Teini ei hyväksy äidin seurustelua

ropsaus

Ongelma on, että tyttäreni 16 v. ei hyväksy, että olen löytänyt uuden kumppanin. 18 ja 20 v. poikani kyllä hyväksyvät. Lasteni isä on kuollut 5 vuotta sitten, olimme jo eronneet pari vuotta aiemmin. Olemme seurustelleet muutaman kuukauden ja tyttäreni lähtee aina yökylään kaverilleen, kun kumppanini tulee meille yöksi. Vastaavasti, jos minä menen yöksi kumppanini luokse, tytär saa aivan kauhean raivarin. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Keskutella tyttären kanssa ei asiasta voi, kun alkaa vain huutamaan. Murrosikä muuten on jo mennyt ohi ja keskusteluyhteys muissa asioissa on olemassa, joten ei voi oikein senkään piikkiin tätä enää panna.

11

1590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitiään

      vielä tiiviisti muutaman vuoden. Etkö voisi suoda sitä turvallista kasvupohjaa hänelle? (etpä tietenkään?)

      Mielestäni on kyllä itsekästä olla huolehtimatta omista lapsistaan ja heidän tarpeistaan kun vaaka kupissa on sentäs oma lapsi. 16 vuotias on vielä ihan selkeästi LAPSI. Ja sinä olet hänen ainoa elossa oleva vanhempansa. Pitääkö hänen kärsiä sinunkin menettämisestä, ei sitten riitä että isä kuoli?

      Kyllä sinä sen seurustelun kerkeät aloittaa sitten myöhemminkin. Keskity nyt luotsaamaan nuorimaisesi turvallisesti aikuisuuteen, ennen omia ripsalle menoja.

      • aivan eri

        mieltä kuin tuo edellinen vastaaja. Mielestäni sinulla on oikeus seurustella ja rakentaa ihmissuhdetta siitä huolimatta, että sinulla on murrosikäisiä lapsia tai jo pian nuoria aikuisia. Ehkä tyttäresi ei vain pysty hyväksymään sitä, että hänen isänsä paikalle tulee joku vieras mies, ja tarvitsisitte molemmat ulkopuolista keskusteluapua tilanteeseen. Ulkopuolisen ihmisen näkemyksistä tyttäresi voisi ottaa opiksi jotain ja hyväksyä lopulta sen, että sinullakin voi olla vielä ns. om1a elämää.
        Itselläni on 13-vuotias tytär, jonka isän kanssa en ole koskaan asunut yhdessä eikä tyttäreni siltikään hyväksy miesystävääni (avopuolisoani) ja tässä tilanteessa ollaan oltu nyt 2v.
        Itsestään asiat eivät välttämättä muutu ainakaan parempaan suuntaan.
        Keskusteluapua voi saada esim. SPR nuorten turvatalolta, voi myös kysyä esim. koulukuraattorilta vinkkejä.


    • fiuuh

      Hurjan vaikea tietenkin on sanoa mistä kyseinen ongelma voisi johtua, mutta oletko kysynyt tyttäreltäsi? Vai johtaako kysyminenkin aina huutoon?
      Tylsä vastus tuolla yhdellä viheltäjällä, kyllähän aikuinen ihminen ymmärtää että kaikki me tarvitsemme lähelle toista ihmistä, eikä kenenkään tarvitse olla ilman pariushdetta niin kauan aikaa että lapset ovat aikuisia, ettehän te edes asuneet yhdessä enään pariin vuoteen niin en voi uskoa että tytär tuntee että pettäisit hänen isäänsä.
      Teettekö edelleen tyttäresi kanssa samoja asioita kuin ennenkin tätä uutta parisuhdetta? Toivottavasti sillä silloin jos ette tyttären reaktion voisi ymmärtää.
      Toisaalta jos kyse on vain yökyläilyn aiheuttamasta raivarista, voisi kuvitella että yksi syy saattais olla teinin "häpeä" ajatuksesta että hänen äitinsä harrastaa mahdollisesti seksiä, itsekkin sitä muistaa että ei oikeen osannut/halunnut kuvitellakkaan että vanhemmat voisivat sellaisia asioita tehdä. Ja taas se että häntä harmittaa että menet ystäväsi luoksi yöksi, voisiko olla yksinjäämisen pelkoa tai jtn. Hyviä neuvoja, miten tilannetta käsittelisi varmaan saattaisi saada mannerheimin lastensuojeluliitosta tai vastaavasta instanssista. Varmaan aikakin tekee tehtävänsä.

      • ropsaus

        Olen yrittänyt kysyä, mutta kaikki keskusteluyritykset tosiaankin päättyy huutoon. Edelleen touhutaan samoja asioita yhdessä kuin ennenkin, eli siitäkään ei pitäisi olla kiinni. Yksin jäämisen pelosta ei liene kyse, kun toinen pojista kuitenkin asuu vielä myös kotona ja aiemmin tytär useasti halusi jäädä yksin kotiin, kun me muut menimme yökyläilemään jonnekin. Itsekin olen ajatellut tuon seksi asian olevan se kynnyskysymys, kun sanoo, että oksettaa pelkkä ajatus meistä yhdessä. Täytyy nyt yrittää saada joltain ammatti-ihmiseltä vinkkejä, miten asiaa lähtisi käsittelemään tyttären kanssa.


    • oma kokemus

      Olin suurinpiirtein samanikäinen kuin tyttäresi, kun isäni alkoi seurustella äitipuoleni kanssa. Oma äitini oli kuollut viisi vuotta aiemmin. Äitipuoli on ihana ja minusta oli hienoa, että isä löysi hänet. Silti sain kerran ilman mitään syytä kauhean raivarin isälle. Minulla se jäi siihen yhteen raivariin, mutta luulen, että siinä oli vaan kyse siitä, että piti jotenkin purkaa se paha olo siitä, että äiti on kuollut ja joku toinen tulee tilalle. Tyttärelläsi voi olla samantyylinen tilanne. Hän ei välttämättä osaa edes selittää raivarille syytä. Se liittyy pohjimmiltaan kuitenkin varmaan siihen, että joku tulee isän paikalle, vaikka te eronneita olittekin.

      Olen siis sitä mieltä, että ehdottomasti voit jatkaa seurustelua. Annat vaan tyttärellesi aikaa itse hyväksyä miesystäväsi. Mutta jos mies joskus muuttaa teille, niin siinä vaiheessa on tärkeää, että tytär ymmärtää, että koti on silloin myös miehen koti. Isä selitti minulle aikanaan saman, mikä oli hyvä, sillä muuten olisin ajatellut, että äitipuoli muuttaa MEILLE, vaikka hän tuli uuteen, OMAAN kotiinsa. Vaikka tajusin tämän hyvin, niin silti pitkään, kun puhuin meidän perheestä (meistä), niin ajattelin vain isää ja minua ja siskoani. Meni muutama vuosi, että äitipuoli kuului automaattisesti pakettiin. Ja tämä kaikki siis tilanteessa, jossa äitipuoleni on oikeasti aivan mahtava ihminen ja pidän hänestä todella paljon.

      • ropsaus

        Kiitos sinulle, kun kerroit omasta kokemuksestasi. Olet varmaan aivan oikeassa siinä, että hän ei hyväksy ketään isänsä paikalle. Kirjoitin tytölleni kirjeen, jossa kerroin, että heidän isällä on minun sydämmessä aina oma paikkansa, eikä sille paikalle voi kukaan koskaan tulla. Tänään jopa sain mainita ystävästäni ilman, että siitä syttyi sota, joten ehkä olemme menossa parempaan suuntaan asian kanssa.


      • hyväksyivät
        ropsaus kirjoitti:

        Kiitos sinulle, kun kerroit omasta kokemuksestasi. Olet varmaan aivan oikeassa siinä, että hän ei hyväksy ketään isänsä paikalle. Kirjoitin tytölleni kirjeen, jossa kerroin, että heidän isällä on minun sydämmessä aina oma paikkansa, eikä sille paikalle voi kukaan koskaan tulla. Tänään jopa sain mainita ystävästäni ilman, että siitä syttyi sota, joten ehkä olemme menossa parempaan suuntaan asian kanssa.

        Olin elänyt yksin melkein kymmenen vuotta eron jälkeen ja lapset melkein jo toivoivat,että löytäisin itselleni ystävän.Mitään tällaista kiukkua ei tilanteen takia sitten syntynytkään,mutta kuitenkin riitaa saadaan aikaiseksi ajoittain tiimoilta "sinä et minua määrää".No,se nyt kai kuuluu näihin peruskinoihin,kuka saa määrätä ja ketä.


    • sjkf

      .. tuo menee kyllä ohitse. itselläni kuoli isä kun olin 13-vuotias. isäni ja äitini olivat tosin jo eronneett ja asustelin isäni luona. en millään voinut hyväksyä äidin uutta miestä sillonkaan kun isäni oli vielä elossa. Haukuin ja puhuin hänestä pahaa ystävilleni jokapäivä. JA tämä paheni vaan kun isäni "jätti minut". syytin kaikesta äidin uutta miestä, en suostunut puhumaankaan miehelle 2 vuoteen. tiuskin vaan. anna tyttärellesi aikaa kyllä se menee ohi ja kerro hänelle, että rakastat isää vielä, mutta aika jatkaa elämää jne...

    • Tipsukka98

      Olispa kiva tietää, miten tuossa kävi...olen itse nyt samantapaisessa tilanteessa. Tytär 15v, omii äidin kokonaan...

    • mk

      Meillä taas melkein 17v että lähdettäisiin viikonlopuksi aina mökille että saa olla rauhassa vanhempien kontrollist että silleen mutta kun emme ole eronneita vaan meillä asuu lapsen isä ja äiti saman katon alla. Älä anna tytäresi kontroilloida sinua ja tee selväksi että kyllä 16v lapsen pitää yksin jo pärjätä kotona muutaman a yösä kuukaudessa.

    • Anonyymi

      Panen sillo ku laps ei kotona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe