Hei !!
Omistan 11 vuotta vanhan auton ja nyt kun ukko on lähteny kalppimaan, on auton huolto jäänyt vähemmälle huomiolle.
Mikä on öljynvaihdon merkitys autolle ??
Oon varmaan ajanut yli 2 vuotta vaihtamatta öljyjä eli n. 42000 km.
Katson kyllä sieltä tikusta että sallitussa rajoissa öljyn määrä. Mutta tarvitseeko öljyjä vaihtaa jos autosta ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä tai jos käynnistyy normaalisti ja pyörii hyvin.
Kiitos asiallisista vastauksista, Jaana
Öljyn vaihdon merkitys
29
8921
Vastaukset
- 12456
Tieteski pitää vaihtaa! Vaihdata öljy noin 15000km jälkeen. Öljy kuluu ja likaantuu ajosta ja ei voitele kunnolla. Myös suodatin pitää vaihtaa.
Tuo 15000 on arvio, joissakin autoissa ja joillakin öljyillä se voi olla vähemmänkin.
Kiireesti vaihtoon! - oilman.
että saadaan uutta öljyä moottoriin, koska vanha kuluu ajossa. vanha öljy alkaa menettää ominaisuuksiaan ja likaantuu ajan mittaan, joten se pitää vaihtaa. vaihtovälinä 15 000 km tai 1 vuosi, kumpi ensin tulee täyteen on ihan hyvä väli.
öljynvaihdon merkitys autolle - tai siis auton moottorille, on tärkeä että se tehtäisiin ajallaan. öljynvaihto moottoriin on vähän kuin korin pesu ja ruostesuojaus. liian usein sitä ei ole hyötyä tehdä, mutta jos tekee liian harvoin, niin osat rapistuu. lue autosi ohjekirjaa millaisilla väleillä öljyt suositellaan vaihdettavan ja suodatin myös.- JaanaXP
kiitos vastauksista.
Mutta mitäs öljyä tuonne autoon laitetaan, vai riittääkö että vien jonnekin öljynvaihtoja tekevään liikkeeseen ??
Pitääkö minun tietää mitä öljyä autossa on vai voiko sen selvittää siitä vanhasta öljystä??
Missä hinnoissa mahtaa liikkua öljyn ja tuon jonkun suodattimen vaihto, seutuna Tampere?? - oilman.
JaanaXP kirjoitti:
kiitos vastauksista.
Mutta mitäs öljyä tuonne autoon laitetaan, vai riittääkö että vien jonnekin öljynvaihtoja tekevään liikkeeseen ??
Pitääkö minun tietää mitä öljyä autossa on vai voiko sen selvittää siitä vanhasta öljystä??
Missä hinnoissa mahtaa liikkua öljyn ja tuon jonkun suodattimen vaihto, seutuna Tampere??mennä öljynvaihtoja tekevään liikkeeseen ja teettää vaihto siellä. hinnat selviää kysymällä, itse en tampereen seudulla asusta. huoltoasematkin tekevät öljynvaihtoja, jos asemalta löytyy huoltoluukku niin käy kysymässä.
autosi vaatimukset moottoriöljyn suhteen selviävät ohjekirjasta, tai huoltokirjasta mikäli sinne on kirjoitettu mitä öljyä on käytetty. kirjoita ohjekirjan vaatimukset tänne niin eiköhän se oikea öljy löydy.
*voit myös käyttää netin suosituspalveluita:
shell http://www.shell.com/home/page/fi-fi/shell_for_businesses/teollisuusoljyt/app_lubematch.html
teboil http://www.teboil.fi/voiteluainesuositukset/lang.asp
kun vaihdat itse, tarvitset vähintään uudet öljyt kanisterissa, suodattimen, matalan saavin vanhalle öljylle, sopivan kiintoavaimen öljypropun avaamiseen ja ehkä vielä suodattimen irroitustyökalun, jos suodatin ei käsin lähde irti. - JaanaXP
oilman. kirjoitti:
mennä öljynvaihtoja tekevään liikkeeseen ja teettää vaihto siellä. hinnat selviää kysymällä, itse en tampereen seudulla asusta. huoltoasematkin tekevät öljynvaihtoja, jos asemalta löytyy huoltoluukku niin käy kysymässä.
autosi vaatimukset moottoriöljyn suhteen selviävät ohjekirjasta, tai huoltokirjasta mikäli sinne on kirjoitettu mitä öljyä on käytetty. kirjoita ohjekirjan vaatimukset tänne niin eiköhän se oikea öljy löydy.
*voit myös käyttää netin suosituspalveluita:
shell http://www.shell.com/home/page/fi-fi/shell_for_businesses/teollisuusoljyt/app_lubematch.html
teboil http://www.teboil.fi/voiteluainesuositukset/lang.asp
kun vaihdat itse, tarvitset vähintään uudet öljyt kanisterissa, suodattimen, matalan saavin vanhalle öljylle, sopivan kiintoavaimen öljypropun avaamiseen ja ehkä vielä suodattimen irroitustyökalun, jos suodatin ei käsin lähde irti.Huoltokirjassa on merkattu huollon yhteydessä Mobil 0W40, se varmaan kertoo aika tarkkaan jos ilmoitan sen öljynvaihtajafirmalle.
Suodattimesta en löytänyt tietoja huoltokirjasta.
Taidankin tänään jo mennä johonkin ajanvarauksettomaan öljyn vaihtoon. Toivon että siellä on kyseistä öljyä ja että suodattimen pystyvät hankkimaan asiakkaalle.
Kiitos erityisesti Oilmanille ja muille neuvoista. Kahvit tarjoisin joskus jos Tampereella liikut.
- kuluu
öljy tukkii ajan kanssa esimerkiksi öljypumpun sihdin. Silloin loppuu voitelu ja seuraa moottorin täystuho. Mutta siitäkin selviää rahalla. Usein kymppitonnilla ellei auto ole mikään erikoinen.
- naula päähän
ja paanalle.Kyllä munkin mielestä oot vähän turhan pitkään ajellu samoilla öljyillä että vaihtoon vaan mars mars.
- agent.
niitä öljyjä vaihda, kun on mennyt jo noin pitkän matkan vaihtamatta.
varmaan kepaisi vähän halvempikin kuin mainitsemasi Mobil 0W40. Esimerkiksi Mobil/Helix/Teboil tms 10W40. Autosi huoltokirjasta selviää varmimmin ja tietää ne öljyn vaihtajatkin.
Niitä öljynsuotimia on tavallisimpiin merkkeihin joka huoltamolla varastossa, harvinaisempiin ainakin merkkiliikkeessä ja sen yhteydessä/lähellä olevalla huoltoasemalla.
Se öljynvaihto on tärkeää nimenomaan moottoriin palokaasuista ym kertyvän lian pois saamiseksi ja huononee se öljyn voitelukykykin ajan mittaan. Ja kun öljynsuodin tukkeutuu, päästää ohivirtausventtiili likaisen öljyn laakereihin ym. Ne laakerivälykset sitten ovat puolen hiuksenpaksuuden luokkaa, niin ettei sinne suurta likakökköä tarvita kun jotain alkaa tapahtumaan...- meister69
sitroen kirjoitti:
varmaan kepaisi vähän halvempikin kuin mainitsemasi Mobil 0W40. Esimerkiksi Mobil/Helix/Teboil tms 10W40. Autosi huoltokirjasta selviää varmimmin ja tietää ne öljyn vaihtajatkin.
Niitä öljynsuotimia on tavallisimpiin merkkeihin joka huoltamolla varastossa, harvinaisempiin ainakin merkkiliikkeessä ja sen yhteydessä/lähellä olevalla huoltoasemalla.
Se öljynvaihto on tärkeää nimenomaan moottoriin palokaasuista ym kertyvän lian pois saamiseksi ja huononee se öljyn voitelukykykin ajan mittaan. Ja kun öljynsuodin tukkeutuu, päästää ohivirtausventtiili likaisen öljyn laakereihin ym. Ne laakerivälykset sitten ovat puolen hiuksenpaksuuden luokkaa, niin ettei sinne suurta likakökköä tarvita kun jotain alkaa tapahtumaan...Kyllä se sinun 11 vuotta vanha auto tarvitsee muutakin huoltoa välillä, kuin öljynvaihdon. Esim jäähytin nesteet, jarrunesteiden ja ilmansuodattimen vaihdot... Täällä Tampereella ad-varasosa maailma hatanpäällä voi ainaskin huoltaa autosi.
meister69 kirjoitti:
Kyllä se sinun 11 vuotta vanha auto tarvitsee muutakin huoltoa välillä, kuin öljynvaihdon. Esim jäähytin nesteet, jarrunesteiden ja ilmansuodattimen vaihdot... Täällä Tampereella ad-varasosa maailma hatanpäällä voi ainaskin huoltaa autosi.
ja jarrunesteitten vaihto on huijausta. Ei niitä kannata vaihtaa, ei ne miksikään mene suljetussa järjestelmässä. Sitten kun jotain vikaa aikanaan tulee niin sen korjauksen yhteydessä vaihtuvat luontojaan. Pelkkää tarvikekauppiaitten rahastusta tuollainen.
Tarpeellisia ovat esimerkiksi sytytystulppien ja jarrujen tarkistus ja huolto. Saattaapa olla terveellistä venttiilivälyksetkin tarkastaa aina joskus ellei ole hydrauliset nostajat. Ja tapauksesta / autosta riippuen muutakin.- tsekata usein
sitroen kirjoitti:
ja jarrunesteitten vaihto on huijausta. Ei niitä kannata vaihtaa, ei ne miksikään mene suljetussa järjestelmässä. Sitten kun jotain vikaa aikanaan tulee niin sen korjauksen yhteydessä vaihtuvat luontojaan. Pelkkää tarvikekauppiaitten rahastusta tuollainen.
Tarpeellisia ovat esimerkiksi sytytystulppien ja jarrujen tarkistus ja huolto. Saattaapa olla terveellistä venttiilivälyksetkin tarkastaa aina joskus ellei ole hydrauliset nostajat. Ja tapauksesta / autosta riippuen muutakin.sillä polttoaineenkulutus nousee jos suodatin pääsee tukkeutumaan liikaa
- mek.1981
sitroen kirjoitti:
ja jarrunesteitten vaihto on huijausta. Ei niitä kannata vaihtaa, ei ne miksikään mene suljetussa järjestelmässä. Sitten kun jotain vikaa aikanaan tulee niin sen korjauksen yhteydessä vaihtuvat luontojaan. Pelkkää tarvikekauppiaitten rahastusta tuollainen.
Tarpeellisia ovat esimerkiksi sytytystulppien ja jarrujen tarkistus ja huolto. Saattaapa olla terveellistä venttiilivälyksetkin tarkastaa aina joskus ellei ole hydrauliset nostajat. Ja tapauksesta / autosta riippuen muutakin.suljettu järjestelmä ainakaan yleisimmissä autoissa.
- mannelavetti
sitroen kirjoitti:
ja jarrunesteitten vaihto on huijausta. Ei niitä kannata vaihtaa, ei ne miksikään mene suljetussa järjestelmässä. Sitten kun jotain vikaa aikanaan tulee niin sen korjauksen yhteydessä vaihtuvat luontojaan. Pelkkää tarvikekauppiaitten rahastusta tuollainen.
Tarpeellisia ovat esimerkiksi sytytystulppien ja jarrujen tarkistus ja huolto. Saattaapa olla terveellistä venttiilivälyksetkin tarkastaa aina joskus ellei ole hydrauliset nostajat. Ja tapauksesta / autosta riippuen muutakin.olis palojen vaihdon yhteydes hyvä vaihtaa(maksaa huimat pari euroa)
- tervajellona
mannelavetti kirjoitti:
olis palojen vaihdon yhteydes hyvä vaihtaa(maksaa huimat pari euroa)
eli vanhat jarrunesteet kerää kondenssio vettä itseensä.
tossapa linkki:
http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste - ottaa
sitroen kirjoitti:
ja jarrunesteitten vaihto on huijausta. Ei niitä kannata vaihtaa, ei ne miksikään mene suljetussa järjestelmässä. Sitten kun jotain vikaa aikanaan tulee niin sen korjauksen yhteydessä vaihtuvat luontojaan. Pelkkää tarvikekauppiaitten rahastusta tuollainen.
Tarpeellisia ovat esimerkiksi sytytystulppien ja jarrujen tarkistus ja huolto. Saattaapa olla terveellistä venttiilivälyksetkin tarkastaa aina joskus ellei ole hydrauliset nostajat. Ja tapauksesta / autosta riippuen muutakin.itseensä ilmasta kosteutta aina. Järjestelmä ei yleensä ole täysin suljettu. Vesi aiheuttaa korroosiota järjestelmässä, sekä kiehumispisteen laskua jarrunesteessä. (jarrut häipyy kovassa jarrutuksessa)
- niin.
ottaa kirjoitti:
itseensä ilmasta kosteutta aina. Järjestelmä ei yleensä ole täysin suljettu. Vesi aiheuttaa korroosiota järjestelmässä, sekä kiehumispisteen laskua jarrunesteessä. (jarrut häipyy kovassa jarrutuksessa)
nii ne sanovat,
mutta on ollut ascona -86 18v vuotta ja Golf -75 12 vuota, km oli n. 180t. Nyt on astra -01 ja golf -02, perheen kakkosautoina, yli 130tkm lasissa.
koskaan ei ole jarrunesteitä yms. mitään jarruremppa tehty.
Uskon, nesteet on hyvä vaihtaa, mutta paljon enemmän jarruja tuhoaa 100->30 km/h jarruttelut ja yleensä jarruttelut, vaikka vaan 40->0, varsinkin sadesäällä.
kyllä ennakoiva ajotapa, kaasu ylös riittävän aikaisin on parasta,
mitään vaihtamista pienempään en suosittele.
------------------------
Hyvää Joulua mieheltä, jolla koko suvussa autot kestävät ja toimivat tavallista paremmin,
niin hyvin että moni ei usko vaan innostuu väittelemään,
kun
kerron, oli auto tai ihminen, molemmat voivat oikeilla elämäntavoilla paremmin,
vaikka eivät väärillä tavoilla heti hajoa/kuole. - huomannut,
niin. kirjoitti:
nii ne sanovat,
mutta on ollut ascona -86 18v vuotta ja Golf -75 12 vuota, km oli n. 180t. Nyt on astra -01 ja golf -02, perheen kakkosautoina, yli 130tkm lasissa.
koskaan ei ole jarrunesteitä yms. mitään jarruremppa tehty.
Uskon, nesteet on hyvä vaihtaa, mutta paljon enemmän jarruja tuhoaa 100->30 km/h jarruttelut ja yleensä jarruttelut, vaikka vaan 40->0, varsinkin sadesäällä.
kyllä ennakoiva ajotapa, kaasu ylös riittävän aikaisin on parasta,
mitään vaihtamista pienempään en suosittele.
------------------------
Hyvää Joulua mieheltä, jolla koko suvussa autot kestävät ja toimivat tavallista paremmin,
niin hyvin että moni ei usko vaan innostuu väittelemään,
kun
kerron, oli auto tai ihminen, molemmat voivat oikeilla elämäntavoilla paremmin,
vaikka eivät väärillä tavoilla heti hajoa/kuole.että mitään havaittavaa eroa ei jarrunesteiden vaihdossa ole. tuli tosin kerran vaihdettua kun jarruputket alkoivat vuotamaan. sen verran on pitänyt jarruremppaa tehdä että on paloja ja levyjä vaihdeltu ja osia puhdistettu, kuitenkin jarrut ovat aina käytössä.
jarrut perustuvatkin siihen että ne muuttavat lämmöksi auton liike-energiaa, joten uskoisin että jarrutus 100 km/h -> 30 km/h rasittaa (lämmittää) jarruja tosi paljon. tuollaiset kannattaa hoitaa moottorilla/vapaalla jos on tillaa siihen. - puunaama
niin. kirjoitti:
nii ne sanovat,
mutta on ollut ascona -86 18v vuotta ja Golf -75 12 vuota, km oli n. 180t. Nyt on astra -01 ja golf -02, perheen kakkosautoina, yli 130tkm lasissa.
koskaan ei ole jarrunesteitä yms. mitään jarruremppa tehty.
Uskon, nesteet on hyvä vaihtaa, mutta paljon enemmän jarruja tuhoaa 100->30 km/h jarruttelut ja yleensä jarruttelut, vaikka vaan 40->0, varsinkin sadesäällä.
kyllä ennakoiva ajotapa, kaasu ylös riittävän aikaisin on parasta,
mitään vaihtamista pienempään en suosittele.
------------------------
Hyvää Joulua mieheltä, jolla koko suvussa autot kestävät ja toimivat tavallista paremmin,
niin hyvin että moni ei usko vaan innostuu väittelemään,
kun
kerron, oli auto tai ihminen, molemmat voivat oikeilla elämäntavoilla paremmin,
vaikka eivät väärillä tavoilla heti hajoa/kuole.Et suosittele moottorijarrutusta. Miksi? Sehän ensinnäkin säästää jarruja ja jos tarvii vain hidastaa eikä pysähtyä niin on koko ajan optimivaihde päällä kulloiseenkin nopeuteen. Lisäksi talvikelillä moottorijarrutus antaa hyvän "perstuntuman" liukkaudesta - takavetoisella autolla toisinaan liiankin hyvän...
- etttä siksi, ei vaihtamalla
puunaama kirjoitti:
Et suosittele moottorijarrutusta. Miksi? Sehän ensinnäkin säästää jarruja ja jos tarvii vain hidastaa eikä pysähtyä niin on koko ajan optimivaihde päällä kulloiseenkin nopeuteen. Lisäksi talvikelillä moottorijarrutus antaa hyvän "perstuntuman" liukkaudesta - takavetoisella autolla toisinaan liiankin hyvän...
"Et suosittele moottorijarrutusta. Miksi?"
EN TOSIAAN suosittele moottorijarrutusta,
jos sitä ahkeraan tekee,
-> joskus - sillä vaihteella mikä
etttä siksi, ei vaihtamalla kirjoitti:
"Et suosittele moottorijarrutusta. Miksi?"
EN TOSIAAN suosittele moottorijarrutusta,
jos sitä ahkeraan tekee,
-> joskuson kytkettynä sillä hetkellä ja sen jälkeen vapaalle ja loput jarruttaa jalkajarrulla. harvemmin tulee kepitettyä alaspäin moottorijarrutuksessa, vaikka satasen vauhdista jarrutan vitosvaihteella tyhjäkäyntiin asti ja siitä lopun jalkajarrulla.
>>joskus isoilla kuormilla voi olla kätevämpi jarruttaa moottorilla jos on tilaa hidastella.
tuota ylikierroksille menemistä tapahtuu todennäköisemmin kokemattomille kuskeille, mutta autonsa tuntevalle siitä ei liene ongelmaa koska tuntee sopivat vaihteetkin perstuntumalta.
suurin vaara on ylikierroksille päästö moottorijarrutuksessa, sillä voi saada moottorin rikki. ylikierroksille menemisen vaara on olematon yleensä jos vaihdetaan pykälä - pari kerrallaan alaspäin kun isompi vaihde on tyhjäkäynnillä esim 5->3 ja 3->2. ylikierrosvaara esiintyy autoa tuntemattomalla ja/tai kokemattomalla kuskilla.
kytkimen kulumista voi pienentää antamalla hieman kaasua ennenkä kytkee alemman vaihteen (tämähän opetetaan jo autokoulussa).
sama kierrosten äkkinäinen nousu voi tapahtua myös moottorin ryntäytyksessä (mikä yhtälailla ottanee tiivisteisiin teoriasi mukaan??), mutta silläkään ei välitöntä vaikutusta ole, koska tiivisteet ym suunnitellaan kestämään moottorin käyttöolosuhteita, joihin siis moottorijarrutuskin kuuluu näinä aikoina.
oikeastaan vaikeampi arvioida mitenkään tarkasti sen vaikutuksia moottorin elinikään, oikein tehtynä sen vaikutukset ovat mitättömän maastossa. moottorin elinikään vaikuttavat monet asiat (aivan kuten ihmisenkin elinikään), eli kokonaisuus ratkaisee. - qstwg
sillä vaihteella mikä kirjoitti:
on kytkettynä sillä hetkellä ja sen jälkeen vapaalle ja loput jarruttaa jalkajarrulla. harvemmin tulee kepitettyä alaspäin moottorijarrutuksessa, vaikka satasen vauhdista jarrutan vitosvaihteella tyhjäkäyntiin asti ja siitä lopun jalkajarrulla.
>>joskus isoilla kuormilla voi olla kätevämpi jarruttaa moottorilla jos on tilaa hidastella.
tuota ylikierroksille menemistä tapahtuu todennäköisemmin kokemattomille kuskeille, mutta autonsa tuntevalle siitä ei liene ongelmaa koska tuntee sopivat vaihteetkin perstuntumalta.
suurin vaara on ylikierroksille päästö moottorijarrutuksessa, sillä voi saada moottorin rikki. ylikierroksille menemisen vaara on olematon yleensä jos vaihdetaan pykälä - pari kerrallaan alaspäin kun isompi vaihde on tyhjäkäynnillä esim 5->3 ja 3->2. ylikierrosvaara esiintyy autoa tuntemattomalla ja/tai kokemattomalla kuskilla.
kytkimen kulumista voi pienentää antamalla hieman kaasua ennenkä kytkee alemman vaihteen (tämähän opetetaan jo autokoulussa).
sama kierrosten äkkinäinen nousu voi tapahtua myös moottorin ryntäytyksessä (mikä yhtälailla ottanee tiivisteisiin teoriasi mukaan??), mutta silläkään ei välitöntä vaikutusta ole, koska tiivisteet ym suunnitellaan kestämään moottorin käyttöolosuhteita, joihin siis moottorijarrutuskin kuuluu näinä aikoina.
oikeastaan vaikeampi arvioida mitenkään tarkasti sen vaikutuksia moottorin elinikään, oikein tehtynä sen vaikutukset ovat mitättömän maastossa. moottorin elinikään vaikuttavat monet asiat (aivan kuten ihmisenkin elinikään), eli kokonaisuus ratkaisee.Vaikka vitosella/ajossa olevalla vaihteella tapahtuu moottorijarrutus hitaasti,
kun varaa hieman enemmän matkaa, niin se ei ole ongelma.
Sinä aikana kaikki on säästöä, polttoaineen kulutus on 0 l/100 km.
Jos vaihdat vain yhtä alempaan vaihteeseen, annat välikaasuja, mitä hyötyä/järkeä enää siinä on, tuo tapa kuluttaa esim polttoainetta sen 3-5 sekuntia varmaan 10 l/100 km.
Samoin moottorijarrutusta ei ole lainkaan tuon vaihtamisen aikana.
Lisäksi, laske kuinka monta ylimääräistä vaihtamista sinulle tulee, se voi olla jo syynä vaihteistovikaan, jos esim. ei pysy päällä vaihteet, tms.
Ja miten arvoit sille hyötyjä.
Huomio myös se, jarruja, korjaillaan joka automerkissä joskus, mutta vaihteistoja ei korjailla oikeastaan missään, lähes kaikki vaihteisto-ongelmat ovat käyttäjälähtöisiä.
Ja vaihteistojen korjaus alkaa 2000 € ylöspäin, eikä monella korjaamolla niitä edes tehdä.
---------------
”sama kierrosten äkkinäinen nousu voi tapahtua myös moottorin ryntäytyksessä (mikä yhtälailla ottanee tiivisteisiin teoriasi mukaan??),”
tässä mennään jo eri alueelle.
moottorijarrutuksessa voi olla tehot toisinpäin 2-3 kertaa moottorinteho, eikä moottori toimi mitenkään luonnollisesti, eli ennen männän ylintä kohtaa sytytys, joka jarruttaa mäntää ja antaa sille uuden vauhdin eri suuntaan, tarkkaan säädeltyä hetkenä.
eli jos moottori käy, tai sitä pyöritetään, ovat voimat todella erilaisia.
kiihdyttäessä, eivät tehot ole koskaan yli maksimitehon.
Mutta jarruttele vain moottorilla, käyttele halvinta öljyä, yms. älä luota autotehtaisiin, olethan oman autosi paras asiantuntija, varmaan osaisit sellaisen valmistaakin jos olisi työkalut.
Sitähän varten on korjaamot joissa siten korjaillaan ja ainahan jos öljyä kuluttaa, sitä saa lisättyä, ei se ongelma ole. - --->---->---->
qstwg kirjoitti:
Vaikka vitosella/ajossa olevalla vaihteella tapahtuu moottorijarrutus hitaasti,
kun varaa hieman enemmän matkaa, niin se ei ole ongelma.
Sinä aikana kaikki on säästöä, polttoaineen kulutus on 0 l/100 km.
Jos vaihdat vain yhtä alempaan vaihteeseen, annat välikaasuja, mitä hyötyä/järkeä enää siinä on, tuo tapa kuluttaa esim polttoainetta sen 3-5 sekuntia varmaan 10 l/100 km.
Samoin moottorijarrutusta ei ole lainkaan tuon vaihtamisen aikana.
Lisäksi, laske kuinka monta ylimääräistä vaihtamista sinulle tulee, se voi olla jo syynä vaihteistovikaan, jos esim. ei pysy päällä vaihteet, tms.
Ja miten arvoit sille hyötyjä.
Huomio myös se, jarruja, korjaillaan joka automerkissä joskus, mutta vaihteistoja ei korjailla oikeastaan missään, lähes kaikki vaihteisto-ongelmat ovat käyttäjälähtöisiä.
Ja vaihteistojen korjaus alkaa 2000 € ylöspäin, eikä monella korjaamolla niitä edes tehdä.
---------------
”sama kierrosten äkkinäinen nousu voi tapahtua myös moottorin ryntäytyksessä (mikä yhtälailla ottanee tiivisteisiin teoriasi mukaan??),”
tässä mennään jo eri alueelle.
moottorijarrutuksessa voi olla tehot toisinpäin 2-3 kertaa moottorinteho, eikä moottori toimi mitenkään luonnollisesti, eli ennen männän ylintä kohtaa sytytys, joka jarruttaa mäntää ja antaa sille uuden vauhdin eri suuntaan, tarkkaan säädeltyä hetkenä.
eli jos moottori käy, tai sitä pyöritetään, ovat voimat todella erilaisia.
kiihdyttäessä, eivät tehot ole koskaan yli maksimitehon.
Mutta jarruttele vain moottorilla, käyttele halvinta öljyä, yms. älä luota autotehtaisiin, olethan oman autosi paras asiantuntija, varmaan osaisit sellaisen valmistaakin jos olisi työkalut.
Sitähän varten on korjaamot joissa siten korjaillaan ja ainahan jos öljyä kuluttaa, sitä saa lisättyä, ei se ongelma ole."3-5 sekuntia varmaan 10 l/100 km"
-ei välikaasun antamiseen mene millään tuota aikaa, sehän on vain yksi polkaisu, ehkä sekunti/puolikas. eikä tietenkään hetkellinen kulutuslukema tarkoita, että keskikulutus olisi tuo. kiihdytyksissäkin hetkellinen lukema voi olla kaksinumeroinen luku, mutta keskikulutus paljon pienempi.
mutta kuormalla hidastaessa on hieman mukavuustekijäkin, ettei tarvitse jarrulla hinkata ja meno on tasaisempaa. alasvaihtamisen "ylimääräisyydestä" voikin olla kahta mieltä, minusta raskaalla kuormalla moottorilla jarruttellen ja vaihtaen vaihteita alaspäin samalla, meno on silloin paljon tasaisempaa ja rauhallisempaa. tyhjällä autolla harvemmin tulee niin tehtyä joten rullailen paljon.
-vaihteisto kuluu muutenkin ja on ne kestäneet aina sen ajan mitä olen autoa käyttänyt ja olleet iskussa kun autoa on vaihtanut. sinänsä ei kiinnosta missä kunnossa vaihteisto on joskus viidentoistavuoden päästä, koska sitä autoa ei minulla todennäköisesti enään ole - en yritä sitä kuitenkaan hajottaa mutta käytän kyllä vaihteita normaalisti. suht marginaalijuttu mielestäni.
"moottorijarrutuksessa voi olla tehot toisinpäin 2-3 kertaa moottorinteho, eikä moottori toimi mitenkään luonnollisesti, eli ennen männän ylintä kohtaa sytytys, joka jarruttaa mäntää ja antaa sille uuden vauhdin eri suuntaan, tarkkaan säädeltyä hetkenä."
-mutta ei siellä sylinterissä ole juurikaan polttoainetta, eli ei haittaa vaikka kipinä siellä sätisisikin. ööm, mitenkä lasket tuon 2-3 kertaa moottoriteho? eihän siinä periaatteessa oteta moottorista tehoa irti, vaan moottori jarruttaa tyhjänä ja pyörii vaihteiston mukana.
jos keskimäärin täydellä teholla x kiihdytetään auto massa m, niin kiihtyvyys olisi esim 10 sekuntia 0-100 km/h. mutta jos moottorilla jarrutetaan 100-0 km/h aika on huomattavasti pidempi, josta voisi päätellä että jarrutukseen käytetty teho on pienempi kuin kiihdytysteho (jossa moottoria rasitetaan).
jarrut tarkastan ja puhaltelen paineilmalla puhtaaksi pölystä, samalla kun vaihdan renkaita.
"Mutta jarruttele vain moottorilla, käyttele halvinta öljyä, yms. älä luota autotehtaisiin, olethan oman autosi paras asiantuntija, varmaan osaisit sellaisen valmistaakin jos olisi työkalut. "
-hahahaa no niinpä teenkin, onneksi on uskonnonvapaus (älä ota sitä niin tosissasi) - että.
--->---->----> kirjoitti:
"3-5 sekuntia varmaan 10 l/100 km"
-ei välikaasun antamiseen mene millään tuota aikaa, sehän on vain yksi polkaisu, ehkä sekunti/puolikas. eikä tietenkään hetkellinen kulutuslukema tarkoita, että keskikulutus olisi tuo. kiihdytyksissäkin hetkellinen lukema voi olla kaksinumeroinen luku, mutta keskikulutus paljon pienempi.
mutta kuormalla hidastaessa on hieman mukavuustekijäkin, ettei tarvitse jarrulla hinkata ja meno on tasaisempaa. alasvaihtamisen "ylimääräisyydestä" voikin olla kahta mieltä, minusta raskaalla kuormalla moottorilla jarruttellen ja vaihtaen vaihteita alaspäin samalla, meno on silloin paljon tasaisempaa ja rauhallisempaa. tyhjällä autolla harvemmin tulee niin tehtyä joten rullailen paljon.
-vaihteisto kuluu muutenkin ja on ne kestäneet aina sen ajan mitä olen autoa käyttänyt ja olleet iskussa kun autoa on vaihtanut. sinänsä ei kiinnosta missä kunnossa vaihteisto on joskus viidentoistavuoden päästä, koska sitä autoa ei minulla todennäköisesti enään ole - en yritä sitä kuitenkaan hajottaa mutta käytän kyllä vaihteita normaalisti. suht marginaalijuttu mielestäni.
"moottorijarrutuksessa voi olla tehot toisinpäin 2-3 kertaa moottorinteho, eikä moottori toimi mitenkään luonnollisesti, eli ennen männän ylintä kohtaa sytytys, joka jarruttaa mäntää ja antaa sille uuden vauhdin eri suuntaan, tarkkaan säädeltyä hetkenä."
-mutta ei siellä sylinterissä ole juurikaan polttoainetta, eli ei haittaa vaikka kipinä siellä sätisisikin. ööm, mitenkä lasket tuon 2-3 kertaa moottoriteho? eihän siinä periaatteessa oteta moottorista tehoa irti, vaan moottori jarruttaa tyhjänä ja pyörii vaihteiston mukana.
jos keskimäärin täydellä teholla x kiihdytetään auto massa m, niin kiihtyvyys olisi esim 10 sekuntia 0-100 km/h. mutta jos moottorilla jarrutetaan 100-0 km/h aika on huomattavasti pidempi, josta voisi päätellä että jarrutukseen käytetty teho on pienempi kuin kiihdytysteho (jossa moottoria rasitetaan).
jarrut tarkastan ja puhaltelen paineilmalla puhtaaksi pölystä, samalla kun vaihdan renkaita.
"Mutta jarruttele vain moottorilla, käyttele halvinta öljyä, yms. älä luota autotehtaisiin, olethan oman autosi paras asiantuntija, varmaan osaisit sellaisen valmistaakin jos olisi työkalut. "
-hahahaa no niinpä teenkin, onneksi on uskonnonvapaus (älä ota sitä niin tosissasi),
ehkä tuolla tavoin minäkin arvioisin, jos olisi eka tai toka uus auto alla ja ajokokemusta alta 300 000 km, mutta nyt arvioin siten kun kirjoitin.
Onkohan meillä autot sama merkkiä, kun sinäkin näet reaaliaikaisen kulutuksen,
sitähän ei ole kovin monessa merkissä, yleisempiä on 30sek-1 min keskiarvo - --->---->---->
että. kirjoitti:
,
ehkä tuolla tavoin minäkin arvioisin, jos olisi eka tai toka uus auto alla ja ajokokemusta alta 300 000 km, mutta nyt arvioin siten kun kirjoitin.
Onkohan meillä autot sama merkkiä, kun sinäkin näet reaaliaikaisen kulutuksen,
sitähän ei ole kovin monessa merkissä, yleisempiä on 30sek-1 min keskiarvopaitsi ei olekaan kyse siitä paljonko on ajokokemusta, kaikkihan tällä foorumilla ovat ainakin miljoonan ajaneet.. mutta edelliset "analyysit" menevät välillä liian syvälle. käytännössä moottorit toimivat moottorijarrutettaessa ihan normaalisti, sen suurempia vaurioita. yksi suuri moottorijarrutuksen käyttäjäryhmä on raskas liikenne, jotka ajavat autot kuitenkin hyvin loppuun asti.
voihan sitä autoa säästellä, jos aikoo siitä museoauton tehdä. yleensä autot ovat elinkaarensa päässä 15- 20 vuoden ikäisinä, jolloin ei ole enään mitään iloa siitä ettei aikoinaan tehnyt sillä sitä tai tätä. osana suomalaista autoilukulttuuria on kuitenkin se, että auto huolletaan kuten se olisi maailman ainut laatuaan. minä enemmänkin uskon siihen, että koneet tuovat suurimman hyödyn kun niitä osataan käyttää tehokkaasti ja taloudellisesti. jokainen sitten itse määrittelee mikä on tehokasta käyttöä ja mikä on arvokasta itselle. - qbc-
--->---->----> kirjoitti:
paitsi ei olekaan kyse siitä paljonko on ajokokemusta, kaikkihan tällä foorumilla ovat ainakin miljoonan ajaneet.. mutta edelliset "analyysit" menevät välillä liian syvälle. käytännössä moottorit toimivat moottorijarrutettaessa ihan normaalisti, sen suurempia vaurioita. yksi suuri moottorijarrutuksen käyttäjäryhmä on raskas liikenne, jotka ajavat autot kuitenkin hyvin loppuun asti.
voihan sitä autoa säästellä, jos aikoo siitä museoauton tehdä. yleensä autot ovat elinkaarensa päässä 15- 20 vuoden ikäisinä, jolloin ei ole enään mitään iloa siitä ettei aikoinaan tehnyt sillä sitä tai tätä. osana suomalaista autoilukulttuuria on kuitenkin se, että auto huolletaan kuten se olisi maailman ainut laatuaan. minä enemmänkin uskon siihen, että koneet tuovat suurimman hyödyn kun niitä osataan käyttää tehokkaasti ja taloudellisesti. jokainen sitten itse määrittelee mikä on tehokasta käyttöä ja mikä on arvokasta itselle."käytännössä moottorit toimivat moottorijarrutettaessa ihan normaalisti, sen suurempia vaurioita."
totta, käytännössä ihmiset elävät myös, syövät sitten kuinka reippaasti suklaata, ranskalaisia, yms,
ihme vaan, toisilla on aina ongelmia ja toisilla ei, ei kai heille aina koko elämän tule maanantaikappaleita autoistaan.
meille on ostettu yli 10 uutta ja mitään erikoista ei ole mihinkään tehty,
itse olen useaan vain öljyt ja suodattimet vaihtanut.
kaikilla on ajettu 85 000 tähän hetkeen ja kaikilla joista on luovuttu on yli 150 000 ja vaihdon syynä on yleinen autojen kehitys, ei viat.
ONKOS sinulla siten parempia selityksiä
yleisille ongelmille, öljynkulutuksille, yms. - että ongelmat
qbc- kirjoitti:
"käytännössä moottorit toimivat moottorijarrutettaessa ihan normaalisti, sen suurempia vaurioita."
totta, käytännössä ihmiset elävät myös, syövät sitten kuinka reippaasti suklaata, ranskalaisia, yms,
ihme vaan, toisilla on aina ongelmia ja toisilla ei, ei kai heille aina koko elämän tule maanantaikappaleita autoistaan.
meille on ostettu yli 10 uutta ja mitään erikoista ei ole mihinkään tehty,
itse olen useaan vain öljyt ja suodattimet vaihtanut.
kaikilla on ajettu 85 000 tähän hetkeen ja kaikilla joista on luovuttu on yli 150 000 ja vaihdon syynä on yleinen autojen kehitys, ei viat.
ONKOS sinulla siten parempia selityksiä
yleisille ongelmille, öljynkulutuksille, yms.kuten öljynkulutus tai muut "yleiset ongelmat" aiheutuvat moottorijarrutuksesta? mieti vähän laajemmin mikä aiheuttaa moottorin kulumista tai vaikuttaa sen elinikään, asioita on todella paljon (muutamia: kylmäkäynnistykset, käytettyjen materiaalien laatu, moottorin suunnittelu ja valmistus, käyttöolosuhteet, huollot, kuormitusten laatu, moottorin "rääkkäys", moottorin ikä tms), kuitenkin elinikä ja eliniän aikana tulevat viat johtuvat monista eri asioista.
voisin kopioida tekstisi tyylin "ei mitään vikaa", mutta turhaa työtä sitä tässä todistella.
ainahan voi väittää, mutta moottorijarruttaminen (oikein tehtynä) ei ole moottorille sen kuluttavampaa kuin normaali ajaminenkaan (oikein tehtynä). eli se menee normaalin käyttöalueen piiriin. - hyvä kun opit.-
että ongelmat kirjoitti:
kuten öljynkulutus tai muut "yleiset ongelmat" aiheutuvat moottorijarrutuksesta? mieti vähän laajemmin mikä aiheuttaa moottorin kulumista tai vaikuttaa sen elinikään, asioita on todella paljon (muutamia: kylmäkäynnistykset, käytettyjen materiaalien laatu, moottorin suunnittelu ja valmistus, käyttöolosuhteet, huollot, kuormitusten laatu, moottorin "rääkkäys", moottorin ikä tms), kuitenkin elinikä ja eliniän aikana tulevat viat johtuvat monista eri asioista.
voisin kopioida tekstisi tyylin "ei mitään vikaa", mutta turhaa työtä sitä tässä todistella.
ainahan voi väittää, mutta moottorijarruttaminen (oikein tehtynä) ei ole moottorille sen kuluttavampaa kuin normaali ajaminenkaan (oikein tehtynä). eli se menee normaalin käyttöalueen piiriin.”ainahan voi väittää, mutta moottorijarruttaminen (oikein tehtynä) ei ole moottorille sen kuluttavampaa kuin normaali ajaminenkaan (oikein tehtynä). eli se menee normaalin käyttöalueen piiriin.”
---------------------------------------
Olet vihdoinkin ymmärtänyt mitä opetin,
”mutta moottorijarruttaminen (oikein tehtynä)” ei kuluta konetta,
ajaminenkaan (oikein tehtynä) ei paljoa kuluta konetta.
mutta
kerrankin väärin tehtynä kuluttaa enemmän ja vähemmän,
jos väärin tekee, turha se silloin on autoa moittia, katsoo vain peiliin. - että pääsit
hyvä kun opit.- kirjoitti:
”ainahan voi väittää, mutta moottorijarruttaminen (oikein tehtynä) ei ole moottorille sen kuluttavampaa kuin normaali ajaminenkaan (oikein tehtynä). eli se menee normaalin käyttöalueen piiriin.”
---------------------------------------
Olet vihdoinkin ymmärtänyt mitä opetin,
”mutta moottorijarruttaminen (oikein tehtynä)” ei kuluta konetta,
ajaminenkaan (oikein tehtynä) ei paljoa kuluta konetta.
mutta
kerrankin väärin tehtynä kuluttaa enemmän ja vähemmän,
jos väärin tekee, turha se silloin on autoa moittia, katsoo vain peiliin.yhteisymmärrykseen :D itsestäänselvyyksiä lauot
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t503347- 151740
- 361721
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171661Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251392Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401322- 611299
Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901085Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221033- 128984