämääni juuri tämän yhden ihmisen kanssa. Vai tahdonko, että otan "kermat päältä" niin kauan kuin itseäni huvittaa ja hyvältä tuntuu.

        Aika mustavalkoista, mutta totta. Sitoutuneet ihmiset tietävät, että rakastan ja arvostan juuri tätä omaa rakastani. Se on jotain sellaista totaalista tahtomista :)


      • "päivä kerrallaan"
        linjoilla kirjoitti:

        Itsekin tykkään, että sitoutumista on juuri se, että halutaan, tahdotaan, toivotaan, uskotaan yhteiseen tulevaisuuteen. Tietenkään ei kukaan koskaan voi 100% vannoa, että hamaan hautaan asti yhteiselämä jatkuu. Mutta jos ollaan "päivä kerrallaan", tuntuu, että jotain oikeaa puuttuu suhteesta. Tahtomisestahan rakkaudessa on kyse. Tahdonko todella elää elämääni juuri tämän yhden ihmisen kanssa. Vai tahdonko, että otan "kermat päältä" niin kauan kuin itseäni huvittaa ja hyvältä tuntuu.

        Aika mustavalkoista, mutta totta. Sitoutuneet ihmiset tietävät, että rakastan ja arvostan juuri tätä omaa rakastani. Se on jotain sellaista totaalista tahtomista :)

        "Päivä kerrallaan" ei välttämättä tarkoita ollenkaan "hällä väliä" -asennetta. Kyse on minusta enemmänkin suhtautumisesta elämään.

        Sitoutumisen ei tarvitse tarkoittaa sitä, että toistelee itselleen päivittäin: Tämän ihmisen kanssa haluan viettää loppuelämäni. Voi olla sitoutunut suhteeseen, vaikkei koskaan miettisi edes seuraavan päivän ohjelmaa.

        Se, että ajattelee, että olen tässä suhteessa niin kauan kuin hyvältä tuntuu, ei myöskään tarkoita, että "kuorii kermat päältä". Voi oikeasti käydä niin, että toinen ihminen osoittautuu vääräksi. Liian moni sinnittelee vuodesta toiseen täysin epätyydyttävässä, raastavassa suhteessa vain sen vuoksi, että ei "sovi" erota.

        Olen itse ollut muutamassa suhteessa, joista kaksi oli pitkiä. En ole koskaan sen kummemmin suunnitellut elämääni. Sen tiedän, että kaikkien miesten kanssa olin sitoutunut suhteeseen. Siitä huolimatta tuli ero.

        Elämä on tällaista, eli ei niin kovin mustavalkoista.


      • ......................
        "päivä kerrallaan" kirjoitti:

        "Päivä kerrallaan" ei välttämättä tarkoita ollenkaan "hällä väliä" -asennetta. Kyse on minusta enemmänkin suhtautumisesta elämään.

        Sitoutumisen ei tarvitse tarkoittaa sitä, että toistelee itselleen päivittäin: Tämän ihmisen kanssa haluan viettää loppuelämäni. Voi olla sitoutunut suhteeseen, vaikkei koskaan miettisi edes seuraavan päivän ohjelmaa.

        Se, että ajattelee, että olen tässä suhteessa niin kauan kuin hyvältä tuntuu, ei myöskään tarkoita, että "kuorii kermat päältä". Voi oikeasti käydä niin, että toinen ihminen osoittautuu vääräksi. Liian moni sinnittelee vuodesta toiseen täysin epätyydyttävässä, raastavassa suhteessa vain sen vuoksi, että ei "sovi" erota.

        Olen itse ollut muutamassa suhteessa, joista kaksi oli pitkiä. En ole koskaan sen kummemmin suunnitellut elämääni. Sen tiedän, että kaikkien miesten kanssa olin sitoutunut suhteeseen. Siitä huolimatta tuli ero.

        Elämä on tällaista, eli ei niin kovin mustavalkoista.

        kyllä päivä kerrallaan - ilman, että suostuu missään vaihessa mitään huomisesta sanonomaan - on väistelyä.

        Ei ehkä "hällä väliä" mutta pakoilua.

        Eri asiahan on elää täysillä tätä päivää ja tätä hetkeä - sitä toki minäkin kannatan.

        Ja eri asia on suunnitella tulevaisuus ja järkähtämättömästi ja itsepäisesti toteuttaa sitä.

        Mutta jos suhteessa ei pysty sanomaan mitään tulevasta eli ottamaan edes kantaa; haluaa olla ottamatta kantaa ja ei halua edes ajatella - niin se on pelkuruutta.

        Se on ei-sitoutumista.


      • asioita
        ...................... kirjoitti:

        kyllä päivä kerrallaan - ilman, että suostuu missään vaihessa mitään huomisesta sanonomaan - on väistelyä.

        Ei ehkä "hällä väliä" mutta pakoilua.

        Eri asiahan on elää täysillä tätä päivää ja tätä hetkeä - sitä toki minäkin kannatan.

        Ja eri asia on suunnitella tulevaisuus ja järkähtämättömästi ja itsepäisesti toteuttaa sitä.

        Mutta jos suhteessa ei pysty sanomaan mitään tulevasta eli ottamaan edes kantaa; haluaa olla ottamatta kantaa ja ei halua edes ajatella - niin se on pelkuruutta.

        Se on ei-sitoutumista.

        Kyllä jokainen suhteessa oleva joutuu ottamaan kantaa asioihin, sehän on selvä. Jos ei ota, se on väistelyä, olen samaa mieltä.

        Mutta ei tämä estä päivä kerrallaan elämistä. Elämän filosofia voi olla se, että ei varmistele asioita. Se ei ole pelkuruutta. Pelkuruutta on takertua elämään, asioihin ja ihmisiin.


    • kysymykseen

      "mitä haluat tehdä viiden vuoden kuluttua, minkälaisen elämän haluat ja näetkö minut osana sitä". Vain rohkeat vastaavat. Suurimmalla osalla kumpaakaan sukupuolta ei ole älliä eikä tälliä mielikuvitella saati sitoutua noin pitkälle...

      • nimim. "linjoilla"

        Sitähän se on. Tahtomista, todellista halua elää elämää juuri tämän ihmisen kanssa. Ei miettiä, että onkohan jossain joku "parempi", mistähän jään paitsi, siedänköhän häntä kauaa, mitenkähän meillä tulee menemään jne. Vaan tuntea toista kohtaan niin syvää rakkautta, että haluaa jakaa elämänsä hänen kanssaan. Huolimatta siitä faktasta, että kukaan ei ole täydellinen ja huonoja aikoja ja ongelmia tulee eteen takuuvarmasti. Ne on vain pystyttävä puhumaan ja selvitä yhdessä eteenpäin.

        Ja tiedätkö, voin vastata kysymykseesi...näen nykyisen miesystäväni ja rakkaani vierelläni vielä viidenkin vuoden päästä. Niin mahtava kemia, rakkaus, välittäminen, myös teoilla näyttäminen, auttaminen ja tukeminen on välillämme. Huolimatta siitä, ettemme ole seurustelleet kuin vasta pari kk. Ennen en ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin. Siitäkin voin päätellä, että välillämme on jotain hienoa, syvää ja arvokasta! Ja se tunne on onneksi molemminpuolista.

        Lämmintä joulunaikaa sinulle ja muille!

        t. nainen 45v


      • sama juttu
        nimim. "linjoilla" kirjoitti:

        Sitähän se on. Tahtomista, todellista halua elää elämää juuri tämän ihmisen kanssa. Ei miettiä, että onkohan jossain joku "parempi", mistähän jään paitsi, siedänköhän häntä kauaa, mitenkähän meillä tulee menemään jne. Vaan tuntea toista kohtaan niin syvää rakkautta, että haluaa jakaa elämänsä hänen kanssaan. Huolimatta siitä faktasta, että kukaan ei ole täydellinen ja huonoja aikoja ja ongelmia tulee eteen takuuvarmasti. Ne on vain pystyttävä puhumaan ja selvitä yhdessä eteenpäin.

        Ja tiedätkö, voin vastata kysymykseesi...näen nykyisen miesystäväni ja rakkaani vierelläni vielä viidenkin vuoden päästä. Niin mahtava kemia, rakkaus, välittäminen, myös teoilla näyttäminen, auttaminen ja tukeminen on välillämme. Huolimatta siitä, ettemme ole seurustelleet kuin vasta pari kk. Ennen en ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin. Siitäkin voin päätellä, että välillämme on jotain hienoa, syvää ja arvokasta! Ja se tunne on onneksi molemminpuolista.

        Lämmintä joulunaikaa sinulle ja muille!

        t. nainen 45v


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe